¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:ROMEINEN 3
9 Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn,
10 zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.
13 Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen.
14 Hun mond is vol vervloeking en bitterheid,
15 hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.
16 Vernieling en ellende is op hun wegen,
17 en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.
18 De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
19 Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God.
20 Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde.

Romeinen 3:
9 Wat dan? Zijn wij in een betere positie? Helemaal niet! Want in het bovenstaande hebben wij de beschuldiging geuit, dat zowel joden als Grieken allen onder de zonde zijn,
10 zoals er staat geschreven: „Er is geen rechtvaardige, zelfs niet één;
11 er is niemand die enig inzicht heeft, er is niemand die God zoekt.
12 Allen zijn afgeweken, allen te samen zijn zij waardeloos geworden; er is niemand die het goede doet, er is er nog niet één.”
13 „Hun keel is een geopend graf, met hun tong hebben zij bedrog gepleegd.” „Addergif is achter hun lippen.”
14 „En hun mond is vol van vervloeking en bittere uitlatingen.”
15 „Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.”
16 „Verderf en ellende zijn op hun wegen,
17 en de weg des vredes hebben zij niet gekend.”
18 „Geen vrees voor God staat hun voor ogen.”
19 Nu weten wij dat de Wet al wat ze zegt, richt tot hen die onder de Wet zijn, zodat elke mond wordt gestopt en de gehele wereld voor bestraffing door God in aanmerking komt.
20 Daarom zal door de werken der wet geen vlees rechtvaardig verklaard worden voor hem, want door de wet is de nauwkeurige kennis van zonde.

De Romeinen brief van Paulus is aan Tertius gedicteerd en bevat vele aanhalingen uit de Hebreeuwse geschriften (OT). Hij bespreekt hierin de problemen die ontstonden in de eerste eeuwse gemeenten.
Die bestonden uit bekeerde Joden en bekeerde Griekse heidenen.

Hij toont aan dat er voor God geen partijdigheid is.
Dat door geloof allen rechtvaardig verklaard worden door bemiddeling van Jezus.

Alle mensen hebben zonde, deze hebben zij van het eerste mensenpaar geërfd.

In hoofdstuk vanaf vers 10 beschrijft de apostel Paulus hoe ver de mensen van de oorspronkelijke volmaaktheid zijn afgeweken.

Paulus geeft een nauwkeurige beschrijving van de hedendaagse wereld!
De meeste mensen hebben geen belangstelling voor God en zijn voornemens.
Elke schijn van goedheid wordt maar al te vaak uitsluitend bewaard voor gelegenheden die iets te bieden hebben waar men beter van hoopt te worden.
Liegen en obscene taal zijn heel gewoon.
Zelfs moorden in naam van God.

Vers 18 verklaart wat de oorzaak is: „Geen vrees voor God staat hun voor ogen.”
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

Eliyahu schreef:Moet ik dat aan een christen gaan vertellen?? In het NT natuurlijk.?
Tekst?
Waar zegt hij letterlijk dat hij de beloofde Messias is?
Eliyahu schreef:Dat je de messias bent bewijs je niet door "werken", maar door het vervullen van de messiaanse profetieën, zoals die in de Tenach staan. .
Zijn werken vervulden vele profetieën.
Eliyahu schreef:God is niet fysiek.
Klopt, maar doordat hij Jezus verwekte is hij de vader.
Aangezien Jezus zijn vader vertegenwoordigende, verwerp je met hem, zijn vader.
Eliyahu schreef:Jij zegt dat geen mens de wet kan onderhouden. God zegt dat het wel kan: deut 30:920
Je “vergeet”vers 1, die de reden aan geeft.

1 En het moet geschieden dat wanneer al deze woorden over u zullen komen, de zegen en de vervloeking, die ik u heb voorgelegd, en gij ze te midden van alle natiën waarheen Jehovah, uw God, u heeft verdreven, weer ter harte hebt genomen,
Eliyahu schreef:Het is jouw logica wat niet klopt..
Het is Bijbelse logica, die de zonen Gods goddelijken noemt.
Eliyahu schreef:Manoah vergiste zich. Hij was een beetje beduusd van het bezoek van de engel. Dat hij zich vergiste blijkt ook uit het feit dat hij niet stierf..”
Welnee, Hij wist dat de engel JHWH vertegenwoordigde. Immers, niemand kan God zien en leven.
Eliyahu schreef:Het is geen afgodisch geloof. Zij aanbidden alleen de enig ware God. .
O?
De zwarte steen wordt dan niet aanbeden? Hun god heeft geen naam, alleen een titel.
Waar heeft Abraham het in de Bijbel dan over de zwarte steen en wanneer bouwde hij de kubus waar de Kaʹba 5 maal per dag aanbeden moest worden?
Eliyahu schreef:Ik weet niet waar je het over hebt, ik kan je kromme logica niet volgen, maar het feit blijft toch echt recht overeind staan dat er geen verlosser is behalve J-H-W-H.
Je weet inderdaad niet waar je het over hebt, je volgt traditionele menselijke leringen, net als de christenheid, en daar volhard je in.

Jezus bemiddeld voor de mens bij zijn vader JHWH.

Niemand komt tot de vader dan door bemiddeling van Jezus.

Jes. 29:13 „JHWH zegt: ’Omdat dit volk genaderd is met zijn mond en zij mij slechts met hun lippen verheerlijkt hebben en hun hart zelf ver van mij verwijderd hebben en hun vrees ten opzichte van mij een gebod van mensen wordt dat wordt onderwezen.’”
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef:
Eliyahu schreef:Moet ik dat aan een christen gaan vertellen?? In het NT natuurlijk.?
Tekst?
Waar zegt hij letterlijk dat hij de beloofde Messias is?
Tegen de vrouw bij de waterput toch, dacht ik?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door callista »

En kijk eens aan...ook hier--in LB-- is het weer Bijbelstudie geworden.... :naughty:
Welkom in “Levensbeschouwing”.

Hier kun je de dialoog voeren over levensbeschouwing in de brede zin van het woord.
Hier geldt niet de begrenzing van de Bijbel en/of de belijdenissen.
Uitgebreide Bijbelbespreking is hier niet toegestaan; dat hoort in een ander subforum.
Bijbelteksten gelden hier niet als bewijs. Met het citeren van Bijbelteksten dient men hier spaarzaam om te gaan.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

Jaron schreef:Alle mogelijke vragen. ;) Zoals de bekende 'waarom'-vragen als het op moeilijke dingen aankomt. Een niet-christen kan zich ook afvragen waarom sommige dingen gebeuren maar kan, indien gewenst, zulk soort vragen makkelijk naast zich neerleggen want ach, 'shit happens', alles is toeval, etc. zonder dat er ook maar iets gaat knagen in zijn of haar gedachten.

Ik zit dan echter met dingen die ik maar moeilijk kan rijmen met een liefdevolle God en kan dat soort vragen niet zomaar naast me neerleggen.

Ja, ik kan zeggen dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn maar dat is niet echt een antwoord. Of neem iets als de drie-eenheid: daar hoeft een niet-christen zich niet druk over te maken. Ik eigenlijk wel. Nou ja, alle soorten vragen die ook op dit forum voorbij komen, kan ik tegenaan lopen: een niet-christen kan ook die vragen hebben maar dan vooral uit nieuwsgierigheid. Of verbijstering. ;) Ik 'moet' toch vaak iets met die vragen.
#1
Prediker 9:11 Ik wendde mij om te zien onder de zon dat niet de snellen de wedloop hebben, noch de sterken de strijd, noch ook de wijzen het voedsel hebben, noch ook de verstandigen de rijkdom hebben, noch zelfs zij die kennis bezitten de gunst hebben; want tijd en onvoorziene gebeurtenissen treffen hen allen.

#2
Exodus 20:
13  Gij moogt niet moorden.
14 Gij moogt geen overspel plegen.
15 Gij moogt niet stelen.
16 Gij moogt als getuige geen valse verklaring tegen uw naaste afleggen.
17 Gij moogt het huis van uw naaste niet begeren. Gij moogt de vrouw van uw naaste niet begeren, noch zijn slaaf, noch zijn slavin, noch zijn stier, noch zijn ezel, noch iets wat uw naaste toebehoort.”

Toch doen mensen dat, zelfs moorden Gods naam.
En dan maar God de schuld geven?

#3 Gods wegen zijn voor mensen vaak "ondoorgrondelijk".
Door gebrek aan kennis en inzicht ziet de mens vaak niet de gevolgen van zijn handeling.

Wanneer ouders hun kind naar het ziekenhuis brengen voor een zware behandeling zal het kind dat ook niet begrijpen.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door BdO »

callista schreef:En kijk eens aan...ook hier--in LB-- is het weer Bijbelstudie geworden.... :naughty:
Welkom in “Levensbeschouwing”.

Hier kun je de dialoog voeren over levensbeschouwing in de brede zin van het woord.
Hier geldt niet de begrenzing van de Bijbel en/of de belijdenissen.
Uitgebreide Bijbelbespreking is hier niet toegestaan; dat hoort in een ander subforum.
Bijbelteksten gelden hier niet als bewijs. Met het citeren van Bijbelteksten dient men hier spaarzaam om te gaan.
voor sommigen kan dit natuurlijk spaarzaam zijn :D
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door callista »

BdO schreef:
callista schreef:En kijk eens aan...ook hier--in LB-- is het weer Bijbelstudie geworden.... :naughty:
Welkom in “Levensbeschouwing”.

Hier kun je de dialoog voeren over levensbeschouwing in de brede zin van het woord.
Hier geldt niet de begrenzing van de Bijbel en/of de belijdenissen.
Uitgebreide Bijbelbespreking is hier niet toegestaan; dat hoort in een ander subforum.
Bijbelteksten gelden hier niet als bewijs. Met het citeren van Bijbelteksten dient men hier spaarzaam om te gaan.
voor sommigen kan dit natuurlijk spaarzaam zijn :D
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
Alpha schreef:
Eliyahu schreef:Moet ik dat aan een christen gaan vertellen?? In het NT natuurlijk.?
Tekst?
Waar zegt hij letterlijk dat hij de beloofde Messias is?
Tegen de vrouw bij de waterput toch, dacht ik?
Joh 4:
25 De vrouw zei tot hem: „Ik weet dat de Messias komt, die Christus wordt genoemd. Wanneer die gekomen is, zal hij ons alle dingen openlijk bekendmaken.” 
26 Jezus zei tot haar: „Ik ben het, die met u spreek.”

Jezus zei dat m.i. nergens tegen een jood.
Hij bevestigd hier haar uitspraak.

De joden dachten op basis van werken, dat Johannes de doper de Messias was. Hij ontkende dat.
Hij gaf hen wel een hint: joh 1:
23 Hij zei: „Ik ben een stem van iemand die in de wildernis roept: ’Maakt de weg van Jehovah recht’, zoals de profeet Jesaja heeft gezegd.

Dat was voor zijn volgelingen meer dan voldoende.

40 Eén van de twee die hadden gehoord wat Johannes had gezegd en Jezus waren gevolgd, was Andreas, de broer van Simon Petrus. 
41 Deze vond eerst zijn eigen broer, Simon, en zei tot hem: „Wij hebben de Messias gevonden” (hetgeen vertaald betekent: Christus).

Zij herkenden wèl de werken van Jezus.
Bij de doop van Jezus en zijn zalving met de Hg werd bevestigd dat Jezus Gods zoon was. 
Gebruikersavatar
Wajehie
Berichten: 578
Lid geworden op: 07 dec 2014, 18:55
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Wajehie »

Alpha schreef:Welnee, Hij wist dat de engel JHWH vertegenwoordigde. Immers, niemand kan God zien en leven.
Je bedoelt Jehova.
Wat is er onduidelijk aan deze tekst.
God verschijnt aan Abraham bij Mamre
GENESIS 18
1 Daarna verscheen de HEERE aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd.

GENESIS 18 (wtg versie)
1 Later verscheen Jehovah+ aan hem te midden van de grote bomen van Ma̱mré,+ terwijl hij omstreeks de hitte van de dag+ aan de ingang van de tent zat.
Ook de context geeft duidelijk aan dat het JEHOVA was en niet een engel. God kan als mens verschijnen maar elke link met Jezus zou vermeden worden. Denk dat daarom wtg'ers dit vers ontkennen ?
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Eliyahu »

Alpha schreef:
Eliyahu schreef:Moet ik dat aan een christen gaan vertellen?? In het NT natuurlijk.?
Tekst?
Waar zegt hij letterlijk dat hij de beloofde Messias is?
Bs'd

Moet ik dat jou gaan vertellen? "De vrouw zei tegen Hem: Ik weet dat de Messias komt (Die Christus genoemd wordt); wanneer Die gekomen zal zijn, zal Hij ons alles verkondigen. Jezus zei tegen haar: Ik ben het, Die met u spreek."
Joh 4:25
Eliyahu schreef:Dat je de messias bent bewijs je niet door "werken", maar door het vervullen van de messiaanse profetieën, zoals die in de Tenach staan. .
Zijn werken vervulden vele profetieën.
Nee dus. Volgens jouw vervullen ze alleen maar wat uit hun verband gerukte teksten die helemaal niet over de messias gaan, en die helemaal geen profetieën zijn.

En de echte messiaanse profetieën die zijn ondertussen niet vervuld.
Eliyahu schreef:God is niet fysiek.
Klopt, maar doordat hij Jezus verwekte is hij de vader.
Aangezien Jezus zijn vader vertegenwoordigende, verwerp je met hem, zijn vader.
Zoals ik al zei: God is de Vader van ons allen, en je kan prima een afgedwaalde zoon verwerpen zonder de vader te verwerpen.
Eliyahu schreef:Jij zegt dat geen mens de wet kan onderhouden. God zegt dat het wel kan: deut 30:920
Je “vergeet”vers 1, die de reden aan geeft.

1 En het moet geschieden dat wanneer al deze woorden over u zullen komen, de zegen en de vervloeking, die ik u heb voorgelegd, en gij ze te midden van alle natiën waarheen Jehovah, uw God, u heeft verdreven, weer ter harte hebt genomen,
Waarom zou dat een reden zijn dat de wet niet nageleefd kan worden?

God zegt helder en duidelijk dat het kan: " 11 Want dit gebod, dat ik u heden gebied, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg.
12 Het is niet in de hemel, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons naar de hemel opstijgen om het voor ons te halen en ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
13 Het is ook niet aan de overzijde van de zee, zodat u zou kunnen zeggen: Wie zal voor ons oversteken naar de overzijde van de zee om het voor ons te halen en het ons te laten horen, zodat wij het kunnen doen?
14 Want dit woord is heel dicht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te doen."
Deut 30
Eliyahu schreef:Het is jouw logica wat niet klopt..
Het is Bijbelse logica, die de zonen Gods goddelijken noemt.
Ik heb al eerder uitgelegd dat het woord daar vertaald met "goddelijken", dat dat "elohiem" is, en dat dat "krachten" betekent.

En dat woord wordt gebruikt voor leiders, machtige mannen, rechters, engelen, en ook voor God, omdat God de bron van alle krachten is.

Dus dat "goddelijken" moet je met een korreltje zout nemen.
Eliyahu schreef:Het is geen afgodisch geloof. Zij aanbidden alleen de enig ware God. .
O?
De zwarte steen wordt dan niet aanbeden?
Nee.
Hun god heeft geen naam, alleen een titel.
Ja en?
Waar heeft Abraham het in de Bijbel dan over de zwarte steen en wanneer bouwde hij de kubus waar de Kaʹba 5 maal per dag aanbeden moest worden?
Wie zegt dat ze steen aanbidden?

En ik zeg niet dat die religie correct is, want dat is het niet, maar ze aanbidden wel alleen de God van Abraham.

En dat kan van de christenen niet gezegd worden. Met uitzondering dan van de J-H-V-H getuigen.
Eliyahu schreef:Ik weet niet waar je het over hebt, ik kan je kromme logica niet volgen, maar het feit blijft toch echt recht overeind staan dat er geen verlosser is behalve J-H-W-H.
Je weet inderdaad niet waar je het over hebt, je volgt traditionele menselijke leringen, net als de christenheid, en daar volhard je in.
Nee hoor, ik volg de bijbelse leer: Jesaja 43:10-11: "Voor Mij is er geen god geformeerd en na Mij zal er geen zijn. Ik, Ik ben J-H-W-H en buiten Mij is er geen verlosser."

Jesaja 45:21-22: "En er is geen god behalve Ik, een rechtvaardige, verlossende god is er buiten Mij niet. Wendt u tot Mij en laat u verlossen, alle einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer."

Hosea 13:4: "Maar Ik ben J-H-W-H uw God van het land Egypte af; een god nevens Mij kent gij niet en een verlosser nevens Mij is er niet."
Jer 31:34 "Kent J-H-W-H: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord van J-H-W-H, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken."

Bijbelser dan dit wordt het niet.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Eliyahu »

Wajehie schreef:
Alpha schreef:Welnee, Hij wist dat de engel JHWH vertegenwoordigde. Immers, niemand kan God zien en leven.
Je bedoelt Jehova.
Wat is er onduidelijk aan deze tekst.
God verschijnt aan Abraham bij Mamre
GENESIS 18
1 Daarna verscheen J-H-W-H aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd.


GENESIS 18 (wtg versie)
1 Later verscheen Jehovah+ aan hem te midden van de grote bomen van Ma̱mré,+ terwijl hij omstreeks de hitte van de dag+ aan de ingang van de tent zat.
Ook de context geeft duidelijk aan dat het JEHOVA was en niet een engel. God kan als mens verschijnen maar elke link met Jezus zou vermeden worden. Denk dat daarom wtg'ers dit vers ontkennen ?
Bs'd

God verscheen aan Abraham. En terwijl God verscheen aan Abraham, wat gebeurde er toen? "Hij sloeg zijn ogen op, en keek, en zie, er stonden drie mannen voor hem. Toen hij hen zag, liep hij hun snel uit de ingang van de tent tegemoet en boog zich ter aarde.
3 En hij zei: Mijn heer, als ik nu genade gevonden heb in uw ogen, ga dan uw dienaar toch niet voorbij."

Dus terwijl God bij Abraham was, kwamen drie mannen, engelen, langs.

Hoe weten we dat de mannen engelen waren?

16 Toen stonden de mannen vandaar op en keken in de richting van Sodom; en Abraham ging met hen mee om hen uitgeleide te doen.
17 J-H-W-H zei: Zal Ik voor Abraham verbergen wat Ik ga doen?
18 Immers, Abraham zal zeker tot een groot en machtig volk worden, en alle volken van de aarde zullen in hem gezegend worden.
19 Want Ik heb hem uitgekozen, opdat hij aan zijn kinderen en zijn huis na hem bevel zou geven om de weg van de HEERE in acht te nemen, door gerechtigheid en recht te doen, opdat J-H-W-H over Abraham zal brengen wat Hij over hem gesproken heeft.
20 Verder zei J-H-W-H: De roep van Sodom en Gomorra is groot en hun zonde heel zwaar.
21 Ik zal nu afdalen en zien of zij werkelijk alles gedaan hebben zoals de roep luidt die over haar tot Mij gekomen is. En zo niet, Ik zal het weten.
22 Toen keerden die mannen vandaar om en gingen naar Sodom, maar Abraham bleef nog staan voor het aangezicht van J-H-W-H.

Dus de mannen gingen naar Sodom, maar Abraham stond nog voor God. Ergo: De mannen waren niet God.

Gen 19:1 "De twee engelen kwamen 's avonds in Sodom aan, terwijl Lot in de poort van Sodom zat. Toen Lot hen zag, stond hij op om hun tegemoet te gaan, en boog hij zich met zijn gezicht ter aarde."

Hier zien we dus dat het engelen waren.

God is dus niet een mens.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Titus »

Jerommel schreef:
Titus schreef:
Jerommel schreef:"Maar gij geheel anders" hoort blijkbaar niet bij de apostolische successie...
Nee, dat staat er los van.
O ja joh?
Ja.
Maar dat kan je zelf ook wel bedenken als je weet wat de apostolische traditie inhoud.
Successie wordt toch geclaimd? Niet echt succesvol dan...
Vrij succesvol. Maar anders lees je even wat apostolische successie inhoud. https://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolische_successie

"De apostolische successie is de ononderbroken doorgave van het bisschopsambt (episcopaat), waarop de Kerk en haar hiërarchie steunt."
Kortom, heeft niets te maken met de dingen die jij er allemaal aan koppelt.
Evengoed heeft jouw disfunctioneren in deze maatschappij niets met het christendom van doen.
Ach... Moeten we weer persoonlijk worden?
Ik wou het zelfs voor jou begrijpbaar maken.
Beramen tot moorden, reden vinden om te moorden.
Heel normaal...
Niet normaal, wel heel menselijk. We zien dat door de gehele mensheid heen in het verleden heden en toekomst. In alle lagen van de bevolking in alle religies en alle overtuigingen.
Hoe vervelend jij het ook schijnt te vinden, mensen zijn kinderen van hun tijd en een product van hun omgeving. Voer eens een zinnig en open gesprek met een geschiedkundige. Leer ze.
Je neemt de mens als maatstaf en praat er beraamde moorden mee goed. 't Is weer duidelijk Titus. :naughty:
Ik praat niets goed. Ik ben gewoon vrij realistisch. Dat jij de droge realiteit van alledag niet aankan (en daarnaast niet dingen in hun eigen tijd en context kan plaatsen) is al langer bekend. Jouw probleem, niet het mijne.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Jerommel »

Titus schreef:
Jerommel schreef:
Titus schreef:
Jerommel schreef:"Maar gij geheel anders" hoort blijkbaar niet bij de apostolische successie...
Nee, dat staat er los van.
O ja joh?
Ja.
Dus het zijn geen Christenen? Niet bekeerd iig.
Maar dat kan je zelf ook wel bedenken als je weet wat de apostolische traditie inhoud.
Successie wordt toch geclaimd? Niet echt succesvol dan...
Vrij succesvol. Maar anders lees je even wat apostolische successie inhoud. https://nl.wikipedia.org/wiki/Apostolische_successie
Ah, gaat alleen omde positie dan blijkbaar, de autoriteit die zo gretig wordt aangematigd.
Duidelijk.

"De apostolische successie is de ononderbroken doorgave van het bisschopsambt (episcopaat), waarop de Kerk en haar hiërarchie steunt."
Kortom, heeft niets te maken met de dingen die jij er allemaal aan koppelt.
Zo blijkt....
Evengoed heeft jouw disfunctioneren in deze maatschappij niets met het christendom van doen.
Ach... Moeten we weer persoonlijk worden?
Ik wou het zelfs voor jou begrijpbaar maken.
Hahaha! Ik begrijp je wel hoor. Je hebt je club te verdedigen, want daaraan heb je je ziel en zaligheid verkocht voor de belofte van redding en een veilig gevoel achter zo'n indrukwekkende praalwagen..
Beramen tot moorden, reden vinden om te moorden.
Heel normaal...
Niet normaal, wel heel menselijk. We zien dat door de gehele mensheid heen in het verleden heden en toekomst. In alle lagen van de bevolking in alle religies en alle overtuigingen.
Maar gij ook niet geheel anders.... Niet bekeerd dus, nooit zondebesef gehad, blijkbaar...
De Kerk is immers Heilig, dus een moordpartijtje meer of minder, ach, wat maakt het uit. Moslims doen het ook, dus ach..
Christus vergeeft het je toch wel.
Hoe vervelend jij het ook schijnt te vinden, mensen zijn kinderen van hun tijd en een product van hun omgeving. Voer eens een zinnig en open gesprek met een geschiedkundige. Leer ze.
Je neemt de mens als maatstaf en praat er beraamde moorden mee goed. 't Is weer duidelijk Titus. :naughty:
Ik praat niets goed. Ik ben gewoon vrij realistisch. Dat jij de droge realiteit van alledag niet aankan (en daarnaast niet dingen in hun eigen tijd en context kan plaatsen) is al langer bekend. Jouw probleem, niet het mijne.
Ach, gelukkig ben ik niet verblind door al het gestolen goud.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Titus »

Jerommel schreef:Dus het zijn geen Christenen? Niet bekeerd iig.
Je "dus" slaat hier nergens op. Iets specifieker graag.
Ah, gaat alleen omde positie dan blijkbaar, de autoriteit die zo gretig wordt aangematigd.
Voor wat het eerste; klopt. Fijn dat je nu gewoon toegeeft dat je er geen zak verstand van had en maar gewoon aan het schreeuwen was. Voor wat het tweede, dat is wat jij er van maakt.
Zo blijkt....
Dat is idd gebleken.
Hahaha! Ik begrijp je wel hoor.
Ik betwijfel of jij daar op dit moment in je huidige geestelijke toestand de capaciteiten voor beschikt.
Je hebt je club te verdedigen, want daaraan heb je je ziel en zaligheid verkocht voor de belofte van redding en een veilig gevoel achter zo'n indrukwekkende praalwagen..
Ik heb niets te verdedigen. Jij hebt je geloofwaardigheid te verdedigen, en op dit moment ben je wat dat betreft leuk bezig je eigen ruiten in te gooien.

En daar wil ik het eigenlijk bij laten. Je bent op dit moment niet de moeite waard om op een forum aandacht en tijd aan te besteden. Professionele hulp zou je veel beter doen.

modbreak Tin: Het suggereren dat iemand "profesionele hulp" nodig heeft is niet de manier om hier te forummen.s
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door JW88 »

Jullie hebben de bijbel toch allemaal al 1000x gelezen, waarom quoten jullie dan steeds met teksten? Ga dat aub ergens anders doen maar niet in LB, want niemand heeft daar hier behoefte aan en bovendien is het ook niet gewenst om dat hier te doen.
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door JW88 »

Eliyahu schreef:
JW88 schreef:
Eliyahu schreef:
Alloniempje schreef:Eli, wat jij nu in ieder geval vast bewezen hebt is dat er met jou de afgelopen 15 jaar (zolang kom ik je al tegen denk ik) geen zindelijk woord te wisselen is.
Bs'd

Ik probeer nu een serieus gesprek met JW88 aan te gaan, maar zoals je ziet komt die niet verder dan schelden...
Ach man hou toch op aub, ik scheld helemaal niet, ik constateer dingen over jou die ieder normaal logisch mens ook zou constateren.

Een discussie met jou is vrij nutteloos, zoals Alloniempje al zei, er is geen zinnig woord met jou te wisselen zo lang je in je eigen droomwereld leeft en totaal niet over ook maar een klein beetje rede, rationaliteit, logica en gezond verstand beschikt.

Wat je net over atheïsten zei, dat kan echt niet, dat bevestigd gewoon alles wat ik over je gezegd heb, maar jij bent zo gehersenspoeld dat je dat al lang niet meer door hebt....
Bs'd

Dus je durft het debat niet aan, en probeert jezelf daarvoor te verontschuldigen door mij te betichten van het niet hebben ook maar een klein beetje rede, rationaliteit, logica en gezond verstand.

En dat is dan geen schelden, maar alleen maar het constateren van "dingen die ieder normaal logisch mens ook zou constateren".

I rest my case.
Met jou valt helemaal niet te praten, je leest gewoon wat je lezen wil, ik heb je al meerdere keren uitgelegd hoe het zit met atheïsten ten opzicht van die gruwelijke dingen, maar door je selectieve reacties vergeet je dat natuurlijk steeds per ongeluk :?
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Tin »

JW88 schreef:
Eliyahu schreef:
JW88 schreef: Wat je net over atheïsten zei, dat kan echt niet, dat bevestigd gewoon alles wat ik over je gezegd heb, maar jij bent zo gehersenspoeld dat je dat al lang niet meer door hebt....
Bs'd

Dus je durft het debat niet aan, en probeert jezelf daarvoor te verontschuldigen door mij te betichten van het niet hebben ook maar een klein beetje rede, rationaliteit, logica en gezond verstand.

En dat is dan geen schelden, maar alleen maar het constateren van "dingen die ieder normaal logisch mens ook zou constateren".

I rest my case.
Met jou valt helemaal niet te praten, je leest gewoon wat je lezen wil, ik heb je al meerdere keren uitgelegd hoe het zit met atheïsten ten opzicht van die gruwelijke dingen, maar door je selectieve reacties vergeet je dat natuurlijk steeds per ongeluk :?
Modbreak Tin: ik word er een beetje moe van momenteel. Men heeft toch geen bereidheid een gesprek met elkaar aan te gaan. Wat moet er dan voortdurend scheidrechtertje gespeeld worden wie aldoor net wat te ver over de schreef gaat?
Dat een atheïst miljoenen levens op zijn geweten heeft zegt net zo weinig over atheïsme als dat het feit dat Hitler vegetariër was iets zegt over vegetariërs. Dit soort ongenuanceerde suggestieve beweringen dienen dus achterwege te blijven!
Wat interessant zou zijn is een bespiegeling wat atheïsme of godsdienst zou kunnen doen met de menselijke geest.
En welke positieve, maar zeker ook negatieve gevolgen beide uitgangspunten kunnen veroorzaken wanneer ze het uitgangspunt tot handelen zijn.
Maar men komt niet verder dan de eigen "club" verdedigen en de andere aanvallen.
Waarbij rede, gezond verstand, logica etc. per definitie het exclusieve domein is van de eigen ideeën.


Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Jerommel »

Titus schreef:
Jerommel schreef:Dus het zijn geen Christenen? Niet bekeerd iig.
Je "dus" slaat hier nergens op. Iets specifieker graag.
Je weet heus wel wat bekeren is.

En laat de rest maar zitten.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 15 jul 2015, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door JW88 »

Ik probeerde Eliyahu ook uit te leggen dat die gruwelijke daden helemaal niks met het atheïst zijn of atheïsme te maken hebben, dat de daders atheist waren is net relevant als dat ze inderdaad bijvoorbeeld vegetariër zijn of allemaal donkerblond waren, maar dat schijnt hij niet te snappen of niet te willen snappen.

Maar blijkbaar mag hij wel gewoon zeggen dat ''En die atheïsten doen het omdat het atheïsten zijn, een normaal mens doet zoiets niet. Voor een atheïst heeft een menselijk leven evenveel waarde als dat van een strontvlieg.'', dat wordt blijkbaar getolereerd door de moderatie, maar als ik dan zeg dat hij volkomen onzinnig geneuzel uitslaat wordt dat opeens niet getolereerd, ik snap er niks meer van....
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Rechtuit »

JW88 schreef:Ik probeerde Eliyahu ook uit te leggen dat die gruwelijke daden helemaal niks met het atheïst zijn of atheïsme te maken hebben, dat de daders atheist waren is net relevant als dat ze inderdaad bijvoorbeeld vegetariër zijn of allemaal donkerblond waren, maar dat schijnt hij niet te snappen of niet te willen snappen.

Maar blijkbaar mag hij wel gewoon zeggen dat ''En die atheïsten doen het omdat het atheïsten zijn, een normaal mens doet zoiets niet. Voor een atheïst heeft een menselijk leven evenveel waarde als dat van een strontvlieg.'', dat wordt blijkbaar getolereerd door de moderatie, maar als ik dan zeg dat hij volkomen onzinnig geneuzel uitslaat wordt dat opeens niet getolereerd, ik snap er niks meer van....
Ook op een forum is het vrije woord heilige dus als een forumlid dat vindt mag dat gezegd worden.
En laat er nou nog een kern van waarheid in zitten ook;ken je geschiedenis van de god lozen. Neem Noord -Korea maar.Tel uit je winst.
Voor de rest willen ook wij met deze persoon niets te maken hebben,die ook nog is een totaal verkeerd beeld geeft van het jodendom.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Titus
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:26

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Titus »

Jerommel schreef:
Titus schreef:
Jerommel schreef:Dus het zijn geen Christenen? Niet bekeerd iig.
Je "dus" slaat hier nergens op. Iets specifieker graag.
Je weet heus wel wat bekeren is.
Ik weet wat bekeren in de realiteit in het christendom betekend en ik weet wat bekering in jouw Disney variant van het christendom betekend. Vandaar dat ik jouw eigen situatie er even bij pakte zodat je wat realistischer ging nadenken over bekeren.
En laat de rest maar zitten.
Mooi.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Jerommel »

Titus schreef:
Jerommel schreef:
Titus schreef:
Jerommel schreef:Dus het zijn geen Christenen? Niet bekeerd iig.
Je "dus" slaat hier nergens op. Iets specifieker graag.
Je weet heus wel wat bekeren is.
Ik weet wat bekeren in de realiteit in het christendom betekend en ik weet wat bekering in jouw Disney variant van het christendom betekend. Vandaar dat ik jouw eigen situatie er even bij pakte zodat je wat realistischer ging nadenken over bekeren.
Hmm... Schijnbaar weet je het dus echt niet... :roll:
Als je denkt dat alleen ΅Disney-christenen" tegen geweld zijn, en het ook niet plegen, laat staan beramen, moet je toch maar eens naar je eigen voorstelling van zaken onder de loupe nemen, en zeker niet bluffen over "realistisch" en wat al niet.
M.a.w. Je bazelt.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

Wajehie schreef:
Alpha schreef:Welnee, Hij wist dat de engel JHWH vertegenwoordigde. Immers, niemand kan God zien en leven.
Je bedoelt Jehova.
Wat is er onduidelijk aan deze tekst. ?
IK bedoel JHWH, wat in onze taal als Jehovah of als Jahweh uitgesproken wordt en dat varieert per taal.

Voor mij is het volkomen duidelijk dat niemand JHWH kan zien en leven en dat hij zich laat vertegenwoordigen door een engel.
De mensen aanvaardden de engel als vertegenwoordiger van JHWH.
Wajehie schreef:Ook de context geeft duidelijk aan dat het JEHOVA was en niet een engel. God kan als mens verschijnen maar elke link met Jezus zou vermeden worden. Denk dat daarom wtg'ers dit vers ontkennen ?
Dan zou dat in tegenspraak zijn met de tekst: “Niemand kan mij zien èn leven”.

Jg zien gewoon in dat het JHWH niet kàn zijn.
Zij lezen niet alleen nar de letter maar ook naar de geest.

Zij weten dat JHWH de bron is van onmetelijke energie, waarbij het inwendige van een kerncentrale of de zon, slechts een waakvlammetje is.
Geen normaal mens kan daar wandelen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

(sommige) Mensen plegen gruweldaden, alleen de christenheid doet dat in naam van God.

Zo ging in het verleden afgoderij ook gepaard met mensenoffers, zelfs kinderen werden geofferd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door callista »

Alpha schreef:(sommige) Mensen plegen gruweldaden, alleen de christenheid doet dat in naam van God.

Zo ging in het verleden afgoderij ook gepaard met mensenoffers, zelfs kinderen werden geofferd.
Ja, ook Jahweh vroeg kinderoffers

----Exodus 22 - 28 - 31: De eerstgeborene van uw zonen zult gij Mij geven. Evenzo zult gij doen met runderen en met uw kleinvee.

----Ezechiel 20:25
Ik gaf hun zelfs slechte wetten, en regels die leidden tot de dood. 26 Met hun eigen offergaven maakte ik hen onrein, hun eerstgeboren kinderen liet ik hen offeren, opdat ze in ontzetting zouden beseffen dat ik de HEER ben.”

----Exodus 13:11-16 Als de HEER u in het land van de Kanaänieten gebracht heeft, zoals hij u en uw voorouders onder ede heeft beloofd, en als hij u dat land in bezit heeft gegeven, dan moet u alles wat als eerste de moederschoot verlaat aan de HEER afstaan.

De Abrahamitische religies zijn gebaseerd op offers en bloed.....zeer primitief dus.

Kunnen we nu weer terug naar LB?
En de geldende regels HIER? :?:
Laatst gewijzigd door callista op 15 jul 2015, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.