De avond is ongemak

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

De avond is ongemak

Bericht door Martine »

De avond is ongemak is geschreven door Marieke Lucas Rijneveld
Elders schreef ik dat het een van de drie boeken is die ik als jurylid/lezer moet lezen voor de uitreiking van de Debutantenprijs.

"De avond is ongemak" is een beklemmend boek, doordrenkt van de opvattingen en uitleg van Godsgeloof van een Gergem.
Een boerengezin waarin alles rustig verloopt. Tot de dood van de oudste zoon, die door het ijs zakt en verdrinkt. De ouders kunnen niet met dit verlies omgaan. Ze drijven dus ook uit elkaar. Rampzalig is de MKZ, waardoor de gehele melkvee stapel vernietigd wordt.
In feite worden de kinderen verwaarloosd.
Er zijn zeker ook humoristische stukken, maar de donkerte van het geloof straalt er aan alle kanten vanaf.
De drie kinderen ontsporen als het om seksualiteit gaat.
De schrijfster kent de bijbel als het waren uit haar hoofd. Bij alles wat mis gaat haalt ze feilloos teksten aan die dat wat ze doet, denkt en wil zeker de straf van God betekent.
Als ik dit boek lees denk ik dat het losmaken van het gedachtegoed van de Gergems voor haar nog een lange weg is.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Vertrokken user 5 »

Martine schreef: 06 mei 2019, 16:45 De avond is ongemak is geschreven door Marieke Lucas Rijneveld
Elders schreef ik dat het een van de drie boeken is die ik als jurylid/lezer moet lezen voor de uitreiking van de Debutantenprijs.

"De avond is ongemak" is een beklemmend boek, doordrenkt van de opvattingen en uitleg van Godsgeloof van een Gergem.
Een boerengezin waarin alles rustig verloopt. Tot de dood van de oudste zoon, die door het ijs zakt en verdrinkt. De ouders kunnen niet met dit verlies omgaan. Ze drijven dus ook uit elkaar. Rampzalig is de MKZ, waardoor de gehele melkvee stapel vernietigd wordt.
In feite worden de kinderen verwaarloosd.
Er zijn zeker ook humoristische stukken, maar de donkerte van het geloof straalt er aan alle kanten vanaf.
De drie kinderen ontsporen als het om seksualiteit gaat.
De schrijfster kent de bijbel als het waren uit haar hoofd. Bij alles wat mis gaat haalt ze feilloos teksten aan die dat wat ze doet, denkt en wil zeker de straf van God betekent.
Als ik dit boek lees denk ik dat het losmaken van het gedachtegoed van de Gergems voor haar nog een lange weg is.
Bedankt voor het delen van je recensie. Ik ben benieuwd Martine, of ik je visie zal delen. Ik ga vrijdag in dat boek beginnen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

@Martine,
Dus je hebt het uit, ik lees verschillende recencies. Ik heb al geprobeerd het bij de bieb te bestellen( kijken ze ook naar andere plaatsen ) zo niet is het dan het kopen waard?
Vanavond 2 doc ; de zaak Tuitjenhorn hè ? 20.25u.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door callista »

Als ik dit alleen al lees word ik kotsmisselijk, boos en verdrietig enheb ik geen behoefte aan het lezen van het boek
Dan ken ik het al...
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Martine »

Storm schreef: 06 mei 2019, 19:21 @Martine,
Dus je hebt het uit, ik lees verschillende recencies. Ik heb al geprobeerd het bij de bieb te bestellen( kijken ze ook naar andere plaatsen ) zo niet is het dan het kopen waard?
Vanavond 2 doc ; de zaak Tuitjenhorn hè ? 20.25u.
Het boek is rond de €20,-

Het was een indrukwekkende 2 doc .Wat heeft die vrouw veel te verstouwen gehad.
En wat is er een regen van fouten gemaakt...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

Ja wat intens triest, daarna ook nog het overlijden van hun zoon. Wat kan een mens nog meer verdragen?

ik vraag het boek voor mijn verjaardag. :)
Laatst gewijzigd door Storm op 06 mei 2019, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door callista »

Het lijkt me een aanrader om het geloof en de religie de rug toe te keren en er voorgoed mee af te rekenen.
Voor sommigen is het al te laat en zijn de trauma's niet meer te genezen maar laat het een les zijn voor hun kinderen en vele anderen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Martine »

Storm schreef: 06 mei 2019, 22:39 Ja wat intens triest, daarna ook nog het overlijden van hun zoon. Wat kan een mens nog meer verdragen?

ik vraag het boek voor mijn verjaardag. :)
Leuk verjaardagscadeau... ;)
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

Martine schreef: 07 mei 2019, 09:43
Storm schreef: 06 mei 2019, 22:39 Ja wat intens triest, daarna ook nog het overlijden van hun zoon. Wat kan een mens nog meer verdragen?

ik vraag het boek voor mijn verjaardag. :)
Leuk verjaardagscadeau... ;)
@Martine
Dat ging over de documantaire. :lol:

Het boek ''de avond is ongemak'' vraag ik op mijn verjaardag!
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Martine »

Storm schreef:Het boek ''de avond is ongemak'' vraag ik op mijn verjaardag!
Dat bedoelde ik ook... niet de docu...

Wat het boek betreft: ik heb bewust het slot niet vermeld. Laat ik zeggen: vraagteken...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

Oe-la-la,
Ik heb vorige week een film (dvd) gekeken, een psychologische thriller, adembenemend. Hou jij daarvan ? De titel; Sharp Objects. Het einde.....klopt het, is het waar...ik denk het wel. Mijn dochter zegt: " heb je ook nog gekeken na de aftiteling?" Had ik niet.........
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Martine »

Psychologische trhillers zijn niet mijn favoriet.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Vertrokken user 5 »

Storm schreef: 07 mei 2019, 10:36
Martine schreef: 07 mei 2019, 09:43
Storm schreef: 06 mei 2019, 22:39 Ja wat intens triest, daarna ook nog het overlijden van hun zoon. Wat kan een mens nog meer verdragen?

ik vraag het boek voor mijn verjaardag. :)
Leuk verjaardagscadeau... ;)
@Martine
Dat ging over de documantaire. :lol:

Het boek ''de avond is ongemak'' vraag ik op mijn verjaardag!
Storm, als je het aandurft om me je adres te pb-en, dan stuur ik je het boek morgen kostenloos toe. Het zit namelijk zo, ik ben het wat meer gaan doorlezen (bladerend) en het boek blijkt niet geschikt te zijn voor mij. Niet vanwege geloofszaken, maar vanwege andere elementen (hoe de koeien geslacht worden en seksueel gedoe inderdaad). Het is allemaal veel te hard voor mij. Als ik dat lees, vaar ik daar geen wel bij. Ik trek dat niet. Ik heb besloten het alsnog niet te lezen. Graag geef ik het aan jou. Ik hoop dat je het wilt aannemen, want anders geef ik het toch weg aan de kringloop. Liever geef ik hem dan aan jou.

Ik stuur je nog even een pb.

Liefs,
Anja
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

@Anja,
Ja, ik lees dat het een wreed boek is en begrijp dat je het niet trekt. Misschien ik ook niet maar ik zou het wel graag willen lezen.
Ik stuur je mijn adres en ik betaal het gewoon hoor anders had ik het op mijn verjaardag gekregen. :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Vertrokken user 5 »

Storm schreef: 07 mei 2019, 22:03 @Anja,
Ja, ik lees dat het een wreed boek is en begrijp dat je het niet trekt. Misschien ik ook niet maar ik zou het wel graag willen lezen.
Ik stuur je mijn adres en ik betaal het gewoon hoor anders had ik het op mijn verjaardag gekregen. :)
Niks daarvan. Ik wil er absoluut niets voor hebben. Echt, ik geef boeken meestal aan de kringloop als ik ze niet meer wil. Dan geef ik het veel liever aan jou. :)
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 07 mei 2019, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

Ik kom zo mooi aan de boeken :lol:
@Martine heeft mij er ook eens één gestuurd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Martine »

Anja,
Je bent me voor, ik had dezelfde gedachte - ik lees het toch geen tweede keer meer.
Het was voor mij dat ik me verplicht had om het te beoordelen, dus heb ik het uitgelezen.
Op het kaft zit overigens een plakker dat het het boek van de maand is geweest bij DWD.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

@Martine,
Ik ben benieuwd naar je volgende boek.

Ik ben gek op scandinavische thrillers, niet persé eng of luguber maar meer politieseries met een bijzonder plot. Maar ik kan af en toe ook nog genieten van -Midsomer murders- al is de hele regio daar al uitgemoord. En heb ik de meeste afleveringen al gezien.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Vertrokken user 5 »

Martine schreef: 07 mei 2019, 22:28 Anja,
Je bent me voor, ik had dezelfde gedachte - ik lees het toch geen tweede keer meer.
Het was voor mij dat ik me verplicht had om het te beoordelen, dus heb ik het uitgelezen.
Op het kaft zit overigens een plakker dat het het boek van de maand is geweest bij DWD.

Dankzij jouw recensie, Martine, heb ik toch maar eerst nog een paar fragmenten uit gelezen en gruwde ervan. Dat doet mij geen goed. Bedankt dat je in je recensie schreef dat het beklemmend was. Ik vind het knap dat jij het toch hebt kunnen uitlezen, ook al was het dan verplicht.

:flower1:
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Vertrokken user 5 »

Storm schreef: 07 mei 2019, 22:23 Ik kom zo mooi aan de boeken :lol:
@Martine heeft mij er ook eens één gestuurd.
:lol:

Nou, mocht jij bij het doorbladeren ook denken, dit is niet voor mij, dan leg je hem maar lekker in de kattenbak. 8-) Of je geeft hem aan iemand voor zijn verjaardag :lol: .
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Martine »

Storm schreef: 07 mei 2019, 22:40 @Martine,
Ik ben benieuwd naar je volgende boek.

Ik ben gek op scandinavische thrillers, niet persé eng of luguber maar meer politieseries met een bijzonder plot. Maar ik kan af en toe ook nog genieten van -Midsomer murders- al is de hele regio daar al uitgemoord. En heb ik de meeste afleveringen al gezien.
Ik ben begonnen in "Moeders voor anderen", maar dan ook maar een heel klein stukje. Ik zal er als ik het uit heb jullie verslag doen.
Wat thrillers betreft: om te lezen vind ik het meestal niet fijn. Maar wat jij noemt aan tv thrillers: daar ben ik gek op. Zowel de Engelse als de Scandinavische.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

We wachten weer op je volgende boekbespreking Martine.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Martine »

Duurt wel even - 286 pagina's :)
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

Geeft niet ik heb nog een aantal boeken. :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De avond is ongemak

Bericht door Storm »

Ik heb het boek ontvangen ~De avond is ongemak~. Hartelijke bedankt Anja, ik heb je een pb gedaan.

Morgen begin ik erin. Ik ben benieuwd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.