Pasen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door Zolderworm »

Tin schreef:
callista schreef:Als het tegen Pasen loopt luister ik elk jaar weer naar de Mattheus Passion.
Vooral het slotnummer raakt me....
In 2013 heb ik hier ook een topic over geopend....dus aan het begin van dit forum...5 jaar geleden.

Ik zal het hier nog even aanhalen..mede in het kader van het 5-jarig jubileum... :) :D
viewtopic.php?f=12&t=151&p=2392&hilit=pasen#p2392

Wat betekent Pasen voor jullie [ouwe koek misschien, maar ja. :clown: .] en wie gaat er of luistert er naar de Mattheus Passion?
Of kijkt er naar de Passie op TV?
Of gaat er misschien zelf naar toe?
Ben even vergeten waar dat dit jaar plaatsvindt... :oops:
Maar volgt nog....

Dus nogmaals in deze paar weken voor Pasen mijn lievelingsnummer.....dat heb ik dolgedraaid....ook buiten de Pasen
Voor de verandering in een andere uitvoering....dan in de gegeven link uit 2013
Vanmiddag naar de Johannes Passion in het Zuiderstrandtheater geweest.
Lekker dichtbij, maar een paar minuten bij mij vandaan.
Dirigent: Reinbert de Leeuw.
Hij is inmiddels 79 !!.
Dirigeren gezeten op een stoel. Maar vol van Passie (!) Soort bureaustoel met enorme vering. Het was een apart gezicht.
Hij heeft Bach pas laat ontdekt...
Maar beter laat dan nooit!
Na afloop vond ik deze link naar een programma dat vorig jaar op tv was.
Aanrader, al heb ik pas een klein stukje gezien: https://www.vpro.nl/programmas/2doc/201 ... issie.html
De Johannes is de Mathäus niet, maar ik moet zeggen dat ik van het openingskoor zo mooi vindt dat ik er kippenvel van kan krijgen.
Arias vind ik het mooist. Zoals bv "Eilt, ihr angefochtnen Seelen".
Maar soms klinken bepaalde stukjes van het koor ook zo fantastisch, zoals "Lasset uns den nicht zerteilen, sondern darum losen, wes er sein soll."
Tenslotte wil ik nog noemen het "Es ist vollbracht" met de plotselinge versnelling met "Der Held aus Juda siegt mit Macht".

Goed dat was dus de Johannes.
De hoofdschotel moet echter nog komen: De Matthäus.
En: dit jaar samen met zoon en schoondochter.
Daar verheug ik me echt op. Al jaren denk ik, en zeg tegen hem: "het zou leuk zijn als je eens meegaat". Maar er was nog niet van gekomen.
Zijn vriendin vond het echter in december zo leuk in Wenen mee te gaan naar "Die Fledermaus", dat ik het "waagde" haar te vragen of ze ook zin had mee te gaan naar de Matthäus. Ze was meteen enthousiast! Nou is de Matthäus natuurlijk heel wat anders dan een nogal kluchterige operette, maar ja, de Matthäus is wellicht het mooiste dat ooit gecomponeerd is. Daar zullen velen het over eens zijn.
De Matthäus is een knap stuk muziek, maar feitelijk is het helemaal niets. Het is een eindeloos gekabbel binnen dezelfde schema's af en toe afgewisseld met een mooi stukje koorzang. Ofte wel: een grotendeels saai niemendal met hier en daar een mooi zangkoortje. Het haalt het niet bij bijvoorbeeld de symfonieën van Gustav Mahler, om maar iets te noemen. Of het werk van Debussy. Dat is van een hoger niveau. Maar het is nu eenmaal een gewoonte om de Matthäus goed te vinden. Maar het is nog niet zo erg als The Passion. Dat is pas echt de kitsch ten top.
Only dead fish go with the flow
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef:[...]
Het is een eindeloos gekabbel binnen dezelfde schema's [...]
Dat houd je toch bij klassieke muziek. Bij de Mattheüs heb je wel het voordeel dat er een tweede helft is. Als de spelersgroep dan achterstaat tegen de zangers, kunnen ze hun strategie nog bijstellen. Dat houdt de spanning in de wedstrijd.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Pasen

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik irriteer me wel wat aan bepaalde reclames rondom Pasen, met name die van Albert Heijn. De stem van de nieuwe voice over is tenenkrommend en hem de woorden liefde-en-passie-broden in de mond horen nemen word ik al helemaal onpasselijk van.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Pasen

Bericht door Trajecto »

Iedereen...
Gezegende PaasdagenAfbeeldingtoegewenst!
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Pasen

Bericht door Piebe Paulusma »

Dank je en insgelijks!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door peda »

Wordt vandaag herdacht dat Jezus waarlijk is opgestaan uit het graf, of wordt vandaag herdacht dat de boodschap van Jezus zijn graf heeft overleefd.
Een ieder vulle het antwoord zelve in.
U allen een goed paasfeest gewenst.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Pasen

Bericht door Piebe Paulusma »

Helaas wordt de dood van Christus gevierd door vele christenen terwijl hij door Paulus een levendmakende Geest werd genoemd (1 Kor. 15:45 vgl. Joh 4:24).

Ook jij vrolijk Pasen gewenst Peda, alhoewel ik de geboorte van Christus persoonlijk vrolijker acht dan een feestdag ter ere van zijn dood.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker2
Berichten: 116
Lid geworden op: 10 dec 2017, 12:27
Man/Vrouw: M
Locatie: Klein Karoo, ZA

Re: Pasen

Bericht door Biker2 »

Piebe Paulusma schreef:Helaas wordt de dood van Christus gevierd door vele christenen terwijl hij door Paulus een levendmakende Geest werd genoemd (1 Kor. 15:45 vgl. Joh 4:24).

Ook jij vrolijk Pasen gewenst Peda, alhoewel ik de geboorte van Christus persoonlijk vrolijker acht dan een feestdag ter ere van zijn dood.
Niet zijn geboorte, maar zijn dood betekende de overwinning.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Pasen

Bericht door Piebe Paulusma »

Biker2 schreef:
Piebe Paulusma schreef:Helaas wordt de dood van Christus gevierd door vele christenen terwijl hij door Paulus een levendmakende Geest werd genoemd (1 Kor. 15:45 vgl. Joh 4:24).

Ook jij vrolijk Pasen gewenst Peda, alhoewel ik de geboorte van Christus persoonlijk vrolijker acht dan een feestdag ter ere van zijn dood.
Niet zijn geboorte, maar zijn dood betekende de overwinning.
Ik mag hopen van niet! Vier jij Christus' dood maar dan vier ik zijn opstanding wel!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Pasen

Bericht door Piebe Paulusma »

De paas brunch bij mijn moeder was een groot succes, not! Mijn zuster is kwaad naar huis gegaan met de kinderen en ook ik ben vertrokken nadat mij duidelijk is gemaakt dat het allemaal mijn schuld was!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Pasen

Bericht door callista »

:shock: :cry: \Tja..met dergelijke dagen..Pasen en Kerst kan er van alles passeren.... :x
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Pasen

Bericht door Yolanda_dB »

Piebe Paulusma schreef:Helaas wordt de dood van Christus gevierd door vele christenen terwijl hij door Paulus een levendmakende Geest werd genoemd (1 Kor. 15:45 vgl. Joh 4:24).

Ook jij vrolijk Pasen gewenst Peda, alhoewel ik de geboorte van Christus persoonlijk vrolijker acht dan een feestdag ter ere van zijn dood.
Pasen is niet een feestdag ter ere van Zijn dood, maar ter ere van Zijn opstanding.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Pasen

Bericht door Yolanda_dB »

Piebe Paulusma schreef:
Biker2 schreef:
Piebe Paulusma schreef:Helaas wordt de dood van Christus gevierd door vele christenen terwijl hij door Paulus een levendmakende Geest werd genoemd (1 Kor. 15:45 vgl. Joh 4:24).

Ook jij vrolijk Pasen gewenst Peda, alhoewel ik de geboorte van Christus persoonlijk vrolijker acht dan een feestdag ter ere van zijn dood.
Niet zijn geboorte, maar zijn dood betekende de overwinning.
Ik mag hopen van niet! Vier jij Christus' dood maar dan vier ik zijn opstanding wel!
Tja hoe zit het nu eigenlijk precies?
Toen Jezus stierf, was het laatste wat Hij zei: Het is volbracht.
Dat was blijkbaar voldoende voor betaling als basis van onze rechtvaardiging.
Maar door Zijn opstanding overwon Hij de dood, en kunnen wij deel krijgen aan die rechtvaardiging.
Ik ben dan inderdaad ook geneigd te zeggen dat Zijn opstanding uiteindelijk de "overwinning" betekent.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door Peter79 »

Ik denk dat Goede Vrijdag en Pasen met elkaar in verhouding staan als uittocht uit Egypte en intocht in het beloofde land.
Goede Vrijdag wordt in de kerken ook gevierd in de Eucharistie/Avondmaalsviering.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Pasen

Bericht door Piebe Paulusma »

Yolanda_dB schreef:
Piebe Paulusma schreef:
Biker2 schreef:
Piebe Paulusma schreef:Helaas wordt de dood van Christus gevierd door vele christenen terwijl hij door Paulus een levendmakende Geest werd genoemd (1 Kor. 15:45 vgl. Joh 4:24).

Ook jij vrolijk Pasen gewenst Peda, alhoewel ik de geboorte van Christus persoonlijk vrolijker acht dan een feestdag ter ere van zijn dood.
Niet zijn geboorte, maar zijn dood betekende de overwinning.
Ik mag hopen van niet! Vier jij Christus' dood maar dan vier ik zijn opstanding wel!
Tja hoe zit het nu eigenlijk precies?
Toen Jezus stierf, was het laatste wat Hij zei: Het is volbracht.
Dat was blijkbaar voldoende voor betaling als basis van onze rechtvaardiging.
Maar door Zijn opstanding overwon Hij de dood, en kunnen wij deel krijgen aan die rechtvaardiging.
Ik ben dan inderdaad ook geneigd te zeggen dat Zijn opstanding uiteindelijk de "overwinning" betekent.
Dan zijn we het voor de verandering eens met elkaar eens! :flower1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Pasen

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: :shock: :cry: \Tja..met dergelijke dagen..Pasen en Kerst kan er van alles passeren.... :x
Ja klopt, jij had het met kerst toen het hier nog net goed ging. :oops:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Pasen

Bericht door Trajecto »

Piebe Paulusma schreef:
callista schreef: :shock: :cry: \Tja..met dergelijke dagen..Pasen en Kerst kan er van alles passeren.... :x
Ja klopt, jij had het met kerst toen het hier nog net goed ging. :oops:
Jammer dat het vaak weer verkeerd gaat. Met elkaar omgaan kan heel moeilijk zijn.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Pasen

Bericht door Piebe Paulusma »

Trajecto schreef:
Piebe Paulusma schreef:
callista schreef: :shock: :cry: \Tja..met dergelijke dagen..Pasen en Kerst kan er van alles passeren.... :x
Ja klopt, jij had het met kerst toen het hier nog net goed ging. :oops:
Jammer dat het vaak weer verkeerd gaat. Met elkaar omgaan kan heel moeilijk zijn.
Klopt en dit had helemaal niet zo gehoeven.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Pasen

Bericht door Trajecto »

Een mooie tweede paasdag; rustig lenteweer!

Afbeelding
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door Zolderworm »

Ik had met de paasdagen mijn echtgenote hier. Op zich ging het wel redelijk goed. Maar het wordt elk jaar wel weer een stukje zwaarder, omdat ze geestelijk toch wel steeds meer achteruit gaat. Ze wordt steeds kinderlijker en vraagt steeds meer aandacht. Ook lichamelijk gaat het steeds slechter. Het lopen bijvoorbeeld gaat steeds moeilijker en ze heeft voortdurend rugklachten.
Lastig is ook een beetje dat mijn vriendin niet echt begrijpt hoe psychiatrisch patiënten zijn, en dat ze nu eenmaal zitten met beschadigde hersenen en daardoor wel eens vreemd gedrag vertonen. Mijn vriendin was met de paasdagen er niet bij, maar haalde mijn vrouw wel op bij de GGZ en bracht haar weer weg. Zij heeft namelijk een auto en ik niet. Ze vindt dat ik een beetje te gemakkelijk ben en te veel dingen goed vind. Dat zal wel komen omdat ze er wat verder vanaf staat dan ik.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Pasen

Bericht door callista »

Enigszins--maar ook niet meer--- begrijpelijk, maar ik prijs jou ..(alhoewel ik weet dat je niet goed met complimenten kunt omgaan. :mrgreen: )....dus neem het maar aan. :flower1:

Maar toch heel fijn dat ze jouw vrouw heeft opgehaald en weer teruggebracht.
Ga je dan met haar met die paasdagen ook bv. eieren beschilderen?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:Enigszins--maar ook niet meer--- begrijpelijk, maar ik prijs jou ..(alhoewel ik weet dat je niet goed met complimenten kunt omgaan. :mrgreen: )....dus neem het maar aan. :flower1:

Maar toch heel fijn dat ze jouw vrouw heeft opgehaald en weer teruggebracht.
Ga je dan met haar met die paasdagen ook bv. eieren beschilderen?
Stel je voor dat je een echtgenoot had, die in een GGZ-instelling verblijft en die met Pasen naar huis komt en je hebt ook een vriend. En die vriend zegt: "Nee hoor, ik ga je vrouw niet ophalen. Bekijk het maar." Dat zou toch een beetje vreemd zijn. Dus is het niet "mooi", maar gewoon.
Eieren beschilderen, daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik denk dat dat heel slordig beschilderde eieren zouden worden. Ik weet ook niet of ze het leuk zou vinden. Maar ik kan het misschien een keer proberen. Ze zit nu zowat de hele dag in kleurboeken te kleuren en stickers te plakken, waarbij ze alleen langs de lijnen kleurt. We hebben wel eieren in de tuin gezocht.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Pasen

Bericht door callista »

Duidelijk Zolderworm...je hebt gelijk; dat zou inderdaad vreemd zijn---dan was het meteen uit met de liefde.
Maar eieren zoeken is ook leuk en fijn dat ze zich nog steeds kan vermaken met kleuren en stickers plakken.
Tja..ik vermoed dat ze het kliederen met eieren verven wel leuk zal vinden..kan altijd; ook al is het geen Pasen.

Gaat ze daarna weer gemakkelijk naar de instelling na zo'n weekend?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Pasen

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:Duidelijk Zolderworm...je hebt gelijk; dat zou inderdaad vreemd zijn---dan was het meteen uit met de liefde.
Maar eieren zoeken is ook leuk en fijn dat ze zich nog steeds kan vermaken met kleuren en stickers plakken.
Tja..ik vermoed dat ze het kliederen met eieren verven wel leuk zal vinden..kan altijd; ook al is het geen Pasen.

Gaat ze daarna weer gemakkelijk naar de instelling na zo'n weekend?
Meestal gaat het prima, maar dit keer niet. Ze kreeg in de auto terug behoorlijk veel last van stemmen horen, misschien omdat ze er tegenop zag weer terug te gaan. De stemmen zeggen onder meer, inmiddels al zo'n dertig jaar lang, dat ze zelfmoord moet plegen. Dat doet ze nooit. Maar ze gaat dan wel in de auto vragen of ze zelfmoord moet plegen. Mijn vriendin kan daar niet tegen, omdat haar ex-man ooit zelfmoord heeft gepleegd. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen. Maar mijn vriendin wordt dan vreselijk boos. Niet op mij, maar op mijn vrouw. Dat was even niet leuk.
Op de GGZ-afdeling aangekomen die avond was mijn vrouw nog steeds aardig van de kaart. Maar toen ik haar woensdagmorgen weer bezocht, zei ze dat het al snel weer beter ging die avond, en dat er verder geen problemen waren die 's avonds.
Mijn vriendin en ik zijn, nadat we mijn vrouw hadden weggebracht, lekker uit eten gegaan bij de Zwarte Boer in Leuvenum. Toen was de stemming weer prima.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Pasen

Bericht door callista »

Tja...zeer moeilijk allemaal; van iedereen wel te begrijpen.
Maar ik ben erg blij dat het toch allemaal goed afgelopen is....heerlijk... :flower1:
Zolang alles maar te bespreken valt is dat geweldig en maakt de verhoudingen alleen maar mooier en (h)echter... :)