Christelijke kijk op de extremistische Islam

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door BdO »

Van alle aanvallen op het Europese Christendom van binnenuit is de Islam niet echt een een factor. Eerder materialisme, en de liefdeloosheid en bedrog die uit dat materialisme voortvloeien.

Is Europa nog wel zo Christelijk? Steeds minder. Hoezo zou - als Europa de secularisatie wel overleeft - een andere religie dan het Christendom een bedreiging kunnen vormen voor Europa? Europa doet het nu ook al nagenoeg zonder Christendom.

Heeft het eigenlijk wel zin om aanvallen op Christelijkheid te beschouwen per groepen mensen ingedeeld naar het een of ander zoals volk, staat, etniciteit, wonend in een geografisch gebied etc, als scheidslijnen tussen Christelijk en niet Christelijk dwars door individuen heen kunnen lopen? Ik denk het niet. Christelijkheid is daarmee per definitie ongeschikt voor hullie-zulliedenken als dat van Jan van Barneveld.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Jaron
Berichten: 1374
Lid geworden op: 19 jul 2014, 22:28
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Jaron »

BdO schreef:V
Is Europa nog wel zo Christelijk? Steeds minder. Hoezo zou - als Europa de secularisatie wel overleeft - een andere religie dan het Christendom een bedreiging kunnen vormen voor Europa? Europa doet het nu ook al nagenoeg zonder Christendom.
Hmmmm, ik kan me jammergenoeg niet meer herinneren waar ik het gelezen heb, een boek of een artikel, maar daarin stonden wat theorieen over de gevolgen van het 'ontchristenen' van Europa. Het christendom speelt een grotere samenbindende rol dan veel mensen denken. De secularisatie is eigenlijk nog maar van kort geleden en de gevolgen ervan zijn dan ook nog niet echt te zien, ook omdat diverse christelijke waarden ook door niet-christenen worden behouden, simpelweg omdat die waarden compleet verankerd zitten in onze maatschappij. Men heeft vaak ook helemaal niet door dat men christelijke waarden hanteert. Als het christendom echter compleet zou verdwijnen, zouden die waarden langzamerhand ook verdwijnen en dan is het maar zeer de vraag in wat voor maatschappij je terechtkomt. Al sinds de mens bestaat, bestaat religie en bestaat de zoek naar het hogere: dit verlangen en die leegte zit ingebouwd in de mensen (ik heb daar natuurlijk als christen wel een verklaring voor maar daar gaat het nu even niet om). Dus die leegte zal dan toch weer opgevuld moeten worden. En waarmee...? Dat zou dan zomaar een religie als de islam kunnen worden.

In ieder geval, kort gezegd: de opmerking dat Europa het nu ook al nagenoeg zonder Christendom doet. is niet helemaal eh... juist. Dan onderschat je toch echt hoezeer het christendom verweven zit, diep ingebakken is, in onze samenleving. Ook nu nog!
Dit is een onderschrift.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door BdO »

@Jaron,

ik kan daar wel inkomen wat je zegt, goed punt, goed verwoordt ook. Het is inderdaad kort geleden, en inderdaad profiteren we in positieve zin van een na-ijleffect - al zie je ook wel dat dit minder aan het worden is.


Maar er blijven voor mij vragen over waardoor ik die de focus op Islam als vijand toch een beeje bijzonder vind:

Waarom geldt de angst dan de opvulling door de Islam, terwijl er nogal wat andere zaken zijn waarvan het waarschijnlijker is dat die die leegte gaan opvullen?
En waarom is er dan niet in de eerste plaats aandacht voor het ontstaan van die leegte in plaats van waar het door opgevuld gaat worden?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Adinomis »

BdO schreef:Van alle aanvallen op het Europese Christendom van binnenuit is de Islam niet echt een een factor. Eerder materialisme, en de liefdeloosheid en bedrog die uit dat materialisme voortvloeien.

Is Europa nog wel zo Christelijk? Steeds minder. Hoezo zou - als Europa de secularisatie wel overleeft - een andere religie dan het Christendom een bedreiging kunnen vormen voor Europa? Europa doet het nu ook al nagenoeg zonder Christendom.

Heeft het eigenlijk wel zin om aanvallen op Christelijkheid te beschouwen per groepen mensen ingedeeld naar het een of ander zoals volk, staat, etniciteit, wonend in een geografisch gebied etc, als scheidslijnen tussen Christelijk en niet Christelijk dwars door individuen heen kunnen lopen? Ik denk het niet. Christelijkheid is daarmee per definitie ongeschikt voor hullie-zulliedenken als dat van Jan van Barneveld.
Het gaat niet om christelijkheid of christendom. Het gaat om Christus. En Christus speelt inderdaad geen grote rol meer in de politiek van Europa. Dat er nog bepaalde gewoontes een rol spelen heeft in veel gevallen meer te maken met traditie dan met levend geloof. Het gaat ook niet om christelijke gewoontes, maar om het volgen van Jezus Christus. Er is nog wel een overblijfsel in Europa en Nederland die tot het geestelijke Koninkrijk van God behoort. En er is wel degelijk een geestelijke strijd aan de gang:
Op. 12:17 En de draak werd razend op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren met de overigen van haar zaad,
die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben.
De draak is de geestelijke macht die achter het wereldgebeuren zit en die de strijd aangebonden heeft tegen de Joden, de overigen van haar zaad. Het zaad van de vrouw is de Messias. de Verlosser, uit Israël geboren. En daarbij allen die de Messias uit Israël volgen. Voor de draak zijn we één pot nat. De Islam keert zich duidelijk tegen Israël. We hebben gezien hoe ISIS duizenden christenen hebben vermoord of hebben gedwongen de Islam te aanvaarden. Dit proces is aangekondigd in Gods Woord.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door BdO »

Hoe Israel zich tegen Palestijnse Christenen keert, zit daar ook een draak achter?


De Geestelijke strijd wordt gevoerd binnen een mens. Bij wie het goede aan de winnende hand is, diegene komt los van de draak van het eigenbelang en de partijschappen die daaruit voortvloeien.


Er is geen politicus, koning, of militair strateeg die iemand die Jezus Christus volgt kan veranderen in iemand die dat niet doet, of andersom. Als je een bijbeltekst zo leest dat de Geestelijke betekenis te aards wordt opgevat, dan wordt het tijd om je interpretatie te heroverwegen. Dan verval je in Hosanna-geroep omdat je bevrijd wilde worden van Romeinen, terwijl Christus van een andere bevrijding is.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ericjan »

BdO schreef:Hoe Israel zich tegen Palestijnse Christenen keert, zit daar ook een draak achter?
Heb je voorbeelden dan van moord op christenen in Israël?
Heb je voorbeelden dat Joden Christenen de keuze stellen: Jood worden of de dood?
Heb je voorbeelden dan dat christenen als 2e rangs burger extra belasting dienen te betalen?

De "palestijnse" christenen misbruiken slechts het christendom voor hun "palestijnse" leugen zaak. Iemand die liegt dat Jezus een "palestijn" was is geen waar christen !
In de strijd tegen "palestijns" islamitisch terrorisme zullen helaas ook 'christenen" de dupe kunnen worden.
Als ze ware christenen waren zouden ze het Woord van GOD erkennen en daarmee dat Israël het Beloofde Land van GOD is aan de Joden en aan niemand anders.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ericjan »

BdO schreef:Van alle aanvallen op het Europese Christendom van binnenuit is de Islam niet echt een een factor. Eerder materialisme, en de liefdeloosheid en bedrog die uit dat materialisme voortvloeien.
Laat je die leugen toch niet op je mouw spelden, dat is nu juist hoe men de ware reden islam wil verdoezelen !
BdO schreef:Is Europa nog wel zo Christelijk? Steeds minder.
GOD trekt Zijn Zegen terug uit de Europese kerk omdat ze hardnekkig Zijn Wil blijven negeren en valse theologische leer brengen.
BdO schreef:Hoezo zou - als Europa de secularisatie wel overleeft - een andere religie dan het Christendom een bedreiging kunnen vormen voor Europa? Europa doet het nu ook al nagenoeg zonder Christendom.
Zo makkelijk dit: Net als onze verzorgingsstaat in NL, die zorgt dat niemand echt zelf voor de keuze wordt gesteld: Een nieuwe xxxxx kopen of klaasje, keersje of gerda helpen met ......
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ericjan »

Jaron schreef:
BdO schreef:V
Is Europa nog wel zo Christelijk? Steeds minder. Hoezo zou - als Europa de secularisatie wel overleeft - een andere religie dan het Christendom een bedreiging kunnen vormen voor Europa? Europa doet het nu ook al nagenoeg zonder Christendom.
Hmmmm, ik kan me jammergenoeg niet meer herinneren waar ik het gelezen heb, een boek of een artikel, maar daarin stonden wat theorieen over de gevolgen van het 'ontchristenen' van Europa. Het christendom speelt een grotere samenbindende rol dan veel mensen denken. De secularisatie is eigenlijk nog maar van kort geleden en de gevolgen ervan zijn dan ook nog niet echt te zien,
Veel Europeanen zoeken op hun manier nog steeds naar GOD, alleen de kerk als instituut is met hun leugens en lauwe daden en standpunten onaantrekkelijk geworden. Op die manier gaan mensen liever niet naar de kerk en dat kan ik heel goed begrijpen. Voor mij een bewijs dat GOD niet Zijn handen aftrekt van de mensen in Europa maar wel van de kerkelijke instituten.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door BdO »

ericjan schreef: Als ze ware christenen waren zouden ze het Woord van GOD erkennen en daarmee dat Israël het Beloofde Land van GOD is aan de Joden en aan niemand anders.
Tja, als je op die manier "ware Christen" definieert....
ericjan schreef:
Heb je voorbeelden dan van moord op christenen in Israël?
....dan heb ik daar geen voorbeelden van.

Ik merk wel op dat ik het best grappig vind dat mensen wiens voorouders al Christen zijn sinds het ontstaan van het Christendom in een gebied dat bij een Christelijk Rijk hoorde vanaf het Edict van Milaan in 313 even worden gediskwalificeerd als Christen door evangelicale Islamofoob wonend in landje dat toen nog een heidens moeras was, en wat pas rond de tweede helft van de 12e eeuw geheel gekerstend was.
Vanaf ongeveer 600 hebben die mensen hun Christelijke religie levend gehouden in een onchristelijk rijk onder onchristelijke overheersing. Daar zal in denkwereld van ericjan toch de nodige Zegen aan te pas zijn gekomen. Maar sinds de stichting van de staat Israel doet dat er kennelijk niet toe, en stopt God het gezegen dus maar vanwege de misinterpretatie van deze mensen van Gods Woord, namelijk, dat ze daar al die eeuwen niet hadden mogen wonen en al helemaal niet mogen blijven wonen. :ugeek: :o :shock: :?

Wil je lezen over moorden dan heb ik hier een voorbeeldje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Deir_Yassin_massacre

Wil je lezen over verdreven Christenen wiens dorp ter overruling van een uitspraak van de Hoge Raad in puin wordt geschoten dan heb ik hier een voorbeeldje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kafr_Bir'im#Israeli_rule
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Allie »

JW88 schreef:Ik vroeg me af wat de algemene mening van de christenen was met betrekking tot de Islam?
Het is natuurlijk geen geheim dat er veel extreem denkende moslims zijn (jihadisten) die de inspiratie voor hun gruwelijke daden halen uit hun religie, dus de Islam.
De reden achter hun daden en denkbeelden is dus religie, er bestaat zoiets als de vrijheid van godsdienst, rechtvaardigt dat daarmee ook hun acties, omdat dat hun overtuiging is?
Ik weet dat er verschillende vormen van de Islam zijn, maar ik focus me hier op de extremistische kant (en geloof me er zijn genoeg moslims die volledig achter deze ideologie staan)
Wat is de christelijke visie hierop? En waar ligt de grens bij het naleven van je religie? Moeten de mensen van IS worden aangepakt?
Als je een bepaalde overtuiging hebt die on jou ogen heilig is, mag je dan beperkt worden in die visie?
Op al deze vragen heb ik als overtuigd atheïst natuurlijk al een antwoord, maar ik vroeg me af wat de algemene christelijke kijk daar op is.
Er zijn natuurlijk ook heel veel christenen die heilig overtuigd zijn van hun religie en daar alles voor over hebben, wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?
Heb uw naaste lief als u zelf, dit is het belangerijkste gebod. Lijkt me duidelijk dus.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ericjan »

Allie schreef:
JW88 schreef:Ik vroeg me af wat de algemene mening van de christenen was met betrekking tot de Islam?
Het is natuurlijk geen geheim dat er veel extreem denkende moslims zijn (jihadisten) die de inspiratie voor hun gruwelijke daden halen uit hun religie, dus de Islam.
De reden achter hun daden en denkbeelden is dus religie, er bestaat zoiets als de vrijheid van godsdienst, rechtvaardigt dat daarmee ook hun acties, omdat dat hun overtuiging is?
Ik weet dat er verschillende vormen van de Islam zijn, maar ik focus me hier op de extremistische kant (en geloof me er zijn genoeg moslims die volledig achter deze ideologie staan)
Wat is de christelijke visie hierop? En waar ligt de grens bij het naleven van je religie? Moeten de mensen van IS worden aangepakt?
Als je een bepaalde overtuiging hebt die on jou ogen heilig is, mag je dan beperkt worden in die visie?
Op al deze vragen heb ik als overtuigd atheïst natuurlijk al een antwoord, maar ik vroeg me af wat de algemene christelijke kijk daar op is.
Er zijn natuurlijk ook heel veel christenen die heilig overtuigd zijn van hun religie en daar alles voor over hebben, wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?
Heb uw naaste lief als u zelf, dit is het belangerijkste gebod. Lijkt me duidelijk dus.
En wat mbt Hebt u Vader G'd lief boven alles?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Allie
Berichten: 1458
Lid geworden op: 26 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Allie »

ericjan schreef:
Allie schreef:
JW88 schreef:Ik vroeg me af wat de algemene mening van de christenen was met betrekking tot de Islam?
Het is natuurlijk geen geheim dat er veel extreem denkende moslims zijn (jihadisten) die de inspiratie voor hun gruwelijke daden halen uit hun religie, dus de Islam.
De reden achter hun daden en denkbeelden is dus religie, er bestaat zoiets als de vrijheid van godsdienst, rechtvaardigt dat daarmee ook hun acties, omdat dat hun overtuiging is?
Ik weet dat er verschillende vormen van de Islam zijn, maar ik focus me hier op de extremistische kant (en geloof me er zijn genoeg moslims die volledig achter deze ideologie staan)
Wat is de christelijke visie hierop? En waar ligt de grens bij het naleven van je religie? Moeten de mensen van IS worden aangepakt?
Als je een bepaalde overtuiging hebt die on jou ogen heilig is, mag je dan beperkt worden in die visie?
Op al deze vragen heb ik als overtuigd atheïst natuurlijk al een antwoord, maar ik vroeg me af wat de algemene christelijke kijk daar op is.
Er zijn natuurlijk ook heel veel christenen die heilig overtuigd zijn van hun religie en daar alles voor over hebben, wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?
Heb uw naaste lief als u zelf, dit is het belangerijkste gebod. Lijkt me duidelijk dus.
En wat mbt Hebt u Vader G'd lief boven alles?
Wablief..:)
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 794
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Uranopolitis »

JW88 schreef: 23 sep 2014, 16:36 Ik vroeg me af wat de algemene mening van de christenen was met betrekking tot de Islam?
Weet ik niet, maar misschien vind mijn mening interessant viewtopic.php?p=299295#p299295
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Trajecto »

Uranopolitis schreef: 31 jul 2020, 19:26
JW88 schreef: 23 sep 2014, 16:36 Ik vroeg me af wat de algemene mening van de christenen was met betrekking tot de Islam?
Weet ik niet, maar misschien vind mijn mening interessant viewtopic.php?p=299295#p299295

moderatie
:

Je geeft een reactie op een topic dat al jaren stilligt. De tekst in de quote is door iemand geschreven die al lang niet meer hier forumt.
Ik sluit dit topic. Natuurlijk kan eenieder via de link naar je recente bericht gaan.

Nulla aetas ad discendum sera