Christelijk gezeur over gezinnen en kinderen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Christelijk gezeur over gezinnen en kinderen

Bericht door coby »

peda schreef:
coby schreef: Ik was heel populair
op de basisschool.
:lol: Daarna was het rampzalig. Ik ging me altijd uitsloven voor de leraar Maatschappijleer. Die was zo hip met zo'n streepbroek. Totaal niet geinteresseerd. Hij was ook nog getrouwd kwam ik achter en niet onder de indruk van 13 jarigen. Ging ik zo BAM van 10 hoog van de trap afspringen om indruk te maken. Mannen zijn raar. Wie vindt dat nou niet tof?
Dat is nu precies wat ik bedoel. Jij zou in mijn ogen tot de grote meisjes hebben behoord. Geen enkele aandacht voor een lichamelijk onderdeurtje, maar volop interesse voor de leuke oudere leraar of de grote, oudere jongemannen. Wanneer er na het sporten de open douche aan de beurt was, was ik al voortijdig weg. Een heel vervelende tijd voor mij althans. Veel later is alles gekeerd. Ik deed het goed in mijn beroepsleven en dan is er ineens grote belangstelling van vrouwelijke kant. Het kan verkeren, althans in dit leven. :flower1:
Die jochies waren ook zo klein in de brugklas.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Christelijk gezeur over gezinnen en kinderen

Bericht door BdO »

doemdenker schreef:BdO,

In gnostische geschriften werd het ideale gezin verheerlijkt, (Williams, p. 157).

Williams, M. A. (1999). Rethinking Gnosticism: An Argument for Dismantling A Dubious Category.
Princeton, NJ, USA: Princeton University Press. Geraadpleegd van https://www.scribd.com
Ik heb een aantal geschriftjes gelezen die zich prima als gnostisch laten duiden, en geen enkele daarvan houdt zich bezig met het thema "gezin". Nou zou die Williams natuurlijk net even wat andere geschriftjes te pakken kunnen hebben gehad, maar ik vermoed dat het aandeel dat over het thema gezin gaat zo klein is dat je eigenlijk niet kunt stellen dat wat daar in gezegd wordt representatief is voor het geheel van gnostische geschriften dat we nog hebben.

Zonder lid te worden op scribd.com en dat boek door te akkeren google ik 3 reviews (hier 1 bijvoorbeeld) van dat boek van Williams, scan die een beetje, en dan is mij 1 ding al heel duidelijk:
Williams zelf is de laatste die alles wat veelal onder de noemer gnostiek wordt geschaard als 1 categorie ziet. Derhalve lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hij de quote van het zinsdeel (...) bedoeld zou hebben als generalisatie geldig binnen het geheel van die categorie die hij juist liever niet als één categorie wil zien.
Van het thema seksualiteit is overigens bekend dat onder wat als gnostiek wordt gezien zowel tamelijk libertijnse opvattingen zijn t.a.v. seksualiteit als absurd ascetische. Dat staat al enigszins haaks op wat jij stelt, want geen van beide zijn een gezinsvormende of gezinsondersteunende levenshouding t.a.v. seksualiteit. Ook al kunnen beide worden gezien als een zaak van het waardeloos achten van het lichamelijke/stoffelijke, deze tegenstelling onderschrijft ook wel weer de strekking van Willams boek dat gnostiek te veel diversiteit in zich herbergt om onder een begrip te kunnen worden verstaan.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Christelijk gezeur over gezinnen en kinderen

Bericht door BdO »

peda schreef:
coby schreef: Ik was heel populair
op de basisschool.
:lol: Daarna was het rampzalig. Ik ging me altijd uitsloven voor de leraar Maatschappijleer. Die was zo hip met zo'n streepbroek. Totaal niet geinteresseerd. Hij was ook nog getrouwd kwam ik achter en niet onder de indruk van 13 jarigen. Ging ik zo BAM van 10 hoog van de trap afspringen om indruk te maken. Mannen zijn raar. Wie vindt dat nou niet tof?
Dat is nu precies wat ik bedoel. Jij zou in mijn ogen tot de grote meisjes hebben behoord. Geen enkele aandacht voor een lichamelijk onderdeurtje, maar volop interesse voor de leuke oudere leraar of de grote, oudere jongemannen. Wanneer er na het sporten de open douche aan de beurt was, was ik al voortijdig weg. Een heel vervelende tijd voor mij althans. Veel later is alles gekeerd. Ik deed het goed in mijn beroepsleven en dan is er ineens grote belangstelling van vrouwelijke kant. Het kan verkeren, althans in dit leven. :flower1:
Nou ja, je hebt de schade nog enigszins weten in te halen in elk geval. :)

De kwetsbaarheid is natuurlijk ook dit: dat je je eigenwaarde liet afhangen van de mate van vrouwelijke aandacht. Terwijl vrouwelijke aandacht daar eigenlijk een buitengewoon nietszeggende graadmeter voor is. Het kan fijn zijn het enigszins te kunnen genereren en desgewenst naar je hand te zetten, maar verder is het als zonneschijn, ook al geniet je er van, je gaat je niet inbeelden dat je de zon zo goed laat schijnen of dat je dat zou moeten kunnen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Christelijk gezeur over gezinnen en kinderen

Bericht door doemdenker »

Williams schrijft op p. 157 dat gnostici de puurheid van een ideale familie wilden herstellen.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Christelijk gezeur over gezinnen en kinderen

Bericht door doemdenker »

coby,

Ging ik zo BAM van 10 hoog van de trap afspringen om indruk te maken.

heb je lang na gestuiterd?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Christelijk gezeur over gezinnen en kinderen

Bericht door callista »

Hahaha...sommige mensen stuiteren hun hele leven.
Die zijn en blijven tenminste in beweging....
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Christelijk gezeur over gezinnen en kinderen

Bericht door coby »

doemdenker schreef:coby,

Ging ik zo BAM van 10 hoog van de trap afspringen om indruk te maken.

heb je lang na gestuiterd?
:lol:
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Christelijk gezeur over gezinnen en kinderen

Bericht door BdO »

doemdenker schreef:Williams schrijft op p. 157 dat gnostici de puurheid van een ideale familie wilden herstellen.
Hoe verhoudt zich dat tot de hoofdstrekking van zijn boek als geheel?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?