Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef:
Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:Wat ik geloof is dat we nu al in de hemel zijn, want de nieuwe hemel en aarde = het nieuwe verbond. Een nieuwe hemel en aarde = een nieuw verbond. Geen nieuwe fysieke wereld, want God heeft geen twee pogingen nodig om iets te maken wat hij zelf goed heeft genoemd in Genesis.

De opvatting dat God een nieuwe fysieke wereld zal maken in de toekomst, is een van de grootste (christelijke) dwalingen die er bestaat.
Nou, in de hemel zijn we beslist niet. Dat is wel zeker.
Dat spijt me zeer om te horen, misschien moet je dan net als ik vrijgezel worden! :lol:
Ja, en de krant niet lezen en nooit naar het nieuws kijken.
Ik heb een hele andere voorstelling van de hemel dan jij. Maar als je zo overtuigd bent van je eigen wereldbeeld is dat lastig voor te stellen!
In jouw hemel wordt onder andere Syrië platgebombardeerd en worden daarbij duizenden onschuldige burger gedood of verminkt. Om maar niet te spreken van de zes miljoen joden die zijn vermoord. Ik heb inderdaad een andere voorstelling van de hemel.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door callista »

@Zolderworm
Hoe zie jij de hemel?
En bestaat deze überhaupt?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:@Zolderworm
Hoe zie jij de hemel?
En bestaat deze überhaupt?
Voor mij is de hemel de astrale/mentale wereld. En de hel ook. In de lagere astrale gebieden is het over het algemeen niet prettig en kun je vervelende en agressieve wezens tegenkomen. Dat zou ik dus niet de hemel noemen. Je hebt ook een persoonlijk astraal/mentaal gebied, waarin je je eigen wereld schept. En er is een collectief astraal/mentaal gebied, waarin je met elkaar een wereld schept. Uiteindelijk blijken al deze scheppingen een zelfgeschapen illusie en kom je in een vormloze omgeving terecht. Zo zie ik het.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
callista schreef:@Zolderworm
Hoe zie jij de hemel?
En bestaat deze überhaupt?
Voor mij is de hemel de astrale/mentale wereld. En de hel ook. In de lagere astrale gebieden is het over het algemeen niet prettig en kun je vervelende en agressieve wezens tegenkomen. Dat zou ik dus niet de hemel noemen. Je hebt ook een persoonlijk astraal/mentaal gebied, waarin je je eigen wereld schept.

En er is een collectief astraal/mentaal gebied, waarin je met elkaar een wereld schept.

Uiteindelijk blijken al deze scheppingen een zelfgeschapen illusie en kom je in een vormloze omgeving terecht. Zo zie ik het.
Ja..dus in wezen schep je je eigen werkelijkheid....alleen of met anderen.
Zouden wij elkaar bv. dan ook nog weer tegen kunnen komen en elkaar herkennen? :roll:
Dat moet dan wel het paradijs zijn [sorry]... :oops: :geek:

En/of is alles uiteindelijk een illusie?
Ook wat we nu werkelijkheid noemen?
Omdat we het dusdanig beleven en ervaren?
M.a.w. we weten het niet en stellen we ons zo gerust om het leven draaglijk te maken..
Zoiets?

Ik vind het wel een mooie gedachte eigenlijk.
Beter dan wanneer je er automatisch van uitgaat dat het opeens pats boem afgelopen is...al kan dat ook het geval zijn.... :(

Je hebt het over die lagere astrale gebieden, waarin zich agressieve wezens bevinden.
Heb je enig idee wat er voor nodig is--misschien ook qua leefwijze of iets anders---om daar te belanden?
M.a.w. zijn we op enigerlei wijze bij machte om dat te verhinderen?
Erg moeilijk allemaal.
Bedankt Zolder...

Tijdens ons leven hier b.v.?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Zolderworm schreef: Nou, in de hemel zijn we beslist niet. Dat is wel zeker.
Dat spijt me zeer om te horen, misschien moet je dan net als ik vrijgezel worden! :lol:
Ja, en de krant niet lezen en nooit naar het nieuws kijken.
Ik heb een hele andere voorstelling van de hemel dan jij. Maar als je zo overtuigd bent van je eigen wereldbeeld is dat lastig voor te stellen!
In jouw hemel wordt onder andere Syrië platgebombardeerd en worden daarbij duizenden onschuldige burger gedood of verminkt. Om maar niet te spreken van de zes miljoen joden die zijn vermoord. Ik heb inderdaad een andere voorstelling van de hemel.
Zoals ik al schreef is het lastig voor je en dat heb je bij deze bevestigd!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef:
Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef: Dat spijt me zeer om te horen, misschien moet je dan net als ik vrijgezel worden! :lol:
Ja, en de krant niet lezen en nooit naar het nieuws kijken.
Ik heb een hele andere voorstelling van de hemel dan jij. Maar als je zo overtuigd bent van je eigen wereldbeeld is dat lastig voor te stellen!
In jouw hemel wordt onder andere Syrië platgebombardeerd en worden daarbij duizenden onschuldige burger gedood of verminkt. Om maar niet te spreken van de zes miljoen joden die zijn vermoord. Ik heb inderdaad een andere voorstelling van de hemel.
Zoals ik al schreef is het lastig voor je en dat heb je bij deze bevestigd!
Ik ben niet zo goed in het begrijpen van ondoorgrondelijke ideeën.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

Heel simpel beredeneerd: ik geloof dat de hemel slechts een gehucht is. Een gehucht dat alle koninkrijken consumeert en ook alle onrecht. Klinkt dat je dwaas in de oren? Wel, de wijsheid van deze wereld is dwaasheid voor God, dus moeten we dwaas worden om wijs te zijn.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef:Heel simpel beredeneerd: ik geloof dat de hemel slechts een gehucht is. Een gehucht dat alle koninkrijken consumeert en ook alle onrecht. Klinkt dat je dwaas in de oren? Wel, de wijsheid van deze wereld is dwaasheid voor God, dus moeten we dwaas worden om wijs te zijn.
Ik geloof dat Abbegaasterketting een gehucht is. Verder snap ik er geen bal van.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

Dat zei ik al.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door pyro »

Volgend jaar in Jeruzalem!
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door coby »

Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:Heel simpel beredeneerd: ik geloof dat de hemel slechts een gehucht is. Een gehucht dat alle koninkrijken consumeert en ook alle onrecht. Klinkt dat je dwaas in de oren? Wel, de wijsheid van deze wereld is dwaasheid voor God, dus moeten we dwaas worden om wijs te zijn.
Ik geloof dat Abbegaasterketting een gehucht is. Verder snap ik er geen bal van.
:lol:
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door coby »

callista schreef:
Zolderworm schreef:
callista schreef:@Zolderworm
Hoe zie jij de hemel?
En bestaat deze überhaupt?
Voor mij is de hemel de astrale/mentale wereld. En de hel ook. In de lagere astrale gebieden is het over het algemeen niet prettig en kun je vervelende en agressieve wezens tegenkomen. Dat zou ik dus niet de hemel noemen. Je hebt ook een persoonlijk astraal/mentaal gebied, waarin je je eigen wereld schept.

En er is een collectief astraal/mentaal gebied, waarin je met elkaar een wereld schept.

Uiteindelijk blijken al deze scheppingen een zelfgeschapen illusie en kom je in een vormloze omgeving terecht. Zo zie ik het.
Ja..dus in wezen schep je je eigen werkelijkheid....alleen of met anderen.
Zouden wij elkaar bv. dan ook nog weer tegen kunnen komen en elkaar herkennen? :roll:
Dat moet dan wel het paradijs zijn [sorry]... :oops: :geek:

En/of is alles uiteindelijk een illusie?
Ook wat we nu werkelijkheid noemen?
Omdat we het dusdanig beleven en ervaren?
M.a.w. we weten het niet en stellen we ons zo gerust om het leven draaglijk te maken..
Zoiets?

Ik vind het wel een mooie gedachte eigenlijk.
Beter dan wanneer je er automatisch van uitgaat dat het opeens pats boem afgelopen is...al kan dat ook het geval zijn.... :(

Je hebt het over die lagere astrale gebieden, waarin zich agressieve wezens bevinden.
Heb je enig idee wat er voor nodig is--misschien ook qua leefwijze of iets anders---om daar te belanden?
M.a.w. zijn we op enigerlei wijze bij machte om dat te verhinderen?
Erg moeilijk allemaal.
Bedankt Zolder...

Tijdens ons leven hier b.v.?
Ik zag ooit op youtube een man met zo'n bijna dood ervaring die daar kwam. Hij heeft zich toch maar bekeerd.
https://www.youtube.com/watch?v=q3adbayvKWA
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door callista »

Ja..die filmpjes ken ik wel.
Ik zie ze helaas als pure propaganda....
Let maar eens op...of ze zijn atheïst of agnost...of hebben een dokterstitel, zijn professor...enz....om het geloofwaardiger te maken, terwijl de wat slimmere mens dan juist in de gaten heeft dat hij {niet-toegestaan woord} wordt..

Zo denk ik erover....maar ja....ik kan er natuurlijk ook weleens naast zitten...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef:
callista schreef:
Zolderworm schreef:
callista schreef:@Zolderworm
Hoe zie jij de hemel?
En bestaat deze überhaupt?
Voor mij is de hemel de astrale/mentale wereld. En de hel ook. In de lagere astrale gebieden is het over het algemeen niet prettig en kun je vervelende en agressieve wezens tegenkomen. Dat zou ik dus niet de hemel noemen. Je hebt ook een persoonlijk astraal/mentaal gebied, waarin je je eigen wereld schept.

En er is een collectief astraal/mentaal gebied, waarin je met elkaar een wereld schept.

Uiteindelijk blijken al deze scheppingen een zelfgeschapen illusie en kom je in een vormloze omgeving terecht. Zo zie ik het.
Ja..dus in wezen schep je je eigen werkelijkheid....alleen of met anderen.
Zouden wij elkaar bv. dan ook nog weer tegen kunnen komen en elkaar herkennen? :roll:
Dat moet dan wel het paradijs zijn [sorry]... :oops: :geek:

En/of is alles uiteindelijk een illusie?
Ook wat we nu werkelijkheid noemen?
Omdat we het dusdanig beleven en ervaren?
M.a.w. we weten het niet en stellen we ons zo gerust om het leven draaglijk te maken..
Zoiets?

Ik vind het wel een mooie gedachte eigenlijk.
Beter dan wanneer je er automatisch van uitgaat dat het opeens pats boem afgelopen is...al kan dat ook het geval zijn.... :(

Je hebt het over die lagere astrale gebieden, waarin zich agressieve wezens bevinden.
Heb je enig idee wat er voor nodig is--misschien ook qua leefwijze of iets anders---om daar te belanden?
M.a.w. zijn we op enigerlei wijze bij machte om dat te verhinderen?
Erg moeilijk allemaal.
Bedankt Zolder...

Tijdens ons leven hier b.v.?
Ik zag ooit op youtube een man met zo'n bijna dood ervaring die daar kwam. Hij heeft zich toch maar bekeerd.
https://www.youtube.com/watch?v=q3adbayvKWA
Als iemand Mozes niet gelooft noch Christus maar zich wel bekeerd na een bde dan zit er iets niet helemaal snor. Het filmpje heb ik overigens niet bekeken, misschien doe ik dat later nog. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef:
coby schreef:
callista schreef:
Zolderworm schreef:
callista schreef:@Zolderworm
Hoe zie jij de hemel?
En bestaat deze überhaupt?
Voor mij is de hemel de astrale/mentale wereld. En de hel ook. In de lagere astrale gebieden is het over het algemeen niet prettig en kun je vervelende en agressieve wezens tegenkomen. Dat zou ik dus niet de hemel noemen. Je hebt ook een persoonlijk astraal/mentaal gebied, waarin je je eigen wereld schept.

En er is een collectief astraal/mentaal gebied, waarin je met elkaar een wereld schept.

Uiteindelijk blijken al deze scheppingen een zelfgeschapen illusie en kom je in een vormloze omgeving terecht. Zo zie ik het.
Ja..dus in wezen schep je je eigen werkelijkheid....alleen of met anderen.
Zouden wij elkaar bv. dan ook nog weer tegen kunnen komen en elkaar herkennen? :roll:
Dat moet dan wel het paradijs zijn [sorry]... :oops: :geek:

En/of is alles uiteindelijk een illusie?
Ook wat we nu werkelijkheid noemen?
Omdat we het dusdanig beleven en ervaren?
M.a.w. we weten het niet en stellen we ons zo gerust om het leven draaglijk te maken..
Zoiets?

Ik vind het wel een mooie gedachte eigenlijk.
Beter dan wanneer je er automatisch van uitgaat dat het opeens pats boem afgelopen is...al kan dat ook het geval zijn.... :(

Je hebt het over die lagere astrale gebieden, waarin zich agressieve wezens bevinden.
Heb je enig idee wat er voor nodig is--misschien ook qua leefwijze of iets anders---om daar te belanden?
M.a.w. zijn we op enigerlei wijze bij machte om dat te verhinderen?
Erg moeilijk allemaal.
Bedankt Zolder...

Tijdens ons leven hier b.v.?
Ik zag ooit op youtube een man met zo'n bijna dood ervaring die daar kwam. Hij heeft zich toch maar bekeerd.
https://www.youtube.com/watch?v=q3adbayvKWA
Als iemand Mozes niet gelooft noch Christus maar zich wel bekeerd na een bde dan zit er iets niet helemaal snor. Het filmpje heb ik overigens niet bekeken, misschien doe ik dat later nog. ;)
Hij geloofde gewoon niet in God. Het was een wetenschapper. Maar hij zei: het is makkelijk atheist te zijn als je leeft. Als je aan het sterven bent is het een ander verhaal. Hij belde z'n christelijke vriend om hulp.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Piebe Paulusma »

En wat als hij verkeerd gedraaid had en Ali aan de telefoon kreeg die hem wist te vertellen dat Allah redt?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

coby schreef:
Piebe Paulusma schreef:
coby schreef: Ik zag ooit op youtube een man met zo'n bijna dood ervaring die daar kwam. Hij heeft zich toch maar bekeerd.
https://www.youtube.com/watch?v=q3adbayvKWA
Als iemand Mozes niet gelooft noch Christus maar zich wel bekeerd na een bde dan zit er iets niet helemaal snor. Het filmpje heb ik overigens niet bekeken, misschien doe ik dat later nog. ;)
Hij geloofde gewoon niet in God. Het was een wetenschapper. Maar hij zei: het is makkelijk atheist te zijn als je leeft. Als je aan het sterven bent is het een ander verhaal. Hij belde z'n christelijke vriend om hulp.
Hij had een BDE en kwam in het lagere astrale gebied terecht, het inktzwarte gebied. Een dergelijke ervaring heb ik tijdens mijn uittredingsperiode ook zo nu en dan gehad. In het begin is het even schrikken. Het beste is dan te zorgen zo snel mogelijk het stoffelijk lichaam weer binnen te gaan. En inderdaad blijft de nare sfeer dan nog even in je kamer hangen. Ik kan me voorstellen dat als je alleen maar één keer zo'n ervaring hebt, dat je er dan een drama van maakt. Maar met de vraag of in de bijbel de waarheid wordt verkondigd, of dat Jezus ons gered heeft, heeft het natuurlijk niets te maken. Persoonlijk hebben dergelijke ervaringen mij niet tot een geloof in de bijbel gebracht of überhaupt christelijk gemaakt. Ik zou zeggen: daar ben ik veel te nuchter voor; ik laat me niet gek maken. Het is maar welke interpretatie je eraan geeft. En als je vriend toevallig christelijk is, dan wordt dat natuurlijk de christelijke interpretatie. Maar zoals Piebe terecht zegt: als je vriend een moslim is, dan wordt het de moslim-interpretatie. Of als je in Afrika woont, de plaatselijke natuurreligie-interpretatie. Dus het zegt allemaal niets. Robert Monroe was een gerenommeerd uittreder uit het lichaam, maar zeer beslist geen christen.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20458
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Bij de nodige mensen is religie toch een gevoelskwestie. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat iemand die wetenschappelijke formules aan hret bestuderen is, opeens een God-verlangen krijgt. Bij sterk emotioneel beleefde gebeurtenissen, kan dat wel zeker spelen. Het leven is en blijft een groot Mysterie en velen onder ons hebben in hun jeugdjaren kennis genomen van een "" God "' die na de dood Straffen gaat opleggen aan ongelovigen. Met de dood in zicht kunnen dan makkelijk "' lippenbekentenissen "' worden gemaakt. Je weet nooit of en hoe na de dood de koe nog een haas vangt. Zelf ben ik nooit zo overtuigd van bekeringen op sterfbedden.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

peda schreef:Bij de nodige mensen is religie toch een gevoelskwestie. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat iemand die wetenschappelijke formules aan hret bestuderen is, opeens een God-verlangen krijgt. Bij sterk emotioneel beleefde gebeurtenissen, kan dat wel zeker spelen. Het leven is en blijft een groot Mysterie en velen onder ons hebben in hun jeugdjaren kennis genomen van een "" God "' die na de dood Straffen gaat opleggen aan ongelovigen. Met de dood in zicht kunnen dan makkelijk "' lippenbekentenissen "' worden gemaakt. Je weet nooit of en hoe na de dood de koe nog een haas vangt. Zelf ben ik nooit zo overtuigd van bekeringen op sterfbedden.
In het onderbewuste bij de mens zijn ook angsten. Gedurende het leven sla je van alles op. Je kijkt misschien regelmatig horror-, zombie of andere lugubere dingen. Je neemt kennis via de media van horrormisdaden, terreur, menselijk leed etc.

Dat kan tot uiting komen in nachtmerries maar ook kun je die negatieve energie meenemen naar zoiets als een BDE.
Je krijgt dan een projectie van jouw eigen onderbewuste angsten. Een hel-ervaring is dan ook mogelijk,

Volgens mij duurt zo'n ervaring zolang je die toestaat. Als je een andere beleving kiest zal deze zich aandienen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20458
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Messenger schreef:
peda schreef:Bij de nodige mensen is religie toch een gevoelskwestie. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat iemand die wetenschappelijke formules aan hret bestuderen is, opeens een God-verlangen krijgt. Bij sterk emotioneel beleefde gebeurtenissen, kan dat wel zeker spelen. Het leven is en blijft een groot Mysterie en velen onder ons hebben in hun jeugdjaren kennis genomen van een "" God "' die na de dood Straffen gaat opleggen aan ongelovigen. Met de dood in zicht kunnen dan makkelijk "' lippenbekentenissen "' worden gemaakt. Je weet nooit of en hoe na de dood de koe nog een haas vangt. Zelf ben ik nooit zo overtuigd van bekeringen op sterfbedden.
In het onderbewuste bij de mens zijn ook angsten. Gedurende het leven sla je van alles op. Je kijkt misschien regelmatig horror-, zombie of andere lugubere dingen. Je neemt kennis via de media van horrormisdaden, terreur, menselijk leed etc.

Dat kan tot uiting komen in nachtmerries maar ook kun je die negatieve energie meenemen naar zoiets als een BDE.
Je krijgt dan een projectie van jouw eigen onderbewuste angsten. Een hel-ervaring is dan ook mogelijk,

Volgens mij duurt zo'n ervaring zolang je die toestaat. Als je een andere beleving kiest zal deze zich aandienen.
Toch zit naar mijn beleving de angst voor een gruwelijke straf na de dood bij een aantal onder ons stevig ingebakken. Bij jouw visie is het zo dat na de dood niets te duchten valt. Ook bij de uiteindelijke Alverzoening komt het wel goed, maar in de regel is dat niet wat aan de meer orthodoxe-zijde van de Godsdienst geroepen wordt. Vergeet niet dat dat de basis opvattingen van de grote wereld godsdiensten zijn ontstaan in een tijd dat er nog geheel andere culturele inzichten heersten. Wie toen de caesar/koning niet ( blindelings ) volgde, stond ook de "' hel "' op aarde te wachten. Niet verbazingwekkend dat de godsdienstige uitgangspunten zich toen der tijd aansloten bij de geldende opvattingen. Van deze "'oude"' opvattingen heeft het klassieke geloof zich ( nog ) nooit kunnen vrijmaken. Volg de exclusieve Weg van ….. of anders zul je het na de dood diep berouwen en zo'n waarschuwing blijft bij de nodigen onder ons lang tussen de oren hangen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

peda schreef: Toch zit naar mijn beleving de angst voor een gruwelijke straf na de dood bij een aantal onder ons stevig ingebakken. Bij jouw visie is het zo dat na de dood niets te duchten valt. Ook bij de uiteindelijke Alverzoening komt het wel goed, maar in de regel is dat niet wat aan de meer orthodoxe-zijde van de Godsdienst geroepen wordt. Vergeet niet dat dat de basis opvattingen van de grote wereld godsdiensten zijn ontstaan in een tijd dat er nog geheel andere culturele inzichten heersten. Wie toen de caesar/koning niet ( blindelings ) volgde, stond ook de "' hel "' op aarde te wachten. Niet verbazingwekkend dat de godsdienstige uitgangspunten zich toen der tijd aansloten bij de geldende opvattingen. Van deze "'oude"' opvattingen heeft het klassieke geloof zich ( nog ) nooit kunnen vrijmaken. Volg de exclusieve Weg van ….. of anders zul je het na de dood diep berouwen en zo'n waarschuwing blijft bij de nodigen onder ons lang tussen de oren hangen.
Ja een eeuwenoude cultuur bakt het er stevig in. Zelfs als je zonder geloof wordt opgevoed kan de cultuur enorme invloed hebben op je angst.
De katholieke kerk wordt steeds losser. De laatste jaren heeft een paus gezegd dat het voorgeborchte voor niet-gedoopte kindjes niet zou bestaan. Ook over de hel zelf verandert men erg langzaam maar geleidelijk van opvattingen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bca1fba6/
https://www.metronieuws.nl/nieuws/buite ... staat-niet
https://visie.eo.nl/2018/03/wat-zei-de- ... er-de-hel/

De oude opvattingen van het klassieke geloof blijven vastgeroest omdat men stelt: "God heeft voor het laatst gesproken in het enige heilige schrift, God's onfeilbare Woord."

Toch zul je in een wereld waarin de mens beschikt over technologische middelen om deze planeet vele malen te vernietigen, de spiritualiteit moeten aanpassen bij voortschrijdende inzichten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20458
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Messenger schreef:
De oude opvattingen van het klassieke geloof blijven vastgeroest omdat men stelt: "God heeft voor het laatst gesproken in het enige heilige schrift, God's onfeilbare Woord."

Toch zul je in een wereld waarin de mens beschikt over technologische middelen om deze planeet vele malen te vernietigen, de spiritualiteit moeten aanpassen bij voortschrijdende inzichten.
Inderdaad. De zienswijze van de uiteindelijke Alverzoening, groot geschreven onder de modernisten, wijst daar reeds naar. God Alles in Allen en niet alleen maar voor een mini-groepje aan intimi. Ook de immense groep van spirituele "' ietsisten "' hebben de gedachte van God als Schepper kan met Zijn schepselen doen wat Hem goeddunkt, verlaten en vullen het "" Iets "' of hun Godsbeeld naar eigen inzicht in. Theologisch veelal een lappendeken aan overal vandaan gesprokkelde elementen, maar voor de persoon zelve wel bevredigend. Daarom geloof ik zelf ook niet dat wij gaan in de richting van een universele wereldreligie als grote geloofsparaplu, maar aan een kolossale spirituele versnippering. Talloze spirituele bloemen, als kleinste gemene veelvoud. De pure naturalisten nemen zoals in de praktijk blijkt, het voortouw ook niet over. Die boodschap van "' er is alleen materie "' en dat neem je na de dood niet mee, spreekt ook slechts een minderheid aan.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef:
peda schreef:Bij de nodige mensen is religie toch een gevoelskwestie. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat iemand die wetenschappelijke formules aan hret bestuderen is, opeens een God-verlangen krijgt. Bij sterk emotioneel beleefde gebeurtenissen, kan dat wel zeker spelen. Het leven is en blijft een groot Mysterie en velen onder ons hebben in hun jeugdjaren kennis genomen van een "" God "' die na de dood Straffen gaat opleggen aan ongelovigen. Met de dood in zicht kunnen dan makkelijk "' lippenbekentenissen "' worden gemaakt. Je weet nooit of en hoe na de dood de koe nog een haas vangt. Zelf ben ik nooit zo overtuigd van bekeringen op sterfbedden.
In het onderbewuste bij de mens zijn ook angsten. Gedurende het leven sla je van alles op. Je kijkt misschien regelmatig horror-, zombie of andere lugubere dingen. Je neemt kennis via de media van horrormisdaden, terreur, menselijk leed etc.

Dat kan tot uiting komen in nachtmerries maar ook kun je die negatieve energie meenemen naar zoiets als een BDE.
Je krijgt dan een projectie van jouw eigen onderbewuste angsten. Een hel-ervaring is dan ook mogelijk,

Volgens mij duurt zo'n ervaring zolang je die toestaat. Als je een andere beleving kiest zal deze zich aandienen.
Van der Zeeuw, een bekend uittreder, beschreef in zijn boeken nog wel eens gebieden die vergelijkbaar zijn met dat wat we de hel noemen: duister en vol gruwelijke wezens die elkaar bestreden. Maar niet zoiets als vuur. Zoals gezegd kwam ik zelf een enkele keer in een gebied terecht waarin vooral een soort duisternis heerste, die als grote angst werd ervaren. Maar die ervaring kan natuurlijk wel mijn persoonlijke reactie zijn op die sfeer. Of, zo je wilt, mijn eigen projectie. Maar de sfeer of het gebied op zich was geen projectie, omdat deze gewoon in mijn slaapkamer aanwezig was, waarbij ik de vensters zag, die bedekt waren met een soort levend spinnenweb. De rest was puur zwart. De remedie was natuurlijk snel terug het stoffelijk lichaam in. Maar dat kon pas als je er eerst helemaal uit was. Anders werd het een soort strijd tussen de kracht die je eruit wou krijgen en jouw kracht om er weer in te gaan.
Vermoedelijke projecties van entiteiten of dingen had ik alleen in lichtere gebieden. Ik zeg vermoedelijk, omdat ik er niet zeker over ben. Maar niet in de allerlichtste gebieden, waarbij het meestal om landschappen ging, die ik volgens mij in z'n geheel zelf had geschapen. En ook niet tijdens uittredingen, waarbij je gewoon in je huis rondzwierf. Dan zag ik nooit entiteiten.
Het probleem met wezens die vermoedelijk projecties zijn, is dat het, althans voor mij, niet was uit te maken of het eigen projecties waren dan wel buiten mij staande wezens. Wel ontmoette ik eens wezens die Duits spraken, maar die achteraf precies diezelfde naamsvalsvervoegings-fouten maakten als ik zelf gedaan zou hebben. Dan kun je vermoeden dat je die wezens zelf geschapen hebt. Toch waren deze wezens mij zeer vijandig en moest ik terug vluchten in het stoffelijk lichaam om aan hen te ontkomen.
Maar er zijn ook wezens die zich aan je vastkleven op het moment dat je in je lichaam terug wilt, blijkbaar omdat ze willen voorkomen dat je erin terug gaat. Dat is nogal eens een heel geworstel. Deze wezens veranderen vaak snel van vorm. Ik denk dat deze wezens geen projecties zijn.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martine »

In 1942 overleed een pasgeboren baby - mijn broertje.
De dominee durfde te zeggen dat het jochie niet naar de hemel ging, want hij was niet bij leven gedoopt.
Het verhaal gaat dat mijn vader die dominee de deur heeft uitgezet en nooit meer bij deze man kerkte. Er waren genoeg kerken waar wij terecht konden.
Ik heb het al wel eens verteld, maar via school en dus niet via de kerk, al waren in mijn jeugd dogma's de kern.
In de jaren zeventig kwam ik in contact met H.A.Visser, predikant in de Amsterdamse Westerkerk.
In de serie gesprekken die ik met hem had zei hij: Je stapt nu wel uit een bepaalde wereld van dogma's (ook de dogma's van het LdH) en maakt een hoek van 180°. Maar het zal heel lang duren voordat je het kwijt raakt, als je het al kwijtraakt. Hij heeft zeer gelijk gekregen.
Af en toe bekruipt mij het gevoel of het allemaal goed is hoe ik denk en doe.Het is een soort onkruid, dat telkens weer de kop opsteekt. Ook al is er wat Bijbel en interpretatie bij mij veel opgeschoven.
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is mijn onderschrift juist, wat ik me vaak weer 'eigen' moet maken.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martine »

Martine schreef:In 1942 overleed een pasgeboren baby - mijn broertje.
De dominee durfde te zeggen dat het jochie niet naar de hemel ging, want hij was niet bij leven gedoopt.
Het verhaal gaat dat mijn vader die dominee de deur heeft uitgezet en nooit meer bij deze man kerkte. Er waren genoeg kerken waar wij terecht konden.
Ik heb het al wel eens verteld, maar via school en dus niet via de kerk, al waren in mijn jeugd dogma's de kern, heb ik het Oordeelsdenken ingedronken.
In de jaren zeventig kwam ik in contact met H.A.Visser, predikant in de Amsterdamse Westerkerk.
In de serie gesprekken die ik met hem had zei hij: Je stapt nu wel uit een bepaalde wereld van dogma's (ook de dogma's van het LdH) en maakt een hoek van 180°. Maar het zal heel lang duren voordat je het kwijt raakt, als je het al kwijtraakt. Hij heeft zeer gelijk gekregen.
Af en toe bekruipt mij het gevoel of het allemaal goed is hoe ik denk en doe.Het is een soort onkruid, dat telkens weer de kop opsteekt. Ook al is er wat Bijbel en interpretatie bij mij veel opgeschoven.
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is mijn onderschrift juist, wat ik me vaak weer 'eigen' moet maken.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.