De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Een atheïst is simpelweg geen theïst. Als atheïst ga ik niet uit van het bestaan van goden, want waarom zou ik uitgaan van hun bestaan? Ben tevens a-kabouterist, a-elfjesist, a-feeënist, a-reuzenist, etc.
peda schreef: 12 okt 2019, 16:25 Als atheist kun je kiezen uit het volgen van een bestaande ideologie ( er zijn er inmiddels vele ) of je maakt het naar eigen beste weten en geweten zelve uit. Bovendien vormen de atheisten ook weer geen homogene groep. Van pure naturalist tot spirituele atheist ( hoe spiritualiteit ook in te vullen ), een lange ladder aan zeer verschillende opvattingen en overtuigingen.
Hetzelfde geldt voor violisten. Als violist kun je kiezen uit het volgen van een bestaande ideologie (er zijn er inmiddels vele) of je maakt het naar eigen beste weten en geweten zelf uit. Bovendien vormen de violisten ook weer geen homogene groep: van naturalistische violist tot spirituele violist (hoe spiritualiteit ook in te vullen). Het enige verschil is, dat atheïsten niet uitgaan van het bestaan van goden en sommige violisten wel.
Laatst gewijzigd door Mart op 13 okt 2019, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Atheist2 schreef: 13 okt 2019, 16:56 Als je de bijbel letterlijk volgt dan kan je bijna gaan denken dat de mens boven de dieren staat en er alles mee mag doen.
Als je de bijbel volgt dan denk je bij klimaatpromatiek "we krijgen toch een nieuwe Aarde" en dan wil het urgente van het milieu weleens verdwijnen. Beetje met je armen over elkaar kijken hoe het naar de knoppen gaat en tegelijkertijd wachten op de wederkomst van Jezus. Nu ik atheist ben kan ik ineens meer doen. Echt, die vrijheid gun ik iedereen.
Dat is wel zeer terecht kritiek op een deel van het christendom.
Gelukkig zijn er ook groeperingen die de woorden van Jezus (het koninkrijk van de hemel is onder u) ter harte nemen.
Maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg ;)
Tear, groenekerken.nl, A Rocha, Micha Nederland

Buitenland: twitter.com/CClimateAction

Maar velen zijn ook veel te druk met sociale gerechtigheid:
Leger de Heils, Compassion, ZOA, Hulp Oost Europa, Zending over Grenzen, Wilde Ganzen, Kerk in actie,
Red een kind, EO Metterdaad, Dorcas, woord en daad, World Vision...

En er zijn ook nog christenen die seculiere organisaties steunen: Unicef, rode kruis...

Nee die christenen zijn inderdaad verkeerd bezig, maar gelukkig zijn er mensen op dit forum die gaan vertellen hoe het wel kan.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Inktvlam »

Nic schreef: 13 okt 2019, 21:03
Atheist2 schreef: 13 okt 2019, 16:56 Als je de bijbel letterlijk volgt dan kan je bijna gaan denken dat de mens boven de dieren staat en er alles mee mag doen.
Als je de bijbel volgt dan denk je bij klimaatpromatiek "we krijgen toch een nieuwe Aarde" en dan wil het urgente van het milieu weleens verdwijnen. Beetje met je armen over elkaar kijken hoe het naar de knoppen gaat en tegelijkertijd wachten op de wederkomst van Jezus. Nu ik atheist ben kan ik ineens meer doen. Echt, die vrijheid gun ik iedereen.
Dat is wel zeer terecht kritiek op een deel van het christendom.
Gelukkig zijn er ook groeperingen die de woorden van Jezus (het koninkrijk van de hemel is onder u) ter harte nemen.
Maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg ;)
Tear, groenekerken.nl, A Rocha, Micha Nederland

Buitenland: twitter.com/CClimateAction

Maar velen zijn ook veel te druk met sociale gerechtigheid:
Leger de Heils, Compassion, ZOA, Hulp Oost Europa, Zending over Grenzen, Wilde Ganzen, Kerk in actie,
Red een kind, EO Metterdaad, Dorcas, woord en daad, World Vision...

En er zijn ook nog christenen die seculiere organisaties steunen: Unicef, rode kruis...

Nee die christenen zijn inderdaad verkeerd bezig, maar gelukkig zijn er mensen op dit forum die gaan vertellen hoe het wel kan.
:)

Atheist2 schreef:Het mooie vind ik aan atheïst zijn is dat je mee evolueert met de gedachten van de mensheid.
Evolueren waar naar toe? Nergens naar toe. Dat blijft dus eeuwig evolueren zonder ooit tot de kern te komen. Zulke mensen worden door Lorber oneindigheidsjagers genoemd. Ze blijven maar eeuwig zoeken en zullen het nooit vinden. Nooit vinden, omdat het leven niet iets materieels is. De kern is de liefde en Jezus is de weg, de waarheid en het leven.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Inktvlam schreef: 14 okt 2019, 11:22
Evolueren waar naar toe? Nergens naar toe. Dat blijft dus eeuwig evolueren zonder ooit tot de kern te komen. Zulke mensen worden door Lorber oneindigheidsjagers genoemd. Ze blijven maar eeuwig zoeken en zullen het nooit vinden. Nooit vinden, omdat het leven niet iets materieels is.

De kern is de liefde en Jezus is de weg, de waarheid en het leven.
Ja..dat is een christelijk dogma...en dat geldt voor jou....jij bent er al klaar mee...dit is het en niet anders....al het andere zijn doodlopende wegen...want het gaat om Jezus, waarvan niet eens bekend is of hij wel heeft bestaan of het zelf gezegd heeft..maar misschien staat voor iets...
Men praat elkaar maar na....
Andersdenkenden zijn van mening dat er vele mogelijkheden zijn en vele paden...hoe dan ook.
Zelfs als de goden buitengesloten worden...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Zolderworm »

Inktvlam schreef: 14 okt 2019, 11:22
Nic schreef: 13 okt 2019, 21:03 Het mooie vind ik aan atheïst zijn is dat je mee evolueert met de gedachten van de mensheid.
Evolueren waar naar toe? Nergens naar toe. Dat blijft dus eeuwig evolueren zonder ooit tot de kern te komen. Zulke mensen worden door Lorber oneindigheidsjagers genoemd. Ze blijven maar eeuwig zoeken en zullen het nooit vinden. Nooit vinden, omdat het leven niet iets materieels is. De kern is de liefde en Jezus is de weg, de waarheid en het leven.
Het mooie van de evolutie is juist dat de vraag "waarnaar toe" er helemaal niet toe doet. Het "waarnaar toe" is door de mens bedacht, althans sommige mensen, maar speelt in de evolutie geen enkele rol van betekenis. De term "oneindigheidsjager" slaat dan ook nergens op. Niemand die overtuigd is van evolutie is een oneindigheidsjager.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Atheist2 »

Nic schreef: 13 okt 2019, 21:03 Dat is wel zeer terecht kritiek op een deel van het christendom.
Gelukkig zijn er ook groeperingen die de woorden van Jezus (het koninkrijk van de hemel is onder u) ter harte nemen.
Maar het is zoeken naar een speld in een hooiberg ;)
Tear, groenekerken.nl, A Rocha, Micha Nederland

Buitenland: twitter.com/CClimateAction
Mijn kritiek is zeker niet bedoeld voor de gewone christen. Maar meer voor christenen die ik veelal tegenkom op internet. In mijn dagelijkse leven kom ik gelukkig ook genoeg christenen tegen die zich wel bekommeren om de Wereld. Maar op cip.nl, om maar een voorbeeld te noemen, kom ik vaak mensen tegen die klimaatdrammers klimaatreligieuzen vinden en dat ze de milieugod dienen in plaats van de christelijke God.. Vind ik altijd een vreemde situatie, want ik denk dat veel mensen die dit vinden eigenlijk de god mammon dienen. Als klimaatproblemen niet zoveel geld kosten zouden die mensen de problemen dan ook ontkennen? Ik weet het niet.



Maar velen zijn ook veel te druk met sociale gerechtigheid:
Leger de Heils, Compassion, ZOA, Hulp Oost Europa, Zending over Grenzen, Wilde Ganzen, Kerk in actie,
Red een kind, EO Metterdaad, Dorcas, woord en daad, World Vision...
Die mensen vind ik vaak te veel gericht op "Jezus redt" dan ook "we redden een mens".. Alhoewel ik al jaren lid ben van Dorcas en daar geen probleem mee heb ondervonden. Maar hulp bieden aan en tegelijkertijd evangelisatie, dat vind ik een gevaarlijke combinatie. Zo is mij een situatie in India bekend waarin mensen die zich bekeerden tot het christendom voorrang kregen op de gewone hindoe of boeddhist of jainist.
En er zijn ook nog christenen die seculiere organisaties steunen: Unicef, rode kruis...

Nee die christenen zijn inderdaad verkeerd bezig, maar gelukkig zijn er mensen op dit forum die gaan vertellen hoe het wel kan.
Sarcasme is aan mij niet besteed. Ik heb autisme, dus dat ontgaat me.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Atheist2 »

Inktvlam schreef: 14 okt 2019, 11:22 Evolueren waar naar toe? Nergens naar toe. Dat blijft dus eeuwig evolueren zonder ooit tot de kern te komen. Zulke mensen worden door Lorber oneindigheidsjagers genoemd. Ze blijven maar eeuwig zoeken en zullen het nooit vinden. Nooit vinden, omdat het leven niet iets materieels is. De kern is de liefde en Jezus is de weg, de waarheid en het leven.
Zoals anderen al zeggen, het waartoe doet niet ter zake. De reis is belangrijker dan het doel zelf. Het leuke aan sinterklaas is de verwachting van cadeautjes, de cadeautjes zelf vallen vies tegen en ruilt men in voor leukere dingen..

Je kan niet ontkennen dat onze normen en waarden vandaag de dag beter zijn dan de normen en waarden 1500 jaar geleden. En die waren beter dan die van 1500 jaar daarvoor. Slechtere normen en waarden worden al snel uitgeselecteerd als genoeg mensen er genoeg van hebben. Maar als je je normen en waarden uit een heel oud boek haalt dan blijf je stilstaan in ontwikkeling. Kijk maar naar IS, die mensen doen precies wat in Leviticus staat.

Dat komt er nou van als mensen zich houden aan oude normen en waarden. Vroeger had je de doodstraf, dat vond men normaal. Vandaag de dag al niet meer. Dat is evolutie van ons denken, en kan je bijna niet anders dan positief zien.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Inktvlam »

Atheist2 schreef: 14 okt 2019, 18:50
Inktvlam schreef: 14 okt 2019, 11:22 Evolueren waar naar toe? Nergens naar toe. Dat blijft dus eeuwig evolueren zonder ooit tot de kern te komen. Zulke mensen worden door Lorber oneindigheidsjagers genoemd. Ze blijven maar eeuwig zoeken en zullen het nooit vinden. Nooit vinden, omdat het leven niet iets materieels is. De kern is de liefde en Jezus is de weg, de waarheid en het leven.
Zoals anderen al zeggen, het waartoe doet niet ter zake. De reis is belangrijker dan het doel zelf. Het leuke aan sinterklaas is de verwachting van cadeautjes, de cadeautjes zelf vallen vies tegen en ruilt men in voor leukere dingen..

Je kan niet ontkennen dat onze normen en waarden vandaag de dag beter zijn dan de normen en waarden 1500 jaar geleden. En die waren beter dan die van 1500 jaar daarvoor. Slechtere normen en waarden worden al snel uitgeselecteerd als genoeg mensen er genoeg van hebben. Maar als je je normen en waarden uit een heel oud boek haalt dan blijf je stilstaan in ontwikkeling. Kijk maar naar IS, die mensen doen precies wat in Leviticus staat.

Dat komt er nou van als mensen zich houden aan oude normen en waarden. Vroeger had je de doodstraf, dat vond men normaal. Vandaag de dag al niet meer. Dat is evolutie van ons denken, en kan je bijna niet anders dan positief zien.
Ik denk ook dat de mensheid in z'n geheel zich in progressieve zin ontwikkelt. Hoewel je soms je twijfels kunt hebben. Maar ik concludeerde uit je eerdere opmerkingen, dat je je eigen ontwikkeling voor ogen had. Daarbij doet het waartoe wel degelijk ter zake. Je wilt niet stilstaan in ontwikkeling, schrijf je zelf. Ik vind het atheïsme een heilloze weg. Je hele leven leer je allerlei dingen, maar waartoe?
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Zolderworm schreef: 14 okt 2019, 13:44
Inktvlam schreef: 14 okt 2019, 11:22
Nic schreef: 13 okt 2019, 21:03 Het mooie vind ik aan atheïst zijn is dat je mee evolueert met de gedachten van de mensheid.
Evolueren waar naar toe? Nergens naar toe. Dat blijft dus eeuwig evolueren zonder ooit tot de kern te komen. Zulke mensen worden door Lorber oneindigheidsjagers genoemd. Ze blijven maar eeuwig zoeken en zullen het nooit vinden. Nooit vinden, omdat het leven niet iets materieels is. De kern is de liefde en Jezus is de weg, de waarheid en het leven.
Het mooie van de evolutie is juist dat de vraag "waarnaar toe" er helemaal niet toe doet. Het "waarnaar toe" is door de mens bedacht, althans sommige mensen, maar speelt in de evolutie geen enkele rol van betekenis. De term "oneindigheidsjager" slaat dan ook nergens op. Niemand die overtuigd is van evolutie is een oneindigheidsjager.
Graag goede quote-en want dat is niet mijn quote.
Ik mis juist aan het atheïsme (op dit forum) dat er gedachten zijn over de mensheid.
Er is nog niemand geweest die een atheïstische visioen heeft dat het ‘goed’ gaat komen.
Wil overigens niet zeggen dat andere levenbeschouwelijke visioenen wel heel geloofwaardig zijn.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Nic schreef: 16 okt 2019, 23:07 Ik mis juist aan het atheïsme (op dit forum) dat er gedachten zijn over de mensheid.
Iedere atheïst heeft wel gedachten over de mensheid, net zoals kale mensen, metselaars of Groningers. Atheïsten geloven simpelweg niet in goden en waarom zou men?
Er is nog niemand geweest die een atheïstische visioen heeft dat het ‘goed’ gaat komen.
Er zijn vast atheïsten die visioenen hebben, maar die krijgen dan - neem ik aan - veelal terecht medicatie voorgeschreven of worden opgenomen in een instelling. Atheïsten als Einstein, Hawking, Dawkins, etc., etc., etc., ... hebben een visie en geen visioenen zoals Paulus.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Ik zei ook op dit forum erbij. ;)
Wellicht wil jij een spreekbuis zijn?
Kom maar op met visies, dromen, visioenen, in ieder geval iets (anders), dan een nihilistische of hedonistische houding.
En niet iets waar men niet in gelooft, ik geloof ook niet in goden.
Volgens mij heeft de mens behoefte aan verhalen (en niet aan medicatie).
(Martin Luther King: I have a dream...)
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Zolderworm »

Mart schreef: 16 okt 2019, 23:25
Nic schreef: 16 okt 2019, 23:07 Ik mis juist aan het atheïsme (op dit forum) dat er gedachten zijn over de mensheid.
Iedere atheïst heeft wel gedachten over de mensheid, net zoals kale mensen, metselaars of Groningers. Atheïsten geloven simpelweg niet in goden en waarom zou men?
Er is nog niemand geweest die een atheïstische visioen heeft dat het ‘goed’ gaat komen.
Er zijn vast atheïsten die visioenen hebben, maar die krijgen dan - neem ik aan - veelal terecht medicatie voorgeschreven of worden opgenomen in een instelling. Atheïsten als Einstein, Hawking, Dawkins, etc., etc., etc., ... hebben een visie en geen visioenen zoals Paulus.
Robert Monroe was iemand met uittredingen, die niet echt in God geloofde. Hij schreef daar een aantal boeken over en stichtte het Robert Monroe Institute om alternatieve bewustzijnsvormen te bestuderen. Hij was geestelijk gezond, succesvol, en is nooit in een instelling opgenomen. https://www.monroeinstitute.org/
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door collegavanerik »

Nic schreef: 16 okt 2019, 23:07
Ik mis juist aan het atheïsme (op dit forum) dat er gedachten zijn over de mensheid.
Er is nog niemand geweest die een atheïstische visioen heeft dat het ‘goed’ gaat komen.
Wil overigens niet zeggen dat andere levenbeschouwelijke visioenen wel heel geloofwaardig zijn.
Ja je hebt gelijk: atheïstische filosofen (Nietzsche, Russell) zijn over het algemeen zwartkijkers, ik weet niet hoe dat komt omdat de mensheid het juist fantastisch doet in vergelijking met 100 of 10 000 jaar geleden.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Snelheid »

Het is toch altijd vreemd dat een zogenaamde atheist die zegt er bestaat geen God al tijd met die God en de Kerk bezig is,ook hier in deze draad,kortom een vreemde denkwijze.

Het aardige is dat het atheisme strek afneemt en verdwijnt.Dat veel mensen niet meer naar de Kerk gaan wil niet zeggen dat ze niet mee gelovig zijn.Kerk en geloof kunnen samen gaan maar ook niet is trouwens altijd al zo geweest.

Wat zei Bredero ook alweer== het kan verkeren==
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 17 okt 2019, 09:07 Het is toch altijd vreemd dat een zogenaamde atheïst die zegt er bestaat geen God al tijd met die God en de Kerk bezig is,ook hier in deze draad,kortom een vreemde denkwijze.
Het lijkt me dat, als je overtuigd atheïst bent, het al of niet bestaan van God je juist bovenmatig interesseert. Zeker als je meedoet met een forum over religie.
Het aardige is dat het atheïsme strek afneemt en verdwijnt. Dat veel mensen niet meer naar de Kerk gaan wil niet zeggen dat ze niet mee gelovig zijn. Kerk en geloof kunnen samen gaan maar ook niet is trouwens altijd al zo geweest.
De wens is de vader van de gedachte. Althans als het om Nederland gaat. Maar helaas. Ook het geloof loopt hier terug, niet alleen het kerkbezoek. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -religieus
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 17 okt 2019, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Christiaan »

Snelheid schreef: 17 okt 2019, 09:07 Het is toch altijd vreemd dat een zogenaamde atheist die zegt er bestaat geen God al tijd met die God en de Kerk bezig is,ook hier in deze draad,kortom een vreemde denkwijze.

Het aardige is dat het atheisme strek afneemt en verdwijnt.Dat veel mensen niet meer naar de Kerk gaan wil niet zeggen dat ze niet mee gelovig zijn.Kerk en geloof kunnen samen gaan maar ook niet is trouwens altijd al zo geweest.

Wat zei Bredero ook alweer== het kan verkeren==
En waaruit blijkt dat atheïsten “altijd met die God en de Kerk bezig” zijn? De atheïsten op dit forum ja, maar dat is maar een handjevol. Ik ben atheïst en ben geïnteresseerd in geloof en waarom mensen geloven. Het is simpelweg iets wat ik interessant vind.
Waaruit blijkt trouwens dat het atheïsme afneemt. Ik kon de cijfers niet zo snel vinden, maar ik heb het idee dat atheïsme juist toeneemt. In ieder geval neemt het aantal kerkgangers af in Nederland en Europa. Tja, het kan verkeren.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Christiaan »

Nic schreef: 16 okt 2019, 23:51 Ik zei ook op dit forum erbij. ;)
Wellicht wil jij een spreekbuis zijn?
Kom maar op met visies, dromen, visioenen, in ieder geval iets (anders), dan een nihilistische of hedonistische houding.
En niet iets waar men niet in gelooft, ik geloof ook niet in goden.
Volgens mij heeft de mens behoefte aan verhalen (en niet aan medicatie).
(Martin Luther King: I have a dream...)
Ik ben atheïst, maar ook vooral humanist. Met dat gedachtegoed kan ik mij heel goed identificeren en dat geeft een behoorlijk volledig beeld van hoe ik het leven beschouw. Ik geloof niet in een universele zin van het leven of een leven na de dood. Voor een gelovige komt dit dan al snel over als nihilistisch. Maar zo zie ik dat niet. Het leven NU heeft voor mij zin en ik beleef er plezier aan.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door collegavanerik »

Christiaan schreef: 17 okt 2019, 10:47
Nic schreef: 16 okt 2019, 23:51 Ik zei ook op dit forum erbij. ;)
Wellicht wil jij een spreekbuis zijn?
Kom maar op met visies, dromen, visioenen, in ieder geval iets (anders), dan een nihilistische of hedonistische houding.
En niet iets waar men niet in gelooft, ik geloof ook niet in goden.
Volgens mij heeft de mens behoefte aan verhalen (en niet aan medicatie).
(Martin Luther King: I have a dream...)
Ik ben atheïst, maar ook vooral humanist. Met dat gedachtegoed kan ik mij heel goed identificeren en dat geeft een behoorlijk volledig beeld van hoe ik het leven beschouw. Ik geloof niet in een universele zin van het leven of een leven na de dood. Voor een gelovige komt dit dan al snel over als nihilistisch. Maar zo zie ik dat niet. Het leven NU heeft voor mij zin en ik beleef er plezier aan.
:flower1: :flower1:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 17 okt 2019, 09:07 Het is toch altijd vreemd dat een zogenaamde atheist die zegt er bestaat geen God al tijd met die God en de Kerk bezig is,ook hier in deze draad,kortom een vreemde denkwijze.
Theïsme betreft geloof in het bestaan van goden. Een niet-theïst ontbreekt het aan dit geloof in goden. Net zoals ik geen kabouterist ben, ben ik geen theïst. Zeg niet dat er geen kabouters, efjes, feeën en goden bestaan, maar geloof er simpelweg niet in.

Religie vind ik zeer interessant, maar waar ik op tegen ben, is gedachtengoed dat vrouwen onderdanig stelt aan mannen, gedachtengoed dat homoseksualiteit en transgenderisme veroordeelt, met alle psychische gevolgen van dien; gedachtengoed dat anderen probeert te bekeren tot specifieke goden-gelovers, etc. Dat ideeëngoed valt vooral nog te vinden in sommige theïstische kringen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Snelheid »

Mart schreef: 17 okt 2019, 13:46
Snelheid schreef: 17 okt 2019, 09:07 Het is toch altijd vreemd dat een zogenaamde atheist die zegt er bestaat geen God al tijd met die God en de Kerk bezig is,ook hier in deze draad,kortom een vreemde denkwijze.
Theïsme betreft geloof in het bestaan van goden. Een niet-theïst ontbreekt het aan dit geloof in goden. Net zoals ik geen kabouterist ben, ben ik geen theïst. Zeg niet dat er geen kabouters, efjes, feeën en goden bestaan, maar geloof er simpelweg niet in.

Religie vind ik zeer interessant, maar waar ik op tegen ben, is gedachtengoed dat vrouwen onderdanig stelt aan mannen, gedachtengoed dat homoseksualiteit en transgenderisme veroordeelt, met alle psychische gevolgen van dien; gedachtengoed dat anderen probeert te bekeren tot specifieke goden-gelovers, etc. Dat ideeëngoed valt vooral nog te vinden in sommige theïstische kringen.
Er zijn nou eenmaal dingen die niet goed te praten zijn heeft ook niets met religie te maken maar met het gezonde verstand; en door de religie gebruiken mensen het gezonde verstand,Zonder religie en beschaving zou het barbarendom zijn al la Noord Korea.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Snelheid »

Snelheid schreef: 17 okt 2019, 18:12
Mart schreef: 17 okt 2019, 13:46
Snelheid schreef: 17 okt 2019, 09:07 Het is toch altijd vreemd dat een zogenaamde atheist die zegt er bestaat geen God al tijd met die God en de Kerk bezig is,ook hier in deze draad,kortom een vreemde denkwijze.
Theïsme betreft geloof in het bestaan van goden. Een niet-theïst ontbreekt het aan dit geloof in goden. Net zoals ik geen kabouterist ben, ben ik geen theïst. Zeg niet dat er geen kabouters, efjes, feeën en goden bestaan, maar geloof er simpelweg niet in.

Religie vind ik zeer interessant, maar waar ik op tegen ben, is gedachtengoed dat vrouwen onderdanig stelt aan mannen, gedachtengoed dat homoseksualiteit en transgenderisme veroordeelt, met alle psychische gevolgen van dien; gedachtengoed dat anderen probeert te bekeren tot specifieke goden-gelovers, etc. Dat ideeëngoed valt vooral nog te vinden in sommige theïstische kringen.
Er zijn nou eenmaal dingen die niet goed te praten zijn heeft ook niets met religie te maken maar met het gezonde verstand; en door de religie gebruiken mensen het gezonde verstand,Zonder religie en beschaving zou het barbarendom zijn a la Noord Korea.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Ja dat hebben we in Europa gezien de vorige eeuw. :?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Christiaan schreef: 17 okt 2019, 10:47
Nic schreef: 16 okt 2019, 23:51 Ik zei ook op dit forum erbij. ;)
Wellicht wil jij een spreekbuis zijn?
Kom maar op met visies, dromen, visioenen, in ieder geval iets (anders), dan een nihilistische of hedonistische houding.
En niet iets waar men niet in gelooft, ik geloof ook niet in goden.
Volgens mij heeft de mens behoefte aan verhalen (en niet aan medicatie).
(Martin Luther King: I have a dream...)
Ik ben atheïst, maar ook vooral humanist. Met dat gedachtegoed kan ik mij heel goed identificeren en dat geeft een behoorlijk volledig beeld van hoe ik het leven beschouw. Ik geloof niet in een universele zin van het leven of een leven na de dood. Voor een gelovige komt dit dan al snel over als nihilistisch. Maar zo zie ik dat niet. Het leven NU heeft voor mij zin en ik beleef er plezier aan.
Ik ken veel christenen maar ook niet-christenen die een drive hebben om naar hun medemens(en) en deze wereld om te kijken.
Is dat iets wat het humanisme volgens jou bevordert, wordt daar binnen jouw kringen ook over gesproken? Hoe dan?
Zijn er actieve humanistische kringen, of is het ieder voor zich?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 17 okt 2019, 18:12 Er zijn nou eenmaal dingen die niet goed te praten zijn heeft ook niets met religie te maken maar met het gezonde verstand; en door de religie gebruiken mensen het gezonde verstand,Zonder religie en beschaving zou het barbarendom zijn al la Noord Korea.
Maar dan laat je de gewelddadige kruistochten, de gruwelijke folteringen en brandstapels voor ongelovige ketters door de christenen eventjes buiten beschouwing he?
Het wàs vroeger barbarendom net als ISIS, dat ook op religieuze grondslag gruweldaden en genocide pleegt.

Gezond verstand wordt niet bepaald door religie gestimuleerd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.