Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Moderator: Bonjour
Forumregels
Hier

Dit is een apart gedeelte van Christelijk, open forum.
In dit gedeelte is de vraag bespreekbaar of Jezus een historische persoon is of mogelijk niet.


Moderator: Bonjour
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Mart »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 15:34 Ik lees geen concrete tegenstrijdigheid. Als je die kunt noemen, kunnen we het daar eens over hebben. Misschien is het een uitdaging voor me? Misschien heb je wel gelijk? Ik weet het niet, dan moet je toch met een concreet voorbeeld noemen. Welke tekst is volgens jou tegenstrijdig met welke andere tekst? Noem er om te beginnen eens eentje.
Okay, laten we beginnen met de dag van de kruisiging: op welke dag is Jezus gekruisigd?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Keessen
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 jan 2021, 11:40
Man/Vrouw: V

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Keessen »

Mart schreef: 02 jan 2021, 16:15 Okay, laten we beginnen met de dag van de kruisiging: op welke dag is Jezus gekruisigd?
Mijn vraag was of je verschillende teksten uit de Bijbel kon geven die elkaar tegenspreken. Nu stel je een vraag. Volgens mij is dat geen tegenstrijdigheid, maar een vraag. Ik kan wel antwoord op die vraag geven, daar niet van, maar, de vraag is of je teksten kunt geven die elkaar tegenspreken. Dus, als jij de teksten m.b.t. de kruisiging geeft, en de tegenstijdigheid noemt, dan zal ik dat met interesse bekijken, en ook daar op reageren. Misschien heb je wel gelijk, maar, tot nu toe heb je nog geen tegenstrijdigheid genoemd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Mart »

Keessen schreef: 02 jan 2021, 16:32
Mart schreef: 02 jan 2021, 16:15 Okay, laten we beginnen met de dag van de kruisiging: op welke dag is Jezus gekruisigd?
Mijn vraag was of je verschillende teksten uit de Bijbel kon geven die elkaar tegenspreken. Nu stel je een vraag. Volgens mij is dat geen tegenstrijdigheid, maar een vraag. Ik kan wel antwoord op die vraag geven, daar niet van, maar, de vraag is of je teksten kunt geven die elkaar tegenspreken. Dus, als jij de teksten m.b.t. de kruisiging geeft, en de tegenstijdigheid noemt, dan zal ik dat met interesse bekijken, en ook daar op reageren. Misschien heb je wel gelijk, maar, tot nu toe heb je nog geen tegenstrijdigheid genoemd.
Je maakt je er wel weer makkelijk vanaf, net zoals in het issue betreffende de eindtijd waar je de vraag zelfs gewoon driemaal terzijde laat liggen. Johannes spreekt de synoptische evangeliën tegen aangaande de dag waarop Jezus is gekruisigd. Dus op welke dag is Jezus nou gekruisigd?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Inktvlam »

Er zijn diverse tegenstrijdigheden, onjuistheden en latere toevoegingen in aanwezig. Volgens de synoptici (Matteüs, Marcus, Lucas) stierf Jezus op een zaterdag volgens het evangelie van Johannes op een vrijdag. Matteüs (27:44) en Marcus (15:32) vermelden dat de twee gekruisigden Jezus smaadden. Lucas vertelt wat anders. Slechts één van beiden zou Jezus hebben gelasterd, waarop de andere hem terechtwees. Ook de opgaven omtrent het tijdstip waarop de vrouwen op Paasdag naar het graf gingen stroken geenszins met elkaar. Johannes schrijft: “terwijl het nog donker was” (20:1); Marcus daarentegen: “toen de zon opging (16:2). Volgens Matteüs zagen de vrouwen een engel op de weggerolde steen voor het graf zitten (28:2). Marcus bericht dat de vrouwen de engel pas binnenin het graf zagen (16:5). Volgens Lucas (24:50) vond Jezus’ hemelvaart bij Bethanië plaats, volgens de Handelingen der apostelen (1:11-12) op de Olijfberg bij Jeruzalem. Jakob Lorber schreef hierover: “ook al spreken de evangeliën elkaar in stoffelijke zin of in de letter tegen; de reine geest bevatten zij toch en een ieder die door Mij (de Heer) ook maar enigszins is bekeerd kan deze vinden”. En verder: “In iedere eeuw heb Ik op alle plaatsen waar Mijn leer ook maar enigermate geloofd werd, mannen uitgekozen en geroepen, die de toedracht en de betekenis van de evangeliën aan de mensen duidelijk maakten. Deze geroepenen hebben dat altijd gedaan en ze hebben ook historisch datgene in de geschriften aangevuld, wat ten dele door de slordigheid van de mensen en ten dele door het starre denken en niet zelden door de kwade wil verloren is gegaan”. Het evangelie van Johannes is het meest betrouwbaar, omdat Johannes oor- en ooggetuige was. Matteüs was dat ook, maar zijn evangelie is later door een ander aangevuld. De evangelisten hebben niet van elkaar overgeschreven, maar wel kregen zij in sommige gevallen hun informatie van dezelfde zegslieden.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Balthasar »

Inktvlam schreef: 02 jan 2021, 16:52 Volgens de synoptici (Matteüs, Marcus, Lucas) stierf Jezus op een zaterdag volgens het evangelie van Johannes op een vrijdag.
Dit is onjuist. In alle vier canonieke evangeliën sterft Jezus op de dag voor de sabbat, dus vrijdag.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Balthasar »

Inktvlam schreef: 02 jan 2021, 16:52 Jakob Lorber schreef hierover: “ook al spreken de evangeliën elkaar in stoffelijke zin of in de letter tegen; de reine geest bevatten zij toch en een ieder die door Mij (de Heer) ook maar enigszins is bekeerd kan deze vinden”.
Waarom citeer je een of andere religieus warhoofd?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Mart »

Balthasar schreef: 02 jan 2021, 19:18 In alle vier canonieke evangeliën sterft Jezus op de dag voor de sabbat, dus vrijdag.
Johannes spreekt de synoptische evangeliën tegen aangaande de dag waarop Jezus is gekruisigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Balthasar »

Mart schreef: 02 jan 2021, 19:35
Balthasar schreef: 02 jan 2021, 19:18 In alle vier canonieke evangeliën sterft Jezus op de dag voor de sabbat, dus vrijdag.
Johannes spreekt de synoptische evangeliën tegen aangaande de dag waarop Jezus is gekruisigd.
Niet de dag, maar de datum. :geek:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Mart »

Balthasar schreef: 03 jan 2021, 00:21 Niet de dag, maar de datum. :geek:
Is dat niet vrijwel hetzelfde? Jezus werd in de synoptische evangeliën op 15 Nisan gearresteerd en gekruisigd, terwijl hij in het Evangelie van Johannes op 14 Nisan werd gekruisigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Balthasar »

Mart schreef: 03 jan 2021, 01:00
Balthasar schreef: 03 jan 2021, 00:21 Niet de dag, maar de datum. :geek:
Is dat niet vrijwel hetzelfde? Jezus werd in de synoptische evangeliën op 15 Nisan gearresteerd en gekruisigd, terwijl hij in het Evangelie van Johannes op 14 Nisan werd gekruisigd.
Exact, maar het is steeds op vrijdag.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Inktvlam »

Balthasar schreef: 02 jan 2021, 19:18
Inktvlam schreef: 02 jan 2021, 16:52 Volgens de synoptici (Matteüs, Marcus, Lucas) stierf Jezus op een zaterdag volgens het evangelie van Johannes op een vrijdag.
Dit is onjuist. In alle vier canonieke evangeliën sterft Jezus op de dag voor de sabbat, dus vrijdag.
Verdomd, goed dat je het zegt. Dan ben ik altijd verkeerd voorgelicht. In de Leidse vertaling van Lucas 23:54 wordt zelfs vrijdag met name genoemd: “Het was vrijdag; de sabbat brak aan”.
Ik heb die teksten uit een boek geschreven door Kurt Eggenstein die over Lorber geschreven heeft. Fout dus. Bij Matteüs en Marcus heb ik niet een dagaanduiding kunnen vinden.

Balthasar schreef: 02 jan 2021, 19:21
Inktvlam schreef: 02 jan 2021, 16:52 Jakob Lorber schreef hierover: “ook al spreken de evangeliën elkaar in stoffelijke zin of in de letter tegen; de reine geest bevatten zij toch en een ieder die door Mij (de Heer) ook maar enigszins is bekeerd kan deze vinden”.
Waarom citeer je een of andere religieus warhoofd?
Vanwaar deze opmerking? Ooit iets van Lorber gelezen?
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Inktvlam »

Jezus: 'Over twee dagen is het, zoals jullie weten, Pesach. Dan wordt de Mensenzoon uitgeleverd om gekruisigd te worden.’ (Matteüs 26:2). De benaming “de sabbat was groot” (Joh.19:31) wordt volgens mij gebruikt voor een sabbat die samenvalt met een feestdag. Dat zou inderdaad betekenen dat Matteüs de kruisiging op zaterdag liet plaatsvinden, wat ondenkbaar is omdat het op een belangrijke feestdag viel.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Op welke dag is Jezus gekruisigd?

Bericht door Mart »

Punt is, dat het een contradictie is: Jezus werd in de synoptische evangeliën op 15 Nisan gearresteerd en gekruisigd, terwijl hij in het Evangelie van Johannes op 14 Nisan werd gekruisigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)