Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Robert Frans »

EdVaessen schreef: 31 jul 2021, 20:54Niet dat hun voornaam toevallig begint met Robert en en hun achternaam nog toevalliger eindigt op Frans?
Ik acht mijzelf bij lange na niet zo volgroeid en probeer daarom ook zo min mogelijk over mijzelf te oordelen; dat laat ik wel aan God over. Hoezo deze vraag?
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Snelheid »

Robert Frans schreef: 01 aug 2021, 10:12
EdVaessen schreef: 31 jul 2021, 20:54Niet dat hun voornaam toevallig begint met Robert en en hun achternaam nog toevalliger eindigt op Frans?
Ik acht mijzelf bij lange na niet zo volgroeid en probeer daarom ook zo min mogelijk over mijzelf te oordelen; dat laat ik wel aan God over. Hoezo deze vraag?
Zelf oordeel en zelf inzicht kan geen kwaad, daar is niets mis mee.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Zolderworm »

EdVaessen schreef: 30 jul 2021, 17:21
Zolderworm schreef: 28 jul 2021, 11:08 Bijbelse richtljnen. Die bestaan helemaal niet. In sommige delen van de bijbel wordt het als een deugd beschouwd om een hele stad uit te moorden en plat te branden. Dus Alpha met z'n bijbelse richtlijnen.....
Je zou kunnen zeggen: de richtlijnen waar Jezus het over had. Maar zijn we het, anno 2021, echt eens met al die richtlijnen?
Maar in bepaalde situaties trekken de mensen zich gewoon niets meer aan van richtlijnen. Dat hebben de vele oorlogsmisdaden wel laten zien. Op een bepaald moment voeren de emoties de boventoon en wordt het denken met z'n richtlijnen gewoon opzij geschoven. Zo werkt het in de bovenkamer van de mens.
Van richtlijnen trekken de meeste mensen zich heel veel aan. Maar richtlijnen zijn erg buigzaam.
In een aanval van woede of wraakneming trekken mensen zich weinig aan van de richtlijnen.
Only dead fish go with the flow
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door EdVaessen »

Zolderworm schreef: 01 aug 2021, 12:25
EdVaessen schreef: 30 jul 2021, 17:21
Van richtlijnen trekken de meeste mensen zich heel veel aan. Maar richtlijnen zijn erg buigzaam.
In een aanval van woede of wraakneming trekken mensen zich weinig aan van de richtlijnen.
Het hangt erg af van de situatie. Het doden van Tutsi's door Hutu's in Rwanda was destijds vanuit het gezichtspunt van Hutu's heel normaal.
Dat geldt ook voor anti-Joodse maatregelen in de Tweede Wereldoorlog. Dat bedoel ik te zeggen met de uitspraak dat richtlijnen zeer buigzaam zijn.
Pas als de dader handelt tegen wat de omgeving ziet als normaal kan je zeggen dat hij richtlijnen negeert.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Snelheid »

Zolderworm schreef: 01 aug 2021, 12:25
EdVaessen schreef: 30 jul 2021, 17:21
Van richtlijnen trekken de meeste mensen zich heel veel aan. Maar richtlijnen zijn erg buigzaam.
In een aanval van woede of wraakneming trekken mensen zich weinig aan van de richtlijnen.
Richtlijnen zijn craquelé bij mensen die hun gram moeten halen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door EdVaessen »

Robert Frans schreef: 01 aug 2021, 10:12
EdVaessen schreef: 31 jul 2021, 20:54Niet dat hun voornaam toevallig begint met Robert en en hun achternaam nog toevalliger eindigt op Frans?
Ik acht mijzelf bij lange na niet zo volgroeid en probeer daarom ook zo min mogelijk over mijzelf te oordelen; dat laat ik wel aan God over. Hoezo deze vraag?
Een gevoel dat ik soms krijg als ik je stukken lees. Het voelt alsof je glans over jezelf uitstrooit door te putten uit een onweerlegbare waarheid die boven het menselijke uitgaat.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Robert Frans »

EdVaessen schreef: 01 aug 2021, 17:38Een gevoel dat ik soms krijg als ik je stukken lees. Het voelt alsof je glans over jezelf uitstrooit door te putten uit een onweerlegbare waarheid die boven het menselijke uitgaat.
Er is een tijd van zoeken en een tijd van vinden. Net zoals dorst er is om gelaafd te worden, zo zijn vragen er om beantwoord te worden. Net zoals kinderen graag antwoorden krijgen op hun vragen, zo moeten ook wij dat (weer) doen. Twijfelen om het twijfelen is net zo zinloos als dorsten om het dorsten. Wie water vindt, moet drinken, ook als het water misschien niet volmaakt zuiver is.
Hoewel ik zeker ook mijn twijfels ken, lang niet alles weet en met sommige dingen echt wel moeite heb, heb ik ook inderdaad vaste geloofskennis mogen ontvangen vanuit mijn katholieke geloof. Met de opdracht deze waar mogelijk en gepast op zo mooi en volledig mogelijke wijze door te geven en ook natuurlijk er zo liefdevol mogelijk naar te leven, binnen mijn roeping en mogelijkheden.
Ik wil inderdaad dat mensen delen in de goddelijke glans van het Evangelie, net zoals Christus mij daar ook in laat delen als ik Hem trouw blijf navolgen. Niet ik strooi dus die glans uit, maar Christus, en ik mag daar slechts iets van reflecteren. Als iemand dan méér weet en reflecteert dan ik, dan is het mijn taak om daar net zo verheugd over te zijn als wanneer ik zelf die kennis zou hebben.

Misschien vind je dat ik wat stellig schrijf en Gods waarheid 'poneer', alsof ik die ooit zeker kan weten. Maar het stellig schrijven en 'poneren' zie je bij vele mensen uit vele levensbeschouwingen terug, ook uit atheïstische levensbeschouwingen en ook op dit forum.
Als je eenmaal ergens zeker van bent, dan blijf je natuurlijk niet twijfelen. Iemand die bijvoorbeeld na ernstig onderzoek concludeert dat hij nu eenmaal niet langer in God kan geloven, zal dat ook met zekerheid belijden. Die twijfel laat hij dan achter zich, zodat er ruimte is voor verdieping in wat daarna volgt.
Is dat dan erg? Nee, zeker niet, want je hebt nu eenmaal zekerheden nodig in het leven; je kan, zoals ik al zei, niet alleen maar twijfelen om het twijfelen. Natuurlijk is het mogelijk dat ik verkeerd zit, of de ander, maar dat geeft dan niet. Dat kan dan gecorrigeerd worden. Graag zelfs, want ik leer graag dingen bij; ook ik ontwikkel mij in mijn weten, doen en laten.
Maar zekerheid kennen is op zichzelf geen zonde. Het kan inderdaad arrogant, hoogmoedig en blind maken voor de mogelijkheid dat je er (deels) naast zit, maar het is op zichzelf geen kwaad.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Mullog »

Robert Frans schreef: 01 aug 2021, 18:20 ...Niet ik strooi dus die glans uit, maar Christus, en ik mag daar slechts iets van reflecteren. ...
Ik ken je inmiddels enige tijd en het moet me van het hart dat je schrijfsels een steeds romantischer beeld van het katholicisme schetsen en dat in je brei van woorden onder het mom van nuance een steeds fundamentalistische en orthodoxe kern zit in vergelijking met vroeger, toen die nuance nog echt een nuance leek.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Robert Frans »

Mullog schreef: 01 aug 2021, 18:27Ik ken je inmiddels enige tijd en het moet me van het hart dat je schrijfsels een steeds romantischer beeld van het katholicisme schetsen en dat in je brei van woorden onder het mom van nuance een steeds fundamentalistische en orthodoxe kern zit in vergelijking met vroeger, toen die nuance nog echt een nuance leek.
Ik probeer het katholieke geloof inderdaad zo mooi mogelijk te omschrijven, soms ook als tegenwicht tegen het cynisme dat ik hier en daar tegenkom. Of tegen de stelligheid waar ook andersgelovigen hier zich tegen mijn geloof verweren of hun eigen standpunten verdedigen. Ik vind schoonheid en idealisme heel belangrijk hierin, zonder het leed dat ook vanuit het geloof komt te willen bagatelliseren. Ik wil daar alleen niet constant over schrijven, omdat daar de kern van het geloof niet ligt en het mij ook energie en ja, soms ook levenslust kost.
Ben ik daar misschien soms iets te gedreven in? Dat zou best kunnen; ik weet niet altijd even maat te houden als ik ergens enthousiast en graag over schrijf. Maar dat levert gelukkig toch ook wel gewaardeerde schrijfsels op.
Door de jaren heen ben ik eigenlijk niet per se veel orthodoxer gaan geloven en in sommige dingen zal ik juist weer liberaler zijn dan in andere dingen. Ook ik ken mijn vragen en twijfels, maar acht voor mij dit forum niet altijd de plek om die zonder meer te delen.
Soms laat ik er wel eens iets van doorschemeren, dat wel, maar wellicht komt dat niet altijd even duidelijk over. Of wordt er soms misschien ook wel bewust overheen gelezen. Een enkele keer werd er zelfs wat vijandig op gereageerd.

Ik heb hier over sommige onderwerpen overigens weleens met veel nuances geschreven en ook volgens mij vaak genoeg dat we sowieso niet over elkaar moeten oordelen. Bijvoorbeeld over medisch-ethische kwesties of over huwelijk en relaties. Waarbij ik ook hier openlijk nadacht over genuanceerde, creatieve oplossingen om een rechtvaardige samenleving te creëren waar alle bevolkingsgroepen zich zo goed als mogelijk thuis kunnen voelen en voldoende vrijheid hebben om hun eigen leefwijzen op te bouwen.
Alleen merkte ik dan nog weleens dat men al ware men een stel juristen over de kleinste details ging doorvragen, waardoor de discussie en ook mijn posts steeds langer en ondoorzichtiger werden, terwijl ik lang niet alles zo had uitgedacht. Maar dat werd dan niet altijd begrepen of aanvaard.
Is dat erg? Zeker niet, dat is nu eenmaal de aard van een forum. Alleen kan het daardoor dus wel gebeuren dat ik in mijn schrijven me liever beperk tot de hoofdlijnen van het geloof en discussies daartoe zoveel mogelijk beperk. En dat kan dan soms wat ongenuanceerd overkomen inderdaad, zeker als ik geen langere, beschouwende posts meer zou mogen schrijven.

In het echte leven, in gesprekken die ik met vooral andersgelovigen heb, lopen dit soort dingen ook heel anders, genuanceerder. Sowieso word ik, God zij dank, over het algemeen als open, respectvol en genuanceerd ervaren door mijn naasten, ook dus door hen die niet hetzelfde geloof met mij delen. Maar in tekst vallen veel nuances nu eenmaal sneller weg.
Ik acht het dan ook niet onmogelijk dat op een gegeven moment de behoefte om op fora of social media hierover te discussiëren bij mij steeds minder zal worden, totdat ik er misschien wel helemaal mee stop en meer de weg van de verstilling en het gebed wil gaan, gecombineerd met zinvol (vrijwilligers)werk buitenshuis. Nu al is die behoefte veel minder dan enkele jaren geleden.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Bastiaan73 »

Heb je ooit overwogen om in te treden in een kloosterorde Robert Frans en zo ja; welke?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Robert Frans »

Bastiaan73 schreef: 01 aug 2021, 22:01Heb je ooit overwogen om in te treden in een kloosterorde Robert Frans en zo ja; welke?
Dat verlangen komt nog weleens bij mij op inderdaad en dan vooral bij de benedictijnen. Afgelopen jaar wilde ik een weekje verblijven in de Abdij Sint Benedictusberg te Vaals, juist om daar meer na te denken over mijn roeping in dit leven, maar door corona kwam het er helaas niet van. Volgend jaar hopelijk alsnog en zo niet, dan is dat misschien ook wel een antwoord.
Zo'n monastiek bestaan is echter een behoorlijk zwaar offer en er komt veel bij kijken waar ik naar mijn idee en inzicht (absoluut) niet geschikt voor ben. Ik heb dan ook geen echte roepingservaring daartoe gehad en dat is naar mijn idee toch wel het enige echte startpunt.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Snelheid »

Robert Frans schreef: 01 aug 2021, 22:19
Bastiaan73 schreef: 01 aug 2021, 22:01Heb je ooit overwogen om in te treden in een kloosterorde Robert Frans en zo ja; welke?
Dat verlangen komt nog weleens bij mij op inderdaad en dan vooral bij de benedictijnen. Afgelopen jaar wilde ik een weekje verblijven in de Abdij Sint Benedictusberg te Vaals, juist om daar meer na te denken over mijn roeping in dit leven, maar door corona kwam het er helaas niet van. Volgend jaar hopelijk alsnog en zo niet, dan is dat misschien ook wel een antwoord.
Zo'n monastiek bestaan is echter een behoorlijk zwaar offer en er komt veel bij kijken waar ik naar mijn idee en inzicht (absoluut) niet geschikt voor ben. Ik heb dan ook geen echte roepingservaring daartoe gehad en dat is naar mijn idee toch wel het enige echte startpunt.
Kloosterling zijn is een godgewijd leven tevens met bij de benen op de grond zo ook strijdbaar zijn kan alleen maar met roeping en er is niets romantisch aan het is nog hard werken ook maar dat geeft alleen maar glans, en dan nog is in gemeenschap leven met mensen die je normaal niet zelf uit gekozen zou hebben om daar mee om te gaan;kortom dat alles kan alleen met echte roeping.

Voorts in welke spiritualiteit wil men staan Benedictijnen,Norbertijnen ,Kruisheren, Franciscanen Karmelieten geschoeid/ongeschoeid enz enz.De ene Orde is de andere niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Bastiaan73 »

Robert Frans schreef: 01 aug 2021, 22:19
Bastiaan73 schreef: 01 aug 2021, 22:01Heb je ooit overwogen om in te treden in een kloosterorde Robert Frans en zo ja; welke?
Dat verlangen komt nog weleens bij mij op inderdaad en dan vooral bij de benedictijnen. Afgelopen jaar wilde ik een weekje verblijven in de Abdij Sint Benedictusberg te Vaals, juist om daar meer na te denken over mijn roeping in dit leven, maar door corona kwam het er helaas niet van. Volgend jaar hopelijk alsnog en zo niet, dan is dat misschien ook wel een antwoord.
Zo'n monastiek bestaan is echter een behoorlijk zwaar offer en er komt veel bij kijken waar ik naar mijn idee en inzicht (absoluut) niet geschikt voor ben. Ik heb dan ook geen echte roepingservaring daartoe gehad en dat is naar mijn idee toch wel het enige echte startpunt.
Okee dankjewel voor je openheid. Waarom de Benedictijnen en niet bijvoorbeeld de Cisterciënzers van abdij Lilbosch?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 31 jul 2021, 15:51 Helaas is het niet zo dat als we maar volmaakt naar het Evangelie leven, we dan op een paradijsaarde leven. Daarvoor zijn we te vergiftigd geraakt door de zonde, hebben we ons millenialang teveel laten leiden door egoïsme, hebzucht, machtszucht, het recht van de sterkste en bovenal: hoogmoed, de moeder van alle zonden.
Dat was ook niet de stelling.
Alpha stelde dat er geen moord of oorlog meer zou zijn.
Als ik het goed begrijp is moord in geen geval toegestaan bij JG en dus ook niet in opdracht van -wie dan ook-.
Dan klopt zijn stelling toch.

Robert Frans schreef: 31 jul 2021, 15:51 ...hoogmoed, de moeder van alle zonden.
De moeder? Waarom niet de vader van alle zonden?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Robert Frans »

Petra schreef: 02 aug 2021, 05:25Dat was ook niet de stelling.
Alpha stelde dat er geen moord of oorlog meer zou zijn.
Als ik het goed begrijp is moord in geen geval toegestaan bij JG en dus ook niet in opdracht van -wie dan ook-.
Dan klopt zijn stelling toch.
Klopt, maar ik bedoelde enkel aan te geven dat in de praktijk we ook bij onverdeelde vroomheid toch zullen blijven zondigen. In theorie kan vrijwel elke levensbeschouwing tot een paradijs leiden, zelfs nog het kapitalisme, maar in de praktijk werkt dat gewoon niet zo.

Overigens is binnen het christendom in het algemeen moord ook niet toegestaan en veel kerken wijzen ook de doodstraf, euthanasie, abortus en offensieve oorlogen om die reden af.
Sommigen doen dat niet, meestal doordat ze het toegestane dan eenvoudigweg niet als moord beschouwen, maar daar zit dan ook de crux: ze verbieden dan nog wel steeds moord zelf.
De moeder? Waarom niet de vader van alle zonden?
Zou je die vraag ook andersom hebben gesteld als ik het de vader had genoemd? ;) Maar maak je geen zorgen: de duivel is al de aartsvader van de leugen en hij is nog altijd het ergste kwaad dat we kennen. De zonde kent dus zowel haar vaders als haar moeders.
En om met een positieve noot te eindigen: in katholiek verstaan is de Kerk nog altijd onze Moeder en de meest verheven, belangrijke heilige na Jezus zelf is... de heilige maagd Maria.
Kortom, genoeg prachtige voorbeelden van moeders, zoals die er ook van vaders zijn. ;)
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Robert Frans »

Bastiaan73 schreef: 01 aug 2021, 22:53 Okee dankjewel voor je openheid. Waarom de Benedictijnen en niet bijvoorbeeld de Cisterciënzers van abdij Lilbosch?
Oh, die abdij kende ik nog niet. Ziet er mooi uit. :) Maar ik vind het moeilijk te omschrijven waarom de benedictijnen mij meer trekken en het is best mogelijk dat áls ik een roeping zou krijgen, het zomaar bij een (totaal) andere orde zou zijn dan ik zelf dacht. Ik heb immers ook weleens van enkele meer actieve kloosters gelezen, die ik ook heel mooi vond.
Vaals trekt mij vooral omdat zij voor zover ik weet in Nederland een van de meer strengere, traditionele en daardoor wellicht meer tijdloze kloosters is, met de vieringen zelfs geheel in het Latijn.
Daarmee wil ik natuurlijk niet afdoen aan de andere mooie en toegewijde kloosters hier, maar het is met ordes en congegraties misschien een beetje net als bij verliefdheid: hoewel er vele prachtige potentiële partners kunnen rondlopen, kun je toch zomaar het meest aangetrokken worden tot die ene, zonder dat je echt rationeel kunt beredeneren waarom precies.
Maar goed, eerst maar eens zien of ik volgend jaar daar überhaupt nog een week kan verblijven. :)
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Snelheid »

De zonde kent dus zowel haar vaders als haar moeders. Aldus@ Robert Frans


Vaders worden te kort gedaan Moeders worden te kort gedaan.Het kwaad is het kwaad en heeft alles verloren wat goed is Vaders en Moeders.
VERITAS VOS LIBERABIT.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door EdVaessen »

Robert Frans schreef: 02 aug 2021, 10:32 Vaals trekt mij vooral omdat zij voor zover ik weet in Nederland een van de meer strengere, traditionele en daardoor wellicht meer tijdloze kloosters is, met de vieringen zelfs geheel in het Latijn.
De (zeer gelovige) vader van mijn zwager ging daar heel vaak heen.
Dat is ondertussen weer decennia geleden. Mamelis verandert blijkbaar niet.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 02 aug 2021, 10:22
Petra schreef: 02 aug 2021, 05:25Dat was ook niet de stelling.
Alpha stelde dat er geen moord of oorlog meer zou zijn.
Als ik het goed begrijp is moord in geen geval toegestaan bij JG en dus ook niet in opdracht van -wie dan ook-.
Dan klopt zijn stelling toch.
Klopt, maar ik bedoelde enkel aan te geven dat in de praktijk we ook bij onverdeelde vroomheid toch zullen blijven zondigen. In theorie kan vrijwel elke levensbeschouwing tot een paradijs leiden, zelfs nog het kapitalisme, maar in de praktijk werkt dat gewoon niet zo.
Daarmee geef je antwoord op de vraag die ik hier stelde: Ga je beter leven als je in God gelooft?
Komt wel overeen met mijn gedachte.. het maakt niet zoveel uit wat en hoe je al of niet gelooft..(welk geloof dan ook) goed/kwaad zit in de mens.
Ik denk niet dat jij morgen op dievenpad zou gaan als je vandaag niet meer zou geloven.

Robert Frans schreef: 02 aug 2021, 10:22
Petra schreef: 02 aug 2021, 05:25 De moeder? Waarom niet de vader van alle zonden?
Zou je die vraag ook andersom hebben gesteld als ik het de vader had genoemd? ;)
Natuurlijk niet! :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Als alle mensen zich aan de bijbelse richtlijnen houden is er dan geen oorlog of misdaad meer?

Bericht door Snelheid »

Robert Frans schreef: 02 aug 2021, 10:32
Bastiaan73 schreef: 01 aug 2021, 22:53 Okee dankjewel voor je openheid. Waarom de Benedictijnen en niet bijvoorbeeld de Cisterciënzers van abdij Lilbosch?
Oh, die abdij kende ik nog niet. Ziet er mooi uit. :) Maar ik vind het moeilijk te omschrijven waarom de benedictijnen mij meer trekken en het is best mogelijk dat áls ik een roeping zou krijgen, het zomaar bij een (totaal) andere orde zou zijn dan ik zelf dacht. Ik heb immers ook weleens van enkele meer actieve kloosters gelezen, die ik ook heel mooi vond.
Vaals trekt mij vooral omdat zij voor zover ik weet in Nederland een van de meer strengere, traditionele en daardoor wellicht meer tijdloze kloosters is, met de vieringen zelfs geheel in het Latijn.
Daarmee wil ik natuurlijk niet afdoen aan de andere mooie en toegewijde kloosters hier, maar het is met ordes en congegraties misschien een beetje net als bij verliefdheid: hoewel er vele prachtige potentiële partners kunnen rondlopen, kun je toch zomaar het meest aangetrokken worden tot die ene, zonder dat je echt rationeel kunt beredeneren waarom precies.
Maar goed, eerst maar eens zien of ik volgend jaar daar überhaupt nog een week kan verblijven. :)
In Frankrijk volop zelfs er is weer een Kloosters na een paar eeuwen in gebruik genomen door de Benedictijnen die daar weer terug zijn.Maar goed elke Klooster,Abdij,Priorij, of Gemeenschap is tijdloos.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Plaats reactie