De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Storm schreef: 24 jan 2020, 10:07 Ja wel met je eens; in dit topic is al vaak voorbij gekomen dat "de atheist'' niet bestaat. Oké atheïsten geloven niet in een goddelijk opperwezen, maar dan is het niet punt uit. Ik las dit artikel in Trouw https://www.trouw.nl/nieuws/alleen-athe ... e=facebook
Dat komt omdat het woord in de volksmond meerdere, elkaar soms overlappende, soms uitsluitende betekenissen kent (klik). Maar allen hebben de afwezigheid van geloof in goden gemeen: a-theïst = geen theïst.

Dat sommige atheïsten een auto hebben, anderen zich scheren, enkelen zeer laat naar bed gaan en een ander deel wellicht agereert tegen theïsten en goden, weer anderen intellectuele atheïsten oftewel agnosten zijn, sommige atheïsten activisten zijn (zoals ikzelf), anderen zoeker-agnosten zijn, vervolgens enkele atheïsten anti-theïst zijn en tenslotte nog anderen ritueel atheïsten zijn, betekent niet dat a-theïst letterlijk meer is dan: geen-theïst. Dat er kabouters, elfen, reuzen en goden zouden bestaan, is aan de kabouteristen, elfisten, reuzisten en theïsten om dat aan te tonen -- tot die tijd erkennen we het bestaan van kabouters, elfen, reuzen en goden niet. Deze ontkenning staat niet gelijk aan de claim dat er geen kabouters, elfen, reuzen en goden bestaan, maar aan de verwerping van de claim.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Storm »

@ mart,
Zeker de atheist gelooft niet in goden, in die zin kun je een punt zetten, in de discussie zal het wel uitmaken. Zoals er ook een verschil in de discussie tussen orthodox en vrijzinnige gelovigen.
Mijn buurman is qua definitie atheist, maar hij weet niet wat het is alleen dat Ajax deze week gewonnen heeft. :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Storm schreef: 24 jan 2020, 12:33 @ mart,
Zeker de atheist gelooft niet in goden, in die zin kun je een punt zetten
Er staat een punt: a- theïst = niet-theïst. Elke bewering die verder gaat, wijkt af van de gemene deler.
in de discussie zal het wel uitmaken. Zoals er ook een verschil in de discussie tussen orthodox en vrijzinnige gelovigen.
Het draait daarbij niet om het atheïsme, maar om de de manier waarop verschillende atheïsten met de claims van gelovigen omgaan.
Mijn buurman is qua definitie atheist, maar hij weet niet wat het is alleen dat Ajax deze week gewonnen heeft. :)
Dat deze Amsterdamse voetbalclub de naam van een Griekse god heeft, betekent niet dat een Ajax-fan in het bestaan van de Griekse god gelooft.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Bonjour
Moderator
Berichten: 7697
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

Ik denk dat vele Ajax fans geloven dat hun club naar het schoonmaakmiddel is vernoemd, net zoals vele wielrenner teams de naam van de sponsor overgenomen hebben.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Storm »

:mrgreen:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Dikkie »

Ben volgens mij een post (antwoord) op Storm kwijt.
Ik wilde mezelf scharen onder intellectuele atheïst en soms een anti theïst. Dan val ik weer niet in 1 categorie.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Storm »

Dikkie schreef: 24 jan 2020, 13:30 Ben volgens mij een post (antwoord) op Storm kwijt.
Ik wilde mezelf scharen onder intellectuele atheïst en soms een anti theïst. Dan val ik weer niet in 1 categorie.
@Dikkie,
Jij valt vast onder de intellectuele atheïsten; - De intellectuele atheïst (of agnost)
'De individu die actief kennis vergaart door middel van intellectuele interactie.' Hij verdiept zich in zaken als ontologie (de zijnsleer) en ongeloof, gaat graag in discussie en neemt graag deel aan debatten. Dat doet hij niet alleen op internet, maar ook 'face to face'.

[/b]
Maar dat face to face daar twijfel ik een beetje aan, trouwens dat hebben meerder forummers. Fora is veiliger en we kunnen ons verstoppen achter een avatar.

Of toch deze?
- De anti-theïst
Is uitgesproken antireligieus. Hij 'vindt religie bekrompen en noemt religieuze instituten bekrompen en schadelijk voor de maatschappij'. 'De anti-theïst heeft een duidelijke (en in zijn ogen superieure) kijk op de beperkingen en de gevaren van godsdiensten'. In hoeverre hij zijn overtuigingen kenbaar maakt, hangt af van zijn persoonlijkheid.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door hopper »

Storm schreef: 24 jan 2020, 12:33 @ mart,
Zeker de atheist gelooft niet in goden, in die zin kun je een punt zetten, in de discussie zal het wel uitmaken. Zoals er ook een verschil in de discussie tussen orthodox en vrijzinnige gelovigen.
Mijn buurman is qua definitie atheist, maar hij weet niet wat het is alleen dat Ajax deze week gewonnen heeft. :)
Een echte atheïst gelooft ook. Die gelooft namelijk dat God niet bestaat. Zeg het niet tegen ze, want dan worden ze obstinaat.
Maar atheïsme biedt wel een goede uitgangspositie voor (zelf)onderzoek.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Storm schreef: 24 jan 2020, 13:43De anti-theïst
Is uitgesproken antireligieus. Hij 'vindt religie bekrompen en noemt religieuze instituten bekrompen en schadelijk voor de maatschappij'. 'De anti-theïst heeft een duidelijke (en in zijn ogen superieure) kijk op de beperkingen en de gevaren van godsdiensten'. In hoeverre hij zijn overtuigingen kenbaar maakt, hangt af van zijn persoonlijkheid.
Als niet-theïst ben ikzelf vooral bezig met maatschappelijke thema's zoals humanisme, feminisme, rechten voor homo's, biseksuelen en transgenders, het voortbestaan van moedertje aarde, dierenrechten en uiteraard de scheiding van kerk en staat, hetgeen me een activistische atheïst maakt en tevens een anti-theïstische atheïst maakt. Daarnaast heb ik een fiets, hetgeen me tot een fietsende atheïst maakt. Daarbij heb ik bruin haar, wat me tot een bruinharige atheïst maakt. Ook ben ik een Jood, dat me een Joodse atheïst maakt. Maar de enige gemene deler en het enige dat een atheïst tot een atheïst maakt, is dat deze niet-theïstisch is.
hopper schreef: 24 jan 2020, 14:39 Een echte atheïst gelooft ook. Die gelooft namelijk dat God niet bestaat.
Je klinkt als een kabouterist, elfist of reuzenist die beweert dat wij ook gelovigen zijn door niet te geloven dat kabouters, elfen en reuzen bestaan. Een atheïst gelooft niet in goden -- dat is de gemene deler.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Dikkie »

hopper schreef: 24 jan 2020, 14:39 Een echte atheïst gelooft ook. Die gelooft namelijk dat God niet bestaat
Dan is volkomen kaalheid een haardracht?
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door hopper »

Mart schreef: 24 jan 2020, 14:46
Je klinkt als een kabouterist, elfist of reuzenist die beweert dat wij ook gelovigen zijn door niet te geloven dat kabouters, elfen en reuzen bestaan. Een atheïst gelooft niet in goden -- dat is de gemene deler.
Dit argument wordt voor de miljoenste keer ingebracht. En ook al miljoen keer ongeldig. Van een kabouter zijn definities, o.a.
hun kleine gestalte en hun vermogen zich onzichtbaar te maken of verborgen te houden voor mensen.
Van God zijn geen definities.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door hopper »

Dikkie schreef: 24 jan 2020, 15:10
hopper schreef: 24 jan 2020, 14:39 Een echte atheïst gelooft ook. Die gelooft namelijk dat God niet bestaat
Dan is volkomen kaalheid een haardracht?
Die schreef je op nujij al, Dikkie;-) Misschien heb ik hem zelf ook wel eens gebruikt toen ik nog atheïst was.
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Dikkie »

hopper schreef: 24 jan 2020, 15:16
Dikkie schreef: 24 jan 2020, 15:10 Dan is volkomen kaalheid een haardracht?
Die schreef je op nujij al, Dikkie;-) Misschien heb ik hem zelf ook wel eens gebruikt toen ik nog atheïst was.
Klopt. Omdat NIET geloven uiteraard geen geloof is. Het is het ontbreken van geloof. Niet stelen wil dus ook niet zeggen dat je een dief bent maar gewoon niet steelt.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Mart schreef: 24 jan 2020, 14:46 hetgeen me een activistische atheïst maakt en tevens een anti-theïstische atheïst maakt.
Hoever gaat dat anti-theïsme bij jou? Zijn alle mensen op dit forum wel veilig bij jou? Hoe ver wil je gaan?
Schaf jij het liefst alles af bv scholen die een christelijk identiteit onderschrijven?

Ik snap overigens nog niet precies hoe een atheïst ook een felle anti-theïst wordt. In hoeverre zit je dan ook af van een niet-religieus fundamentalisme.
Niet dat ik jou daar plaats, maar ik vraag het toch maar even.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

hopper schreef: 24 jan 2020, 15:14 Dit argument wordt voor de miljoenste keer ingebracht. En ook al miljoen keer ongeldig. Van een kabouter zijn definities, o.a.
Een atheïst gelooft niet in goden -- dat is de enige gemene deler. De meeste atheïsten houden zich niet met goden bezig. Ikzelf wel, maar ik ben dan ook een anti-theïstische atheïst.
Van God zijn geen definities.
Dan weet men ook niet waar men in gelooft.
Nic schreef: 24 jan 2020, 15:31 Hoever gaat dat anti-theïsme bij jou?
Als niet-theïst ben ikzelf vooral bezig met maatschappelijke thema's zoals humanisme, feminisme, rechten voor homo's, biseksuelen en transgenders, het voortbestaan van moedertje aarde, dierenrechten en uiteraard de scheiding van kerk en staat, hetgeen me een activistische atheïst maakt en tevens een anti-theïstische atheïst maakt.
Ik snap overigens nog niet precies hoe een atheïst ook een felle anti-theïst wordt.
In zoverre het bovenstaande maatschappelijke thema's aangaat, ben ik een felle anti-theïstische niet-theïst.
Laatst gewijzigd door Mart op 24 jan 2020, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door hopper »

Dikkie schreef: 24 jan 2020, 15:22
hopper schreef: 24 jan 2020, 15:16
Dikkie schreef: 24 jan 2020, 15:10 Dan is volkomen kaalheid een haardracht?
Die schreef je op nujij al, Dikkie;-) Misschien heb ik hem zelf ook wel eens gebruikt toen ik nog atheïst was.
Klopt. Omdat NIET geloven uiteraard geen geloof is. Het is het ontbreken van geloof. Niet stelen wil dus ook niet zeggen dat je een dief bent maar gewoon niet steelt.
Ik ken alle argumenten, Dikkie. Ik heb ze immers zelf jarenlang gebruikt. Maar sinds ik het atheïsme achter me heb gelaten zie ik ook waar het atheïstische geloof op gebaseerd is. Als atheïst had ik de opvatting dat alleen de (natuur)wetenschappen tot waardevolle kennis over de wereld leiden en dat filosofie alleen zinvol is als ze de wetenschappelijke methode hanteert. Daarop was ook mijn geloof in niet-God gebaseerd. Nu weet ik dat ook dat geloof een schijnbare zekerheid is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door hopper »

Mart schreef: 24 jan 2020, 15:33
hopper schreef: 24 jan 2020, 15:14 Dit argument wordt voor de miljoenste keer ingebracht. En ook al miljoen keer ongeldig. Van een kabouter zijn definities, o.a.
Een atheïst gelooft niet in goden -- dat is de enige gemene deler. De meeste atheïsten houden zich niet met goden bezig. Ikzelf wel, maar ik ben dan ook een anti-theïstische atheïst.
Van God zijn geen definities.
Dan weet men ook niet waar men in gelooft.
Begrijp me goed, ik geloof ook niet in God. Ik gebruik alleen nog maar geloof in praktische zin.
Iedere vorm van geloof voert mij weg van de realiteit.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

hopper schreef: 24 jan 2020, 15:38 Begrijp me goed, ik geloof ook niet in God.
Exact. En het feit dat je niet in goden gelooft, maakt je niet tot gelovige.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

hopper schreef: 24 jan 2020, 15:38
Mart schreef: 24 jan 2020, 15:33
hopper schreef: 24 jan 2020, 15:14 Dit argument wordt voor de miljoenste keer ingebracht. En ook al miljoen keer ongeldig. Van een kabouter zijn definities, o.a.
Een atheïst gelooft niet in goden -- dat is de enige gemene deler. De meeste atheïsten houden zich niet met goden bezig. Ikzelf wel, maar ik ben dan ook een anti-theïstische atheïst.
Van God zijn geen definities.
Dan weet men ook niet waar men in gelooft.
Begrijp me goed, ik geloof ook niet in God. Ik gebruik alleen nog maar geloof in praktische zin.
Iedere vorm van geloof voert mij weg van de realiteit.
Er is geloof dat naar realiteit voert.
Jezus komt (volgens de bijbel) daar naar vragen op een zeker moment.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Mart schreef: 24 jan 2020, 15:33
hopper schreef: 24 jan 2020, 15:14 Dit argument wordt voor de miljoenste keer ingebracht. En ook al miljoen keer ongeldig. Van een kabouter zijn definities, o.a.
Een atheïst gelooft niet in goden -- dat is de enige gemene deler. De meeste atheïsten houden zich niet met goden bezig. Ikzelf wel, maar ik ben dan ook een anti-theïstische atheïst.
Van God zijn geen definities.
Dan weet men ook niet waar men in gelooft.
Nic schreef: 24 jan 2020, 15:31 Hoever gaat dat anti-theïsme bij jou?
Als niet-theïst ben ikzelf vooral bezig met maatschappelijke thema's zoals humanisme, feminisme, rechten voor homo's, biseksuelen en transgenders, het voortbestaan van moedertje aarde, dierenrechten en uiteraard de scheiding van kerk en staat, hetgeen me een activistische atheïst maakt en tevens een anti-theïstische atheïst maakt.
Ik snap overigens nog niet precies hoe een atheïst ook een felle anti-theïst wordt.
In zoverre het bovenstaande maatschappelijke thema's aangaat, ben ik een felle anti-theïstische niet-theïst.
Kun je rond deze thema’s wel optrekken met theïsten. Kom je ze niet tegen?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Nic schreef: 24 jan 2020, 15:51 Kun je rond deze thema’s wel optrekken met theïsten. Kom je ze niet tegen?
Ik begeef me vooral waar zich theïsten bevinden die homoseksualiteit en transgenderisme veroordelen, zich verzetten tegen de maatschappelijke positie van de vrouw of Joden 'blind' noemen omdat ze Jezus niet als messias beschouwen. Zonder tegenstand valt er voor mij niets te bereiken. Dat ikzelf bezig ben met maatschappelijke themas zoals humanisme, feminisme, rechten voor homo's, biseksuelen en transgenders, het voortbestaan van moedertje aarde, dierenrechten en uiteraard de scheiding van kerk en staat, maakt me tot een activistische en anti-theïstische atheïst, net zoals mijn fiets me tot een fietsende atheïst maakt.

Kortom: een atheïst gelooft simpelweg niet in goden -- dat is de enige gemene deler. De meeste atheïsten houden zich niet eens met goden bezig.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Dikkie »

hopper schreef: 24 jan 2020, 15:35 Ik ken alle argumenten, Dikkie. Ik heb ze immers zelf jarenlang gebruikt. Maar sinds ik het atheïsme achter me heb gelaten zie ik ook waar het atheïstische geloof op gebaseerd is. Als atheïst had ik de opvatting dat alleen de (natuur)wetenschappen tot waardevolle kennis over de wereld leiden en dat filosofie alleen zinvol is als ze de wetenschappelijke methode hanteert. Daarop was ook mijn geloof in niet-God gebaseerd. Nu weet ik dat ook dat geloof een schijnbare zekerheid is.
Welke andere methoden zijn er dan om betrouwbare informatie te krijgen wat betreft kennis over deze wereld? En dan laat ik filosofische vraagstukken even buiten beschouwing (als je het niet erg vindt).
ik doel op vragen als: "waarom rijdt een auto", "werkt wichelroede lopen/homeopathie?" "bestaat God"?
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Mart schreef: 24 jan 2020, 16:02
Kortom: een atheïst gelooft simpelweg niet in goden -- dat is de enige gemene deler. De meeste atheïsten houden zich niet eens met goden bezig.
Lijkt me heel verstandig. Nu kun je je afvragen hoe lang iedere atheïst dat uithoudt. Ik begeef me dan op plekken waar theïsten en atheïsten toch weer achter goden aangaan. Lets’s be careful out there.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Dikkie schreef: 24 jan 2020, 16:05
Welke andere methoden zijn er dan om betrouwbare informatie te krijgen wat betreft kennis over deze wereld? En dan laat ik filosofische vraagstukken even buiten beschouwing (als je het niet erg vindt).
ik doel op vragen als: "waarom rijdt een auto", "werkt wichelroede lopen/homeopathie?" "bestaat God"?
Dikkie,

Wanneer je Openbaringskennis niet betrouwbaar vindt en persoonlijke ervaringskennis evenmin, wat heeft het dan voor zin om anderen die zulke kennis wel betrouwbaar vinden voor ogen te houden dat zij zich op een dwaalweg bevinden. Zelf heb ik bij mijn weten nog nooit meegemaakt dat iemand door deelname aan een forum zijn/haar visie wezenlijk heeft veranderd of bijgesteld. Zelf ben ik agnost dat wil zeggen dat ik wetenschap de meest betrouwbare informatie zie leveren over de werkelijkheid. Alleen vervolg ik die zin met een komma en de naturalist/ doorsnee atheist stopt de zin met een punt. Nog nooit is een naturalist er in geslaagd bij mij de komma te veranderen in een punt. Dat ligt niet aan de aangereikte argumentatie, maar aan de weging van de argumentatie. En juist die weging, daar draait alles om.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Nic schreef: 24 jan 2020, 16:44 Lijkt me heel verstandig.
Exact.
Nu kun je je afvragen hoe lang iedere atheïst dat uithoudt.
Zonder godgelovigen zou ik slechts een fietsende atheïst zijn geweest, want kabouteristen zeggen niet dat Joden blind zijn vanwege hun ongeloof in Jezus; reuzenisten veroordelen geen homoseksualiteit en transgenderisme; elfisten verzetten zich niet tegen de maatschappelijke positie van de vrouw. Of mensen in kabouters, elfjes, reuzen en goden geloven, interesseert me verder niet.
Laatst gewijzigd door Mart op 24 jan 2020, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)