Vrijgemaakt?

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

Ik heb na een tip van BdO het boek Vrijgemaakt? gekocht van L. Kamphuis, het is werkelijk een aanrader. ( ik heb nu 4 verhalen gelezen ) , eigenlijk niet alleen voor vrijgemaakten...het zijn allemaal individuele verhalen van mensen op zoek naar hun eigen waarheid...de ene komt uit bij geen God, de ander bij een soort universeel iets, en weer een ander blijft kritisch waar die is..
Ik vind het echt een tip!
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

meribel schreef:Ik heb na een tip van BdO het boek Vrijgemaakt? gekocht van L. Kamphuis, het is werkelijk een aanrader. ( ik heb nu 4 verhalen gelezen ) , eigenlijk niet alleen voor vrijgemaakten...het zijn allemaal individuele verhalen van mensen op zoek naar hun eigen waarheid...de ene komt uit bij geen God, de ander bij een soort universeel iets, en weer een ander blijft kritisch waar die is..
Ik vind het echt een tip!
Leuk dat jij het ook kan waarderen. Ik had de tip weer van Peter ;)

Misschien iets voor in de boekenhoek? Ik ben zelf nogal druk helaas, dus ja, dat komt dan wel weer..... van de zomer?


Hoewel in het boek ieder uitkomt bij z'n eigen waarheid is het wel zo dat je ook merkt dat de voorbijgegane uniformiteitsstreven in de Gkv mensen toch ook min of meer (heeft) belemmerd, ook wel ongeacht of ze nog in die kerk verkeren of niet.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Peter79 »

BdO schreef:Leuk dat jij het ook kan waarderen. Ik had de tip weer van Peter ;)
Ik had de tip weer van Jos Douma
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Tin »

Een zogenaamde kettingtip dus :P

Maar het klinkt interessant.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

Ik heb het boekje ut en hoop op een deel twee,
Als meerderen tijd hebben lijkt het me best interessant een aantal stukjes te bespreken.
jembee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 apr 2014, 11:44
Man/Vrouw: V

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door jembee »

Ik heb het boek geleend in de bibliotheek.
Het boek is confronterend.
En vraag me af wat wij, ouders in de leeftijd van de ouders van de generatie die aan dit boek meewerkten, verkeerd gedaan hebben.
Het boekje ligt bij ons op tafel en geeft gespreksstof als er dertigers uit de gemeente, of onze kinderen, op bezoek komen.
Voor mezelf herken ik niet vanuit mijn eigen opvoeding, de starre strakke regeltjessfeer.
Ben opgevoed in een gereformeerd-vrijgemaakt gezin, zie daar dankbaar op terug en ben nog steeds blij met de kerk van mijn jeugd.
En blij met de Heer van alle gelovigen.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

Ja die vraag hoor ik ook vaak,
Ik ben lid van de vrouwenvereniging als weinige dertiger, juist omdat het zo'n goede gelegenheid is met vrouwen tussen de 50en 70 over dit soort dingen te praten,
En die vraag komt telkens terug,
En ook zei iemand laatst... en iedereen beaamde het... over veertig jaar is er geen vrijgemaakte kerk meer.'
En ook hoor ik vaak: vroeger was alles duidelijk, ik heb het gevoel alsof ik helemaal opnieuw moet nadenken.... ik vond het fijn dat de regels helder waren..ik vind dit zo verwarrend...
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

meribel schreef: Als meerderen tijd hebben lijkt het me best interessant een aantal stukjes te bespreken.
mij ook, alleen ik verval hier in slechts slow-chat door tijdgebrek, en dat gaat tot de zomer zeker zo blijven
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
jembee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 apr 2014, 11:44
Man/Vrouw: V

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door jembee »

Iedere vader en moeder maakt fouten in de opvoeding ook in de geloofsopvoeding.
Alles had, achteraf, beter en liefdevoller gekund, al was altijd de liefde voor de Heer je drijfveer.
Maar ook iedere ouder kan daar met de kinderen over praten en dingen uitpraten.
Als in die gesprekken de liefde voor de Heer de boventoon voert kunnen dat hele opbouwen de gesprekken worden.
Zijn er mensen, jonger of ouder, in je gezin , familie of kerkelijke gemeente die het geloof in God vaarwel zeggen, vraag hen dan eens persoonlijk of er dingen zijn in jouw
eigen omgang met hen die aanleiding gaven tot de keus die ze maakten.
Als daar wel aanleidingen voor zijn, is het goed om dat uit te praten.
En blijf altijd naast hen staan, niet tegenover hen.
Wees bereid om de minste te wezen in de gesprekken die je voert en vraag de hulp van de Heer.
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

Je schrijft dat mooi jembee en die tip die je geeft, als mensen het geloof of kerk vaarwel zeggen, die zal ik meenemen! Ik heb zoiets nog nooit gevraagd op die manier, omzeil het onderwerp liever geloof ik.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

Ik heb nooit problemen gehad met ouders of gemeenteleden. Daar ben je het wel eens niet mee eens, maar de relaties waren en zijn prima.

Wat wel problemen veroorzaakt als je in je jeugd wordt volgestopt met massieve waarheden in de volgende onderdelen van de Vrijgemaakte zuil:

- op school, inclusief godsdienstonderwijs
- de preken, elke zondag 2
- catechisatie en jeugdvereniging 2 avonden in de week

Dat is samen nogal een cocktail van sectarische hersenspoeling waar geen mens beter van wordt. Jezelf te rade gaan waar jij ergens aanleiding geeft voor iets is vaak goed, maar ik denk dat t.a.v. de Vrijgemaakte zuil toch echt eerst de mensen aan de beurt zijn die in deze zuil hun handen hebben vuil gemaakt aan deze hersenspoeling.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Poempoem
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 sep 2014, 20:52
Man/Vrouw: V

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Poempoem »

Ik vind hersenspoeling wel een erg sterke term voor iets wat met zoveel liefde en goede intenties gedaan is.
Al ben ik blij dat de zuil afbrokkelt en er meer openheid naar andere kerken is gekomen, er zijn volgens mij ook goede dingen verloren gegaan (kennis).

Ik ken het boek overigens niet.
[Prediker 7:29]
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Peter79 »

Poempoem schreef:Ik vind hersenspoeling wel een erg sterke term voor iets wat met zoveel liefde en goede intenties gedaan is.
Al ben ik blij dat de zuil afbrokkelt en er meer openheid naar andere kerken is gekomen, er zijn volgens mij ook goede dingen verloren gegaan (kennis).

Ik ken het boek overigens niet.
De wereld gaat kapot aan goede bedoelingen. Het is kwalijk als onrecht goed gepraat wordt, omdat de bedoelingen goed waren. Men had niet de bedoeling om te hersenspoelen, zoals totalitaire regimes dat zouden kunnen doen. Maar het resultaat kan er wel op lijken.

Hersenspoeling is een erg sterke term. Het gaat eigenlijk meer om een parallelle samenleving, een subcultuur die bestaat dankzij een zich afzetten van de dominante cultuur.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Poempoem
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 sep 2014, 20:52
Man/Vrouw: V

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Poempoem »

En is dat nu niet meer zo, dacht je? Als we over tien-twintig jaar terugkijken op de tijd nu, zou je de huidige jonge generatie dan ook niet met zulke verwijten kunnen komen, afhankelijk van de tijdgeest dan?

De kerk nu staat even goed onder invloed van de tijdgeest als de kerk toen. Al gaat het nu meer over gevoel en spiritualiteit dan over kennis en verstandelijk geloof.
[Prediker 7:29]
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Peter79 »

Poempoem schreef:En is dat nu niet meer zo, dacht je? Als we over tien-twintig jaar terugkijken op de tijd nu, zou je de huidige jonge generatie dan ook niet met zulke verwijten kunnen komen, afhankelijk van de tijdgeest dan?

De kerk nu staat even goed onder invloed van de tijdgeest als de kerk toen. Al gaat het nu meer over gevoel en spiritualiteit dan over kennis en verstandelijk geloof.
Ik denk dat het hek van de dam is. De GKV houdt de jongeren niet meer vast, maar ook de wat oudere generaties (40'ers en 50'ers) kiezen zelf hun kerk. Er zijn misschien jongeren die later verwijten maken, maar ik denk dat de meeste jongeren in vrijheid kiezen, zonder gewetensdwang.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
jembee
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 apr 2014, 11:44
Man/Vrouw: V

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door jembee »

Het is zó belangrijk dat binnen een kerkelijke gemeente, gemeentebreed jongeren en ouderen, vrouwen en mannen met elkaar in gesprek blijven.
Een mooie methode daarvoor om regelmatig tijd uit te trekken voor een gemeenteproject.
Je zou ook eens een avond kunnen beleggen om gemeentebreed dit boek lezen en de pijnpunten die iedereen tegenkomt en ervaart met elkaar te bespreken.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

Goede bedoelingen van mensen?

Ja, ik geloof daar in.

Nu.

Maar niet echt dankzei de vrijgemaakte zuil.

Vraag 8
Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaamzijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

Antwoord 8
Ja....


.....tenzei u uw hersenspoeling completeert en u maximaal laat opsluiten in een secte / parallelle samenleving.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
meribel
Berichten: 2448
Lid geworden op: 13 jan 2014, 11:37
Man/Vrouw: V
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door meribel »

Ik vind het wel telkens schokkend te lezen hoe jij de gkv heb ervaren als een sekte zelfs.. ik ben erg blij dat ik blijkbaar in een heel andere regio ben opgegroeid met kritische ouders.
Vertrokken user_03
Berichten: 3424
Lid geworden op: 05 dec 2013, 00:37
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Vertrokken user_03 »

BdO schreef:Goede bedoelingen van mensen?

Ja, ik geloof daar in.

Nu.

Maar niet echt dankzei de vrijgemaakte zuil.

Vraag 8
Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaamzijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

Antwoord 8
Ja....


.....tenzei u uw hersenspoeling completeert en u maximaal laat opsluiten in een secte / parallelle samenleving.
zonder al te diep op de materie in te gaan: dat deel wordt door alle protestantse kerken beleden in de catechismus.
Mogelijk dat jij in een regio woonde waar de GKv er zwaarder aan tilde maar ik herken werkelijk niets van wat je schrijft (zelfs niet vergeleken bij mijn tijd op de Veluwe)
Gebruikersavatar
Poempoem
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 sep 2014, 20:52
Man/Vrouw: V

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Poempoem »

De sfeer die uit je berichten komt bdo doet mij ook meer denken aan de bevindelijk-gereformeerde kinderboekjes die we bij het kinderkerstfeest kregen in onze gkv dan aan de gkv zelf, eind jaren '80/begin jaren '90. Ik vond de zuil soms wel beklemmend, maar niet zo zwaar van toon als jij het lijkt te hebben ervaren. Maar dat kan ook komen doordat ik weinig deed wat botste met de zuil; mensen die bijv. met echtscheiding te maken kregen ed en toen de kerk verlieten hebben wel verhalen die meer overeemkomen met de jouwe. (En bij thema's die nu met tucht te maken kunnen krijgen zoals echtscheiding, hoe lang blijf je in een huwelijk, homoseksuele relaties, samenwonen, vrouwen in de kerk verwacht ik de komende jaren nog wel verandering eigenlijk.)

Maar ik heb het boek nog steeds niet gelezen dus qua boekbespreking kan ik weinig toevoegen. :smile:
[Prediker 7:29]
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

Tja, het zal natuurlijk schelen als je het vermogen hebt om een constante stroom van verbale terreur van je af te laten glijden en er niet zwaar aan te tillen - ook al "belijd" je het dan wel (was dan in de Gkv al weer snel huichelen, maar goed).
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

Riemer schreef:
BdO schreef:Goede bedoelingen van mensen?

Ja, ik geloof daar in.

Nu.

Maar niet echt dankzei de vrijgemaakte zuil.

Vraag 8
Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaamzijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

Antwoord 8
Ja....


.....tenzei u uw hersenspoeling completeert en u maximaal laat opsluiten in een secte / parallelle samenleving.
zonder al te diep op de materie in te gaan: dat deel wordt door alle protestantse kerken beleden in de catechismus.
Mogelijk dat jij in een regio woonde waar de GKv er zwaarder aan tilde maar ik herken werkelijk niets van wat je schrijft (zelfs niet vergeleken bij mijn tijd op de Veluwe)
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat jij uit dat boekje nou wel zou herkennen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Poempoem
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 sep 2014, 20:52
Man/Vrouw: V

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Poempoem »

BdO schreef:Tja, het zal natuurlijk schelen als je het vermogen hebt om een constante stroom van verbale terreur van je af te laten glijden en er niet zwaar aan te tillen - ook al "belijd" je het dan wel (was dan in de Gkv al weer snel huichelen, maar goed).
Misschien spelen je ouders meer een bepalende rol. Of was ik in die tijd ook gewoon jonger dan jij.
[Prediker 7:29]
Gebruikersavatar
Harold
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jul 2013, 23:00
Man/Vrouw: M
Locatie: Prov. Groningen

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door Harold »

Heb het boek in 1 avond uitgelezen (was natuurlijk als ex-GKV-er erg benieuwd), maar had na het lezen van het boek niet echt het idee dat ik het boek anderen aan moet bevelen.

Beetje moeilijk te verwoorden maar misschien ligt het aan degene die ge-interviewd waren voor het boek. Allemaal wat universitaire taalgebruik. Ik kon me in de meeste verhalen niet zo herkennen.

Misschien het meest in het verhaal van Herman Wegter, maar dat komt misschien omdat we beiden onze tiener ervaringen in het zelfde kerkgebouw hebben opgedaan.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Vrijgemaakt?

Bericht door BdO »

Poempoem schreef:
BdO schreef:Tja, het zal natuurlijk schelen als je het vermogen hebt om een constante stroom van verbale terreur van je af te laten glijden en er niet zwaar aan te tillen - ook al "belijd" je het dan wel (was dan in de Gkv al weer snel huichelen, maar goed).
Misschien spelen je ouders meer een bepalende rol. Of was ik in die tijd ook gewoon jonger dan jij.
Nee dat is het niet. Het kan wel zijn dat het klimaat van plaats tot plaats verschillend was, dus dat dit het verschil in ervaringen wat bepaalt.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?