Boekentips

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
snappie
Berichten: 439
Lid geworden op: 22 jul 2014, 00:23
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door snappie »

Ik vind het boek 'de meeste mensen deugen' van Rutger Bregman een aanrader.
Ik las van @Storm dat het boek al uitverkocht is, maar je kunt het ook als ebook kopen. Bij de bibliotheek hebben ze beide.

Hier een podcast, aflevering 11: https://podcast.npo.nl/feed/de-ongeloof ... odcast.xml
En dit vind ik ook wel aardig: https://www.bnnvara.nl/dewerelddraaitdoor/videos/517902
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Storm »

snappie schreef: 11 jan 2020, 15:33 Ik vind het boek 'de meeste mensen deugen' van Rutger Bregman een aanrader.
Ik las van @Storm dat het boek al uitverkocht is, maar je kunt het ook als ebook kopen. Bij de bibliotheek hebben ze beide.

Hier een podcast, aflevering 11: https://podcast.npo.nl/feed/de-ongeloof ... odcast.xml
En dit vind ik ook wel aardig: https://www.bnnvara.nl/dewerelddraaitdoor/videos/517902
@Snappie,
Sorry in mijn woonplaats, maar ze hebben ze weer besteld. "De mensen snakken naar positiviteit "zei de verkoper.

En fijn deze boekentips!!
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door Mart »

De kans dat we falen is reëel en de kans dat we als mensheid falen wordt steeds groter: een nieuwe koude oorlog, het spoedeisende klimaatprobleem, een polariserende mensheid,... Geen wonder dat steeds meer mensen naar positiviteit verlangen. Positiviteit is echter maar al te vaak samengesteld uit valse hoop en de hang naar het relatief passief te kunnen blijven geloven in een goede afloop. Waren de mensen maar wat negatiever en voelden ze zich maar aanzienlijk meer geroepen om snel hun hoop in daadkracht om te zetten om zodanig meer ruimte te creëren voor realistische positiviteit.

Drie boeken die veel voor me hebben betekend, waren The chosen (Chaim Potok), De gebroeders Karamazov (Dostojevski) en De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (Milan Kundera).

The chosen gaat over twee jongens in Brooklyn uit verschillende Joodse religieuze gemeenschappen die bevriend raken na een honkbalwedstrijd die bijna in een religieuze oorlog eindigde. De geniale Danny komt uit een strikte chassidische gemeenschap die hem gebonden houdt in eeuwen van orthodoxie, terwijl de levendige Reuven is opgevoed door een vader die zich duidelijk bewust is van de twintigste eeuw. Alles probeert hun vriendschap te vernietigen, maar ze gebruiken eerlijkheid en diepe genegenheid als hun bescherming en het bewijst een ondoordringbaar schild te zijn. Misschien het best geschreven boek dat ik ooit heb gelezen (en ik heb heel wat boeken gelezen). Het is eveneens een ontroerend boek en aan het eind had ik de tranen in m'n ogen. Er bestaat een verfilming, maar voor de geïnteresseerde is hier een luisterboek.

De gebroeders Karamazov, één van de beroemdste boeken uit de wereldliteratuur, gaat over een vader en drie zoons in Rusland, die allen zeer verschillend zijn. Vooral de verschillen op religieus gebied zijn overigens interessant en het is bovendien vaak ontzettend geestig. Bijna 1000 paginas lang wordt je meegesleept in een zowel religieuze als atheïstische stroom van briljante gedachten en formuleringen. Het boek ging vooraf aan Nietzsche, maar het beschrijft reeds het nihilisme in rake woorden en spreekt ook al van het verval van godsdienst. Ook dit boek is vele malen verfilmd en er bestaat ook hier eveneens een luisterboek van: klik.

De ondraaglijke lichtheid van het bestaan gaat over de arts Tomas tijdens de Russische bezetting van het voormailge Tsjechoslowakije. Hij ontmoet twee vrouwen die veel voor hem betekenen, maar hij kan niet echt kiezen tussen de artistieke sensuele Sabina en de kwetsbare Tereza. Franz is een andere hoofdrolspeler; een Zwitserse linkse intellectueel die aanvankelijk een ideale maitresse vindt in Sabina. Kundera laat zien hoe op beslissende momenten in hun diverse levens lichtheid en zwaarte verwisselbaar zijn, liefde en haat, trouw en verraad, schoonheid en lelijkheid, kunst en kitsch, het komische en tragische, afhankelijk van ieders levensperspectief. Kundera weeft kundig hun diverse levens door elkaar. Een filosofisch liefdesverhaal. Ook dit boek is verfilmd en er bestaat eveneens een luisterboek van: klik.
Peter79 schreef: 11 jan 2020, 19:47(Karamazov had drie zoons).
Klopt. Sorry. Heb het gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door Mart op 11 jan 2020, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door Peter79 »

Dank voor de tips, Chaim Potok staat nog op mijn lijstje en ik voeg nu het derde boek ook toe. (Karamazov had drie zoons).
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Boekentips

Bericht door Storm »

@Mart,
Bedankt voor de tips! :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door hopper »

peda schreef: 28 aug 2016, 16:30

Het beste is om zowel het werk van Dick Swaab als dat van Pim v Lommel te lezen en vervolgens een eigen oordeel te vellen.
De ene auteur wijst de opvattingen van de ander volledig af. Dat kan ook niet anders want Dick Swaab ziet met zijn "'bewustzijn als product van de stoffelijke hersenen ( naturalisme )"' niets in dualisme,
terwijl daarentegen v Lommel het ( Hogere ) eindeloos bewustzijn buiten de stoffelijke hersenen, in een andere wereld, ziet ( dualisme ).
Als je al geconstateerd hebt dat bewustzijn geen product is van de hersenen is het lezen van Swaab volstrekt nutteloos.
v. Lommel is ook discutabel. Die komt meer af met anekdotisch bewijs.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door hopper »

Heeft iemand Enneaden gelezen?
Plotinus is ongetwijfeld de grootste Griekse filosoof na Plato en Aristoteles. Hij werd in 205 nC. geboren in Egypte, studeerde tot zijn veertigste jaar in Alexandrië en vestigde zich daarna in Rome. Hij stierf in 270 in Minturnae in Campanië.

Tijdens zijn verblijf in Rome schreef hij in het Grieks 54 traktaten, naderhand gebundeld tot zes Enneaden, waarin hij zijn visie op de wereld ontvouwde. In de hogere, de intelligibile wereld onderscheidde hij het Ene (of het Goede) en de geest en de ziel die door het vermogen van het Ene waren verwekt. Onze wereld zag hij als een schitterende afbeelding daarvan. Het ik van de mens is zijn denkvermogen. Het streven van de mens is erop gericht door contemplatie één te worden met het Ene. Deze eenwording is Plotinus volgens zijn leerling vier keer te beurt gevallen.

Plotinus heeft in zijn werk, flonkerend van prachtige beelden en metaforen, een indrukwekkend beeld geschapen van twee werelden. Het kwaad in onze wereld beschouwde hij als een tekort aan het Goede. Doordat de dingen en de mensen hun aandacht niet volledig op het Goede richten kan het kwaad ontstaan, dat wel een integrerend deel van onze wereld is. Hij geloofde dat onze ziel na de dood zou voortleven.

De invloed van Plotinus op latere eeuwen is groot geweest. Zijn visie op de kunst betekende een radicale ommekeer ten opzichte van die van zijn voorgangers. Mystici gebruikten zijn vocabulaire om aan hun ervaringen uitdrukking te geven. Christelijke theologen verwerkten zijn theorieën om hun eigen dogmatiek op te bouwen.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door BdO »

Anja (oud account) schreef: 21 jan 2016, 21:56
Martine schreef: Ik zou zeggen: lees ze, dan weet je wat ik bedoel. Ze staan bij mij in de boekenkast, ik weet waar ik het over heb.
Ik heb ze gelezen. En ze staan in de kast. Je dacht toch niet dat ik iets noem wat ik niet heb gelezen? :roll:

Als jij zelf wat beter leest wat de ander schrijft, dan had je gelezen dat ik de boeken van Roukema (overigens aardige prof) niet makkelijk noemde. Overigens ook niet buitensporig moeilijk. Wel serieuze literatuur.

De titels die ik noem, behoren oorspronkelijk tot een antwoord dat ik o.al aan BdO gaf in de Paulus/gnosticus topic. BdO gaf ooit een titel van Pagels. Als je Pagels kunt lezen, kun je Roukena ook wel lezen. Roukema is wat objectiever dan Pagels.
Toch maar gekocht, om daar zelf een beeld van te vormen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door BdO »

Lammert Kamphuis - Verslaafd aan ons eigen gelijk.

https://www.debezigebij.nl/boek/verslaa ... en-gelijk/
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9937
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door Messenger »

BdO schreef: 16 mar 2024, 16:29 Lammert Kamphuis - Verslaafd aan ons eigen gelijk.

https://www.debezigebij.nl/boek/verslaa ... en-gelijk/
Interessant!
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Tufkah
Berichten: 859
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Boekentips

Bericht door Tufkah »

Zeker interessant. Hopelijk staat er ook in dat je het veld der overtuigingen ook verlaten kunt. Dan stel ik wel @Peda teleur met zijn bonte stoet.
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
Plaats reactie