God als man en vrouw, als vader en moeder.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Mart »

Petra schreef: 18 sep 2021, 06:16 Elohim
Het woord 'elohim' betekent daarom: de godin en de god, m.a.w. 'God als tweevoudige kracht als vrouw en man'... God als tweelinggeest.
'Elohiem betekent helemaal niet ''De godin en God'', maar is gewoon een versterking van het woord אלוה ('eloah) dat als verwijzing naar JHWH enkelvoudig wordt geduidt met enkelvoudige mannelijke werk- en naamwoorden. Naar JHWH wordt met הוא (hem) gerefereerd. Indien het tweevoudig zou zijn geweest, had er Elohaijiem gestaan en zou de term niet als הוא (hem) zijn deduid, maar als הם (zij) en met meervoudige werk- en naamwoorden.

Die Freek hanteert een vertaling van Genesis 1:1 van ene Max Heindel die grammaticaal nergens op slaat: 'Uit het eeuwig bestaande wezen der ruimte vormde de tweevoudige kracht hemel en aarde.' Als gezegd, kent het Hebreeuws niet slechts een enkelvoud en meervoud, maar eveneens een tweevoud. Indien 'Elohiem tweevoudig was, zou er 'Elohajiem moeten hebben gestaan. Bovendien betekent בראשונה in de verste verte niet 'Uit het eeuwig bestaande wezen der ruimte', maar 'In het begin (van) ...' zoals dezelfde term elders in de T'NaCH (bijv. in Jeremia 26: 1, Genesis 10:10 en Deuteronomium 18: 4) eveneens 'In het begin (van) ...' betekent.

Het lijkt me een new age website met veel incorrecte info.
Laatst gewijzigd door Mart op 19 sep 2021, 04:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Yours »

Tielenaar schreef: 18 sep 2021, 20:27
God is man nog vrouw maar God.
Die boven de geslachten staat.
De term "Heer" en het toespreken van God is louter en alleen maar gebaseerd op de toenmalige positie van de man boven de vrouw en werd toegepast uit respect.
Seksistisch en matriarchaal, geef ik gelijk toe.
Je bedoelt vast dat dit als seksistisch en patriarchaal betiteld kan worden, Tielenaar.

Één en ander wordt ook behandeld in Tekst nummer 3 over ‘Jahweh en Asjerah’ van F. van Leeuwen over de gelijkwaardigheid van het mannelijke en vrouwelijke binnen het wezen van God, wat in het Oude Testament dus bewust gewijzigd is.

Dit ontstaan van het patriarchaat wordt ook bevestigd in de Teksten 4: ‘De betekenissen van de woorden El Sjaddai’ en 5: God als 'de Heer’.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Yours »

Ad Tekst 7: In de Oosters Orthodoxe Kerken is het beeld van God als moeder behouden gebleven.

Hieruit quote ik:
Dat God als vader zich boven God als moeder bevindt, heeft niet te maken met een bepaalde rangorde, maar met hun verhouding als tweelinggeesten. Een tweelinggeest kan zich in twee toestanden bevinden: in de verenigde en in de gedeelde toestand. In de gedeelde toestand gedragen zij zich als twee zelfstandige personen, een mannelijke en een vrouwelijke. In de verenigde toestand zijn zij in liefde als lichtwezens geheel in elkaar opgegaan; zij vormt daarbij de kern, het hart, hij vormt de beschermende buitenkant …knip… In die toestand handelen zij als waren zij één persoon.
In onze huidige tijd worden dit zielsverwanten dan wel soulmates genoemd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Mart »

Yours schreef: 19 sep 2021, 03:41 Één en ander wordt ook behandeld in Tekst nummer 3 over ‘Jahweh en Asjerah’ van F. van Leeuwen over de gelijkwaardigheid van het mannelijke en vrouwelijke binnen het wezen van God, wat in het Oude Testament dus bewust gewijzigd is.

Dit ontstaan van het patriarchaat wordt ook bevestigd in de Teksten 4: ‘De betekenissen van de woorden El Sjaddai’ en 5: God als 'de Heer’.
Het is een website met veel onzin. Eerst de nonsense met betrekking tot de term 'Elohiem (zie m'n bovenstaande posting) en nu haalt hij de term 'El sjaddaj door de mangel. Hoewel de term nergens veranderd is en waarschijnlijk is afgeleid van het werkwoord שדד (= ''vernietigen''), שד (beschermende geest), שדה (''nat maken'', vandaar dat שדיים ''borsten'' betekent) of שׁדה, zijn eveneens de zelfstandige naamwoorden expliciet mannelijk. Zonder de dagesj betekent de term שדי letterlijk ''hetgeen (ש) genoeg (די) is''.

Hoewel Israël lange tijd polytheïstisch was en Asjerah inderdaad een godin was die werd aanbeden, verdraait Freek van Leeuwen de zaken om een vrouwelijke betekenis aan een mannelijke term te geven. In werkelijkheid betekent 'Elohiem niet ''de godin en de god'', noch is de term tweevoudig, noch betekent בראשונה in de verste verte 'Uit het eeuwig bestaande wezen der ruimte', maar gewoon 'In het begin (van) ...' en 'El shaddaj is mannelijk.

Ben heel erg voor gelijke rechten voor mannen en vrouwen en strijd er eveneens voor, maar ben absoluut tegen het verdraaien van de waarheid.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Petra »

Yours schreef: 18 sep 2021, 09:32
Petra schreef: 18 sep 2021, 06:16
Hi Yours,

Het is me nogal een uitgebreid epistel hè. En zeker leuk en leerzaam, maar sja.. jij bent al naar 46 gesprongen , en ik zit nog bij 3. :lol:
Ja inderdaad, Petra: Grote stappen, gauw thuis. :lol:
Ik was zéér benieuwd naar de Geestkunde.
Vanaf nu reis ik geduldig met je mee en plaats zo nodig op- en/of aanmerkingen.
Geduld is een Schone zaak lieve schat :kiss1:
Ik zal wat beter mijn best doen om je bij te benen. :)

Vond dit wel een indrukwekkend lijstje:
Uit tekstonderzoek is gebleken dat de oude Hebreeuwse tekst waarin de godsdienst van Vader Abraham en de aartsvaders is weergegeven, aantoonbaar werd veranderd en zo zonder een duidelijke plaats voor Asjerah in het huidige Oude Testament van de Bijbel terecht kwam.

De volgende wetenschappers hebben deze geschiedvervalsing door Jahwehpriesters onderzocht:
a. Dr. Raphael Patai - The Hebrew Goddess, Was the Hebrew God also a Woman?
b. Prof. Dr. Johanna H. Stuckey - Goddess in the Spotlight, Asherah and the God of the Early Israelites
c. Dr. Annine van der Meer - De Eeuwige Moeder ontsluiert zich, voordracht voor de Theosofische Vereniging
d. Dr. Margaret Barker - Nieuwsbrief Academie Pansophia september 2013; De 'deuteronomistische' hervorming onder koning Josia
e. Dr. Francesca Stavrakopoulou
- God had een vrouw en
- God's Wife Edited Out of the Bible - Almost
- Asjerah - Had God een vrouw? (BBC 2 documentaire)
f. Zie over dit onderwerp ook Wikipedia
g. Dr. Karel van der Toorn - Wie schreef de Bijbel? Een onderzoek naar de werkwijze van de priesters die de Thorah moesten kopiëren.
h. Zie ook het boek van Dr. Annine van der Meer - The language of MA, the primal mother
i. Dr. Annine van der Meer - Nieuwsbrief Academie Pansophia: artikel over 'De heilige koe in bijbels perspectief'
j. Dr. John van Schaik - Hieros gamos tussen JHWH en zijn Asjera?
terug naar de Inhoud
Mijn oog viel op g. : :Dr. Karel van der Toorn - Wie schreef de Bijbel? Een onderzoek naar de werkwijze van de priesters die de Thorah moesten kopiëren."
Maar dat is denk ik meer iets voor een eigen topic, om niet teveel af te glijden van jouw TS.



Verder bij 8.
8. Het goddelijke moederschap bij de kerkvader Augustinus

Augustinus van Hippo
kerkvader, 354-430 In haar boek 'Mater Sapientia - De mystagogische functie van het moederschap van God en het geestelijke moederschap bij Augustinus' beschrijft dr. Kitty Bouwman het moederschap van God, zoals dat in de Bijbel en in de vroege kerk werd verwoord. De Godsnaam werd daar verbonden met de 'vermogens' van het moederschap, zoals de voedende borsten en de dragende moederschoot.

P.S.
Ik ga nu naar 25. 25. Gnostische Evangeliën
Dus ik kom in de buurt! :D
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Petra »

Mart schreef: 19 sep 2021, 03:26
Petra schreef: 18 sep 2021, 06:16 Elohim
'Elohiem betekent helemaal niet ''De godin en God'', maar is gewoon een versterking van het woord אלוה ('eloah) dat als verwijzing naar JHWH enkelvoudig wordt geduidt met enkelvoudige mannelijke werk- en naamwoorden. Naar JHWH wordt met הוא (hem) gerefereerd. Indien het tweevoudig zou zijn geweest, had er Elohaijiem gestaan en zou de term niet als הוא (hem) zijn deduid, maar als הם (zij) en met meervoudige werk- en naamwoorden.

Die Freek hanteert een vertaling van Genesis 1:1 van ene Max Heindel die grammaticaal nergens op slaat: 'Uit het eeuwig bestaande wezen der ruimte vormde de tweevoudige kracht hemel en aarde.' Als gezegd, kent het Hebreeuws niet slechts een enkelvoud en meervoud, maar eveneens een tweevoud. Indien 'Elohiem tweevoudig was, zou er 'Elohajiem moeten hebben gestaan. Bovendien betekent בראשונה in de verste verte niet 'Uit het eeuwig bestaande wezen der ruimte', maar 'In het begin (van) ...' zoals dezelfde term elders in de T'NaCH (bijv. in Jeremia 26: 1, Genesis 10:10 en Deuteronomium 18: 4) eveneens 'In het begin (van) ...' betekent.

Het lijkt me een new age website met veel incorrecte info.
Hmm..
Ik herinner me dat we het er al eens over gehad hebben, (het vrouwelijke/mannelijke/meervoudige) en toen maakte jij een vertaalslag die me wel beviel.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Yours »

Mart schreef: 19 sep 2021, 04:24
Yours schreef: 19 sep 2021, 03:41 Één en ander wordt ook behandeld in Tekst nummer 3 over ‘Jahweh en Asjerah’ van F. van Leeuwen over de gelijkwaardigheid van het mannelijke en vrouwelijke binnen het wezen van God, wat in het Oude Testament dus bewust gewijzigd is.

Dit ontstaan van het patriarchaat wordt ook bevestigd in de Teksten 4: ‘De betekenissen van de woorden El Sjaddai’ en 5: God als 'de Heer’.
Het is een website met veel onzin. Eerst de nonsense met betrekking tot de term 'Elohiem (zie m'n bovenstaande posting) en nu haalt hij de term 'El sjaddaj door de mangel. Hoewel de term nergens veranderd is en waarschijnlijk is afgeleid van het werkwoord שדד (= ''vernietigen''), שד (beschermende geest), שדה (''nat maken'', vandaar dat שדיים ''borsten'' betekent) of שׁדה, zijn eveneens de zelfstandige naamwoorden expliciet mannelijk. Zonder de dagesj betekent de term שדי letterlijk ''hetgeen (ש) genoeg (די) is''.

Hoewel Israël lange tijd polytheïstisch was en Asjerah inderdaad een godin was die werd aanbeden, verdraait Freek van Leeuwen de zaken om een vrouwelijke betekenis aan een mannelijke term te geven. In werkelijkheid betekent 'Elohiem niet ''de godin en de god'', noch is de term tweevoudig, noch betekent בראשונה in de verste verte 'Uit het eeuwig bestaande wezen der ruimte', maar gewoon 'In het begin (van) ...' en 'El shaddaj is mannelijk.

Ben heel erg voor gelijke rechten voor mannen en vrouwen en strijd er eveneens voor, maar ben absoluut tegen het verdraaien van de waarheid.
Dag Mart,

Dank je voor je kritische beschouwingen.
Ik zal voorzichtiger zijn met de gegeven informatie, aangezien ik absoluut evenmin de waarheid geweld aan wil doen.

Ik zou het dan ook zeer waarderen als je een en ander kritisch wilt blijven volgen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Yours »

Petra schreef:
Geduld is een Schone zaak lieve schat :kiss1:
Ik zal wat beter mijn best doen om je bij te benen. :)

Rustig aan hoor, Petra, we hebben de tijd. :flower1:
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Petra »

Yours schreef: 19 sep 2021, 10:03
Rustig aan hoor, Petra, we hebben de tijd. :flower1:
:thumb1:
Ik zit bij 25. En strandde bij
d. Het Evangelie van de Heilige Twaalven
Zoals in de man de Vader geopenbaard is en de Moeder verborgen, zo is in de vrouw de Moeder geopenbaard en de Vader verborgen. Daarom zal de Naam van den Vader en de Moeder gelijkelijk vereerd worden, want zij zijn de grote Machten Gods en de een is niet zonder de andere, in de Ene God
Wie o wie ...zijn die heiige Twaalven dacht ik toen. En verhip.. d'r is een heel boek over geschreven. 8-)
En kijk nou.. dit zal Callista ook wel aanspreken. :D
https://www.ako.nl/het-evangelie-van-de ... 26094.html.
De ons bekende evangeliën zijn soms al of niet opzettelijk verminkt, soms zelfs omgebogen of geheel geschrapt ter staving van kerkelijke dogma's. Daarom is Het evangelie van de heilige twaalven een welkome aanvulling, wegens de aanwijzingen die het bevat die in de Bijbel niet meer voorkomen, onder andere over de liefde voor dieren en in de voeding onthouding van vlees. Zo wordt de innerlijke leer van Christus ons verheugend naderbij gebracht. Het ontstond in de gnostieke broederschap der Essenen, bij wie de jonge Jezus een tijd lang leefde en leerde. Er wordt gezegd dat deze gemeenschap het boek in een boeddhistisch klooster in Tibet in veiligheid heeft gebracht om het te behoeden voor vervalsing en te bewaren voor latere generaties. Het is ontdekt en uit het Aramees vertaald door G.J. Ouseley. Net als de andere evangeliën verhaalt ook dit evangelie over de aardse levensweg van Jezus, maar er klinkt een andere, zachtere toon door de tekst: Jezus spreekt van zijn Vader-Moeder, van de zoon en de dochter. Het gaat in dit bijzondere evangelie om de eenheid van de schepping, zowel in haar aardse als in haar geestelijke existentie. De wedergeboorte is daarbij een vanzelfsprekendheid.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Mart »

Petra schreef: 20 sep 2021, 08:29
Yours schreef: 19 sep 2021, 10:03
Rustig aan hoor, Petra, we hebben de tijd. :flower1:
:thumb1:
Ik zit bij 25. En strandde bij
d. Het Evangelie van de Heilige Twaalven
Zoals in de man de Vader geopenbaard is en de Moeder verborgen, zo is in de vrouw de Moeder geopenbaard en de Vader verborgen. Daarom zal de Naam van den Vader en de Moeder gelijkelijk vereerd worden, want zij zijn de grote Machten Gods en de een is niet zonder de andere, in de Ene God
Wie o wie ...zijn die heiige Twaalven dacht ik toen. En verhip.. d'r is een heel boek over geschreven. 8-)
En kijk nou.. dit zal Callista ook wel aanspreken. :D
https://www.ako.nl/het-evangelie-van-de ... 26094.html.
De ons bekende evangeliën zijn soms al of niet opzettelijk verminkt, soms zelfs omgebogen of geheel geschrapt ter staving van kerkelijke dogma's. Daarom is Het evangelie van de heilige twaalven een welkome aanvulling, wegens de aanwijzingen die het bevat die in de Bijbel niet meer voorkomen, onder andere over de liefde voor dieren en in de voeding onthouding van vlees. Zo wordt de innerlijke leer van Christus ons verheugend naderbij gebracht. Het ontstond in de gnostieke broederschap der Essenen, bij wie de jonge Jezus een tijd lang leefde en leerde. Er wordt gezegd dat deze gemeenschap het boek in een boeddhistisch klooster in Tibet in veiligheid heeft gebracht om het te behoeden voor vervalsing en te bewaren voor latere generaties. Het is ontdekt en uit het Aramees vertaald door G.J. Ouseley. Net als de andere evangeliën verhaalt ook dit evangelie over de aardse levensweg van Jezus, maar er klinkt een andere, zachtere toon door de tekst: Jezus spreekt van zijn Vader-Moeder, van de zoon en de dochter. Het gaat in dit bijzondere evangelie om de eenheid van de schepping, zowel in haar aardse als in haar geestelijke existentie. De wedergeboorte is daarbij een vanzelfsprekendheid.
Dat werk is pseudepigrafisch, zogenaamd van de hand van iemand uit het vroegchristelijke tijdperk, maar is in werkelijkheid waarschijnlijk geschreven door een voormalige predikant (Gideon Jasper Richard Ouseley) en wordt evenmin erkend door de bijbelwetenschap en historici.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Snelheid »

Petra schreef: 17 sep 2021, 19:22
Robert Frans schreef: 17 sep 2021, 19:15
Misschien in het protestantisme, maar in de katholieke en orthodoxe kerken niet hoor...
Hm.. het klinkt mooi RF. Maar toch maar toch.... gaat het mij wat al te vaak God de Vader en Jezus de Zoon.
En zijn de God de Moeder en Je zus de Dochter mij wat al te veel onder het tapijt geschoven, achter het behang weggemoffeld etc.
Zoals ik ook in dit topic aankaartte: De piketpaaltjes van het christelijk geloof.

Mijn gedachte: kom maar op met vrouwelijke predikanten, kardinalen én een vrouwelijke paus.
Pas dan is de boel wat meer gelijkgetrokken. Het trekt geen eeuwenlange onrecht recht, maar het is wel een stap in de richting.
Voor niet Katholieken die zich met Katholieken zaken bemoeien altijd moeilijk daar zij de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt;nog maar een keer .......De heilige Kerk Onze Moeder is niet bevoegd tot het wijden van vrouwen tot Priester.

Voorts wat is er mis ,et een goed patriarchaat en matriarchaat en laten die huwelijken nou heel gelukkig zijn.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 20 sep 2021, 10:59
Petra schreef: 17 sep 2021, 19:22
Hm.. het klinkt mooi RF. Maar toch maar toch.... gaat het mij wat al te vaak God de Vader en Jezus de Zoon.
En zijn de God de Moeder en Je zus de Dochter mij wat al te veel onder het tapijt geschoven, achter het behang weggemoffeld etc.
Zoals ik ook in dit topic aankaartte: De piketpaaltjes van het christelijk geloof.

Mijn gedachte: kom maar op met vrouwelijke predikanten, kardinalen én een vrouwelijke paus.
Pas dan is de boel wat meer gelijkgetrokken. Het trekt geen eeuwenlange onrecht recht, maar het is wel een stap in de richting.
Voor niet Katholieken die zich met Katholieken zaken bemoeien altijd moeilijk daar zij de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt;nog maar een keer .......De heilige Kerk Onze Moeder is niet bevoegd tot het wijden van vrouwen tot Priester.
Hi Snelheid.
Nogmaals...
De heilige Kerk Onze Moeder is THANS niet bevoegd tot het wijden van vrouwen tot Priester. Je vergat het woordje "thans". Er is ook niemand die beweerd heeft dat het thans anders is, tenminste..ik zeker niet. Dat zul je vast wel zien als je nog even goed terugleest.

Degene die ik aanhaalde en die het een kerkjuridische weeffout i.p.v. een theologische doordenking noemde was de Katholieke Theoloog F. Bosman. Die volgens mij de klokken best wel heeft horen luiden, die klepel ook wel kon vinden en daarover schrijft op Katholiek.nl



Vastgeroeste Theologie.
Bosman schreef:Ook op middellange termijn zullen vrouwen doorvloeien richting priester- en bisschopswijding. Vandaag pleitte de Luxemburgse kardinaal Höllerich ook al voor vrouwelijke (diaken-)kardinalen. Belangrijker is echter de katholieke doctrine van ‘de eenheid der wijdingen’, die in het kort er op neer komt dat er één wijdingssacrament bestaat, dat uiteenvalt in drie graden. Wie tot de ene graad is toegelaten is in principe geëigend om ook tot de andere twee toegelaten te worden. Dat dit (nog) niet het geval is met de zogenaamde ‘permanente diakens’ is eerder het resultaat van een kerkjuridische weeffout dan van een theologische doordenking.


Hoewel het nog wel even zal duren voordat we in de Nederlandse kerkprovincie zullen kunnen profiteren van vrouwelijke diakens en getrouwde priesters is in het Vaticaan vandaag een beslissende stap gezet die een dergelijke, nieuwe realiteit binnen handbereik brengt. Het is nu geduldig wachten. De teerling is geworpen. De geest is uit de fles. En niemand kan dat meer ongedaan maken.

P.S.
Overigens.. als de RK (of welke geloofsgenootschap dan ook) zich achter gesloten deuren terugtrekt, haar leden vrijelijk in of uit kunnen wandelen, en zich slechts met elkaar bemoeien. Dan mogen ze wat mij betreft doen en laten wat ze willen.
Zodra ze zich echter met de maatschappij bemoeien en daar ook invloed op willen uitoefenen ...staat het leden van de maatschappij vrij om daarop reageren.
Dat lijkt mij wel zo fair!
Laatst gewijzigd door Petra op 20 sep 2021, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Snelheid »

Robert Frans schreef: 17 sep 2021, 19:15
Yours schreef: 17 sep 2021, 18:24Het beeld in het huidige Christendom van God als 'een vader die een zoon heeft' ... is het beeld van een gebroken gezin, het beeld van een 'alleenstaande ouder met kind'. De moeder is geheel uit het zicht verdwenen.
Misschien in het protestantisme, maar in de katholieke en orthodoxe kerken niet hoor...

Heilige Maria, bid voor ons.
Heilige Moeder van God, bid voor ons.
Heilige Maagd der maagden, bid voor ons.
Moeder van Christus, bid voor ons.
Moeder van de Kerk, bid voor ons.
Moeder van de barmhartigheid, bid voor ons.
Moeder van de goddelijke Genade, bid voor ons.
Moeder van de hoop, bid voor ons.
Allerreinste Moeder, bid voor ons.
Zeer kuise Moeder, bid voor ons.
Maagdelijke Moeder, bid voor ons.
Onbevlekte Moeder, bid voor ons.
Beminnelijke Moeder, bid voor ons.
Bewonderenswaardige Moeder, bid voor ons.
Moeder van goede raad, bid voor ons.
Moeder van de Schepper, bid voor ons.
Moeder van de Zaligmaker, bid voor ons.

Allervoorzichtigste Maagd, bid voor ons.
Eerwaardige Maagd, bid voor ons.
Lofwaardige Maagd, bid voor ons.
Machtige Maagd, bid voor ons.
Goedertieren Maagd, bid voor ons.
Getrouwe Maagd, bid voor ons.
Spiegel van gerechtigheid, bid voor ons.
Zetel van Wijsheid, bid voor ons.
Oorzaak van onze blijdschap, bid voor ons.
Geestelijk vat, bid voor ons.
Eerwaardig vat, bid voor ons.
Heerlijk vat van godsvrucht, bid voor ons.
Mystieke roos, bid voor ons.
Toren van David, bid voor ons.
Ivoren toren, bid voor ons.
Gouden huis, bid voor ons.
Ark van het verbond, bid voor ons.
Deur van de hemel, bid voor ons.
Morgenster, bid voor ons.
Heil van de zieken, bid voor ons.
Toevlucht van de zondaren, bid voor ons.
Troost van de migranten, bid voor ons.
Troosteres van de bedroefden, bid voor ons.
Hulp van de christenen, bid voor ons.
Koningin van de engelen, bid voor ons.
Koningin van de aartsvaders, bid voor ons.
Koningin van de profeten, bid voor ons.
Koningin van de apostelen, bid voor ons.
Koningin van de martelaren, bid voor ons.
Koningin van de belijders, bid voor ons.
Koningin van de maagden, bid voor ons.
Koningin van alle heiligen, bid voor ons.
Koningin zonder erfsmet ontvangen, bid voor ons.
Koningin in de hemel opgenomen, bid voor ons.
Koningin van de heilige rozenkrans, bid voor ons.
Koningin van het gezin, bid voor ons.
Koningin van de vrede, bid voor ons.
Deze litanie is nou niet het beste voorbeeld.de Moeders en grote Moeders in de Kerk zijn te vinden de vrouwen Heiligen,zelf geen kinderen en toch kinderen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Barnabas »

De mens is gemaakt naar het beeld van God. Mannelijk en vrouwelijk werd de mens gemaakt. De man is daarin gelijk aan de vrouw en de vrouw daarin gelijk aan de man. Zij worden beide met de Heilige Geest vervuld en hebben beide een dienst aan God om in liefde te vervullen.
Jezus refereert aan God als de Vader. De Vader is het hoogste gezag en dat wordt door Christus erkent. Naar dat model zijn wij gemaakt, de man is het hoofd van de vrouw en dat betekent dat er een patriarchale maatschappij ontstaat. Dat is inherent aan het hoofdschap. De man is gemaakt om initiatief te nemen in dienst aan God en daarbij geholpen te worden door zijn vrouw. Hij neemt de leiding, hij is daarvoor gemaakt. De bijbel geeft vele voorbeelden van mannen die de leiding nemen. Dat betekent niet dat de vrouwen niets te doen hadden of er maar een beetje bijhingen.
Een matriarchale maatschappij gaat tegen de wil van God in. Jesaja spreekt negatief over het overheersen door vrouwen. Jesaja 3;12: "De onderdrukkers van mijn volk zijn kinderen en vrouwen heersen over hen. Mijn volk, wie u leiden misleiden u, en zij brengen de richting van uw paden in de war."
Deze profetie gaat over de leiders van het volk die onderdrukken. Even verder staat dat zij de armen beroven en hun huizen vullen met spullen ten koste van de arme. Vrouwen spelen hier een belangrijke rol in want, zo zegt de tekst: Zij heersen over deze leiders. Zo is er dus sprake van een omdraaiing omdat de mannen niet de leiding nemen zoals Chrsitus dat wil. Hij spreekt over een rechtszaak die Hij met de leiders gaat voeren. Hij spreekt over hen als de leiders van Sodom en Gomorra.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Barnabas »

In Sefanja wordt gesproken over het dienen van de God Molech. Dat is het "koning zijn "en het "regeren". Het is het uitoefenen van macht in het eigen belang. In Jesaja 3:12 worden de leiders van het volk kinderen genoemd. Het uitoefenen van de macht in het eigenbelang maakt de mensen tot kinderen. Sefanja spreekt er over dat zij de kinderen (echte kinderen) voor eeuwig van hun eer beroven. dat gaat oa. over kindermisbruik en kinderporno. Helaas een realiteit zoals onlangs op het nieuws bleek.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Yours »

Dag Barnabas,

Dit topic gaat over de geestelijke oorsprong van God: God als man en vrouw, als vader en moeder. Met als ondertitel: Teksten i.v.m. de gelijkwaardigheid van het mannelijke en vrouwelijke binnen het wezen van God. Zie o.a. mijn openingspost.

Niet over de uitwerking die de stoffelijke mens op aarde daaraan heeft gegeven.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Zolderworm »

Yours schreef: 23 sep 2021, 15:06 Dag Barnabas,

Dit topic gaat over de geestelijke oorsprong van God: God als man en vrouw, als vader en moeder. Met als ondertitel: Teksten i.v.m. de gelijkwaardigheid van het mannelijke en vrouwelijke binnen het wezen van God. Zie o.a. mijn openingspost.

Niet over de uitwerking die de stoffelijke mens op aarde daaraan heeft gegeven.
Alleen dieren (en sommige plantaardige zaken) zijn man of vrouw. Of vader of moeder. Dit omdat ze zich moeten voortplanten. En homo sapiens natuurlijk. In God vinden we niet eens het mannelijke een vrouwelijke verenigd. God staat daarboven. Maar persoonlijk denk ik ook niet in termen van een entiteit als ik aan God denk. God gaat elk entiteit-zijn te boven.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Yours »

Zolderworm schreef: 23 sep 2021, 23:29
Yours schreef: 23 sep 2021, 15:06 Dag Barnabas,

Dit topic gaat over de geestelijke oorsprong van God: God als man en vrouw, als vader en moeder. Met als ondertitel: Teksten i.v.m. de gelijkwaardigheid van het mannelijke en vrouwelijke binnen het wezen van God. Zie o.a. mijn openingspost.

Niet over de uitwerking die de stoffelijke mens op aarde daaraan heeft gegeven.
Alleen dieren (en sommige plantaardige zaken) zijn man of vrouw. Of vader of moeder. Dit omdat ze zich moeten voortplanten. En homo sapiens natuurlijk. In God vinden we niet eens het mannelijke een vrouwelijke verenigd. God staat daarboven. Maar persoonlijk denk ik ook niet in termen van een entiteit als ik aan God denk. God gaat elk entiteit-zijn te boven.
Dag Zolderworm,

De oorspronkelijke Bron is Liefdesenergie, die met de Oerknal uit elkaar spatte (het geluid van: In den Beginne was het Woord, de Ohm-klank). Inderdaad was er binnen deze Bron die ‘God is Liefde’ genoemd kan worden inderdaad nog geen sprake van gender/entiteiten.

Vanuit de Big Bang ontstond enerzijds sterrenstof, van waaruit qua stof via de lange weg van de evolutie de mens is ontstaan. Die stof wordt bezield door de geestelijke energie (‘Gods geest zweefde over de wateren) die zich ontvouwen heeft als zijnde mannelijk en vrouwelijk, die als zelfstandige eenheden kunnen functioneren (‘Adam en Eva’ als man en vrouw), maar zich tevens als delen met elkaar kunnen verstrengelen (het Eén zijn als vader en moeder) t.b.v. de voortplanting.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Petra »

Yours schreef: 23 sep 2021, 15:06 Dit topic gaat over de geestelijke oorsprong van God: God als man en vrouw, als vader en moeder. Met als ondertitel: Teksten i.v.m. de gelijkwaardigheid van het mannelijke en vrouwelijke binnen het wezen van God. Zie o.a. mijn openingspost.

Niet over de uitwerking die de stoffelijke mens op aarde daaraan heeft gegeven.
Zo Yours, wat een geweldige en leerzame reactie.
Hele dikke :thumb1:
Laatst gewijzigd door Petra op 24 sep 2021, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Petra »

Ik ben rustigjes verder gegaan met je epistel Yours.
Zit nu hier..
31. De Apokalyps of Openbaring van Johannes (Petrus Canisiusvertaling)

12:1 "Toen verscheen er een groot teken aan de hemel: een Vrouw, bekleed met de zon, de maan aan haar voeten en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren."
Door deze kosmische kenmerken wordt de Vrouw beschreven als een met sterren bekroond, dus koninklijk, kosmisch wezen, dat met de schepping is verbonden. Naast Jahweh is zij daarom Sjechinah, 'zij die bij ons woont'... God als moeder naast Jahweh als de vader. Zij is met de schepping verbonden om daar de mensheid als haar kinderen te begeleiden.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Petra »

Hi Yours,
Ik ben nog niet verder met het epistel uit je TS.
Kwam wel bij toeval deze tegen; https://www.remonstranten.nl/wiki/geloo ... theologie/
Is God een man of een vrouw?
De Remonstranten zijn uiteraard bekend met de ideeën van de feministische theologen. Ze zijn zich zeer bewust van de rol die mannelijke interpretatie van de Bijbel heeft gehad op de ongelijkwaardige behandeling van vrouwen in de kerk. Die tijd is wat de Remonstranten betreft voorbij. Daarom kan God bij de Remonstranten ook een vrouwelijke God zijn en ook als zodanig worden aangesproken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Yours »

Dag Petra,

Ik ben wat voorzichtiger met de website van F. van Leeuwen naar aanleiding van Mart zijn kritische berichten. Reden waarom ik dus even pas op de plaats heb gemaakt.
Petra schreef: 27 sep 2021, 11:37 Hi Yours,
Ik ben nog niet verder met het epistel uit je TS.
Kwam wel bij toeval deze tegen; https://www.remonstranten.nl/wiki/geloo ... theologie/
Is God een man of een vrouw?
De Remonstranten zijn uiteraard bekend met de ideeën van de feministische theologen. Ze zijn zich zeer bewust van de rol die mannelijke interpretatie van de Bijbel heeft gehad op de ongelijkwaardige behandeling van vrouwen in de kerk. Die tijd is wat de Remonstranten betreft voorbij. Daarom kan God bij de Remonstranten ook een vrouwelijke God zijn en ook als zodanig worden aangesproken.
Interessant om dit te lezen over de Remonstranten.
‘God’ heeft vanuit de Bron in mijn visie inderdaad een mannelijke en vrouwelijke zijde.
Religie heeft dat - in het algemeen - omgevormd tot patriarchaal denken over ‘God’. Aldus is de vrouwelijke zijde van ‘God’ meer en meer op de achtergrond geraakt. En daarmee ook de positie van de vrouw binnen de (RK-)kerk. Die door de remonstranten gelukkig weer wordt genormaliseerd èn gewaardeerd.

Persoonlijk denk ik altijd: Zonder ‘God de Moeder’ is er géén ‘God de Vader’.
Het omgekeerde is uiteraard ook waar.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Snelheid »

Yours schreef: 27 sep 2021, 15:52 Dag Petra,

Ik ben wat voorzichtiger met de website van F. van Leeuwen naar aanleiding van Mart zijn kritische berichten. Reden waarom ik dus even pas op de plaats heb gemaakt.
Petra schreef: 27 sep 2021, 11:37 Hi Yours,
Ik ben nog niet verder met het epistel uit je TS.
Kwam wel bij toeval deze tegen; https://www.remonstranten.nl/wiki/geloo ... theologie/

Interessant om dit te lezen over de Remonstranten.
‘God’ heeft vanuit de Bron in mijn visie inderdaad een mannelijke en vrouwelijke zijde.
Religie heeft dat - in het algemeen - omgevormd tot patriarchaal denken over ‘God’. Aldus is de vrouwelijke zijde van ‘God’ meer en meer op de achtergrond geraakt. En daarmee ook de positie van de vrouw binnen de (RK-)kerk. Die door de remonstranten gelukkig weer wordt genormaliseerd èn gewaardeerd.

Persoonlijk denk ik altijd: Zonder ‘God de Moeder’ is er géén ‘God de Vader’.
Het omgekeerde is uiteraard ook waar.
Wat hebben remonstranten te maken met de Kerk op zich helemaal niets ,die vinden alles best als ze maar in hun afgesloten wijkjes kunnen zitten met alle voordelen.Het is een club van rijken die ook een beetje aan godsdienst doen en alles best vinden in hun eigen voordeel.

En niemand heeft ooit God gezien Hij is wel meer dan het onderwerp aan geeft,voorts klein gedacht;God is het al en nog is het al en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Vreugdevol »

God is geest hij is geen man of vrouw, wel heeft hij man en vrouw geschapen.

God in het vlees is wel een man, Jezus.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Snelheid »

Vreugdevol schreef: 27 sep 2021, 18:34 God is geest hij is geen man of vrouw, wel heeft hij man en vrouw geschapen.

God in het vlees is wel een man, Jezus.
En niet anders dan dat.
VERITAS VOS LIBERABIT.