Zwarte hekserij

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Juist. Zo zie ik dat ook.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

HarryK schreef:
En ik wil daarover hier dan ook nog een voorbeeld geven:
Lange tijd (ruim 20 jaar) woonde ik naast een buurvrouw die de gave van magnetisme had.
Zij was katholiek, en was erg huiverig voor het gebruik van haar gave.
Een poos geleden kwam ik haar tegen, en we spraken ook hierover.
Ze zei dat ze er mee gestopt was,
omdat ze op allerlei manieren ervaarde dat ze meegezogen werd in een (demonische) wereld
waarmee ze niets te maken wilde hebben.
En dat had te maken met persoonlijke ervaringen,
maar ook om hoe anderen met diezelfde gave er mee omgingen (ook 'zwart' om het maar even zo te noemen).

Het is voor jullie waarschijnlijk geen 'bewijs',
sterker, voor mij is het ook geen 'bewijs',
maar het is voor mij wel een "aanwijzing" dat daarin meer gebeurt dan wij vermoeden.
Harry , je geeft hier nu een typisch voorbeeld.
ik laat mij al jaren behandelen door een vrouw, die de gave van magnetisme heeft en bovendien helderziend is en ik kan je verzekeren, dat dat niets met demonen te maken heeft.
het is een gave......wel kan deze gave belastend zijn voor diegene, omdat ze ook vaak dingen "zien" die voor anderen verborgen blijven...en dat kan voor veel verwarring zorgen -
hier zul je moeten "leren" [als je die gave hebt] er op een bepaalde manier mee om te gaan.


vaak hebben dergelijke 'getuigenissen' meer te maken met de persoon zelf en niets met het magnetiseren of Wicca etc. op zich.
als ze dan in verwarring raken zijn het opeens demonen......ja...een soort demonen in je hoofd.
zo circuleren deze verhalen nogal veel - heel veel zelfs - vooral in christelijke kringen.....en dan opeens hebben ze Jezus leren kennen en zijn ze opeens van alle ellende af.
en de schuld wordt gelegd bij dat magnetiseren.
terwijl dat ook weer psychologisch te verklaren is.
of het wordt gebruikt als christelijke propaganda.

by the way - kwakzalvers heb je overal [mensen die voor eigen gewin [uit macht b.v.] anderen benadelen en liegen] - zelfs in het christendom en ook in de reguliere geneeskunst en de alternatieve geneeskunst
dus waakzaamheid is sowieso geboden, maar ook besef voor realiteit.

edit - ik lees dat ze katholiek was.
waarschijnlijk omdat ze een christelijke opvoeding had, heeft ze haar gaven waarschijnlijk al bij voorbaat niet gezien als niet van God [of is haar dat ingeprent door haar opvoeding vanuit bepaalde Bijbelse teksten en preken.]
.
mijn moeder en mijn opa waren ook helderziend [in bepaalde opzichten] maar ook gelovig ----dus dat gaf problemen naast de verwarring.
mijn opa was ouderling in de kerk, mijn vader en broer ook.
Laatst gewijzigd door callista op 12 apr 2013, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Zolderworm,
Zolderworm schreef:[Bevestigen dat je niet bang hoeft te zijn voor hekserij als je gelooft in Christus] had je beter niet kunnen doen. Je kunt ook iemand die met z'n zeilboot op de oceaan in een orkaan is terecht gekomen, ervan verzekeren dat hij niet vergaat omdat hij in Christus gelooft. Maar zo werkt het helaas niet. Echte zwarte magie kun je niet stoppen alleen maar door in Christus te geloven, net zo min als je een aanstormende sneltrein kunt stoppen door in Christus te geloven. Misschien dat een bovenmentale kracht de zwarte magie kan stoppen. Maar je moet vooral de door de zwarte magiër geschapen astrale entiteiten, die de magie ten uitvoer brengen, bestrijden.
Ik ga er van uit dat het merendeel van wat in West-Kenya voor ‘hekserij’ door gaat geen ‘echte zwarte magie’ is.
Gewoon onzekere, bij vlagen angstige mensen die aangrijpen wat hun cultuur hen biedt aan placebo’s om greep te krijgen op hun leven.
Wij luisteren naar economen, medici en theologen.
Zij luisteren naar ‘heksen’ die zeggen dat ze een babyslangetje moeten drogen en onder de stoel van hun autowrak moeten verstoppen om het als tweedehands auto te kunnen verkopen.
Omdat ze er in geloven, komen ze zelfverzekerder over en ‘werkt’ het.

Als uittredingservaringen jou of anderen inzicht geven in de mogelijkheden van echte zwarte magie, ben ik geneigd daar geloof aan te hechten.
Ik was toch al geneigd zwarte magie als mogelijkheid te accepteren.
Het grootste deel van wat voor hekserij doorgaat in een land als Kenya is echter neem ik aan uitstekend te bestrijden met eigenwaarde, zelfvertrouwen en wederzijdse morele steun als christenen.
Vandaar dat ik zei wat Pamela graag wilde horen.
De kans dat ze met een echte zwarte magiër van doen zou krijgen lijkt mij verwaarloosbaar.
Zonde om haar dan te vertellen dat geloven in Christus soms niet helpt (daarmee haar angst bevestigend) terwijl het in verreweg de meeste gevallen wél helpt.
Wim Nusselder schreef:Een ander boek [naast "Cursus in wonderen"] in mijn boekenkast heet "Companions in spirit", met een handgeschreven aanbeveling van de schrijfster er in.
Dat gaat over goedaardige geesten die ons na hun overlijden graag blijven helpen.
Daar heb ik nog minder in gelezen; ik voel me niet aangetrokken tot contact zoeken daarmee.
Goddelijke inspiratie is voor mij genoeg.
Zolderworm schreef:Ja, maar deze goedaardige geesten spelen inderdaad een belangrijke rol bij het begeleiden van overledenen. Vaak weten ze zelfs dat iemand gaat overlijden, voordat wij dat weten. Zo werd mijn tante Stijn al enkele weken voordat mijn moeder zou overlijden aan mijn moeders bed gezien. Ze was er bij wijze van spreken al klaar voor om mijn moeder te begeleiden, zodra ze overleden zou zijn. Ik snap niet zo goed wat de weerzin is om je met dit soort zaken bezig te houden. Op een of ander manier rust hier bij christenen over het algemeen een taboe op. Waarom? Ik snap het echt niet.
Ik heb geen weerzin tegen me bezig houden met dat soort zaken.
Ik weet er genoeg van en heb niet het gevoel dat het mijn weg is om me er verder in te verdiepen.
Ik heb alle vertrouwen in de beschikbaarheid van dergelijke (of andere) begeleiding als en zodra ik dat nodig heb.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Mag ik twee vragen stellen Callista?
Hoe kan een mens vanuit zichzelf nu helderziend zijn?
Hoe kan die magnetiseur zijn, vanuit zichzelf?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

Gaitema schreef:Mag ik twee vragen stellen Callista?
Hoe kan een mens vanuit zichzelf nu helderziend zijn?
Hoe kan die magnetiseur zijn, vanuit zichzelf?

jij mag mij alles vragen Gait.... :D
tja...zo word je geboren....
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door HarryK »

callista schreef:Harry , je geeft hier nu een typisch voorbeeld.
ik laat mij al jaren behandelen door een vrouw, die de gave van magnetisme heeft en bovendien helderziend is en ik kan je verzekeren, dat dat niets met demonen te maken heeft.
het is een gave......wel kan deze gave belastend zijn voor diegene, omdat ze ook vaak dingen "zien" die voor anderen verborgen blijven...en dat kan voor veel verwarring zorgen -
hier zul je moeten "leren" [als je die gave hebt] er op een bepaalde manier mee om te gaan.

vaak hebben dergelijke 'getuigenissen' meer te maken met de persoon zelf en niets met het magnetiseren of Wicca etc. op zich.
als ze dan in verwarring raken zijn het opeens demonen......ja...een soort demonen in je hoofd.
zo circuleren deze verhalen nogal veel - heel veel zelfs - vooral in christelijke kringen.....en dan opeens hebben ze Jezus leren kennen en zijn ze opeens van alle ellende af.
en de schuld wordt gelegd bij dat magnetiseren.
terwijl dat ook weer psychologisch te verklaren is.
of het wordt gebruikt als christelijke propaganda.

by the way - kwakzalvers heb je overal [mensen die voor eigen gewin [uit macht b.v.] anderen benadelen en liegen] - zelfs in het christendom en ook in de reguliere geneeskunst en de alternatieve geneeskunst
dus waakzaamheid is sowieso geboden, maar ook besef voor realiteit.
En callista, jij geeft hier nu een even typisch voorbeeld.
Ik hoor jou, een onbekende voor mij, hier "verzekeren" dat het niets met demonen te maken heeft.
Dat betekent dat je kunt 'bewijzen" dat het er niets mee te maken heeft?
Of betekent het dat dat jouw 'overtuiging' is (en het dus niks met zekerheid te maken heeft)?

En daartegenover hoor ik iemand die ik heel goed ken en 100% vertrouw, zeggen dat zij die invloeden wel degelijk heeft ervaren, op diverse manieren.
Iemand die overigens echt de gave van magnetiseren heeft, geen kwakzalfster.
Iemand die verre van verward is, en waarop die hele ik-was-verward-door-demonen-maar-nu-ben-ik-bekeerd-en-daarom-opeens-genezen-onzin ook niet van toepassing is.
En zoals ik al zei: dit is geen direct 'bewijs', maar wel een 'aanwijzing'.

Maar goed,
Ik begrijp hieruit dat jij niet gelooft (of niet wil geloven) in het bestaan van zwarte hekserij,
en al helemaal niet in demonische invloeden daaromheen.
Psalm 1:1
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Ik kan het ook niet concreet voor me maken.
Eigenlijk, als ik haar conclusie moet volgen, dan zou ik ook een dergelijke gave hebben of zo.
Eens maakte ik het volgende mee: Ik was in de wolken (figuurlijk, ik steeg niet op van de aarde, geen opname of wat dan ook)
Ik zag een beeldschone en had de nijging haar te vereren. Tanja! :P . Ik kreeg geduvel met haar en toen spatte de zeepbel waar ik in zat uit elkaar.

Een paar jaar later was ik bij bakker Bart met mijn broertje. We bestelden een heerlijk puddingbroodje. Terwijl ik voor hem en mij afrekende ging er een gedachte door mijn hoofd; "wat als Tanja nu binnen wandelt ?"
Ik dacht: "hoe kom ik daar nu weer op?" Ik vond dat zo komisch dat ik me na het afrekenen omkeerde en naar de ingang keek. Ik zag op dat moment niets bijzonders, maar opeens kwam Tanja er aan lopen. Ik keerde me snel van schrik om en deed alsof ze lucht was.

Later hebben we het nog eens uit gepraat. Het zette me aan het denken.

Ik heb me serieus afgevraagd wat dit dan is. Ik geloof dat het door een engel in gefluisterd is, maar kan het niet verklaren.
Dit lijkt me het meest waarschijnlijke. Engelen zijn een soort van mensen zonder een vleselijke lichaam. Wanneer we uit ons lichaam treden, dan zijn we net als zij. We staan nu wel onder de engelen geplaatst, maar dan zijn we net als zij.

God heeft ons zo geschapen. God heeft ons naar zijn beeld geschapen. Daar zit voor mij heel de verklaring in voor deze realiteit voor mij.
Als God gelijkend roept dit namelijk twee basisreacties op bij elk schepsel.
De eerste: "waaaah! Ik ben een god!""
de tweede: "nee, ik ben door God geschapen en alles wat ik ben heb ik van Hem."

De tweede reactie roept strijd op met de eerste reactie. Al snel roept dat een gevoel van afkeer op. "Ik zal toch wel zelf.. ik ben mijn eigen baas etc.."

Hoewel God zelf jou aan hem gelijkend heeft gemaakt, veroorzaakt deze zelfstrijd in je eigen ziel duisternis op. Het willen zijn van een god en over alles de regie hebben, zonder afhankelijk te zijn van God. Dat dooft juist het Licht uit.

Dit overkwam de gevallen geesten. Ze raakten zo in duisternis. Willen heersen als goden, los van God.
Het levert ergernissen op in de zielen. Wat je wil, dat gaat niet. :(
Daarmee komen de gevallen geesten (engelen) naar ons toe en planten zaad in onze gedachten:
"God heeft jou goddelijk gemaakt, maar net niet helemaal hé?"
"Jij bent je eigen god."
Laatst gewijzigd door Gaitema op 12 apr 2013, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

ja Gait - iedereen heeft die gave....jij dus ook.... :)

ik denk dat jij vele gaven hebt...
de meeste kinderen hebben die gave, maar die verdwijnt bij velen later - hetzij door opvoeding of conditionering, invloeden van religie of zo of zomaar zonder reden..kan ook... :smile:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Maar in het woord "gave" zit een gever. Je hebt het niet van je zelf. Al zouden we het willen..
we hebben alles ontvangen. De vraag is dan: wie kan dat ons geven? Is dat er één of meer?
Ik denk dat alle engelen ons dat via God kunnen geven.
Zowel engelen die in het Licht van God staan, als de engelen die zich ergeren aan dat Licht en zelfstandig willen opereren.
Verlichting en verduistering.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Dit is nu puur een geloofsdiscussie. Hoe geloven wij?
Hoe zal het in feite echt zijn? Wat is nu eigenlijk de waarheid achter de dingen?

Zoals in de bijbel staat, de lieveling-tekst van mijn zusje:
"geloof is de zekerheid van de dingen die men hoopt en het bewijs van de dingen die men niet ziet."
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:
God heeft ons zo geschapen. God heeft ons naar zijn beeld geschapen. Daar zit voor mij heel de verklaring in voor deze realiteit voor mij.
Als God gelijkend roept dit namelijk twee basisreacties op bij elk schepsel.
De eerste: "waaaah! Ik ben een god!""
de tweede: "nee, ik ben door God geschapen en alles wat ik ben heb ik van Hem."
Mooi verwoord Gait! En wat de engelen betreft, zij zijn dienaren van God en wij zijn kinderen van God (Heb.1)
En zeker, als christen heb jij ook gaven.
Ik zou zeggen de gave van het "onderscheiden van geesten".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

Gaitema schreef:Maar in het woord "gave" zit een gever. Je hebt het niet van je zelf. Al zouden we het willen..
we hebben alles ontvangen. De vraag is dan: wie kan dat ons geven? Is dat er één of meer?
Ik denk dat alle engelen ons dat via God kunnen geven.
Zowel engelen die in het Licht van God staan, als de engelen die zich ergeren aan dat Licht en zelfstandig willen opereren.
Verlichting en verduistering.
tja..gegeven door God of het goddelijke of de natuur, door genen of energie etc....
ik zou het niet weten....maar moet ik dat weten?
of wil ik dat wel weten?
ik denk dat we dat niet kunnen weten en ik heb daar vrede mee.
maar het goede overwint het kwade of zoiets....
en ja...ik geloof niet in kwade geesten - die zitten volgens mij tussen de oren en zelfs dan kunnen ze veel 'kwaad' aanrichten.
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zo Hee - oud account »

Harry, om je vraag te beantwoorden:

- ja, ik geloof dat er mensen zijn die zich bezig houden met rituelen e.d. die invloed hebben op "de geest" van de deelnemers en van degenen die er in geloven. Placebo, zoals Wim noemde, is daar een bekend voorbeeld van.
- ja, ik geloof dat er mensen zijn die zichzelf als "heks" zien
- ja, ik geloof dat mensen door andere mensen voor heks worden aangezien

Maar ik geloof zelf niet dat iedere dokter, of zelfbenoemde heks, voodoo-priester, etc., die gebruik maakt van placebo's e.d. "Heks" moet worden genoemd.

Verder geloof ik niet in zwarte of witte hekserij, evenmin in magnetiseurs, helderzienden, Feng Shui, Jan Zijlstra etc. etc.

Ik ben bang dat mijn natuurkundekennis net iets te goed is om iets te geloven van aura's, "energieen", telepathie, telekinese, etc. etc.

Neemt niet weg dat ik er geen enkele behoefte aan heb mensen met dit soort geloof dat uit hun hoofd te praten ofzo, ik geloof niet het kwaad kan, en wat ik zelf geloof slaat ook nergens op :)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

Zo Hee schreef:Harry, om je vraag te beantwoorden:

- ja, ik geloof dat er mensen zijn die zich bezig houden met rituelen e.d. die invloed hebben op "de geest" van de deelnemers en van degenen die er in geloven. Placebo, zoals Wim noemde, is daar een bekend voorbeeld van.
- ja, ik geloof dat er mensen zijn die zichzelf als "heks" zien
- ja, ik geloof dat mensen door andere mensen voor heks worden aangezien

Maar ik geloof zelf niet dat iedere dokter, of zelfbenoemde heks, voodoo-priester, etc., die gebruik maakt van placebo's e.d. "Heks" moet worden genoemd.

Verder geloof ik niet in zwarte of witte hekserij, evenmin in magnetiseurs, helderzienden, Feng Shui, Jan Zijlstra etc. etc.

Ik ben bang dat mijn natuurkundekennis net iets te goed is om iets te geloven van aura's, "energieen", telepathie, telekinese, etc. etc.

Neemt niet weg dat ik er geen enkele behoefte aan heb mensen met dit soort geloof dat uit hun hoofd te praten ofzo, ik geloof niet het kwaad kan, en wat ik zelf geloof slaat ook nergens op :)
:lol:
ach ja, het placebo effect ontken ik ook niet.... ;)
maar het zegt mij tevens wel iets over de kracht en de potentie die in jezelf zit....
als die op deze manier aangeboord wordt of opgewekt is het mij ook goed.....zeker als je daar wat hulp bij nodig hebt op wat voor manier of uit welke hoek dan ook.
totdat je tot het besef komt dat je ook zonder kan.
Zo Hee - oud account
Berichten: 551
Lid geworden op: 03 mar 2013, 20:34
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zo Hee - oud account »

Ja, dat is min of meer hoe ik het ook zie.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Dat is net zo iets als met een bijna doodervaring. Je kunt hersenfuncties onderzoeken en verklaren, wat ik begrijp van wetenschappers is dat dit iets is dat los staat van het geloven dat dit echt is of puur het werk van je hersenen. Placebo-effect lijkt me anders. Is wat Jezus deed puur een Placebo-effect? Heeft God er iets mee te maken? Kan en zijn er andere krachten die dit ook kunnen?
Bij genezing gebeurd er wat met je lichaam. Dat kan je constateren. Ik zie daar altijd God in. Door God alleen geneest een lichaam.
Wetenschap constateert iets, maar dat sluit niet Gods invloed uit. Bestaan engelen en demonen of is het hier na dit leven allemaal met ons gedaan en zijn we vergaan? Leven we één keer of zal het verder gaan?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Maar goed, daar denkt iedereen verschillend over.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:
Gaitema schreef:
God heeft ons zo geschapen. God heeft ons naar zijn beeld geschapen. Daar zit voor mij heel de verklaring in voor deze realiteit voor mij.
Als God gelijkend roept dit namelijk twee basisreacties op bij elk schepsel.
De eerste: "waaaah! Ik ben een god!""
de tweede: "nee, ik ben door God geschapen en alles wat ik ben heb ik van Hem."
Mooi verwoord Gait! En wat de engelen betreft, zij zijn dienaren van God en wij zijn kinderen van God (Heb.1)
En zeker, als christen heb jij ook gaven.
Ik zou zeggen de gave van het "onderscheiden van geesten".
Zo zie ik het dus ook.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

Adinomis schreef:

En zeker, als christen heb jij ook gaven.
Ik zou zeggen de gave van het "onderscheiden van geesten".
Adinomis

wil je hiermee zeggen dat niet-christenen geen gaven zouden kunnen hebben?
m.a.w. dat die gaven alleen aan christenen voorbehouden zijn?
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Zwarte hekserij

Bericht door vrolijke »

Zo Hee schreef:Harry, om je vraag te beantwoorden:

- ja, ik geloof dat er mensen zijn die zich bezig houden met rituelen e.d. die invloed hebben op "de geest" van de deelnemers en van degenen die er in geloven. Placebo, zoals Wim noemde, is daar een bekend voorbeeld van.
- ja, ik geloof dat er mensen zijn die zichzelf als "heks" zien
- ja, ik geloof dat mensen door andere mensen voor heks worden aangezien

Maar ik geloof zelf niet dat iedere dokter, of zelfbenoemde heks, voodoo-priester, etc., die gebruik maakt van placebo's e.d. "Heks" moet worden genoemd.

Verder geloof ik niet in zwarte of witte hekserij, evenmin in magnetiseurs, helderzienden, Feng Shui, Jan Zijlstra etc. etc.

Ik ben bang dat mijn natuurkundekennis net iets te goed is om iets te geloven van aura's, "energieen", telepathie, telekinese, etc. etc.

Neemt niet weg dat ik er geen enkele behoefte aan heb mensen met dit soort geloof dat uit hun hoofd te praten ofzo, ik geloof niet het kwaad kan, en wat ik zelf geloof slaat ook nergens op :)
Volledig mee eens.
Alleen wat de laatste zin betreft, zie ik dat duidelijk anders.
Lichtgelovigheid uitbuiten, is voor mij een strafdaad.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Adinomis »

callista schreef:
Adinomis schreef:

En zeker, als christen heb jij ook gaven.
Ik zou zeggen de gave van het "onderscheiden van geesten".
Adinomis

wil je hiermee zeggen dat niet-christenen geen gaven zouden kunnen hebben?
m.a.w. dat die gaven alleen aan christenen voorbehouden zijn?
Nee Callista, dat wil ik er niet mee zeggen. Maar gaven uit de geestenwereld die los van God en zijn Woord zijn, komen uit de verkeerde bron.
Zeker zijn dat gaven. Gaven van toekomst voorspellen bijv. handlezen, medium zijn, magnetisme, visualisatie, hypnose enz. enz. Ze kunnen op korte termijn verwonderd doen staan en "zegenrijk" lijken te werken.
Ze zijn uiteindelijk bedoeld om de mensen bij God vandaan te krijgen. Je raakt gebonden aan demonen waar je op eigen kracht niet los van kunt komen.
Al wordt het geweldig mooi en geloofwaardig verpakt, uiteindelijk is het de ondergang en de hel waarop alles uitloopt. Dit zeg ik niet om je te kwetsen, maar om je te waarschuwen!
Satan kan zich voordoen als een engel van het licht. Maar zodra jij je tot Jezus wendt, zullen de demonen hun ware gezicht laten zien.

Jac.4: 7 Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

Adinomis schreef:
callista schreef:
Adinomis schreef:

En zeker, als christen heb jij ook gaven.
Ik zou zeggen de gave van het "onderscheiden van geesten".
Adinomis

wil je hiermee zeggen dat niet-christenen geen gaven zouden kunnen hebben?
m.a.w. dat die gaven alleen aan christenen voorbehouden zijn?
Nee Callista, dat wil ik er niet mee zeggen. Maar gaven uit de geestenwereld die los van God en zijn Woord zijn, komen uit de verkeerde bron.
Zeker zijn dat gaven. Gaven van toekomst voorspellen bijv. handlezen, medium zijn, magnetisme, visualisatie, hypnose enz. enz. Ze kunnen op korte termijn verwonderd doen staan en "zegenrijk" lijken te werken.
Ze zijn uiteindelijk bedoeld om de mensen bij God vandaan te krijgen. Je raakt gebonden aan demonen waar je op eigen kracht niet los van kunt komen.
Al wordt het geweldig mooi en geloofwaardig verpakt, uiteindelijk is het de ondergang en de hel waarop alles uitloopt. Dit zeg ik niet om je te kwetsen, maar om je te waarschuwen!
Satan kan zich voordoen als een engel van het licht. Maar zodra jij je tot Jezus wendt, zullen de demonen hun ware gezicht laten zien.

Jac.4: 7 Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.

nee, je kwetst mij niet, maar ik ben een andere visie toegedaan....

ik loop b.v. al jaren bij een magnetiseur [eens in de zoveel tijd dan, als ik het nodig acht] dus dan moet ik onderhand wel behoorlijk van demonen en de duivel bezeten zijn..... :mrgreen:
tenminste als ik jou moet geloven.....

en visualisatie?
wat bedoel je daar precies mee?
doet niet iedereen dat bij tijd en wijle?
visualiseren? of heb jij het over wat anders/
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Zwarte hekserij

Bericht door vrolijke »

callista schreef:
Adinomis schreef:
callista schreef:
Adinomis schreef:

En zeker, als christen heb jij ook gaven.
Ik zou zeggen de gave van het "onderscheiden van geesten".
Adinomis

wil je hiermee zeggen dat niet-christenen geen gaven zouden kunnen hebben?
m.a.w. dat die gaven alleen aan christenen voorbehouden zijn?
Nee Callista, dat wil ik er niet mee zeggen. Maar gaven uit de geestenwereld die los van God en zijn Woord zijn, komen uit de verkeerde bron.
Zeker zijn dat gaven. Gaven van toekomst voorspellen bijv. handlezen, medium zijn, magnetisme, visualisatie, hypnose enz. enz. Ze kunnen op korte termijn verwonderd doen staan en "zegenrijk" lijken te werken.
Ze zijn uiteindelijk bedoeld om de mensen bij God vandaan te krijgen. Je raakt gebonden aan demonen waar je op eigen kracht niet los van kunt komen.
Al wordt het geweldig mooi en geloofwaardig verpakt, uiteindelijk is het de ondergang en de hel waarop alles uitloopt. Dit zeg ik niet om je te kwetsen, maar om je te waarschuwen!
Satan kan zich voordoen als een engel van het licht. Maar zodra jij je tot Jezus wendt, zullen de demonen hun ware gezicht laten zien.

Jac.4: 7 Onderwerp u dus aan God, en verzet u tegen de duivel, dan zal die van u wegvluchten.

nee, je kwetst mij niet, maar ik ben een andere visie toegedaan....

ik loop b.v. al jaren bij een magnetiseur [eens in de zoveel tijd dan, als ik het nodig acht] dus dan moet ik onderhand wel behoorlijk van demonen en de duivel bezeten zijn..... :mrgreen:
tenminste als ik jou moet geloven.....

en visualisatie?
wat bedoel je daar precies mee?
doet niet iedereen dat bij tijd en wijle?
visualiseren? of heb jij het over wat anders/
Geloof kan bergen verzetten.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Adinomis
Berichten: 2501
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:49
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Adinomis »

callista schreef: ik loop b.v. al jaren bij een magnetiseur [eens in de zoveel tijd dan, als ik het nodig acht] dus dan moet ik onderhand wel behoorlijk van demonen en de duivel bezeten zijn..... :mrgreen:
tenminste als ik jou moet geloven.....
Dat heb ik niet gezegd, ik kan dat ook niet beoordelen. Je bent een volgens mij een leuke talentvolle vrouw, maar je begeeft je in de gevarenzône.
en visualisatie?
wat bedoel je daar precies mee?
doet niet iedereen dat bij tijd en wijle?
visualiseren? of heb jij het over wat anders/
Zoiets als dit.

[modbreak RL: quotefoutjes verwijderd. Dit bericht stond in een verkeerde draad en door het aanpassen is er iets mis gegaan. Moet nu goed staan ;) ]
Laatst gewijzigd door Anonymous op 13 apr 2013, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotefoutjes opgelost
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Tin »

Zwarte heksen of niet, duidelijk is dat ze alle eigenschappen bezitten die we niet willen. Ze trekken naar de duisternis, haten alles om zich heen, azen op macht, en dit alles om slechts één ding: ter meerdere glorie van zichzelf. Ze aanbidden de dood, behalve voor zichzelf. Ter versterking van die macht is het belangrijkste wapen: geheimzinnigheid. Want wat je niet in het vizier kan krijgen, daar ben je het meeste bang voor. Dat is de dood. En wat ik ken en aan vast houd is het leven.
Maar,niet onaardig bedoelt hoor, zijn we niet allemaal een beetje deze zwarte heks? Zijn wij het niet juist die onszelf het belangrijkste vinden, doen we niet alles in de éérste plaats ter meerdere glorie van onszelf? Onze toverformules vergiftigen de aarde en de ingrediën voor vernietiging staan overal opgeslagen. Ik denk dat we dus beter bij onszelf kunnen blijven. Met beide benen op de grond. Noem het geen duisternis maar gewoon onwetendheid waarin we leven. Laten we wat meer licht toelaten. :)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.