Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door small brother »

Bonjour schreef: 01 dec 2021, 12:23 De kans is groter dat een pastoor, iman en rabbijn het over wat de heilige boeken zijn, eens worden.
Dat is nou de lat wel heel hoog leggen Bonjour! Want je schrijft niet dat de kans groter is,
dat een pastoor, iman en rabbijn het überhaupt ergens over eens zijn. :D

Job 15:2
Zal een wijs man winderige wetenschap voor antwoord geven,
en zal hij zijn buik vullen met oostenwind?


Spreuken van Salomo 1:5
Die wijs is, zal horen, en zal in leer toenemen;
en die verstandig is, zal wijze raad ontvangen;


Spreuken 24:3
Door wijsheid wordt een huis gebouwd, en door verstandigheid bevestigd;
En door wetenschap worden de binnenkamers vervuld met alle kostelijk en liefelijk goed.
Een wijs man is sterk; en een man van wetenschap maakt de kracht vast.


Over arrogantie en hoogmoed - Romeinen 12:3
zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn;
maar dat hij wijs zij tot matigheid, omdat iedereen een beperkt deel toebedeeld is.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Bonjour »

small brother schreef: 01 dec 2021, 13:04 Dat is nou de lat wel heel hoog leggen Bonjour!
Een pastoor, iman en rabbijn zijn het erover eens dat er een hogere macht is. Dat zijn jij, Hopper en ik niet.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door small brother »

Bonjour schreef: 01 dec 2021, 13:49
small brother schreef: 01 dec 2021, 13:04 Dat is nou de lat wel heel hoog leggen Bonjour!
Een pastoor, iman en rabbijn zijn het erover eens dat er een hogere macht is. Dat zijn jij, Hopper en ik niet.
Daar geloof ik niets van. De kwestie is ook onder ons, wat het precies is, dat geldt als hogere macht.
Als een appel valt, is dat een hogere macht. Als een zaad ontkiemt en leven wordt doorgegeven, is dat een hogere macht.
Het kunnen beschrijven wat een macht is of doet, wil nog niet zeggen, dat je daardoor groter wordt dan die macht.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

peda schreef: 01 dec 2021, 10:50
hopper schreef: 01 dec 2021, 10:27

Er is maar één universele Werkelijkheid, welke zich verschuilt achter miljoenen subjectieve werkelijkheden........
Zodoende gaat het spel eeuwig door, want we hebben natuurlijk allemaal gelijk!
Dat er uiteindelijk maar één universele Werkelijkheid is, daar ga ik ook van uit. Maar de discussie gaat er nu juist over wat die ene Werkelijkheid nu precies is en daar staan een een hele reeks aan troonpretendenten keurig in het gelid opgesteld. Omdat het m.i. niet te weten valt, blijft die rij ook nog wel even bestaan. Het goede is dat G G dus ook nog wel even bestaat.
Omdat die éne Werkelijkheid door miljoenen ogen kijkt waaiert die éne Werkelijkheid uiteen in miljoenen subjectieve werkelijkheden.
Vandaar dat die éne Werkelijkheid Waar is en alle subjectieve werkelijkheid is ook waar.

Iedereen heeft gelijk.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door small brother »

hopper schreef: 01 dec 2021, 14:23 Vandaar dat die éne Werkelijkheid Waar is en alle subjectieve werkelijkheid is ook waar.

Iedereen heeft gelijk.
Niet erg wetenschappelijk..

Hoewel de wetenschap zelf ook vaker op consensus en afspraken rust,
dan op principes en wetmatigheden.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

hopper schreef: 01 dec 2021, 14:23
peda schreef: 01 dec 2021, 10:50

Dat er uiteindelijk maar één universele Werkelijkheid is, daar ga ik ook van uit. Maar de discussie gaat er nu juist over wat die ene Werkelijkheid nu precies is en daar staan een een hele reeks aan troonpretendenten keurig in het gelid opgesteld. Omdat het m.i. niet te weten valt, blijft die rij ook nog wel even bestaan. Het goede is dat G G dus ook nog wel even bestaat.
Omdat die éne Werkelijkheid door miljoenen ogen kijkt waaiert die éne Werkelijkheid uiteen in miljoenen subjectieve werkelijkheden.
Vandaar dat die éne Werkelijkheid Waar is en alle subjectieve werkelijkheid is ook waar.

Iedereen heeft gelijk.
Iedereen heeft subjectief gelijk zo mijn credo. Alleen heeft nagenoeg nooit iemand het over subjectief gelijk hebben ( weten ) . Voor mij althans ademt de meeste inbreng alhier sterk de indruk het voor iedereen precies te weten. Dat laatste zie ik dus weer als onzin, maar ik neem wel met de door mij gewaardeerde Petra een minderheidspositie in. Moet ook kunnen.
Laatst gewijzigd door peda op 01 dec 2021, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

small brother schreef: 01 dec 2021, 14:28
hopper schreef: 01 dec 2021, 14:23 Vandaar dat die éne Werkelijkheid Waar is en alle subjectieve werkelijkheid is ook waar.

Iedereen heeft gelijk.
Niet erg wetenschappelijk..

Hoewel de wetenschap zelf ook vaker op consensus en afspraken rust,
dan op principes en wetmatigheden.
Die éne Werkelijkheid is dan ook niet benaderbaar middels de wetenschap , maar alleen middels zelfkennis.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

peda schreef: 01 dec 2021, 14:32
hopper schreef: 01 dec 2021, 14:23

Omdat die éne Werkelijkheid door miljoenen ogen kijkt waaiert die éne Werkelijkheid uiteen in miljoenen subjectieve werkelijkheden.
Vandaar dat die éne Werkelijkheid Waar is en alle subjectieve werkelijkheid is ook waar.

Iedereen heeft gelijk.
Iedereen heeft subjectief gelijk zo mijn credo. Alleen heeft nagenoeg nooit iemand het over subjectief gelijk hebben, voor mij althans ademt de inbreng alhier sterk de indruk het voor iedereen precies te weten. Dat laatste zie ik dus weer als onzin, maar ik neem wel met de door mij gewaardeerde Petra een minderheidspositie in. Moet ook kunnen.
Als ik met de ogen van de subjectieve persoon die ik ben de wereld in kijk, dan levert dat een subjectieve werkelijkheid op.
Ik zie immers alleen maar wat er in Nederland gebeurd en dan ook nog eens een heel klein stukje.

Bij jullie is dat hetzelfde. Waarmee ook alle uitspraken van gelovigen subjectief van aard zijn.
Wie wat anders beweerd die schrijft onzin. Dus je hoeft niet iedere keer te vermelden dat wat je schrijft 'subjectief gelijk' is.

De door jou gewaardeerde Petra schrijft altijd met een subjectieve vrouwelijke bril.
Jij schrijft altijd vanuit jouw subjectieve overtuiging dat alleen overtuigingen er toe doen.
Gelovigen schrijven met een gelovige bril op. Enz enz.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Hallo Hopper,

Maar jij bent niet de Ultieme Uitzondering. Ook jij schrijft, al spring jij als Repelsteeltje op en neer, op persoonlijk subjectief gezag. Geen Hoger Hopper Gezag, maar gewoon persoonlijk hopper gezag, zoals ook de bijbelvolgers op persoonlijk gezag schrijven zoals de naturalist op persoonlijk gezag schrijft en Inktvlam e.a. en zoals ook Peda deze inbreng volstrekt op persoonlijk gezag schrijft. Geen enkele uitzondering, althans in mijn optiek.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 01 dec 2021, 14:37
De door jou gewaardeerde Petra schrijft altijd met een subjectieve vrouwelijke bril.
Jij schrijft altijd vanuit jouw subjectieve overtuiging dat alleen overtuigingen er toe doen.
Gelovigen schrijven met een gelovige bril op. Enz enz.
Heer Hopper toch, wat een opmerkingsvermogen. :D :thumb1: 8-)
Petra roeptoetert al jaaaaaaaren dat iedereen met het eigenste subjectief gekleurde bubbeltje/brilletje kijkt/praat/schrijft/...

Dat sommigen zichzelf objectief durven te noemen is imo een gebrek aan jawel.... zelfkennis.

Zeker weten/Beter Weten voor/over jezelf terwijl je je in het land der -niet aantoonbare persoonlijke overtuigingen- bevindt..is imo ...menselijk.

Zeker Weten/Beter Weten voor/over anderen terwijl je je in het land der -niet aantoonbare persoonlijke overtuigingen bevindt-... is imo een gebrek aan... respect voor je medemensen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

peda schreef: 01 dec 2021, 14:32 Iedereen heeft subjectief gelijk zo mijn credo. Alleen heeft nagenoeg nooit iemand het over subjectief gelijk hebben, voor mij althans ademt de inbreng alhier sterk de indruk het voor iedereen precies te weten. Dat laatste zie ik dus weer als onzin, maar ik neem wel met de door mij gewaardeerde Petra een minderheidspositie in. Moet ook kunnen.
Gezellig! :D :kiss1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

peda schreef: 01 dec 2021, 14:47 Hallo Hopper,

Maar jij bent niet de Ultieme Uitzondering. Ook jij schrijft, al spring jij als Repelsteeltje op en neer, op persoonlijk subjectief gezag. Geen Hoger Hopper Gezag, maar gewoon persoonlijk hopper gezag, zoals ook de bijbelvolgers op persoonlijk gezag schrijven zoals de naturalist op persoonlijk gezag schrijft en Inktvlam e.a. en zoals ook Peda deze inbreng volstrekt op persoonlijk gezag schrijft. Geen enkele uitzondering, althans in mijn optiek.
Ik zoek naar universe (zelf)kennis. Uiteraard breng ik die op persoonlijk gezag in. Zo weet ik dat voor iedereen 'de wereld' een spiegel is.
Iedereen ziet op subjectieve wijze er in wat hij zelf is. Mensen vertellen zo meer over zichzelf dan zij zelf door hebben, juist wegens dat universe karakter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Petra schreef: 02 dec 2021, 07:39

Heer Hopper toch, wat een opmerkingsvermogen. :D :thumb1: 8-)
Petra roeptoetert al jaaaaaaaren dat iedereen met het eigenste subjectief gekleurde bubbeltje/brilletje kijkt/praat/schrijft/...

Dat toeteren heeft geen enkele zin. Is water nat?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 02 dec 2021, 08:00
Petra schreef: 02 dec 2021, 07:39

Heer Hopper toch, wat een opmerkingsvermogen. :D :thumb1: 8-)
Petra roeptoetert al jaaaaaaaren dat iedereen met het eigenste subjectief gekleurde bubbeltje/brilletje kijkt/praat/schrijft/...

Dat toeteren heeft geen enkele zin. Is water nat?
Heb jij een ziel ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Petra schreef: 03 dec 2021, 09:32
hopper schreef: 02 dec 2021, 08:00

Dat toeteren heeft geen enkele zin. Is water nat?
Heb jij een ziel ?
Nee, ik ben een ziel. Ik heb een verschijning.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 29 nov 2021, 15:08
Alpha schreef: 29 nov 2021, 15:03 Het is een verslag van één gebeurtenis.

Hoe zou jij reageren als je wist dat je een marteldood te wachten stond?
De aanzet van dat gebeuren kan je in Gen 3:15 vinden.

Maar ik denk niet dat je de gebruikte symboliek kan begrijpen..
Ik begrijp prima de symboliek van de kruisdood. Een echte Jezus-volger volgt Jezus in de dood.
Zou jij dat doen, dan ben jij er niet meer, Alpha....als je dat daadwerkelijk zou doen.
Maar jij droomt er van om 1 van de 144.000 uitverkorenen te zijn......

De eersten zullen de laatsten zijn.
Op jw.org kan je alle noodzakelijke info vinden, dan hoef je anderen niet na te praten.

Ik ben een keer in Egypte geweest en diverse plaatsen bezocht.
Wat mij opviel was het veelvuldig gebruik van kruissymbolen.
Deze symbolen stammen allemaal uit een tijd ver voor Jezus.
Ook zag ik een tempel, gewijd aan een Egyptische God, de door een christelijke sekte was overgenomen, door aan de ingang kruissymbolen te plaatsen. Deze dateerde uit de derde of vierde eeuw.

Wiki:
Reeds vóór het christendom was het kruis een sacraal symbool: het zonnerad als symbool van de zon, het hakenkruis als teken van geluk; het hengselkruis als teken van leven. Vanwege de eenvoud en symmetrie van de vorm (een horizontale en een verticale balk) was het teken tevens een geliefd sierelement bij vrijwel alle oude beschavingen.[1] Volgens de Expository Dictionary of New Testament Words zou het kruis zijn oorsprong hebben in het oude Chaldea als symbool van de god Tammuz, omdat het de vorm heeft van de Griekse letter tau, de eerste letter van zijn naam.

Interessant is dat het Latijn alle verschillende kruissymbolen een onderscheidende naam hebben gekregen.
Het kruis dat meestal in kerken gebruikt wordt heet: crux immissa
In de Bijbel wordt in het Grieks de naam Stauros gebruikt.
In het Latijn heeft men dat vertaald als: crux simplex.
Een recht op staande paal dus.

Zoek crux simplex maar eens in het internet op, als afbeelding.
Het is volkomen zeker dat het kruis symbool pas in de 4e eeuw in kerken zijn intrede deed.

Net als kerstmis, een gekerstende vorm van Saturnalia.
Het was een feestdag waar iedereen aan kon deelnemen.
De scholen gaven deze dag vrijaf.
Het was ook streng verboden om op de feestdag van Saturnus een oorlog te beginnen.
Rechtbanken waren gesloten en veroordelingen werden uitgesteld. Met andere woorden: het hele openbare leven lag stil.
Iedereen kreeg dan ook de kans om mee te vieren en dit maakte van de Saturnalia een van de populairste feesten onder de bevolking.

Ik droom niet, ik weet dat ik niet tot de 144.000 behoor, maar tot de grote schare.

Openbaring 7:9 Daarna keek ik en zag een grote menigte (of schare), die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen. NWV.

Deze grote schare heeft Gods ingrijpen overleefd en blijven op aarde, die in een paradijs veranderd zal worden.

Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. 2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’

Het "nieuwe Jeruzalem" staat als symbool voor de regering, die vanuit de hemel gaat regeren, met Jezus als koning en de 144.000 als mede regeerders en priesters.

Openbaring 5:10  U hebt ze gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.’ NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 29 nov 2021, 15:10
Alpha schreef: 29 nov 2021, 15:04 Tja, bedoelingen begrijpen is een brug te ver, kennelijk.
Ik doe mijn best om jou te begrijpen, maar je reageert soms weken later op berichten. Denk je dat ik iedere keer opgewonden zit af te wachten tot jij van je troon afkomt om mij te antwoorden? Welnee, ik ben al lang al vergeten waar het om ging......
Ik kom hier gewoonlijk eens per week.
Ik kan en wil niet dag en nacht op het internet zitten.
Tja, ik had een weekje vakantie in Berlijn en dan duurt het wat langer.

Ik denk dat je de meeste dingen als vergeten ben.
Voor jou is de Bijbel m.i. niet zo urgent.

Ik zit overigens gewoon op een bureaustoel, achter mijn PC.
Meestal reageer ik op gedane uitspraken, die ik dan in een Bijbels licht zet.
Daarbij zoek ik relevante zaken grondig na, zodat ik weet waarover ik praat.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

MagereHein schreef: 29 nov 2021, 15:21
peda schreef: 29 nov 2021, 15:05

De crux zit in "" naar alle waarschijnlijkheid waar "' , dat bepaalt namelijk iedereen voor zich zelve. Interpretatie !!
Nou, ik vlieg liever met een erkend gediplomeerd piloot, dan met dominee die er alle vertrouwen in heeft dat hij wel in de lucht zal blijven als we maar hard genoeg bidden.

Alle gekheid op een stokje: ik heb wel vertrouwen in de wetenschappelijke methode. Wie gaat me anders vertellen waar de ziel zit?
De Bijbel is gewoon duidelijk!

Ziel.
De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor „ziel” (Hebr.: neʹfesj [נֶפֶשׁ]; Gr.: psuʹche [ψυχή]) blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Gen 2:
7 En Jehovah God vormde de mens uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten blies hij de levensadem, en de mens werd een levend wezen. NWV
7 En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. SV.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door peda »

Alpha schreef: 06 dec 2021, 11:44
Daarbij zoek ik relevante zaken grondig na, zodat ik weet waarover ik praat.
Als bovenmeester in het JG leslokaal zou het m.i. uiterst vreemd zijn wanneer de bovenmeester de JG lesstof niet zou beheersen. Nu proberen op dit forum de banken in het leslokaal op maandag te vullen met geinteresseerden. Good- luck.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

MagereHein schreef: 29 nov 2021, 16:09 Eerlijk gezegd heb ik met iedere God moeite.
Ook als je zegt: God is liefde, noem t beessie dan bij z'n naam en noem t liefde. Het probleem met dit soort beweringen is dat ze doorgaans schitteren
in vaagheid.
En vraag je het aan A, krijg je een heel anders antwoord dan als je het vraagt aan B. En zodra dit soort beweringen (dit-of-dat bestaat) moet gaan afhangen van geloof alleen, word ik huiverig.
Helaas is uit de meeste vertalingen Gods naam verwijderd en vervangen door een titel.

In het Hebreeuws staat Gods neem wèl, als JHWH.
Het tetragram wordt vertaald als Jehovah.

Psalmen 83:
18 That men may know that thou, whose name alone is JEHOVAH, Art the most high over all the earth. KJV
18 May people know that you, whose name is Jehovah, You alone are the Most High over all the earth. NWV
18 Mogen de mensen weten dat u, wiens naam Jehovah is, u alleen de Allerhoogste bent over de hele aarde. NWV
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 06 dec 2021, 11:35

Ik ben een keer in Egypte geweest en diverse plaatsen bezocht.
Wat mij opviel was het veelvuldig gebruik van kruissymbolen.
Deze symbolen stammen allemaal uit een tijd ver voor Jezus.
Ook zag ik een tempel, gewijd aan een Egyptische God, de door een christelijke sekte was overgenomen, door aan de ingang kruissymbolen te plaatsen. Deze dateerde uit de derde of vierde eeuw.

Dat is algemeen bekend, veel zaken uit komen gewoon uit Egypte vandaan.

https://www.theologie.nl/blogs/het-oude ... -den-berk/
In mijn nieuwe boek Het oude Egypte, bakermat van het jonge christendom komen wij één van de Ouden tegen waarop Augustinus doelt in het motto hierboven, namelijk de Oude Egyptenaar. Ik werk daarin uit dat tal van waarheden die men christelijk is gaan noemen, duizenden jaren eerder in het Nijldal al bestonden: goddelijk zoonschap, incarnatie, theogamie, maagdelijke geboorte, goddelijke drie-eenheid, verrijzenis uit de dood, verblijf in de onderwereld, onsterfelijke ziel, mysterie-inwijding, rituele wassing, heilige maaltijd, geboortefeesten, paasfeesten, de moedergodin.
En verder heeft het (neo)platonisme ook een steentje bijgedragen aan het christendom. Plus wat uit het judaïsme. Er is eigenlijk niks origineel aan het christendom.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 06 dec 2021, 11:44
Voor jou is de Bijbel m.i. niet zo urgent.
Dat klopt. Er staan best wel goede zaken in de bijbel, maar die moet je niet geloven.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

peda schreef: 06 dec 2021, 11:52
Alpha schreef: 06 dec 2021, 11:44
Daarbij zoek ik relevante zaken grondig na, zodat ik weet waarover ik praat.
Als bovenmeester in het JG leslokaal zou het m.i. uiterst vreemd zijn wanneer de bovenmeester de JG lesstof niet zou beheersen. Nu proberen op dit forum de banken in het leslokaal op maandag te vullen met geïnteresseerden. Good- luck.
Sorry, ik ben geen bovenmeester en stel mij niet boven anderen.
Ik toon slechts wat de Bijbel leert.
Velen kunnen dat hier helaas niet verdragen.

De intentie is alleen mensen te tonen wat de Bijbel leert, die ontdaan is van allerlei overleveringen, gebruiken en feesten, die niet in de Bijbel voor komen.

Vandaar dat een interactieve Bijbel cursus down te loaden is, waardoor men zelf kan weten wat de bijbel leert.
Helaas voor jou, heb ik er geen enkel persoonlijk belang bij.

Wanneer mensen zonder goede kennis aan het verkeer deelnemen, al dan niet gemotoriseerd, komen daar problemen van.

Wanneer mensen geen nauwkeurige bijbel kennis hebben, krijgen zij t.z.t. ook problemen.
Zij weten dan niet wat zij hadden kunnen doen, om die te vermeiden.

Als voorbeeld:
Slechts 8 mensen van Noachs gezin overleefden de vloed.
De andere mensen negeerden de verkregen informatie.

Jezus gaf persoonlijk informatie, hoe men de val van Jeruzalem kon overleven in het jaar 70.
Zijn volgelingen herkenden die informatie aan de plotselinge gebeurtenissen en vluchtten naar de bergen van Judea en overleefden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 06 dec 2021, 12:19
Alpha schreef: 06 dec 2021, 11:44
Voor jou is de Bijbel m.i. niet zo urgent.
Dat klopt. Er staan best wel goede zaken in de bijbel, maar die moet je niet geloven.
Hierboven gaf ik een paar voorbeelden van mensen die waarschuwingen negeerden.

Moet je goeden dingen niet geloven en wel slechte?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 29 nov 2021, 17:45
MagereHein schreef: 29 nov 2021, 17:40 Maar heb je, om die liefde te verwezenlijken een god nodig?

Nee! Verwerp ieder denkbeeld betreffende een God. Een bedachte God in verband brengen met liefde is ronduit blasfemie.
Wat levert jouw blasfemie op, die op gebrek aan kennis is te wijten?