Moeders van anderen

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Moeders van anderen

Bericht door Martine »

Moeders van anderen,
geschreven door Mirthe van Doornik, uitgegeven bij Prometheus .
Een van de drie boeken die ik lees voor de debutantenprijs.

Je leest dit boek in een adem uit.Vlot geschreven en ondanks de triestheid, met humor.
Zo geestig en ogenschijnlijk luchtig dat de tragiek extra hard aan komt (Sylvia Witteman).

Een moeder, verslaafd aan alcohol, aan kraskaarten en later ruimte geeft - als beide dochters uit huis zijn -voor het telen van wiet.
Gaandeweg ook verslaafd aan drugs. Lege koelkasten, niks te eten, kinderen die onverzorgd zijn, met oude kleren, die soms te groot zijn, zodat ze gepest worden op school. Af en toe jatten ze wat.

Door een dubieus figuur komen ze in Disneyland Parijs terecht. Moeder en 'vriend' gaan weg, de kinderen moeten voor zich zelf zorgen.

"Het is niet de moeder die boodschappen doet, groente opwarmt,of ons wekt om ons naar school te sturen, dit is de moeder die haar keuken laat afbranden, die zo stoned of dronken is, dat ze die wazige blik krijgt. Steeds verder drijven we dan van de mens en de dingen af, de spullen die we niet kunnen betalen en lopen achter moeders van anderen aan. Moeders die hun kinderen naar voren duwen, die bezorgd kijken, die brood en pakjes sap uitdelen"(pagina 135).
De zusjes gaan er gaandeweg verschillend mee om.De een probeert eigen leven te gaan leiden, de andere durft toch niet los te laten, uit verantwoordelijkheidsgevoel
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Moeders van anderen

Bericht door Storm »

@Martine,
Heb je het boek al gelezen? En...?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Moeders van anderen

Bericht door Martine »

Storm schreef: 20 mei 2019, 17:45 @Martine,
Heb je het boek al gelezen? En...?
Jazeker, anders had ik het niet zo uitgebreid hier neer gezet.

Het is een prachtig boek. Ondanks de triestheid van de gevolgen van een verslaafde moeder voor de twee zusjes.
Het is met humor geschreven, maar juist daardoor dringt de problematiek diep door.
De zusjes verlangen naar een 'normale' moeder en zien die in hun omgeving.
(nu op naar het derde boek).
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Moeders van anderen

Bericht door coby »

Zielig. Ik had vroeger van die buurtkinderen die altijd wilden komen, toen ik in een studentenhuis zat, want dan kregen ze wat behoorlijks te bikken en niet alleen een snee brood met boter en wat aandacht. Die moeder had psychisch iets. Die bracht ze altijd bij oma, de buurvrouw. Een keer kwam ze ze ophalen en ze zei vol verbazing en afgrijzen: vind je dat nou echt leuk als ze komen?
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Moeders van anderen

Bericht door Storm »

@Martine,
Triest....maar mooi om te lezen. Is het autobiografisch?

@Coby,
Ze vonden het fijn bij je. Misschien kennen we allemaal wel zo'n gezin waar de kinderen nauwelijks aandacht krijgen van hun ouder(s). Ik herinner me nog een gezin waar moeder veel in een psychiatrische ziekenhuis verbleef. Vader had geen auto en zag je iedere avond in de bus zitten om zijn vrouw te bezoeken bijna een uur heen en terug. Gelukkig werden de kinderen veel opgevangen door een tante, maar toch. Dat trieste beeld van die vader in de bus herinner ik me nog goed.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Moeders van anderen

Bericht door Martine »

@Storm,
Volgens de achterflap is ze documentaire-maker.
Wellicht heeft zij zoiets gezien bij het maken.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Moeders van anderen

Bericht door Storm »

@Martine,
Ik heb het boek thuis via de Bieb. Morgen maar eens lekker lezen. :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Moeders van anderen

Bericht door Martine »

Storm schreef: 25 mei 2019, 12:55 @Martine,
Ik heb het boek thuis via de Bieb. Morgen maar eens lekker lezen. :)
Het wordt, wat mij betreft, het winnende boek... ;)
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Moeders van anderen

Bericht door Martine »

Winnares van de lezersjury
Is mijn favorieten boek
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Moeders van anderen

Bericht door Martine »

Ik kreeg het persbericht per e-mail doorgestuurd.
Omdat het voor mij het beste boek was, hier bij de titel 'moeders van allen' de tekst:

Tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Dordrechts Museum is de ANV Debutantenprijs voor de 24ste keer uitgereikt. Dit jaar is het voor het eerst dat er twee winnaars zijn.
De Lezersjury heeft Mirthe van Doornik met haar boek Moeders van anderen (Uitgeverij Prometheus) als winnaar gekozen.
De Vakjury koos Marieke Lucas Rijneveld met haar boek De avond is ongemak (Uitgeverij Atlas Contact) tot winnaar.
Naast deze twee was Persis Bekkering met Heldenleven (Uitgeverij Prometheus) de derde genomineerde.

De organisatie van de ANV Debutantenprijs was in handen van DordtLiterair. Het Algemeen Nederlands Verbond is de sponsor en de gemeente Dordrecht heeft ook een bijdrage geleverd.

Een vakjury bestaande uit Jelle van Riet, Mirjam Piters, Kees Snoek en Arjan Peters met Erica van Buuren als voorzitter stelde uit een totaal van 80 ingezonden fictiedebuten, die in 2018 zijn verschenen, de shortlist van de drie nominaties voor de lezersjury samen.

Zowel de vakjury als de lezers lieten zich bekoren door De avond is ongemak. De indringende beschrijving van de gruwelijkheden die volgden op het overlijden van Matthies maakte dat dit boek als winnaar van de Vakjury uit de besprekingen kwam.
De Lezersjury was iets meer gecharmeerd van Moeders van anderen. Een vlot geschreven verhaal waarin Mirthe met een zekere luchtigheid toch wel zware thema’s durft aan te pakken. De lezer wordt meegesleept in de gemoedstoestand van de personen van dit ontspoorde gezin.
Heldenleven van Persis Bekkering werd door veel lezers, vooral door muziekliefhebbers, zeer gewaardeerd, maar had net iets te weinig stemmen. Alle drie de genomineerden zijn eigenlijk winnaars, want ze hebben een fantastisch debuut geschreven.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.