Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

coby schreef:
JW88 schreef:
Messenger schreef:
JW88 schreef:
Dat betekent dus ook dat ik als ongelovige linea recta naar de hemel ga? Waarom zou ik dan mijn leven wijden aan een religie als ik toch naar de hemel ga, lijkt me pure tijdverspilling...
Als jij je erbij goed voelt om je leven te wijden aan religie is dat prima. Doe dat echter niet als je dat zelf niet wenst.
Als ongelovige ga je ook linea recta naar de hemel. Je hoeft God niet te behagen door een bepaalde spiritualiteit erop na te houden. God verlangt dat niet van je.
God houdt onvoorwaardelijk van je. En God zal nooit niet bij je zijn. Het volstaat simpel er te Zijn.
Maar dan blijft de vraag staan.... als ik als ongelovige ook met zekerheid naar de hemel ga wat is dan het nut van geloven? Dat doe je toch met hoofd doel om naar een beter hiernamaals te gaan? Als ik toch al naar de hemel ga lijkt me religie een pure tijdverspilling, dan leef ik liever mij leven op mijn manier.
Mijn hoofddoel was om hier hulp te krijgen. Zo heb ik God ook uitgetest. Doe dit voor me. Doe dat voor me. Anders geloof ik niet. Lekker ego lol.
Wat voor hulp?
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

Ga ik nou wel of niet naar de hemel als ongelovige..... ik kan het even niet meer volgen :|
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martine »

JW88 schreef:Ga ik nou wel of niet naar de hemel als ongelovige..... ik kan het even niet meer volgen :|
Er komt een moment dat je het weet... ;)
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

Martine schreef:
Piebe Paulusma schreef:Besef wel dat christenen reeds generatieslang lekker zijn gemaakt met een perfecte hemel die hun de ellende op aarde snel zal doen vergeten. Het ticket naar de hemel is een lokkertje om mensen op de been voor het christendom te krijgen. Want mensen willen altijd iets terug voor hun keuze. Hebzuchtig en arglistig als het hart is.
Besef dat christenen generatieslang bang zijn gemaakt voor de straf van God.
Je kunt niet het ene noemen zonder het andere.
Straf impliceert angst en de volmaakte liefde drijft angst uit.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door coby »

JW88 schreef:
coby schreef:
JW88 schreef:
Messenger schreef:
JW88 schreef:
Dat betekent dus ook dat ik als ongelovige linea recta naar de hemel ga? Waarom zou ik dan mijn leven wijden aan een religie als ik toch naar de hemel ga, lijkt me pure tijdverspilling...
Als jij je erbij goed voelt om je leven te wijden aan religie is dat prima. Doe dat echter niet als je dat zelf niet wenst.
Als ongelovige ga je ook linea recta naar de hemel. Je hoeft God niet te behagen door een bepaalde spiritualiteit erop na te houden. God verlangt dat niet van je.
God houdt onvoorwaardelijk van je. En God zal nooit niet bij je zijn. Het volstaat simpel er te Zijn.
Maar dan blijft de vraag staan.... als ik als ongelovige ook met zekerheid naar de hemel ga wat is dan het nut van geloven? Dat doe je toch met hoofd doel om naar een beter hiernamaals te gaan? Als ik toch al naar de hemel ga lijkt me religie een pure tijdverspilling, dan leef ik liever mij leven op mijn manier.
Mijn hoofddoel was om hier hulp te krijgen. Zo heb ik God ook uitgetest. Doe dit voor me. Doe dat voor me. Anders geloof ik niet. Lekker ego lol.
Wat voor hulp?
Och ik was 14, dus voornamelijk met m'n huiswerk en school. Lol eens zei ik: als die juffrouw van Frans niet ziek is morgen, geloof ik niet in God, want ik was te lui om m'n huiswerk te leren. Had er zo de pest aan. Gelukkig was ze niet ernstig ziek, alleen een verkoudheidje of misschien was ze een dagje overspannen van die rotklas.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: Och ik was 14, dus voornamelijk met m'n huiswerk en school. Lol eens zei ik: als die juffrouw van Frans niet ziek is morgen, geloof ik niet in God, want ik was te lui om m'n huiswerk te leren. Had er zo de pest aan. Gelukkig was ze niet ernstig ziek, alleen een verkoudheidje of misschien was ze een dagje overspannen van die rotklas.
Dat hoor ik wel van meer christenen, maar hoeveel zouden christen blijven als Jezus tegen hen zei dat ze maar tevreden moeten zijn met wat hebben i.p.v. steeds te hopen op meer? :w

Ken je de film 'As Good as it Gets?' Die gaat over dat principe.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef:
coby schreef: Och ik was 14, dus voornamelijk met m'n huiswerk en school. Lol eens zei ik: als die juffrouw van Frans niet ziek is morgen, geloof ik niet in God, want ik was te lui om m'n huiswerk te leren. Had er zo de pest aan. Gelukkig was ze niet ernstig ziek, alleen een verkoudheidje of misschien was ze een dagje overspannen van die rotklas.
Dat hoor ik wel van meer christenen, maar hoeveel zouden christen blijven als Jezus tegen hen zei dat ze maar tevreden moeten zijn met wat hebben i.p.v. steeds te hopen op meer? :w

Ken je de film 'As Good as it Gets?' Die gaat over dat principe.
Ach ja, dat leer je daarna wel. Ik moest altijd leren van m'n pa en goeie cijfers halen. Hij was leraar. Dus dan moest ik negens en tienen hebben en God moest dat regelen. Na m'n bekering kwam ik erachter dat als ik de helft moeite deed ik een leuk zesje had en vrije tijd. Ik heb daarna ook nooit meer daarom gebeden.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef:
Piebe Paulusma schreef:
coby schreef: Och ik was 14, dus voornamelijk met m'n huiswerk en school. Lol eens zei ik: als die juffrouw van Frans niet ziek is morgen, geloof ik niet in God, want ik was te lui om m'n huiswerk te leren. Had er zo de pest aan. Gelukkig was ze niet ernstig ziek, alleen een verkoudheidje of misschien was ze een dagje overspannen van die rotklas.
Dat hoor ik wel van meer christenen, maar hoeveel zouden christen blijven als Jezus tegen hen zei dat ze maar tevreden moeten zijn met wat hebben i.p.v. steeds te hopen op meer? :w

Ken je de film 'As Good as it Gets?' Die gaat over dat principe.
Ach ja, dat leer je daarna wel. Ik moest altijd leren van m'n pa en goeie cijfers halen. Hij was leraar. Dus dan moest ik negens en tienen hebben en God moest dat regelen. Na m'n bekering kwam ik erachter dat als ik de helft moeite deed ik een leuk zesje had en vrije tijd. Ik heb daarna ook nooit meer daarom gebeden.
Kreeg je bidden als huiswerk mee bedoel je? :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

Martine schreef:
JW88 schreef:Ga ik nou wel of niet naar de hemel als ongelovige..... ik kan het even niet meer volgen :|
Er komt een moment dat je het weet... ;)
Ik vraag naar ieders mening hier... wat denk jij? Kan ik als ongelovige naar de hemel gaan?
JW88
Berichten: 2109
Lid geworden op: 22 aug 2014, 17:14
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door JW88 »

coby schreef:
JW88 schreef:
coby schreef:
JW88 schreef:
Messenger schreef: Als jij je erbij goed voelt om je leven te wijden aan religie is dat prima. Doe dat echter niet als je dat zelf niet wenst.
Als ongelovige ga je ook linea recta naar de hemel. Je hoeft God niet te behagen door een bepaalde spiritualiteit erop na te houden. God verlangt dat niet van je.
God houdt onvoorwaardelijk van je. En God zal nooit niet bij je zijn. Het volstaat simpel er te Zijn.
Maar dan blijft de vraag staan.... als ik als ongelovige ook met zekerheid naar de hemel ga wat is dan het nut van geloven? Dat doe je toch met hoofd doel om naar een beter hiernamaals te gaan? Als ik toch al naar de hemel ga lijkt me religie een pure tijdverspilling, dan leef ik liever mij leven op mijn manier.
Mijn hoofddoel was om hier hulp te krijgen. Zo heb ik God ook uitgetest. Doe dit voor me. Doe dat voor me. Anders geloof ik niet. Lekker ego lol.
Wat voor hulp?
Och ik was 14, dus voornamelijk met m'n huiswerk en school. Lol eens zei ik: als die juffrouw van Frans niet ziek is morgen, geloof ik niet in God, want ik was te lui om m'n huiswerk te leren. Had er zo de pest aan. Gelukkig was ze niet ernstig ziek, alleen een verkoudheidje of misschien was ze een dagje overspannen van die rotklas.
Moet ik dit serieus nemen......?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

JW88 schreef:wat denk jij? Kan ik als ongelovige naar de hemel gaan?
Niemand kan je daar uitsluitsel over geven, want Jezus heeft gezegd dat alleen de Mensenzoon is opgevaren naar de hemel. Wat mij betreft berusten die verhalen van christenen over de hemel op een hoop speculaties en is het niet eens zo zeker dat gelovigen er naartoe gaan. Uiteraard heeft de gelovige naar mijn geloof een streepje voor, want waarom anders zou ik hoop hebben op een hiernamaals?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door coby »

JW88 schreef:
coby schreef:
JW88 schreef:
coby schreef:
JW88 schreef:
Maar dan blijft de vraag staan.... als ik als ongelovige ook met zekerheid naar de hemel ga wat is dan het nut van geloven? Dat doe je toch met hoofd doel om naar een beter hiernamaals te gaan? Als ik toch al naar de hemel ga lijkt me religie een pure tijdverspilling, dan leef ik liever mij leven op mijn manier.
Mijn hoofddoel was om hier hulp te krijgen. Zo heb ik God ook uitgetest. Doe dit voor me. Doe dat voor me. Anders geloof ik niet. Lekker ego lol.
Wat voor hulp?
Och ik was 14, dus voornamelijk met m'n huiswerk en school. Lol eens zei ik: als die juffrouw van Frans niet ziek is morgen, geloof ik niet in God, want ik was te lui om m'n huiswerk te leren. Had er zo de pest aan. Gelukkig was ze niet ernstig ziek, alleen een verkoudheidje of misschien was ze een dagje overspannen van die rotklas.
Moet ik dit serieus nemen......?
Mag je zelf weten. Ik zeg gewoon waarom en hoe ik God zocht. Ik probeer je hier geenszins mee te overtuigen dat God bestaat omdat ik een 8.3 had voor Duits.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

JW88 schreef: Dat betekent dus ook dat ik als ongelovige linea recta naar de hemel ga? Waarom zou ik dan mijn leven wijden aan een religie als ik toch naar de hemel ga, lijkt me pure tijdverspilling...
Geloven komt vanuit je hart. En misschien zit er geen geloof in je hart (gevoel).
Als je "gaat geloven om in de hemel te komen" komt dat niet voort vanuit je hart/gevoel maar vanuit je verstand.

Mocht er getoetst worden door een alwetende God, dan weet deze maar al te goed dat het geloof vanuit het verstand niet "zuiver" is. Het "geloof" is dan een "moetje" om een ticket naar de hemel te verdienen.
Piebe Paulusma schreef:
JW88 schreef:wat denk jij? Kan ik als ongelovige naar de hemel gaan?
Niemand kan je daar uitsluitsel over geven, want Jezus heeft gezegd dat alleen de Mensenzoon is opgevaren naar de hemel. Wat mij betreft berusten die verhalen van christenen over de hemel op een hoop speculaties en is het niet eens zo zeker dat gelovigen er naartoe gaan. Uiteraard heeft de gelovige naar mijn geloof een streepje voor, want waarom anders zou ik hoop hebben op een hiernamaals?
Hebben niet alle gelovigen een streepje voor dan? Als een gelovige moslim, christen of wat voor gelovige ook vanuit het hart/gevoel gelooft zouden ze toch recht hebben op een hemels hiernamaals?

Staat niet in de Bijbel geschreven (ik heb Het Boek voor de gelegenheid):
1 Thessaloniecenzen 5:21 "U moet alles wat gezegd en gedaan wordt, op zijn echtheid beproeven en alles wat goed is, vasthouden"

Stel dat je meer "goed" vindt in de Koran, dan in de Bijbel, en je dus (meer) moslim bent dan christen, dan kun je toch niet geweigerd worden aan de hemelpoort?
coby schreef: Och ik was 14, dus voornamelijk met m'n huiswerk en school. Lol eens zei ik: als die juffrouw van Frans niet ziek is morgen, geloof ik niet in God, want ik was te lui om m'n huiswerk te leren. Had er zo de pest aan. Gelukkig was ze niet ernstig ziek, alleen een verkoudheidje of misschien was ze een dagje overspannen van die rotklas.
Ik moest altijd leren van m'n pa en goeie cijfers halen. Hij was leraar. Dus dan moest ik negens en tienen hebben en God moest dat regelen. Na m'n bekering kwam ik erachter dat als ik de helft moeite deed ik een leuk zesje had en vrije tijd. Ik heb daarna ook nooit meer daarom gebeden.
"Voor wat hoort wat" is een principe dat zowel van de mens als van God zou komen. God zou verlangen dat de mens Jezus ziet als de Zoon van God en de Messias. Zoniet, dan wil God niks meer met je te maken hebben beweert men.
Piebe Paulusma schreef:
Martine schreef:
Piebe Paulusma schreef:Besef wel dat christenen reeds generatieslang lekker zijn gemaakt met een perfecte hemel die hun de ellende op aarde snel zal doen vergeten. Het ticket naar de hemel is een lokkertje om mensen op de been voor het christendom te krijgen. Want mensen willen altijd iets terug voor hun keuze. Hebzuchtig en arglistig als het hart is.
Besef dat christenen generatieslang bang zijn gemaakt voor de straf van God.
Je kunt niet het ene noemen zonder het andere.
Straf impliceert angst en de volmaakte liefde drijft angst uit.
Volgens mij bestaat er geen straf van God.
Dit omdat ik geloof in een onvoorwaardelijk liefhebbende God die niet oordeelt (en niet straft), omdat ik geloof in een onvoorwaardelijk vrije wil en omdat ik geloof dat ik nooit Gods wil kan dwarsbomen, simpel omdat God almachtig is.

De hemelpoort staat voor iedereen wagenwijd open.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20458
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Voor mij blijft de kardinale vraag of profeten, of de apostelen, of Jezus met Gezag Over God kunnen spreken. Dat is DE Geloofsvraag en met de beantwoording van die vraag valt of staat de kracht van de Openbaring. God Zelve spreekt tot de mens middels de Openbaring of de mens spreekt Over God middels de openbaring. Als het laatste het geval is, weet de mens ten diepste Niets over God, hoogstens zijn er menselijke gedachten. Ook het weten Over het Mysterie wat jij uitdraagt, is in mijn optiek gestoeld op de menselijke maat van denken. Jij kunt in mijn optiek evenmin als anderen definitieve uitspraken doen Over hoe het na de dood verder zal gaan. Wanneer jij het anders ziet, dan ben ik benieuwd naar de argumentatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

peda schreef:Voor mij blijft de kardinale vraag of profeten, of de apostelen, of Jezus met Gezag Over God kunnen spreken. Dat is DE Geloofsvraag en met de beantwoording van die vraag valt of staat de kracht van de Openbaring. God Zelve spreekt tot de mens middels de Openbaring of de mens spreekt Over God middels de openbaring. Als het laatste het geval is, weet de mens ten diepste Niets over God, hoogstens zijn er menselijke gedachten. Ook het weten Over het Mysterie wat jij uitdraagt, is in mijn optiek gestoeld op de menselijke maat van denken. Jij kunt in mijn optiek evenmin als anderen definitieve uitspraken doen Over hoe het na de dood verder zal gaan.
De geloofsvraag is voor iedereen uniek. Ook de maatstaf om openbaringen aan te toetsen wordt door ieder mens anders gehanteerd.

Zelf kan ik de Bijbelboeken niet voor waar aannemen omdat de schrijvers lang geleden en ver voor mij leefden en ik hen niet gekend heb en ze ook niks meer kan vragen. Met veel teksten heb ik helemaal niets, maar met andere teksten in de Bijbel heb ik juist wél wat. "Onderzoek alles en behoudt het goede."
Het gaat er voor mij om: Wat werkt wel en Wat werkt niet?

Als ik verhalen uit de Bijbel naast mijn rijtje godskenmerken leg, moeten ze die toets wel kunnen doorstaan.

"Heb je naaste lief als jezelf" is ook zo'n tekst. Daar kan ik wel wat mee.
Want als God in alles is, is God ook in mij én in mijn naaste. Ga ik mijn naaste haten of beschadigen, dan haat of beschadig ik in wezen mijzelf (en God).

Ik kan wel uitspraken doen, het zijn geen definitieve uitspraken. Maar voor ieder mens geldt dat die uitspraken op een persoonlijke of rationele wijze gewogen zullen worden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef:
peda schreef:Voor mij blijft de kardinale vraag of profeten, of de apostelen, of Jezus met Gezag Over God kunnen spreken. Dat is DE Geloofsvraag en met de beantwoording van die vraag valt of staat de kracht van de Openbaring. God Zelve spreekt tot de mens middels de Openbaring of de mens spreekt Over God middels de openbaring. Als het laatste het geval is, weet de mens ten diepste Niets over God, hoogstens zijn er menselijke gedachten. Ook het weten Over het Mysterie wat jij uitdraagt, is in mijn optiek gestoeld op de menselijke maat van denken. Jij kunt in mijn optiek evenmin als anderen definitieve uitspraken doen Over hoe het na de dood verder zal gaan.
De geloofsvraag is voor iedereen uniek. Ook de maatstaf om openbaringen aan te toetsen wordt door ieder mens anders gehanteerd.

Zelf kan ik de Bijbelboeken niet voor waar aannemen omdat de schrijvers lang geleden en ver voor mij leefden en ik hen niet gekend heb en ze ook niks meer kan vragen. Met veel teksten heb ik helemaal niets, maar met andere teksten in de Bijbel heb ik juist wél wat. "Onderzoek alles en behoudt het goede."
Het gaat er voor mij om: Wat werkt wel en Wat werkt niet?

Als ik verhalen uit de Bijbel naast mijn rijtje godskenmerken leg, moeten ze die toets wel kunnen doorstaan.

"Heb je naaste lief als jezelf" is ook zo'n tekst. Daar kan ik wel wat mee.
Want als God in alles is, is God ook in mij én in mijn naaste. Ga ik mijn naaste haten of beschadigen, dan haat of beschadig ik in wezen mijzelf (en God).

Ik kan wel uitspraken doen, het zijn geen definitieve uitspraken. Maar voor ieder mens geldt dat die uitspraken op een persoonlijke of rationele wijze gewogen zullen worden.
Zeer goede bijdrage. Ik heb helaas nu even geen tijd om er uitgebreid op te reageren. Maar dat ga ik zeker doen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef:
peda schreef:Voor mij blijft de kardinale vraag of profeten, of de apostelen, of Jezus met Gezag Over God kunnen spreken. Dat is DE Geloofsvraag en met de beantwoording van die vraag valt of staat de kracht van de Openbaring. God Zelve spreekt tot de mens middels de Openbaring of de mens spreekt Over God middels de openbaring. Als het laatste het geval is, weet de mens ten diepste Niets over God, hoogstens zijn er menselijke gedachten. Ook het weten Over het Mysterie wat jij uitdraagt, is in mijn optiek gestoeld op de menselijke maat van denken. Jij kunt in mijn optiek evenmin als anderen definitieve uitspraken doen Over hoe het na de dood verder zal gaan.
De geloofsvraag is voor iedereen uniek. Ook de maatstaf om openbaringen aan te toetsen wordt door ieder mens anders gehanteerd.
Ik denk niet dat er in de Bijbel sprake is van Openbaringen.
Zelf kan ik de Bijbelboeken niet voor waar aannemen omdat de schrijvers lang geleden en ver voor mij leefden en ik hen niet gekend heb en ze ook niks meer kan vragen. Met veel teksten heb ik helemaal niets, maar met andere teksten in de Bijbel heb ik juist wél wat. "Onderzoek alles en behoudt het goede."
Het gaat er voor mij om: Wat werkt wel en Wat werkt niet?
Persoonlijk denk ik dat alleen sommige zaken uit het NT werken. Wel vinden we in de Bijbel hier en daar symboliek volgens de Kabbala. Dat werkt wel.
Als ik verhalen uit de Bijbel naast mijn rijtje godskenmerken leg, moeten ze die toets wel kunnen doorstaan.
Als ik dat doe bij mijn godskenmerken, dan doorstaan ze die niet. Zeker als het om de agressieve, wraakzuchtige en kortzichtige God van het OT gaat.
"Heb je naaste lief als jezelf" is ook zo'n tekst. Daar kan ik wel wat mee.
Want als God in alles is, is God ook in mij én in mijn naaste. Ga ik mijn naaste haten of beschadigen, dan haat of beschadig ik in wezen mijzelf (en God).
Wij zijn alle delen van God maar in een staat van versplintering. Dus wat je schrijft klopt volgens mij.
Ik kan wel uitspraken doen, het zijn geen definitieve uitspraken. Maar voor ieder mens geldt dat die uitspraken op een persoonlijke of rationele wijze gewogen zullen worden.
Ik denk dat de ratio niet het instrument is om de waarheid van uitspraken te kunnen beoordelen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: Geloven komt vanuit je hart. En misschien zit er geen geloof in je hart (gevoel).
Als je "gaat geloven om in de hemel te komen" komt dat niet voort vanuit je hart/gevoel maar vanuit je verstand.

Mocht er getoetst worden door een alwetende God, dan weet deze maar al te goed dat het geloof vanuit het verstand niet "zuiver" is. Het "geloof" is dan een "moetje" om een ticket naar de hemel te verdienen.

Hebben niet alle gelovigen een streepje voor dan? Als een gelovige moslim, christen of wat voor gelovige ook vanuit het hart/gevoel gelooft zouden ze toch recht hebben op een hemels hiernamaals?

Staat niet in de Bijbel geschreven (ik heb Het Boek voor de gelegenheid):
1 Thessaloniecenzen 5:21 "U moet alles wat gezegd en gedaan wordt, op zijn echtheid beproeven en alles wat goed is, vasthouden"

Stel dat je meer "goed" vindt in de Koran, dan in de Bijbel, en je dus (meer) moslim bent dan christen, dan kun je toch niet geweigerd worden aan de hemelpoort?

"Voor wat hoort wat" is een principe dat zowel van de mens als van God zou komen. God zou verlangen dat de mens Jezus ziet als de Zoon van God en de Messias. Zoniet, dan wil God niks meer met je te maken hebben beweert men.

Volgens mij bestaat er geen straf van God.
Dit omdat ik geloof in een onvoorwaardelijk liefhebbende God die niet oordeelt (en niet straft), omdat ik geloof in een onvoorwaardelijk vrije wil en omdat ik geloof dat ik nooit Gods wil kan dwarsbomen, simpel omdat God almachtig is.

De hemelpoort staat voor iedereen wagenwijd open.
Dat is volgens mij beslist het geval. Zoals je zegt: God oordeelt niet en straft niet. De oordelende God is door mensen bedacht. Die bestaat niet.
Wel denk ik dat in het hiernamaals (de astrale/mentale sfeer) ieder de personen/entiteiten zoekt bij wie hij zich wat mentaliteit betreft thuisvoelt.
Welke religie je al of niet aanhangt en hoe, heeft daar volgens mij nul komma nul mee te maken. Helemaal niet dus. Het universum trekt zich niets aan van zoiets zelfbedachts als religie.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

Wat ik geloof is dat we nu al in de hemel zijn, want de nieuwe hemel en aarde = het nieuwe verbond. Een nieuwe hemel en aarde = een nieuw verbond. Geen nieuwe fysieke wereld, want God heeft geen twee pogingen nodig om iets te maken wat hij zelf goed heeft genoemd in Genesis.

De opvatting dat God een nieuwe fysieke wereld zal maken in de toekomst, is een van de grootste (christelijke) dwalingen die er bestaat.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef:Wat ik geloof is dat we nu al in de hemel zijn, want de nieuwe hemel en aarde = het nieuwe verbond. Een nieuwe hemel en aarde = een nieuw verbond. Geen nieuwe fysieke wereld, want God heeft geen twee pogingen nodig om iets te maken wat hij zelf goed heeft genoemd in Genesis.

De opvatting dat God een nieuwe fysieke wereld zal maken in de toekomst, is een van de grootste (christelijke) dwalingen die er bestaat.
Nou, in de hemel zijn we beslist niet. Dat is wel zeker.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door callista »

Nee, dat zie ik ook niet.
En het verband tussen de hemel en het oude en nieuwe verbond [een dogma imho]....ontgaat mij ook...

n
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:Wat ik geloof is dat we nu al in de hemel zijn, want de nieuwe hemel en aarde = het nieuwe verbond. Een nieuwe hemel en aarde = een nieuw verbond. Geen nieuwe fysieke wereld, want God heeft geen twee pogingen nodig om iets te maken wat hij zelf goed heeft genoemd in Genesis.

De opvatting dat God een nieuwe fysieke wereld zal maken in de toekomst, is een van de grootste (christelijke) dwalingen die er bestaat.
Nou, in de hemel zijn we beslist niet. Dat is wel zeker.
Dat spijt me zeer om te horen, misschien moet je dan net als ik vrijgezel worden! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:Nee, dat zie ik ook niet.
En het verband tussen de hemel en het oude en nieuwe verbond [een dogma imho]....ontgaat mij ook...

n
Hemel op aarde is een joods concept, zie hier een artikel daaromtrent. In het kort zou de sabbat een voorafbeelding van een stukje hemel op aarde zijn en ik geloof dat sinds de komst van Christus elke dag de status van sabbat heeft. Dus het is een andere interpretatie van de hemel dan de traditioneel christelijke visie. Daar geloof ik niet in.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef:
Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:Wat ik geloof is dat we nu al in de hemel zijn, want de nieuwe hemel en aarde = het nieuwe verbond. Een nieuwe hemel en aarde = een nieuw verbond. Geen nieuwe fysieke wereld, want God heeft geen twee pogingen nodig om iets te maken wat hij zelf goed heeft genoemd in Genesis.

De opvatting dat God een nieuwe fysieke wereld zal maken in de toekomst, is een van de grootste (christelijke) dwalingen die er bestaat.
Nou, in de hemel zijn we beslist niet. Dat is wel zeker.
Dat spijt me zeer om te horen, misschien moet je dan net als ik vrijgezel worden! :lol:
Ja, en de krant niet lezen en nooit naar het nieuws kijken.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:Wat ik geloof is dat we nu al in de hemel zijn, want de nieuwe hemel en aarde = het nieuwe verbond. Een nieuwe hemel en aarde = een nieuw verbond. Geen nieuwe fysieke wereld, want God heeft geen twee pogingen nodig om iets te maken wat hij zelf goed heeft genoemd in Genesis.

De opvatting dat God een nieuwe fysieke wereld zal maken in de toekomst, is een van de grootste (christelijke) dwalingen die er bestaat.
Nou, in de hemel zijn we beslist niet. Dat is wel zeker.
Dat spijt me zeer om te horen, misschien moet je dan net als ik vrijgezel worden! :lol:
Ja, en de krant niet lezen en nooit naar het nieuws kijken.
Ik heb een hele andere voorstelling van de hemel dan jij. Maar als je zo overtuigd bent van je eigen wereldbeeld is dat lastig voor te stellen!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende