God gebeurt: de visie van Hendrikse

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door callista »

Wim Nusselder schreef: Je kunt ook zeggen: God wordt juist zichtbaar tussen die mensen in, waar ze (in de woorden van Henri Nouwen) ruimte voor elkaar maken, de stem van God in elkaar herkennen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
is dat niet ook wat Klaas Hendrikse bedoelt met de woorden:
God gebeurt?
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: spelen met heilig vuur

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi callista,
callista schreef:
Wim Nusselder schreef:God wordt juist zichtbaar tussen die mensen in, waar ze (in de woorden van Henri Nouwen) ruimte voor elkaar maken, de stem van God in elkaar herkennen.
is dat niet ook wat Klaas Hendrikse bedoelt met de woorden: God gebeurt?
Ik denk het wel, maar ik heb alleen over hem gelezen en niets van hem zelf.
Als ik hem was geweest had ik me niet als atheïst gepresenteerd met die ideeën (voor zover ik daar kennis van heb genomen).

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: spelen met heilig vuur

Bericht door callista »

Wim Nusselder schreef:Hoi callista,
callista schreef:
Wim Nusselder schreef:God wordt juist zichtbaar tussen die mensen in, waar ze (in de woorden van Henri Nouwen) ruimte voor elkaar maken, de stem van God in elkaar herkennen.
is dat niet ook wat Klaas Hendrikse bedoelt met de woorden: God gebeurt?
Ik denk het wel, maar ik heb alleen over hem gelezen en niets van hem zelf.
Als ik hem was geweest had ik me niet als atheïst gepresenteerd met die ideeën (voor zover ik daar kennis van heb genomen).

Met v&Vriendengroet,

Wim
ik heb veel gezien en gelezen van Hendrikse [op video, schrijven en uitleg van hemzelf - ook over zijn boeken in de media] maar helaas ook zijn 2 boeken nog niet gelezen.. :|

1..Geloven in een God die niet bestaat
2..God bestaat niet en Jezus is zijn zoon.

Hendrikse is niet een atheïst in de betekenis die algemeen geldend is voor wat men onder een atheïst verstaat. [maar dat weet jij ook wel natuurlijk]
je zou hem meer kunnen zien als een 'religieus atheïst', een woord wat eigenlijk niet bestaat, maar zoals hij het ziet en uitlegt wel kan bestaan [of kan gebeuren om in zijn spreektrant te blijven]
jammer dat velen dat niet begrijpen en hij daardoor is afgewezen - gelukkig niet door diegenen die hem wel begrepen.
maar het heeft hem wel uit de PKN verdreven. :(
heel erg jammer...

tja, dat hijzelf voor dat woord gekozen heeft vind ik eigenlijk ook wel weer eerlijk.
in zijn ogen bestaat God ook niet als wezen of zoals- met zijn woorden - een appeltaart bestaat.

veel moderne theologen 'geloven' volgens mij op dezelfde manier als Hendrikse, maar durven er niet voor uit te komen.....en houden in wezen mensen voor de gek - en mede zichzelf.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: spelen met heilig vuur

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi callista,
callista schreef:het heeft hem wel uit de PKN verdreven.
Hij is toch nog steeds PKN predikant?!

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: spelen met heilig vuur

Bericht door callista »

Wim Nusselder schreef:Hoi callista,
callista schreef:het heeft hem wel uit de PKN verdreven.
Hij is toch nog steeds PKN predikant?!

Met v&Vriendengroet,

Wim

volgens mij niet, maar ik zal het even nakijken.
hij heeft toch een open brief geschreven aan de PKN , waarin hij zelf afstand genomen heeft?
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: spelen met heilig vuur

Bericht door Zo Hee - oud account »

Zijn boeken zijn zeer aan te raden. Een eerlijke en diep religieuze theoloog.

Edit: nav een pb: met "zijn" verwijs ik naar degene die in de posts direct hieraan voorafgaand besproken wordt, Hendrikse dus.
Laatst gewijzigd door Zo Hee - oud account op 23 mar 2013, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Gaitema »

Ik geloof wel dat hij oprecht is. Hij gaf zelf eens aan er over te verbazen een predikant in de PKN te kunnen zijn.
Dat vind ik zelf eigenlijk ook. Hij zou prima een beweging kunnen leiden, maar als hij mijn predikant zou zijn, dan kon ik wel eens Nederlands Gereformeerd worden. Gewoon, omdat het kan :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: spelen met heilig vuur

Bericht door callista »

Wim Nusselder schreef:Hoi callista,
callista schreef:het heeft hem wel uit de PKN verdreven.
Hij is toch nog steeds PKN predikant?!

Met v&Vriendengroet,

Wim
het blijkt dat hij vanaf maart 2013 [nu dus] van plan is te gaan preken op halve kracht in de Vrijzinnige Gasthuiskerk in Zierikzee.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... meer.dhtml
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi callista,

Hij is dus nog gewoon lid van de PKN en wordt/is ook gewoon nog parttime-predikant in een PKN-gemeente.

Goed om te lezen dat hij zich realiseert dat hij niet overmatig tactisch is en geen vermogen heeft om mensen te binden en dat hij zegt milder te zijn geworden en niet meer (!) de confrontatie te zoeken.
Dan zeg je nogal wat over jezelf!
Inderdaad: "eerlijk", zoals Zo Hee schreef.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Gaitema »

Het lijkt me ook dat hij beter in een vrijzinnige gemeente past.
De hele vrijzinnige beweging in de PKN vind ik eigenlijk al een andere geloof dan de meer orthodoxere stromingen,
maar het is een beweging dat zijn plek heeft en dat ook zijn ruimte zou moeten kunnen hebben.
In de orthodoxere kerken heb je ook vrijzinnige gelovigen en die willen we er ook graag bij houden.
Voor vrijzinnige kerkenraden en predikanten kan je het beste zelfstandige gemeentes of wijkgemeentes hebben.
Vrijzinnig en orthodox werkt niet echt samen. Tenzij gedoseerd.

Hendrikse is dus een geval apart, maar het past volgens mij gewoon daar beter in.
Ik las eens van hem dat hij jeugd dat de kerk nog bezoekt voor gek verklaart.
Dan zou ik al helemaal zo iets hebben van: "okee, dit is mijn kerk niet. Ik ga verder kijken.."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door callista »

Wim Nusselder schreef:Hoi callista,

Hij is dus nog gewoon lid van de PKN en wordt/is ook gewoon nog parttime-predikant in een PKN-gemeente.

Goed om te lezen dat hij zich realiseert dat hij niet overmatig tactisch is en geen vermogen heeft om mensen te binden en dat hij zegt milder te zijn geworden en niet meer (!) de confrontatie te zoeken.
Dan zeg je nogal wat over jezelf!
Inderdaad: "eerlijk", zoals Zo Hee schreef.

Met v&Vriendengroet,

Wim
ik wist niet dat deze vrijzinnige kerk ook bij de PKN hoorde.
maar in de algemene kerk van de PKN preekt hij niet meer -vanwege allerlei commotie [afwijzingen, protesten etc.]
dat heeft hij in een brief geschreven.

hier een overzicht van de diensten -2013
. mocht iemand in de buurt wonen en er naar toe willen gaan.
voor mij is het helaas te ver uit de buurt. :(

Preekrooster
http://www.hervormdzierikzee.nl/vw/rooster.htm
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door callista »

Wim Nusselder schreef:Hoi callista,

Hij is dus nog gewoon lid van de PKN en wordt/is ook gewoon nog parttime-predikant in een PKN-gemeente.

Goed om te lezen dat hij zich realiseert dat hij niet overmatig tactisch is en geen vermogen heeft om mensen te binden en dat hij zegt milder te zijn geworden en niet meer (!) de confrontatie te zoeken.
Dan zeg je nogal wat over jezelf!
Inderdaad: "eerlijk", zoals Zo Hee schreef.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Hendrikse heeft natuurlijk ook al een groot deel van zijn werk verricht en zijn visie [boodschap] doorgegeven.
dus dat blijft wel hangen -
velen zijn wellicht aan het denken gezet en dat was ook zijn bedoeling.
eigenlijk wilde hij ook de kerk nieuw leven inblazen, aangezien de kerken leeglopen [want : 'de kerk was hem lief', zoals hij zei]------maar ja......... :(

in de PKN had hij ook veel aanhangers---dus diegenen weten de weg ook wel te vinden.
alleen bepaalde orthodoxen wilden hem weghebben [Gereformeerde Bond dacht ik o.a.?]
de kerkorde werd niet aangepast.....en ze stuurden hem ook niet weg - vandaar dat hij zelf die keuze heeft gemaakt.
zo was het ook niet leuk meer.

van zijn eerste boek zijn 35.000 exemplaren verkocht, van zijn tweede boek wat minder.
verder zijn ze ook vertaald.
dus dat werkt wel door denk ik.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Gaitema »

Ik wil niet vervelend doen, maar wij wilden hem ook weg hebben.
De gewone confessionele kerken in de PKN die niet in een God geloven die niet bestaat.
Daar heb je al genoeg mensen van. We volgen geen fantasie, we volgen een God die wel bestaat.
Ik vind ook dat men respect mag hebben voor ons geloof en ons niet iets in de schoenen moeten schuiven dat we niet geloven.
En ik lieg niet, hij verklaarde jeugd die nog een kerk bezoekt voor gek. Dat heb ik zelf van hem gelezen.
Ik heb niks met zijn ideeën. Ik deel zijn geloof niet. Mag dat? Of moeten we ook boeddhisten en Imams toe laten op de kansel?

Begrijp me niet verkeerd. Ik val niemand aan, maar ik vind het allemaal logisch dat een christen iemand die niet christen is niet als dominee wil hebben.
We hebben niks met zijn geloof. Zo simpel is dat. Vinden de vrijzinnigen het prachtig, laat hij dan daar gaan preken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Zo Hee - oud account »

Gaitema schreef:Ik wil niet vervelend doen, maar wij wilden hem ook weg hebben.
Waarom? Je zegt dat je niemand aanvalt, maar je wil wel iemand uit zijn beroep zetten en hem zijn inkomen ontnemen?
De gewone confessionele kerken in de PKN die niet in een God geloven die niet bestaat.
Daar heb je al genoeg mensen van. We volgen geen fantasie, we volgen een God die wel bestaat.
Prima, mooi. Maar wat is volgens jou zo mis met de visie van Hendrikse dat hem feitelijk binnen een kerk waar jij niet komt, de mond gesnoerd moet worden? Wat is er zo bedreigend aan zijn visie?
Ik vind ook dat men respect mag hebben voor ons geloof en ons niet iets in de schoenen moeten schuiven dat we niet geloven.
Wie doet dat dan?
En ik lieg niet, hij verklaarde jeugd die nog een kerk bezoekt voor gek. Dat heb ik zelf van hem gelezen.
Ik heb niks met zijn ideeën. Ik deel zijn geloof niet. Mag dat? Of moeten we ook boeddhisten en Imams toe laten op de kansel?
Moet je mensen ontslaan, hun bestaansgrond ontnemen, de mond snoeren, alleen maar omdat ze een andere visie hebben, of misschien zelfs alleen een andere verwoording hebben, dan jij?

Wat in zijn boeken of preken staat je zo tegen dat maakt dat je hem in de persoon wil treffen?
Begrijp me niet verkeerd. Ik val niemand aan, maar ik vind het allemaal logisch dat een christen iemand die niet christen is niet als dominee wil hebben.
We hebben niks met zijn geloof. Zo simpel is dat. Vinden de vrijzinnigen het prachtig, laat hij dan daar gaan preken.
Daar preekt hij. Je zegt "we", maar voor wie praat je eigenlijk?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Adinomis »

callista schreef: Hendrikse heeft natuurlijk ook al een groot deel van zijn werk verricht en zijn visie [boodschap] doorgegeven.
dus dat blijft wel hangen -
velen zijn wellicht aan het denken gezet en dat was ook zijn bedoeling.
eigenlijk wilde hij ook de kerk nieuw leven inblazen, aangezien de kerken leeglopen [want : 'de kerk was hem lief', zoals hij zei]------maar ja......... :(
Het is bekend dat juist kerken waar niet meer de waarheid van Gods Woord wordt verkondigd leeg lopen.
En dat is ook logisch. Waarom zul je naar de kerk gaan als de kern van de boodschap is weggenomen.
Het lijkt me zelfs de bedoeling van zulke predikers, zoals ik ook al in Gaitema's woorden lees.

Het gaat in Gods Woord om de Liefde. Maar liefde en éénheid mogen nooit ten koste van de Waarheid gaan.
Andersom ook niet.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Zo Hee - oud account »

Waarom ben je niet bereid te geloven dat Hendrikse oprecht is in wat hij zegt? Waarom vind je dat je hem een dubbele agenda kan toedichten?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
callista schreef: Hendrikse heeft natuurlijk ook al een groot deel van zijn werk verricht en zijn visie [boodschap] doorgegeven.
dus dat blijft wel hangen -
velen zijn wellicht aan het denken gezet en dat was ook zijn bedoeling.
eigenlijk wilde hij ook de kerk nieuw leven inblazen, aangezien de kerken leeglopen [want : 'de kerk was hem lief', zoals hij zei]------maar ja......... :(
Het is bekend dat juist kerken waar niet meer de waarheid van Gods Woord wordt verkondigd leeg lopen.
En dat is ook logisch. Waarom zul je naar de kerk gaan als de kern van de boodschap is weggenomen.
zoals?
welke kerken?
en wat verkondigen deze kerken dan aan 'onwaarheden'?
Het lijkt me zelfs de bedoeling van zulke predikers, zoals ik ook al in Gaitema's woorden lees.
dit klinkt nogal aanmatigend en veroordelend... :|
Het gaat in Gods Woord om de Liefde. Maar liefde en éénheid mogen nooit ten koste van de Waarheid gaan.
Andersom ook niet.
Klaas Hendrikse wil die Liefde juist laten zien, omdat die in veel kerken ondergesneeuwd wordt door allerlei dogma's en doctrines...
deze dogma's staan de spiritualiteit in de weg en zo wordt het een dood boekgeloof, waar God wel bestaat, maar in wezen niet [meer] gebeurt.
en ja....wat is De Waarheid?

wat wordt daar onder verstaan of wat versta jij daaronder?
is er iemand op deze aardkloot die qua religie een claim kan leggen op "De"Absolute Waarheid?
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Zo Hee - oud account »

Adinomis schreef:Maar liefde en éénheid mogen nooit ten koste van de Waarheid gaan.
Andersom ook niet.
1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
4 De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
8 De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde

Wat is die Waarheid precies?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door callista »

Gaitema schreef:Ik wil niet vervelend doen, maar wij wilden hem ook weg hebben.
De gewone confessionele kerken in de PKN die niet in een God geloven die niet bestaat.
Daar heb je al genoeg mensen van. We volgen geen fantasie, we volgen een God die wel bestaat.
Ik vind ook dat men respect mag hebben voor ons geloof en ons niet iets in de schoenen moeten schuiven dat we niet geloven.
En ik lieg niet, hij verklaarde jeugd die nog een kerk bezoekt voor gek. Dat heb ik zelf van hem gelezen.
Ik heb niks met zijn ideeën. Ik deel zijn geloof niet. Mag dat? Of moeten we ook boeddhisten en Imams toe laten op de kansel?

Begrijp me niet verkeerd. Ik val niemand aan, maar ik vind het allemaal logisch dat een christen iemand die niet christen is niet als dominee wil hebben.
We hebben niks met zijn geloof. Zo simpel is dat. Vinden de vrijzinnigen het prachtig, laat hij dan daar gaan preken.
dank voor je eerlijke antwoord Gait..

dat Klaas Hendrikse de jeugd die nog een kerk bezoekt voor gek zou verklaren is m.i. een uitspraak die toch wat nuance verdient en er niet als een losse zin uitgepikt kan worden. [wat ook vaak met bijbelteksten wordt gedaan helaas]
Hendrikse heeft ook gezegd, dat wie nu een hedendaagse vraag stelt binnen de kerk een middeleeuws antwoord kan verwachten.

en of je boeddhisten ook moet toelaten?
op de kansel zul je ze niet zo snel tegenkomen, maar er zijn al verschillende diensten met christenen en boeddhisten samen.
omdat het boeddhisme een mooie aanvulling kan zijn
er zijn trouwens ook veel overeenkomsten.
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Zo Hee - oud account »

Als iemand zegt "Het circus zoals dat nu bestaat is achterhaald. Je zou wel gek zijn als je er nog naar toe gaat. Laten we het moderniseren", is dan zijn agenda de circussen leeg krijgen, of vol?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Adinomis »

Zo Hee schreef:
Adinomis schreef:Maar liefde en éénheid mogen nooit ten koste van de Waarheid gaan.
Andersom ook niet.
1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
4 De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
8 De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde

Wat is die Waarheid precies?
Toen ik mijn "stukje" schreef had ik ook dit bijbelgedeelte in gedachten. :) Mooi hè?

en wat je vraag betreft:
Joh.14:6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Zo Hee - oud account »

Heel mooi :)
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Adinomis, Zo Hee en anderen,
Adinomis schreef:Maar liefde en éénheid mogen nooit ten koste van de Waarheid gaan. Andersom ook niet.
Zo Hee schreef:
De liefde [...] vindt vreugde in de waarheid. [...] De liefde zal nooit vergaan. [...] Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. [...] Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde
Wat is die Waarheid precies?
Adinomis schreef:
Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.
Mag ik dat als volgt aan elkaar knopen?
De waarheid is dat liefde onvergankelijk en in die onvergankelijke vorm volmaakt is.
Liefde, het zichtbaar maken van eenheid/verbondenheid, vindt vreugde in (krijgt zin door) het zichtbaar worden van eenheid/verbondenheid, van het resultaat van onvergankelijke, volmaakte liefde.
Christus is de geest van de liefde, zowel bron van, als weg naar, als einddoel van die weg van liefde, van het zichtbaar maken van eenheid/verbondenheid.
Christus werd zichtbaar in Jezus.
Christus was (als bron) met God, is (als geest) God en als Heilige Geest over ons uitgestort en in ons actief, als we hem ruimte geven.
Als die geest van liefde in ons actief is, als wij als mensen eenheid/verbondenheid zichtbaar maken, gebeurt God 'tussen' ons, wordt God zichtbaar in de verbondenheid tussen mensen en in de verbondenheid tussen mens en natuur.

Kunnen de anderen hier er dan ook nog wat mee en doen we Klaas dan enigszins recht?
Kunnen we met behulp daarvan hedendaagse antwoorden formuleren op hedendaagse vragen?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Vertrokken user_2 »

Zo Hee schreef:
Adinomis schreef:Maar liefde en éénheid mogen nooit ten koste van de Waarheid gaan.
Andersom ook niet.
Wat is die Waarheid precies?
Adinomis schreef:en wat je vraag betreft:
Joh.14:6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.
Ja, dus Jezus is de Waarheid... maar nu de vraag, wat is die Waarheid precies? En hoe zou die Waarheid ten koste kunnen gaan van Liefde en Eenheid?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: God gebeurt: de visie van Hendrikse

Bericht door Adinomis »

Loyola schreef:
Zo Hee schreef:
Adinomis schreef:Maar liefde en éénheid mogen nooit ten koste van de Waarheid gaan.
Andersom ook niet.
Wat is die Waarheid precies?
Adinomis schreef:en wat je vraag betreft:
Joh.14:6 Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.
Ja, dus Jezus is de Waarheid... maar nu de vraag, wat is die Waarheid precies? En hoe zou die Waarheid ten koste kunnen gaan van Liefde en Eenheid?
Eigenlijk kan dat ook niet. Tenzij we de persoon Jezus Christus onze zelfbedachte eigenschappen toeschrijven. Maar dan hebben we de Waarheid tot een leugen gemaakt.
Je kunt dit principe ook op God toepassen. God is Liefde. (1 Johannes 4:8) De liefde zou in feite ook niet ten koste van de Waarheid en de éénheid kunnen gaan, want dan is het een valse liefde.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.