De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

peda schreef: 14 okt 2018, 12:40 Waarom blijft het grootste deel van de mensheid zoeken naar antwoorden op het Zingevingsvraagstuk, ook voorbij de dood?
De goden zijn uit menselijke zingeving geboren. Jesaja beschrijft het zelf bijzonder helder: ''Ze dienen de mens tot brandhout; de helft ervan verbrandt hij in het vuur, bij die helft eet hij vlees en wordt verzadigd. Van de rest ervan maakt hij een god, knielt ervoor neer, buigt zich, bidt het aan en zegt: red mij, want u bent mijn god'' (44:15-17).

Onze goden zijn net mensen. Ze hebben voorkeuren, geven bevelen, hebben hun eigen volk lief, kunnen haten, hebben een afkeer van andersdenkenden, hebben geweldadige driftige uitspattingen, kunnen zelfs berouw hebben en zijn onderhevig aan evolutie. De universeel monotheistische JHWH is simpelweg een mutatie die succesvoller is gebleken dan vele andere versies die de tand des tijds niet doorstonden.
Laatst gewijzigd door Mart op 14 okt 2018, 13:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Mart schreef: 14 okt 2018, 13:30
peda schreef: 14 okt 2018, 12:40 Waarom blijft het grootste deel van de mensheid zoeken naar antwoorden op het Zingevingsvraagstuk, ook voorbij de dood?
De goden zijn uit menselijke zingeving geboren. Jesaja beschrijft het zelf bijzonder helder: ''Ze dienen de mens tot brandhout; de helft ervan verbrandt hij in het vuur, bij die helft eet hij vlees en wordt verzadigd. Van de rest ervan maakt hij een god, knielt ervoor neer, buigt zich, bidt het aan en zegt: red mij, want u bent mijn god'' (44:15-17).
Hallo Mart,

Dat snap ik, maar kennelijk is het punt dat de mens die zich bewust is van zijn/haar eigen bestaan, van dat bestaan geen afscheid wil nemen.
Nu niet en in het verleden ook niet. Het naturalisme met het axioma dood= dood, mag wellicht feitelijk het juiste antwoord gevonden hebben, maar het grootste deel van de, ook verlichte, mensheid blijft hopen, vertrouwen, weten, zeker-weten, dat het met de stoffelijke dood niet voorbij is. Je vindt dat terug in alle culturen in alle tijden en zelfs de grote Plato deed daar in de oudheid volop aan mee. Dogmatisch geloof loopt snel terug, maar een wenkend spiritueel perspectief aangaande na de dood wordt omarmd. C'est la vie.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door HJW »

peda schreef: 14 okt 2018, 13:49 maar het grootste deel van de, ook verlichte, mensheid blijft hopen, vertrouwen, weten, zeker-weten, dat het met de stoffelijke dood niet voorbij is. Je vindt dat terug in alle culturen in alle tijden en zelfs de grote Plato deed daar in de oudheid volop aan mee. Dogmatisch geloof loopt snel terug, maar een wenkend spiritueel perspectief aangaande na de dood wordt omarmd. C'est la vie.
Ook op religieus gebied vindt er dus een evolutie plaats.
Met de kans dat het christelijke godsbeeld naar de achtergrond zal verdwijnen en er nieuwe godsbeelden naar voren komen.
Maar de mens blijft geinteresseerd in zingeving. Dat is een opvallend gegeven.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Tja...want het schijnt vreselijk te zijn voor velen dat het leven helemaal geen zin of doel heeft of zou hebben .
Je moet er uiteindelijk zelf zin aan geven..
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

callista schreef: 14 okt 2018, 14:06 Tja...want het schijnt vreselijk te zijn voor velen dat het leven helemaal geen zin of doel heeft of zou hebben. Je moet er uiteindelijk zelf zin aan geven..
''Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen'', zei m'n lieve ma altijd.
Laatst gewijzigd door Mart op 14 okt 2018, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Mart schreef: 14 okt 2018, 14:09
callista schreef: 14 okt 2018, 14:06 Tja...want het schijnt vreselijk te zijn voor velen dat het leven helemaal geen zin of doel heeft of zou hebben .
Je moet er uiteindelijk zelf zin aan geven..
''Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen'', zei m'n ma altijd.
Wijze ma.... ;)
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Mart schreef: 14 okt 2018, 14:09
callista schreef: 14 okt 2018, 14:06 Tja...want het schijnt vreselijk te zijn voor velen dat het leven helemaal geen zin of doel heeft of zou hebben. Je moet er uiteindelijk zelf zin aan geven..
''Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen'', zei m'n lieve ma altijd.
Ja ophangen doe jezelf, maar de slingers, toeters en bellen worden wel gehaald uit de rekken en schappen van de spirituele ( Bonjour ) supermarkt. Een enorm aanbod, waar ieder wel wat van zijn/haar gading vindt. De broculeur.
Laatst gewijzigd door peda op 14 okt 2018, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

callista schreef: 14 okt 2018, 14:10
Mart schreef: 14 okt 2018, 14:09
callista schreef: 14 okt 2018, 14:06 Tja...want het schijnt vreselijk te zijn voor velen dat het leven helemaal geen zin of doel heeft of zou hebben .
Je moet er uiteindelijk zelf zin aan geven..
''Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen'', zei m'n ma altijd.
Wijze ma.... ;)
''Maar slingers zijn er niet voor bedoeld om elkaar mee te wurgen'', reageerde m'n lieve atheïstiche pa dan altijd. 8-)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door HJW »

Mart schreef: 14 okt 2018, 14:22 ''Maar slingers zijn er niet voor bedoeld om elkaar mee te wurgen'', reageerde m'n lieve atheïstiche pa dan altijd. 8-)
Wijze pa. ;)
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door HJW »

peda schreef: 14 okt 2018, 14:18 Ja ophangen doe jezelf, maar de slingers, toeters en bellen worden wel gehaald uit de rekken en schappen van de spirituele ( Bonjour ) supermarkt. Een enorm aanbod, waar ieder wel wat van zijn/haar gading vindt. De broculeur.
En zo mag je je eigen feestje bouwen.......
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

peda schreef: 14 okt 2018, 14:18 Ja ophangen doe jezelf, maar de slingers, toeters en bellen worden wel gehaald uit de rekken en schappen van de spirituele ( Bonjour ) supermarkt. Een enorm aanbod, waar ieder wel wat van zijn/haar gading vindt. De broculeur.
Klopt. M'n ma had een self-made versie die aan updates onderhevig was. Niet alleen JHWH en de profeten waren geweldig, maar ook Jezus, Mohammed, Boeddha, Krisjna en de hele reutemeteut. Eveneens las ze graag Krishnamurti. Een vrolijke risicoloze weergave van de Gok van Pascal. Functioneerde goed. De lach bleef op haar gezicht.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Mart schreef: 14 okt 2018, 14:40
peda schreef: 14 okt 2018, 14:18 Ja ophangen doe jezelf, maar de slingers, toeters en bellen worden wel gehaald uit de rekken en schappen van de spirituele ( Bonjour ) supermarkt. Een enorm aanbod, waar ieder wel wat van zijn/haar gading vindt. De broculeur.
Klopt. M'n ma had een self-made versie die aan updates onderhevig was. Niet alleen JHWH en de profeten waren geweldig, maar ook Jezus, Mohammed, Boeddha, Krisjna en de hele reutemeteut. Eveneens las ze graag Krishnamurti. Een vrolijke risicoloze weergave van de Gok van Pascal. Functioneerde goed. De lach bleef op haar gezicht.
De God van de Lach, spreekt mij ook aan. De God van de Alverzoening nog meer. Omdat ik het Gezicht van God niet ken, kies ik niet voor somberheid, kommer en kwel.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

M'n pa vond een stilstaande zon, een splijtende zee, een sprekende slang en een pratende ezel weinig realistisch en ik ben het met hem eens. Maar m'n ma had dan als tegenargument de vraag wat belangrijker is: wetenschappelijke correctheid of simpelweg gelukkig zijn? Ze was niet dom. Dat is een legitiem vraagstuk waarop ik - net als m'n pa toen - het antwoord schuldig moet blijven.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door HJW »

Mart schreef: 14 okt 2018, 15:01 M'n pa vond een stilstaande zon, een splijtende zee, een sprekende slang en een pratende ezel weinig realistisch en ik ben het met hem eens. Maar m'n ma had dan als tegenargument de vraag wat belangrijker is: wetenschappelijke correctheid of simpelweg gelukkig zijn? Ze was niet dom. Dat is een legitiem vraagstuk waarop ik - net als m'n pa - het antwoord schuldig moet blijven.
Ik vind het prima als iemand daarin wil geloven. Zolang ze niet van een ander verwachten/eisen dat ook te doen.
De één is gelukkig met de letterlijke tekst van de bijbel, de ander kan niks met de bijbel, maar wil vanuit zichzelf een goed mens zijn. Of voelt zich thuis bij Krishnamurti, Boeddha, Allah, Brahma of Aurobindo.

Helaas zit het bij het klassieke christendom en de islam ingebakken dat ze denken als enige de juiste weg te hebben.
Ik ben daarin meer van de woorden van de Dalai Lama (en nee, ik ben geen boeddhist):
ik nodig je uit om mijn weg te gaan, het is een mooie weg
als je dat niet wilt, nodig ik je uit te kijken naar mijn weg en te bekijken of je zaken op jouw weg kunt gebruiken
als je dat ook niet wilt, wens ik je al het goede op jouw weg
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door coby »

peda schreef: 14 okt 2018, 14:50
Mart schreef: 14 okt 2018, 14:40
peda schreef: 14 okt 2018, 14:18 Ja ophangen doe jezelf, maar de slingers, toeters en bellen worden wel gehaald uit de rekken en schappen van de spirituele ( Bonjour ) supermarkt. Een enorm aanbod, waar ieder wel wat van zijn/haar gading vindt. De broculeur.
Klopt. M'n ma had een self-made versie die aan updates onderhevig was. Niet alleen JHWH en de profeten waren geweldig, maar ook Jezus, Mohammed, Boeddha, Krisjna en de hele reutemeteut. Eveneens las ze graag Krishnamurti. Een vrolijke risicoloze weergave van de Gok van Pascal. Functioneerde goed. De lach bleef op haar gezicht.
De God van de Lach, spreekt mij ook aan. De God van de Alverzoening nog meer. Omdat ik het Gezicht van God niet ken, kies ik niet voor somberheid, kommer en kwel.
Er zit best wel humor in de Bijbel. Spreuken is vaak heel lollig met die luiaard. Jona die loopt te klaagzaniken en dan beschikt God een worm om zijn wonderboom te mollen. Dat vind ik John Cleese humor.

En de Here God beschikte een wonderboom, die boven Jona opschoot om tot schaduw te zijn boven zijn hoofd, ten einde hem van zijn misnoegdheid af te brengen. En Jona verheugde zich zeer over de wonderboom. Maar de volgende dag, bij het aanbreken van de morgenstond, beschikte God een worm, die de wonderboom stak, zodat deze verdorde. En het geschiedde, zodra de zon opging, dat God een gloeiende oostenwind beschikte en de zon stak op het hoofd van Jona, zodat hij amechtig neerzonk en wenste dat hij sterven mocht, zeggende: Het is mij beter te sterven dan te leven.
Jona 4:6‭-‬8 NBG51
https://bible.com/bible/328/jon.4.6-8.NBG51

Die ezelin is ook lollig. Maar de ezelin zeide tot Bileam: Ben ik niet uw ezelin, waarop gij uw leven lang tot op deze dag hebt gereden? Ben ik ooit gewoon geweest u zó te behandelen?
David die zich als een waanzinnige gedraagt.
Daarom veranderde hij zijn gelaat voor hun ogen, en hij maakte zichzelven gek onder hun handen; en hij bekrabbelde de deuren der poort, en hij liet zijn zever in zijn baard aflopen.
14 Toen zeide Achis tot zijn knechten: Ziet, gij ziet, dat de man razende is, waarom hebt gij hem tot mij gebracht?
15 Heb ik razenden gebrek, dat gij dezen gebracht hebt, om voor mij te razen? Zal deze in mijn huis komen?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door coby »

Mart schreef: 14 okt 2018, 15:01 M'n pa vond een stilstaande zon, een splijtende zee, een sprekende slang en een pratende ezel weinig realistisch en ik ben het met hem eens. Maar m'n ma had dan als tegenargument de vraag wat belangrijker is: wetenschappelijke correctheid of simpelweg gelukkig zijn? Ze was niet dom. Dat is een legitiem vraagstuk waarop ik - net als m'n pa toen - het antwoord schuldig moet blijven.
Mijn moeder zei vroeger altijd: Je moet niet teveel nadenken. Dat is niet goed voor je hersenen. :lol:
Ze zei dat een keer tegen m'n zoon en toen dacht ik: wat?? Nee joh.
Die had altijd vragen over waarom zijn er aardbevingen, waarom heeft God de duivel geschapen enzo . Mijn broer schijnt ook zo geweest te zijn als kind. Dan ging ie ook allemaal van die hele moeilijke vragen stellen aan m'n moeder als 6 jarige en dan zei ze gepikeerd: Ja weet ik veel. Vraag dat maar aan de dominee.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Ik was als kind vanaf 9 of 10 jaar vaak bezig met de dood en daar bleef ik vragen over stellen.
En dan bidden: "God, laten mijn ouders niet eerder dood gaan dan ik en
"Laat ik niet dood gaan voordat ik met een jongen heb gekust en gevreeën, want dan zal ik nooit weten hoe dat is."
En dan dat enge gevoel, dat wanneer je dood bent je nooit en te nimmer meer terug komt....dat drong bij vlagen heel diep binnen
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door coby »

callista schreef: 14 okt 2018, 17:13 Ik was als kind vanaf 9 of 10 jaar vaak bezig met de dood en daar bleef ik vragen over stellen.
En dan bidden: "God, laten mijn ouders niet eerder dood gaan dan ik en
"Laat ik niet dood gaan voordat ik met een jongen heb gekust en gevreeën, want dan zal ik nooit weten hoe dat is."
En dan dat enge gevoel, dat wanneer je dood bent je nooit en te nimmer meer terug komt....dat drong bij vlagen heel diep binnen
Dat had ik toen ook.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

callista schreef: 14 okt 2018, 17:13 Ik was als kind vanaf 9 of 10 jaar vaak bezig met de dood en daar bleef ik vragen over stellen.
Vragen stellen is natuurlijk. We zijn per slot van rekening voortbrengselen van een onmetelijk heelal, omringd door een oneindigheid aan enigmas en we willen weten waar we staan, wat onze plaats is tussen de dingen. Door vragen te stellen en antwoorden te zoeken tasten we ons een weg naar voren. Antwoorden bleken niet in steen gebeiteld, maar passen zich telkens aan nieuwe omstandigheden en ontdekkingen aan. De nalatenschap van Einstein, Marx, Freud en Darwin heeft de plaats ingenomen die lang door het universele monotheisme van de profeten en het Christendom van Jezus werd bezet. De starre verdedigingswal rondom oude dogmas wordt steeds verder aangetast door de oprukkende wetenschap. Wat staat er nog overeind van de schepping in 7 dagen, de 6000 jaar oude aarde, het verhaal van Adam en Eva, de stilstaande zon van Jozua, sprekende slangen, vallende engelen en communicerende ezels? JHWH gaat langzaam dezelfde richting uit als Osiris, Zeus, Jupiter, Odin en de andere goden ooit gingen. De meerderheid van de Joden is reeds atheïst. En het zou me weinig verbazen als het concept godsdienst binnen de komende honderd jaar de genadeklap zal krijgen dankzij een nieuwe lichting Joden als Harris, de helaas te jong overleden Hitchens en zoveel andere anti-theïsten als Dawkins en Dennett.
En dan bidden: "God, laten mijn ouders niet eerder dood gaan dan ik en "Laat ik niet dood gaan voordat ik met een jongen heb gekust en gevreeën, want dan zal ik nooit weten hoe dat is." En dan dat enge gevoel, dat wanneer je dood bent je nooit en te nimmer meer terug komt....dat drong bij vlagen heel diep binnen.
De angst voor de dood heeft Joep van 't Hek tot het schrijven van het volgende lied gebracht: klik.
Laatst gewijzigd door Mart op 14 okt 2018, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door callista »

Mart schreef: 14 okt 2018, 19:53
callista schreef: 14 okt 2018, 17:13 Ik was als kind vanaf 9 of 10 jaar vaak bezig met de dood en daar bleef ik vragen over stellen.
Vragen stellen is natuurlijk. We zijn per slot van rekening voortbrengselen van een onmetelijk heelal, omringd door een oneindigheid aan enigmas en we willen weten waar we staan, wat onze plaats is tussen de dingen. Door vragen te stellen en antwoorden te zoeken heeft de mens zich ontwikkeld. Antwoorden bleken niet in steen gebeiteld, maar passen zich telkens aan nieuwe omstandigheden en ontdekkingen aan. De nalatenschap van Einstein, Marx, Freud en Darwin heeft de plaats ingenomen die lang door het universele monotheisme van de profeten en het Christendom van Jezus werd bezet. De starre verdedigingswal rondom oude dogmas wordt steeds verder aangetast door de oprukkende wetenschap

. Wat staat er nog overeind van de schepping in 7 dagen, de 6000 jaar oude aarde, het verhaal van Adam en Eva, de stilstaande zon van Jozua, sprekende slangen, vallende engelen en communicerende ezels? JHWH gaat langzaam dezelfde richting uit als Osiris, Zeus, Jupiter, Odin en de andere goden ooit gingen. De meerderheid van de Joden is reeds atheïst. En het zou me weinig verbazen als het concept godsdienst binnen de komende honderd jaar de genadeklap zal krijgen dankzij een nieuwe lichting Joden als Hitchens, Harris en zoveel andere anti-theïsten als Dawkins en Dennett.
Dat is precies ook mijn gedachte.....of voorspelling, hoe je het ook wilt noemen.
En dan bidden: "God, laten mijn ouders niet eerder dood gaan dan ik en "Laat ik niet dood gaan voordat ik met een jongen heb gekust en gevreeën, want dan zal ik nooit weten hoe dat is." En dan dat enge gevoel, dat wanneer je dood bent je nooit en te nimmer meer terug komt....dat drong bij vlagen heel diep binnen.
De angst voor de dood heeft Joep van 't Hek tot het schrijven van het volgende lied gebracht: klik.
Nou Mart...ik hou het niet droog bij dit lied.
Hoe ontroerend en confronterend.....maar ook prachtig...
Dankjewel... :flower1:
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door HJW »

Mart schreef: 14 okt 2018, 19:53
De starre verdedigingswal rondom oude dogmas wordt steeds verder aangetast door de oprukkende wetenschap. Wat staat er nog overeind van de schepping in 7 dagen, de 6000 jaar oude aarde, het verhaal van Adam en Eva, de stilstaande zon van Jozua, sprekende slangen, vallende engelen en communicerende ezels? JHWH gaat langzaam dezelfde richting uit als Osiris, Zeus, Jupiter, Odin en de andere goden ooit gingen. De meerderheid van de Joden is reeds atheïst. En het zou me weinig verbazen als het concept godsdienst binnen de komende honderd jaar de genadeklap zal krijgen dankzij een nieuwe lichting Joden als Harris, de helaas te jong overleden Hitchens en zoveel andere anti-theïsten als Dawkins en Dennett.
Het godsbeeld van nu van het christendom is al het product van veel evolutie en die evolutie zal ongetwijfeld doorgaan. Ik denk niet dat het concept godsdienst de genadeklap krijgt, de mens blijft zoeken naar zingeving.
Het godsbeeld kan wel gaan veranderen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door coby »

Mart schreef: 14 okt 2018, 19:53 Vragen stellen is natuurlijk. We zijn per slot van rekening voortbrengselen van een onmetelijk heelal, omringd door een oneindigheid aan enigmas en we willen weten waar we staan, wat onze plaats is tussen de dingen. Door vragen te stellen en antwoorden te zoeken tasten we ons een weg naar voren. Antwoorden bleken niet in steen gebeiteld, maar passen zich telkens aan nieuwe omstandigheden en ontdekkingen aan. De nalatenschap van Einstein, Marx, Freud en Darwin heeft de plaats ingenomen die lang door het universele monotheisme van de profeten en het Christendom van Jezus werd bezet. De starre verdedigingswal rondom oude dogmas wordt steeds verder aangetast door de oprukkende wetenschap. Wat staat er nog overeind van de schepping in 7 dagen, de 6000 jaar oude aarde, het verhaal van Adam en Eva, de stilstaande zon van Jozua, sprekende slangen, vallende engelen en communicerende ezels? JHWH gaat langzaam dezelfde richting uit als Osiris, Zeus, Jupiter, Odin en de andere goden ooit gingen. De meerderheid van de Joden is reeds atheïst. En het zou me weinig verbazen als het concept godsdienst binnen de komende honderd jaar de genadeklap zal krijgen dankzij een nieuwe lichting Joden als Harris, de helaas te jong overleden Hitchens en zoveel andere anti-theïsten als Dawkins en Dennett.
God bestaat. Hier is het bewijs:
https://www.youtube.com/watch?v=rEtvcsqGipo

Geen wonder dat ze niet zo vaak praten. Moet je belasting betalen.
https://www.youtube.com/watch?v=_FuCC1VJkNI
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

HJW schreef: 14 okt 2018, 20:19Ik denk niet dat het concept godsdienst de genadeklap krijgt, de mens blijft zoeken naar zingeving.
Het godsbeeld kan wel gaan veranderen.
Ik vermoed dat het concept godsdienst uiteindelijk evenmin de evolutie van menselijke zingeving zal overleven tenzij het de mogelijkheid gaat bieden zonder cognitieve dissonantie te kunnen bestaan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door HJW »

Mart schreef: 14 okt 2018, 20:57 Ik vermoed dat het concept godsdienst uiteindelijk evenmin de evolutie van menselijke zingeving zal overleven tenzij het de mogelijkheid gaat bieden zonder cognitieve dissonantie te kunnen bestaan.
Als je traditionele godsdienst bedoelt, zoals we die nu kennen, dan zou dat heel goed kunnen.
Ik had beter het woord "religie" kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 14 okt 2018, 13:30
peda schreef: 14 okt 2018, 12:40 Waarom blijft het grootste deel van de mensheid zoeken naar antwoorden op het Zingevingsvraagstuk, ook voorbij de dood?
De goden zijn uit menselijke zingeving geboren. Jesaja beschrijft het zelf bijzonder helder: ''Ze dienen de mens tot brandhout; de helft ervan verbrandt hij in het vuur, bij die helft eet hij vlees en wordt verzadigd. Van de rest ervan maakt hij een god, knielt ervoor neer, buigt zich, bidt het aan en zegt: red mij, want u bent mijn god'' (44:15-17).

Onze goden zijn net mensen. Ze hebben voorkeuren, geven bevelen, hebben hun eigen volk lief, kunnen haten, hebben een afkeer van andersdenkenden, hebben geweldadige driftige uitspattingen, kunnen zelfs berouw hebben en zijn onderhevig aan evolutie. De universeel monotheistische JHWH is simpelweg een mutatie die succesvoller is gebleken dan vele andere versies die de tand des tijds niet doorstonden.
Dat er menselijke eigenschappen aan Jahweh worden toegeschreven, wil niet zeggen dat hij die menselijke eigenschappen bezit. Ergens staat dat de Eeuwige niet moe wordt en toch is de Sabbat gemaakt omdat God op de zevende dag rustte.

Het OT was God onder de bedekking en in het NT is hij in het licht gekomen en zichtbaar geworden en heeft zich ontdaan van alle menselijke eigenschappen. De mens heeft van God een mens gemaakt en God werd een mens en stierf als een mens aan het kruis.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende