De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 18:08
callista schreef: 13 okt 2018, 17:20
ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 17:05 Hier wordt de (ernstige) fout gemaakt dat religie gelijk zou zijn aan godsdienst. Dat is het niet... Zo is b.v. het boeddhisme ook geen godsdienst, maar het is wel een religie.
En wat heeft dat met de vraag te maken of atheïsme een religie is...zoals sommigen het nog steeds noemen?
alles natuurlijk, zowel Coby als Mart gebruiken religie en godsdienst door elkaar..
. Maar iets hoeft geen godsdienst te zijn om een religie te kunnen zijn... Geloven dat een god niet bestaat kan dus ook gerust een religie zijn zonder dat het daarom een godsdienst moet zijn.
Dus als ik het goed begrijp noem jij atheïsme ook een religie? :roll:
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door ZENODotus »

peda schreef: 13 okt 2018, 18:09
ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 17:05 Hier wordt de (ernstige) fout gemaakt dat religie gelijk zou zijn aan godsdienst. Dat is het niet... Zo is b.v. het boeddhisme ook geen godsdienst, maar het is wel een religie.
ZENODotus,

Jij bent een internet nomade. Jij plaatst een opmerking en verdwijnt vervolgens maanden lang.
Zonde van de tijd om die te steken in een beargumenteerde reactie.
U bewijst met uw posting dat een beargumenteerde reactie nogal schaars is, en daarom reageer ik enkel wanneer ik het de moeite vind. Eindeloze discussies vind ik niet interessant.
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door ZENODotus »

callista schreef: 13 okt 2018, 18:11
ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 18:08
callista schreef: 13 okt 2018, 17:20
ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 17:05 Hier wordt de (ernstige) fout gemaakt dat religie gelijk zou zijn aan godsdienst. Dat is het niet... Zo is b.v. het boeddhisme ook geen godsdienst, maar het is wel een religie.
En wat heeft dat met de vraag te maken of atheïsme een religie is...zoals sommigen het nog steeds noemen?
alles natuurlijk, zowel Coby als Mart gebruiken religie en godsdienst door elkaar..
. Maar iets hoeft geen godsdienst te zijn om een religie te kunnen zijn... Geloven dat een god niet bestaat kan dus ook gerust een religie zijn zonder dat het daarom een godsdienst moet zijn.
Dus als ik het goed begrijp noem jij atheïsme ook een religie? :roll:
goed lezen...Ik zeg dat het gerust een religie KAN zijn.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 18:14
callista schreef: 13 okt 2018, 18:11
ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 18:08
callista schreef: 13 okt 2018, 17:20
ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 17:05 Hier wordt de (ernstige) fout gemaakt dat religie gelijk zou zijn aan godsdienst. Dat is het niet... Zo is b.v. het boeddhisme ook geen godsdienst, maar het is wel een religie.
En wat heeft dat met de vraag te maken of atheïsme een religie is...zoals sommigen het nog steeds noemen?
alles natuurlijk, zowel Coby als Mart gebruiken religie en godsdienst door elkaar..
. Maar iets hoeft geen godsdienst te zijn om een religie te kunnen zijn... Geloven dat een god niet bestaat kan dus ook gerust een religie zijn zonder dat het daarom een godsdienst moet zijn.
Dus als ik het goed begrijp noem jij atheïsme ook een religie? :roll:
goed lezen...Ik zeg dat het gerust een religie KAN zijn.
Dus atheïsme kan een religie zijn?
Want dat was het punt hier...

Dat het Boeddhisme een religie is en geen godsdienst is algemeen bekend..
Maar een godsdienst is ook een religie, zoals het jodendom, het christendom en de islam o.a.....waar religie dan wel weer een bredere betekenis kan hebben...meer op het vlak van spiritualiteit o.a.
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door ZENODotus »

Maar een godsdienst is ook een religie, zoals het jodendom, het christendom en de islam o.a.....waar religie dan weer een bredere betekenis heeft..
Ik denk dat het dan vooral een smallere betekenis heeft... Er is ook een groot verschil tussen de drie abrahamitische religies hoe ze hun godsdienst beleven. Zo is het christendom niet gebaseerd op een wetgeving, maar een relatie,om het met schillebeeckx te zeggen een ontmoeting verankerd in tijd en plaats.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 18:23
Maar een godsdienst is ook een religie, zoals het jodendom, het christendom en de islam o.a.....waar religie dan weer een bredere betekenis heeft..
Ik denk dat het dan vooral een smallere betekenis heeft... Er is ook een groot verschil tussen de drie abrahamitische religies hoe ze hun godsdienst beleven. Zo is het christendom niet gebaseerd op een wetgeving, maar een relatie,om het met schillebeeckx te zeggen een ontmoeting verankerd in tijd en plaats.
Dat was het punt niet....ook niet hoe het beleefd wordt..
Hoe betitel jij het atheïsme?--die vraag stelde ik...
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door HJW »

callista schreef: 13 okt 2018, 18:30 Dat was het punt niet....ook niet hoe het beleefd wordt..
Hoe betitel jij het atheïsme?--die vraag stelde ik...
Atheisme is geen religie. Het is niet anders dan een verzamelnaam van mensen die niet in een god geloven.
Een atheist kan wel religieus zijn.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

HJW schreef: 13 okt 2018, 18:34
callista schreef: 13 okt 2018, 18:30 Dat was het punt niet....ook niet hoe het beleefd wordt..
Hoe betitel jij het atheïsme?--die vraag stelde ik...
Atheisme is geen religie. Het is niet anders dan een verzamelnaam van mensen die niet in een god geloven.
Een atheist kan wel religieus zijn.
Je bedoelt spiritueel?
Zolang de goden maar buiten beeld blijven inderdaad...

Eigenlijk was het ook een vraag van Mart....gisteren...14.01
Laatst gewijzigd door callista op 13 okt 2018, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door HJW »

callista schreef: 13 okt 2018, 18:37
Je bedoelt spiritueel?
Zolang de goden maar buiten beeld blijven inderdaad...
Klopt. Religie:
Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.

In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door ZENODotus »

callista schreef: 13 okt 2018, 18:30
ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 18:23
Maar een godsdienst is ook een religie, zoals het jodendom, het christendom en de islam o.a.....waar religie dan weer een bredere betekenis heeft..
Ik denk dat het dan vooral een smallere betekenis heeft... Er is ook een groot verschil tussen de drie abrahamitische religies hoe ze hun godsdienst beleven. Zo is het christendom niet gebaseerd op een wetgeving, maar een relatie,om het met schillebeeckx te zeggen een ontmoeting verankerd in tijd en plaats.
Dat was het punt niet....ook niet hoe het beleefd wordt..
Hoe betitel jij het atheïsme?--die vraag stelde ik...
En die vraag heb ik nu al twee keer beantwoord.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 18:14 Ik zeg dat het gerust een religie KAN zijn.
Een atheïst is simpelweg niet godsdienstig. Een atheïst kan best een fietsenmaker zijn, kan best Groninger zijn en kan ook best religieus zijn (sterker nog, ik noem me religieus op Freethinker, al ben ik allesbehalve godsdienstig), maar atheïsme is geen religie.

Gooi de stelling ''atheïsme is een religie'' eens neer op Freethinker, kom met argumenten en zie of de these standhoudt.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Yolanda_dB »

Een tip voor jullie:
In een discussie over of iets een religie is of niet, helpt het om aan te geven welke definitie van "religie" je hanteert.
Dan kun je aan de hand van die definitie vaststellen of iets er aan voldoet of niet.
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door ZENODotus »

Mart schreef: 13 okt 2018, 19:53
ZENODotus schreef: 13 okt 2018, 18:14 Ik zeg dat het gerust een religie KAN zijn.
Een atheïst is simpelweg niet godsdienstig. Een atheïst kan best een fietsenmaker zijn, kan best Groninger zijn en kan ook best religieus zijn (sterker nog, ik noem me religieus op Freethinker, al ben ik allesbehalve godsdienstig), maar atheïsme is geen religie.

Gooi de stelling ''atheïsme is een religie'' eens neer op Freethinker, kom met argumenten en zie of de these standhoudt.
Zoals ik dus al meerdere keren heb vermeld geloof ik dat je denkfout zit in het feit dat je religie combineert met godsdienst, en dat hoeft niet zo te zijn, meer nog er zijn verschillende religies die niets met godsdienst te maken hebben, maar toch onder de noemer religie worden geschaard...

Verder vind ik de term atheïsme, net zo zo nietszeggend als de term theïsme en zelfs de term christen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

ZENODotus schreef: 14 okt 2018, 03:45 Zoals ik dus al meerdere keren heb vermeld geloof ik dat je denkfout zit in het feit dat je religie combineert met godsdienst, en dat hoeft niet zo te zijn, meer nog er zijn verschillende religies die niets met godsdienst te maken hebben, maar toch onder de noemer religie worden geschaard...
Ik zie geen denkfout. Er werd geclaimd dat atheïsme een religie is. Ik beoefen het atheïsme niet, maar ben eenvoudigweg niet theïstisch. Atheïsme is geen religie op zichzelf. De claim is onjuist.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
ZENODotus
Berichten: 329
Lid geworden op: 11 dec 2014, 20:27
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door ZENODotus »

Een tip voor jullie:
In een discussie over of iets een religie is of niet, helpt het om aan te geven welke definitie van "religie" je hanteert.
Dan kun je aan de hand van die definitie vaststellen of iets er aan voldoet of niet.
Inderdaad Yolanda, dat is het probleem... Ook op het vlak van de Amerikaanse grondwet wordt religie b.v. niet gedefinieerd waardoor het afhangt van zaak tot zaak... B.v. in de zaak rond Kaufman had het hooggerechtshof dit te zeggen:
"The Supreme Court has said that a religion, for purposes
of the First Amendment, is distinct from a 'way of life,' even if that way
of life is inspired by philosophical beliefs or other secular concerns. A
religion need not be based on a belief in the existence of a supreme
being, (or beings, for polytheistic faiths) nor must it be a mainstream
faith."
Mart schreef: 14 okt 2018, 04:03
ZENODotus schreef: 14 okt 2018, 03:45 Zoals ik dus al meerdere keren heb vermeld geloof ik dat je denkfout zit in het feit dat je religie combineert met godsdienst, en dat hoeft niet zo te zijn, meer nog er zijn verschillende religies die niets met godsdienst te maken hebben, maar toch onder de noemer religie worden geschaard...
Ik zie geen denkfout. Er werd geclaimd dat atheïsme een religie is. Ik beoefen het atheïsme niet, maar ben eenvoudigweg niet theïstisch. Atheïsme is geen religie op zichzelf. De claim is onjuist.
Waarschijnlijk is dat voorheen inderdaad door sommigen geclaimed (ik heb niet heel die draad gelezen, ik maakte dan ook commentaar op iets dat gezegd werd, niet op heel de discussie)... Niet door mij althans, ik zeg dat atheïsme een religie kan zijn, maar daarvoor zou atheïsme verder moeten uitgediept worden, voor hetzelfde geld geldt dit namelijk ook voor theïsme... Mij was het enkel te doen om de denkfout aan te halen dat religie gelijk moet zijn aan godsdienst, dat is niet het geval...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

ZENODotus schreef: 14 okt 2018, 04:34 Ik zeg dat atheïsme een religie kan zijn, maar daarvoor zou atheïsme verder moeten uitgediept worden.
Dat kan probleemloos: zolang de betreffende religie geen theïsme betreft, is deze per definitie atheïstisch. De claim dat atheïsme een religie is, is echter incorrect. Een a-theïst is eenvoudigweg niet-theïstisch.
Mij was het enkel te doen om de denkfout aan te halen dat religie gelijk moet zijn aan godsdienst, dat is niet het geval.
De claim was dat atheïsme een religie is; niet dat religie godsdienst zou zijn.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door HJW »

Mart schreef: 14 okt 2018, 04:03
ZENODotus schreef: 14 okt 2018, 03:45 Zoals ik dus al meerdere keren heb vermeld geloof ik dat je denkfout zit in het feit dat je religie combineert met godsdienst, en dat hoeft niet zo te zijn, meer nog er zijn verschillende religies die niets met godsdienst te maken hebben, maar toch onder de noemer religie worden geschaard...
Ik zie geen denkfout. Er werd geclaimd dat atheïsme een religie is. Ik beoefen het atheïsme niet, maar ben eenvoudigweg niet theïstisch. Atheïsme is geen religie op zichzelf. De claim is onjuist.
Je formuleert het hier juist. Atheisme is geen stroming, geen gelijkdenkende groep mensen die gezamenlijk iets nastreven.
Je kan dus niet zeggen dat atheisme religieus kan zijn.
Je kunt hooguit stellen dat er mensen zijn die niet in een god geloven, maar zich wel bezig houden met de zingeving van het leven.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

De grap is dat je atheïst kan worden door delen van het christelijke leer te verwerpen, doch andere aan te houden. Heel veel mensen geloven niet meer in God, maar nog wel in de ziel en een voortbestaan daarvan na de dood.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Bonjour schreef: 14 okt 2018, 10:11 De grap is dat je atheïst kan worden door delen van het christelijke leer te verwerpen, doch andere aan te houden. Heel veel mensen geloven niet meer in God, maar nog wel in de ziel en een voortbestaan daarvan na de dood.
Er zijn ook velen die geloven in delen van de bijbel en ook in God ( hoe ook te definieren ), maar zijn dan nog wel theist, maar niet meer theist gebaseerd op heel de bijbel. Deze personen groep probeer ik nu juist te bereiken, overigens zonder resultaat. Er zijn vele vloeiende overgangen. Zelf ben ik daar heel gelukkig over.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

peda schreef: 14 okt 2018, 11:16 Er zijn ook velen die geloven in delen van de bijbel en ook in God ( hoe ook te definieren ), maar zijn dan nog wel theist, maar niet meer theist gebaseerd op heel de bijbel.
Dat wordt ook wel de supermarkt gelovigen genoemd. Ze pakken uit de schappen wat ze aanstaat. Ik denk dat door deze opkomst er wel een miljoen verschillende vormen van het christendom zijn. Dat klinkt bijzonder veel, maar daar zijn maar 20 stellingen voor nodig die onafhankelijk geloofd of afgekeurd kunnen worden.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door HJW »

Bonjour schreef: 14 okt 2018, 12:17 Dat wordt ook wel de supermarkt gelovigen genoemd. Ze pakken uit de schappen wat ze aanstaat. Ik denk dat door deze opkomst er wel een miljoen verschillende vormen van het christendom zijn.
Is daar iets op tegen ?
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

HJW schreef: 14 okt 2018, 12:20 Is daar iets op tegen ?
Iedereen mag geloven wat ie wil alleen denk ik dat bijna al deze vormen theologisch slecht onderbouwd zijn. Maar als atheïst denk ik toch dat het niet uitmaakt hoe je in Jezus gelooft en dat de theologie zelf slecht onderbouwd is.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door HJW »

Bonjour schreef: 14 okt 2018, 12:36 Iedereen mag geloven wat ie wil alleen denk ik dat bijna al deze vormen theologisch slecht onderbouwd zijn. Maar als atheïst denk ik toch dat het niet uitmaakt hoe je in Jezus gelooft en dat de theologie zelf slecht onderbouwd is.
Het landschap wordt steeds diverser. Steeds meer mensen maken er een persoonlijk geloof van. Al dan niet theologisch onderbouwd. Zolang ze anderen maar niet beschimpen en bestrijden lijkt me dat geen probleem. Maar helaas zie je dat, vooral ik conservatieve kring, ook hier op het forum, nog wel vaak gebeuren.
Laatst gewijzigd door HJW op 14 okt 2018, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Bonjour schreef: 14 okt 2018, 12:17
peda schreef: 14 okt 2018, 11:16 Er zijn ook velen die geloven in delen van de bijbel en ook in God ( hoe ook te definieren ), maar zijn dan nog wel theist, maar niet meer theist gebaseerd op heel de bijbel.
Dat wordt ook wel de supermarkt gelovigen genoemd. Ze pakken uit de schappen wat ze aanstaat. Ik denk dat door deze opkomst er wel een miljoen verschillende vormen van het christendom zijn. Dat klinkt bijzonder veel, maar daar zijn maar 20 stellingen voor nodig die onafhankelijk geloofd of afgekeurd kunnen worden.
Waarom blijft het grootste deel van de mensheid zoeken naar antwoorden op het Zingevingsvraagstuk, ook voorbij de dood?
Het goede antwoord is wellicht te vinden in een psychologische uitwerking. Duidelijk is dat het naturalisme waar het antwoord naar de zin wordt teruggespeeld naar de mens zelf, die zijn/haar eigen zinsinhoud moet bepalen, in onze "' verlichte "' omgeving blijft hangen rond zo'n 25 %. Zelf zin bepalen en vervolgens is het dood=dood, spreekt niet aan. Dogmatisch geloven is ook niet meer hip, dus wordt er alom zelf geknutseld, waarbij uit de vele bestaande schappen en rekken de spirituele onderdelen worden gehaald. William James voorspelde dit reeds zo'n 100 jaren geleden. Naturalisme is te kaal en geloofsdogmatiek is te knellend. :lol:
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Bonjour »

peda schreef: 14 okt 2018, 12:40 Waarom blijft het grootste deel van de mensheid zoeken naar antwoorden op het Zingevingsvraagstuk, ook voorbij de dood?
Misschien omdat religie de wereld duizenden jaren overspoelt heeft met schijn antwoorden op dit vraagstuk.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.