De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

peda schreef: 28 okt 2018, 11:00 De Messias is in de christelijke visie dominant voor het Heilsplan. Waarom niet een helder en duidelijk hoofdstuk in de Tenach waar het profiel en alle relevante achtergronden aangaande de Messias, kort en bondig werden beschreven.
Het antwoord op die vraag is eigenlijk best simpel: in het jodendom is men de meeste tijd helemaal niet zo bezig met "de messias".
Je kijkt met een iets te christelijke bril, in dit geval.
Het jodendom richt zich met name op het alledaagse leven op deze aarde.
En daar hebben ze dan voorschriften voor........heel veel en heel helder.
Dat is de kern van hun geloof en die staat prima beschreven. Of je het met de inhoud eens bent, is een heel ander verhaal. Zelf kan ik er weinig mee, maar ja......ik ben dan ook geen jood.
En ook binnen het jodendom gaat men wel met de tijd mee, althans: deels.
Ik zie geen oproepen meer om homo's te stenigen.

Maar "de messias" is niet cruciaal in een groot deel van het joodse geloof, dus waarom daar dan een exacte omschrijving van geven ?
Ik heb wel eens van een joodsgerichte site de volgende omschrijvingen gehaald.
De Masjiach zal aantoonbare veranderingen laten zien aan de wereld. Deze omvatten o.a.:
1.De Masjiach zal vooraf worden gegaan door Elija de profeet die, met de Masjiach, de familie zal herenigen (zie Maleachi 4:5-6).
2.De Masjiach zal de dynastie van David hervestigen via de kinderen van de Masjiach (Daniël 7:13-14).
3.De Masjiach zal eeuwige vrede brengen tussen de naties, tussen alle volken en tussen alle mensen (Jesaja 2:2-4; Micha 4:1-4; Ezechiël 39:9).
4.De Masjiach zal alle mensen tot het Jodendom bekeren (Jeremia 31:31-34; Zacharia 8:23; Jesaja 9:11, Zacharia 14:9,16).
5.De Masjiach zal een einde brengen aan alle vormen van afgoderij.
6.De Masjiach maakt de wereld vegetarisch (Jesaja 11:6-9).
7.De Masjiach zal alle twaalf stammen inzamelen (Ezechiël 36:24).
8.De Masjiach zal de Tempel herbouwen (Jesaja 2;2; Ezechiël 37:26-28).
9.Er zal geen honger meer zijn (Ezechiël 36:29-30).
10.Er zal geen dood meer zijn (Jesaja 25:8).
En de lijst gaat nog even door.

Maar ook dit zal wel geen eenduidig beeld zijn.
Maar als je dit lijstje aanhoudt, moge het wel kristalhelder zijn dat Jezus niet als de messias werd gezien.
Ook niet in twee komsten.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

peda schreef: 28 okt 2018, 11:53 Ja dan kan de vraag gesteld worden : Hoe kun je vaststellen dat de Tenach niet door geinspireerde mensen werd geschreven, maar dat de verzen rechtstreeks geinspireerd werden door God Zelve.
Wat je kunt doen is historisch onderzoek doen:
- wanneer ontstonden de joodse teksten
- waren er toen al andere godsdiensten
- hebben die vergelijkbare verhalen
- welke versies zijn dan waarschijnlijk het oudst
- zie je een ontwikkeling in de teksten
etcetera.
En dan ontstaat er wel een beeld. Naast theologie is historie ook onmisbaar.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

HJW schreef: 28 okt 2018, 12:15 En ook binnen het jodendom gaat men wel met de tijd mee, althans: deels.
Ik zie geen oproepen meer om homo's te stenigen.
Bs"d

http://tinyurl.com/Lev-20-13
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 12:58 http://tinyurl.com/Lev-20-13
Vind jij dat homo's gestenigd moeten worden en roep je ook daartoe op ?
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

Raymond B schreef: 28 okt 2018, 09:42 kan jij aantonen dat de Tenach over iets anders dan de Messias gaat?
Bs"d

Ja. Het gaat over God en Israel.

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, is ÉÉN!!!"

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

HJW schreef: 28 okt 2018, 12:15
peda schreef: 28 okt 2018, 11:00 De Messias is in de christelijke visie dominant voor het Heilsplan. Waarom niet een helder en duidelijk hoofdstuk in de Tenach waar het profiel en alle relevante achtergronden aangaande de Messias, kort en bondig werden beschreven.
Het antwoord op die vraag is eigenlijk best simpel: in het jodendom is men de meeste tijd helemaal niet zo bezig met "de messias".
Je kijkt met een iets te christelijke bril, in dit geval.
Het jodendom richt zich met name op het alledaagse leven op deze aarde.
En daar hebben ze dan voorschriften voor........heel veel en heel helder.
Dat is de kern van hun geloof en die staat prima beschreven. Of je het met de inhoud eens bent, is een heel ander verhaal. Zelf kan ik er weinig mee, maar ja......ik ben dan ook geen jood.
En ook binnen het jodendom gaat men wel met de tijd mee, althans: deels.
Ik zie geen oproepen meer om homo's te stenigen.

Maar "de messias" is niet cruciaal in een groot deel van het joodse geloof, dus waarom daar dan een exacte omschrijving van geven ?
Ik heb wel eens van een joodsgerichte site de volgende omschrijvingen gehaald.
De Masjiach zal aantoonbare veranderingen laten zien aan de wereld. Deze omvatten o.a.:
1.De Masjiach zal vooraf worden gegaan door Elija de profeet die, met de Masjiach, de familie zal herenigen (zie Maleachi 4:5-6).
2.De Masjiach zal de dynastie van David hervestigen via de kinderen van de Masjiach (Daniël 7:13-14).
3.De Masjiach zal eeuwige vrede brengen tussen de naties, tussen alle volken en tussen alle mensen (Jesaja 2:2-4; Micha 4:1-4; Ezechiël 39:9).
4.De Masjiach zal alle mensen tot het Jodendom bekeren (Jeremia 31:31-34; Zacharia 8:23; Jesaja 9:11, Zacharia 14:9,16).
5.De Masjiach zal een einde brengen aan alle vormen van afgoderij.
6.De Masjiach maakt de wereld vegetarisch (Jesaja 11:6-9).
7.De Masjiach zal alle twaalf stammen inzamelen (Ezechiël 36:24).
8.De Masjiach zal de Tempel herbouwen (Jesaja 2;2; Ezechiël 37:26-28).
9.Er zal geen honger meer zijn (Ezechiël 36:29-30).
10.Er zal geen dood meer zijn (Jesaja 25:8).
En de lijst gaat nog even door.

Maar ook dit zal wel geen eenduidig beeld zijn.
Maar als je dit lijstje aanhoudt, moge het wel kristalhelder zijn dat Jezus niet als de messias werd gezien.
Ook niet in twee komsten.
Een heel handig overzicht. Inderdaad leiden de draden in de Tenach niet dwingend naar Jezus. Zonder Voortgaande Openbaring kom je ook niet automatisch bij Jezus uit. Het is dus geloven in het Gezag van de Voortgaande Openbaring ( N T ) , waarbij God Zelve de enig Echte rode draad bekend maakt, of niet.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

peda schreef: 28 okt 2018, 13:02 Inderdaad leiden de draden in de Tenach niet dwingend naar Jezus.
Dit is wel een opvallende opmerking. Deze draden leiden niet DWINGEND naar Jezus ?
Als je deze draden volgt, dan kom je in het geheel in de verste verte niet bij Jezus niet.
Draden 3 t/m 10 heeft hij niet vervuld, zelfs niet in de bijbel.
Ook hier een iets te christelijke bril m?
Zonder Voortgaande Openbaring kom je ook niet automatisch bij Jezus uit. Het is dus geloven in het Gezag van de Voortgaande Openbaring ( N T ) ,
Voortgaande openbaring is feitelijk niets anders dan: we maken er iets heel anders van en dat noemen we dan voortgaande openbaring.
Nogmaals: dat mensen dat geloven, prima.
Het is alleen niet vol te houden dat het allemaal zo mooi aansluit met de tenach.
Het is gewoon een breuk daarmee.
Dat zegt niets over het waarheidsgehalte van beide geloven, het zegt wel iets over de niet-bestaande eenheid.
Voortgaande openbaring is daarin niets anders dan een noodgreep.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 28 okt 2018, 12:58 Vind jij dat homo's gestenigd moeten worden en roep je ook daartoe op ?
https://m.youtube.com/watch?v=uiz0Y619HTo
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Ik ben saai. Nooit stoned geweest.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

HJW schreef: 28 okt 2018, 13:25
Ik ben saai. Nooit stoned geweest.
Bs"d

Je mist er niet veel aan hoor.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

HJW schreef: 28 okt 2018, 12:58
Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 12:58 http://tinyurl.com/Lev-20-13
Vind jij dat homo's gestenigd moeten worden en roep je ook daartoe op ?
Bs"d

Voor zowel Joden als niet-Joden heeft God homoseksualiteit verboden.

Voor Joden is de straf voor mannelijke homoseksualiteit steniging, voor niet-Joden onthoofding.


http://tiny.cc/Pred-12-13
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 28 okt 2018, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

HJW schreef: 28 okt 2018, 13:18
peda schreef: 28 okt 2018, 13:02 Inderdaad leiden de draden in de Tenach niet dwingend naar Jezus.
Dit is wel een opvallende opmerking. Deze draden leiden niet DWINGEND naar Jezus ?
Als je deze draden volgt, dan kom je in het geheel in de verste verte niet bij Jezus niet.
Draden 3 t/m 10 heeft hij niet vervuld, zelfs niet in de bijbel.
Ook hier een iets te christelijke bril m?
Zonder Voortgaande Openbaring kom je ook niet automatisch bij Jezus uit. Het is dus geloven in het Gezag van de Voortgaande Openbaring ( N T ) ,
Voortgaande openbaring is feitelijk niets anders dan: we maken er iets heel anders van en dat noemen we dan voortgaande openbaring.
Nogmaals: dat mensen dat geloven, prima.
Het is alleen niet vol te houden dat het allemaal zo mooi aansluit met de tenach.
Het is gewoon een breuk daarmee.
Dat zegt niets over het waarheidsgehalte van beide geloven, het zegt wel iets over de niet-bestaande eenheid.
Voortgaande openbaring is daarin niets anders dan een noodgreep.
Zelf geloof ik in geen enkele Openbaring, de Sprekende God in en uit welke bloem dan ook is mij persoonlijk vreemd. Ik waardeer de God Zonder Gezicht zoals bekend op 50%. Bij de God met een Specifiek Gezicht, is mijn voorbehoud zeer groot. Desalniettemin begrijp ik van gelovigen dat zij hun overtuiging niet baseren op logica regels. Wie als gelovige gegrepen is door de idee van God die Spreekt, luistert naar die Stem. Zo gaat dat ook met Voortgaande Openbaring. Waar de Joden een Definitieve Stop zien bij de Tenach, gaat bij de Christenen de Stem gewoon door. De Stem vertelt het vervolg op en de afsluiting van het Messias verhaal en de Stem leidt direct naar Jezus als de Goddelijk Beloofde. Of Jezus de uit menselijk zicht geziene logica kandidaat is, gezien vanuit de Tenach, doet daarbij niet ter zake. Mart overtuigt met zijn, overigens in mijn ogen, uitstekende verhaal, geen enkele ware christen gelovige omdat die de Stem meer aandacht geven als zijn (logisch) onderbouwd verhaal uit menselijke zicht.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 13:34
HJW schreef: 28 okt 2018, 12:58
Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 12:58 http://tinyurl.com/Lev-20-13
Vind jij dat homo's gestenigd moeten worden en roep je ook daartoe op ?
Bs"d

Voor zowel Joden als niet-Joden heeft God homoseksualiteit verboden.

Voor Joden is de straf voor mannelijke homoseksualiteit steniging, voor niet-Joden onthoofding.


http://tinyurl.com/Pred-12-13
Wanneer begin je daarmee?
Je moet God natuurlijk wel gehoorzamen....

Maar ook binnen het jodendom wordt homoseksualiteit gelukkig geaccepteerd---zij het stapsgewijs....
Dus dat opent nieuwe perspectieven
De meeste joden zijn trouwens atheïst; liberaal of humanist....en daar zal het sowieso geen problemen opleveren...

https://www.joodsamsterdam.nl/sjalhomo/
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

peda schreef: 28 okt 2018, 13:35 Zelf geloof ik in geen enkele Openbaring, de Sprekende God in en uit welke bloem dan ook is mij persoonlijk vreemd. Ik waardeer de God Zonder Gezicht zoals bekend op 50%. Bij de God met een Specifiek Gezicht, is mijn voorbehoud zeer groot. Desalniettemin begrijp ik van gelovigen dat zij hun overtuiging niet baseren op logica regels.
Bs"d

Als je goed engels kan verstaan dan kan je hier luisteren naar een rabbijn die uitlegt hoe het Jodendom wel rationeel onderbouwd kan worden:

https://www.youtube.com/watch?v=PEg_Oys4NkA
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 13:34
Voor Joden is de straf voor mannelijke homoseksualiteit steniging, voor niet-Joden onthoofding.
Dat was mijn vraag niet. Vraag is of jij vindt dar heden ten dage homo’s nog steeds gestenigd danwel onthoofd dienen te worden en roep jij daartoe ook op.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

callista schreef: 28 okt 2018, 13:37
Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 13:34
HJW schreef: 28 okt 2018, 12:58
Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 12:58 http://tinyurl.com/Lev-20-13
Vind jij dat homo's gestenigd moeten worden en roep je ook daartoe op ?
Bs"d

Voor zowel Joden als niet-Joden heeft God homoseksualiteit verboden.

Voor Joden is de straf voor mannelijke homoseksualiteit steniging, voor niet-Joden onthoofding.


http://tinyurl.com/Pred-12-13
Wanneer begin je daarmee?
Je moet God natuurlijk wel gehoorzamen....

Maar ook binnen het jodendom wordt homoseksualiteit gelukkig geaccepteerd---zij het stapsgewijs....
Dus dat opent nieuwe perspectieven
De meeste joden zijn trouwens atheïst; liberaal of humanist....en daar zal het sowieso geen problemen opleveren...

https://www.joodsamsterdam.nl/sjalhomo/
Bs"d

God vindt homoseksualiteit is een gruwel, en dat blijkt. Ze worden zwaar gestraft. Ze leven gemiddeld zo'n 20 jaar korter dan een normaal persoon, en in dat kortere leven komen allerlei pijnlijke ziektes bij hun op bezoek.

Zoiets wens je je ergste vijand niet toe.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Ja..hou nou maar op met je flauwekul..
Dat heb hier al vaker tentoongespreid.
Te samen met de visie van de chassidim en conservatieve christenen ....


Ouwe koek...die inmiddels beschimmeld en daardoor ziekmakend is
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Eliyahu »

callista schreef: 28 okt 2018, 13:50 Ja..hou nou maar op met je flauwekul..
Dat heb hier al vaker tentoongespreid.
Te samen met de visie van de chassidim en conservatieve christenen ....


Ouwe koek...die inmiddels beschimmeld en daardoor ziekmakend is
Bs"d

Als je je medemens liefhebt dan ga je hem niet vertellen dat homoseksualiteit normaal en gezond is, en een redelijk alternatief voor een normaal gezinsleven. Maar dan waarschuw je hem voor de gruwelen en de voortijdige dood die de homoseksueel te wachten staat.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Ophouden jij... :naughty: met iets wat je tijden geleden hier ook al meer dan uitgebreid hebt verkondigd.
Anders ga ik een TR indienen als je blijft doorgaan met dat geziek en dat verzieken van het topic van Mart,,,,,
Laatst gewijzigd door callista op 28 okt 2018, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 13:34

Bs"d

Voor zowel Joden als niet-Joden heeft God homoseksualiteit verboden.

Voor Joden is de straf voor mannelijke homoseksualiteit steniging, voor niet-Joden onthoofding.


http://tiny.cc/Pred-12-13
Het is maar net welke informatie je brengt. Wanneer je als Godsdienstwetenschapper volledig neutraal de in en outs van een geloofsleer bespreekt, heb ik op die zinnen niets tegen. Wanneer je het gaat brengen in de vorm van een persoonlijke geloofs-overtuiging dat zulke voorschriften anno 2018 quasi tot uitvoering gebracht zouden moeten worden, dan ben ik voor verwijdering van de inbreng door de moderatoren. Wanneer God het werkelijk een gruwel vindt dan stenigt en onthoofdt hij zelve maar hier op aarde.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 13:00
Raymond B schreef: 28 okt 2018, 09:42 kan jij aantonen dat de Tenach over iets anders dan de Messias gaat?
Bs"d

Ja. Het gaat over God en Israel.

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, is ÉÉN!!!"

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9
Heel Goed Eli, ik heb ook nooit beweerd of gezegd dat er een andere God is behavle JHWH.
Er is ook maar 1 redder dat is JHWH.
en Hij Heeft omdat Hij niet door zondige mensen kan worden gezien een menselijk lichaam aangenomen.
Beter bekend als Yeshua precies zoals Zijn naam dan zegt JHWH die redt.
EN dat Hij in meerdere 'vormen' komt kan je ook al in de shema zien, Yehovah als de goden en als unit
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Eliyahu zegt eerlijk hoe religieuze joden denken, geen reden om hem daarvoor te bannen. Beschouw het liever als een waarschuwing voor het jodendom.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 28 okt 2018, 14:03 Eliyahu zegt eerlijk hoe religieuze joden denken, geen reden om hem daarvoor te bannen. Beschouw het liever als een waarschuwing voor het jodendom.
Wie heeft het hier over bannen? :roll:
Ik ageer hiertegen zoals je kunt lezen.....dit kan niet...
Zg..het topic kapen met conservatieve dreigementen....en evangelisatiepogingen...
dit hele topic gaat zo naar de challemiezen
Laatst gewijzigd door callista op 28 okt 2018, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 13:34
HJW schreef: 28 okt 2018, 12:58
Eliyahu schreef: 28 okt 2018, 12:58 http://tinyurl.com/Lev-20-13
Vind jij dat homo's gestenigd moeten worden en roep je ook daartoe op ?
Bs"d

Voor zowel Joden als niet-Joden heeft God homoseksualiteit verboden.

Voor Joden is de straf voor mannelijke homoseksualiteit steniging, voor niet-Joden onthoofding.
Dus niet-joodse homo's zijn strafbaar voor orthodoxe joden? Wow!! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 28 okt 2018, 14:04
Piebe Paulusma schreef: 28 okt 2018, 14:03 Eliyahu zegt eerlijk hoe religieuze joden denken, geen reden om hem daarvoor te bannen. Beschouw het liever als een waarschuwing voor het jodendom.
Wie heeft het hier over bannen? :roll:
Ik ageer hiertegen zoals je kunt lezen.....dit kan niet...
Zg..het topic kapen met conservatieve dreigementen....
Nee, ik ben er wel blij mee. Eindelijk iemand die geen blad voor de mond neemt en echt vertelt hoe het jodendom denkt. Ik heb de popcorn al gepakt!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende