Hoe God verscheen aan de Friezen & Hoe God verscheen aan de Saksen
Geplaatst: 06 nov 2019, 19:53
Ik heb deze beide boekjes van Dirk Otten besteld, en die van de Friezen is al binnen.
We praten hier over geloof, levensbeschouwing en wat ons verder bezighoudt!
https://www.geloofsgesprek.nl/forum/
Nou, dat groots vieren valt wel mee hoor in Friesland.Snelheid schreef: ↑06 nov 2019, 22:47 Sinte Matinus is nooit in Nederland geweest maar wel een van de belangrijke Heiligen in de Kerk ,en vooral in onze noordelijke streken wordt hij groots gevierd.
De voormalige hoofdkerk van Nederland nu protestants en een halve kerk alleen koor en transept is naar hem vernoemd ; de Sinte Maartensdom te Utrecht.
De tegenwoordige Hoofdkerk van Nederland is de Sinte Jan te Den Bosch.
Wat is er mis met Halloween?Leonardus Calvijn schreef: ↑07 nov 2019, 00:13Nou, dat groots vieren valt wel mee hoor in Friesland.Snelheid schreef: ↑06 nov 2019, 22:47 Sinte Matinus is nooit in Nederland geweest maar wel een van de belangrijke Heiligen in de Kerk ,en vooral in onze noordelijke streken wordt hij groots gevierd.
De voormalige hoofdkerk van Nederland nu protestants en een halve kerk alleen koor en transept is naar hem vernoemd ; de Sinte Maartensdom te Utrecht.
De tegenwoordige Hoofdkerk van Nederland is de Sinte Jan te Den Bosch.
Men viert Sint Maarten niet maar men gaat op strooptocht om vreten te halen in de buurt.
Geen kind die meer weet wat de achtergrond is, de meeste ouders ook niet.
Het is geen "vieren" maar een "gewoonte" om op 11-11 bij de buren de snoeppot leeg te halen.
Maar goed: beter dan Halloween denk ik dan maar.
Dat men de achtergrond niet weet is natuurlijk de geestelijke armoede in dit land.Leonardus Calvijn schreef: ↑07 nov 2019, 00:13Nou, dat groots vieren valt wel mee hoor in Friesland.Snelheid schreef: ↑06 nov 2019, 22:47 Sinte Matinus is nooit in Nederland geweest maar wel een van de belangrijke Heiligen in de Kerk ,en vooral in onze noordelijke streken wordt hij groots gevierd.
De voormalige hoofdkerk van Nederland nu protestants en een halve kerk alleen koor en transept is naar hem vernoemd ; de Sinte Maartensdom te Utrecht.
De tegenwoordige Hoofdkerk van Nederland is de Sinte Jan te Den Bosch.
Men viert Sint Maarten niet maar men gaat op strooptocht om vreten te halen in de buurt.
Geen kind die meer weet wat de achtergrond is, de meeste ouders ook niet.
Het is geen "vieren" maar een "gewoonte" om op 11-11 bij de buren de snoeppot leeg te halen.
Maar goed: beter dan Halloween denk ik dan maar.
Er is altijd nog de heilstaat Noord -Korea.
Voor de goede orde Sinte Maarten is nooit in de Nederlanden geweest,maar goed je hebt wel in het noorden van dit land dat hij gevierd wordt met alle gebruiken daarom heen.
Sint Maarten staat in de traditie van de woestijnvaders, leefde in de omgeving van Bretagne met zijn druïden en dergelijke. Er lag daar vanuit de geografie en de Romeinse geschiedenis een band met Ierland. Ierland was zeer productief met het uitsturen van zendelingen. Ik denk dat deze zendelingen Sint Maarten naar onze kusten hebben gebracht. Wie weet zegt dat boek over de Friezen er wat over.Snelheid schreef: ↑07 nov 2019, 11:38Voor de goede orde Sinte Maarten is nooit in de Nederlanden geweest,maar goed je hebt wel in het noorden van dit land dat hij gevierd wordt met alle gebruiken daarom heen.
Peter79 schreef: ↑07 nov 2019, 11:44Sint Maarten staat in de traditie van de woestijnvaders, leefde in de omgeving van Bretagne met zijn druïden en dergelijke. Er lag daar vanuit de geografie en de Romeinse geschiedenis een band met Ierland. Ierland was zeer productief met het uitsturen van zendelingen. Ik denk dat deze zendelingen Sint Maarten naar onze kusten hebben gebracht. Wie weet zegt dat boek over de Friezen er wat over.Snelheid schreef: ↑07 nov 2019, 11:38Voor de goede orde Sinte Maarten is nooit in de Nederlanden geweest,maar goed je hebt wel in het noorden van dit land dat hij gevierd wordt met alle gebruiken daarom heen.
Ik bedoel niet letterlijk dat ze Sint Maarten brachten.Snelheid schreef: ↑07 nov 2019, 11:58 Maarten werd rond 316 geboren in Savaria (Hongarije) als zoon van Romeinse ouders. Op jonge leeftijd werd hij soldaat en als 15-jarige trok hij naar Gallië. Volgens de legende ontmoette hij bij een stadspoort van Amiens een bedelaar, aan wie hij de helft van zijn mantel gaf. Omdat de helft van de mantel eigendom was van Rome kon hij slechts zijn eigen helft weggeven. Volgens de legende was deze bedelaar een verschijning van Jezus, of stond de bedelaar symbool voor Christus die Zelf zei: "Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed." (Mattheüs 25:36). Maarten liet zich bekeren.Peter79 schreef: ↑07 nov 2019, 11:44Sint Maarten staat in de traditie van de woestijnvaders, leefde in de omgeving van Bretagne met zijn druïden en dergelijke. Er lag daar vanuit de geografie en de Romeinse geschiedenis een band met Ierland. Ierland was zeer productief met het uitsturen van zendelingen. Ik denk dat deze zendelingen Sint Maarten naar onze kusten hebben gebracht. Wie weet zegt dat boek over de Friezen er wat over.Snelheid schreef: ↑07 nov 2019, 11:38Voor de goede orde Sinte Maarten is nooit in de Nederlanden geweest,maar goed je hebt wel in het noorden van dit land dat hij gevierd wordt met alle gebruiken daarom heen.
Maarten werd rond 316 geboren in Savaria (Hongarije) als zoon van Romeinse ouders. Op jonge leeftijd werd hij soldaat en als 15-jarige trok hij naar Gallië. Volgens de legende ontmoette hij bij een stadspoort van Amiens een bedelaar, aan wie hij de helft van zijn mantel gaf. Omdat de helft van de mantel eigendom was van Rome kon hij slechts zijn eigen helft weggeven. Volgens de legende was deze bedelaar een verschijning van Jezus, of stond de bedelaar symbool voor Christus die Zelf zei: "Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed." (Mattheüs 25:36). Maarten liet zich bekeren. Kortom nooit aan onze kusten verschenen ;wel Sinte Ludger en Sinte Adelbert en nog heel wat anderen uit Ierland.
Zonder al ver te zijn gevorderd in het genoemde boek:Peter79 schreef: ↑07 nov 2019, 11:44Sint Maarten staat in de traditie van de woestijnvaders, leefde in de omgeving van Bretagne met zijn druïden en dergelijke. Er lag daar vanuit de geografie en de Romeinse geschiedenis een band met Ierland. Ierland was zeer productief met het uitsturen van zendelingen. Ik denk dat deze zendelingen Sint Maarten naar onze kusten hebben gebracht. Wie weet zegt dat boek over de Friezen er wat over.Snelheid schreef: ↑07 nov 2019, 11:38Voor de goede orde Sinte Maarten is nooit in de Nederlanden geweest,maar goed je hebt wel in het noorden van dit land dat hij gevierd wordt met alle gebruiken daarom heen.
Mijn hypothese is dat we de keltische oorsprong nog terugvinden in namen zoals Sint Maarten. Rome heeft inderdaad de regie genomen, daarmee is de continuïteit met de Kelten doorbroken. Ik denk dat de populariteit van Sint Maarten niet toevallig is, maar verbonden is aan het Friese gebied; als het niet zou zijn via de Kelten, dan wel vanwege de volksaard in deze contreien.BdO schreef: ↑07 nov 2019, 13:56 Zonder al ver te zijn gevorderd in het genoemde boek:
Ik weet wel dat er een link wordt vermoed tussen de woestijnvaders en het Ierse/Keltische Christendom zonder dat Rome daar tussen zit. Tegelijkertijd denk ik ook dat alles wat er nu aan Christendom te vinden is in de Lage Landen afkomstig is van Rome, en niet uit Ierland. De beide stromingen waren eerder concurrerend dan aanvullend, waarmee een continuïteit tussen een Ierse introductie en een Frankisch vervolg mij minder waarschijnlijk lijkt.
Een vergelijking: Sint Antonius staat ook in de traditie van de woestijnvaders, en toch is alle verering in de Lage Landen (die er nu nog is) hier via Rome gekomen.
Wel jammer natuurllijk, een Keltische oorsprong voelt natuurlijk een flink stuk romantischer.
Er zijn nog sporen van Keltisch Christendom en in onze streken tot Spanje toe was het Keltisch Christendom en er is nog Keltisch Christendom,maar het Latijns Christendom heeft gewonnen.Wat al gezegd het Keltisch Christendom heeft een grote mate van romantiek en mystiek.Het Latijnse Christendom heeft dat ook wel maar op een juridische basis alles is geregeld tot de coma en punt.In onze streken hebben we nu het Latijnse Christendom.Peter79 schreef: ↑07 nov 2019, 14:04Mijn hypothese is dat we de keltische oorsprong nog terugvinden in namen zoals Sint Maarten. Rome heeft inderdaad de regie genomen, daarmee is de continuïteit met de Kelten doorbroken. Ik denk dat de populariteit van Sint Maarten niet toevallig is, maar verbonden is aan het Friese gebied; als het niet zou zijn via de Kelten, dan wel vanwege de volksaard in deze contreien.BdO schreef: ↑07 nov 2019, 13:56 Zonder al ver te zijn gevorderd in het genoemde boek:
Ik weet wel dat er een link wordt vermoed tussen de woestijnvaders en het Ierse/Keltische Christendom zonder dat Rome daar tussen zit. Tegelijkertijd denk ik ook dat alles wat er nu aan Christendom te vinden is in de Lage Landen afkomstig is van Rome, en niet uit Ierland. De beide stromingen waren eerder concurrerend dan aanvullend, waarmee een continuïteit tussen een Ierse introductie en een Frankisch vervolg mij minder waarschijnlijk lijkt.
Een vergelijking: Sint Antonius staat ook in de traditie van de woestijnvaders, en toch is alle verering in de Lage Landen (die er nu nog is) hier via Rome gekomen.
Wel jammer natuurllijk, een Keltische oorsprong voelt natuurlijk een flink stuk romantischer.
Dat men de herkomst van Allerheiligenavond niet meer kent is eveneens bedroevend.Zolderworm schreef: ↑07 nov 2019, 07:52Wat is er mis met Halloween?Leonardus Calvijn schreef: ↑07 nov 2019, 00:13Nou, dat groots vieren valt wel mee hoor in Friesland.Snelheid schreef: ↑06 nov 2019, 22:47 Sinte Matinus is nooit in Nederland geweest maar wel een van de belangrijke Heiligen in de Kerk ,en vooral in onze noordelijke streken wordt hij groots gevierd.
De voormalige hoofdkerk van Nederland nu protestants en een halve kerk alleen koor en transept is naar hem vernoemd ; de Sinte Maartensdom te Utrecht.
De tegenwoordige Hoofdkerk van Nederland is de Sinte Jan te Den Bosch.
Men viert Sint Maarten niet maar men gaat op strooptocht om vreten te halen in de buurt.
Geen kind die meer weet wat de achtergrond is, de meeste ouders ook niet.
Het is geen "vieren" maar een "gewoonte" om op 11-11 bij de buren de snoeppot leeg te halen.
Maar goed: beter dan Halloween denk ik dan maar.
Pietro Pompomani
Voorzitter Halloween Vereniging "De Zwarte Grimas"
Sinte Antonius was een van de eerste woestijnvaders;en nog zijn er woestijn monniken en in Europa Cenobieten.BdO schreef: ↑07 nov 2019, 13:56Zonder al ver te zijn gevorderd in het genoemde boek:Peter79 schreef: ↑07 nov 2019, 11:44Sint Maarten staat in de traditie van de woestijnvaders, leefde in de omgeving van Bretagne met zijn druïden en dergelijke. Er lag daar vanuit de geografie en de Romeinse geschiedenis een band met Ierland. Ierland was zeer productief met het uitsturen van zendelingen. Ik denk dat deze zendelingen Sint Maarten naar onze kusten hebben gebracht. Wie weet zegt dat boek over de Friezen er wat over.Snelheid schreef: ↑07 nov 2019, 11:38Voor de goede orde Sinte Maarten is nooit in de Nederlanden geweest,maar goed je hebt wel in het noorden van dit land dat hij gevierd wordt met alle gebruiken daarom heen.
Ik weet wel dat er een link wordt vermoed tussen de woestijnvaders en het Ierse/Keltische Christendom zonder dat Rome daar tussen zit. Tegelijkertijd denk ik ook dat alles wat er nu aan Christendom te vinden is in de Lage Landen afkomstig is van Rome, en niet uit Ierland. De beide stromingen waren eerder concurrerend dan aanvullend, waarmee een continuïteit tussen een Ierse introductie en een Frankisch vervolg mij minder waarschijnlijk lijkt.
Een vergelijking: Sint Antonius staat ook in de traditie van de woestijnvaders, en toch is alle verering in de Lage Landen (die er nu nog is) hier via Rome gekomen.
Wel jammer natuurllijk, een Keltische oorsprong voelt natuurlijk een flink stuk romantischer.
Dat men de herkomst van het Poeang Matoea feest niet meer kent is ook bedroevend. Het is maar net welk geloof men aanhangt om iets al of niet bedroevend te vinden.collegavanerik schreef: ↑07 nov 2019, 22:13Dat men de herkomst van Allerheiligenavond niet meer kent is eveneens bedroevend.Zolderworm schreef: ↑07 nov 2019, 07:52Wat is er mis met Halloween?Leonardus Calvijn schreef: ↑07 nov 2019, 00:13Nou, dat groots vieren valt wel mee hoor in Friesland.Snelheid schreef: ↑06 nov 2019, 22:47 Sinte Matinus is nooit in Nederland geweest maar wel een van de belangrijke Heiligen in de Kerk ,en vooral in onze noordelijke streken wordt hij groots gevierd.
De voormalige hoofdkerk van Nederland nu protestants en een halve kerk alleen koor en transept is naar hem vernoemd ; de Sinte Maartensdom te Utrecht.
De tegenwoordige Hoofdkerk van Nederland is de Sinte Jan te Den Bosch.
Men viert Sint Maarten niet maar men gaat op strooptocht om vreten te halen in de buurt.
Geen kind die meer weet wat de achtergrond is, de meeste ouders ook niet.
Het is geen "vieren" maar een "gewoonte" om op 11-11 bij de buren de snoeppot leeg te halen.
Maar goed: beter dan Halloween denk ik dan maar.
Pietro Pompomani
Voorzitter Halloween Vereniging "De Zwarte Grimas"
Ligt er aan waar men van uit gaat in deze boeken, het geschiedenis aspect of de methode van kerstening of daarbij ook de politieke component.Storm schreef: ↑07 nov 2019, 12:05 @BdO,
Ik ben benieuwd hoe je bevindingen zijn. Ik hoop dat het snel bij de bieb komt, zal wel!
En Sint Maarten is hier nog een heel feest maar we noemen het Sonte Marten. Meestal wordt er een suikerbiet uitgehold en versierd maar de lampion is in opkomst.
https://youtu.be/-yn40mJuVZk
Het verschil tussen de twee feesten: het ene is "delen" en het andere is "verschrikken".Zolderworm schreef: ↑07 nov 2019, 07:52Wat is er mis met Halloween?Leonardus Calvijn schreef: ↑07 nov 2019, 00:13Nou, dat groots vieren valt wel mee hoor in Friesland.Snelheid schreef: ↑06 nov 2019, 22:47 Sinte Matinus is nooit in Nederland geweest maar wel een van de belangrijke Heiligen in de Kerk ,en vooral in onze noordelijke streken wordt hij groots gevierd.
De voormalige hoofdkerk van Nederland nu protestants en een halve kerk alleen koor en transept is naar hem vernoemd ; de Sinte Maartensdom te Utrecht.
De tegenwoordige Hoofdkerk van Nederland is de Sinte Jan te Den Bosch.
Men viert Sint Maarten niet maar men gaat op strooptocht om vreten te halen in de buurt.
Geen kind die meer weet wat de achtergrond is, de meeste ouders ook niet.
Het is geen "vieren" maar een "gewoonte" om op 11-11 bij de buren de snoeppot leeg te halen.
Maar goed: beter dan Halloween denk ik dan maar.
Pietro Pompomani
Voorzitter Halloween Vereniging "De Zwarte Grimas"