Wonderen en tekenen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Wonderen en tekenen

Bericht door Dirk »

Over wonderen en tekenen is veel te doen. Wellicht is het een interessant onderwerp voor de rubriek "levensbeschouwing".

Wonderen en (bovennatuurlijke) tekenen en verschijnselen komen voor, zowel in de Christelijke wereld, als daarbuiten. Mij is opgevallen dat de mening hier omtrent zeer uiteenlopen. Globaal zijn er vier groepen:

1. Christenen die alle wonderen en tekenen in de huidige tijd (bedeling) toeschrijven aan satan.
2. Christenen die de Gaven van de Geest, bijvoorbeeld van genezing, ontvangen hebben en gebruiken in hun bediening.
3. Niet- of anders-gelovigen die ervan overtuigd zijn dat alle wonderen een wetenschappelijke verklaring hebben.
4. De laatste groep die ervan uit gaat dat alle verklaringen en getuigenissen vals zijn. Wonderen bestaan niet.

Ik heb de overtuiging dat God ook vandaag Zijn Gaven verstrekt, om elkaar te bemoedigen, te helpen, om de wereld te bereiken, om HEM te dienen. Ik ben ervan overtuigd dat de bediening die de volgelingen van Jezus (dus niet alleen de apostelen) hadden, dezelfde is die Christenen tegenwoordig hebben.

Misschien kan in dit topic van gedachten gewisseld worden. Waarom levensbeschouwing? Omdat ik ook zeer geinteresseerd ben in de mening van atheisten en anders-gelovigen.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Trajecto »


Drie posts verwijderd.
De bedoeling is het om rustig en beargumenteerd van gedachten te wisselen; niet om groepen met weinig argumentatie als leugenaars e.d., te benoemen.
Nulla aetas ad discendum sera
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door peda »

Dirk schreef:Over wonderen en tekenen is veel te doen. Wellicht is het een interessant onderwerp voor de rubriek "levensbeschouwing".

Wonderen en (bovennatuurlijke) tekenen en verschijnselen komen voor, zowel in de Christelijke wereld, als daarbuiten. Mij is opgevallen dat de mening hier omtrent zeer uiteenlopen. Globaal zijn er vier groepen:

1. Christenen die alle wonderen en tekenen in de huidige tijd (bedeling) toeschrijven aan satan.
2. Christenen die de Gaven van de Geest, bijvoorbeeld van genezing, ontvangen hebben en gebruiken in hun bediening.
3. Niet- of anders-gelovigen die ervan overtuigd zijn dat alle wonderen een wetenschappelijke verklaring hebben.
4. De laatste groep die ervan uit gaat dat alle verklaringen en getuigenissen vals zijn. Wonderen bestaan niet.
Zelf deel ik mij in onder groep 4, zoals ik recent ook in een ander topic heb opgemerkt
Ik zou gaarne op objektieve wijze een wonder zien plaats vinden als teken van God die op Immanente wijze
zich toont in Zijn schepping. Maar helaas, zijn wonderen in de regel zulke unica's, dat een objektieve bestudering/beoordeling niet mogelijk is.
Ook de wonderlijke opstanding van Jezus, beschouw ik, ondanks de vele getuigen die door o.a. Paulus worden genoemd, niet als een keihard feit.
Het is met een wonder als met geloof; iemand ervaart het of iemand ervaart het niet.
Maar ik ken ook gelovigen die niet geloven in wonderen, het kan dus alle kanten op
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Dirk »

peda schreef:Zelf deel ik mij in onder groep 4, zoals ik recent ook in een ander topic heb opgemerkt
Ik heb niet al je berichten doorgelezen, peda. Ben je Christen? Zo niet, dan...
peda schreef:Ook de wonderlijke opstanding van Jezus, beschouw ik, ondanks de vele getuigen die door o.a. Paulus worden genoemd, niet als een keihard feit.
... kan ik me deze reactie goed voorstellen.
peda schreef:Ik zou gaarne op objektieve wijze een wonder zien plaats vinden als teken van God die op Immanente wijze zich toont in Zijn schepping.
Wanneer zou jij van een wonder spreken? En, ben je bereid iets er voor te ondernemen om getuige te zijn van een wonder?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door peda »

Dirk schreef:
Wanneer zou jij van een wonder spreken? En, ben je bereid iets er voor te ondernemen om getuige te zijn van een wonder?
Hallo Dirk,

Een heilzaam wonder zou in mijn ogen zeker zijn wanneer in Syrie en Irak al het wapentuig op hetzelfde moment zou verdampen.
Dan was voor mij ook het thema theodicee opgelost, met natuurlijk nog wel de blijvende vraag, waarom dan geen Goddelijke ingreep bij de Holocaust.
Maar wonderen op grote schaal vinden niet plaats, het blijft bij kleine, lokale gebeurtenissen met een unica karakter.
God laat zich niet dwingen, zo luidt het antwoord van de gelovige.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Dirk »

Beste peda,

"God laat Zich inderdaad niet dwingen". Maar, ik begrijp dat het een non-antwoord is voor een niet- of anders-gelovige.

Welke gevolgen zou het voor jou(w geloof) hebben wanneer al het wapentuig in Syrie en Irak daadwerkelijk verdampt? En, stel dat je een feitelijke ontmoeting met Jezus zou hebben, stel dat Hij Zich zou tonen, zou je dan denken dat het inbeelding is?

Als ik het goed begrijp beschouw je lokale gebeurtenissen niet als wonderen, ook niet als ze feitelijk, en bewezen waar zijn of waar zouden zijn?
peda schreef:Een heilzaam wonder zou in mijn ogen zeker zijn wanneer in Syrie en Irak al het wapentuig op hetzelfde moment zou verdampen.
Dan was voor mij ook het thema theodicee opgelost, met natuurlijk nog wel de blijvende vraag, waarom dan geen Goddelijke ingreep bij de Holocaust.
Maar wonderen op grote schaal vinden niet plaats, het blijft bij kleine, lokale gebeurtenissen met een unica karakter.
God laat zich niet dwingen, zo luidt het antwoord van de gelovige.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Biker »

peda schreef:
Dirk schreef:
Wanneer zou jij van een wonder spreken? En, ben je bereid iets er voor te ondernemen om getuige te zijn van een wonder?
Hallo Dirk,

Een heilzaam wonder zou in mijn ogen zeker zijn wanneer in Syrie en Irak al het wapentuig op hetzelfde moment zou verdampen.
Dan was voor mij ook het thema theodicee opgelost, met natuurlijk nog wel de blijvende vraag, waarom dan geen Goddelijke ingreep bij de Holocaust.
Maar wonderen op grote schaal vinden niet plaats, het blijft bij kleine, lokale gebeurtenissen met een unica karakter.
God laat zich niet dwingen, zo luidt het antwoord van de gelovige.
ik denk eerder dat alles al "gebeurd" is.
Wat Johannes zag in zijn visioenen op de toekomst zijn zaken die moesten gebeuren.
In feite zijn ze al gebeurd, want Johannes zag ze. hij werd meegevoerd naar deze Dag des Heeren, in zijn geest.
Openbaring 1:10.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Tin »

Dirk schreef:Over wonderen en tekenen is veel te doen. Wellicht is het een interessant onderwerp voor de rubriek "levensbeschouwing".

Wonderen en (bovennatuurlijke) tekenen en verschijnselen komen voor, zowel in de Christelijke wereld, als daarbuiten. Mij is opgevallen dat de mening hier omtrent zeer uiteenlopen. Globaal zijn er vier groepen:

1. Christenen die alle wonderen en tekenen in de huidige tijd (bedeling) toeschrijven aan satan.
2. Christenen die de Gaven van de Geest, bijvoorbeeld van genezing, ontvangen hebben en gebruiken in hun bediening.
3. Niet- of anders-gelovigen die ervan overtuigd zijn dat alle wonderen een wetenschappelijke verklaring hebben.
4. De laatste groep die ervan uit gaat dat alle verklaringen en getuigenissen vals zijn. Wonderen bestaan niet.

Ik heb de overtuiging dat God ook vandaag Zijn Gaven verstrekt, om elkaar te bemoedigen, te helpen, om de wereld te bereiken, om HEM te dienen. Ik ben ervan overtuigd dat de bediening die de volgelingen van Jezus (dus niet alleen de apostelen) hadden, dezelfde is die Christenen tegenwoordig hebben.

Misschien kan in dit topic van gedachten gewisseld worden. Waarom levensbeschouwing? Omdat ik ook zeer geinteresseerd ben in de mening van atheisten en anders-gelovigen.
Er zijn natuurlijk heel veel anders gelovigen die in wonderen geloven, en die dus niet onder groep 3 vallen.
Verder is het verschil tussen groep 3 en 4 niet zo duidelijk.
Wat versta je nu eigenlijk onder een wonder?
Kan iets dat wetenschappelijk verklaarbaar is een wonder zijn?
Wordt iets niet slechts als wonder gezien zolang het niet verklaarbaar is?
En ben je geïnteresseerd in de mening van anderen of wil je alleen een poging ondernemen de ander van mening te doen veranderen?
Zomaar wat vragen...
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Dirk »

Biker schreef:ik denk eerder dat alles al "gebeurd" is.
Dat denk ik niet, Biker. Maar, zelfs als het zo zou zijn. Waarom zouden er dan nu geen wonderen meer (kunnen) gebeuren? Beslist God daar Zelf niet over? Je bent Christen, je gelooft dus in Zijn Almacht. Hoe wij de Bijbel ook interpreteren, het is aan HEM, toch?!
Tin schreef:Er zijn natuurlijk heel veel anders gelovigen die in wonderen geloven, en die dus niet onder groep 3 vallen. Verder is het verschil tussen groep 3 en 4 niet zo duidelijk.
Aanvullingen zijn prima, aan iedere opzet mankeert wel iets, dus:

1. Christenen die alle wonderen en tekenen in de huidige tijd (bedeling) toeschrijven aan satan.
2. Christenen die de Gaven van de Geest, bijvoorbeeld van genezing, ontvangen hebben en gebruiken in hun bediening.
3. Niet- of anders-gelovigen die ervan overtuigd zijn dat alle wonderen een wetenschappelijke verklaring hebben.
4. De laatste groep die ervan uit gaat dat alle verklaringen en getuigenissen vals zijn. Wonderen bestaan niet.
5. Anders-gelovigen die wel in wonderen geloven.

Verschil tussen groep (3) en groep (4): er zijn mensen die denken dat anderen bewust liegen en valse verklaringen afleggen (groep 4). Groep (3) zoekt voor ieder wonder een wetenschappelijke verklaring.
Tin schreef:Wat versta je nu eigenlijk onder een wonder?
Er is een grijs gebied. Als iemand geen benen heeft, maar de benen groeien spontaan in een zeer korte tijd aan, spreek ik toch wel van een wonder. Wanneer water in een ondeelbaar moment in wijn verandert, spreek ik van een wonder. Ik denk dat je voorbeelden genoeg kunt geven, of bedenken.
Tin schreef:Kan iets dat wetenschappelijk verklaarbaar is een wonder zijn?
Naar mijn mening zeker! Het kan.
Tin schreef:Wordt iets niet slechts als wonder gezien zolang het niet verklaarbaar is?
Nee, waarom?
Tin schreef:En ben je geïnteresseerd in de mening van anderen of wil je alleen een poging ondernemen de ander van mening te doen veranderen?
Beide.... dus zonder het woordje alleen en of=en.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door peda »

Dirk schreef:

Verschil tussen groep (3) en groep (4): er zijn mensen die denken dat anderen bewust liegen en valse verklaringen afleggen (groep 4).
[/quote]

Hallo Dirk,

( groep 4 ). Met deze formulering wil ik mij niet identificeren. Ik heb het woord vals begrepen als "' verkeerd "' en zeker niet gedacht aan bewuste opzet, cq een leugenachtig scenario.
Wie gelooft aan wonderen, ziet ook sneller wonderen plaatsvinden , dan diegenen die geen geloof hechten cq sceptisch staan aangaande wonderen, maar dat heeft bij eerstgenoemden niets te maken met leugen en bedrog, eerder met goedgelovigheid.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Piebe Paulusma »

Het enige wonder wat nog rest in deze tijd is dat er christenen zijn die ondanks enig bewijs toch volhouden dat er nog wonderen gebeuren zoals beschreven in de Bijbel. Zo zijn er ook mensen die zweren bij hoog en laag dat ze ontvoerd zijn door buitenaardse wezens en in een vliegende schotel zijn meegenomen en een implantaat hebben gekregen.

Natuurlijk krijgt niemand de marsmannetjes ooit te zien, wat in dit tijdperk van satellieten die het luchtruim constant in de gaten houden al een wonder op zich. Dergelijke fantasten kan je beter maar laten praten en meewarig het hoofd schudden. Deze discussie kan kernachtig worden samengevat:

Wonderen gebeuren niet meer, ze waren uitsluitend bedoeld voor de eerste christenen inzonderheid uit de joden.

Meer valt er niet over te zeggen en dit onderwerp is erg gevoelig voor geruzie, kortom.

Afbeelding
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Peter79 »

peda schreef:Wie gelooft aan wonderen, ziet ook sneller wonderen plaatsvinden , dan diegenen die geen geloof hechten cq sceptisch staan aangaande wonderen, maar dat heeft bij eerstgenoemden niets te maken met leugen en bedrog, eerder met goedgelovigheid.
Terwijl bij de laatsten het heel goed te maken kan hebben met generaliserend interpreteren: wat ik nu zie, is hetzelfde als wat ik al ken. Wanneer je iets bijzonders ziet, dan is het zaak goed op te letten of het wel hetzelfde is, of dat er wellicht echt iets bijzonders aan de hand is.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:Het enige wonder wat nog rest in deze tijd is dat er christenen zijn die ondanks enig bewijs toch volhouden dat er nog wonderen gebeuren zoals beschreven in de Bijbel. Zo zijn er ook mensen die zweren bij hoog en laag dat ze ontvoerd zijn door buitenaardse wezens en in een vliegende schotel zijn meegenomen en een implantaat hebben gekregen.

Natuurlijk krijgt niemand de marsmannetjes ooit te zien, wat in dit tijdperk van satellieten die het luchtruim constant in de gaten houden al een wonder op zich. Dergelijke fantasten kan je beter maar laten praten en meewarig het hoofd schudden. Deze discussie kan kernachtig worden samengevat:

Wonderen gebeuren niet meer, ze waren uitsluitend bedoeld voor de eerste christenen inzonderheid uit de joden.

Meer valt er niet over te zeggen en dit onderwerp is erg gevoelig voor geruzie, kortom.

Afbeelding
Inderdaad een SLOTJE :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door pyro »

Misschien is het nog leuk om te kijken of de wonderen en tekenen, die (met name) in de evangelieen beschreven staan, een diepere betekenis hebben, ergens naar verwijzen?
En dat die achterliggende verwijzing de diepere zin is die het beschrevene heeft, ongeacht de vraag of het letterlijk heeft plaatsgevonden?
Geloven betekent een levenswandel waarbij je stappen zet in vertrouwen, de resultaten daarvan ziet, en dan weer de volgende stappen zet - om de metafoor van een 'wandel' eens aanschouwelijk te maken.
Dat is een andere insteek dan 'geloven' in een dagelijkse betekenis waarbij je aanneemt dat iets letterlijk zo gebeurd is. Die betekenis vind ik een stuk platter. Dan zeg je alleen maar, iedere willekeurige ongerijmdheid kan waar zijn, omdat God almachtig is en dus op ieder moment iedere natuurlijke orde kan 'overrulen', simpelweg vanwege Zijn souvereine wil.
Let wel, ik zeg niet dat dat laatste niet zo zou zijn.
Alleen dat die invulling van het begrip 'geloven' zo mijlenver af staat van de morele weg van liefde en rechtvaardigheid die in de bijbel zo sterk geschetst wordt als ware religie, de innige verbondenheid met God.

Aannemen dat een 'wonder' letterlijk waar is, zegt nog helemaal niets over dat laatste. Er zijn wel mensen godsdienstwaanzinnig geworden door hun ratio te overrulen door letterlijk vertrouwen. Geloofden rotsvast dat ze over water konden lopen en verdronken. Om maar eens iets te noemen. Let wel, dit is geen kritiek op mensen die letterlijk wonderen geloven. Ik bedoel niet dat die gek zijn of zo. Het verstand te boven hoeft nog niet te betekenen, het verstand op een gevaarlijke manier uitschakelen.

Wel denk ik dat we ons kunnen blindstaren en compleet vruchteloze debatten kunnen voeren over de werking van het bovennatuurlijke dat zich al dan niet (nog steeds) voordoet.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Anja (oud account) »

Dirk schreef:Over wonderen en tekenen is veel te doen. Wellicht is het een interessant onderwerp voor de rubriek "levensbeschouwing".

Wonderen en (bovennatuurlijke) tekenen en verschijnselen komen voor, zowel in de Christelijke wereld, als daarbuiten. Mij is opgevallen dat de mening hier omtrent zeer uiteenlopen. Globaal zijn er vier groepen:

1. Christenen die alle wonderen en tekenen in de huidige tijd (bedeling) toeschrijven aan satan.
2. Christenen die de Gaven van de Geest, bijvoorbeeld van genezing, ontvangen hebben en gebruiken in hun bediening.
3. Niet- of anders-gelovigen die ervan overtuigd zijn dat alle wonderen een wetenschappelijke verklaring hebben.
4. De laatste groep die ervan uit gaat dat alle verklaringen en getuigenissen vals zijn. Wonderen bestaan niet.

Ik heb de overtuiging dat God ook vandaag Zijn Gaven verstrekt, om elkaar te bemoedigen, te helpen, om de wereld te bereiken, om HEM te dienen. Ik ben ervan overtuigd dat de bediening die de volgelingen van Jezus (dus niet alleen de apostelen) hadden, dezelfde is die Christenen tegenwoordig hebben.

Misschien kan in dit topic van gedachten gewisseld worden. Waarom levensbeschouwing? Omdat ik ook zeer geinteresseerd ben in de mening van atheisten en anders-gelovigen.
Ach, Dirk, in Platlandia moet je de Platlanders niet wijzer willen maken joh. Zij die deze dingen meemaken, en wakker zijn, Weten en zwijgen, behalve onder elkaar, want zij vinden elkaar. In Platlandia heeft men de handen vol aan het Platlander zijn. ;) :kiss1: Wij zijn in Platlandia op bezoek (kort en met langere tussenpozen, om ons niet al te stierlijk te gaan vervelen in een toxische, want geestdodende omgeving) en daar als een jood onder de joden 8-) .

[modbreak Trajecto] Het is de bedoeling geïnteresseerde gesprekken te houden niet om meewarig op anderen neer te blikken.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Biker »

De apostelen hadden de macht om wonderen in Jezus Naam te doen, ontvangen , als teken dat zij in dezelfde lijn als de door hen gepredikte Christus werkten en predikten.
Aan het einde van hun prediking stierven zij allen een wrede dood, behalve Johannes, naar het schijnt.
Nooit weer is er iemand uit de doden opgewekt.
Ik zeg niet dat er geen wonderbaarlijke genezingen plaatsvinden, maar dit is niet de periode, waarin wonderen en tekenen plaatsvinden om de joden jaloers te maken, de gemeente heeft die taak gekregen, maar is daar in zeer tekort geschoten.
Ons geloof en de daarmee gepaard gaande vruchten hadden hen moeten overtuigen.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Anja (oud account) »

[modbreak Trajecto] Tekst verwijderd; niet opbouwend noch constructief.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Marjo
Berichten: 257
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:12
Man/Vrouw: V

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Marjo »

God doet wonderen aan ons leven...
Dat staat meen ik in de psalmen.
Door allerlei ervaringen en "toevallige "gebeurtenissen kan je God aan het werk zien.
Het is niet te duiden en niet uit te leggen.
Maar voor mezelf weet ik dat God er is en nog steeds wonderen doet.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door BdO »

Het heeft weinig zin om door te praten over wonderen als je daar geen duidelijke definitie bij hebt. Niets zo wonderlijk als het onderscheid tussen wonder en niet-wonder, maar dat is dan wel een wonderlijkheid die ons verstand als eigenschap projecteert op de dingen, en niet zozeer iets in de dingen zelf.

De volgende vraag is hoezo een wonder van goden zouden komen. Als we nu wel wonderen waarnemen, maar geen goden, is dat een prima aanwijzing dat voor wonderen goden overbodig kunnen zijn.

Mij lijkt dat goden die vertrouwen/geloof als criterium voor behoud zien zich gewoon even netjes persoonlijk kunnen voorstellen aan alle mensen waarvoor die goden dat van toepassing achten, en zo niet dan hebben we of niet te maken met goden, of te maken met goden die op tamelijk sadistische wijze ons behoud laten afhangen van de afloop van een roulettespel met oneindig veel mogelijkheden; een onhebbelijkheid welke mij een vrij ongoddelijke eigenschap lijkt. Deze goden zijn wat mij betreft gewogen en te licht bevonden. Ik hoop in dat geval op geen-goden. Maar gelukkig kan je ook nog hopen op goden die niet zo sadistisch zijn om vertrouwen/geloof als criterium voor behoud zien. :) Wonderen en tekenen zijn al daarmee bovenal overbodig. Het lijkt slechts van belang in het geval van te licht bevonden goden, maar dergelijke goden heb je toch niets aan, en dus is ook in dat geval en daarmee nooit van belang.
Laatst gewijzigd door BdO op 23 mei 2016, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker schreef:De apostelen hadden de macht om wonderen in Jezus Naam te doen, ontvangen , als teken dat zij in dezelfde lijn als de door hen gepredikte Christus werkten en predikten.
Aan het einde van hun prediking stierven zij allen een wrede dood, behalve Johannes, naar het schijnt.
Nooit weer is er iemand uit de doden opgewekt.
Nooit meer fysiek inderdaad, merk op wat Christus tijdens zijn prediking zei:

'Waarachtig, Ik verzeker u: wie naar mijn woord luistert, wie Hem gelooft die Mij gezonden heeft, bezit eeuwig leven. Voor hem is er geen oordeel meer: hij is al overgegaan van de dood naar het leven.' (Joh 5,24)

Dit zei Christus tegen een generatie waarvan allen gestorven zijn en ook diezelfden die naar zijn woord luisterden en hem geloofden. Daaruit blijkt duidelijk dat Jezus niet sprak van de fysieke dood. De dood waarvan hij sprak was het oude verbond: Uw verbond met de dood wordt verbroken (Jes 28,18)
Biker schreef:Ik zeg niet dat er geen wonderbaarlijke genezingen plaatsvinden,
Ik wel, want ik weet het helaas uit mijn naaste omgeving.
Biker schreef:maar dit is niet de periode, waarin wonderen en tekenen plaatsvinden om de joden jaloers te maken, de gemeente heeft die taak gekregen, maar is daar in zeer tekort geschoten.
Ons geloof en de daarmee gepaard gaande vruchten hadden hen moeten overtuigen.
Beste Biker, zal God zijn woord niet gestand doen? (Rom 9,28)

Als het de wil van God was dat de heidenen de joden in de eerste eeuw tot jaloersheid hebben gewekt, dan is dat precies zo gebeurd. Het kan en zal nooit zo zijn, dat menselijk tekortschieten Gods oorspronkelijke plan kan veranderen of wijzigen. Nooit en te nimmer.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Rechtuit »

Enig zins een spraakverwarring hier.
Wonderen vinden plaats heeft een wonder plaats gevonden wordt het onderzocht of het een wonder is ,zo ja zal het sober bekend gemaakt worden.De dagelijkse wonderen is een persoonlijk gebereuren tussen Hem die wonderen doet en die het wonder genieten.

Wat een wonder is zal door de Heilige Kerk in wetenschappelijk zin vast gesteld moeten worden zo ook door ondervraging.Dus het rondstrooien van wonderen wat sommigen groepen doen is ernstig grote vraagtekens bij te stellen. Zo genaamde wonderen van de hades zijn altijd vol bombarie;Wonderen van het Licht is een ingetogen harts verwondering. :idea: :idea: :idea:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Piebe Paulusma »

Christus' bevrijden van de gelovigen van het eerste verbond, namelijk de eerste christenen uit de joden, is de eerste opstanding. Deze opstanding uit de dood is louter geestelijk en heeft niets, maar dan ook niets met de fysieke dood te maken.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:
Biker schreef:De apostelen hadden de macht om wonderen in Jezus Naam te doen, ontvangen , als teken dat zij in dezelfde lijn als de door hen gepredikte Christus werkten en predikten.
Aan het einde van hun prediking stierven zij allen een wrede dood, behalve Johannes, naar het schijnt.
Nooit weer is er iemand uit de doden opgewekt.
Nooit meer fysiek inderdaad, merk op wat Christus tijdens zijn prediking zei:

'Waarachtig, Ik verzeker u: wie naar mijn woord luistert, wie Hem gelooft die Mij gezonden heeft, bezit eeuwig leven. Voor hem is er geen oordeel meer: hij is al overgegaan van de dood naar het leven.' (Joh 5,24)

Dit zei Christus tegen een generatie waarvan allen gestorven zijn en ook diezelfden die naar zijn woord luisterden en hem geloofden. Daaruit blijkt duidelijk dat Jezus niet sprak van de fysieke dood. De dood waarvan hij sprak was het oude verbond: Uw verbond met de dood wordt verbroken (Jes 28,18)
Biker schreef:Ik zeg niet dat er geen wonderbaarlijke genezingen plaatsvinden,
Ik wel, want ik weet het helaas uit mijn naaste omgeving.
Biker schreef:maar dit is niet de periode, waarin wonderen en tekenen plaatsvinden om de joden jaloers te maken, de gemeente heeft die taak gekregen, maar is daar in zeer tekort geschoten.
Ons geloof en de daarmee gepaard gaande vruchten hadden hen moeten overtuigen.
Beste Biker, zal God zijn woord niet gestand doen? (Rom 9,28)

Als het de wil van God was dat de heidenen de joden in de eerste eeuw tot jaloersheid hebben gewekt, dan is dat precies zo gebeurd. Het kan en zal nooit zo zijn, dat menselijk tekortschieten Gods oorspronkelijke plan kan veranderen of wijzigen. Nooit en te nimmer.
Door met menselijk tekortschieten van Adam en Eva had God al snel een nieuw plan gereed gelukkig.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Piebe Paulusma »

Neen, God deed zijn woord gestand, want de Almachtige kan niet liegen zoals een mens. Er is geen tweede plan; Adam en Eva moesten zondigen, dat stond vast. Deed God dat dan om hen te pesten? Geenszins, want doordat Adam en Eva zondigden was er aan aanleiding voor de Messias om de gehele mensheid te verlossen.

Daarom stonden er ook twee bomen in de hof, de boom der kennis, een voorafbeelding van Mozes en de levensboom, een voorafbeelding van Christus. Nu, de levensboom is het bewijs dat Adam en Eva zouden zondigen en dat door hun zonde de hele mensheid behouden werd. Is dat geen genade?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wonderen en tekenen

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:Neen, God deed zijn woord gestand, want de Almachtige kan niet liegen zoals een mens. Er is geen tweede plan; Adam en Eva moesten zondigen, dat stond vast. Deed God dat dan om hen te pesten? Geenszins, want doordat Adam en Eva zondigden was er aan aanleiding voor de Messias om de gehele mensheid te verlossen.
Hierbij stel je dat God de mens dus niet perfekt had gemaakt.