Hebben we een ziel ?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 06 dec 2021, 12:21
hopper schreef: 06 dec 2021, 12:19

Dat klopt. Er staan best wel goede zaken in de bijbel, maar die moet je niet geloven.
Hierboven gaf ik een paar voorbeelden van mensen die waarschuwingen negeerden.

Moet je goeden dingen niet geloven en wel slechte?
Je moet helemaal niks geloven, maar de zaken onderzoeken.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 29 nov 2021, 19:58
Het christendom is totaal de weg kwijt geraakt met een God die bestaat (Uitzonderingen daargelaten, er zijn ook christenen die verder zoeken)
Helaas klopt dat.

Maar is ook voorzegt:

1 Tim 4:
1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,
2 onder invloed van de huichelarij van leugenaars die een geweten hebben dat is dichtgeschroeid.
3 Ze verbieden het huwelijk en het gebruik van voedsel dat God heeft geschapen om onder dankzegging te worden gegeten door hen die geloof hebben en die de waarheid nauwkeurig kennen NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 06 dec 2021, 12:22
Alpha schreef: 06 dec 2021, 12:21 Hierboven gaf ik een paar voorbeelden van mensen die waarschuwingen negeerden.

Moet je goeden dingen niet geloven en wel slechte?
Je moet helemaal niks geloven, maar de zaken onderzoeken.
Klopt.
Dat heb ik gedaan en nodig iedereen uit om dat ook te doen.

Vandaar dat er een interactieve Bijbel beschikbaar is en gratis te downloaden is.
Die is ook in gedrukte vorm te verkrijgen.

Tijdens een lunchpauze liet een Jg deze aan collega's zien.
Velen wilden die graag hebben.
Laatst gewijzigd door Alpha op 06 dec 2021, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

hopper schreef: 06 dec 2021, 12:15
Alpha schreef: 06 dec 2021, 11:35

Ik ben een keer in Egypte geweest en diverse plaatsen bezocht.
Wat mij opviel was het veelvuldig gebruik van kruissymbolen.
Deze symbolen stammen allemaal uit een tijd ver voor Jezus.
Ook zag ik een tempel, gewijd aan een Egyptische God, de door een christelijke sekte was overgenomen, door aan de ingang kruissymbolen te plaatsen. Deze dateerde uit de derde of vierde eeuw.

Dat is algemeen bekend, veel zaken uit komen gewoon uit Egypte vandaan.

https://www.theologie.nl/blogs/het-oude ... -den-berk/
In mijn nieuwe boek Het oude Egypte, bakermat van het jonge christendom komen wij één van de Ouden tegen waarop Augustinus doelt in het motto hierboven, namelijk de Oude Egyptenaar. Ik werk daarin uit dat tal van waarheden die men christelijk is gaan noemen, duizenden jaren eerder in het Nijldal al bestonden: goddelijk zoonschap, incarnatie, theogamie, maagdelijke geboorte, goddelijke drie-eenheid, verrijzenis uit de dood, verblijf in de onderwereld, onsterfelijke ziel, mysterie-inwijding, rituele wassing, heilige maaltijd, geboortefeesten, paasfeesten, de moedergodin.
En verder heeft het (neo)platonisme ook een steentje bijgedragen aan het christendom. Plus wat uit het judaïsme. Er is eigenlijk niks origineel aan het christendom.
Als je de oorsprong van die dingen nazoekt, kom je uit bij Nimrod in het oude Babylon.
Hij was een achterkleinzoon van Noach.

Velen hebben moeite om oorsprong en gevolg van elkaar te scheiden.
Men beseft niet, dat Satan afgoderij heeft gesticht en velen heeft misleidt.
Zelfs engelen, waardoor de schepper de vloed veroorzaakte.

Je genoemde zaken, zoals de drie eenheid, komen niet in de Bijbel voor, maar is in de 4e eeuw toegevoegd,
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

Alpha schreef: 06 dec 2021, 11:35
Ik ben een keer in Egypte geweest en diverse plaatsen bezocht.
Wat mij opviel was het veelvuldig gebruik van kruissymbolen.
Deze symbolen stammen allemaal uit een tijd ver voor Jezus.
Ook zag ik een tempel, gewijd aan een Egyptische God, de door een christelijke sekte was overgenomen, door aan de ingang kruissymbolen te plaatsen. Deze dateerde uit de derde of vierde eeuw.

Wiki:
Reeds vóór het christendom was het kruis een sacraal symbool: het zonnerad als symbool van de zon, het hakenkruis als teken van geluk; het hengselkruis als teken van leven. Vanwege de eenvoud en symmetrie van de vorm (een horizontale en een verticale balk) was het teken tevens een geliefd sierelement bij vrijwel alle oude beschavingen.[1] Volgens de Expository Dictionary of New Testament Words zou het kruis zijn oorsprong hebben in het oude Chaldea als symbool van de god Tammuz, omdat het de vorm heeft van de Griekse letter tau, de eerste letter van zijn naam.

Interessant is dat het Latijn alle verschillende kruissymbolen een onderscheidende naam hebben gekregen.
Het kruis dat meestal in kerken gebruikt wordt heet: crux immissa
In de Bijbel wordt in het Grieks de naam Stauros gebruikt.
In het Latijn heeft men dat vertaald als: crux simplex.
Een recht op staande paal dus.

Zoek crux simplex maar eens in het internet op, als afbeelding.
Het is volkomen zeker dat het kruis symbool pas in de 4e eeuw in kerken zijn intrede deed.

Net als kerstmis, een gekerstende vorm van Saturnalia.
Het was een feestdag waar iedereen aan kon deelnemen.
De scholen gaven deze dag vrijaf.
Het was ook streng verboden om op de feestdag van Saturnus een oorlog te beginnen.
Rechtbanken waren gesloten en veroordelingen werden uitgesteld. Met andere woorden: het hele openbare leven lag stil.
Iedereen kreeg dan ook de kans om mee te vieren en dit maakte van de Saturnalia een van de populairste feesten onder de bevolking.
wat interessant !
Ik ben daar geweest bij de tempel van Saturnus in Rome.
Nou herinnerde ik me vaag iets over de vastgebonden voeten van de God.. en jawel gevonden op wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Saturnaliën
Dat ie voor 't feestelijke diner weer eventjes los mocht was ik vergeten.
De bijbel had ik niet met Saturnus gekoppeld.
In de tempel stond een beeld van een oude man met het hoofd bedekt. In zijn hand hield hij een sikkel, dit was het symbool van Saturnus. De voeten van het beeld waren samengebonden met een wollen draad, tijdens de Saturnalia werd het touw losgemaakt zodat de god ook kon aanschuiven aan de feestdis. De tempel werd sinds het begin gebruikt als archief voor wetteksten en verdragen. Ook de staatskas werd daar bewaard omdat gezegd werd dat tijdens de regeerperiode van koning Saturnus geen enkele diefstal gepleegd was, want niemand had privébezit.
Wat ik me vooral weer afvroeg... Waarom wol ???
Zou dat weer met het schaap te maken hebben ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

Petra schreef: 07 dec 2021, 09:25
Alpha schreef: 06 dec 2021, 11:35
Ik ben een keer in Egypte geweest en diverse plaatsen bezocht.
Wat mij opviel was het veelvuldig gebruik van kruissymbolen.
Deze symbolen stammen allemaal uit een tijd ver voor Jezus.
Ook zag ik een tempel, gewijd aan een Egyptische God, de door een christelijke sekte was overgenomen, door aan de ingang kruissymbolen te plaatsen. Deze dateerde uit de derde of vierde eeuw.

Wiki:
Reeds vóór het christendom was het kruis een sacraal symbool: het zonnerad als symbool van de zon, het hakenkruis als teken van geluk; het hengselkruis als teken van leven. Vanwege de eenvoud en symmetrie van de vorm (een horizontale en een verticale balk) was het teken tevens een geliefd sierelement bij vrijwel alle oude beschavingen.[1] Volgens de Expository Dictionary of New Testament Words zou het kruis zijn oorsprong hebben in het oude Chaldea als symbool van de god Tammuz, omdat het de vorm heeft van de Griekse letter tau, de eerste letter van zijn naam.

Interessant is dat het Latijn alle verschillende kruissymbolen een onderscheidende naam hebben gekregen.
Het kruis dat meestal in kerken gebruikt wordt heet: crux immissa
In de Bijbel wordt in het Grieks de naam Stauros gebruikt.
In het Latijn heeft men dat vertaald als: crux simplex.
Een recht op staande paal dus.

Zoek crux simplex maar eens in het internet op, als afbeelding.
Het is volkomen zeker dat het kruis symbool pas in de 4e eeuw in kerken zijn intrede deed.

Net als kerstmis, een gekerstende vorm van Saturnalia.
Het was een feestdag waar iedereen aan kon deelnemen.
De scholen gaven deze dag vrijaf.
Het was ook streng verboden om op de feestdag van Saturnus een oorlog te beginnen.
Rechtbanken waren gesloten en veroordelingen werden uitgesteld. Met andere woorden: het hele openbare leven lag stil.
Iedereen kreeg dan ook de kans om mee te vieren en dit maakte van de Saturnalia een van de populairste feesten onder de bevolking.
wat interessant !
Ik ben daar geweest bij de tempel van Saturnus in Rome.
Nou herinnerde ik me vaag iets over de vastgebonden voeten van de God.. en jawel gevonden op wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Saturnaliën
Dat ie voor 't feestelijke diner weer eventjes los mocht was ik vergeten.
De bijbel had ik niet met Saturnus gekoppeld.
In de tempel stond een beeld van een oude man met het hoofd bedekt. In zijn hand hield hij een sikkel, dit was het symbool van Saturnus. De voeten van het beeld waren samengebonden met een wollen draad, tijdens de Saturnalia werd het touw losgemaakt zodat de god ook kon aanschuiven aan de feestdis. De tempel werd sinds het begin gebruikt als archief voor wetteksten en verdragen. Ook de staatskas werd daar bewaard omdat gezegd werd dat tijdens de regeerperiode van koning Saturnus geen enkele diefstal gepleegd was, want niemand had privébezit.
Wat ik me vooral weer afvroeg... Waarom wol ???
Zou dat weer met het schaap te maken hebben ?
Veel feesten, gebruiken en overleveringen zijn van heidense religies overgenomen.
Men noemt dat kerstening, een afgodische rite christelijk verklaren.

Zo werden heidense priesters door de staat betaald.
Het was Constantijn de grote die "christelijke" priesters aanbood, als zij toetraden tot zijn algemene kerk van Rome, zij ook betaald zouden worden.
Velen deden dat.
Om het voor heidenen makkelijker te maken werden hun feesten "christelijk" verklaard.

Ik denk dat het niet erg zinvol is om je in een heidense religie te verdiepen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 14 dec 2021, 11:12
Petra schreef: 07 dec 2021, 09:25

wat interessant !
Ik ben daar geweest bij de tempel van Saturnus in Rome.
Nou herinnerde ik me vaag iets over de vastgebonden voeten van de God.. en jawel gevonden op wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Saturnaliën
Dat ie voor 't feestelijke diner weer eventjes los mocht was ik vergeten.
De bijbel had ik niet met Saturnus gekoppeld.



Wat ik me vooral weer afvroeg... Waarom wol ???
Zou dat weer met het schaap te maken hebben ?
Veel feesten, gebruiken en overleveringen zijn van heidense religies overgenomen.
Men noemt dat kerstening, een afgodische rite christelijk verklaren.

Zo werden heidense priesters door de staat betaald.
Het was Constantijn de grote die "christelijke" priesters aanbood, als zij toetraden tot zijn algemene kerk van Rome, zij ook betaald zouden worden.
Velen deden dat.
Om het voor heidenen makkelijker te maken werden hun feesten "christelijk" verklaard.

Ik denk dat het niet erg zinvol is om je in een heidense religie te verdiepen.
Het zou voor jou wel eens goed je eens in iets anders te verdiepen dan de bijbel. Ik zal maar zeggen: om je enge, nauwe tunneltje eens te verlaten.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 14 dec 2021, 12:05
Alpha schreef: 14 dec 2021, 11:12 Veel feesten, gebruiken en overleveringen zijn van heidense religies overgenomen.
Men noemt dat kerstening, een afgodische rite christelijk verklaren.

Zo werden heidense priesters door de staat betaald.
Het was Constantijn de grote die "christelijke" priesters aanbood, als zij toetraden tot zijn algemene kerk van Rome, zij ook betaald zouden worden.
Velen deden dat.
Om het voor heidenen makkelijker te maken werden hun feesten "christelijk" verklaard.

Ik denk dat het niet erg zinvol is om je in een heidense religie te verdiepen.
Het zou voor jou wel eens goed je eens in iets anders te verdiepen dan de bijbel. Ik zal maar zeggen: om je enge, nauwe tunneltje eens te verlaten.
Kan iets anders dan leren hoe je Gods ingrijpen kan overleven?

Mattheüs 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die. NWV

Je mag dus zelf kiezen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 14 dec 2021, 12:36
Zolderworm schreef: 14 dec 2021, 12:05
Het zou voor jou wel eens goed je eens in iets anders te verdiepen dan de bijbel. Ik zal maar zeggen: om je enge, nauwe tunneltje eens te verlaten.
Kan iets anders dan leren hoe je Gods ingrijpen kan overleven?

Mattheüs 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die. NWV

Je mag dus zelf kiezen.
Jij mist het vermogen om boven jezelf uit te stijgen en jezelf eens de vraag te stellen: klopt het allemaal wel wat ik denk? Dat komt omdat je in bepaald ontwikkelingsstadium bent blijven steken. Vroeger in je jeugd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

Alpha schreef: 14 dec 2021, 11:12
Petra schreef: 07 dec 2021, 09:25

wat interessant !
Ik ben daar geweest bij de tempel van Saturnus in Rome.
Nou herinnerde ik me vaag iets over de vastgebonden voeten van de God.. en jawel gevonden op wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Saturnaliën
Dat ie voor 't feestelijke diner weer eventjes los mocht was ik vergeten.
De bijbel had ik niet met Saturnus gekoppeld.



Wat ik me vooral weer afvroeg... Waarom wol ???
Zou dat weer met het schaap te maken hebben ?
Veel feesten, gebruiken en overleveringen zijn van heidense religies overgenomen.
Men noemt dat kerstening, een afgodische rite christelijk verklaren.

Zo werden heidense priesters door de staat betaald.
Het was Constantijn de grote die "christelijke" priesters aanbood, als zij toetraden tot zijn algemene kerk van Rome, zij ook betaald zouden worden.
Velen deden dat.
Om het voor heidenen makkelijker te maken werden hun feesten "christelijk" verklaard.

Ik denk dat het niet erg zinvol is om je in een heidense religie te verdiepen.
Ik vind vooral paganisme juist erg interessant.

Maar goed, in dit geval.. vroeg ik me eigenlijk vooral af waarom God met wol werd vastgebonden.
Deed me ook denken aan het wol met linnen wat volgens de bijbel niet vermengd mag worden, vond ik ook zo'n voorschrift waarvan je denkt.. whyyyyyyy.
Wat ik me opeens bedacht is dat wol een natuurlijk dierlijk product is en het minst brandbaar en linnen een plantaardig product en het meest brandbaar. Zou dat ermee te maken kunnen hebben ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 14 dec 2021, 14:58
Alpha schreef: 14 dec 2021, 12:36 Kan iets anders dan leren hoe je Gods ingrijpen kan overleven?

Mattheüs 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die. NWV

Je mag dus zelf kiezen.
Jij mist het vermogen om boven jezelf uit te stijgen en jezelf eens de vraag te stellen: klopt het allemaal wel wat ik denk? Dat komt omdat je in bepaald ontwikkelingsstadium bent blijven steken. Vroeger in je jeugd.
Kijk eens in de spiegel?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

Petra schreef: 15 dec 2021, 07:49
Alpha schreef: 14 dec 2021, 11:12 Veel feesten, gebruiken en overleveringen zijn van heidense religies overgenomen.
Men noemt dat kerstening, een afgodische rite christelijk verklaren.

Zo werden heidense priesters door de staat betaald.
Het was Constantijn de grote die "christelijke" priesters aanbood, als zij toetraden tot zijn algemene kerk van Rome, zij ook betaald zouden worden.
Velen deden dat.
Om het voor heidenen makkelijker te maken werden hun feesten "christelijk" verklaard.

Ik denk dat het niet erg zinvol is om je in een heidense religie te verdiepen.
Ik vind vooral paganisme juist erg interessant.

Maar goed, in dit geval.. vroeg ik me eigenlijk vooral af waarom God met wol werd vastgebonden.
Deed me ook denken aan het wol met linnen wat volgens de bijbel niet vermengd mag worden, vond ik ook zo'n voorschrift waarvan je denkt.. whyyyyyyy.
Wat ik me opeens bedacht is dat wol een natuurlijk dierlijk product is en het minst brandbaar en linnen een plantaardig product en het meest brandbaar. Zou dat ermee te maken kunnen hebben ?
In de Bijbel staan vele voorbeelden wat afgoderij is.
Het leidt tot veel ellende, het is kwaadaardig.
Wanneer je je energie nu eens in Bijbelstudie zou willen steken, dan kan je dat begrijpen.

Deut 19:

11 Jullie mogen niet stelen, en jullie mogen elkaar niet bedriegen en oplichten.
12 Jullie mogen niet in mijn naam een valse eed afleggen en zo de naam van je God ontheiligen. Ik ben Jehovah.
13 Je mag je medemens niet afzetten en je mag niemand beroven. Het loon van een loonarbeider mag je niet de hele nacht vasthouden tot de volgende ochtend.
14 Je mag een dove niet vervloeken en je mag geen obstakel voor een blinde leggen. Je moet ontzag hebben voor je God. Ik ben Jehovah.
15 Je mag niet oneerlijk zijn wanneer je rechtspreekt. Behandel een arme niet partijdig en trek een rijke niet voor. Je moet rechtvaardig rechtspreken over je medemens.
16 Je mag niet onder het volk rondgaan om lasterpraat te verspreiden. Je mag je medemens niet naar het leven staan. Ik ben Jehovah.
17 Je mag je broeder niet haten in je hart. Je moet je medemens beslist terechtwijzen, anders word je medeschuldig aan zijn zonde.
18 Je mag geen wraak nemen en geen wrok koesteren tegen de zonen van je volk, en je moet je naaste liefhebben als jezelf. Ik ben Jehovah.
19 Houd je aan mijn voorschriften: Je mag niet twee soorten vee kruisen. Je mag niet twee soorten zaad op je akker zaaien. En je mag geen kleren dragen die zijn geweven van twee soorten draad.

De menging van wol en linnen in kleding, was aan priesters voorbehouden.
Hieruit valt op te maken dat het algemene verbod gebaseerd was op het heilige karakter van zulk een vermenging, die uitsluitend aan het heilige terrein voorbehouden bleef.”
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Vorige reactie. Zomaar snel 3 vragen:

Is de bijbel betrouwbaar? Leg uit!

Wat is afgoderij? Wie bepaalt dat?

Wat is kwaad(aardig)? Wie bepaalt dat?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Zolderworm »

Alpha schreef: 27 dec 2021, 11:00
Zolderworm schreef: 14 dec 2021, 14:58
Jij mist het vermogen om boven jezelf uit te stijgen en jezelf eens de vraag te stellen: klopt het allemaal wel wat ik denk? Dat komt omdat je in bepaald ontwikkelingsstadium bent blijven steken. Vroeger in je jeugd.
Kijk eens in de spiegel?
Jij bent gewoon een dorre en gortdroge letterknecht. Iemand die alles uit z'n hoofd heeft geleerd en nu denkt dat hij alles weet. En iemand die in zijn kille, gortdroge dorheid, verkerende in een staat van geestelijke zelfdoding, ten onder gaat aan de volkomen eigenwaan en zich totaal verliest in neerbuigendheid tegenover anderen. Ter schijnbare zelfverheffing.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door hopper »

Alpha schreef: 27 dec 2021, 11:12
19 Houd je aan mijn voorschriften: Je mag niet twee soorten vee kruisen. Je mag niet twee soorten zaad op je akker zaaien. En je mag geen kleren dragen die zijn geweven van twee soorten draad.

Blauw is de kleur van de modbreak, zo schep je verwarring.


Verder ben ik het met je eens, ik heb alleen mijn eigen zaad op de akker van mijn vrouw gezaaid. De buurman mocht niet mee doen. Zodoende zijn mijn kinderen van mijzelf. En hoefde ik geen kleren te kopen voor andermans kinderen.

[modbreak Trajecto] Wat betreft de regel voor het gebruik van blauw heb je gelijk. Ik heb het in Alpha's bericht inmiddels aangepast.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Petra »

Alpha schreef: 27 dec 2021, 11:12
Petra schreef: 15 dec 2021, 07:49

Ik vind vooral paganisme juist erg interessant.
In de Bijbel staan vele voorbeelden wat afgoderij is.
Het leidt tot veel ellende, het is kwaadaardig.
Wanneer je je energie nu eens in Bijbelstudie zou willen steken, dan kan je dat begrijpen.
Oh is het kwaadaardig, sorry hoor.
Bedankt voor je ehhh neerbuigende terechtwijzing dan maar hè.
Ligt aan mij hoor, ik snap de regels niet zo goed wat je je op fora allemaal moet laten welgevallen om geen ongenoegen op te wekken als je inferieure vrouw, tegennatuurlijke homo of iemand met een verkeerde levensbeschouwing bent.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Vreugdevol »

MagereHein schreef: 27 dec 2021, 11:18
Wat is afgoderij? Wie bepaalt dat?
M.i is alles wat tegen de eerste 4 geboden van de 10 ingaat, afgoderij.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Vreugdevol schreef: 27 dec 2021, 17:00
MagereHein schreef: 27 dec 2021, 11:18
Wat is afgoderij? Wie bepaalt dat?
M.i is alles wat tegen de eerste 4 geboden van de 10 ingaat, afgoderij.
o ja, die van de jaloerse God TOV de andere goden. Duidelijk allemaal. Feitelijk ook natuurlijk.
Staat er ook wat een ziel is en waar deze zit?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Vreugdevol »

MagereHein schreef: 27 dec 2021, 17:53
Vreugdevol schreef: 27 dec 2021, 17:00

M.i is alles wat tegen de eerste 4 geboden van de 10 ingaat, afgoderij.
o ja, die van de jaloerse God TOV de andere goden. Duidelijk allemaal. Feitelijk ook natuurlijk.
Staat er ook wat een ziel is en waar deze zit?
Vanuit jouw standpunt bestaat ie niet.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door MagereHein »

Vreugdevol schreef: 27 dec 2021, 18:04
MagereHein schreef: 27 dec 2021, 17:53 o ja, die van de jaloerse God TOV de andere goden. Duidelijk allemaal. Feitelijk ook natuurlijk.
Staat er ook wat een ziel is en waar deze zit?
Vanuit jouw standpunt bestaat ie niet.
Het bestaan van iets definieerbaars is niet, zoals velen hier denken, persoonsgebonden.
Een ziel bestaat wel of een ziel bestaat niet.
Mijn tot vervelens toe repeterende vraag blijft: hoe bespreek je dit objectief en op zinnige verstandige wijze?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Vreugdevol »

MagereHein schreef: 27 dec 2021, 18:42
Vreugdevol schreef: 27 dec 2021, 18:04

Vanuit jouw standpunt bestaat ie niet.
Het bestaan van iets definieerbaars is niet, zoals velen hier denken, persoonsgebonden.
Een ziel bestaat wel of een ziel bestaat niet.
Mijn tot vervelens toe repeterende vraag blijft: hoe bespreek je dit objectief en op zinnige verstandige wijze?
Dat gaat niet, die kennis is niet compleet te behappen voor ons op basis van Gods woord geloven wij dat we een lichaam, ziel en geest hebben.

We kunnen blijven praten maar wat een ziel precies is kan geen mens jou vertellen.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

Vreugdevol schreef: 27 dec 2021, 19:07
MagereHein schreef: 27 dec 2021, 18:42
Het bestaan van iets definieerbaars is niet, zoals velen hier denken, persoonsgebonden.
Een ziel bestaat wel of een ziel bestaat niet.
Mijn tot vervelens toe repeterende vraag blijft: hoe bespreek je dit objectief en op zinnige verstandige wijze?
Dat gaat niet, die kennis is niet compleet te behappen voor ons op basis van Gods woord geloven wij dat we een lichaam, ziel en geest hebben.

We kunnen blijven praten maar wat een ziel precies is kan geen mens jou vertellen.
Het lichaam is voor de meeste mensen te beschrijven, tastbaar en te onderzoeken in schijfjes parafine en microscopen.
De geest is evenals de ziel niet tastbaar. Het enige dat we kunnen doen is onze inzichten erover delen, welke niet tastbaar en niet te onderzoeken zijn.

Alles wat over de geest en ziel beschreven wordt kan met voldoende nieuwsgierigheid en interesse worden opgenomen, waarna je als geïnteresseerde zelf bepalen moet of je die inzichten aanneemt of niet.

Als de interesse er werkelijk is, wil ik daar nog wel een poging aan wagen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

MagereHein schreef: 27 dec 2021, 11:18 Vorige reactie. Zomaar snel 3 vragen:

Is de bijbel betrouwbaar? Leg uit!

Wat is afgoderij? Wie bepaalt dat?

Wat is kwaad(aardig)? Wie bepaalt dat?
#1. 2 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV.

#2. Een afgod is een beeld of een afbeelding of voorstelling van iets, of een symbool dat een voorwerp van hartstochtelijke verering is en hetzij werkelijk of slechts in de verbeelding bestaat. Over het algemeen gesproken is afgoderij het vereren, liefhebben, aanbidden of adoreren van een afgod. Afgoderij wordt gewoonlijk beoefend jegens een werkelijke of vermeende hogere macht, of men nu gelooft dat zo’n macht bezield is (zoals een mens, een dier of een organisatie) of onbezield (zoals een natuurkracht of een levenloos voorwerp in de natuur).
Afgoderij gaat over het algemeen met enkele gebruiken, ceremoniën of riten gepaard.

#3. Kwaadaardig - Bijvoeglijk naamwoord: schade aanrichtend, schadelijk.

Het Hebreeuwse woord raʽ, wordt op diverse manieren vertaald, onder andere met „kwaad”, „somber”, „lelijk”, „rampspoedig”, ’kwaadaardig’, „onvrijgevig” en „afgunstig”
Het Griekse woord kaʹkos kan worden gedefinieerd als dat wat (1) moreel slecht en (2) verwoestend is; het wordt onder andere weergegeven met ’slecht’, „kwaad” en ’schadelijk’

Kanker kan kwaadaardig of goedaardig zijn. In het eerste geval vaak fataal.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef: 27 dec 2021, 12:51
Alpha schreef: 27 dec 2021, 11:00 Kijk eens in de spiegel?
Jij bent gewoon een dorre en gortdroge letterknecht. Iemand die alles uit z'n hoofd heeft geleerd en nu denkt dat hij alles weet. En iemand die in zijn kille, gortdroge dorheid, verkerende in een staat van geestelijke zelfdoding, ten onder gaat aan de volkomen eigenwaan en zich totaal verliest in neerbuigendheid tegenover anderen. Ter schijnbare zelfverheffing.
Je geheugen laat je behoorlijk in de steek.
Zoals al veel vaker gezegd heb ik de zaken niet uit mijn hoofd geleerd, maar zoek ik het gewoon op. zodat ik weet waarover ik praat.

ik ben hier niet degene met eigenwaan en dus beroep ik mij daar ook niet voortdurend op.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hebben we een ziel ?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 14 dec 2021, 12:36
Zolderworm schreef: 14 dec 2021, 12:05
Het zou voor jou wel eens goed je eens in iets anders te verdiepen dan de bijbel. Ik zal maar zeggen: om je enge, nauwe tunneltje eens te verlaten.
Kan iets anders dan leren hoe je Gods ingrijpen kan overleven?
God grijpt niet in vanwege de vrije wil. Mooi he, die vrije wil?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.