De bio-industrie moet worden afgeschaft

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door GeertN »

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Wat ik denk? Ik denk bijvoorbeeld dat de bio-industrie moet worden afgeschaft. Ik ben benieuwd wat anderen denken. Zullen we dit bespreken?
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door HJW »

Direct afschaffen.
Niet eens zozeer religieus bepaald, maar gewoon normen en waarden, beschaving.

Zoals Gandhi al zei:
de beschaving van een samenleving valt af te meten aan de wijze waarop ze omgaat met dieren.
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door GeertN »

HJW schreef:Direct afschaffen.
Niet eens zozeer religieus bepaald, maar gewoon normen en waarden, beschaving.
Mee eens. Meer voorstanders voor afschaffing? Betekent dit ook dat je geen vlees of andere producten uit de bio-industrie consumeert?
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door callista »

GeertN schreef:
HJW schreef:Direct afschaffen.
Niet eens zozeer religieus bepaald, maar gewoon normen en waarden, beschaving.
Mee eens. Meer voorstanders voor afschaffing?
Betekent dit ook dat je geen vlees of andere producten uit de bio-industrie consumeert?
Ja hoor, ik ben vegetariër zoals wel meerderen hier.
Eet jij wel vlees? :D
En zo ja, van welke oorsprong?
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door GeertN »

Je zult maar in de Peelregio wonen.

Afbeelding
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door HJW »

GeertN schreef:Betekent dit ook dat je geen vlees of andere producten uit de bio-industrie consumeert?
Dat klopt.
Sinds vorig jaar vegetariër en al onze zuivel komt van biologische bedrijven (melk, kaas, eieren, boter).
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door GeertN »

callista schreef:Ja hoor, ik ben vegetariër zoals wel meerderen hier.
Eet jij wel vlees? :D
En zo ja, van welke oorsprong?
Heel erg weinig, en bij voorkeur wild. Kost meer, maar beter voor mens en dier. Nederlanders vreten veel te veel vlees (https://www.wakkerdier.nl/uploads/media ... iginal.pdf).
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door GeertN »

HJW schreef:
GeertN schreef:Betekent dit ook dat je geen vlees of andere producten uit de bio-industrie consumeert?
Dat klopt.
Sinds vorig jaar vegetariër en al onze zuivel komt van biologische bedrijven (melk, kaas, eieren, boter).
Heel goed. Dat velen dit voorbeeld volgen. Ik ben trouwens niet principieel tegen vlees eten. Ik ben tegen iedere vorm van dierenmishandeling en tegen iedere vorm van onnodig dierenleed. De meeste keuzes worden gemaakt op basis van geld, niet op basis van dierenwelzijn. Ik hoorde onlangs dat er slechts een dertigtal vijf sterren varkensboeren zijn, minder dan 1 procent van het totaal aantal varkensboeren. Een enorme vleesbelasting lijkt de enige oplossing. Een mentaliteits-verandering lijkt niet mogelijk. Of denk je wel?
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door Peter79 »

GeertN schreef:
callista schreef:Ja hoor, ik ben vegetariër zoals wel meerderen hier.
Eet jij wel vlees? :D
En zo ja, van welke oorsprong?
Heel erg weinig, en bij voorkeur wild. Kost meer, maar beter voor mens en dier. Nederlanders vreten veel te veel vlees (https://www.wakkerdier.nl/uploads/media ... iginal.pdf).
Het meeste "wild" dat in Nederland wordt verkocht, komt uit speciale farms, zo wild is het dus niet. Wild uit Nederland betreft herten en zwijnen uit de "grootste schiettent van Europa" en vergaste "Schipholganzen". Ook een vrij dubieuze oorsprong dus.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door HJW »

GeertN schreef:ben trouwens niet principieel tegen vlees eten.
Ik ook niet.
Misschien dat we wel weer gaan beginnen, maar dan alleen als het 100% biologisch is.
Maar voorlopig bevalt het ons prima.
De meeste keuzes worden gemaakt op basis van geld, niet op basis van dierenwelzijn.
Hoe denk jij over dierproeven ?
Een mentaliteits-verandering lijkt niet mogelijk. Of denk je wel?
Als ik de reacties zie op misstanden in slachthuizen, zie ik wel een zekere motivatie bij een deel van de bevolking om er iets aan te doen. Ook het feit dat de Partij voor de Dieren inmiddels over 4 zetels beschikt, zegt wel iets.
En veel mensen doneren aan goede doelen voor dieren.
Ik denk dat het wel mogelijk is.
Ben zelf erg gecharmeerd van "Varkens in Nood" en "Wakker dier".
Maak het maar duidelijk.
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door GeertN »

Peter79 schreef:
GeertN schreef:
callista schreef:Ja hoor, ik ben vegetariër zoals wel meerderen hier.
Eet jij wel vlees? :D
En zo ja, van welke oorsprong?
Heel erg weinig, en bij voorkeur wild. Kost meer, maar beter voor mens en dier. Nederlanders vreten veel te veel vlees (https://www.wakkerdier.nl/uploads/media ... iginal.pdf).
Het meeste "wild" dat in Nederland wordt verkocht, komt uit speciale farms, zo wild is het dus niet. Wild uit Nederland betreft herten en zwijnen uit de "grootste schiettent van Europa" en vergaste "Schipholganzen". Ook een vrij dubieuze oorsprong dus.
Ganzen eet ik niet. En ja, ik weet het. Het grootste probleem is dat we teveel vlees eten en er niks voor wil betalen. Als iedereen vlees eten beperkt tot een paar ons per week, en daarnaast bereid is meer te betalen, is het probleem voor een groot probleem opgelost. Maar, je hebt gelijk, en, ik sta regelmatig op het punt helemaal te stoppen met vlees eten.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door GeertN »

HJW schreef:Hoe denk jij over dierproeven ?
Ik heb op de dieren-ambulance gewerkt. Dierproeven heeft ons een paar katten gekost. Sommige criminelen (ik heb er geen ander woord voor) nemen loslopende huisdieren mee, om ze vervolgens te misbruiken voor testjes. Dierproeven ben ik in vrijwel alle gevallen tegen. Waarom in vrijwel alle gevallen en niet in alle gevallen? Om de discussie over de uitzonderingen te voorkomen.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door Anja (oud account) »

Ik ben blij dat ik nog net op tijd (hoewel eigenlijk te laat) ben genezen van mijn vegetarisme en volop vlees eet. Ik ben ex-vegetariër en in mijn beleving door Christus verlost van het vegetarisch dogma. Wel vrijwel altijd biologisch, maar dat geldt voor alles wat ik eet. Biologisch is ook veel lekkerder. Neem bijvoorbeeld maar eens biologische geitenkaas en daarna niet-biologische. Aan het laatste zit bijna geen smaak meer. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld winterwortelen. Biologische zijn veel smaakvoller.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door GeertN »

Anja schreef:Ik ben blij dat ik nog net op tijd (hoewel eigenlijk te laat) ben genezen van mijn vegetarisme en volop vlees eet. Ik ben ex-vegetariër en in mijn beleving door Christus verlost van het vegetarisch dogma. Wel vrijwel altijd biologisch, maar dat geldt voor alles wat ik eet. Biologisch is ook veel lekkerder. Neem bijvoorbeeld maar eens biologische geitenkaas en daarna niet-biologische. Aan het laatste zit bijna geen smaak meer. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld winterwortelen. Biologische zijn veel smaakvoller.
Vegetarisme heeft niks met een dogma te maken. Je doet een beetje alsof het een ziekte is. Je bent er van genezen. Je komt het gelukkig overal tegen, https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme_en_vegetarisme, https://www.eo.nl/magazines/visie/artik ... eten-zijn/ ook niet over dogma's of geloof. Het gaat over dierenwelzijn.

En, hier gaat het ook niet over vegetarisme. Vind jij dat de bio-industrie moet worden afgeschaft?
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door Anja (oud account) »

GeertN schreef:
Anja schreef:Ik ben blij dat ik nog net op tijd (hoewel eigenlijk te laat) ben genezen van mijn vegetarisme en volop vlees eet. Ik ben ex-vegetariër en in mijn beleving door Christus verlost van het vegetarisch dogma. Wel vrijwel altijd biologisch, maar dat geldt voor alles wat ik eet. Biologisch is ook veel lekkerder. Neem bijvoorbeeld maar eens biologische geitenkaas en daarna niet-biologische. Aan het laatste zit bijna geen smaak meer. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld winterwortelen. Biologische zijn veel smaakvoller.
Vegetarisme heeft niks met een dogma te maken.
Jazeker wel.
Je doet een beetje alsof het een ziekte is.
Dat kan het zeker worden ja.
Je bent er van genezen.
Gelukkig wel ja, hoewel sommige gevolgen in mijn geval niet meer te herstellen zijn.
Je komt het gelukkig overal tegen, https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme_en_vegetarisme, https://www.eo.nl/magazines/visie/artik ... eten-zijn/ ook niet over dogma's of geloof. Het gaat over dierenwelzijn.
Och wat iedere "christen zou moeten zijn" boeit mij niet zo. Ik ben een kind van God en mag alles eten. Maar als jouw religie anders zegt dan moet jij je gewoon houden aan jouw religie. Niemand dwingt jou vlees te eten. Als je je daar goed bij voelt, bij je vegetarisme, moet je gewoon zo leven.
En, hier gaat het ook niet over vegetarisme. Vind jij dat de bio-industrie moet worden afgeschaft?
Daar heb ik geen mening over en houd ik me ook niet mee bezig. Het behoort wel tot de dingen die ik afschuwelijk vind aan deze wereld.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door GeertN »

Anja schreef:
GeertN schreef:
Anja schreef:Ik ben blij dat ik nog net op tijd (hoewel eigenlijk te laat) ben genezen van mijn vegetarisme en volop vlees eet. Ik ben ex-vegetariër en in mijn beleving door Christus verlost van het vegetarisch dogma. Wel vrijwel altijd biologisch, maar dat geldt voor alles wat ik eet. Biologisch is ook veel lekkerder. Neem bijvoorbeeld maar eens biologische geitenkaas en daarna niet-biologische. Aan het laatste zit bijna geen smaak meer. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld winterwortelen. Biologische zijn veel smaakvoller.
Vegetarisme heeft niks met een dogma te maken.
Jazeker wel.
Je doet een beetje alsof het een ziekte is.
Dat kan het zeker worden ja.
Je bent er van genezen.
Gelukkig wel ja, hoewel sommige gevolgen in mijn geval niet meer te herstellen zijn.
Je komt het gelukkig overal tegen, https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme_en_vegetarisme, https://www.eo.nl/magazines/visie/artik ... eten-zijn/ ook niet over dogma's of geloof. Het gaat over dierenwelzijn.
Och wat iedere "christen zou moeten zijn" boeit mij niet zo. Ik ben een kind van God en mag alles eten. Maar als jouw religie anders zegt dan moet jij je gewoon houden aan jouw religie. Niemand dwingt jou vlees te eten. Als je je daar goed bij voelt, bij je vegetarisme, moet je gewoon zo leven.
En, hier gaat het ook niet over vegetarisme. Vind jij dat de bio-industrie moet worden afgeschaft?
Daar heb ik geen mening over en houd ik me ook niet mee bezig. Het behoort wel tot de dingen die ik afschuwelijk vind aan deze wereld.
Ik eet gewoon vlees, zij het beperkt. Ik begrijp alleen niet waarom sommige gevolgen niet meer te herstellen zijn. Kunnen mensen ziek worden, omdat ze geen vlees eten? Of kunnen mensen ziek worden omdat ze niet gezond eten? Het is waar dat als geloof iemand verbiedt of verplicht iets te eten of juist niet, dan moet daarnaar geleefd worden. In dat opzicht heb je gelijk, en kan het een dogma zijn. Maar, dat is het lang niet altijd. Ik ga twee voorbeelden uit verschillende religies. Ik heb zulke regels niet. Ik respecteer wel andermans regels. Als ik een moslim over de vloer krijg, serveer ik bijvoorbeeld geen alcohol, ondanks het feit dat ik het niet eens ben met deze regel. Fijn dat je dezelfde mening over de bio-industrie hebt. Iets dat afschuwelijk is, moet toch afgeschaft worden, zeker als het zwakke groepen in de samenleving raakt, zoals in dit geval dieren.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door Anja (oud account) »

GeertN schreef:
Anja schreef:
GeertN schreef:
Anja schreef:Ik ben blij dat ik nog net op tijd (hoewel eigenlijk te laat) ben genezen van mijn vegetarisme en volop vlees eet. Ik ben ex-vegetariër en in mijn beleving door Christus verlost van het vegetarisch dogma. Wel vrijwel altijd biologisch, maar dat geldt voor alles wat ik eet. Biologisch is ook veel lekkerder. Neem bijvoorbeeld maar eens biologische geitenkaas en daarna niet-biologische. Aan het laatste zit bijna geen smaak meer. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld winterwortelen. Biologische zijn veel smaakvoller.
Vegetarisme heeft niks met een dogma te maken.
Jazeker wel.
Je doet een beetje alsof het een ziekte is.
Dat kan het zeker worden ja.
Je bent er van genezen.
Gelukkig wel ja, hoewel sommige gevolgen in mijn geval niet meer te herstellen zijn.
Je komt het gelukkig overal tegen, https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme_en_vegetarisme, https://www.eo.nl/magazines/visie/artik ... eten-zijn/ ook niet over dogma's of geloof. Het gaat over dierenwelzijn.
Och wat iedere "christen zou moeten zijn" boeit mij niet zo. Ik ben een kind van God en mag alles eten. Maar als jouw religie anders zegt dan moet jij je gewoon houden aan jouw religie. Niemand dwingt jou vlees te eten. Als je je daar goed bij voelt, bij je vegetarisme, moet je gewoon zo leven.
En, hier gaat het ook niet over vegetarisme. Vind jij dat de bio-industrie moet worden afgeschaft?
Daar heb ik geen mening over en houd ik me ook niet mee bezig. Het behoort wel tot de dingen die ik afschuwelijk vind aan deze wereld.
Ik eet gewoon vlees, zij het beperkt. Ik begrijp alleen niet waarom sommige gevolgen niet meer te herstellen zijn. Kunnen mensen ziek worden, omdat ze geen vlees eten? Of kunnen mensen ziek worden omdat ze niet gezond eten?
Nee hoor, dit heeft niets te maken met niet gezond eten. Vegetarisme kan afschuwelijke gevolgen hebben, zoals een vitamine B12-tekort, waar op zijn beurt velerlei aandoeningen en ziektes uit voort kunnen vloeien. Bij mij heeft het geleid tot een toch wel vrij ernstig B12-tekort met onherstelbare neuropathische schade. Ik heb bijvoorbeeld geen/weinig gevoel meer in de onderste helft van mijn gezicht. Dus vanaf mijn neus naar mij oren toe tot aan de onderkant van mijn kin. Hetzelfde gebeurde met mijn handen en mijn voeten, maar dat heeft zich nog wel hersteld. Voor de rest van mijn leven zit ik vast aan B12 suppletie, dat was eerst via injecties en nu met smelttabletten onder de tong. Geen enkel niet-dierlijk voedingsmiddel is net zo goed opneembaar door het lichaam als vlees en zuivel.

Een Surinaams- hindoestaanse vriend van mij kreeg een aantal jaren later (ik had hem al vaak gewaarschuwd maar hij wilde niet luisteren) soortgelijke problemen en bleek eveneens een ernstig B12 tekort te hebben.

Fijn dat je dezelfde mening over de bio-industrie hebt. Iets dat afschuwelijk is, moet toch afgeschaft worden, zeker als het zwakke groepen in de samenleving raakt, zoals in dit geval dieren.
Ik heb gezegd dat ik er geen mening over heb en dat ik me er niet mee bezig houd. Ik heb dus niet dezelfde mening. En ik houd me er niet mee bezig. Als jij dat wel doet, dan zul jij daar nog een taak in hebben liggen. Ieder mens heeft zo zijn eigen bestemming in het leven.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door callista »

Anja schreef:
Vegetarisme kan afschuwelijke gevolgen hebben, zoals een vitamine B12-tekort, waar op zijn beurt velerlei aandoeningen en ziektes uit voort kunnen vloeien. Bij mij heeft het geleid tot een toch wel vrij ernstig B12-tekort met onherstelbare neuropathische schade. Ik heb bijvoorbeeld geen/weinig gevoel meer in de onderste helft van mijn gezicht

. Dus vanaf mijn neus naar mij oren toe tot aan de onderkant van mijn kin. Hetzelfde gebeurde met mijn handen en mijn voeten, maar dat heeft zich nog wel hersteld. Voor de rest van mijn leven zit ik vast aan B12 suppletie, dat was eerst via injecties en nu met smelttabletten onder de tong. Geen enkel niet-dierlijk voedingsmiddel is net zo goed opneembaar door het lichaam als vlees en zuivel.
Uuuhh?
Vreselijk :roll:
Ik leef al ruim 40 jaar als vegetariër en heb daar nooit last van gehad.
Ook drink ik geen melk, al vanaf mijn 6de niet...---wel wat yoghurt zo nu en dan en weinig kaas...

Wel moet ik zeggen dat ik af en toe dibencozide [B12] inneem uit voorzorg..onder de tong, maar ook niet elke dag...gewoon op gevoel...soms weken niet
GeertN
Berichten: 362
Lid geworden op: 30 jun 2017, 18:21
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door GeertN »

Anja schreef:Nee hoor, dit heeft niets te maken met niet gezond eten. Vegetarisme kan afschuwelijke gevolgen hebben, zoals een vitamine B12-tekort, waar op zijn beurt velerlei aandoeningen en ziektes uit voort kunnen vloeien. Bij mij heeft het geleid tot een toch wel vrij ernstig B12-tekort met onherstelbare neuropathische schade. Ik heb bijvoorbeeld geen/weinig gevoel meer in de onderste helft van mijn gezicht. Dus vanaf mijn neus naar mij oren toe tot aan de onderkant van mijn kin. Hetzelfde gebeurde met mijn handen en mijn voeten, maar dat heeft zich nog wel hersteld. Voor de rest van mijn leven zit ik vast aan B12 suppletie, dat was eerst via injecties en nu met smelttabletten onder de tong. Geen enkel niet-dierlijk voedingsmiddel is net zo goed opneembaar door het lichaam als vlees en zuivel.
Vreselijk voor je. Wijt je dit werkelijk aan het niet eten van vlees? Ik lees dat bijvoorbeeld callista daar geen problemen mee heeft? En hoe zit het als je vis eet? Het klinkt serieus. Vreemd dat er zo weinig aandacht aan geschonken wordt. Maar, bedankt! Ik ga zeker eens rondneuzen. En, ik wens je sterkte.
Wie wreed is tegenover dieren, kan geen goed mens zijn!
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door Anja (oud account) »

callista schreef:Anja schreef:
Vegetarisme kan afschuwelijke gevolgen hebben, zoals een vitamine B12-tekort, waar op zijn beurt velerlei aandoeningen en ziektes uit voort kunnen vloeien. Bij mij heeft het geleid tot een toch wel vrij ernstig B12-tekort met onherstelbare neuropathische schade. Ik heb bijvoorbeeld geen/weinig gevoel meer in de onderste helft van mijn gezicht

. Dus vanaf mijn neus naar mij oren toe tot aan de onderkant van mijn kin. Hetzelfde gebeurde met mijn handen en mijn voeten, maar dat heeft zich nog wel hersteld. Voor de rest van mijn leven zit ik vast aan B12 suppletie, dat was eerst via injecties en nu met smelttabletten onder de tong. Geen enkel niet-dierlijk voedingsmiddel is net zo goed opneembaar door het lichaam als vlees en zuivel.
Uuuhh?
Vreselijk :roll:
Ik leef al ruim 40 jaar als vegetariër en heb daar nooit last van gehad.
Ook drink ik geen melk---wel yoghurt en weinig kaas...

Wel moet ik zeggen dat ik af en toe dibencozide [B12] inneem uit voorzorg..onder de tong, maar ook niet elke dag...gewoon op gevoel...soms weken niet
Als ik het weken niet doe dan gaat het snel bergafwaarts met mij. En ik heb het nu een poosje niet goed genoeg gedaan, omdat ik het de laatste tijd nog wel eens vergeet en ook omdat het zo duur is. Maar ik eet gelukkig weer vlees, waardoor het wel veel langer relatief goed gaat als ik even geen suppletie neem. Ik wil namelijk geen injecties en injecties worden vergoed. In het achterlopende Nederland worden smelttabletten niet vergoed (in de rest van de Westerse wereld wel). De dibencozide werkt voor mij toch niet zo goed als hydroxycobalamine van Bloem (overigens ontwikkeld door een ziekenhuis dat hierin gespecialiseerd is), dus ik ben weer overgestapt op mijn oorspronkelijke helaas zo dure tabletten.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 03 jul 2017, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door Anja (oud account) »

GeertN schreef:
Anja schreef:Nee hoor, dit heeft niets te maken met niet gezond eten. Vegetarisme kan afschuwelijke gevolgen hebben, zoals een vitamine B12-tekort, waar op zijn beurt velerlei aandoeningen en ziektes uit voort kunnen vloeien. Bij mij heeft het geleid tot een toch wel vrij ernstig B12-tekort met onherstelbare neuropathische schade. Ik heb bijvoorbeeld geen/weinig gevoel meer in de onderste helft van mijn gezicht. Dus vanaf mijn neus naar mij oren toe tot aan de onderkant van mijn kin. Hetzelfde gebeurde met mijn handen en mijn voeten, maar dat heeft zich nog wel hersteld. Voor de rest van mijn leven zit ik vast aan B12 suppletie, dat was eerst via injecties en nu met smelttabletten onder de tong. Geen enkel niet-dierlijk voedingsmiddel is net zo goed opneembaar door het lichaam als vlees en zuivel.
Vreselijk voor je. Wijt je dit werkelijk aan het niet eten van vlees? Ik lees dat bijvoorbeeld callista daar geen problemen mee heeft? En hoe zit het als je vis eet? Het klinkt serieus. Vreemd dat er zo weinig aandacht aan geschonken wordt. Maar, bedankt! Ik ga zeker eens rondneuzen. En, ik wens je sterkte.
Jazeker komt het bij mij door vegetarisme. Ik was jarenlang vrij fanatiek vega. En dat was in alle opzichten helemaal niet goed voor mij. En dit is gewoon bekend.

Toen mijn zus onverwacht veel bloed verloor bij een operatie en ze haar bloed tijdens de operatie moesten gaan controleren op het HB gehalte, wist de chirurg meteen dat ze een vleeseter is. Haar HB was weliswaar door het vele bloedverlies te laag, maar bij lange na niet zo laag als ze vreesden. Dat komt omdat ze een vleeseter is. Hierdoor hoefde ze geen bloedtransfusie, dus hoefde ze ook geen aanspraak te maken op donorbloed, wat dan voor anderen beschikbaar blijft he.

Maar het vegetarisme was in veel meer opzichten voor mij niet gezond. Daar duik ik verder niet in hier op het forum. Ieder moet gewoon leven zoals ie zelf vindt dat ie moet leven.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door callista »

@Anja
Hydroxycobalamine van Bloem ken ik niet.
Zal er eens wat over lezen....

Ja, iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen.
Ik was de enige in mijn huisgezin en maakte voor de anderen ook vlees klaar.....het werd wel steeds minder na verloop van tijd maar toch.
Ieder het zijne....denk ik maar; ik heb ze mijn vegetarisme nooit opgedrongen...
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door Anja (oud account) »

callista schreef:@Anja
Hydroxycobalamine van Bloem ken ik niet.
Zal er eens wat over lezen....

Ja, iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen.
Ik was de enige in mijn huisgezin en maakte voor de anderen ook vlees klaar.....het werd wel steeds minder na verloop van tijd maar toch.
Ieder het zijne....denk ik maar; ik heb ze mijn vegetarisme nooit opgedrongen...
Hoe jij met de dingen omgaat en hoe jij in het leven staat, daar geniet ik van Callista. Dat is voor mij herkenbaar een uiting van de ware Christusgeest. :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door callista »

Anja schreef:
callista schreef:@Anja
Hydroxycobalamine van Bloem ken ik niet.
Zal er eens wat over lezen....

Ja, iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen.
Ik was de enige in mijn huisgezin en maakte voor de anderen ook vlees klaar.....het werd wel steeds minder na verloop van tijd maar toch.
Ieder het zijne....denk ik maar; ik heb ze mijn vegetarisme nooit opgedrongen...
Hoe jij met de dingen omgaat en hoe jij in het leven staat, daar geniet ik van Callista.
Dat is voor mij herkenbaar een uiting van de ware Christusgeest. :flower1:
Dank je, :flower1: maar in mijn optiek mankeert er genoeg aan mij heur... :(
Maar gelukkig heb ik het zelf in de gaten en probeer er wat aan te doen [wat niet altijd lukt].... :clown:
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De bio-industrie moet worden afgeschaft

Bericht door HJW »

Anja schreef:
Jazeker komt het bij mij door vegetarisme. Ik was jarenlang vrij fanatiek vega. En dat was in alle opzichten helemaal niet goed voor mij. En dit is gewoon bekend.
Ik slik wel B12 bij. Gewoon uit voorzorg.
Verder ben ik geen vega, misschien dat dat nog verschil uitmaakt.
Ieder moet gewoon leven zoals ie zelf vindt dat ie moet leven.
Klopt.
Onze kleindochter woont tegenwoordig bij ons en die wil wel vlees eten. Prima, maken we dat voor je klaar.