Lives in the shadow with J. Krishnamurti

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Lives in the shadow with J. Krishnamurti

Bericht door Tin »

Zolderworm schreef: Dan zou je eens "In gesprek over het einde van de tijd" moeten lezen. Dan kun je lezen wat Bohm zei in reactie op Krishnamurti.
Uiteindelijk was Bohm enigszins teleurgesteld in Krishnamurti. Krishnamurti vond dat Bohm iets te afhankelijk van hem werd, en dat kon hij niet waarderen. En dat liet hij ook blijken. Bohm was ook teleurgesteld dat Krishnamurti een soort ascetisme aanhield op het gebied van relaties, maar zelf zich daar niet aan hield.
Ja, één van mijn mijn favorieten dus, dat boek.

K. scheen op een bepaald moment te vinden dat hij met B. niet tot diepere lagen van inzicht kon doordringen.
En B. was enigszins teleurgesteld.
Toch heeft Bohm ook na het overlijden van K. op de Ojai Krishnamurti School een heleboel seminars gehouden over "Consciousness", "The brain" etc.
Te vinden op YouTube, maar helaas ook door mij voor het grootste gedeelte nog niet bekeken.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Lives in the shadow with J. Krishnamurti

Bericht door pyro »

Tin schreef:
pyro schreef:
Zolderworm schreef: Bij K. ging het juist niet om kennis. Maar om directe ervaring, of direct inzicht, vrij van alle er vooraf ingegoten kennis. (Als ik het juist heb begrepen.) Juist dat begrip "vrij" is belangrijk,volgens mij. Hoe bevrijd je de geest van conditionering, maar ook van gebondenheid aan kennis, niet aan het bezit van kennis.
Ja, maar dat laatste, die 'hoe' vraag, is in strijd met het directe ervaren van het rechtstreekse inzicht. Want met het invullen van een 'hoe', schroef je er een methode tussen en dan is het niet direct meer. Dan ben je weer paden aan het introduceren die je van de waarheid afhouden. Bij K was het rechtstreekse inzicht zelf de oplossing om eruit te zijn, meteen. :idea:
Ja, de "hoe" vraag is de vraag om een methode en dus geen rechtstreeks inzicht.
En dat weten we dan weer......
Toch (of: Dus) sluipt dat er altijd weer in.
Bij Zolderworm, maar ongetwijfeld ook bij mij.
Onze conditionering?
"En dat weten we dan weer......"
Dat kan men ook zeggen na het horen van een toespraak van K...
De vraag is in hoeverre je geconditioneerd kunt worden door zijn denkbeelden, en of dat dan ook je hinderpaal kan worden. Ik denk van wel, maar dat dat dan toch vooral van je zelf afhangt. :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Lives in the shadow with J. Krishnamurti

Bericht door Tin »

pyro schreef:
Tin schreef:
pyro schreef:
Zolderworm schreef: Bij K. ging het juist niet om kennis. Maar om directe ervaring, of direct inzicht, vrij van alle er vooraf ingegoten kennis. (Als ik het juist heb begrepen.) Juist dat begrip "vrij" is belangrijk,volgens mij. Hoe bevrijd je de geest van conditionering, maar ook van gebondenheid aan kennis, niet aan het bezit van kennis.
Ja, maar dat laatste, die 'hoe' vraag, is in strijd met het directe ervaren van het rechtstreekse inzicht. Want met het invullen van een 'hoe', schroef je er een methode tussen en dan is het niet direct meer. Dan ben je weer paden aan het introduceren die je van de waarheid afhouden. Bij K was het rechtstreekse inzicht zelf de oplossing om eruit te zijn, meteen. :idea:
Ja, de "hoe" vraag is de vraag om een methode en dus geen rechtstreeks inzicht.
En dat weten we dan weer......
Toch (of: Dus) sluipt dat er altijd weer in.
Bij Zolderworm, maar ongetwijfeld ook bij mij.
Onze conditionering?
"En dat weten we dan weer......"
Dat kan men ook zeggen na het horen van een toespraak van K...
De vraag is in hoeverre je geconditioneerd kunt worden door zijn denkbeelden, en of dat dan ook je hinderpaal kan worden. Ik denk van wel, maar dat dat dan toch vooral van je zelf afhangt. :|
Ja, dat hangt er vanaf hoezeer je geconditioneerd bent met de neiging in conditioneringen te leven :D :|
Nou ja, ik vind de ene conditionering op zich altijd nog wel iets heilzamer dan de andere, al is het misschien rommelen in de marge. Maar ik ben in ieder geval geen doemdenker. :w
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Lives in the shadow with J. Krishnamurti

Bericht door pyro »

Tin schreef: Ja, dat hangt er vanaf hoezeer je geconditioneerd bent met de neiging in conditioneringen te leven :D :|
Nou ja, ik vind de ene conditionering op zich altijd nog wel iets heilzamer dan de andere, al is het misschien rommelen in de marge. Maar ik ben in ieder geval geen doemdenker. :w
Goed bezig :flower1:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Lives in the shadow with J. Krishnamurti

Bericht door peda »

pyro schreef:
Tin schreef: Ja, dat hangt er vanaf hoezeer je geconditioneerd bent met de neiging in conditioneringen te leven :D :|
Nou ja, ik vind de ene conditionering op zich altijd nog wel iets heilzamer dan de andere, al is het misschien rommelen in de marge. Maar ik ben in ieder geval geen doemdenker. :w
Goed bezig :flower1:
Bezig zijn, houdt beweging in en zulks is reeds "'conditionering"". Geen conditionering, is in mijn optiek in de natuur niet mogelijk en natuuroverschrijdend leven ( leven = conditionering ) is in mijn visie gewoon onmogelijk. Volledige wegval van ""conditionering"' vindt plaats na de dood, waarbij je dan ook nog het standpunt moet volgen van dood=dood. Anders ben je weer aan het ""conditioneren"" in een vervolgleven. Eeuwig op een harpje spelen en God loven en prijzen in grootse samenzang in de Hemel of op de nieuwe aarde , is opnieuw een ""conditionering"". Daarom zag Kr. zeker niets in het begrip "" God "'. :lol:
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Lives in the shadow with J. Krishnamurti

Bericht door pyro »

peda schreef: Bezig zijn, houdt beweging in en zulks is reeds "'conditionering"". Geen conditionering, is in mijn optiek in de natuur niet mogelijk en natuuroverschrijdend leven ( leven = conditionering ) is in mijn visie gewoon onmogelijk. Volledige wegval van ""conditionering"' vindt plaats na de dood, waarbij je dan ook nog het standpunt moet volgen van dood=dood. Anders ben je weer aan het ""conditioneren"" in een vervolgleven. Eeuwig op een harpje spelen en God loven en prijzen in grootse samenzang in de Hemel of op de nieuwe aarde , is opnieuw een ""conditionering"". Daarom zag Kr. zeker niets in het begrip "" God "'. :lol:
Roomser dan de Paus, oftewel Peda in de rol van supergoeroe, dat zien wij niet vaak :lol:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Lives in the shadow with J. Krishnamurti

Bericht door hopper »

peda schreef: 06 jul 2018, 10:04 Inderdaad gaan het kunnen ""zien'' en het zich vervolgens gedragen overeenkomstig het "'zien"" veelal niet samen.
Het begrip 'zien' zegt op zich niks over moraliteit.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Lives in the shadow with J. Krishnamurti

Bericht door Storm »

Was dit topic er ook nog over Krishnamurti?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Lives in the shadow with J. Krishnamurti

Bericht door hopper »

Storm schreef: 22 feb 2020, 16:46 Was dit topic er ook nog over Krishnamurti?
Ik voerde een zoekterm in en toen kwam ik hier terecht.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Lives in the shadow with J. Krishnamurti

Bericht door Tin »

Dit is waarschijnlijk het meest inhoudwlijke topic over Krishnamurti.
En in ieder geval het nieuwste:

viewtopic.php?p=252250#p252250

Ik zal het even naar boven halen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.