De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 14:43 Slechts een klein gedeelte van de mensheid is atheïst. Ongeveer de helft van de Joden in Israel is traditioneel, zo'n 15% zwaar orthodox, en een kleine minderheid anti-religieus.
Moet hier ondanks mijn enorme tijdgebrek op reageren, aangezien het een zeer verkeerd beeld geeft van hoe Joden tegenover homoflilie staan.
Allereerst noemt meer dan de helft van de Joden in Israel zich seculier en gelooft niet meer in een god (klik):
More than half of all Jews in Israel today call themselves "secular," and don't believe in G-d or any of the religious beliefs of Judaism.

Hier is de officiële lijst van het Israelisch Centraal Bureau voor de Statistiek. Deze zegt op pagina 20 dat de grote meerdeheid van 67.17% niet religieus is (לא דתי). 15.43% is liberaal religieus (דתי) en slechts 15.81% is ultra-orthodox (חרדי).

Het liberale Jodendom heeft wereldwijd de traditionele interpretatie van de Levitische regels betreffende homofilie en biseksualiteit vrijwel overal losgelaten en homoseksualiteit is daar gewoon toegestaan als iets normaals. En sterker, bij de liberale Joden kan men als homoseksueel vaak ook gewoon Rabbijn worden. Men interpreteert de Levitische regels simpelweg zodanig dat ze meegaan met de maatschappij waarin men leeft. Eveneens zegt men - geheel in overeenstemming met Maimonides (de RaMBaM) - dat wetenschap voorrang heeft bij de interpretatie van een tekst. Aangezien de wetenschap aantoont dat seksuele geaardheid aangeboren is, kan men redelijkerwijs niet voor homoseksualiteit of biseksualiteit verantwoordelijk worden gesteld. Reform Judaism is veruit de grootste tak van het Judaisme in Amerika. Bejt Chajiem Chadasjiem - een synagoge bedoeld voor homofielen die graag met andere homofielen een synagoge-dienst willen beleven - bestaat al vanaf 1972 (klik).

Een kleine minderheid van 15% is charedie (orthodox). Maar zelfs onder de charediem gaan er steeds meer stemmen op tot herinterpretatie van de Levitische regelgeving betreffende homoseksualiteit. Rabbi Sjmoelej Boteach and Rabbi Zev Farber hebben zich stellig tegen het verbod op het homohuwelijk opgesteld en pleiten voor de mogelijkheid voor homoseksuelen te kunnen trouwen als ieder ander. Rabbi Sjmoelie Janklowitz verdedigt eveneens openlijk gelijke rechten voor iedereen, en expliciet noemt hij homoseksuelen. Rabbi Joseph Dweck, de leidende Rabbi voor de Spaanse en Porugese Sefardie gemeenschap hier (ik woon in Spanje) zei gewoon dat de homoseksuele revolutie en de feministische revolutie een geweldig goede zaak is voor de mensheid.

Hopelijk kunnen we ontopic verder.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Trajecto »

Dit lijkt me een mooi moment om dit topic (voorlopig) te sluiten.
Topicstarter Mart is zoals hij aankondigde enige weken niet aanwezig en als hij terug is kan hij erom verzoeken om het topic weer te openen.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Trajecto »

Topic weer open.
Volgens mij is Mart toch wel weer terug!
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

@peda

Mart heeft destijds een topic geopend over de Messias van de T'NaCH.
Zeer duidelijk...staat hier allemaal uitgebreid uitgelegd
Aangezien ik lees in Bijbelgesprek dat er weer een gesprek op gang is gekomen, aangezwengeld door Eliyahu lijkt het mij zinvoller om er hier verder op door te gaan....
Anders wordt het een herhaling van vragen en antwoorden die al merendeels gesteld en beantwoord zijn...

viewtopic.php?f=9&t=3535&hilit=tenach+messias
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Ik weet niet of ik dit hier al had gezegd. Samuel werd boos omdat het volk een koning wilde, net als de andere volken. Toen zei God: Ze hebben niet jou maar Mij verworpen, dat Ik geen Koning over ze zal zijn. Vervolgens was het: geef ze dan maar hun zin en ze kregen Saul en toen kregen ze David en uit zijn lijn zou de Messias komen die over de hele aarde zou regeren. Als dat een gewoon mens is, dan heeft God Zich dus om laten praten en werd eerst boos om niets en vond het vervolgens toch een goed idee. Als de Messias God Zelf is, is het niet verkeerd dat ze een Koning hebben.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 22 apr 2019, 10:46 Ik weet niet of ik dit hier al had gezegd. Samuel werd boos omdat het volk een koning wilde, net als de andere volken. Toen zei God: Ze hebben niet jou maar Mij verworpen, dat Ik geen Koning over ze zal zijn. Vervolgens was het: geef ze dan maar hun zin en ze kregen Saul en toen kregen ze David en uit zijn lijn zou de Messias komen die over de hele aarde zou regeren. Als dat een gewoon mens is, dan heeft God Zich dus om laten praten en werd eerst boos om niets en vond het vervolgens toch een goed idee. Als de Messias God Zelf is, is het niet verkeerd dat ze een Koning hebben.
Goeie!

Jezus heeft ook gezegd dat Eén de Christus is immers (Matth. 23:8) en als dat een mens was had hij wel aangewezen wie.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Het gaat hier over de Messias van de T'NaCH en niet over de Messias van het christendom.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 26 apr 2019, 15:17 Het gaat hier over de Messias van de T'NaCH en niet over de Messias van het christendom.
Piebe moet er weer even inkomen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 26 apr 2019, 15:17 Het gaat hier over de Messias van de T'NaCH en niet over de Messias van het christendom.
De Messias van het jodendom is dezelfde als die van het christendom. Immers, joden verwachten zijn komst en christenen verwachten een tweede komst. Of dacht je dat er drie Messiassen zijn?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 26 apr 2019, 15:34
callista schreef: 26 apr 2019, 15:17 Het gaat hier over de Messias van de T'NaCH en niet over de Messias van het christendom.
Piebe moet er weer even inkomen.
Nou, als je verwacht dat ik in het filosemitisme moet komen hoop ik dat je geduld hebt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 26 apr 2019, 16:19
callista schreef: 26 apr 2019, 15:17 Het gaat hier over de Messias van de T'NaCH en niet over de Messias van het christendom.
De Messias van het jodendom is dezelfde als die van het christendom. Immers, joden verwachten zijn komst en christenen verwachten een tweede komst. Of dacht je dat er drie Messiassen zijn?
Ga er nog maar eens even op studeren.....
De Messias van de T'NaCH is natuurlijk ook God... :geek: :w
Precies zoals in het christendom...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 26 apr 2019, 16:23
Piebe Paulusma schreef: 26 apr 2019, 16:19
callista schreef: 26 apr 2019, 15:17 Het gaat hier over de Messias van de T'NaCH en niet over de Messias van het christendom.
De Messias van het jodendom is dezelfde als die van het christendom. Immers, joden verwachten zijn komst en christenen verwachten een tweede komst. Of dacht je dat er drie Messiassen zijn?
Ga er nog maar eens even op studeren.....
De Messias van de T'NaCH is natuurlijk ook God... :geek: :w
Precies zoals in het christendom...
Dat klopt, zie bijvoorbeeld 1 Koningen 2,45:

'Maar de koning Sálomo is gezegend; en de troon van David zal bevestigd zijn voor het aangezicht des HEEREN tot in eeuwigheid.

Ik zou jou ook graag willen adviseren aan de studie te gaan maar het is binnen het orthodoxe jodendom niet toegestaan dat vrouwen de Thora bestuderen. :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Anja schreef: 28 apr 2019, 16:06 Zoals reeds aangegeven, geen behoefte aan.
''Geen behoefte erop in te gaan'' is nooit het eindstation van beschuldigingen. Je beweerde hier dat we aan vervangingsleer doen ( :shock: ) en dat het Joodse volk vrij massaal de antichrist voor hun messias zal aanzien (klik), dat de christen het weet en de jood het blijkbaar nog allemaal zal moeten ontdekken (klik) en dat iemand geen jood en christen tegelijk zou kunnen zijn (klik). Dat zijn zaken die of vanuit de T'NaCH onderbouwd moeten worden, en indien ze onjuist zijn, dan zou ik dat eveneens graag horen. Zou je daar eindelijk eens op in kunnen gaan?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 28 apr 2019, 15:59
Anja schreef: 28 apr 2019, 16:06 Zoals reeds aangegeven, geen behoefte aan.
''Geen behoefte erop in te gaan'' is nooit het eindstation van beschuldigingen. Je beweerde hier dat we aan vervangingsleer doen ( :shock: ) en dat het Joodse volk vrij massaal de antichrist voor hun messias zal aanzien (klik), dat de christen het weet en de jood het blijkbaar nog allemaal zal moeten ontdekken (klik) en dat iemand geen jood en christen tegelijk zou kunnen zijn (klik). Dat zijn zaken die of vanuit de T'NaCH onderbouwd moeten worden, en indien ze onjuist zijn, dan zou ik dat eveneens graag horen. Zou je daar eindelijk eens op in kunnen gaan?
Nee. Ik ben duidelijk geweest in mijn visie en jij hebt een andere visie. Een christen leest het Oude Testament altijd vanuit het licht van het Nieuwe Testament en interpreteert ook uit die richting. En niet andersom. Van mij mag jij verder alle gelijk van de wereld hebben. Succes ermee :flower1: .
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Sterk hoor... 8-)

Het is precies andersom
Het NT is opgebouwd vanuit teksten uit het OT {T'NaCH] alleen is er aan veel teksten een andere eigen uitleg
gegeven.....
Dus in wezen zijn de teksten in het NT een midrasj en/of literaire constructie
En dan tot overmaat van ramp werden de joden ook nog blind genoemd voor het evangelie
Nou...de geschiedenis wijst wel anders uit.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 28 apr 2019, 16:32 Sterk hoor... 8-)

Het is precies andersom
Het NT is opgebouwd vanuit teksten uit het OT {T'NaCH] alleen is er aan veel teksten een andere eigen uitleg
gegeven.....
Dus in wezen zijn de teksten in het NT een midrasj en/of literaire constructie
En dan tot overmaat van ramp werden de joden ook nog blind genoemd voor het evangelie
Nou...de geschiedenis wijst wel anders uit.
Ja jouw geloof cq interpretatie komt daarin met dat van Mart overeen. Dat weten we. Dat is mooi toch? Houden zo.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Anja schreef: 28 apr 2019, 16:21Een christen leest het Oude Testament altijd vanuit het licht van het Nieuwe Testament en interpreteert ook uit die richting. En niet andersom.
Je hebt je beschuldigingen geuit in dit draadje. Dit topic betreft de T'NaCH zonder jouw Christelijke bril & bediscusieert juist de door jou veronderstelde geldigheid van de claims die het NT doet betreffende de T'NaCH.

Nee. Ik ben duidelijk geweest in mijn visie en jij hebt een andere visie. Van mij mag jij verder alle gelijk van de wereld hebben. Succes ermee :flower1: .
Ah, eerst gratis beweren dat we aan vervangingsleer doen, dat het Joodse volk vrij massaal de antichrist voor hun messias zal aanzien, dat de christen het weet en de jood het blijkbaar nog allemaal zal moeten ontdekken & dat iemand geen jood en christen tegelijk zou kunnen zijn. En als er vriendelijk wordt gevraagd of je deze beschuldigingen kunt onderbouwen, trek je je simpel terug met de woorden: ''Nee. Ik ben duidelijk geweest in mijn visie en jij hebt een andere visie''. Beweringen hebben in een discussie een prijs die betaald wordt met onderbouwing -- een digitaal bosje bloemen voldoet hier niet.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 28 apr 2019, 16:49
Anja schreef: 28 apr 2019, 16:21Een christen leest het Oude Testament altijd vanuit het licht van het Nieuwe Testament en interpreteert ook uit die richting. En niet andersom.
Je hebt je beschuldigingen geuit in dit draadje. Dit topic betreft de T'NaCH zonder jouw Christelijke bril & bediscusieert juist de door jou veronderstelde geldigheid van de claims die het NT doet betreffende de T'NaCH.

Nee. Ik ben duidelijk geweest in mijn visie en jij hebt een andere visie. Van mij mag jij verder alle gelijk van de wereld hebben. Succes ermee :flower1: .
Ah, eerst gratis beweren dat we aan vervangingsleer doen, dat het Joodse volk vrij massaal de antichrist voor hun messias zal aanzien, dat de christen het weet en de jood het blijkbaar nog allemaal zal moeten ontdekken & dat iemand geen jood en christen tegelijk zou kunnen zijn. En als er vriendelijk wordt gevraagd of je deze beschuldigingen kunt onderbouwen, trek je je simpel terug met de woorden: ''Nee. Ik ben duidelijk geweest in mijn visie en jij hebt een andere visie''. Beweringen hebben in een discussie een prijs die betaald wordt met onderbouwing -- een digitaal bosje bloemen voldoet hier niet.
De "prijs" die jij betaald wilt zien worden, zul jij zelf betalen wanneer je hem betaald moet zien worden. Dat geloof ik. En ik bid voor jou dat je eraf zult mogen komen met een bosje bloemen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Anja schreef: 28 apr 2019, 17:07De "prijs" die jij betaald wilt zien worden, zul jij zelf betalen wanneer je hem betaald moet zien worden. Dat geloof ik. En ik bid voor jou dat je eraf zult mogen komen met een bosje bloemen.
Gaan we weer. Ben benieuwd waar in de T'NaCH staat dat we aan vervangingsleer doen, dat het Joodse volk vrij massaal de antichrist voor hun messias zal aanzien, dat de christen het weet en de jood het blijkbaar nog allemaal zal moeten ontdekken & dat iemand geen jood en christen tegelijk zou kunnen zijn. Ik vraag niet om gebed, noch om Christelijke liefde - daar hebben we de laatste 2000 jaar reeds kennis mee gemaakt - maar simpel om argumenten.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Mart schreef: 28 apr 2019, 17:14
Anja schreef: 28 apr 2019, 17:07De "prijs" die jij betaald wilt zien worden, zul jij zelf betalen wanneer je hem betaald moet zien worden. Dat geloof ik. En ik bid voor jou dat je eraf zult mogen komen met een bosje bloemen.
Gaan we weer. Ben benieuwd waar in de T'NaCH staat dat we aan vervangingsleer doen, dat het Joodse volk vrij massaal de antichrist voor hun messias zal aanzien, dat de christen het weet en de jood het blijkbaar nog allemaal zal moeten ontdekken & dat iemand geen jood en christen tegelijk zou kunnen zijn. Ik vraag niet om gebed, noch om Christelijke liefde - daar hebben we de laatste 2000 jaar reeds kennis mee gemaakt - maar simpel om argumenten.
Ik wil dat ook weleens duidelijk horen
Het feit dat ik atheïst ben geworden heeft mede door deze veroordelingen en domme aantijgingen een rol gespeeld.

Wie A zegt moet ook B zeggen, maar dat lijkt heel moeilijk voor Anja...
A is gemakkelijk, maar om B--het toelichten en verklaren---is van een andere orde....en dan loopt men weg met uitvluchten
Geen visitekaartje voor het christendom.......of misschien ook wel
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 28 apr 2019, 17:14
Anja schreef: 28 apr 2019, 17:07De "prijs" die jij betaald wilt zien worden, zul jij zelf betalen wanneer je hem betaald moet zien worden. Dat geloof ik. En ik bid voor jou dat je eraf zult mogen komen met een bosje bloemen.
Gaan we weer. Ben benieuwd waar in de T'NaCH staat dat we aan vervangingsleer doen, dat het Joodse volk vrij massaal de antichrist voor hun messias zal aanzien, dat de christen het weet en de jood het blijkbaar nog allemaal zal moeten ontdekken & dat iemand geen jood en christen tegelijk zou kunnen zijn. Ik vraag niet om gebed, noch om Christelijke liefde - daar hebben we de laatste 2000 jaar reeds kennis mee gemaakt - maar simpel om argumenten.
Geachte heer Mart, ik geloof , voor de zoveelste maal uitgelegd, niet dat men de geschiedenis van God met de mensheid in het Oude Testament kan begrijpen door het Nieuwe Testament uit te sluiten. De openbaring van de geschiedenis van God met het het joodse volk ging in het Nieuwe Testament door via de eerste christenen, die een joodse sekte vormden, waaruit het Nieuwe Testament en christendom tot wasdom kwam. U gelooft dat niet en wij geloven dat wel. U zult in het Oude Testament het dus zonder de openbaring van het Nieuwe Testament moeten doen. En daarom vindt u in het Oude Testament de onderbouwing daarvoor niet. Zo simpel is het.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Anja schreef: 28 apr 2019, 17:28 Geachte heer Mart, ik geloof, voor de zoveelste maal uitgelegd, niet dat men de geschiedenis van God met de mensheid in het Oude Testament kan begrijpen door het Nieuwe Testament uit te sluiten.
Dit topic betreft de T'NaCH zonder jouw Christelijke bril & bediscusieert juist de door jou veronderstelde geldigheid van de claims die het NT doet betreffende de T'NaCH.
ik geloof (knip)
Zoveel was uiteraard reeds bekend, maar heb je ook argumenten die aantonen dat het NT gelijk heeft met z'n claims aangaande de T'NaCH?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

We wachten af...ook al is het misschien een wachten op Godot...
Ik ben wel benieuwd en het zou ook wel zo integer zijn.........maar ja.... 8-)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 28 apr 2019, 22:59 We wachten af...ook al is het misschien een wachten op Godot...
Ik ben wel benieuwd en het zou ook wel zo integer zijn.........maar ja.... 8-)
Zolang er bier en wijn is heb ik geduld.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 28 apr 2019, 23:00
callista schreef: 28 apr 2019, 22:59 We wachten af...ook al is het misschien een wachten op Godot...
Ik ben wel benieuwd en het zou ook wel zo integer zijn.........maar ja.... 8-)
Zolang er bier en wijn is heb ik geduld.
Zeker...zo raken we aan de drank en dat is niet onze schuld