Eeuwen van duisternis

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Eeuwen van duisternis

Bericht door callista »

Eeuwen van duisternis

Catherine Nixey studeerde Klassieke Oudheid aan de Cambridge University en werkte enkele jaren als leraar Klassieke Oudheid in Londen. Momenteel is ze journalist voor The Times. Eeuwen van duisternis is haar debuut.
--------
Over het geweld en de onverdraagzaamheid van het vroege christendom schreef Nixey het boek Eeuwen van duisternis, een overzicht van moord, brandschatting en vernieling op een voorheen nooit geziene schaal.
Op een paar eeuwen tijd slaagden de christenen erin de antieke cultuur te beëindigen: weg Griekse filosofie en weg Romeins secularisme. In de plaats kwam het Boek.’

Augustinus laat er in zijn De Civitate Dei geen enkele twijfel over bestaan. Mensen komen bij hem en vragen hem wat ze met andersgelovigen moeten doen. Uitroeien, zegt hij, want daarmee tonen we hoeveel we van God houde
n. Hij ging er immers van uit dat God alles ziet, jaloers is en bereid om degenen die ontrouw zijn te straffen.
Eens je dat aanneemt, heb je in feite geen keuze meer.’
‘Deels kwam dit doordat veel filosofie in tegenspraak was met de religie. Ieder boek dat iets anders beweerde dan de Bijbel was verboden, wat in de praktijk dus alles was behalve die Bijbel.’
‘En ook de klassieke teksten hadden daaronder te lijden.
Bestaande teksten werden van het perkament geschraapt om plaats te maken voor christelijke teksten, niet alleen omdat ze deze verderfelijk vonden, maar ook omdat ze er geen interesse voor hadden. Het intellectuele erfgoed verschraalde daardoor enorm.’
Lees hier verder
https://godenenmensen.com/2017/10/22/vr ... rnietigen/
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door Snelheid »

Catherine Nixey is een behoorlijk voor ingenomen en behoorlijk bezijden de waarheid,wij hebben ook het nodige van deze vrouw gelezen maar objectief is het niet en al zo niet hoe het cultureel en geschiedkundig nou echt zit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef: 24 mei 2020, 10:51 Catherine Nixey is een behoorlijk voor ingenomen en behoorlijk bezijden de waarheid,wij hebben ook het nodige van deze vrouw gelezen maar objectief is het niet en al zo niet hoe het cultureel en geschiedkundig nou echt zit.
Inderdaad zo verzwijgt ze de joodse rol in dit alles wat duidt op vooringenomenheid. Oogkleppen op en naar de finish want haar publiek checkt toch nooit bronnen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door callista »

Het onderwerp van het boek is het vroege christendom
Wel bij de les blijven..
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door callista »

Het gaat over dit boek en het vroege christendom en tevens over de onverdraagzaamheid ervan.
Veel is heden ten dage ook nog te zien...
Inhoudelijk reageren of niet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door callista »

Dankjewel.
Het is een zeer leerzaam boek; ik kan het je het van harte aanraden.
On Topic maar weer...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 24 mei 2020, 11:20 Dankjewel.
Het is een zeer leerzaam boek; ik kan het je het van harte aanraden.
Heb je misschien een link waar het te bestellen is?
callista schreef: 24 mei 2020, 11:20On Topic maar weer...
Nogmaals, jij bent vermoedelijke de enige die het gelezen heeft maar wellicht dat het over een paar weken inhoudelijke reacties regent! :)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door callista »

https://www.bol.com/nl/f/eeuwen-van-dui ... 081278916/

Maar mijn link zegt ook genoeg toch ? :w
Het is wel confronterend….dat snap ik
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 24 mei 2020, 11:20
callista schreef: 24 mei 2020, 11:18 Het gaat over dit boek en het vroege christendom en tevens over de onverdraagzaamheid ervan.
Inhoudelijk reageren of niet.
Vermoedelijk ben je de enige hier die het gelezen heeft, dus inhoudelijke reacties kan je wel vergeten. Probeer het maar eens op Freethinker, succes! :flower1:
Wij hebben het ook gelezen en hier boek bespreking slotsom ; vijandig,voor ingenomen,zaken verdraaien en niet de waarheid op schrijven en cultureel en godsdienstig er naast zitten.Voor studie doeleinden leuk om te zien hoe men zaken verdraait maar zo maar lezen zonde van de tijd.
Laatst gewijzigd door Snelheid op 24 mei 2020, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door Snelheid »

Als wij dit boek bespreken hebben wij hier een nog wat uit gebreidere slotsom. En inderdaad niet kopen zonde van de centen,ons koste het niets om dat het in de studiebib stond ,
bij de boeken geschiedenis tussen haakjes,nou dan weet je het wel :D

Wij hebben het ook gelezen en hier boek bespreking slotsom ; vijandig,voor ingenomen,zaken verdraaien en niet de waarheid op schrijven en cultureel en godsdienstig er naast zitten.Voor studie doeleinden leuk om te zien hoe men zaken verdraait maar zo maar lezen zonde van de tijd.

Ja wij hebben het gelezen van uit het vakgebied,in onze vrije tijd zouden wij dat niet doen zonde van de tijd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Eeuwen van duisternis.

Bericht door callista »

Hier ook een reactie van een lezer....spijker op z'n kop.
Een goed gedokumenteerd verhaal over een weggemoffelde geschiedenis, en de gevaren
van intolerantie, helaas herhaalt deze geschiedenis zich op dit moment weer. en ook nu zijn
er meer wegkijkers dan standvastigen.
De lessen uit het verleden zijn niet geleerd,
https://www.bol.com/nl/f/eeuwen-van-dui ... 081278916/
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Eeuwen van duisternis.

Bericht door Jerommel »

callista schreef: 24 mei 2020, 11:45 Hier ook een reactie van een lezer....spijker op z'n kop.
Een goed gedokumenteerd verhaal over een weggemoffelde geschiedenis, en de gevaren
van intolerantie, helaas herhaalt deze geschiedenis zich op dit moment weer. en ook nu zijn
er meer wegkijkers dan standvastigen.
De lessen uit het verleden zijn niet geleerd,
https://www.bol.com/nl/f/eeuwen-van-dui ... 081278916/
Wegemoffeld, of misschien aangedikt door schrijvers als deze?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door Jerommel »

hopper schreef: 24 mei 2020, 12:12

Door al dit geweld en machts-inzet is de leer van Jezus verloren gegaan.
De leer is er al sinds het prille begin en is niet veranderd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 24 mei 2020, 12:17
hopper schreef: 24 mei 2020, 12:12

Door al dit geweld en machts-inzet is de leer van Jezus verloren gegaan.
De leer is er al sinds het prille begin en is niet veranderd.
Wat ik bedoel is natuurlijk dat de christenen de leer van Jezus helemaal niet volgden.
In die zin ging de leer van Jezus verloren. En in die orgie van geweld heeft men indertijd de Apostolische geloofsbelijdenis verzonnen.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door Atheist2 »

Snelheid schreef: 24 mei 2020, 11:34
Wij hebben het ook gelezen en hier boek bespreking slotsom ; vijandig,voor ingenomen,zaken verdraaien en niet de waarheid op schrijven en cultureel en godsdienstig er naast zitten.Voor studie doeleinden leuk om te zien hoe men zaken verdraait maar zo maar lezen zonde van de tijd.
Bij jullie eerste reactie hebben jullie "het nodige" van die vrouw gelezen, en nu heb je het boek zelf gelezen? Plus de boekbespreking?
Volgens mij hebben jullie niks van die vrouw gelezen, maar doen jullie maar alsof. Waarom zou je de boekbespreking moeten lezen als je het zelf ook al gelezen hebt? En waarom zeggen jullie "het nodige" gelezen te hebben als je het onderwerp zelf gelezen hebt?

Jullie zijn gewoon tegen die vrouw omdat ze kritiek heeft op jullie geloof. En dat ze de pijnlijke vinger op de zere plek legt en laat zien dat het vroege christendom niet veel anders was dan de huidige terroristen van de islam.
Neemt niet weg dat niet alle christenen zo waren, en dat ook in de islam er gewoon aardige mensen leven. Die werkelijk geloven wat ze geloven en doen wat ze geloven. Ik denk zelfs dat in het vroege christendom 90% van de mensen gewoon aardige mensen waren, die inderdaad wilden leven voor de naasten. Maar tien procent ging zich te buiten en bepaalden het gezicht. Zoals je nu ook ziet met groepen mensen waarin maar een klein aantal mensen zich misdragen, die krijgen alle aandacht.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 24 mei 2020, 14:19 Ik wacht nog op de link Snelheid dat het boek geschiedvervalsing is en er geen sprake is van feiten.
I.p.v. te wijzen op wat anderen niet goed doen....bliksemafleiding
Wat zeur je nou? Snelheid heeft de recensie immers gepost in dit topic.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door Mullog »

Ik heb het gelezen en het is geen geweldig boek. Wat ik er mij van herinner is dat ze een paar gevallen van extremistisch christelijk geweld nogal uitkouwt en dramatiseert. Als je zit te wachten op een soort van bewijs dat het christendom de klassieke cultuur om zeep heeft gebracht dan valt het nogal tegen. Verder dan een beschrijving van wat lokale incidenten, hoe verschrikkelijk ook, komt het niet. Verder schijnt er historisch gezien nogal wat op af te dingen te zijn. Maar ik ben geen historicus en kan dat niet beoordelen.

Als je ziet wat in de geschiedenis verschillende culturen en stromingen hebben uitgevreten dan lijkt mij het christendom zo erg nog niet. Waarschijnlijk omdat men vrij snel in de gaten had dat het incorpereren van feesten en gewoontes die elders hun oorsprong hadden beter werkte voor de populariteit dan het met geweld onderdrukken en platslaan ervan.

Wat ik mij verder nog herinner is dat er een eindeloze literatuurlijst bij zat. Om eerlijk te zijn lijkt het mij zonde van de centen. Als je het dan toch wil lezen ga dan naar de bieb.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door Piebe Paulusma »

Een boek bespreken dat niemand behalve de t.s. gelezen heeft is lastig.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door pyro »

Piebe Paulusma schreef: 25 mei 2020, 19:07 Een boek bespreken dat niemand behalve de t.s. gelezen heeft is lastig.
Schrijfster is van mening dat de gangbare beschrijvingen van de opkomst van het christendom in de oudheid wat al te positief van teneur zijn, en probeert vanuit die positie een beetje tegengas te geven. Vandaar dat het een ongegeneerd eenzijdig negatief werkje is. Verder deel ik de indruk van Mullog.
Als je wilt mag je mijn kopietje van het boek wel lezen trouwens. :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Eeuwen van duisternis

Bericht door Trajecto »

Tot zo ver deze boekbespreking.
Berichten die gingen over het onderwerp waarover het boek ook handelt, maar die niet een bespreking van specifiek dit boek inhouden, zijn afgesplitst en tot een nieuw topic gemaakt:
viewtopic.php?f=90&t=4049
Nulla aetas ad discendum sera