Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

Bastiaan73 schreef: 03 jun 2021, 15:11
Zolderworm schreef: 03 jun 2021, 09:15
Bastiaan73 schreef: 03 jun 2021, 08:14
Het reptielenbrein (de hersenstam) is het oudste gedeelte van het menselijk brein. Het zoogdierenbrein en neocortex zijn de andere gedeelten van onze hersenen. Het reptielenbrein controleert onze primaire levensbehoeften, zoals onze ademhaling en eetlust, veiligheid, overleven maar ook vecht- en vluchtreacties.

Hoe ouder het brein, hoe meer invloed dit namelijk heeft op ons gedrag. Het reptielenbrein werkt op de automatische piloot. Het kan dan ook het beste gezien worden als een mechanisme dat automatisch reageert op prikkels die emoties in ons oproepen. Dit is ook de reden dat het reptielenbrein met het onderbewustzijn van een mens vergeleken wordt. Geuren en geluiden spelen hier een belangrijke rol in.

Bron: https://www.thehuddle.nl/kennisbank/web ... elenbrein/
Het gaat hier met name om het zoogdierenbrein.

Het zoogdierenbrein

Dit brein (ook wel limbisch brein) is de laag die om het reptielenbrein heen ligt. Door de invloeden van buitenaf hebben we een nieuw soort hersenen ontwikkeld, als uitbreiding van het reptielenbrein. Dit vind ik zoiets magisch, dat ons lijf dit kan. In het zoogdierenbrein worden dingen geregeld als emoties, sociaal gedrag en motivatie. De meeste beslissingen die we nemen worden gedaan door het reptielenbrein en het zoogdierenbrein.

In het zoogdierenbrein liggen o.a. emoties en sociaal gedrag

Het zoogdierenbrein is iets verder ontwikkeld dan het reptielenbrein, maar het blijft ook gericht op overleven. Daarnaast kijkt het naar kansen op voortplanten, zodat de soort niet uitsterft. Het zoogdierenbrein kijkt dus naar de mogelijkheden om zo lang mogelijk te leven en zoveel mogelijk kinderen te krijgen. Om dit brein het beste te begrijpen, denk ik vaak aan de holbewoner. “Wat zou de holbewoner doen?”. De holbewoner leeft bijvoorbeeld graag in een groep, want dan heb je meer kans tegen die sabeltandtijger dan alleen. Hij volgt graag de autoriteit, de kenner van de groep, want die heeft het meestal bij het juiste eind. De holbewoner wil niet te veel energie verspillen, want hij moet nog op jacht. Hij beschermt liever wat hij heeft, dan dat hij iets nieuws ontdekt waarvan hij niet zeker weet of het goed voor hem is.

https://bureausnugger.nl/reptielenbrein ... neocortex/
In reactie op de zin 'Dit vind ik zoiets magisch, dat ons lijf dit kan': ik probeer me voor te stellen hoe dit in de praktijk is gegaan. Er kan natuurlijk niet van de een op andere dag een zoogdierenbrein om het reptielenbrein zijn ontstaan, noch kan er van de een op andere dag een neocortex om het reptielen- en het zoogdierenbrein zijn ontstaan.

Aanhangers van de evolutietheorie zullen hier een andere kijk op hebben dan creationisten. Ook al zou je alleen naar het materiële aspect kijken: er is materie bij gekomen. Waar kwam die materie vandaan? En hoeveel generaties/jaren zou dat dan geduurd hebben?
Ik denk niet dat er een zoogdierenbrein om het reptielenbrein is ontstaan en zelfs niet daaromheen weer de neocortex. Als je ziet welke intelligente acties kraaien kunnen ondernemen en in het bijzonder kea's, dan zie je zelfs al iets van denk-activiteit bij deze vogels. En vogels zijn de opvolgers van de dino's. Wel zullen bij de "hogere" diersoorten zich bepaalde delen van de hersenen wat meer ontwikkeld hebben, in het bijzonder bij de mens. Al zul je dat niet zeggen als je de berichten van sommige mensen hier leest.
Only dead fish go with the flow
Gralgrathor
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:29
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Gralgrathor »

Alpha schreef: 25 mei 2021, 12:08De Bijbel toont aan, dat die wereldwijd was.
Mmm. De Bijbel stelt dat die wereldwijd was.
Alpha schreef: 25 mei 2021, 12:08Voor de vloed was het klimaat tropisch en vochtig. [...] Ook het klimaat veranderde daardoor. Het gevolg was dat de dieren plotseling bevroren door deze klimaatverandering.
Dit is iets dat door mensen aan de Bijbel wordt toegevoegd om te trachten Bijbelse verhalen consistent te maken met wat we weten en begrijpen van de wereld om ons heen. Het is niet iets dat in de Bijbel gevonden kan worden. Het ironische is dat dit soort toevoegingen en interpretaties van Bijbelse teksten nu juist wordt gebezigd door diegenen die een letterlijke lezing van de Bijbel voorstaan - dus zonder toevoegingen en interpretaties.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Snelheid »

Gralgrathor schreef: 18 jun 2021, 13:27
Alpha schreef: 25 mei 2021, 12:08De Bijbel toont aan, dat die wereldwijd was.
Mmm. De Bijbel stelt dat die wereldwijd was.
Alpha schreef: 25 mei 2021, 12:08Voor de vloed was het klimaat tropisch en vochtig. [...] Ook het klimaat veranderde daardoor. Het gevolg was dat de dieren plotseling bevroren door deze klimaatverandering.
Dit is iets dat door mensen aan de Bijbel wordt toegevoegd om te trachten Bijbelse verhalen consistent te maken met wat we weten en begrijpen van de wereld om ons heen. Het is niet iets dat in de Bijbel gevonden kan worden. Het ironische is dat dit soort toevoegingen en interpretaties van Bijbelse teksten nu juist wordt gebezigd door diegenen die een letterlijke lezing van de Bijbel voorstaan - dus zonder toevoegingen en interpretaties.
Vertel wat zijn de toevoegingen. :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 24 aug 2018, 15:47
Het gebeurt niet op eigen kracht, maar onder invloed en leiding van de zgn. supramentale kracht. Feitelijk moet de mens zelf terugtreden om deze kracht het werk te laten doen. Je zou deze kracht ook de christuskracht kunnen noemen, en treedt dan binnen het kader van het esoterisch christendom.
Dus ook bij de natuuroverstijgende transformatie wordt ontkend dat de mens dit op eigen kracht kan doen. Hij kan er wel de voorwaarden toe scheppen.
Het woord "zonde" in de christelijke betekenis van het woord speelt bij de natuuroverstijgende transformatie geen rol, maar de staat van de mens in de natuur te verkeren (als homo sapiens) wordt de "staat van zonde" genoemd. Dus door de natuuroverstijgende transformatie overstijgt een mens ook de zonde.
Ja, dat klopt. Feitelijk is de 'naakte aap' het zondige wezen wat in de natuur acteert. Zo staat het ook in de bijbel, de mens is het 'paradijs' uitgemieterd om in de natuur te overleven en al dan niet te transformeren.

Wat christenen doen is de 'naakte aap' omturnen tot een deugdelijke aap. Dat gaat nooit wat worden, want het blijft een aap.
Het overstijgende aan de natuur ligt besloten in de mens zelf: bewustzijn. De aap is zich bewust dat hij anders is dan de andere apen (kennis van goed en kwaad) en heeft zo ego-bewustzijn gekregen.

De Christuskracht bestaat er uit dat de mens zichzelf transformeert naar "het op dezelfde wijze een ik zijn".
De aap blijft een aap, al geef je een aap een gouden ring, het blijft een lelijk ding.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

In de klassiek christelijke visie is de mens geen naakte aap. Ook in T E wordt beïnvloeding gezien en wordt niet het pure "' toeval "" als de veroorzaker van de naakte aap aangewezen. De zo bedoelde naakte aap is in de christelijke optiek het beoogde menselijke eindresultaat en wat beoogd is hoeft niet verder te transformeren of de natuur te overstijgen. Gewoon gedragen zoals het bedoeld is en klaar is Kees. Het probleem is het zich gedragen zoals het bedoeld is, dat lukt niet en dan komen de christelijke leerstellingen als oplossing naar voren. Deze leerstellingen zijn uiteraard anders als spirituele stromingen die de oplossing zien in transformatie of andere geestelijke evolutie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 04 nov 2021, 12:12
Zolderworm schreef: 24 aug 2018, 15:47
Het gebeurt niet op eigen kracht, maar onder invloed en leiding van de zgn. supramentale kracht. Feitelijk moet de mens zelf terugtreden om deze kracht het werk te laten doen. Je zou deze kracht ook de christuskracht kunnen noemen, en treedt dan binnen het kader van het esoterisch christendom.
Dus ook bij de natuuroverstijgende transformatie wordt ontkend dat de mens dit op eigen kracht kan doen. Hij kan er wel de voorwaarden toe scheppen.
Het woord "zonde" in de christelijke betekenis van het woord speelt bij de natuuroverstijgende transformatie geen rol, maar de staat van de mens in de natuur te verkeren (als homo sapiens) wordt de "staat van zonde" genoemd. Dus door de natuuroverstijgende transformatie overstijgt een mens ook de zonde.
Ja, dat klopt. Feitelijk is de 'naakte aap' het zondige wezen wat in de natuur acteert. Zo staat het ook in de bijbel, de mens is het 'paradijs' uitgemieterd om in de natuur te overleven en al dan niet te transformeren.

Wat christenen doen is de 'naakte aap' omturnen tot een deugdelijke aap. Dat gaat nooit wat worden, want het blijft een aap.
Het overstijgende aan de natuur ligt besloten in de mens zelf: bewustzijn. De aap is zich bewust dat hij anders is dan de andere apen (kennis van goed en kwaad) en heeft zo ego-bewustzijn gekregen.

De Christuskracht bestaat er uit dat de mens zichzelf transformeert naar "het op dezelfde wijze een ik zijn".
De aap blijft een aap, al geef je een aap een gouden ring, het blijft een lelijk ding.
Ja, grappig hoe je dat zegt. Daar had ik nog niet aan gedacht om het zo te zeggen.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door hopper »

peda schreef: 04 nov 2021, 12:28 In de klassiek christelijke visie is de mens geen naakte aap. Ook in T E wordt beïnvloeding gezien en wordt niet het pure "' toeval "" als de veroorzaker van de naakte aap aangewezen. De zo bedoelde naakte aap is in de christelijke optiek het beoogde menselijke eindresultaat en wat beoogd is hoeft niet verder te transformeren of de natuur te overstijgen. Gewoon gedragen zoals het bedoeld is en klaar is Kees. Het probleem is het zich gedragen zoals het bedoeld is, dat lukt niet en dan komen de christelijke leerstellingen als oplossing naar voren. Deze leerstellingen zijn uiteraard anders als spirituele stromingen die de oplossing zien in transformatie of andere geestelijke evolutie.
De christelijke visie is dan ook geheel anders dan de schrijvers het ooit bedoeld hebben.
Zeker in deze tijden nu evolutie zo goed als bewezen is, is het niet moeilijk om de bedoeling van Genesis te begrijpen.
Op enig moment heeft het menselijk bewustzijn haar intrede gedaan en vanaf toen is de mens -geheel naar de natuur- gaan opdelen in 'tribes'.

Wij vrouwen
Wij christenen
Wij atheïsten.

(Enz). (Gewoon terug te vinden op GG, hier op GG werkt dat ook)

De mens verdeelt nog altijd naar zijn apen-natuur. En trachtten de aap in jezelf te domesticeren is een doodlopende weg.
Dit draadje gaat over de 'hemel' , in feite willen gelovigen die naakte aap in de hemel hebben.
Dat kan helemaal niet!

En dat terwijl Jezus een geheel andere weg wees. Joh 1:5
en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Het licht schijnt op de natuur: op de naakte aap. Maar de naakte aap heeft het niet gegrepen.
Dat licht wat schijnt moet je natuurlijk nog wel even zien te vinden, dan overstijg je de naakte aap, natuuroverstijgende transformatie.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Hallo Hopper,

Ik belicht op dit forum het dualisme. Het is mij bekend dat ik op G G omringd ben van de monisten.
De atheisten met hun fysisch monisme, Zolderworm met het psychisch monisme, Hopper met zijn ENE- monisme, Messenger met zijn Walsch monisme.
Kortom vele monisten op G G. Maar ook de dualisten hebben een duidelijke stem in het kapittel. Vandaar :!:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door hopper »

peda schreef: 04 nov 2021, 14:33 Hallo Hopper,

Ik belicht op dit forum het dualisme. Het is mij bekend dat ik op G G omringd ben van de monisten.
De atheisten met hun fysisch monisme, Zolderworm met het psychisch monisme, Hopper met zijn ENE- monisme, Messenger met zijn Walsch monisme.
Kortom vele monisten op G G. Maar ook de dualisten hebben een duidelijke stem in het kapittel. Vandaar :!:
Jouw rol is me hier bekend, daarom ben je ook zo populair bij gelovigen.
Een status die ik niet zal bereiken.

Toch erken ik -in navolging van Plato- een bepaalde dualiteit. Het licht en de duisternis zijn gescheiden. Oftewel: bewustzijn en de naakte aap (en alles wat verschijnt) zijn gescheiden.

Overigens kan er geen sprake zijn van diverse soorten monisme. Iets wat één is kan niet buiten zichzelf treden. Daarom steekt God ook geen hand uit naar alles wat zichzelf zo graag opdeelt. (Wij vrouwen, wij christenen, wij atheïsten). Wie naakte aap wil blijven staat dat geheel en al vrij.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Snelheid »

peda schreef: 04 nov 2021, 14:33 Hallo Hopper,

Ik belicht op dit forum het dualisme. Het is mij bekend dat ik op G G omringd ben van de monisten.
De atheisten met hun fysisch monisme, Zolderworm met het psychisch monisme, Hopper met zijn ENE- monisme, Messenger met zijn Walsch monisme.
Kortom vele monisten op G G. Maar ook de dualisten hebben een duidelijke stem in het kapittel. Vandaar :!:
Leuk allemaal maar men komt er geen stap mee verder,wel met Christus Vincit Christus Regnat Christus Imperat; ontelbare getuigen daarvan.
VERITAS VOS LIBERABIT.