Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door doemdenker »

de waterdoop is nooit voor de gelovigen in christus geweest. Het was een typisch Joods sacrament. als ik het goed heb, beëindigde Jezus zelfs de waterdoop.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door peda »

pyro schreef:
doemdenker schreef:Marcus 16:9-20 is NIET later toegevoegd.
Dan verschil je van mening met veel deskundigen. Wat gewoon mag, uiteraard :)
Inderdaad, zie ook

http://www.goedbericht.nl/NT/Matteus/28 ... rmule.html

Of Jezus derhalve zelve gedoopt heeft met of zonder water of bij de zendingsopdracht een doop heeft voorgeschreven, het is niet meer te achterhalen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door pyro »

Het is eigenlijk: Wat zegt Harry Bultema over de doop?

De bijbel 'zegt' uit zichzelf niks, daarin staat heel divers materiaal waar je allerlei verschillende denkwijzen op kunt baseren.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door BdO »

doemdenker schreef:hahaha, heb ik die callista, de nep deskundigen en de softe vrijzinnige tokkies toch mooi de mond gesnoerd. Dankzij mijn opleiding aan de Hogeschool voor Kunstgebitkunde.
Neenee, dat was de werking van de Heilige Geest.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door BdO »

Yolanda_dB schreef:
doemdenker schreef:Prachtig boek over de ware doop. Jezus doopte zelf niet en Paulus doopte beperkt. Dan zien we dat de doop tijdelijk bedoeld was voor de Joden van toen. Voor de gelovigen in Christus geldt dat ze in de geest gedoopt zijn. Een waterdoop is voor hen niet van toepassing.

Op deze website Bijbels Denken staan andere geweldige studies van Adolf E. Knoch en Arthur P. Adams.

http://www.bijbelsdenken.eu/HeelBoek.pdf
Laat ik dan een inhoudelijke reactie geven, tegenover het kinderachtige geneuzel van de anderen tot dusverre:
In eerste instantie klinkt het idee van de "tijdelijke toepassing" mij als een zeer interessante gedachte.
Ik heb het nog nooit gehoord, dus ik ben benieuwd naar de onderbouwing daarvan.

Mijn achtergrond ligt vooral in de gereformeerde hoek, en ik ben dus overtuigd van de toepassing van de verbondsdoop als teken van het nieuwe verbond.
Ook voor kinderen/babies.
Het inconsequente van een groot deel van die gereformeerde hoek is dat ondanks de kinderdoop als teken van het nieuwe verbond ook kinderen van gelovigen wel eerst belijdenis moeten hebben gedaan alvorens zij kunnen aangaan aan het avondmaal.
Yolanda_dB schreef: Daarnaast, er even over nadenkend, heb ik de ingeving dat in het NT diverse teksten staan waarin staat dat heidenen zich bekeerden en gedoopt werden. Ik zal nog wel eens even wat zoeken ...
Ik heb dan dus ook vraagtekens bij de opmerking "bedoeld voorde Joden".

Ik heb het boek gedownload, en zal er de komende tijd eens in lezen.
Wie weet kom ik er nog op terug.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door coby »

doemdenker schreef:de waterdoop is nooit voor de gelovigen in christus geweest. Het was een typisch Joods sacrament. als ik het goed heb, beëindigde Jezus zelfs de waterdoop.
Cornelius, Handelingen 10.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door BdO »

Piebe Paulusma schreef:
doemdenker schreef:Prachtig boek over de ware doop. Jezus doopte zelf niet en Paulus doopte beperkt. Dan zien we dat de doop tijdelijk bedoeld was voor de Joden van toen. Voor de gelovigen in Christus geldt dat ze in de geest gedoopt zijn. Een waterdoop is voor hen niet van toepassing.
Dat is ook wat ik geloof betreffende de doop.
Was de kamerling uit Morenland dan ook een Jood? Het is niet uitgesloten, maar ook niet voordehandliggend.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door BdO »

pyro schreef:Het is eigenlijk: Wat zegt Harry Bultema over de doop?

De bijbel 'zegt' uit zichzelf niks, daarin staat heel divers materiaal waar je allerlei verschillende denkwijzen op kunt baseren.
Ja, je kan er alle kanten mee op. Daarbij wordt in de discussie teken en betekende voortdurend zowel onbewust als intentioneel door elkaar gehaald wat de transparantie ook niet ten goede komt. Zeer geschikte materie derhalve voor rechtszinnigheidsclubjes om de christenen één rechtszinnigsheidsclubje verderop totaal te verketteren.

Wachten met dopen tot iemand volwassen is "is een motie van wantrouwen aan God en zijn beloften" zo mocht ik destijds van een gereformeerd vrijgemaakte kansel vernemen. Iets wat apert niet in een bijbel te vinden is. Wat wel in de bijbel te vinden is is dat vrouwen niet mogen prediken in de samenkomst. Maar dat is tegenwoordig dan weer geen enkel probleem, en men claimt net zo hard dat ook dit weer een bijbels standpunt is.

Enerzijds de veel te grote aangetrokken broek, anderszijds de hypocrisie, dit zijn typisch de vreselijke instituten die hun volgelingen de drogredenen door de strot duwen op welk moment er "volgens de bijbel" gedoopt zou moeten worden.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door BdO »

callista schreef:Altijd dat gezeur over de doop en daar elkaar maar mee om de oren slaan.

Ja, ik hou niet altijd zo van kort door de bocht, maar bij dit thema is dit domweg de beste samenvatting van de kwesties.
callista schreef:
Kinderdoop deugt niet; daarom volwassen doop.
Nee niets van dat alles; de geestelijke doop etc..enz.

Het maakt allemaal niets uit....je kunt ook geloven zonder de doop; welke dan ook...
Je kunt je tijd beter besteden.

Bij de joden waren het de rituele baden...de Mikwe...
Die hebben niets met de doop te maken, maar met reinheid.
Ach ja, dat gemekker over tekenen. Focus je op het betekende, en laat elkaar vrij in de tekens die je er op wil plakken. Het kolderieke van de kwesties is natuurlijk dat het geloof zichzelf alleen maar belachelijk maakt in plaats van dat de tekens geloofsversterkend zouden kunnen werken.

Dat het betekende een boventijds karakter kan hebben wat in een intijds teken logischerwijs niet tot uitdrukking kan worden gebracht is voor veel chrrrrrrrristenen ook te moeilijk, met alle gedoe van dien over beloften versus uitverkiezing, verbondsautomatisme, etc. etc. Nou ja, verdiepen in dit soort materie is een mooie manier om je geloof kwijt te raken, dus zo werd de belofte van bevrijding dan toch vervuld. Alles werkt mee ten goede tenslotte. :)
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door pyro »

pyro schreef:Het is eigenlijk: Wat zegt Harry Bultema over de doop?
De bijbel 'zegt' uit zichzelf niks, daarin staat heel divers materiaal waar je allerlei verschillende denkwijzen op kunt baseren.
BdO schreef:Ja, je kan er alle kanten mee op. Daarbij wordt in de discussie teken en betekende voortdurend zowel onbewust als intentioneel door elkaar gehaald wat de transparantie ook niet ten goede komt. Zeer geschikte materie derhalve voor rechtszinnigheidsclubjes om de christenen één rechtszinnigsheidsclubje verderop totaal te verketteren.
Het christelijk erf bestaat natuurlijk niet in zijn geheel uit elkaar verketterende hardliners. Maar degenen die dat wel doen zoals op dit forum doemdenker en alpha, trekken daar zoveel aandacht mee dat het nogal de toon zet.
Wachten met dopen tot iemand volwassen is "is een motie van wantrouwen aan God en zijn beloften" zo mocht ik destijds van een gereformeerd vrijgemaakte kansel vernemen. Iets wat apert niet in een bijbel te vinden is. Wat wel in de bijbel te vinden is is dat vrouwen niet mogen prediken in de samenkomst. Maar dat is tegenwoordig dan weer geen enkel probleem, en men claimt net zo hard dat ook dit weer een bijbels standpunt is.
Er zijn een heleboel verschillende 'bijbelse' standpunten mogelijk, dus prima toch? Gereformeerd vrijgemaakten zijn trouwens bevindelijke traditionalisten waar je best wel prima mee kunt praten, vaak. Zelf heb ik er althans wel een klik mee.
Enerzijds de veel te grote aangetrokken broek, anderszijds de hypocrisie, dit zijn typisch de vreselijke instituten die hun volgelingen de drogredenen door de strot duwen op welk moment er "volgens de bijbel" gedoopt zou moeten worden.
Lol. GKV theologie is aan jou niet besteed, dat hoor ik al wel 8-)
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door doemdenker »

Coby,

Cornelius was volgens mij een proseliet. Dit gezegd hebbende is het zo dat Handelingen een overgangsboek is. De bediening voor de Joden en die voor de heidenen bestond een korte tijd naast elkaar. Desalniettemin nam de betekenis van de doop in rap tempo af. Ook kon Paulus op het laatst steeds minder wonderen doen en zieken genezen. De term Nieuwe Testament is misleidend in deze. De bediening was nog steeds gericht op de joden ook al waren het de joden in de diaspora. Het oude verbond gold nog. Het nieuwe verbond gaat pas in als jezus terug is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door Piebe Paulusma »

BdO schreef:
Piebe Paulusma schreef:
doemdenker schreef:Prachtig boek over de ware doop. Jezus doopte zelf niet en Paulus doopte beperkt. Dan zien we dat de doop tijdelijk bedoeld was voor de Joden van toen. Voor de gelovigen in Christus geldt dat ze in de geest gedoopt zijn. Een waterdoop is voor hen niet van toepassing.
Dat is ook wat ik geloof betreffende de doop.
Was de kamerling uit Morenland dan ook een Jood? Het is niet uitgesloten, maar ook niet voordehandliggend.
Wel, hij zat in Jesaja te lezen (Hand. 8:28) dus acht ik het niet uitgesloten en heb je er op gelet dat hij zich in de woestijn bevond? Normaal is daar geen water te vinden volgens mij! :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef:
doemdenker schreef:de waterdoop is nooit voor de gelovigen in christus geweest. Het was een typisch Joods sacrament. als ik het goed heb, beëindigde Jezus zelfs de waterdoop.
Cornelius, Handelingen 10.
Zacharia 13 vers 1: TE dien dage zal er een fontein geopend zijn voor het huis Davids en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinheid.

Een duidelijke profetie en over de waterdoop en voor wie die bestemd was, maar kennelijk ben jij van mening dat Cornelius daar gehakt van maakte. Ik denk echter dat je het te zwart ziet. De waterdoop waarmee sommigen gedoopt werden na de dood en opstanding van Christus ging altijd gepaard met het ontvangen van de heilige Geest. Dus in die zin was die waterdoop veelmeer een doop met Geest. Johannes de Doper was uitverkoren om met water te dopen en voor zover mij bekend doopte hij alleen joden die na de doop de heilige geest niet kregen, zie Hand. 19:2:

'Zeide hij tot hen: Hebt gij den Heiligen Geest ontvangen als gij geloofd hebt? En zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord of er een Heilige Geest is.'

Hieruit kan je concluderen dat er iets veranderd was aan de doop na de dood en opstanding van Christus. Niet langer doopte Johannes in de woestijn met water, maar Christus doopte met heilige Geest dóór de apostelen. En wat is meer, water of Geest denk jij?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef:
coby schreef:
doemdenker schreef:de waterdoop is nooit voor de gelovigen in christus geweest. Het was een typisch Joods sacrament. als ik het goed heb, beëindigde Jezus zelfs de waterdoop.
Cornelius, Handelingen 10.
Zacharia 13 vers 1: TE dien dage zal er een fontein geopend zijn voor het huis Davids en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinheid.

Een duidelijke profetie en over de waterdoop en voor wie die bestemd was, maar kennelijk ben jij van mening dat Cornelius daar gehakt van maakte. Ik denk echter dat je het te zwart ziet. De waterdoop waarmee sommigen gedoopt werden na de dood en opstanding van Christus ging altijd gepaard met het ontvangen van de heilige Geest. Dus in die zin was die waterdoop veelmeer een doop met Geest. Johannes de Doper was uitverkoren om met water te dopen en voor zover mij bekend doopte hij alleen joden die na de doop de heilige geest niet kregen, zie Hand. 19:2:

'Zeide hij tot hen: Hebt gij den Heiligen Geest ontvangen als gij geloofd hebt? En zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord of er een Heilige Geest is.'

Hieruit kan je concluderen dat er iets veranderd was aan de doop na de dood en opstanding van Christus. Niet langer doopte Johannes in de woestijn met water, maar Christus doopte met heilige Geest dóór de apostelen. En wat is meer, water of Geest denk jij?
Ja klopt. Doop van Johannes was iets heel anders. Maar het was niet ineens zonder water. De kerk heeft het later gesplitst en teksten die over doop in de Geest gingen water van gemaakt. Alsof je gered wordt als je in water wordt gedoopt als baby. Dat zeggen die Luthersen.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door doemdenker »

Coby heb je het boek van Harry bultema gelezen? of weet je het toch beter?
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door pyro »

doemdenker schreef:Coby heb je het boek van Harry Bultema gelezen? of weet je het toch beter?
Het al of niet lezen van een boek is natuurlijk geen voorwaarde voor het hebben van een eigen mening over een gegeven onderwerp. Of kom jij het beter weten op gezag van je favoriete auteur?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door Yolanda_dB »

pyro schreef:
doemdenker schreef:Coby heb je het boek van Harry Bultema gelezen? of weet je het toch beter?
Het al of niet lezen van een boek is natuurlijk geen voorwaarde voor het hebben van een eigen mening over een gegeven onderwerp.
Ehm, het "gegeven onderwerp" is (de inhoud van) dat boek.
Dan is het voor het gesprek bevorderlijk als je weet wat de schrijver beweert en waarom.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door coby »

BdO schreef: Het inconsequente van een groot deel van die gereformeerde hoek is dat ondanks de kinderdoop als teken van het nieuwe verbond ook kinderen van gelovigen wel eerst belijdenis moeten hebben gedaan alvorens zij kunnen aangaan aan het avondmaal.
Ja maar eigenlijk is iedereen inconsequent. Bij ons mag een baby aan het avondmaal want het Pascha was voor iedereen, maar dopen pas met 12 jaar, terwijl je wel Jezus kunt aannemen en gedoopt worden in de Geest vanaf 3.
Ach ja boeien. Mijn zoon is laatst gedoopt. Kwam thuis van m'n werk. Oh hij is gedoopt. Hier is het filmpie. Ze waren gewoon naar de recreatieplas om de hoek gegaan tussen de badgasten.
Weer eens wat anders dan een hele geplande toestand. Was lachen. Hij ging gelijk zwemmen toen ie gedoopt was.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door BdO »

coby schreef:
BdO schreef: Het inconsequente van een groot deel van die gereformeerde hoek is dat ondanks de kinderdoop als teken van het nieuwe verbond ook kinderen van gelovigen wel eerst belijdenis moeten hebben gedaan alvorens zij kunnen aangaan aan het avondmaal.
Ja maar eigenlijk is iedereen inconsequent. Bij ons mag een baby aan het avondmaal want het Pascha was voor iedereen, maar dopen pas met 12 jaar, terwijl je wel Jezus kunt aannemen en gedoopt worden in de Geest vanaf 3.

Dat is een hele mooie tegenhanger! :D :D :D
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door Piebe Paulusma »

Bepaalde uitwassen van het christendom sterken de weldenkende atheïst in diens afkeer van alles dat met religie te maken heeft en kennelijk wordt daar liever op gereageerd dan op een inhoudelijk bericht. De mens is meestal kritischer op zaken waar zij niet in gelooft, dan op de dingen waar ze wel van overtuigd is.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door doemdenker »

Heb.6:1-2 zegt duidelijk, dat we de “leer van de dopen” moeten laten rusten.

Heb.9:10 zegt dat de “verschillende dopen” aan hen werden opgelegd, d.w.z. aan de Joden.

Wanneer 1 Kor.12:13, Rom.6:4, Gal.3:27, Efe.4:4-5 en Kol.2:11-12 gezamenlijk in beschouwing worden genomen, dan blijkt duidelijk dat de apostel voor het huidige tijdperk geen water in zijn zendingsopdracht had – noch weinig, noch veel.

http://www.bijbelsdenken.eu/HeelBoek.pdf
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door Yolanda_dB »

doemdenker schreef:Heb.6:1-2 zegt duidelijk, dat we de “leer van de dopen” moeten laten rusten.
Daarmee wordt niet bedoeld dat er niet meer gedoopt hoeft te (of mag) worden,
maar de schrijver zegt het gewoon in vers 1: dat soort zaken behoort tot het fundament, het fundament is gelegd, en het is nu tijd voor de volgende stap: "het voortvaren tot de volmaaktheid" zoals de SV het vertaalt.
Even in Jip en Janneke taal: je gaat in de 6e klas niet nog eens de leerstof van de 1e klas behandelen, die mag bekend worden verondersteld.
doemdenker schreef:Heb.9:10 zegt dat de “verschillende dopen” aan hen werden opgelegd, d.w.z. aan de Joden.
Waarmee wordt verwezen naar alle reinigingsrituelen in de Mozaïtische wetten in relatie tot de offerdienst in de tabernakel/tempel.
doemdenker schreef:Wanneer 1 Kor.12:13, Rom.6:4, Gal.3:27, Efe.4:4-5 en Kol.2:11-12 gezamenlijk in beschouwing worden genomen, dan blijkt duidelijk dat de apostel voor het huidige tijdperk geen water in zijn zendingsopdracht had – noch weinig, noch veel.
Aangezien er genoeg voorbeelden zijn waarin het bij dopen gaat over het "dopen met water", en Paulus zelf ook aangeeft gedoopt te hebben,
is dit wel een heel selectieve manier van Bijbellezen.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door doemdenker »

misschien moet je toch het boek eens lezen.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door Yolanda_dB »

doemdenker schreef:misschien moet je toch het boek eens lezen.
Ben ik mee bezig.
Maar dat heeft verder niets te maken met het verdraaien van de betekenis van Bijbelteksten.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Harry Bultema: Wat de Bijbel zegt over de Doop?

Bericht door maritime »

Johannes 3: geeft duidelijk aan dat het om zowel water en geest gaat.
Wedergeboren met water voor vergeving van zonden en wedergeboren worden in geest om de geestelijke dingen te kunnen verstaan. Het is een keuze en/of gehoorzaamheid om je te laten dopen (vrije wil).

5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.