De avond is ongemak

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Martine »

Ik ook... benieuwd wat je reactie wordt... ;)
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

@Martine,
We zullen zien.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Vertrokken user 5 »

Storm schreef: 09 mei 2019, 11:42 Ik heb het boek ontvangen ~De avond is ongemak~. Hartelijke bedankt Anja, ik heb je een pb gedaan.

Morgen begin ik erin. Ik ben benieuwd.
Heel graag gedaan. Ik ben ook benieuwd wat je ervan vindt, of jij er wel tegen kunt. Ik lees en kijk ook nooit psychologische thrillers, en ook geen moorddetectives en zo. Ik heb mijn buik vol van al dat kwaad in de wereld. Ik heb een paar feelgoodboeken nu. Uit de bieb gehaald. Alle drie over katten :lol: . Reisverslag van een kat, Molly en het katten café en Hartendief op pootjes. :D

https://www.bol.com/nl/p/reisverslag-va ... roductPage

https://www.bol.com/nl/p/molly-en-het-k ... roductPage

https://www.bol.com/nl/p/hartendief-op- ... roductPage

En ik zie wel welke van de drie ik uitlees. Ik ben een ster in het niet uitlezen van boeken. :clown:
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

@Anja,
Ja dat kan ook heerlijk wezen een feel good film/boek. Toch die reeks van Jan de Hartog zeker te lenen bij de bieb is enorm boeiend, eigenlijk zijn het romans. Het eerste boek; dit boek is zo lief en mooi........nou dat klinkt goed. Echt iets voor de vakanties. :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

@Martine, en @Anja,
Ik heb het boek gelezen, een dubbel gevoel heb ik erbij. Niet het geloof sprong er voor mij uit, bijbelteksten speelden zeker een rol, dat wel; - ik vraag me af of ze geref gem zijn, een kerstboom in huis, tv en engeltjes in de kamer. Het liedboek wat gezongen wordt.
Nee, de dood van hun kind/ broertje heeft de ouders in een diep verdriet gedompeld, zodat er geen aandacht was voor de andere kinderen. De andere kinderen die steeds verder "verknipt'' raakten en stuurloos en waarbij seksualiteit alle kanten opging, zo triest. Op de achterzijde staat het woord "smerig'' dat klopt maar voor mij meer triest, triest tot het bittere einde.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door callista »

Als ik dit verslag leest word ik al bijna misselijk en tegelijkertijd boos en verdrietig....
Wat religie al niet kan bewerkstelligen.... :x
Hele gezinnen zijn er door verscheurd, gefrustreerd en verminkt voor het leven, verziekt...opgezadeld met trauma's, schuld, angst en verwijten...

Laat dit boek een les zijn ....laat men er lering uit trekken
Zulks staat open voor excessen....op allerlei gebied...

Hier een uitgebreid verslag....

https://www.scholieren.com/verslag/zeke ... -rijneveld
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Vertrokken user 5 »

@ Callista, er zijn ook een heleboel "verknipten" onder atheistische gezinnen. Kinderen die ten prooi vallen aan bijvoorbeeld loverboys komen meestal uit ongelovige families en van gescheiden ouders. Dit soort dingen komt niet alleen maar van religie. Ieder mens reageert op een verschillende wijze op verschillende omstandigheden.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 12 mei 2019, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door callista »

Ik heb het nu over dit boek; want daar gaat het over........dat benauwende en verstikkende....etc..
Van een streng religieuze opvoeding....
Ik ken die verhalen ook vanuit de Veluwe....waar ik ben opgegroeid...ook van dichtbij.......ik gelukkig persoonlijk niet in die mate wat dat betreft...

Wat loverboys aangaat dat is van een andere orde. ......dat kan in elk milieu voorkomen......m.a.w. iedereen kan daar slachtoffer van worden...ten prooi aan vallen..
Gelovig, niet gelovig; gescheiden ouders en niet; dom en intelligent...rijk en arm.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

Ik heb het boek gelezen, de grootste leegte zat in het verlies van één van de kinderen. Het geloof speelt wel mee maar psychische en lichamelijke verwaarlozing was de boosdoener m.i. Nogmaal er werd uit het liedboek gezongen, een kerstboom en engeltjes in de kamer is dat wat in de geref gemeente gebeurd. Nee, dat denk ik niet. Maar triest was het zeker.

Wat jammer dat er zo'n uitgebreid verslag op internet staat, tot aan de laatste minuten.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door callista »

Het betreft een gezin met een streng oftewel zwaar gereformeerd geloof....dat heeft zeker een rol gespeeld...

Natuurlijk kan het verlies van een kind je leven overhoop gooien en een gezin in totale verwarring en onbegrip achterlaten...
Weinig communicatie onderling...dat maakte het ook moeilijker...de wanhoop kon geen gehoor vinden en uitte zich via andere wegen...
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Martine »

Storm schreef: 12 mei 2019, 19:56 Ik heb het boek gelezen, de grootste leegte zat in het verlies van één van de kinderen. Het geloof speelt wel mee maar psychische en lichamelijke verwaarlozing was de boosdoener m.i. Nogmaal er werd uit het liedboek gezongen, een kerstboom en engeltjes in de kamer is dat wat in de geref gemeente gebeurd. Nee, dat denk ik niet. Maar triest was het zeker.

Wat jammer dat er zo'n uitgebreid verslag op internet staat, tot aan de laatste minuten.
Dat komt dus wel ongeveer overeen met wat ik schreef.
Hebben ze het slot ook op internet gezet?
Dat heb ik zeer bewust niet vermeld.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Vertrokken user 5 »

Storm schreef: 12 mei 2019, 19:56 Ik heb het boek gelezen, de grootste leegte zat in het verlies van één van de kinderen. Het geloof speelt wel mee maar psychische en lichamelijke verwaarlozing was de boosdoener m.i. Nogmaal er werd uit het liedboek gezongen, een kerstboom en engeltjes in de kamer is dat wat in de geref gemeente gebeurd. Nee, dat denk ik niet. Maar triest was het zeker.

Wat jammer dat er zo'n uitgebreid verslag op internet staat, tot aan de laatste minuten.
Ze is geboren in Nieuwendijk. Daar staan twee kerken, een gereformeerde en een hervormde (ik ken het verschil zelf niet): https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nieuwendijk_(Altena)
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Martine »

De GKN - Gereformeerde Kerken in Nederland is opgegaan in de PKN, in 2004

Hervormde kerk - daar zitten verschillen in.
Binnen de Hervormde Kerk is er de Bond - een stroming die de orthodoxie bewaakt.
Het zou ook kunnen zijn dat het de zgn. Hersteld Hervormd is - een heel zware stroming, die ontstaan is bij de fusie tot PKN.Er was een bepaalde belijdenis waar ze zich niet mee konden verenigen. Als er in Nieuwendijk een Hervormde Kerk is zou het heel goed die kunnen zijn, die in het boek voorkomt.
De "Synodalen" binnen de gereformeerde kerk zijn wisselend wat zwaarder of wat lichter.
Ik kerk zelf in de PKN. Tot vorig jaar gingen de "Bonders" niet akkoord met een fusie, maar dei is toch gelukt en ingegaan op 1 januari van dit jaar.
Dat betekent dat er één wijkgemeente is, die een samengaan van Hervormd en Gereformeerd samen is.
Het kerkelijk gedoe blijft onverteerbaar.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

@Martine,
Het zou maar zo de geref bond kunnen zijn, dan klopt die kerstboom en tv wel. Ja het kwam bij mij ook over zoals jij het bestreef.

Ja de link die callista plaatste daar staan ook het eind in.......jammer.

De schrijfster geeft aan dat het boek een mix van waarheid en fantasie is." De ouders uit het boek zijn niet mijn ouders. Ik hoop dat ze dat zullen begrijpen".
Laatst gewijzigd door Storm op 13 mei 2019, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Vertrokken user 5 »

Storm schreef: 12 mei 2019, 14:06 @Martine, en @Anja,
Ik heb het boek gelezen, een dubbel gevoel heb ik erbij. Niet het geloof sprong er voor mij uit, bijbelteksten speelden zeker een rol, dat wel; - ik vraag me af of ze geref gem zijn, een kerstboom in huis, tv en engeltjes in de kamer. Het liedboek wat gezongen wordt.
Nee, de dood van hun kind/ broertje heeft de ouders in een diep verdriet gedompeld, zodat er geen aandacht was voor de andere kinderen. De andere kinderen die steeds verder "verknipt'' raakten en stuurloos en waarbij seksualiteit alle kanten opging, zo triest. Op de achterzijde staat het woord "smerig'' dat klopt maar voor mij meer triest, triest tot het bittere einde.
Karramba, wat kun jij trouwens snel lezen. :flower1:
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

:lol:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Martine »

'De avond is ongemak' kreeg en prijs van de vakjury, vanwege de stijl, zinsbouw etc.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.