Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door ericjan »

Bonjour schreef:
ericjan schreef:De hele dateringsmethoden "wetenschap"is niet meer dan pseudo-wetenschap,
Hoeveel dateringsmethoden kan jij opnoemen?
Hoeveel aanwijzingen zijn er voor een aarde ouder dan 1 miljoen jaar, en hoeveel aanwijzingen zijn er voor God?
Laten we daarna eens kijken welke term gerechtvaardiger is: pseudo-wetenschap of pseudo-godsdienst.
Godsdienst is altijd pseude, want er zijn geen aardse "bewijzen" voor aan te leveren. Maar goed ook want op die manier kan G'd gelukkig het koren van het kaf scheiden, zoals de Schrift leert.

In wetenschappelijke kringen wordt nu eenmaal onderscheid gemaakt tussen exacte wetenschappen en psuedo wetenschappen.
Deze dateringsmethoden vallen onder het laatste. Niet voor niets wordt het regelmatig bijgesteld en zijn de uitkomsten tussen de verschillende onderzoek teams (gefinanciert door verschillende stakeholders) verschillend.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door Bonjour »

ericjan schreef:In wetenschappelijke kringen wordt nu eenmaal onderscheid gemaakt tussen exacte wetenschappen en psuedo wetenschappen.
Deze dateringsmethoden vallen onder het laatste. Niet voor niets wordt het regelmatig bijgesteld en zijn de uitkomsten tussen de verschillende onderzoek teams (gefinanciert door verschillende stakeholders) verschillend.
Onzin. De dateringsmethoden vallen onder de exacte wetenschappen. De reden die jij noemt voor bijstelling is niet de juiste.
En je begint niet eens met het beantwoorden van mijn vraag.
Hoeveel dateringsmethoden ken je?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door ericjan »

Bonjour schreef:
ericjan schreef:In wetenschappelijke kringen wordt nu eenmaal onderscheid gemaakt tussen exacte wetenschappen en psuedo wetenschappen.
Deze dateringsmethoden vallen onder het laatste. Niet voor niets wordt het regelmatig bijgesteld en zijn de uitkomsten tussen de verschillende onderzoek teams (gefinanciert door verschillende stakeholders) verschillend.
Onzin. De dateringsmethoden vallen onder de exacte wetenschappen. De reden die jij noemt voor bijstelling is niet de juiste.
En je begint niet eens met het beantwoorden van mijn vraag.
Hoeveel dateringsmethoden ken je?
Relatieve datering
Stratigrafie
Paleo-ecologie, met behulp van bijvoorbeeld pollen (palynologie), foraminiferen, weekdieren, ...
Tefrochronologie
Stabiele isotopen
Aminozuurracemisatie
Paleomagnetisme, met name de omkering van het aardmagnetisch veld

Absolute datering
Radiometrische datering
Thermoluminescentie
Optically Stimulated Luminescence
Elektronspinresonantie
Lichenometrie
Seizoensgelaagdheid, waaronder warvetellingen
Archeomagnetische datering, met behulp van de verschuivende positie van de Noordpool
AMS: accelerator mass spectrometry
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door Bonjour »

Leuk gekopieerd. Waarom zegt het feit dat we steeds naar dezelfde kant van de maan kijken iets over de ouderdom van de arde?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door ericjan »

Bonjour schreef:Leuk gekopieerd. Waarom zegt het feit dat we steeds naar dezelfde kant van de maan kijken iets over de ouderdom van de arde?
Wie zegt mij dat jij niet de wijsneus uithangt hier door dingen te vragen die je zelf ook net hebt opgezocht?
Internet is machtig en kennis hoeft steeds minder paraat te zijn, als we het maar juist kunnen toepassen in dienst of product, want het opzoeken stelt ook weinig meer voor immers.

De Maan draait om z'n as. De Maan draait echter ook om de Aarde. De rotatietijd van de Maan is "gelijk" aan de omlooptijd van de Maan om de Aarde. Hierdoor heffen deze twee rotaties, vanaf de Aarde gezien, elkaar op en is de Maan altijd met dezelfde kant naar de Aarde gekeerd.

Gelijklopend is niet helemaal correct. In werkelijkheid is de snelheid waarmee de Maan om zijn as draait namelijk constant, terwijl de baansnelheid waarmee de Maan om de Aarde draait niet constant is. Dit komt doordat de maanbaan een ellips is, en de Maan dus iets sneller beweegt wanneer hij zich dichter bij de Aarde bevindt. De gemiddelde baanbeweging is dus even snel als de rotatie.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door Bonjour »

Alle hemellichamen draaien om hun as als ze net zijn ontstaan. Vind je het niet toevallig dat snelheden zo zijn dat we steeds dezelfde kant van de maan zien? Dit komt door de zwaartekrachten over en weer tussen maan en aarde. Hoeveel tijd kost het om de draaiing uit de maan te halen?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door Bonjour »

ericjan schreef:Wie zegt mij dat jij niet de wijsneus uithangt hier door dingen te vragen die je zelf ook net hebt opgezocht?
Internet is machtig en kennis hoeft steeds minder paraat te zijn, als we het maar juist kunnen toepassen in dienst of product, want het opzoeken stelt ook weinig meer voor immers.
Dat probeer ik nu bij jouw uit. In hoeverre heb je kennis en kan je dingen die je opzoekt juist interpreteren.
Ik ben natuurkundige en waarschijnlijk kan je dat hier en daar wel merken. Ik weet hoe datering werkt en heb al heel vaak iets gezien wat op een oude aarde duidt.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door ericjan »

Bonjour schreef:
ericjan schreef:Wie zegt mij dat jij niet de wijsneus uithangt hier door dingen te vragen die je zelf ook net hebt opgezocht?
Internet is machtig en kennis hoeft steeds minder paraat te zijn, als we het maar juist kunnen toepassen in dienst of product, want het opzoeken stelt ook weinig meer voor immers.
Dat probeer ik nu bij jouw uit. In hoeverre heb je kennis en kan je dingen die je opzoekt juist interpreteren.
Ik ben natuurkundige en waarschijnlijk kan je dat hier en daar wel merken. Ik weet hoe datering werkt en heb al heel vaak iets gezien wat op een oude aarde duidt.
Helaas kan ik niet bevestigen dat ik heb kunnen merken dat jij een natuurkundige bent, sorry.
Dat kan je zelden terugzien op een forum, geldt evenzo voor mij en is ook totaal onbelangrijk.
Voor mij onbelangrijk net als mij verdiepen in speudo-wetenschap. Dan zou ik wel op zoek gaan naar een forum daarvan en lekker mee zweven met dergelijke pseudo wetenschappers. ;)

Als wetenschappelijk afgestudeerd aan 1 van de Technische Universiteiten (destijds TU genaamd) heb ik nog steeds geen hoge pet op van wetenschap ik het algemeen. Misschien wel JUIST daardoor. Wat dat betreft prijs ik mij gelukkig met het feit dat dergelijke kennis steeds minder waarde krijgt en mensen van hun wolkjes afvallen, nu (in het bedrijfsleven) erom gaat wat de uiteidnelijke output met die kennis is. Maar goed da's weer een heel ander onderwerp en heeft niets meer te maken met het subejct vredesstichter.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door peda »

ericjan schreef: Godsdienst is altijd pseude, want er zijn geen aardse "bewijzen" voor aan te leveren. Maar goed ook want op die manier kan G'd gelukkig het koren van het kaf scheiden, zoals de Schrift leert.
Inderdaad is het theologisch heel goed te verdedigen dat de Schrift uitgaat van oogappels en verdorvenen. God is Ondoorgrondelijk, dus Waarom de Alwetende de mislukking van velen veroorzaakt door hen niet aan te raken, staat in de sterren geschreven. Maar naast deze theologie staan ook de op moderne leest geschoolde theologische posities, die geen doorslaggevende betekenis geven aan bijbel verzen die onder totaal andere culturele leefwijzen het licht hebben gezien. Kleuring in geloofsland en een ieder zoekt uit de aangedragen veelheid aan Godsbeelden het Beeld dat de beste persoonlijke "' fit "' levert.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door ericjan »

peda schreef:
ericjan schreef: Godsdienst is altijd pseude, want er zijn geen aardse "bewijzen" voor aan te leveren. Maar goed ook want op die manier kan G'd gelukkig het koren van het kaf scheiden, zoals de Schrift leert.
Inderdaad is het theologisch heel goed te verdedigen dat de Schrift uitgaat van oogappels en verdorvenen. God is Ondoorgrondelijk, dus Waarom de Alwetende de mislukking van velen veroorzaakt door hen niet aan te raken, staat in de sterren geschreven. Maar naast deze theologie staan ook de op moderne leest geschoolde theologische posities, die geen doorslaggevende betekenis geven aan bijbel verzen die onder totaal andere culturele leefwijzen het licht hebben gezien. Kleuring in geloofsland en een ieder zoekt uit de aangedragen veelheid aan Godsbeelden het Beeld dat de beste persoonlijke "' fit "' levert.
Het is precies een omschrijving uit de Schrift:
3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.

2 Timoteus 4

Als jij deze citaat dan zo leest peda, komt zo een pittige waarschuwing dan niet over?
Komt zoiets niet bij je binnen dan? Hoe kan je zoiets dan negeren?
Want het omschrijft exact hetgeen waar je voor staat en dat maakt mij werkelijk plaatsvervangend verdrietig.
Juist omdat ik denk te herkennen aan je reacties hier dat je toch oprecht aan het zoeken bent, alleen niet (net) buiten de waarheid om. :(
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door callista »

ericjan schreef: Het is precies een omschrijving uit de Schrift:
3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.

2 Timoteus 4
Ik zit een aantal jaren op christelijke fora en destijds ook al op hyves
En altijd wordt o.a. deze tekst aangevoerd, als men ten einde raad is en geen beter argument kan verzinnen.
Terwijl het niet eens van Paulus afkomstig is...pas na zijn dood geschreven......
Verder is het van nul en generlei waarde....gewoon de mening van iemand...om andersdenkenden toe te spreken.

Nou...die zijn daarvan onder de indruk.... :lol:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef:
peda schreef:
ericjan schreef: Godsdienst is altijd pseude, want er zijn geen aardse "bewijzen" voor aan te leveren. Maar goed ook want op die manier kan G'd gelukkig het koren van het kaf scheiden, zoals de Schrift leert.
Inderdaad is het theologisch heel goed te verdedigen dat de Schrift uitgaat van oogappels en verdorvenen. God is Ondoorgrondelijk, dus Waarom de Alwetende de mislukking van velen veroorzaakt door hen niet aan te raken, staat in de sterren geschreven. Maar naast deze theologie staan ook de op moderne leest geschoolde theologische posities, die geen doorslaggevende betekenis geven aan bijbel verzen die onder totaal andere culturele leefwijzen het licht hebben gezien. Kleuring in geloofsland en een ieder zoekt uit de aangedragen veelheid aan Godsbeelden het Beeld dat de beste persoonlijke "' fit "' levert.
Het is precies een omschrijving uit de Schrift:
3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.

2 Timoteus 4

Als jij deze citaat dan zo leest peda, komt zo een pittige waarschuwing dan niet over?
Komt zoiets niet bij je binnen dan? Hoe kan je zoiets dan negeren?
Want het omschrijft exact hetgeen waar je voor staat en dat maakt mij werkelijk plaatsvervangend verdrietig.
Juist omdat ik denk te herkennen aan je reacties hier dat je toch oprecht aan het zoeken bent, alleen niet (net) buiten de waarheid om. :(
Je kunt dit negeren door je verstand te gebruiken (indien aanwezig) en te beseffen dat gewone mensen als jij en ik dit een paar duizend jaar geleden uit hun duim hebben gezogen, en tegenover anderen deden alsof een of ander God dit heeft gezegd, simpelweg om macht te kunnen uitoefenen over die anderen, of om welke reden dan ook.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 26 jun 2018, 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericjan schreef: Het is precies een omschrijving uit de Schrift:
3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.

2 Timoteus 4
Ik zit een aantal jaren op christelijke fora en destijds ook al op hyves
En altijd wordt o.a. deze tekst aangevoerd, als men ten einde raad is en geen beter argument kan verzinnen.
Terwijl het niet eens van Paulus afkomstig is...pas na zijn dood geschreven......
Ik begrijp dat u erbij was ten tijde dat het werd opegschreven? :lol:
callista schreef:Verder is het van nul en generlei waarde....gewoon de mening van iemand...om andersdenkenden toe te spreken.
Nou...die zijn daarvan onder de indruk.... :lol:
Bij vele mensen klop ik mijn schoenen af en ga verder en steek geen seconde om hen te bekeren hoor.
ten eerste kan een mens dat niet en kan alleen G'd een mens de ogen openen voor het evangelie.
Derhalve geschiedt oprecht geloof ook plots, ineens is het er (door G'd in iemand zijn/haar hart gelegd).

Echter bij peda herken ik een zoektocht, zie dat hij dichtbij is en wel een verlangen heeft dat ik bijvoorbeeld bij jou geheel niet zie of gezien heb. Daarom voel ik voor peda plaatsvervangend verdriet en ben ik benieuwd naar hoe peda zo een indringende tekst ziet.
Dat iemand als jij het als geen waarde waardeert en er niet van onder de indruk bent doet er voor mij namelijk geheel niet toe en is dan weer van nul en generlei waarde voor mij. ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door peda »

ericjan schreef:
peda schreef:
ericjan schreef: Godsdienst is altijd pseude, want er zijn geen aardse "bewijzen" voor aan te leveren. Maar goed ook want op die manier kan G'd gelukkig het koren van het kaf scheiden, zoals de Schrift leert.
Inderdaad is het theologisch heel goed te verdedigen dat de Schrift uitgaat van oogappels en verdorvenen. God is Ondoorgrondelijk, dus Waarom de Alwetende de mislukking van velen veroorzaakt door hen niet aan te raken, staat in de sterren geschreven. Maar naast deze theologie staan ook de op moderne leest geschoolde theologische posities, die geen doorslaggevende betekenis geven aan bijbel verzen die onder totaal andere culturele leefwijzen het licht hebben gezien. Kleuring in geloofsland en een ieder zoekt uit de aangedragen veelheid aan Godsbeelden het Beeld dat de beste persoonlijke "' fit "' levert.
Het is precies een omschrijving uit de Schrift:
3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.

2 Timoteus 4

Als jij deze citaat dan zo leest peda, komt zo een pittige waarschuwing dan niet over?
Komt zoiets niet bij je binnen dan? Hoe kan je zoiets dan negeren?
Want het omschrijft exact hetgeen waar je voor staat en dat maakt mij werkelijk plaatsvervangend verdrietig.
Juist omdat ik denk te herkennen aan je reacties hier dat je toch oprecht aan het zoeken bent, alleen niet (net) buiten de waarheid om. :(
Hallo ericjan,

Als agnost ben je altijd zoekende, dat zegt reeds de benaming. Maar het zijn jouw eigen woorden, dat wanneer God iemand niet aanraakt het met die persoon afgelopen is. Dat klopt ook met de idee van predestinatie. De Alwetende weet reeds voordat iemand geboren wordt, of de aardeling tot de intimi/oogappels behoort of toch niet. Predestinatie is theologisch in ieder geval duidelijk. De mens kan God niet opzoeken, God Zelve raakt de mens aan en staat zo contact toe. Het is gewoon zo voorbestemd maar omdat God Ondoorgrondelijk is, is de afloop ondanks het niet aangeraakt worden, toch weer onbekend. Geen reden dus voor verdriet. Houd de Diepere Betekenis van Ondoorgrondelijkheid goed voor ogen. :flower1:
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door ericjan »

peda schreef:
ericjan schreef:
peda schreef:
ericjan schreef: Godsdienst is altijd pseude, want er zijn geen aardse "bewijzen" voor aan te leveren. Maar goed ook want op die manier kan G'd gelukkig het koren van het kaf scheiden, zoals de Schrift leert.
Inderdaad is het theologisch heel goed te verdedigen dat de Schrift uitgaat van oogappels en verdorvenen. God is Ondoorgrondelijk, dus Waarom de Alwetende de mislukking van velen veroorzaakt door hen niet aan te raken, staat in de sterren geschreven. Maar naast deze theologie staan ook de op moderne leest geschoolde theologische posities, die geen doorslaggevende betekenis geven aan bijbel verzen die onder totaal andere culturele leefwijzen het licht hebben gezien. Kleuring in geloofsland en een ieder zoekt uit de aangedragen veelheid aan Godsbeelden het Beeld dat de beste persoonlijke "' fit "' levert.
Het is precies een omschrijving uit de Schrift:
3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.

2 Timoteus 4

Als jij deze citaat dan zo leest peda, komt zo een pittige waarschuwing dan niet over?
Komt zoiets niet bij je binnen dan? Hoe kan je zoiets dan negeren?
Want het omschrijft exact hetgeen waar je voor staat en dat maakt mij werkelijk plaatsvervangend verdrietig.
Juist omdat ik denk te herkennen aan je reacties hier dat je toch oprecht aan het zoeken bent, alleen niet (net) buiten de waarheid om. :(
Hallo ericjan,

Als agnost ben je altijd zoekende, dat zegt reeds de benaming. Maar het zijn jouw eigen woorden, dat wanneer God iemand niet aanraakt het met die persoon afgelopen is. Dat klopt ook met de idee van predestinatie. De Alwetende weet reeds voordat iemand geboren wordt, of de aardeling tot de intimi/oogappels behoort of toch niet. Predestinatie is theologisch in ieder geval duidelijk. De mens kan God niet opzoeken, God Zelve raakt de mens aan en staat zo contact toe. Het is gewoon zo voorbestemd maar omdat God Ondoorgrondelijk is, is de afloop ondanks het niet aangeraakt worden, toch weer onbekend. Geen reden dus voor verdriet. Houd de Diepere Betekenis van Ondoorgrondelijkheid goed voor ogen. :flower1:
Ik begrijp je redenatie peda, al blijf ik mij afvragen waarom je WEL alle theorie aanneemt dat alle mensen door Yeshua dan wel G'd gered zullenw worden en zo toch vooral straks het eeuwige leven te mogen ontvangen, zonder beireidheid om gewoon de Schrift woordelijk als door G'd ingegeven aan de mens te accepteren met de gestelde voorwaarden en daarmee op zeker te spelen.
Wat drijft jou peda nu om niet bereid te zijn die voorwaarden om het eeuwige leven te mogen ontvangen in de Schrift na te komen?

Onderstaand wordt duidelijk omschreven dat G'd in het verleden de engelen en mensen die Hem niet dienden zwaar heeft gestraft en DAT dus straks gewoon weer gaat doen.

4 Want als God de engelen die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar hen in de hel geworpen en overgegeven heeft aan de ketenen van de duisternis om tot het oordeel bewaard te worden;
5 en als God de oude wereld niet gespaard heeft, maar het achttal van Noach, de prediker van de gerechtigheid, bewaard heeft, toen Hij de zondvloed over de wereld van de goddelozen bracht;
6 en als God de steden Sodom en Gomorra tot as verbrand en tot de vernietiging veroordeeld heeft en tot een voorbeeld gesteld heeft voor hen die goddeloos zouden leven;


9 dan weet de Heere ook nu de godvruchtigen uit de verzoeking te verlossen, maar de onrechtvaardigen te bewaren tot de dag van het oordeel, om gestraft te worden.

2 Petrus 2
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door callista »

@ericjan

Wat een flauwekul.....word je al bang @peda? :mrgreen:
Alsof iedereen met een andere visie er maar op los leeft en zwaar gestraft zal worden.... :evil:
En christenen een heilig leven leiden....../...tja..vaak kan er vóór het woordje heilig nog wat anders toegevoegd worden...
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door ericjan »

callista schreef:@ericjan

Wat een flauwekul.....word je al bang @peda? :mrgreen:
Alsof iedereen met een andere visie er maar op los leeft en zwaar gestraft zal worden.... :evil:
En christenen een heilig leven leiden....../...tja..vaak kan er vóór het woordje heilig nog wat anders toegevoegd worden...
De rechtvaardiging van christenen is niet vanwege hun werken maar omdat G'd hen rechtvaardig maakt, in Christus. :D
28 Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet.
Romeinen 3

Maar het is duideleijk dat het jou, Callista wel beangstigd.
Helaas heeft peda valse hoop, maar in jou herken ik de angst voor wat hierna komen gaat.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:@ericjan

Wat een flauwekul.....word je al bang @peda? :mrgreen:
Alsof iedereen met een andere visie er maar op los leeft en zwaar gestraft zal worden.... :evil:
En christenen een heilig leven leiden....../...tja..vaak kan er vóór het woordje heilig nog wat anders toegevoegd worden...
Het zaaien van angst is eeuwenlang het middel geweest waarmee de religieuze elite het volk onder de duim hield. Van alles uit de duim zuigen en het volk doen geloven dat ze het niet zelf verzonnen hadden. Gelukkig zijn de meeste mensen thans zo slim dat ze het trucje doorzien. Maar er zijn enkele achterblijvers, wat dat betreft.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door peda »

ericjan schreef:
peda schreef:
ericjan schreef:
peda schreef:
ericjan schreef: Godsdienst is altijd pseude, want er zijn geen aardse "bewijzen" voor aan te leveren. Maar goed ook want op die manier kan G'd gelukkig het koren van het kaf scheiden, zoals de Schrift leert.
Inderdaad is het theologisch heel goed te verdedigen dat de Schrift uitgaat van oogappels en verdorvenen. God is Ondoorgrondelijk, dus Waarom de Alwetende de mislukking van velen veroorzaakt door hen niet aan te raken, staat in de sterren geschreven. Maar naast deze theologie staan ook de op moderne leest geschoolde theologische posities, die geen doorslaggevende betekenis geven aan bijbel verzen die onder totaal andere culturele leefwijzen het licht hebben gezien. Kleuring in geloofsland en een ieder zoekt uit de aangedragen veelheid aan Godsbeelden het Beeld dat de beste persoonlijke "' fit "' levert.
Het is precies een omschrijving uit de Schrift:
3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten.
4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels.

2 Timoteus 4

Als jij deze citaat dan zo leest peda, komt zo een pittige waarschuwing dan niet over?
Komt zoiets niet bij je binnen dan? Hoe kan je zoiets dan negeren?
Want het omschrijft exact hetgeen waar je voor staat en dat maakt mij werkelijk plaatsvervangend verdrietig.
Juist omdat ik denk te herkennen aan je reacties hier dat je toch oprecht aan het zoeken bent, alleen niet (net) buiten de waarheid om. :(
Hallo ericjan,

Als agnost ben je altijd zoekende, dat zegt reeds de benaming. Maar het zijn jouw eigen woorden, dat wanneer God iemand niet aanraakt het met die persoon afgelopen is. Dat klopt ook met de idee van predestinatie. De Alwetende weet reeds voordat iemand geboren wordt, of de aardeling tot de intimi/oogappels behoort of toch niet. Predestinatie is theologisch in ieder geval duidelijk. De mens kan God niet opzoeken, God Zelve raakt de mens aan en staat zo contact toe. Het is gewoon zo voorbestemd maar omdat God Ondoorgrondelijk is, is de afloop ondanks het niet aangeraakt worden, toch weer onbekend. Geen reden dus voor verdriet. Houd de Diepere Betekenis van Ondoorgrondelijkheid goed voor ogen. :flower1:
Ik begrijp je redenatie peda, al blijf ik mij afvragen waarom je WEL alle theorie aanneemt dat alle mensen door Yeshua dan wel G'd gered zullenw worden en zo toch vooral straks het eeuwige leven te mogen ontvangen, zonder beireidheid om gewoon de Schrift woordelijk als door G'd ingegeven aan de mens te accepteren met de gestelde voorwaarden en daarmee op zeker te spelen.
Wat drijft jou peda nu om niet bereid te zijn die voorwaarden om het eeuwige leven te mogen ontvangen in de Schrift na te komen?

Onderstaand wordt duidelijk omschreven dat G'd in het verleden de engelen en mensen die Hem niet dienden zwaar heeft gestraft en DAT dus straks gewoon weer gaat doen.

4 Want als God de engelen die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar hen in de hel geworpen en overgegeven heeft aan de ketenen van de duisternis om tot het oordeel bewaard te worden;
5 en als God de oude wereld niet gespaard heeft, maar het achttal van Noach, de prediker van de gerechtigheid, bewaard heeft, toen Hij de zondvloed over de wereld van de goddelozen bracht;
6 en als God de steden Sodom en Gomorra tot as verbrand en tot de vernietiging veroordeeld heeft en tot een voorbeeld gesteld heeft voor hen die goddeloos zouden leven;


9 dan weet de Heere ook nu de godvruchtigen uit de verzoeking te verlossen, maar de onrechtvaardigen te bewaren tot de dag van het oordeel, om gestraft te worden.

2 Petrus 2
Hallo ericjan,

Zowel 2 Timoteus als 2 Petrus zijn omstreden qua authenticiteit. Jij twijfelt niet, maar ik kijk naar de deskundigen en als die het onder elkaar oneens zijn, weet ik als betrekkelijke leek de oplossing niet. Zo is het ook met bijvoorbeeld de straf van Sodom en G. Een historische werkelijkheid , of literaire vrijheid om een krachtige waarschuwing in de wereld te plaatsen. Concrete sporen ontbreken, het is geloven of niet geloven. Ik ben vriend van de wetenschap, jij wijst wetenschap van de hand wanneer wetenschappelijke bevindingen in conflict komen met de letterlijke lezing van de bijbel. Ik ga voor verder onderzoek, voor jou is verder onderzoek overbodig omdat de uitkomst reeds vaststaat. Eigenlijk leven wij beiden in verschillende werelden. Jij voelt je aangeraakt door God en ik voel niets. Ik wijs het bestaan van God niet van de hand, maar kan mij bij de invulling van het begrip God ten diepste niets voorstellen. Het is voor mij abstract, in alle facetten Overstijgend. Theologie boeit mij omdat theologie in een grote variatie antwoorden probeert te geven op essentiele levensvragen. Voor jou doet de Hindoe en de Boeddhist en andere weg-bewandelaren niet mee, omdat het voor jou dwaalleren zijn, terwijl ik het naar beste weten en geweten niet weet, simpel omdat ik bij geen van allen innerlijk aangeraakt wordt. Ik ga theologisch voor de Uiteindelijke Alverzoening ( God Alles in Allen ) omdat dit in mijn optiek het beste spoort met de Ondoorgrondelijkheid van het Mysterie. Dan is er in mijn optiek sprake van een Uiteindelijk volkomen geslaagde schepping, Het mooiste wat ik mij persoonlijk kan voorstellen. Jouw bijbelse interpretatie is een eeuwige tweedeling bestaande uit oogappels ( de Liefde-verdienenden ) en verlorenen ( Rechtvaardigheids-slachtoffers) . Jij behoort tot de zeker-weters en ik tot de niet-weters. JIj volgt de predestinatie inzake de ultieme bestemming, ik houd het op de Ondoorgrondelijkheid ( Bestemming is niet te weten) . Jouw bijdragen lees ik graag, omdat zij goed doordacht zijn. Maar hetzelfde geldt ook voor de bijdragen van Piebe, Peter 79 en ook Eliyahu. Een lof voor het forum Geloofsgesprek. :!: :!:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef:
Bonjour schreef:
ericjan schreef:De hele dateringsmethoden "wetenschap"is niet meer dan pseudo-wetenschap,
Hoeveel dateringsmethoden kan jij opnoemen?
Hoeveel aanwijzingen zijn er voor een aarde ouder dan 1 miljoen jaar, en hoeveel aanwijzingen zijn er voor God?
Laten we daarna eens kijken welke term gerechtvaardiger is: pseudo-wetenschap of pseudo-godsdienst.
Godsdienst is altijd pseudo, want er zijn geen aardse "bewijzen" voor aan te leveren. Maar goed ook want op die manier kan G'd gelukkig het koren van het kaf scheiden, zoals de Schrift leert.
Als godsdienst altijd pseudo is en er geen bewijzen voor aan te leveren zijn, dan kun je ook niet bewijzen dat God op die manier het koren van het kaf scheidt, of dat er überhaupt een God bestaat zoals jij hem in gedachten hebt. Dat is dan jouw persoonlijke mening. Toch praat je alsof het een zekerheid is. Dat is een duidelijke inconsistentie in jouw denken.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door callista »

ericjan schreef:
callista schreef:@ericjan

Wat een flauwekul.....word je al bang @peda? :mrgreen:
Alsof iedereen met een andere visie er maar op los leeft en zwaar gestraft zal worden.... :evil:
En christenen een heilig leven leiden....../...tja..vaak kan er vóór het woordje heilig nog wat anders toegevoegd worden...
De rechtvaardiging van christenen is niet vanwege hun werken maar omdat G'd hen rechtvaardig maakt, in Christus. :D
28 Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet.
Romeinen 3

Maar het is duideleijk dat het jou, Callista wel beangstigd.
Helaas heeft peda valse hoop, maar in jou herken ik de angst voor wat hierna komen gaat.
Ik vermoed dat je het over je eigen [verborgen] angst hebt....of het is wensdenken.
Bij mij is die angst gelukkig niet aanwezig...allemaal mensen bedenksels...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door Zolderworm »

Eliyahu schreef:
Zolderworm schreef:
Eliyahu schreef:
Zolderworm schreef: Als we de hele Aarde gladstrijken met een strijkijzer, dan zal deze ongetwijfeld geheel onder water staan.
Bs"d

Niet alleen dat, maar dan staat hij onder 4000 meter water.
Het oppervlak van Antarctica is 14.000.000 km2. De ijslaag is er gemiddeld 2,2 km dik.
Bs"d

Heel interessant allemaal, maar ik heb het niet over de ijskappen. Het gaat hier over een geheel gladde aarde, die dan met de huidige hoeveelheid water aanwezig in de oceanen, bedekt is met een laag water van ongeveer 2,5 km diepte. 4000 meter was een beetje te hoog, dat is ongeveer de gemiddelde diepte van de oceanen, die 2/3 van de aarde bedekken. Als de aarde helemaal glad zou zijn en we dat water wat nu 2/3 van de aarde bedekt 3/3 van de aarde laten bedekken, dan komen we op ongeveer 2,5 km diep water over de gehele aarde. Dat is zonder de ijskappen, en zonder de onderaardse oceanen.

Dus als je op een bijna gladde aarde geen bergen hebt van 2,5 km of hoger, dan staat alles onder water.
Dat klopt wel. Alleen was de Aarde 4000 jaar geleden niet zo glad. Bovendien als zij wel zo glad was, dan was zij dat ook net voor de zondvloed. Dan was zij ook voor de zondvloed al volledig bedekt met water. De Aarde zou dan tijdens de zondvloed in zeer korte tijd opeens tamelijk glad geworden zijn, wat sowieso al erg onwaarschijnlijk is.
Het probleem met het gebonden water diep in de Aarde is dat het nooit aan de oppervlakte is geweest.
Verzin je dat nou zelf ter plekke of was je er bij dat je uit ervaring spreekt?
Het klopt inderdaad niet helemaal, zie ik nu. Het kan zijn dat het om water gaat dat tijdens tektonische activiteit onder het oppervlak is ....
Het gaat om processen over miljoenen jaren. Toen was de mens er nog niet.
Nee, toen was de mens er nog niet, maar de vloed vond ongeveer 4000 jaar geleden plaats, dus die processen hebben toch wat korter geduurd.
Dus??? Omdat die processen zo lang duren, heeft er 4000 jaar geleden geen vloed plaatsgevonden.
De wetenschappelijk feiten die ik aandraag zitten niet in mijn duim. Was dat maar zo. Dan was ik nu een beroemd wetenschapper.
Maar waar is jouw wetenschappelijke onderbouwing? Die zie ik niet.
Zoals je ziet, als ten tijde van de vloed de aarde eens stuk vlakker was, met bergen van niet meer dan 2,5 km hoog, dan stond alles onder water. En dan zijn de ondergrondse oceanen nog niet eens meegerekend.
Er zijn geen ondergrondse oceanen. Het water vormt een vast onderdeel van bepaalde mineralen, die over een periode van miljoenen jaren zijn ontstaan. Als ten tijde van de vloed de Aarde een stuk vlakker was, dan was zij dat ook al vlak voor de vloed. Dan had Noach geen ark hoeven bouwen, maar was hij in een ark geboren.
Only dead fish go with the flow
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door ericjan »

peda schreef: Hallo ericjan,

Zowel 2 Timoteus als 2 Petrus zijn omstreden qua authenticiteit. Jij twijfelt niet, maar ik kijk naar de deskundigen en als die het onder elkaar oneens zijn, weet ik als betrekkelijke leek de oplossing niet. Zo is het ook met bijvoorbeeld de straf van Sodom en G. Een historische werkelijkheid , of literaire vrijheid om een krachtige waarschuwing in de wereld te plaatsen. Concrete sporen ontbreken, het is geloven of niet geloven. Ik ben vriend van de wetenschap, jij wijst wetenschap van de hand wanneer wetenschappelijke bevindingen in conflict komen met de letterlijke lezing van de bijbel. Ik ga voor verder onderzoek, voor jou is verder onderzoek overbodig omdat de uitkomst reeds vaststaat.
Duidelijk antwoord waar ik al voor vreesde ;)
Het is exact waar die citaten voor waarschuwen, maar als je dergelijke citaten als niet werkelijk geschied gaat beschouwen dan verliezen ze inderdaad hun kracht. :(
Maar ik waardeer je openheid en je heldere uitleg ervan enorm. Persoonlijk zie ik dat liever dan een aantal "christelijke"mede forumleden hier die hetzelfde doen op willekeurige plaatsen in de Schrift zonder het toe te geven. Dat maakt hun werkzijze veel "gevaarlijker"en meer misleidend.
peda schreef:Eigenlijk leven wij beiden in verschillende werelden. Jij voelt je aangeraakt door God en ik voel niets. Ik wijs het bestaan van God niet van de hand, maar kan mij bij de invulling van het begrip God ten diepste niets voorstellen. Het is voor mij abstract, in alle facetten Overstijgend.
Juist DIT stemt mij verdrietig voor je peda, je lijkt wel te proberen maar het lukt je niet.
Je zoekt dan een "uitweg" zodat het wel gedeeltelijk te plaatsen is.
Maar het is altijd beter dan "christen" zijn en hetzelfde ervaren, maar toch met verstand proberen te geloven ipv met het hart, want die houden zichzelf voor de gek uiteindelijk.
peda schreef:Theologie boeit mij omdat theologie in een grote variatie antwoorden probeert te geven op essentiele levensvragen. Voor jou doet de Hindoe en de Boeddhist en andere weg-bewandelaren niet mee, omdat het voor jou dwaalleren zijn, terwijl ik het naar beste weten en geweten niet weet, simpel omdat ik bij geen van allen innerlijk aangeraakt wordt.
Dwaalleren omdat G'd het zo benoemt in ZIjn Woord in de Schrift, wat ik vind doet niets ter zake uiteindelijk.
peda schreef:Jij behoort tot de zeker-weters en ik tot de niet-weters.
JUIST sinds ik jaren geleden via gebed e.d. de juiste richting werd ingestuurd om het Woord van G'd woordelijk te lezen als allemaal ingegeven door G'd Zelf, is het geloofsleven enorm versterkt en ervaar ik "feedback" en antwoorden, ALTIJD weer in de Schrift. Ik heb ervaren dat G'd spreekt door Zijn Woord in de Schrift en verneem hetzelfde bij mede christenen die gelijk zo met de Schrift omgaan.
Het zeker-weten van G'd is dan geheel niet moeilijk meer.
maar blijft iemand de Schrift zelf interpreteren en met theorieen kneden naar eigen dunk, dan mist zo iemand heel veel. Je ziet dat helaas ook veel terug op dit forum, waar "christenen" de huidige inmenging van G'd in onze levens en wonderen ontkennen (omdat ze het zelf nooit ervaren hebben) en dat is erg jammer.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef:
peda schreef: Hallo ericjan,

Zowel 2 Timoteus als 2 Petrus zijn omstreden qua authenticiteit. Jij twijfelt niet, maar ik kijk naar de deskundigen en als die het onder elkaar oneens zijn, weet ik als betrekkelijke leek de oplossing niet. Zo is het ook met bijvoorbeeld de straf van Sodom en G. Een historische werkelijkheid , of literaire vrijheid om een krachtige waarschuwing in de wereld te plaatsen. Concrete sporen ontbreken, het is geloven of niet geloven. Ik ben vriend van de wetenschap, jij wijst wetenschap van de hand wanneer wetenschappelijke bevindingen in conflict komen met de letterlijke lezing van de bijbel. Ik ga voor verder onderzoek, voor jou is verder onderzoek overbodig omdat de uitkomst reeds vaststaat.
Duidelijk antwoord waar ik al voor vreesde ;)
Het is exact waar die citaten voor waarschuwen, maar als je dergelijke citaten als niet werkelijk geschied gaat beschouwen dan verliezen ze inderdaad hun kracht. :(
Maar ik waardeer je openheid en je heldere uitleg ervan enorm. Persoonlijk zie ik dat liever dan een aantal "christelijke"mede forumleden hier die hetzelfde doen op willekeurige plaatsen in de Schrift zonder het toe te geven. Dat maakt hun werkzijze veel "gevaarlijker"en meer misleidend.
peda schreef:Eigenlijk leven wij beiden in verschillende werelden. Jij voelt je aangeraakt door God en ik voel niets. Ik wijs het bestaan van God niet van de hand, maar kan mij bij de invulling van het begrip God ten diepste niets voorstellen. Het is voor mij abstract, in alle facetten Overstijgend.
Juist DIT stemt mij verdrietig voor je peda, je lijkt wel te proberen maar het lukt je niet.
Je zoekt dan een "uitweg" zodat het wel gedeeltelijk te plaatsen is.
Maar het is altijd beter dan "christen" zijn en hetzelfde ervaren, maar toch met verstand proberen te geloven ipv met het hart, want die houden zichzelf voor de gek uiteindelijk.
peda schreef:Theologie boeit mij omdat theologie in een grote variatie antwoorden probeert te geven op essentiele levensvragen. Voor jou doet de Hindoe en de Boeddhist en andere weg-bewandelaren niet mee, omdat het voor jou dwaalleren zijn, terwijl ik het naar beste weten en geweten niet weet, simpel omdat ik bij geen van allen innerlijk aangeraakt wordt.
Dwaalleren omdat G'd het zo benoemt in ZIjn Woord in de Schrift, wat ik vind doet niets ter zake uiteindelijk.
peda schreef:Jij behoort tot de zeker-weters en ik tot de niet-weters.
JUIST sinds ik jaren geleden via gebed e.d. de juiste richting werd ingestuurd om het Woord van G'd woordelijk te lezen als allemaal ingegeven door G'd Zelf, is het geloofsleven enorm versterkt en ervaar ik "feedback" en antwoorden, ALTIJD weer in de Schrift. Ik heb ervaren dat G'd spreekt door Zijn Woord in de Schrift en verneem hetzelfde bij mede christenen die gelijk zo met de Schrift omgaan.
Het zeker-weten van G'd is dan geheel niet moeilijk meer.
maar blijft iemand de Schrift zelf interpreteren en met theorieen kneden naar eigen dunk, dan mist zo iemand heel veel. Je ziet dat helaas ook veel terug op dit forum, waar "christenen" de huidige inmenging van G'd in onze levens en wonderen ontkennen (omdat ze het zelf nooit ervaren hebben) en dat is erg jammer.
Dergelijke emotionele standpunten had ik ook tegenover sinterklaas toen ik drie was. Dat bleek later ook allemaal verzonnen te zijn toen ik wat meer inzicht kreeg. Die stap hebt jij blijkbaar nog niet gemaakt.

[modbreak Trajecto] Dit soort kleinerende opmerkingen gaat echt niet.
Er staat weliswaar nu als ondertitel "Forum voor niet-dogmatisch geloven en levensbeschouwing" in de kop, maar dat betekent niet dat het toegestaan is mensen die dingen zeggen die wat buiten de grenzen vallen zomaar beledigd kunnen worden.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Tjarko Evenboer - met dank aan vredestichter!

Bericht door Eliyahu »

peda schreef:
Eliyahu schreef: Nee, toen was de mens er nog niet, maar de vloed vond ongeveer 4000 jaar geleden plaats, dus die processen hebben toch wat korter geduurd.

Zoals je ziet, als ten tijde van de vloed de aarde eens stuk vlakker was, met bergen van niet meer dan 2,5 km hoog, dan stond alles onder water. En dan zijn de ondergrondse oceanen nog niet eens meegrekend.
Er moeten dan wel een hoop "' alsen"' samentreffen en de dateringsmethoden faliekant foutief zijn.
Bs"d

Dat de dateringsmethoden falikant fout zijn dat lijkt me overduidelijk bewezen door een T-rex met elastische pezen en soepele bloedvaten met daarin hemoglobine die volgens die dateringsmethoden 80 miljoen jaar oud zou moeten zijn.

Een paar duizend jaar wordt al moeilijk.
Zo is de oudste nog levende boom op aarde zo'n 4800 jaren oud ( telling jaarringen ) en moet dus de zondvloed zonder schade overleefd hebben. Ijsboorkernen vertonen in de perioden zo'n 4000-4500 jaren geleden niets opvallends in de klimatologische omstandigheden en zeker geen werkingen veroorzaakt door een immense zondvloed. De Himalaya bestond met zijn bijna 9000 meter hoge toppen ruim 4000 jaren geleden nog niet ( geschatte leeftijd ca 35 miljoen jaren ).
Die "geschatte leeftijd van de Himalaya" van zogenaamd 35 miljoen jaar oud zit op hetzelfde nivo als die T-rex van zogenaamd 80 miljoen jaar oud. En ook die leeftijd is aantoonbaar fout.

Het Himalayagebergte, het hoogste ter wereld, verheft zich als een zestienhonderd kilometer lange muur ten noorden van India. Deze bergmuur reikt van Kasjmir in het westen tot en voorbij Bhoetan in het oosten en heeft vele topppen die zich tot een hoogte van meer dan 6000 meter verheffen, terwijl de Mount Everest een hoogte van 29000 voet of meer dan acht kilometer bereikt. De toppen van deze machtige bergmassieven zijn in de hooge regionen van de hemelen, waar arenden noch enigerlei andere vogels vliegen, met eeuwige sneeuw bedekt.

De geleerden uit de negentiende eeuw waren onthutst dat zelfs zo hoog als tot waar zij geklommen waren de rotsmassieven skeletten van zeedieren, oceaanvissen en weekdierschelpen opleverden. Dit was een bewijs, dat de Himalalya van onder het zee-oppervlak was omhoog gerezen. Heel lang geleden stroomden de azuren wateren van de oceaan over de Mount Everest, vissen, krabben, en weekdieren met zich meevoerend, en zeedieren keken toen neer op dat waar wij nu tegenop kijken, waarop de mens, na vele mislukte pogingen, er tot nu toe slechts éénmaal in is geslaagde, de voet te zetten.

Tot voor kort geleden nam men aan dat de Himalaya tientallen of misschien wel honderden miljoenen jaren geleden vanaf de zeebodem tot aan zijn tegenwoordige hoogte is opgerezen. Zo'n lange tijdsperiode, zo lang geleden, was zelfs voor de Himalaya voldoende.

Volgens het algemene geologische schema verschenen vijfhonderd miljoen jaar geleden de eeste levensvormen op aarde, tweehonderd miljoen jaar geleden ontwikkelde dat leven zich tot reptielachtige vormen die het toneel beheersten, en reusachtige afmetingen bereikten. Die grote reptielen stierven zeventig miljoen jaar geleden uit en toen namen de zoogdieren bezit van de aarde, zij behoorden tot het tertair. Volgens dit schema vonden de laatste bergverheffingen tegen het einde van het tertair, tijdens het plioceen, plaats. Deze periode duurde tot een miljoen jaar geleden, tot de periode van het quartair, de periode van de mens, begon. Het quartair is ook de periode van de ijstijd, of het pleistoceen - het paleolithicum of de oude steentijd; terwijl het allerslaatste einde van het quartair, vanaf het einde van de ijstijd, de recente periode, het neoceen wordt genoemd: Het neolithicum (late steentijd), bronstijd, en ijzertijd. Sedert de mens op aarde verscheen, of sinds het begin van de ijstijd, zijn er geen bergverheffingen op grote schaal geweest. Met andere woorden: Men liet ons weten dat het profiel van de aarde met haar bergen en oceanen reeds bestond toen de mens voor het eerst verscheen.

In de laatste tientallen jaren hebben bergen en valleien ons echtere talloze feiten verschaft die een heel ander verhaal vertellen. In Kasjmir ontdekte Helmut de Terra sedimentaire afzettingen van een oude zeebodem, die op sommige plaatsen een hoogte van 1500 meter of meer omhoog was gerezen , en was gekanteld over een hoek van wel 40 graden; het zeebekken was door het oprijzen van de berg opgetrokken. Maar wat volkomen onverwacht was: "Deze sedimenten bevatten paleolithische fossielen". En dit zou het , volgens Arnold Heim, zwitsers geoloog, aannemelijk maken dat de bergpassen in de Himalaya in de levensperiode van de mens duizend meter of meer zijn omhoog gerezen, "hoe fantastisch veranderingen van zo grote omvang de moderne geoloog ook moge toeschijnen." (9)

"Studies on the Ice Age in India and Associated Human Cultures", in 1939 uitgegeven door De Terra, die voor het Carnegie Instituut werkte en bijgestaan werd door prof T.T. Paterson van de Harvard University, is één lang betoog en één lange demonstratie dat het Himalaya gebergte gedurende de ijstijd begon omhoog te rijzen, en zijn tegenwoordige hoogte pas na het einde van de ijstijd, in feiten dus in historische tijden, heeft bereikt. Over andere bergketens kwamen soortgelijke rapporten.


"Overhellen van terrassen en meerbeddingen" wijst op "een aanhoudend verder omhoogrijzen van het Himalayagebied gedurende de laatste ijstijd". (12)

De korter geleden bergverheffingen in het Himalaygebergte vonden plaats in de tijd van de moderne mens. "De gegevens over het post-glaciale terras geven de indruk dat er op zijn minst één bijzonder grote post-glaciale opmars (van het ijs) was", wat in de ogen van De Terra en Paterson wijst op een diastrofische beweging van de bergen. "Op één bijzonder punt moeten we de nadruk leggen, namelijk de afhankelijkheid van de pleistocene ijsvorming van het diastrofisch karakter van een bewegende bergketen. Dit verband is naar onze mening niet voldoende ingezien ten aanzien van andere door ijs bedekte gebieden, zoals midden-Azie en de Alpen, waar soortgelijke, zo niet dezelfde omstandigheden worden aangetroffen." (13)


R. Finsterwalder, die het Nanga Parbat bergmassief in de westelijke Himalaya (8126 meter hoog) onderzocht, dateerde de ijsvorming op de Himalaya als post-glaciaal; met andere woorden: Het zich uitbreiden van de gletschers in het Himalaya gebergte vond veel dichter bij onze tijd plaats dan tot dusver was aangenomen. Grote verheffingen vonden in het Himalay gebergte voor een deel na de tijd die als ijstijd wordt aangeduid, plaats; dat wil zeggen: Slechts enkele duizenden jaren geleden." (14)

Heim die de bergketens van China, grenzend aan Tibet, en ten oosten van de Himalay onderzocht, kwam to de conclusie (1930) dat ze SINDS de ijstijd waren omhoog gerezen. (15)

Het grote massief van het Himalaya gebergte is in de tijd van de moderne, in feite de historische mens, tot aan zijn tegenwoordige hoogte opgerezen, "De hoogste bergen ter wereld zijn ook de jongste." (16)
Met hun hoogste toppen hebben deze bergen het gehele geologische schema van een "lang, lang geleden", teniet gedaan.


9 Arnold Heim and August Gausser, "The Throne of the Gods, an Account of the First Swiss Expedition to the Himalayas", blz 218
12 H. de Terra and T.T. Patterson, "Studies on the Ice Age in India and Assciated Human Cultures", blz 223
13 Idem
14 R Finsterwalder, "Die Formen der Nanga Parbat-Gruppe, Zeitschrift der Gesellschaft fur Erdkunde zu Berlin", 1936, blz 321 e.v.
15 Lee, The Geology of China, blz 207
16 Arnold Heim and August Gausser, "The Throne of the Gods, an Account of the First Swiss Expedition to the Himalayas", blz 220

hij zag dat de schelpen op die hoogte nog intact en niet vergaan waren, wat er op wees dat de verheffing van de berg plaatsgevonden had in een recent verleden, voordat de schelpen vergaan waren. (Charles Darwin, Geological Observations on the Volcanic Islands and Parts of South America, Pt. II, Chap. 15.)

Dus de bewijzen dat die bergen van "50 miljoen jaar oud" in recente tijden omhooggeschoten zijn, zijn overvloedig.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13