Christelijke kijk op de extremistische Islam

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door JW88 »

Ik vroeg me af wat de algemene mening van de christenen was met betrekking tot de Islam?
Het is natuurlijk geen geheim dat er veel extreem denkende moslims zijn (jihadisten) die de inspiratie voor hun gruwelijke daden halen uit hun religie, dus de Islam.
De reden achter hun daden en denkbeelden is dus religie, er bestaat zoiets als de vrijheid van godsdienst, rechtvaardigt dat daarmee ook hun acties, omdat dat hun overtuiging is?
Ik weet dat er verschillende vormen van de Islam zijn, maar ik focus me hier op de extremistische kant (en geloof me er zijn genoeg moslims die volledig achter deze ideologie staan)
Wat is de christelijke visie hierop? En waar ligt de grens bij het naleven van je religie? Moeten de mensen van IS worden aangepakt?
Als je een bepaalde overtuiging hebt die on jou ogen heilig is, mag je dan beperkt worden in die visie?
Op al deze vragen heb ik als overtuigd atheïst natuurlijk al een antwoord, maar ik vroeg me af wat de algemene christelijke kijk daar op is.
Er zijn natuurlijk ook heel veel christenen die heilig overtuigd zijn van hun religie en daar alles voor over hebben, wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ericjan »

JW88 schreef:Ik vroeg me af wat de algemene mening van de christenen was met betrekking tot de Islam?
Het is natuurlijk geen geheim dat er veel extreem denkende moslims zijn (jihadisten) die de inspiratie voor hun gruwelijke daden halen uit hun religie, dus de Islam.
De reden achter hun daden en denkbeelden is dus religie, er bestaat zoiets als de vrijheid van godsdienst, rechtvaardigt dat daarmee ook hun acties, omdat dat hun overtuiging is?
Ik weet dat er verschillende vormen van de Islam zijn, maar ik focus me hier op de extremistische kant (en geloof me er zijn genoeg moslims die volledig achter deze ideologie staan)
Wat is de christelijke visie hierop? En waar ligt de grens bij het naleven van je religie? Moeten de mensen van IS worden aangepakt?
Als je een bepaalde overtuiging hebt die on jou ogen heilig is, mag je dan beperkt worden in die visie?
Op al deze vragen heb ik als overtuigd atheïst natuurlijk al een antwoord, maar ik vroeg me af wat de algemene christelijke kijk daar op is.
Er zijn natuurlijk ook heel veel christenen die heilig overtuigd zijn van hun religie en daar alles voor over hebben, wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?
Wat jij de extremistische islam noemt is pure islam zoals die in de Koran terug is te vinden.
We kunnen veel hierover terugvinden in onze bijbel, met name Openbaring met wel als meest duidelijke voorbeeld dat men de mensen om het Woord (Joden) en volgelingen van Christus (christenen) zal onthoofden.

4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.

Hier in de Koran vers 47 de vers in tegengestelde lijn:
4. Wanneer gij de ongelovigen ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken.
5. Hij zal hen leiden en hun toestand verbeteren.
6. En hen in het paradijs, dat Hij hun heeft bekend gemaakt, toelaten.


Hierbij is in de islam sprake van een huis van vrede (daar waar de Sharia geldt en een huis van oorlog (daar waar de Sharia nog niet geldt)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ineke-kitty »

JW88: " Wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?"

Je zegt: als overtuigd atheist weet ik het antwoord wel.
Ik ben dan toch benieuwd naar dat antwoord.

Maar goed: je vraagt aan christenen wat het verschil is?

Ik heb jarenlang de Islam en daarmee ook de Koran bestudeerd, en ik kan daar uitgebreid over uitweiden, maar het wezenlijke verschil tussen de God van de christenen en die van de Islam, is dat er ten eerste in de Wet van het O.T. staat: " Gij zult niet doden" . Christus Jezus heeft nooit opgeroepen om een medemens te doden. Hij verkondigde het Evangelie , namelijk de Blijde Boodschap. De Koran verkondigt dood en verderf .

De Koran leert, dat ELKE moslim opgeroepen wordt on-gelovigen, en daarmee in HUN ogen, elke Jood en elke christen gedood moet worden, tenzij zij zich "bekeren" tot de Islam.
Wel, dat is precies wat er nu gaande is, en dan met name door ISIS uitgevoerd wordt. Moordpartijen, onthoofdingen, om maar niet te spreken van de martelingen die zij "in naam" van hun god menen te kunnen rechtvaardigen.

En dan spreek ik nog alleen maar over het verschil tussen wat de Bijbel leert in verband met geweld, en wat de Koran leert. Er zijn uiteraard meerdere verschillen.
Laatst gewijzigd door ineke-kitty op 23 sep 2014, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:JW88: " Wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?"

Je zegt: als overtuigd atheist weet ik het antwoord wel.
Ik ben dan toch benieuwd naar dat antwoord.

Maar goed: je vraagt aan christenen wat het verschil is?

Ik heb jarenlang de Islam en daarmee ook de Koran bestudeerd, en ik kan daar uitgebreid over uitweiden, maar het wezenlijke verschil tussen de God van de christenen en die van de Islam, is dat er ten eerste in de Wet van het O.T. staat: " Gij zult niet doden" . Christus Jezus heeft nooit opgeroepen om een medemens te doden. Hij verkondigde het Evangelie , namelijk de Blijde Boodschap. De Koran verkondigt dood en verderf .

De Koran leert, dat ELKE moslim opgeroepen wordt on-gelovigen, en daarmee in HUN ogen, elke Jood en elke christen gedood moet worden, mits zij zich "bekeren" tot de Islam.
En daarmee neemt men dan het verkeerde teken aan waar de bijbel voor waarschuwt.
Want wie islamiet wordt moet in het Arabisch zeggen: Er is geen GOD maar alleen allah en zijn profeet is Mohammed.
Men ontkent het bestaan van GOD en eert dan een afgod Allah.

In onze bijbel lezen we dat de antichrist zal worden geholpen door een valse profeet.
Openbaring 16,13
Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers.

Openbaring 19,20
Het beest werd gevangengenomen, samen met de valse profeet die in zijn bijzijn tekenen had verricht, waardoor hij iedereen had misleid die het merkteken van het beest droeg en zijn beeld aanbad. Levend werden ze in de vuurpoel met brandende zwavel gegooid.

Openbaring 20,10
En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door DeZoeker »

Laat ik er geen misverstand over bestaan dat ik de misdaden uit naam van de islam, of van welke religie of ideologie dan ook, ten stelligste veroordeel. Maar óók in de Bijbel (OT) staan zaken die niet zo verschrikkelijk veel verschillen van wat er momenteel in Syrie en Irak plaatsvindt (en ik neem aan dat je daar op doelt). Het grote verschil is dat er (gelukkig, zeg ik erbij) tot nog toe geen enkele christen is geweest die het in zijn hoofd heeft gehaald die ook daadwerkelijk ten uitvoer te brengen.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door BdO »

JW88 schreef:Ik vroeg me af wat de algemene mening van de christenen was met betrekking tot de Islam?
religie kan geen immoreel gedrag rechtvaardigen
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Zolderworm »

DeZoeker schreef:Laat ik er geen misverstand over bestaan dat ik de misdaden uit naam van de islam, of van welke religie of ideologie dan ook, ten stelligste veroordeel. Maar óók in de Bijbel (OT) staan zaken die niet zo verschrikkelijk veel verschillen van wat er momenteel in Syrie en Irak plaatsvindt (en ik neem aan dat je daar op doelt). Het grote verschil is dat er (gelukkig, zeg ik erbij) tot nog toe geen enkele christen is geweest die het in zijn hoofd heeft gehaald die ook daadwerkelijk ten uitvoer te brengen.
Ja, inderdaad oude tijden herleven, zullen we maar zeggen. Werden toen ook niet hele steden van andersdenkenden uitgemoord?
Only dead fish go with the flow
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ericjan »

DeZoeker schreef:Laat ik er geen misverstand over bestaan dat ik de misdaden uit naam van de islam, of van welke religie of ideologie dan ook, ten stelligste veroordeel. Maar óók in de Bijbel (OT) staan zaken die niet zo verschrikkelijk veel verschillen van wat er momenteel in Syrie en Irak plaatsvindt (en ik neem aan dat je daar op doelt). Het grote verschil is dat er (gelukkig, zeg ik erbij) tot nog toe geen enkele christen is geweest die het in zijn hoofd heeft gehaald die ook daadwerkelijk ten uitvoer te brengen.
Verschil is dat het OT niet oproept om andersdenkenden uit te moorden en de Koran wel.
In het OT gaf GOD van Israel vaak opdracht om foute volken en vijanden van Zijn Uitverkoren Volk uit te roeien, zoals GOD in de eindtijd weer zal doen. Met name aanbidders van het beest (islam en aanbidding aldaar) zullen slachtoffer worden van GOD Zijn wraak.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ineke-kitty »

ericjan: " Men ontkent het bestaan van God en eert dan een afgod Allah"

Men ontkent niet alleen het bestaan van God, maar men ontkent eveneens dat God een Zoon heeft.
De bijbel zegt dat een ieder die de Zoon loochent, ook de Vader niet kent.
In 1 Joh. 2:22 staat dan ook: Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.

Vers 23 zegt dan ook: Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Vertrokken user_2 »

JW88 schreef:.. Moeten de mensen van IS worden aangepakt?
Als je een bepaalde overtuiging hebt die on jou ogen heilig is, mag je dan beperkt worden in die visie?
Op al deze vragen heb ik als overtuigd atheïst natuurlijk al een antwoord
ineke-kitty schreef:JW88: " Wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?"

Je zegt: als overtuigd atheist weet ik het antwoord wel.
Ik ben dan toch benieuwd naar dat antwoord...
Hij zegt dat hij overtuigd atheïst is... dan kan het maar één antwoord zijn: alle meningen zijn gelijkwaardig, dus óók die van ISIS. Wie zijn wij dat wij ISIS onze zienswijze zouden moeten opleggen? 'S lands wijs, 's lands eer...

Een christen gelooft dat inderdaad niet...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef:
DeZoeker schreef:Laat ik er geen misverstand over bestaan dat ik de misdaden uit naam van de islam, of van welke religie of ideologie dan ook, ten stelligste veroordeel. Maar óók in de Bijbel (OT) staan zaken die niet zo verschrikkelijk veel verschillen van wat er momenteel in Syrie en Irak plaatsvindt (en ik neem aan dat je daar op doelt). Het grote verschil is dat er (gelukkig, zeg ik erbij) tot nog toe geen enkele christen is geweest die het in zijn hoofd heeft gehaald die ook daadwerkelijk ten uitvoer te brengen.
Verschil is dat het OT niet oproept om andersdenkenden uit te moorden en de Koran wel.
In het OT gaf GOD van Israel vaak opdracht om foute volken en vijanden van Zijn Uitverkoren Volk uit te roeien, zoals GOD in de eindtijd weer zal doen. Met name aanbidders van het beest (islam en aanbidding aldaar) zullen slachtoffer worden van GOD Zijn wraak.
Zie jij het verschil? Ik niet.
Only dead fish go with the flow
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:ericjan: " Men ontkent het bestaan van God en eert dan een afgod Allah"

Men ontkent niet alleen het bestaan van God, maar men ontkent eveneens dat God een Zoon heeft.
Inderdaad Ineke, daarin schuilt ook de betekenis van anti in anti-christ. Het ontkent zelfs niet eens dat Jezus de Zoon is, maar bestrijdt dit te vuur en te zwaard, waarmee het volledig anti-christelijk is.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ineke-kitty »

Ik vind het altijd wel apart dat het O.T. en daarmee het handelen van God wordt vergeleken met het geweld wat er zich vandaag de dag afspeelt binnen de extremistische groepering zoals ISIS, alsof dat daarmee "gerechtvaardigd" zou worden, OMDAT God volkeren in het O.T. die allemaal aan afgoderij deden, uitroeide, om Zich in Israel een rein en heilig volk voor te stellen in een land wat Hij aan HEN ter woning had beloofd.

Echter sinds de opstanding van de Here Jezus Christus, leven wij in de bedeling der Genade, waar de Heer volstrekt NIET oproept tot geweld, moord, onthoofding, marteling, en wat dies meer zij.
Christus Jezus heeft Zijn Leven gegeven, zodat een ieder die in Hem gelooft eeuwig leven heeft ontvangen, en dat is DE unieke Boodschap van het Nieuwe Testament.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Zolderworm »

ineke-kitty schreef:Ik vind het altijd wel apart dat het O.T. en daarmee het handelen van God wordt vergeleken met het geweld wat er zich vandaag de dag afspeelt binnen de extremistische groepering zoals ISIS, alsof dat daarmee "gerechtvaardigd" zou worden, OMDAT God volkeren in het O.T. die allemaal aan afgoderij deden, uitroeide, om Zich in Israel een rein en heilig volk voor te stellen in een land wat Hij aan HEN ter woning had beloofd.

Echter sinds de opstanding van de Here Jezus Christus, leven wij in de bedeling der Genade, waar de Heer volstrekt NIET oproept tot geweld, moord, onthoofding, marteling, en wat dies meer zij.
Christus Jezus heeft Zijn Leven gegeven, zodat een ieder die in Hem gelooft eeuwig leven heeft ontvangen, en dat is DE unieke Boodschap van het Nieuwe Testament.
Laten we het Oude Testament dan ogenblikkelijk afschaffen :w
Only dead fish go with the flow
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door JW88 »

Loyola schreef:
JW88 schreef:.. Moeten de mensen van IS worden aangepakt?
Als je een bepaalde overtuiging hebt die on jou ogen heilig is, mag je dan beperkt worden in die visie?
Op al deze vragen heb ik als overtuigd atheïst natuurlijk al een antwoord
ineke-kitty schreef:JW88: " Wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?"

Je zegt: als overtuigd atheist weet ik het antwoord wel.
Ik ben dan toch benieuwd naar dat antwoord...
Hij zegt dat hij overtuigd atheïst is... dan kan het maar één antwoord zijn: alle meningen zijn gelijkwaardig, dus óók die van ISIS. Wie zijn wij dat wij ISIS onze zienswijze zouden moeten opleggen? 'S lands wijs, 's lands eer...

Een christen gelooft dat inderdaad niet...
Zeg jij hier nou mee dat jij de daden van ISIS rechtvaardigt? Omdat dat hun overtuiging is geïnspireerd uit het islamitische geloof?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Zolderworm »

JW88 schreef:
Loyola schreef:
JW88 schreef:.. Moeten de mensen van IS worden aangepakt?
Als je een bepaalde overtuiging hebt die on jou ogen heilig is, mag je dan beperkt worden in die visie?
Op al deze vragen heb ik als overtuigd atheïst natuurlijk al een antwoord
ineke-kitty schreef:JW88: " Wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?"

Je zegt: als overtuigd atheist weet ik het antwoord wel.
Ik ben dan toch benieuwd naar dat antwoord...
Hij zegt dat hij overtuigd atheïst is... dan kan het maar één antwoord zijn: alle meningen zijn gelijkwaardig, dus óók die van ISIS. Wie zijn wij dat wij ISIS onze zienswijze zouden moeten opleggen? 'S lands wijs, 's lands eer...

Een christen gelooft dat inderdaad niet...
Zeg jij hier nou mee dat jij de daden van ISIS rechtvaardigt? Omdat dat hun overtuiging is geïnspireerd uit het islamitische geloof?
Ja, hoezo zijn voor een atheïst alle niet-atheïstische visies gelijkwaardig? Wat is dat nou voor onzin? Een visie houdt toch mede een opvatting over menselijkheid in, en over moraal.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 23 sep 2014, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Vertrokken user_2 »

JW88 schreef:
Loyola schreef:
JW88 schreef:.. Moeten de mensen van IS worden aangepakt?
Als je een bepaalde overtuiging hebt die on jou ogen heilig is, mag je dan beperkt worden in die visie?
Op al deze vragen heb ik als overtuigd atheïst natuurlijk al een antwoord
ineke-kitty schreef:JW88: " Wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?"

Je zegt: als overtuigd atheist weet ik het antwoord wel.
Ik ben dan toch benieuwd naar dat antwoord...
Hij zegt dat hij overtuigd atheïst is... dan kan het maar één antwoord zijn: alle meningen zijn gelijkwaardig, dus óók die van ISIS. Wie zijn wij dat wij ISIS onze zienswijze zouden moeten opleggen? 'S lands wijs, 's lands eer...

Een christen gelooft dat inderdaad niet...
Zeg jij hier nou mee dat jij de daden van ISIS rechtvaardigt? Omdat dat hun overtuiging is geïnspireerd uit het islamitische geloof?
Lees nog eens goed... ik geef antwoord op de vraag wat een overtuigd atheïst zal antwoorden...

Daaronder staat dat een christen dat niet gelooft... dat niet geloven is dus het tegendeel...
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Vertrokken user_2 »

Zolderworm schreef:Ja, hoezo zijn voor een atheïst alle niet-atheïstische visies gelijkwaardig? Wat is dat nou voor onzin? Een visie houdt toch mede een opvatting over menselijkheid in, en over moraal.
oh dus de ene moraal is toch superieur over de andere?...Wie ageerde hier ooit tegen absolutistische visies? :w
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ineke-kitty »

Zolderworm: "Laten we het Oude testament dan ogenblikkelijk afschaffen".

Dat is jouw conclusie. Ik heb dat nergens gezegd.
Ik heb gezegd dat wij NU in een andere bedeling leven, namelijk in de bedeling der Genade, en dat heeft weinig te maken met Gods handelwijze ten tijde van het O.T. met Israel en de volkeren .

Wat betekent voor jou concreet het woord "genade" dan?
Gebruikersavatar
DeZoeker
Berichten: 1271
Lid geworden op: 08 nov 2013, 20:57
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door DeZoeker »

Zolderworm schreef:
ericjan schreef:
DeZoeker schreef:Laat ik er geen misverstand over bestaan dat ik de misdaden uit naam van de islam, of van welke religie of ideologie dan ook, ten stelligste veroordeel. Maar óók in de Bijbel (OT) staan zaken die niet zo verschrikkelijk veel verschillen van wat er momenteel in Syrie en Irak plaatsvindt (en ik neem aan dat je daar op doelt). Het grote verschil is dat er (gelukkig, zeg ik erbij) tot nog toe geen enkele christen is geweest die het in zijn hoofd heeft gehaald die ook daadwerkelijk ten uitvoer te brengen.
Verschil is dat het OT niet oproept om andersdenkenden uit te moorden en de Koran wel.
In het OT gaf GOD van Israel vaak opdracht om foute volken en vijanden van Zijn Uitverkoren Volk uit te roeien, zoals GOD in de eindtijd weer zal doen. Met name aanbidders van het beest (islam en aanbidding aldaar) zullen slachtoffer worden van GOD Zijn wraak.
Zie jij het verschil? Ik niet.
Nee dat verschil zie ik inderdaad niet. En als het enige criterium dat rechtvaardigt om te worden afgeslacht is, het toebehoren aan een "fout" volk, dan lijkt me dat nogal kwalijk. Daarmee wijk je niet zo gek veel af van de redeneertrend van IS en consorten. Overigens kwamen/komen ook homoseksuelen, ongelovigen en anderen voor een dergelijke "behandeling" in aanmerking. Men grijpt hier de wandaden van IS aan om de islam als religie (al dan niet terecht) in een kwaad daglicht te stellen. Maar wees dan ook kritisch op de eigen, christelijke, leer: wanneer het fundamentalisme (daar gaan we weer) de kop op steekt dan zijn de wezenlijke verschillen niet zo verschrikkelijk groot.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:Zolderworm: "Laten we het Oude testament dan ogenblikkelijk afschaffen".

Dat is jouw conclusie. Ik heb dat nergens gezegd.
Ik heb gezegd dat wij NU in een andere bedeling leven, namelijk in de bedeling der Genade, en dat heeft weinig te maken met Gods handelwijze ten tijde van het O.T. met Israel en de volkeren .

Wat betekent voor jou concreet het woord "genade" dan?
Het heeft alles nog met het OT te maken Ineke, want de genade houdt in dat volgens GOD Zijn Wet de dood nog steeds het loon is op de zonde, maar dat Hij in Christus zo (tijdelijk) niet meer straft.
Genade is:
clementie, vergeving, gratie, pardon, vergiffenis barmhartigheid, begenadiging, goedertierenheid, daarmee is of zijn degenen die genade ontvangen nog steeds schuldig aan de overtredingen, alleen de verdiende straf blijft uit.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ineke-kitty
Berichten: 2657
Lid geworden op: 25 feb 2014, 15:13
Man/Vrouw: V

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door ineke-kitty »

ericjan

Sorry, maar ik ben van mening dat ik niet [meer] schuldig ben aan welke zonde dan ook, want die is vereffend, weggedaan, opgeruimd, in de diepe zee gegooid, om maar eens wat uitdrukkingen te gebruiken, door Christus Jezus, die voor mijn zonden is gestorven, is opgestaan uit de dood, en mij eeuwig leven heeft gegeven door geloof.
Ik mag dus leven uit Genade, en genade ALLEEN. God ziet mij niet aan in het vlees dus. Maar goed, het gaat hier niet over Israel en de volkeren, en wat voor Plan God nog voor hen in petto heeft, maar onze kijk op de extremistische Islam, dus laten we on-topic blijven, en geen discussie voeren over de WET.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door JW88 »

Loyola schreef:
Zolderworm schreef:Ja, hoezo zijn voor een atheïst alle niet-atheïstische visies gelijkwaardig? Wat is dat nou voor onzin? Een visie houdt toch mede een opvatting over menselijkheid in, en over moraal.
oh dus de ene moraal is toch superieur over de andere?...Wie ageerde hier ooit tegen absolutistische visies? :w
Natuurlijk zijn voor mij niet alle niet-atheïstische visies gelijkwaardig, dat is inderdaad grote onzin. Wat die mensen van de ISIS doen kun je toch niet vergelijke met de algemene christelijke visie of welke andere religie dan ook maar, ik hoop toch dat je dat met me eens bent...
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door Vertrokken user_2 »

JW88 schreef:
Loyola schreef:
Zolderworm schreef:Ja, hoezo zijn voor een atheïst alle niet-atheïstische visies gelijkwaardig? Wat is dat nou voor onzin? Een visie houdt toch mede een opvatting over menselijkheid in, en over moraal.
oh dus de ene moraal is toch superieur over de andere?...Wie ageerde hier ooit tegen absolutistische visies? :w
Natuurlijk zijn voor mij niet alle niet-atheïstische visies gelijkwaardig, dat is inderdaad grote onzin. Wat die mensen van de ISIS doen kun je toch niet vergelijke met de algemene christelijke visie of welke andere religie dan ook maar, ik hoop toch dat je dat met me eens bent...
IK ben het daar wel mee eens ja...maar fijn om te weten dat atheïsten de christelijke moraal ook superieur achten aan sommige andere visies. ;)
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Christelijke kijk op de extremistische Islam

Bericht door JW88 »

ineke-kitty schreef:JW88: " Wat is dan het verschil met moslims die de zelfde overtuiging hebben bij hun religie?"

Je zegt: als overtuigd atheist weet ik het antwoord wel.
Ik ben dan toch benieuwd naar dat antwoord.

Maar goed: je vraagt aan christenen wat het verschil is?

Ik heb jarenlang de Islam en daarmee ook de Koran bestudeerd, en ik kan daar uitgebreid over uitweiden, maar het wezenlijke verschil tussen de God van de christenen en die van de Islam, is dat er ten eerste in de Wet van het O.T. staat: " Gij zult niet doden" . Christus Jezus heeft nooit opgeroepen om een medemens te doden. Hij verkondigde het Evangelie , namelijk de Blijde Boodschap. De Koran verkondigt dood en verderf .

De Koran leert, dat ELKE moslim opgeroepen wordt on-gelovigen, en daarmee in HUN ogen, elke Jood en elke christen gedood moet worden, tenzij zij zich "bekeren" tot de Islam.
Wel, dat is precies wat er nu gaande is, en dan met name door ISIS uitgevoerd wordt. Moordpartijen, onthoofdingen, om maar niet te spreken van de martelingen die zij "in naam" van hun god menen te kunnen rechtvaardigen.

En dan spreek ik nog alleen maar over het verschil tussen wat de Bijbel leert in verband met geweld, en wat de Koran leert. Er zijn uiteraard meerdere verschillen.
Wat nou als een christelijk persoon in de naam van zijn religie een immorele daad begaat (bijvoorbeeld een moord pleegt) rechtvaardigt dat dan zijn daad? Omdat hij het uit opdracht van God deed?