Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door hopper »

Mart schreef: 25 jun 2021, 16:21
hopper schreef: 25 jun 2021, 14:56
callista schreef: 25 jun 2021, 14:33 Terwijl eerst God een gemalin - vrouw- had met name Asjerah
Het patriarchale geloof heeft het heft in handen genomen en Asjerah verwijderd....
Ergens in Jeremia kom zij toch nog voor meen ik?
In de serie Lucifer heeft God iig wel een vrouw. En ook kinderen, waarvan Lucifer -de Duivel!- er één is.
God zelf heeft daar ook een geslacht en huidskleur, God blijkt een zwarte man te zijn.
Wat dat betreft is de serie Lucifer blijkbaar oorspronkelijker dan de Bijbel 8-). Voorafgaand aan het schrijven van de T'NaCH (die pas rond de Babylonische ballingschap werd samengesteld) had JHWH inderdaad een vrouw en Satan is zelfs in de T'NaCH een zoon van JHWH. Deze is veel later veranderd in de duivel. In het christelijke Testament is Jezus degene die Lucifer wordt genoemd en heeft ook de Satan - minimaal metaforisch - kinderen.
Het zou kunnen dat de Joden in de Babylonische ballingschap kennis hebben genomen van de leer van Zarathoestra, die de eerste monotheïstische religie predikte. Daarin had Ahura Mazda (geen automerk...lol) een tegenstrever in Ahriman, die het kwaad vertegenwoordigde.

Nou ja, lang verhaal kort: volgens mij heeft het judaïsme zijn wortels in het zoroastrisme. Waarmee het christendom eigenlijk een derdehands religie is. Niet helemaal waar, want in het christendom zijn duidelijk (neo)-platoonse en Egyptische invloeden te zien.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Bastiaan73 »

Met alle respect Petra: ik vind dit een onzinnig topic. Jezus was lichamelijk gewoon een man. Uit geen enkel geschrift blijkt iets anders.

Dat men qua schilderijen zich bepaalde vrijheden heeft veroorloofd: prima. Maar dit is krampachtig proberen Jezus een andere lichamelijke vorm te geven. What's the point?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Robert Frans »

Jezus was gewoon Jezus. Wat Hij gezegd en gedaan heeft lezen we voornamelijk in de evangelieën en meer valt er ook niet over zijn levensgeschiedenis an sich te zeggen.
Hij was dus net zo min queer als dat hij communist, hippie, anarchist, opstandeling, humanist, zen-meester, goeroe, libertariër, veganist, ecologist, postzegelverzamelaar of watdanook was.
Het plakken van moderne etiketten op Hem zegt dan ook meer over de plakkers dan over Jezus zelf.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door hopper »

http://www.thomasevangelie.nl/troubad.htm

Zen-meester was Jezus dan weer wel. Maar dan moet je natuurlijk wel weten wat dat betekent.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door hopper »

Waarmee we weer terug zijn bij de eeuwige vraag: over welke Jezus hebben we het eigenlijk?
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 25 jun 2021, 17:49 Waarmee we weer terug zijn bij de eeuwige vraag: over welke Jezus hebben we het eigenlijk?
Niet over de historische want die interesseert jou geen fluit.

Maar misschien was de historische wel dezelfde als degene die in de evangeliën beschreven staat.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Balthasar »

Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 17:32 Met alle respect Petra: ik vind dit een onzinnig topic. Jezus was lichamelijk gewoon een man. Uit geen enkel geschrift blijkt iets anders.
Queer gaat niet over biologie maar over gender.
Dat men qua schilderijen zich bepaalde vrijheden heeft veroorloofd: prima. Maar dit is krampachtig proberen Jezus een andere lichamelijke vorm te geven. What's the point?
Dat is dus niet zo, al zullen sommigen het wel doen. Dat is inderdaad krampachtig, maar een aantal artikelen die Petra aan het begin quootte zijn beslist het lezen en overwegen waard.

Het punt is dat Jezus als je het genderkritisch bekijkt niet zo gemakkelijk in het hokje 'man' is te duwen; en dat is goed nieuws.
Robert Frans schreef: 25 jun 2021, 17:43 Jezus was gewoon Jezus. Wat Hij gezegd en gedaan heeft lezen we voornamelijk in de evangelieën en meer valt er ook niet over zijn levensgeschiedenis an sich te zeggen.
Hij was dus net zo min queer als dat hij communist, hippie, anarchist, opstandeling, humanist, zen-meester, goeroe, libertariër, veganist, ecologist, postzegelverzamelaar of watdanook was.
Het plakken van moderne etiketten op Hem zegt dan ook meer over de plakkers dan over Jezus zelf.

Dat geldt ook voor de etiketten messias, zoon van God, tweede persoon van het goddelijke wezen, enzovoort. Oh nee... dan hebben we het opeens over de Heilige Leer van de Onfeilbare Kerk.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Bastiaan73 »

Balthasar schreef: 25 jun 2021, 19:44
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 17:32 Met alle respect Petra: ik vind dit een onzinnig topic. Jezus was lichamelijk gewoon een man. Uit geen enkel geschrift blijkt iets anders.
Queer gaat niet over biologie maar over gender.
Dan heb ik iets gemist. Wat is de definitie van 'gender'?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Balthasar »

Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 19:45
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 17:32 Met alle respect Petra: ik vind dit een onzinnig topic. Jezus was lichamelijk gewoon een man. Uit geen enkel geschrift blijkt iets anders.
Queer gaat niet over biologie maar over gender.
Dan heb ik iets gemist. Wat is de definitie van 'gender'?
Gender gaat over cultuur. Gender valt wel vaak samen met het biologische geslacht, maar gender gaat vooral over hoe geslachten in een bepaalde cultuur functioneren en gezien worden.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Bastiaan73 »

Balthasar schreef: 25 jun 2021, 19:47
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 19:45
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 17:32 Met alle respect Petra: ik vind dit een onzinnig topic. Jezus was lichamelijk gewoon een man. Uit geen enkel geschrift blijkt iets anders.
Queer gaat niet over biologie maar over gender.
Dan heb ik iets gemist. Wat is de definitie van 'gender'?
Gender gaat over cultuur. Gender valt wel vaak samen met het biologische geslacht, maar gender gaat vooral over hoe geslachten in een bepaalde cultuur functioneren en gezien worden.
Ik probeer het te begrijpen. Laten we Freddie Mercury als voorbeeld nemen. Hoe zie jij Freddie?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Balthasar »

Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 19:50
Balthasar schreef: 25 jun 2021, 19:47
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 19:45
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 17:32 Met alle respect Petra: ik vind dit een onzinnig topic. Jezus was lichamelijk gewoon een man. Uit geen enkel geschrift blijkt iets anders.
Queer gaat niet over biologie maar over gender.
Dan heb ik iets gemist. Wat is de definitie van 'gender'?
Gender gaat over cultuur. Gender valt wel vaak samen met het biologische geslacht, maar gender gaat vooral over hoe geslachten in een bepaalde cultuur functioneren en gezien worden.
Ik probeer het te begrijpen. Laten we Freddie Mercury als voorbeeld nemen. Hoe zie jij Freddie?
Geen idee wie dat is.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Bastiaan73 »

Balthasar schreef: 25 jun 2021, 19:58
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 19:50
Balthasar schreef: 25 jun 2021, 19:47
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 19:45
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 17:32 Met alle respect Petra: ik vind dit een onzinnig topic. Jezus was lichamelijk gewoon een man. Uit geen enkel geschrift blijkt iets anders.
Queer gaat niet over biologie maar over gender.
Dan heb ik iets gemist. Wat is de definitie van 'gender'?
Gender gaat over cultuur. Gender valt wel vaak samen met het biologische geslacht, maar gender gaat vooral over hoe geslachten in een bepaalde cultuur functioneren en gezien worden.
Ik probeer het te begrijpen. Laten we Freddie Mercury als voorbeeld nemen. Hoe zie jij Freddie?
Geen idee wie dat is.
Serieus? Wow. En ik maar denken dat ik wereldvreemd ben.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 25 jun 2021, 08:26 Het gaat niet echt lukken met dit topic. Niemand interesseert zich hiervoor. Ik ook eigenlijk niet. Waarom zou Jezus een vrouw zijn geweest?
Volgens mij is dit een prachtig voorbeeld hoe alles kapot geanalyseerd wordt. Alsof het voor de schrijvers van het NT ooit in hun gedachte zou zijn opgekomen Jezus anders dan een man te beschrijven en dat een schilderij uit nota bene de 16e eeuw of middeleeuwse geschriften daar ook maar iets zinnigs over zeggen.

Ik denk dat wij ons niet werkelijk in de wereld van die schrijvers van het NT een voorstelling kunnen maken.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Mullog »

Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 20:00
Balthasar schreef: 25 jun 2021, 19:58
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 19:50
Balthasar schreef: 25 jun 2021, 19:47
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 19:45

Dan heb ik iets gemist. Wat is de definitie van 'gender'?
Gender gaat over cultuur. Gender valt wel vaak samen met het biologische geslacht, maar gender gaat vooral over hoe geslachten in een bepaalde cultuur functioneren en gezien worden.
Ik probeer het te begrijpen. Laten we Freddie Mercury als voorbeeld nemen. Hoe zie jij Freddie?
Geen idee wie dat is.
Serieus? Wow. En ik maar denken dat ik wereldvreemd ben.
Ik begrijp opeens heel veel meer van heel veel reacties op dit form :lol:
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Bastiaan73 »

Mullog schreef: 25 jun 2021, 20:55
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 20:00
Balthasar schreef: 25 jun 2021, 19:58
Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 19:50
Balthasar schreef: 25 jun 2021, 19:47

Gender gaat over cultuur. Gender valt wel vaak samen met het biologische geslacht, maar gender gaat vooral over hoe geslachten in een bepaalde cultuur functioneren en gezien worden.
Ik probeer het te begrijpen. Laten we Freddie Mercury als voorbeeld nemen. Hoe zie jij Freddie?
Geen idee wie dat is.
Serieus? Wow. En ik maar denken dat ik wereldvreemd ben.
Ik begrijp opeens heel veel meer van heel veel reacties op dit form :lol:
😝

Gollum! Gollum!
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Balthasar »

Mullog schreef: 25 jun 2021, 20:54 Ik denk dat wij ons niet werkelijk in de wereld van die schrijvers van het NT een voorstelling kunnen maken.
Jij misschien niet, maar historici en letterkundigen doen dat wel voor het leven bij allerlei auteurs uit de oudheid, uit andere periodes en andere culturen. En met succes.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Robert Frans »

Balthasar schreef: 25 jun 2021, 19:44Dat geldt ook voor de etiketten messias, zoon van God, tweede persoon van het goddelijke wezen, enzovoort. Oh nee... dan hebben we het opeens over de Heilige Leer van de Onfeilbare Kerk.
Is het misschien een idee om eerst mij zélf te laten reageren, voordat je het voor mij invult? Wie weet was ik uit mijzelf met een heel andere reactie gekomen en dan was dit dus helemaal niet nodig geweest.

Ik zal mijn reactie echter alsnog geven: ja, dat zijn ook titels die wij en grotendeels ook Hijzelf volgens het Evangelie Hem toebedelen, vanuit het christelijke, apostolische geloof.
Maar voor andersgelovigen zullen die titels natuurlijk weer net zo weinigzeggend zijn en dus net zo goed méér over gelovigen zeggen dan over Jezus. Dat lijkt mij niet meer dan logisch.

Verschil is mijns inziens alleen wel dat de door jou genoemde begrippen ook in de tijd van Jezus alreeds bekend waren en dus grotendeels ook door Hem gebezigd werden, terwijl de titels die ik in mijn vorige schrijven noemde en ook de titel queer, voortkomen uit specifieke ideologieën en culturen van vaak vele eeuwen later. Dat maakt deze titels sowieso vrij anachronistisch.
Het is een beetje alsof je Jezus als blanke Europeaan of als donkere Afrikaan afbeeldt. Mooi voor de kunst, als een artistieke poging om Hem zo in onze wereld en cultuur symbolisch tegenwoordig te stellen, maar met een realistische schildering van zijn uiterlijk heeft het dan natuurlijk niets te maken.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Mart »

Robert Frans schreef: 25 jun 2021, 17:43 Jezus was gewoon Jezus. Wat Hij gezegd en gedaan heeft lezen we voornamelijk in de evangelieën en meer valt er ook niet over zijn levensgeschiedenis an sich te zeggen.
De historische Jezus is niet dezelfde als de christus van de evangeliën. De christus van de evangeliën heeft zeer waarschijnlijk nooit bestaan. Een beetje wetenschappelijke kennis zou deelnemers op dit forum niet misstaan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Mullog »

Balthasar schreef: 25 jun 2021, 21:44
Mullog schreef: 25 jun 2021, 20:54 Ik denk dat wij ons niet werkelijk in de wereld van die schrijvers van het NT een voorstelling kunnen maken.
Jij misschien niet, maar historici en letterkundigen doen dat wel voor het leven bij allerlei auteurs uit de oudheid, uit andere periodes en andere culturen. En met succes.
Ten eerste kunnen we dat nooit zeker weten.

Ten tweede, probeer je eens voor te stellen hoe ze over pakweg 2.000 jaar een beeld vormen over de huidige tijd op basis van kranten, boeken en video fragmenten die "overleefd" hebben. Ik denk dat dit een fragmentarisch beeld is wat over mensen gaat die om een of andere reden boven het maaiveld uitkomen.

Ten derde, ik denk dat je gelijk hebt dat historici en letterkundigen een beter beeld hebben dan bijvoorbeeld mijzelf maar nog steeds met de restrictie van het tweede punt
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Petra »

Bastiaan73 schreef: 25 jun 2021, 17:32 Met alle respect Petra: ik vind dit een onzinnig topic. Jezus was lichamelijk gewoon een man. Uit geen enkel geschrift blijkt iets anders.

Dat men qua schilderijen zich bepaalde vrijheden heeft veroorloofd: prima. Maar dit is krampachtig proberen Jezus een andere lichamelijke vorm te geven. What's the point?
Hi Bastiaan.

Heb je mijn tweede en derde post gelezen die door theologen geschreven zijn ?
Kennelijk was de beschrijving vrouwelijkheid of mannelijkheid in die tijd meer iets wat met gedrag te maken had dan met lichamelijkheid.


Peter-Ben Smit geeft in dat artikel ook meer uitleg over de term 'queer' en schrijft:
Ten slotte betoog ik dat bijbellezen met aandacht voor ‘queer’ identiteiten theologisch en pastoraal van belang is. Op deze manier hoop ik te laten zien wat de meerwaarde van ‘queer’ benaderingen is—juist en vooral ook voor mensen die zich (zoals ikzelf) niet als ‘queer’ zouden identificeren.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door peda »

Als Jezus nooit bestaan heeft, was hij ook nooit queer.
Heeft Jezus bestaan maar was hij niet Bijzonder ( Goddelijk ) , dan is het niet meer te weten of hij queer was of niet. Invulling volgt de persoonlijke basis overtuiging.
Heeft Jezus bestaan en volg je het verhaal van de N T boodschap dan komt het queer zijn theologisch wel in zicht. Man en vrouw zijn theologisch in gelijke mate beelddrager van God, Jezus is ( krachtens de 2 naturen ) een volkomen mens, de queer situatie past daar theologisch goed bij.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Bonjour »

Voor het aanzien moest Jezus een eerstgeborene zijn. Die zijn altijd mannelijk.
peda schreef: 26 jun 2021, 10:15 Als Jezus nooit bestaan heeft, was hij ook nooit queer.
Dan denk ik nog dat hij door bovenstaande altijd als mannelijk werd gezien.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 25 jun 2021, 20:54
Zolderworm schreef: 25 jun 2021, 08:26 Het gaat niet echt lukken met dit topic. Niemand interesseert zich hiervoor. Ik ook eigenlijk niet. Waarom zou Jezus een vrouw zijn geweest?
Volgens mij is dit een prachtig voorbeeld hoe alles kapot geanalyseerd wordt. Alsof het voor de schrijvers van het NT ooit in hun gedachte zou zijn opgekomen Jezus anders dan een man te beschrijven en dat een schilderij uit nota bene de 16e eeuw of middeleeuwse geschriften daar ook maar iets zinnigs over zeggen.

Ik denk dat wij ons niet werkelijk in de wereld van die schrijvers van het NT een voorstelling kunnen maken.
Ik denk dat de maatschappij in die tijd zodanig patriarchaal was, dat het ondenkbaar was dat de verlosser een vrouw geweest zou zijn.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 26 jun 2021, 12:17
Mullog schreef: 25 jun 2021, 20:54
Zolderworm schreef: 25 jun 2021, 08:26 Het gaat niet echt lukken met dit topic. Niemand interesseert zich hiervoor. Ik ook eigenlijk niet. Waarom zou Jezus een vrouw zijn geweest?
Volgens mij is dit een prachtig voorbeeld hoe alles kapot geanalyseerd wordt. Alsof het voor de schrijvers van het NT ooit in hun gedachte zou zijn opgekomen Jezus anders dan een man te beschrijven en dat een schilderij uit nota bene de 16e eeuw of middeleeuwse geschriften daar ook maar iets zinnigs over zeggen.

Ik denk dat wij ons niet werkelijk in de wereld van die schrijvers van het NT een voorstelling kunnen maken.
Ik denk dat de maatschappij in die tijd zodanig patriarchaal was, dat het ondenkbaar was dat de verlosser een vrouw geweest zou zijn.
Patriarchaal, dat is m.i. zonder meer waar, ook heden ten dage bestaat er bij sommige gelovigen nog de voorstelling dat man en vrouw ( uit de rib van Adam ) ten diepste niet geheel gelijkwaardig zijn, maar dat de man wel degelijk het "' hoofd "" is. Rangorde denken zie ik niet als evenwaardig aan het denken in gelijkwaardigheid. Maar hierover zijn eindeloos veel discussies gevoerd, waarbij rangorde denken weer niet in strijd met gelijkwaardigheid wordt verdedigd. Dat niet iedereen geschikt is voor een bepaalde functie doet geen afbreuk aan de voor iedereen geldende gelijkwaardigheid, zo is dan de argumentatie. Bij een patriarchale cultuur past een queer gedachte niet bijzonder goed.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vrouwelijk/mannelijk; was Jezus queer ?

Bericht door Petra »

Bonjour schreef: 26 jun 2021, 10:51 Voor het aanzien moest Jezus een eerstgeborene zijn. Die zijn altijd mannelijk.
Ff snel googelen levert al snel eerstgeboren vrouwen op.
Ik weet het niet uit mijn hoofd maar denk dat er wel meer eerstgeborenen vrouwelijk waren. (Zelfs in de bijbel). Anders zou het er wel heel erg tegennatuurlijk aan toe gaan.



Ex. 13:2.
"Wijd aan eerstgeborenen aan mij; alles wat bij de Israëlieten of bij hun vee als eerste de moederschoot verlaat behoort mij toe"



Gen. 19:37
En de eerstgeborene baarde een zoon, en noemde zijn naam Moab

1 Sam. 14:49
De zonen van Saul nu waren: Jónathan en Jisvi en Malchi-Sua; en de namen zijner twee dochters waren deze: de naam der eerstgeborene was Merab
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Plaats reactie