Zwarte hekserij

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:Nee, niet blijkbaar, weer jouw vooroordeel.
Zolderworm schreef:Jouw verhaal over Lucifer en de nadere uitleg naderhand, vind ik toch niet echt een eigen visie.
Wat een raar argument is dat toch...
In de eerste plaats, geen mens bedenkt al zijn visies zelf.
Ten tweede is het 'eigen' zijn van een visie m.i. irrelevant voor de vraag of iets waar is of niet.
Maar goed, je kreeg de indruk dat ik van alles enigszins klakkeloos heb overgenomen van iets of iemand.
Die indruk klopt niet.
Als het goed is, bedenkt je je visies zelf, al is het met gebruikmaking van de visies van anderen, zoals die onder meer in de verschillende religies zijn vastgelegd.
Echter als ik lees:
"Het is m.i. vrij eenvoudig te verwoorden.
We zitten in een situatie waarbij er in feite 2 Goden zijn.
God van de Hemel, en de god van de wereld.
Met de zondeval is blijkbaar de heerschappij over de schepping verspeeld aan de serpent, zodoende is dat de heerser van de wereld, heeft veel aanbidders in vele vormen, op vele manieren.
Het is nu weer aan het herenigen, dat wat er destijds met de babylonische spraakverwarring uit elkaar is gedreven door God.
Het is de éne algemene wereldreligie die op (weder)komst is."

dan is dat voor mij toch een uitgesproken christelijke visie. Ik kan daar weinig eigen inbreng in ontdekken. Misschien is die interpretatie van de babylonische spraakverwarring een stukje eigen inbreng. Maar voor mij is dat alles toch puur christendom, zoals dit doorgaans wordt geleerd. Op zich prima dat je dit gelooft. Ieder mag geloven wat hij wil. Maar een eigen visie? Nou nee.
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Het is een geloof.
Ja, maar je gelooft toch niet zomaar wat??
We weten, als mens, een aantal dingen niet, of niet zeker, of we hebben het niet onderzocht, of er is geen sluitende conclusie of geen bewijs.
Toch nemen we van alles voor waar aan. Dus de één gelooft zomaar wat, en een ander:
Jij redeneert over Lucifer en over occulte genootschappen, en dus beschuldigt occulte genootschappen er per definitie van met de vijand te heulen, alsof het om zekerheden gaat:
Ik beschuldig niemand.
Ik geloof e.e.a., waardoor e.e.a. in een ander daglicht is komen te staan.
Ik wordt op mijn beurt weer niet blij als ik hoor hoe men in die kringen tegen God aan kijkt.
Bij hen is God de dwarsligger die ons dom wilde houden en ons voor straf verstootte toen Lucifer het licht in de mens kwam brengen.
Tja, dat kan niet allebei waar zijn...
Als jij schrijft:
"Interessant altijd, zo'n boekje open over duistere genootschappen.
Er is duidelijk potentie tot eenheid tussen al deze stromingen.
Het is de god van de wereld, Lucifer..."

dan beschuldig jij om te beginnen alle genootschappen die zich met esoterie bezighouden, ervan duistere genootschappen te zijn, en voorst dat ze heulen met de god van de duisternis: Lucifer. Dat vind ik duidelijk een beschuldiging, zonder dat je enig onderscheid maakt. Als je specifiek bepaalde genootschappen bedoelt en anderen niet, dan zou je duidelijk moeten aangeven om welke genootschappen het precies gaat. Nu scheer je iedereen over dezelfde negatieve kam. Wat denk je bijvoorbeeld over het Lectorium Rosicrucianum, of over het Theosofisch Genootschap? Ik wil een meer gedetailleerde visie, niet een grote over-één-kam-scheerderij.
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Interessant altijd, zo'n boekje open over duistere genootschappen.
Er is duidelijk potentie tot eenheid tussen al deze stromingen.
Het is de god van de wereld, Lucifer.
Dat is mijn grote bezwaar. Hoezo deze zekerheid? Het is toch echt alleen maar jouw opvatting.
Nee hoor, dat is toch echt niet alleen mijn opvatting.
Ik heb e.e.a. wel onderzocht i.i.g.
Maar goed, hoezo die zekerheid? Tja, sommige dingen worden gewoon erg duidelijk als je ze bestudeert.
Zo duidelijk dat jij de opperrechter mag zijn die per definitie alle esoterische genootschappen demoniseert?
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:Het is immers alleen maar geloof.
Voor jou misschien, maar het is voor (bijv.) mij een zoektocht naar de Waarheid geweest. Ik geloof niet zomaar wat.
Nee, maar zeker weten doe je het ook niet. Daar gaat het mij om. Daarom moet je voorzichtig zijn met je commentaar op mensen en groeperingen die andere dingen geloven dan jij.
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:En dus moet je er, volgens mij, voorzichtig mee zijn zomaar mensen te beschuldigen van een verbond met Lucifer. Want dat is wel wat je doet.
Nee, dat is niet wat ik doe.
Het ligt toch allemaal veel ingewikkelder dan dat, beste Zolderworm.
Maar als ik denk dat mensen met de verkeerde in zee dreigen te gaan, dan zal ik proberen ze ZELF eens goed te laten nadenken of het aantrekkelijke pad wel zo'n wijze keuze is.
Een goed advies is nooit weg. En als je het inderdaad daarbij zou laten is dat prima. Maar helaas is je toon tot nu toe: Ik, Jerommel, weet het zeker: Jullie zijn slecht. Jullie zijn duister en bevinden je op het pad van Lucifer. Punt uit.
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:Maar of het echt zo is, dat is nog maar helemaal de vraag.
Precies, die gaat op onderzoek uit.
Wat is waar? Dat is de vraag.
Ja, wees daarom voortaan wat minder stellig met je beweringen, zoals: "Het is de god van de wereld, Lucifer."
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:Ik zie in jouw directe beschuldiging van heulen met de vijand helemaal geen neiging tot onderzoek en geen voorzichtigheid. Dat ontbreekt er aan.
Misschien komt dat omdat je niet alziende bent.
Ik bedoel, wat zijn de gegevens die je hebt, en is dat genoeg om die conclusie te kunnen trekken?
Je hebt dus geen idee waar aan het ontbreken zou. No data.
Dan reageer ik wat geërgerd...
Ik weet genoeg om te kunnen zeggen dat de stelligheid waarmee jij esoterische genootschappen beschuldigt, niet terecht is. Ik weet namelijk dat wij mensen weinig weten over hoe de werkelijkheid echt in elkaar zit, en er voorzichtig mee moeten zijn, te spreken alsof we wel alles zeker weten, en helemaal voorzichtig ermee moeten zijn anderen bij voorbaat te beschuldigen en te demoniseren.
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Het is ergerlijk om 'geloven' te willen bestempelen als 'irrationele overtuiging' of 'aanname zonder basis'.
Je hebt blijkbaar geen idee.
Dat zeg ik niet. Ik beweer alleen dat je te stellig bent, en daarmee bij voorbaat mensen ervan beschuldigt te heulen met de vijand.
Maar je weet niet waar mijn stelligheid op is gebaseerd, dus weet je niet of ik TE dan wel NIET GENOEG stellig ben.
Uiteraard is de kans dat iemand TE stellig is meestal het grootst...
In ieder geval is je stelligheid niet gebaseerd op een totale helderziendheid. Ook jouw middelen van waarneming zijn beperkt. Je bent namelijk God niet. Daarom is jouw visie altijd relatief. Dat zou je moeten beseffen voordat je mensen die anders geloven dan jij, gaat beschuldigen en demoniseren.
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Maar, misschien heb je voor heel veel mensen wél gelijk hoor, maar ik pas voor dat stickertje.
Het is een ad hominem argument, en in dit geval nog fout ook, want ik kerk niet.
In dat geval zou je je beschuldigende opvatting dan ook met wat minder stelligheid moeten brengen.
Maar ik beschuldig niemand.
Ik denk dat jij je beledigd voelt door wat ik geloof.
Tja, sorry dan.
Dit betekent dus niet dat ik vijandig ben, maar dit betekent dat ik de vervelende dingen zeg.
Ik moet op mijn beurt ook alle onzin en laster vanuit die hoek doorstaan.
Maar ik ga daar niet zielig over lopen doen. (hoewel, soms een heeele diepe zucht, of een vloek...)
Nogmaals, als ik lees:
"Interessant altijd, zo'n boekje open over duistere genootschappen.
Er is duidelijk potentie tot eenheid tussen al deze stromingen.
Het is de god van de wereld, Lucifer..."

dan beschuldig jij om te beginnen alle genootschappen die zich met esoterie bezighouden, ervan duistere genootschappen te zijn, en voorst dat ze heulen met de god van de duisternis: Lucifer. Dat vind ik duidelijk een beschuldiging, zonder dat je enig onderscheid maakt.
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Naar aanleiding van wat je hierboven schreef verwachte ik toch veel meer dan dat.
Ik heb een tip voor je: Don't believe everything you think.
Nou, ik denk feitelijk dat het met dat onderzoek van jou vreselijk tegenvalt. Uiteindelijk kom je wat dat betreft met niets. Althans tot nu toe.
Nou, 'iemand' gaf aan geen interesse meer te hebben, dus tja...
Nou ja, je kwam al met weinig voordat ik aangaf geen interesse in een ontmoeting meer te hebben.
Immers:
Jerommel schreef:Jerommel schreef:Gewoon een beetje research, plus een aantal 'ervaringen' of 'manifestaties' van het ongeziene / the angelic realm / het occulte / het paranormale, waarmee ik me, uit interesse in de 'overige dimensies' enzo, wel wat bezig heb gehouden.
Nou, dat klonk zeer interessant. Daar wou ik wel eens wat meer van horen. Maar als ik om een nadere toelichting vraag, dan schrijf je:
Jerommel schreef:Het is m.i. vrij eenvoudig te verwoorden.
We zitten in een situatie waarbij er in feite 2 Goden zijn.
God van de Hemel, en de god van de wereld.
Met de zondeval is blijkbaar de heerschappij over de schepping verspeeld aan de serpent, zodoende is dat de heerser van de wereld, heeft veel aanbidders in vele vormen, op vele manieren.
Het is nu weer aan het herenigen, dat wat er destijds met de babylonische spraakverwarring uit elkaar is gedreven door God.
Het is de éne algemene wereldreligie die op (weder)komst is.
dan valt dat weer enorm tegen. Dat is, volgens mij, gewoon het standaard christelijk verhaal. En dat weet ik langzamerhand wel. Als het blijkbaar alleen maar daarom gaat, dan hoef ik je niet echt te ontmoeten.

Echter in "Leven na de dood" zie ik je dat je toch iets meer gaat vertellen. Dus, nou ja, misschien moet ik hier m'n mening toch herzien. Als het maar niet helemaal in Den Haag is.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Jerommel »

Je stelt allemaal maar eisen..

Niet "als het goed is" maar per definitie bedenk je je eigen visie zelf.
Alleen, hoe ga je daar mee om?
Haak je aan aan een gedachteschool die je blij maakt, of gaat het je puur om het weten hoe het allemaal zit?
Sommigen erkennen niet eens het verschil tussen die twee, anderen worstelen zich moe met dit interne duel..
Ik had het 'makkelijk', want niets maakte me meer blij, en mijn 'eigen visies' bleken gebouwd op zand.
Mijn enige doel was een stuk waarheid te vinden in de brij van welles nietes van deze teleurstellende wereld..

Ja ik ben een uitgesproken gelovige.
Ik geloof wat er in de Bijbel staat.
Ik probeer te begrijpen wat er staat, en er is dus helemaal geen plaats voor eigen bedenksels.
Het gaat over dingen die geen mens zelf weet, dus ja, het is 1 richtingsverkeer.
Ik kan alleen maar hopen dat ik het goed begrijp en interpreteer.
Daarom kies ik er voor de Bijbel te laten spreken, en niet mijn fantasie.
En wat er volgens jou dan standaard aan zou zijn, dat is voor mij helemaal niet relevant.
Het zegt niets over het waarheidsgehalte, niets over de inhoudelijke gezondheid.

Dan weer dat gezeur over 'beschuldigen'.
Ik beschuldig niemand.
Je verdraagt gewoon niet wat ik schrijf, wat ik geloof.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:Je stelt allemaal maar eisen..

Niet "als het goed is" maar per definitie bedenk je je eigen visie zelf.
Nou ja, bedenken. Je baseert je wel op de visie van anderen. Maar je voegt ook een stukje eigen ervaring toe.
Alleen, hoe ga je daar mee om?
Haak je aan aan een gedachteschool die je blij maakt, of gaat het je puur om het weten hoe het allemaal zit?
Sommigen erkennen niet eens het verschil tussen die twee, anderen worstelen zich moe met dit interne duel...
Ik had het 'makkelijk', want niets maakte me meer blij, en mijn 'eigen visies' bleken gebouwd op zand.
Mijn enige doel was een stuk waarheid te vinden in de brij van welles nietes van deze teleurstellende wereld...
Tja, blijft dan toch altijd de vraag of je echt de waarheid hebt gevonden. Waarheid kun je alleen vinden als je zelf heel precies kunt waarnemen hoe de werkelijkheid in elkaar steekt, en er voorts zeker van kunt zijn, dat je waarneming je toch niet op een of andere manier bedriegt. Nou, dat kan volgens mij niemand. Daarom moet je je eigen waarheid altijd kunnen relativeren en im Frage kunnen stellen. Ik denk dat je om te beginnen niet de juiste boeken hebt gelezen.
Ja ik ben een uitgesproken gelovige.
Ik geloof wat er in de Bijbel staat.
Ik probeer te begrijpen wat er staat, en er is dus helemaal geen plaats voor eigen bedenksels.
Het gaat over dingen die geen mens zelf weet, dus ja, het is 1 richtingsverkeer.
Ik kan alleen maar hopen dat ik het goed begrijp en interpreteer.
Daarom kies ik er voor de Bijbel te laten spreken, en niet mijn fantasie.
Geloof je ook dat Jonas een reis heeft gemaakt in de walvis? En dat er een zondvloed is geweest die veel meer water op de Aarde heeft gebracht dan er überhaupt op de Aarde te vinden is. En geloof je in een God die gehele steden uitmoordt en met de grond gelijk maakt? Ik noem maar enkele dingen. Of ben je hier toch kritisch, en denk je: "Dit kan niet echt gebeurd zijn. Het zal wel meer een symbolische betekenis hebben."
En wat er volgens jou dan standaard aan zou zijn, dat is voor mij helemaal niet relevant.
Het zegt niets over het waarheidsgehalte, niets over de inhoudelijke gezondheid.
Ja maar, de bijbel vertelt vrijwel niets over de onzichtbare wereld. Wat heb je er dan aan als het om kennis en inzicht gaat? Tachtig procent van wat er is, wordt er niet eens in besproken.
Dan weer dat gezeur over 'beschuldigen'.
Ik beschuldig niemand.
Je verdraagt gewoon niet wat ik schrijf, wat ik geloof.
Nee, ik constateer dat je esoterische genootschappen bij voorbaat demoniseert, en dat zonder je je überhaupt echt hebt verdiept in de leer van dergelijke genootschappen. En dat vind ik een kwalijke zaak.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Jerommel »

Nee, ik demoniseer dus niemand.
Ik ben niet 'tegen' die mensen, ik geloof alleen dat ze het vergankelijke hebben gevonden, terwijl men misschien naar iets onvergankelijks zocht.

Verder zou ik moeten uitwijden waarom ik geloof dat de Bijbel de Waarheid bevat.
Zolderworm schreef:Je baseert je wel op de visie van anderen. Maar je voegt ook een stukje eigen ervaring toe.
Nee, dat is toetsen aan je eigen waarheden, het zg. 'trouw aan jezelf blijven'.
Pas als het niet strookt met je waarheden is er de behoefte om toe te voegen of weg te laten.
Maar daar zijn we zelf bij, dat doen we zelf.
Zolderworm schreef:Tja, blijft dan toch altijd de vraag of je echt de waarheid hebt gevonden.
Nou, ik GELOOF dus van wel.
Waarheid kun je alleen vinden als je zelf heel precies kunt waarnemen hoe de werkelijkheid in elkaar steekt, en er voorts zeker van kunt zijn, dat je waarneming je toch niet op een of andere manier bedriegt. Nou, dat kan volgens mij niemand.
Je vergeet iets: Zoeken.
Wie er niet naar zoekt zal het niet (uit zichzelf) vinden.
Het grootste probleem is m.i. wat ik net noemde: je eigen mening en voorinstelling (bias), aannames en ongetwijfels een aantal misvattingen.
Ook het gehecht raken en trots zijn op je visie kan erg in de weg staan.
Mijn conclusie is dat het eerder een integriteitskewestie is dan een kennis kwestie.
Een gelukszoeker heeft immers eenheel andere kijk dan een waarheidszoeker.
Maargoed, we zijn allemaal een beetje allebij natuurlijk.
Zolderworm schreef:Of ben je hier toch kritisch, en denk je: "Dit kan niet echt gebeurd zijn. Het zal wel meer een symbolische betekenis hebben."
Noem je dat kritisch? "het zal wel ..."
Erg interessant onderwerp hoor, die zondvloed.
Ja maar, de bijbel vertelt vrijwel niets over de onzichtbare wereld.
Is God zichtbaar dan?
Zolderworm schreef:Wat heb je er dan aan als het om kennis en inzicht gaat?
De kennis en het inzicht van de Bijbel is dat ik een zondaar ben die in Christus behouden blijft, en alleen in Christus, omdat Hij de Weg is en niets anders.
Zolderworm schreef:Tachtig procent van wat er is, wordt er niet eens in besproken.
Maar zegt niets over de waarheidsvraag van wat er wél in staat.
Je stelt eisen en het voldoet er niet aan.
Echt inhoudelijke argumenten heb ik nog niet gehoord.
Misschien is het gewoon niks voor jou, of misschien later pas, of pas op je sterfbed.
Misschien zit ik er helemaal naast.
Wie zal het zeggen?
En hoe off-topic zijn we geraakt..

O ja, steek je beschuldigingen maar daar waar er geen zon schijnt, en het desalniettemin tóch ongeveer 37°C is.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
HarryK
Berichten: 1994
Lid geworden op: 03 mar 2013, 19:39
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door HarryK »

Jerommel, Zolderworm,

Jullie zijn behoorlijk off-topic geraakt, en ik lees nu ook allerlei weinig opbouwende uitdrukkingen.
En door alle geciteer e.d. wordt het voor andere lezers steeds lastiger te volgen.
Denk even na wat je nu van elkaar echt wilt weten,
en als dat over zwarte hekserij gaat, ga dan hier ook daarover verder,
en open anders even één of meer nieuwe topics.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Jerommel »

Okee, we laten het hier verder wel bij wat mij betreft.
Daar waar het on-topic zal zijn kunnen we deze zaken eventueel verder bespreken.

PS: Ik bedoelde natuurlijk de maag! 8-)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

HarryK schreef:Jerommel, Zolderworm,

Jullie zijn behoorlijk off-topic geraakt, en ik lees nu ook allerlei weinig opbouwende uitdrukkingen.
En door alle geciteer e.d. wordt het voor andere lezers steeds lastiger te volgen.
Denk even na wat je nu van elkaar echt wilt weten,
en als dat over zwarte hekserij gaat, ga dan hier ook daarover verder,
en open anders even één of meer nieuwe topics.
Echt off-topic is het niet. Het gaat er mijn inziens om dat onze Jerommel in principe alle esoterische en occulte genootschappen beschuldigt van negatieve hekserij en heulen met de duivel (Lucifer in dit geval) en vervolgens om de vraag waarop hij die beschuldiging dan baseert. Dat is zo on-topic als het maar kan zijn. Maar weinig zinvol vind ik de discussie inmiddels wel. Dus ook wat mij betreft kunnen we er wel mee stoppen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Jerommel »

Luister eens, Zolder, ik ben niet echt gediend van dergelijke beschuldigingen.
Is het te veel gevraagd om gewoon te accepteren wat ik geloof dat de Waarheid is en waarom ik dat geloof?
En ik heb dat niet zelf verzonnen, ik ging namelijk zoeken.
In feite ben jij het overigens die mij beschuldigt, niet andersom.
De volgende keer ga ik huilen bij de mods.

Ja, of ik zit te veel te preken en stellig te wezen ofzo, dat ik het niet in de gaten heb?

(edited 23:28)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:Luister eens, Zolder, ik ben niet echt gediend van dergelijke beschuldigingen.
Is het te veel gevraagd om gewoon te accepteren wat ik geloof dat de Waarheid is en waarom ik dat geloof?
Niet al je mensen met een ander geloof dan jij ervan beschuldigt de duivel te aanbidden zonder dat je dat kunt bewijzen.
En ik heb dat niet zelf verzonnen, ik ging namelijk zoeken.
Maar gevonden heb je niet, mijns inziens.
In feite ben jij het overigens die mij beschuldigt, niet andersom.
Jij bent degene die sommige mensen met een ander geloof dan jij ervan beschuldigt de duivel te aanbidden. Dus jij begon.
De volgende keer ga ik huilen bij de mods.
Ja, of ik zit te veel te preken en stellig te wezen ofzo, dat ik het niet in de gaten heb?
Nou ja, dat doen we allemaal wel een beetje. Ook ik ben nogal stellig. Ik besef het. Maar ik heb zoveel ervaringen met de onzichtbare wereld dat ik er lezingen over geef, waarmee ik mensen een hele avond kan boeien.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Jerommel »

Nondeju...
Ik beschuldig niemand, ik leg alleen uit wat (m.i.) het Bijbelse perspectief is over deze zaken.
Dus m.i. moet je maar gaan huilen bij de auteurs van de Bijbel.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Zwarte hekserij

Bericht door vrolijke »

Zolderworm schreef: Nou ja, dat doen we allemaal wel een beetje. Ook ik ben nogal stellig. Ik besef het. Maar ik heb zoveel ervaringen met de onzichtbare wereld dat ik er lezingen over geef, waarmee ik mensen een hele avond kan boeien.
Dat kan ik mij voorstellen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Trajecto »

[modbreak Trajecto] (HarryK heeft momenteel geen internet dus doe ik het even)
Opletten mensen bij wat je schrijft, zodat je duidelijk weergeeft wat je gelooft en of denkt en wat daar eventueel anders aan is dan hoe de ander gelooft/denkt. Oppassen dat iets niet als een beschuldiging klinkt want dat vindt de ander dan niet prettig. Verschillen duidelijk krijgen zonder er groots oordelend over te spreken, als het mogelijk is.
Aan de andere kant ook: probeer ergens niet al te snel een beschuldiging in te zien.
De kwestie dat de één de ander gaat beschuldigen van beschuldigend bezig te zijn moet ook niet de uitkomst worden. Noem duidelijk eventueel wat je precies als niet prettig ziet; zo moet er uit te komen zijn.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:Nondeju...
Ik beschuldig niemand, ik leg alleen uit wat (m.i.) het Bijbelse perspectief is over deze zaken.
Dus m.i. moet je maar gaan huilen bij de auteurs van de Bijbel.
Nou ja, dus toch gewoon het standaard christelijke geloof en niet een eigen visie. Geeft niet, maar dat is nu helder. Dan hoeven we het er verder ook niet over te hebben. Discussie gesloten.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

vrolijke schreef:
Zolderworm schreef: Nou ja, dat doen we allemaal wel een beetje. Ook ik ben nogal stellig. Ik besef het. Maar ik heb zoveel ervaringen met de onzichtbare wereld dat ik er lezingen over geef, waarmee ik mensen een hele avond kan boeien.
Dat kan ik mij voorstellen.
Oké, je bent hierbij uitgenodigd, mocht ik weer een lezing geven. (De volgende lezing is in gesloten kring; maar misschien daarna.)
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Jerommel »

Zolderworm schreef:
Jerommel schreef:Nondeju...
Ik beschuldig niemand, ik leg alleen uit wat (m.i.) het Bijbelse perspectief is over deze zaken.
Dus m.i. moet je maar gaan huilen bij de auteurs van de Bijbel.
Nou ja, dus toch gewoon het standaard christelijke geloof
Aha, dus echt geen inhoudelijke argumenten..
en niet een eigen visie
Helaas wel.. Is dat niet zo één van onze beperkingen, dat alles in feite 'slechts' een eigen visie of overtuiging is...
Geeft niet, maar dat is nu helder.
Nee, het is onzin.
Dan hoeven we het er verder ook niet over te hebben.
Had je dat niet eerder kunnen bedenken?
Beetje mijn tijd en moeite te verspillen..
Discussie gesloten.
Ja, dat dan weer wel.. :roll:

Okee, groetjes verder.
J.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Jerommel schreef:Nondeju...
Ik beschuldig niemand, ik leg alleen uit wat (m.i.) het Bijbelse perspectief is over deze zaken.
Dus m.i. moet je maar gaan huilen bij de auteurs van de Bijbel.
Nou ja, dus toch gewoon het standaard christelijke geloof
Aha, dus echt geen inhoudelijke argumenten..
en niet een eigen visie
Helaas wel.. Is dat niet zo één van onze beperkingen, dat alles in feite 'slechts' een eigen visie of overtuiging is...
Geeft niet, maar dat is nu helder.
Nee, het is onzin.
Dan hoeven we het er verder ook niet over te hebben.
Had je dat niet eerder kunnen bedenken?
Beetje mijn tijd en moeite te verspillen..
Discussie gesloten.
Ja, dat dan weer wel.. :roll:

Okee, groetjes verder.
J.
Ja groetjes. Ik denk niet dat wij echt leuk met elkaar kunnen praten.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Zolderworm »

Trajecto schreef:[modbreak Trajecto] (HarryK heeft momenteel geen internet dus doe ik het even)
Opletten mensen bij wat je schrijft, zodat je duidelijk weergeeft wat je gelooft en of denkt en wat daar eventueel anders aan is dan hoe de ander gelooft/denkt. Oppassen dat iets niet als een beschuldiging klinkt want dat vindt de ander dan niet prettig. Verschillen duidelijk krijgen zonder er groots oordelend over te spreken, als het mogelijk is.
Aan de andere kant ook: probeer ergens niet al te snel een beschuldiging in te zien.
De kwestie dat de één de ander gaat beschuldigen van beschuldigend bezig te zijn moet ook niet de uitkomst worden. Noem duidelijk eventueel wat je precies als niet prettig ziet; zo moet er uit te komen zijn.
Ik vind het niet prettig als alle esoterische genootschappen in principe duistere genootschappen worden genoemd, die heulen met de duivel (i.c. Lucifer). Verder alle oké.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Zwarte hekserij

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Zolderworm,
Zolderworm schreef:Ik vind het niet prettig als alle esoterische genootschappen in principe duistere genootschappen worden genoemd, die heulen met de duivel (i.c. Lucifer).
Dat kan ik me levendig voorstellen, als je jezelf als esotericus beschouwt.
Ik weet echter niet zo zeker of Jerommel dat bedoelde te zeggen.

Het had misschien kunnen helpen als je eerder duidelijker was uitgekomen voor die identificatie met (gehechtheid aan) esoterisme.
Dan kunnen anderen er rekening mee houden dat je op dat punt kwetsbaar bent (gekwetst kunt worden door kritiek op dat waaraan je gehecht bent).

Met v&Vriendengroet,

Wim
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

het probleem is volgens mij, dat velen geen idee hebben wat er onder allemaal onder occultisme verstaan wordt.
en bij voorbaat alles wat indruist tegen hun eigen religie of tegen de leer van hun religie, afdoen als occult.

en zo krijgt het woord een negatieve connotatie, terwijl het veel meer omvat.

in wezen zijn alle religies occult. [verborgen]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Occultisme
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door pyro »

callista schreef:het probleem is volgens mij, dat velen geen idee hebben wat er onder allemaal onder occultisme verstaan wordt.
en bij voorbaat alles wat indruist tegen hun eigen religie of tegen de leer van hun religie, afdoen als occult.
Er zijn mensen die een heel zwart witte, rigide mening hebben zoals jij beschrijft. Ik ben ze op dit forum nog niet tegengekomen. Dat het er 'velen' zouden zijn is een vooroordeel. Dat mensen met zulk een mening onwetend zouden zijn, is trouwens ook een vooroordeel. Je kunt er alles van weten, en toch een uitgesproken negatieve mening hebben over occultisme.
Jouw 'velen' zijn een mentale voorstelling die je maakt, en daarmee trek je bepaalde dingen aan. Ik neem aan dat je dat principe kent, als ik je belangstelling voor spiritualiteit tenminste juist duid. Maar je zou het je meer bewust kunnen zijn denk ik.

Wat mij zelf betreft ben ik het alleen in zoverre met je eens dat ik afwijs wat indruist tegen mijn levensovertuiging. Zwarte hekserij bijvoorbeeld, om maar eens on topic te blijven. Maar wat betreft vermeende onwetendheid en het bij voorbaat zaken afdoen, schaar ik me niet onder jouw 'velen'.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

pyro schreef:
callista schreef:het probleem is volgens mij, dat velen geen idee hebben wat er onder allemaal onder occultisme verstaan wordt.
en bij voorbaat alles wat indruist tegen hun eigen religie of tegen de leer van hun religie, afdoen als occult.
Er zijn mensen die een heel zwart witte, rigide mening hebben zoals jij beschrijft. Ik ben ze op dit forum nog niet tegengekomen. Dat het er 'velen' zouden zijn is een vooroordeel. Dat mensen met zulk een mening onwetend zouden zijn, is trouwens ook een vooroordeel.
ik heb binnen de christelijke wereld anders meegemaakt, dus geen vooroordeel.
en natuurlijk is niet iedereen zo.....ik ken ook anderen
Je kunt er alles van weten, en toch een uitgesproken negatieve mening hebben over occultisme.
dan hangt het er nog vanaf wat je onder occultisme verstaat.
en/of wat men er allemaal onder benoemt.
is dat allemaal juist weergegeven of worden alle negatieve gebeurtenissen onder die noemer geplaatst?
en ligt de oorzaak daarvan ergens anders?

lees maar eens terug...
sommigen noemen Wicca, magnetiseren, reiki, acupunctuur e.d. al zwarte hekserij. :shock:
Jouw 'velen' zijn een mentale voorstelling die je maakt, en daarmee trek je bepaalde dingen aan. Ik neem aan dat je dat principe kent, als ik je belangstelling voor spiritualiteit tenminste juist duid. Maar je zou het je meer bewust kunnen zijn denk ik.
ik ben het me prima bewust--ik loop al wat langer mee. ;)
Wat mij zelf betreft ben ik het alleen in zoverre met je eens dat ik afwijs wat indruist tegen mijn levensovertuiging. Zwarte hekserij bijvoorbeeld, om maar eens on topic te blijven. Maar wat betreft vermeende onwetendheid en het bij voorbaat zaken afdoen, schaar ik me niet onder jouw 'velen'.
eigenlijk bevestig je nu waar ik op doel.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte hekserij

Bericht door pyro »

callista schreef:het probleem is volgens mij, dat velen geen idee hebben wat er onder allemaal onder occultisme verstaan wordt.
en bij voorbaat alles wat indruist tegen hun eigen religie of tegen de leer van hun religie, afdoen als occult.
pyro schreef: Er zijn mensen die een heel zwart witte, rigide mening hebben zoals jij beschrijft. Ik ben ze op dit forum nog niet tegengekomen. Dat het er 'velen' zouden zijn is een vooroordeel. Dat mensen met zulk een mening onwetend zouden zijn, is trouwens ook een vooroordeel.
Callista:
ik heb binnen de christelijke wereld anders meegemaakt, dus geen vooroordeel.
en natuurlijk is niet iedereen zo.....ik ken ook anderen
Maar juist wat je hebt meegemaakt, kan een vals gevoel van herkenning geven in de trant van 'o jee, daar heb je er weer zo een'. Zonder dat je weet wat er speelt, wat diegene eigenlijk bedoelt enz.
Pyro: Je kunt er alles van weten, en toch een uitgesproken negatieve mening hebben over occultisme.
Callista: dan hangt het er nog vanaf wat je onder occultisme verstaat.
en/of wat men er allemaal onder benoemt.
is dat allemaal juist weergegeven of worden alle negatieve gebeurtenissen onder die noemer geplaatst?
en ligt de oorzaak daarvan ergens anders?
Ja, het hangt er in de eerste plaats vanaf wat je eronder verstaat. Als daarover geen overeenstemming is ben je gedoemd langs elkaar heen te praten. En toch, verwerping van het occultisme *hoeft* niet voort te komen uit onwetendheid of eenzijdige beeldvorming.
Callista: lees maar eens terug...
sommigen noemen Wicca, magnetiseren, reiki, acupunctuur e.d. al zwarte hekserij. :shock:
Hekserij is een vorm van de oude natuurreligie die ook als Wicca bekend staat. De term is beladen alleen al vanwege de boze heksen uit de kindersprookjes, maar ja. Daar hoeven we ons niet op blind te staren.
De dingen die je noemt hebben natuurlijk allemaal een verschillende achtergrond, echter in de kring van 'vrije spirituelen' worden wicca en de door jou genoemde alternatieve geneeswijzen vaak met elkaar gecombineerd. Dus ik kan me de associatie op zich wel voorstellen.
pyro: Jouw 'velen' zijn een mentale voorstelling die je maakt, en daarmee trek je bepaalde dingen aan. Ik neem aan dat je dat principe kent, als ik je belangstelling voor spiritualiteit tenminste juist duid. Maar je zou het je meer bewust kunnen zijn denk ik.
Callista: ik ben het me prima bewust--ik loop al wat langer mee. ;)
pyro: Wat mij zelf betreft ben ik het alleen in zoverre met je eens dat ik afwijs wat indruist tegen mijn levensovertuiging. Zwarte hekserij bijvoorbeeld, om maar eens on topic te blijven. Maar wat betreft vermeende onwetendheid en het bij voorbaat zaken afdoen, schaar ik me niet onder jouw 'velen'.
Callista: eigenlijk bevestig je nu waar ik op doel.
Ik ben niet onbekend in alternatieve kring, werd gevraagd voorzitter te worden van een reiki belangenvereniging.
Ik weet er zo het een en ander van.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

pyro schreef: Ik ben niet onbekend in alternatieve kring, werd gevraagd voorzitter te worden van een reiki belangenvereniging.
Ik weet er zo het een en ander van.
en waarom heb je geweigerd?
had je daar ook redenen voor?
heb je zelf trouwens wel eens zo'n behandeling ondergaan of misschien zelf gegeven?

dank voor je reactie trouwens.
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: Zwarte hekserij

Bericht door vrolijke »

Soms voel ik mij herinnert aan een voorkomenis uit mijn jeugd.

Er trad een "hypnotiseur" op.
Hij vroeg, of er uit het publiek mensen wilden meedoen.
Ja natuurlijk, ik melde mij dadelijk. En nog een paar anderen.

Hij "hypnotizeerde" ons.
Fluisterde in ons oor, wat wij moesten doen. Zelden zo´n lol gehad. Zoals een hond blaffend door de zaal huppelen, en zulke zaken.
Wij wisten precies wat wij deden, maar voor het publiek deden wij zo, alsof wij het niet wisten.

Na de voorstelling was het onmogelijk de mensen ervan te overtuigen, dat wij allemmal "meespeelden".

Als een mens eenmaal iets geloofd heeft, laat hij zich niet meer van het tegendeel overtuigen; eender welke bewijzen erbij gehaald worden. Zijn mening staat vast.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte hekserij

Bericht door callista »

vrolijke schreef:Soms voel ik mij herinnert aan een voorkomenis uit mijn jeugd.

Er trad een "hypnotiseur" op.
Hij vroeg, of er uit het publiek mensen wilden meedoen.
Ja natuurlijk, ik melde mij dadelijk. En nog een paar anderen.

Hij "hypnotizeerde" ons.
Fluisterde in ons oor, wat wij moesten doen. Zelden zo´n lol gehad. Zoals een hond blaffend door de zaal huppelen, en zulke zaken.
Wij wisten precies wat wij deden, maar voor het publiek deden wij zo, alsof wij het niet wisten.

Na de voorstelling was het onmogelijk de mensen ervan te overtuigen, dat wij allemmal "meespeelden".

Als een mens eenmaal iets geloofd heeft, laat hij zich niet meer van het tegendeel overtuigen; eender welke bewijzen erbij gehaald worden. Zijn mening staat vast.
dit is natuurlijk van een heel andere orde.
volksvermaeck..
er wordt wat afgebroddeld....
en dat mensen nu zo goedgelovig zijn als jij het nu schetst is nog maar zeer de vraag.