Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door doemdenker »

Johannes was voor de joden
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door pyro »

doemdenker schreef:Johannes was voor de joden
de brieven van Paulus waren voor de geadresseerden op de envelop
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door Piebe Paulusma »

pyro schreef:De bijbel zegt niets.
Mensen zeggen iets, in dit geval op basis van geïnterpreteerde bijbelteksten.
In negen van de tien zijn het dictators die zeggen dat de Bijbel iets zegt. Ik erger me aan dergelijk woordgebruik.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door pyro »

Piebe Paulusma schreef:
pyro schreef:De bijbel zegt niets.
Mensen zeggen iets, in dit geval op basis van geïnterpreteerde bijbelteksten.
In negen van de tien zijn het dictators die zeggen dat de Bijbel iets zegt. Ik erger me aan dergelijk woordgebruik.
Die aanpak is vooral gericht op het werven van mensen die een geloofstraditie aanhangen. Zo van: u is verteld zus en zo, maar als we gaan kijken wat er nu echt in ons heilige boek staat, dan is dat toch heel iets anders.

Dus tja, dictators... vissers van mensen vooral denk ik, in een vijver waar ze traditioneel protestantse vissen hopen aan te treffen.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door peda »

pyro schreef:
Piebe Paulusma schreef:
pyro schreef:De bijbel zegt niets.
Mensen zeggen iets, in dit geval op basis van geïnterpreteerde bijbelteksten.
In negen van de tien zijn het dictators die zeggen dat de Bijbel iets zegt. Ik erger me aan dergelijk woordgebruik.
Die aanpak is vooral gericht op het werven van mensen die een geloofstraditie aanhangen. Zo van: u is verteld zus en zo, maar als we gaan kijken wat er nu echt in ons heilige boek staat, dan is dat toch heel iets anders.

Dus tja, dictators... vissers van mensen vooral denk ik, in een vijver waar ze traditioneel protestantse vissen hopen aan te treffen.
Als je de erfzonde serieus neemt en er dus theologisch van uit gaat dat in de placenta de Goddelijke veroordeling reeds heeft toegeslagen, is de doop met het oogmerk de ellende van de erfzonde in principe ongedaan te maken, wel noodzakelijk. Je leest dan uit de bijbel de argumentatie voor de snelst mogelijke doop na de geboorte. Dat de baptist c.s een volledig afwijkende vers argumentatie volgen, is mij duidelijk. Zo helder in twee zinnen overduidelijk beschreven, is dit kennelijk belangrijke onderwerp niet uit de "'verf"' gekomen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door pyro »

peda schreef: Als je de erfzonde serieus neemt en er dus theologisch van uit gaat dat in de placenta de Goddelijke veroordeling reeds heeft toegeslagen, is de doop met het oogmerk de ellende van de erfzonde in principe ongedaan te maken, wel noodzakelijk. Je leest dan uit de bijbel de argumentatie voor de snelst mogelijke doop na de geboorte. Dat de baptist c.s een volledig afwijkende vers argumentatie volgen, is mij duidelijk. Zo helder in twee zinnen overduidelijk beschreven, is dit kennelijk belangrijke onderwerp niet uit de "'verf"' gekomen.
Tja dat is weer zo'n punt, de bijbel zelf zegt helemaal niets. Die teksten kunnen aanleiding geven tot een heleboel verschillende ideëen. Een aantal van die ideëen zitten in de traditie. Je kunt elementen van die traditie overboord gooien, of de hele traditie afzinken zoals sommige radicaal anti traditionalisten doen.
En die teksten kun je mee interpreteren wat je wilt. De bijbel zegt niks terug.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door peda »

pyro schreef:
peda schreef: Als je de erfzonde serieus neemt en er dus theologisch van uit gaat dat in de placenta de Goddelijke veroordeling reeds heeft toegeslagen, is de doop met het oogmerk de ellende van de erfzonde in principe ongedaan te maken, wel noodzakelijk. Je leest dan uit de bijbel de argumentatie voor de snelst mogelijke doop na de geboorte. Dat de baptist c.s een volledig afwijkende vers argumentatie volgen, is mij duidelijk. Zo helder in twee zinnen overduidelijk beschreven, is dit kennelijk belangrijke onderwerp niet uit de "'verf"' gekomen.
Tja dat is weer zo'n punt, de bijbel zelf zegt helemaal niets. Die teksten kunnen aanleiding geven tot een heleboel verschillende ideëen. Een aantal van die ideëen zitten in de traditie. Je kunt elementen van die traditie overboord gooien, of de hele traditie afzinken zoals sommige radicaal anti traditionalisten doen.
En die teksten kun je mee interpreteren wat je wilt. De bijbel zegt niks terug.
Je komt er niet onderuit om te kiezen voor een bepaalde traditie. in mijn optiek is in de achter ons liggende eeuwen het gehele theologische inmiddels spectrum gepasseerd. Nieuwe uitvindingen worden er niet meer gedaan. Daarom is het in mijn ogen ook zo merkwaardig dat een aantal gelovigen hun traditionele groeps- lezing zo enorm op de voorgrond plaatsen. Laat de duizend bloemen het spirituele landschap sieren.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door pyro »

peda schreef: Je komt er niet onderuit om te kiezen voor een bepaalde traditie. in mijn optiek is in de achter ons liggende eeuwen het gehele theologische inmiddels spectrum gepasseerd. Nieuwe uitvindingen worden er niet meer gedaan. Daarom is het in mijn ogen ook zo merkwaardig dat een aantal gelovigen hun traditionele groeps- lezing zo enorm op de voorgrond plaatsen. Laat de duizend bloemen het spirituele landschap sieren.
Je gelooft dat de theologie geheel is uitgewerkt? Serieus? Dat dachten ze in achttien-zoveel ook van de natuurkunde, he? Dat het vakgebied zo was uitgewerkt dat er wel niets belangwekkends meer bij zou komen. Was dat even buiten de waard gerekend, er stond een copernicaanse revolutie voor de deur. Misschien wel leuk als er eens een theologische Einstein zich aandient :flower1:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:
peda schreef: Je komt er niet onderuit om te kiezen voor een bepaalde traditie. in mijn optiek is in de achter ons liggende eeuwen het gehele theologische inmiddels spectrum gepasseerd. Nieuwe uitvindingen worden er niet meer gedaan. Daarom is het in mijn ogen ook zo merkwaardig dat een aantal gelovigen hun traditionele groeps- lezing zo enorm op de voorgrond plaatsen. Laat de duizend bloemen het spirituele landschap sieren.
Je gelooft dat de theologie geheel is uitgewerkt? Serieus? Dat dachten ze in achttien-zoveel ook van de natuurkunde, he? Dat het vakgebied zo was uitgewerkt dat er wel niets belangwekkends meer bij zou komen. Was dat even buiten de waard gerekend, er stond een copernicaanse revolutie voor de deur. Misschien wel leuk als er eens een theologische Einstein zich aandient :flower1:
Hier ben ik.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef:
pyro schreef: Je gelooft dat de theologie geheel is uitgewerkt? Serieus? Dat dachten ze in achttien-zoveel ook van de natuurkunde, he? Dat het vakgebied zo was uitgewerkt dat er wel niets belangwekkends meer bij zou komen. Was dat even buiten de waard gerekend, er stond een copernicaanse revolutie voor de deur. Misschien wel leuk als er eens een theologische Einstein zich aandient :flower1:
Hier ben ik.
Sri Aurosteinworm? ;)
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door peda »

pyro schreef:
peda schreef: Je komt er niet onderuit om te kiezen voor een bepaalde traditie. in mijn optiek is in de achter ons liggende eeuwen het gehele theologische inmiddels spectrum gepasseerd. Nieuwe uitvindingen worden er niet meer gedaan. Daarom is het in mijn ogen ook zo merkwaardig dat een aantal gelovigen hun traditionele groeps- lezing zo enorm op de voorgrond plaatsen. Laat de duizend bloemen het spirituele landschap sieren.
Je gelooft dat de theologie geheel is uitgewerkt? Serieus? Dat dachten ze in achttien-zoveel ook van de natuurkunde, he? Dat het vakgebied zo was uitgewerkt dat er wel niets belangwekkends meer bij zou komen. Was dat even buiten de waard gerekend, er stond een copernicaanse revolutie voor de deur. Misschien wel leuk als er eens een theologische Einstein zich aandient :flower1:
ik zie Paulus als de theologische Einstein. Misschien heeft hij ook ( deels ) gebruik gemaakt van inbreng van anderen, dat is niet meer te achterhalen. Was zonder Paulus het latere mystieke evangelie van Johannes ooit geschreven? Kortom een man van groot ( theologisch ) formaat. De modernisten zie ik meer de claims toegeschreven aan Jezus zoals, opgebouwd en ontwikkeld in de traditie, afbreken. Maar dat is geen Einstein formaat. Omdat God zich niet meer Openbaart, de terugkeer van Jezus uit het zicht raakt, wordt er ook geen nieuwe Godsgeschiedenis meer geschreven. De nieuwe Einstein zal opnieuw een wetenschapper zijn, geen theoloog, zo is mijn persoonlijke verwachting.