De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

coby schreef: 25 sep 2018, 10:46
Laat Ons mensen maken en Hij schiep hem naar Zijn beeld en hen naar hun beeld. Drieeenheid!!

26En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis

27En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem;
man en vrouw schiep Hij hen.

God heeft wel een vrouw. Israel.
De drie-eenheid wordt niet in de T'NaCH vermeld...dat maken christenen ervan om hun dogma te staven...
Dus dat ONS zal toch op wat anders moeten slaan dan op alleen maar mannelijke elementen....
Mensen naar ONS beeld...man EN vrouw schiep Hij hen...
Laatst gewijzigd door callista op 25 sep 2018, 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

callista schreef: 25 sep 2018, 11:00
coby schreef: 25 sep 2018, 10:46

God heeft wel een vrouw. Israel.
Nee. ..Israël wordt in de Bijbel Gods zoon genoemd en een zoon is geen vrouw...lijkt me
ook vrouw

He da's apart. Ik google altijd in het Engels. Jeremia 3

Return, O backsliding children,” says the Lord; “for I am married to you. I will take you, one from a city and two from a family, and I will bring you to Zion.” (Jer. Jer. 3:14)

14Keert weder, afkerige kinderen, luidt het woord des Heren, want Ik ben heer over u; Ik zal u nemen, één uit een stad en twee uit een geslacht, en u brengen te Sion,
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 25 sep 2018, 10:30 Maar Yeshua was en is de vervulling van Bijbelse profetie.
Opvallend dan dat Gods volk met de geschriften en de verwachtingen die God daar in gezet heft tot een heel andere conclusive gekomen is.
Het is dan ook een geheel nieuwe godsdienst geworden.

Paulus zat ook al met dat probleem dat hij er iets nieuws van maakte. Hij moet dan ook meerdere keren de noodgreep toepassen dat hij de nieuwe kennis van God heeft gekregen. Slordig van God om dat dan niet in de schriften te hebben gemeld.
Het verhaal van Jezus is er (deels) op geschreven om aansluiting te krijgen met teksten die achteraf tot profetie zijn gebombardeerd.
Zo is het geboorteverhaal niet historisch, maar een constructive achteraf. En dan kun je het verhaal zo schrijven dat het past bij hoe je het hebben wilt.
En daar prikten de joden dus doorheen.
En daar hebben ze goede argumenten voor.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 25 sep 2018, 10:46 Laat Ons mensen maken en Hij schiep hem naar Zijn beeld en hen naar hun beeld. Drieeenheid!!
De schrijvers geloofden helemaal niet in een drie-eenheid, dus dat kan de verklaring niet zijn.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

callista schreef: 25 sep 2018, 11:07
coby schreef: 25 sep 2018, 10:46
Laat Ons mensen maken en Hij schiep hem naar Zijn beeld en hen naar hun beeld. Drieeenheid!!

26En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis

27En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem;
man en vrouw schiep Hij hen.

God heeft wel een vrouw. Israel.
De drie-eenheid wordt niet in de T'NaCH vermeld...dat maken christenen ervan om hun dogma te staven...
Dus dat ONS zal toch op wat anders moeten slaan dan op alleen maar mannelijke elementen....
Mensen naar ONS beeld...man EN vrouw schiep Hij hen...
Als God tegen Zijn vrouw zei dat ze mensen gingen scheppen is wat raar. Die hadden ze dan gewoon kunnen krijgen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 25 sep 2018, 11:11
coby schreef: 25 sep 2018, 10:46 Laat Ons mensen maken en Hij schiep hem naar Zijn beeld en hen naar hun beeld. Drieeenheid!!
De schrijvers geloofden helemaal niet in een drie-eenheid, dus dat kan de verklaring niet zijn.
Jezus liet Zich al zien in het O.T. als de Engel des Heren die aanbeden werd en in wie Gods Naam was en die in de brandende braamstruik was en de Geest hadden ze ook. Ze noemden het alleen niet Drieeenheid.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 25 sep 2018, 11:17 Als God tegen Zijn vrouw zei dat ze mensen gingen scheppen is wat raar. Die hadden ze dan gewoon kunnen krijgen.
Tenzij het duidt op een meergodendom met daarin zowel goden als godinnen.
Zoals in die tijd gebruikelijk.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

HJW
Ik ben het met 1 ding eens.

Dat het merendeel van 1 stam (12 totaal) het Joodse volk een eigen religie maakte wat nu onder Judaisme wordt verstaan.
Waar zij hoofdzakelijk de talmoed volgen en niet de Bijbel.

Verder meld je dat Paulus iets nieuws maakte, wat was dat dan??
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

coby schreef: 25 sep 2018, 11:19
HJW schreef: 25 sep 2018, 11:11
coby schreef: 25 sep 2018, 10:46 Laat Ons mensen maken en Hij schiep hem naar Zijn beeld en hen naar hun beeld. Drieeenheid!!
De schrijvers geloofden helemaal niet in een drie-eenheid, dus dat kan de verklaring niet zijn.
Jezus liet Zich al zien in het O.T. als de Engel des Heren die aanbeden werd en in wie Gods Naam was en die in de brandende braamstruik was en de Geest hadden ze ook. Ze noemden het alleen niet Drieeenheid.
Dat heeft het christendom ervan gemaakt...ingevuld...dat staat nergens...
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 25 sep 2018, 11:19 Jezus liet Zich al zien in het O.T. als de Engel des Heren die aanbeden werd en in wie Gods Naam was en die in de brandende braamstruik was en de Geest hadden ze ook. Ze noemden het alleen niet Drieeenheid.
Je laat volledig christelijke theologie los op joodse teksten.
De joden geloofden niet en geloven niet in een drie-eenheid. Je gaat met teksten aan de haal.
Ze noemden het niet alleen geen drie-eenheid, ze wijzen de drie-eenheid volledig af. In strijd met monotheisme volgens hen.
Dus dat Jezus zich liet zien en aanbidden, en dat als onderdeel van God is niet wat er in de teksten staat. Dat is je eigen invulling, gebaseerd op latere theologie. die losstaat van de joodse.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 25 sep 2018, 11:20
coby schreef: 25 sep 2018, 11:17 Als God tegen Zijn vrouw zei dat ze mensen gingen scheppen is wat raar. Die hadden ze dan gewoon kunnen krijgen.
Tenzij het duidt op een meergodendom met daarin zowel goden als godinnen.
Zoals in die tijd gebruikelijk.
Een god en een godin moeten gewoon een kind kunnen krijgen, niet scheppen. Zelfs mensen kunnen dat.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 25 sep 2018, 11:23
coby schreef: 25 sep 2018, 11:19 Jezus liet Zich al zien in het O.T. als de Engel des Heren die aanbeden werd en in wie Gods Naam was en die in de brandende braamstruik was en de Geest hadden ze ook. Ze noemden het alleen niet Drieeenheid.
Je laat volledig christelijke theologie los op joodse teksten.
De joden geloofden niet en geloven niet in een drie-eenheid. Je gaat met teksten aan de haal.
Ze noemden het niet alleen geen drie-eenheid, ze wijzen de drie-eenheid volledig af. In strijd met monotheisme volgens hen.
Dus dat Jezus zich liet zien en aanbidden, en dat als onderdeel van God is niet wat er in de teksten staat. Dat is je eigen invulling, gebaseerd op latere theologie. die losstaat van de joodse.
Ik laat erop los dat het Jezus is maar de Geest en die Engel staan erin.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 25 sep 2018, 11:21 Dat het merendeel van 1 stam (12 totaal) het Joodse volk een eigen religie maakte wat nu onder Judaisme wordt verstaan.
Waar zij hoofdzakelijk de talmoed volgen en niet de Bijbel.
De joden hebben hun geschriften waar hun religie op gebaseerd is. Zij hebben hun geschriften geschreven.
Het christendom heeft er later een eigen religie van gemaakt,die niet gebaseerd is op de tenach. Je draait het om.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 25 sep 2018, 11:25 Een god en een godin moeten gewoon een kind kunnen krijgen, niet scheppen. Zelfs mensen kunnen dat.
Ze kunnen kinderen krijgen en scheppen. Ze hebben beide mogelijkheden en het staat ze toch vrij om naar eigen inzicht gebruik te mnaken van de mogelijkheden ?
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 25 sep 2018, 11:26 Ik laat erop los dat het Jezus is maar de Geest en die Engel staan erin.
Dan is er dus geen sprake van drie-eenheid in de tenach.
En dat kan ook niet.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

HJW,

Nu moet ik je toch weer gelijk geven.
Ook de kerken hebben van de Bijbel hun eigen religies gemaakt met regeltjes.
Maar nogmaals mijn autoriteit is de Bijbel en niet religie/kerk/Judaisme/ of andere menselijke verzinsel.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

HJW schreef: 25 sep 2018, 11:29
coby schreef: 25 sep 2018, 11:25 Een god en een godin moeten gewoon een kind kunnen krijgen, niet scheppen. Zelfs mensen kunnen dat.
Ze kunnen kinderen krijgen en scheppen. Ze hebben beide mogelijkheden en het staat ze toch vrij om naar eigen inzicht gebruik te mnaken van de mogelijkheden ?
Ja maar dat verzint een mens, want die denkt: ik en m'n vrouw krijgen een kind en alleen kan ik er geeneen krijgen, dus dan moet een god ook een vrouw hebben. En dan krijgt die god een vrouw maar kan ie er geen kinderen mee krijgen. Erg onlogisch.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

@ coby....naar ONS beeld en ONZE gelijkenis...man en vrouw...
Zo staat geschreven....
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 25 sep 2018, 11:31 Nu moet ik je toch weer gelijk geven.
Klinkt goed !! :clown:
Ook de kerken hebben van de Bijbel hun eigen religies gemaakt met regeltjes.
Maar nogmaals mijn autoriteit is de Bijbel en niet religie/kerk/Judaisme/ of andere menselijke verzinsel.
En zo heb jij ook je eigen religie gemaakt met eigen regeltjes.
En je beroept je op de bijbel als autoriteit, net als de rest.
Je bent gewoon één van de velen en niet uniek.
Gewoon weer de volgende eigen interpretatie. Is je goed recht, maar je bent met jouw "inzichten" niet verheven boven de rest.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

coby schreef: 25 sep 2018, 11:33 Ja maar dat verzint een mens, want die denkt: ik en m'n vrouw krijgen een kind en alleen kan ik er geeneen krijgen, dus dan moet een god ook een vrouw hebben. En dan krijgt die god een vrouw maar kan ie er geen kinderen mee krijgen. Erg onlogisch.
Nee, je draait het om. God staat tussen de goden en zegt: laat ons mensen scheppen naar ONS evenbeeld. En dat ONS houdt dan in dat er zowel mannen als vrouwen geschapen worden, aangezien er dan in die godenwereld zowel goden als godinnen zijn.
Valt prima binnen de gedachten die ook bij andere polytheistische godsdiensten voorkomen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Ik moet ineens denken aan een gesprek dat ik ooit had op Hoogh Catharijne met een Hare Krishna. Ik dacht altijd dat dat er een was, maar hij wilde me z'n boek verkopen en het bleken er twee, Hare en Krishna. Ik zei: Oh wat leuk! Het is een stelletje!
Maar dies terzijde.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 25 sep 2018, 11:35 @ coby....naar ONS beeld en ONZE gelijkenis...man en vrouw...
Zo staat geschreven....
Ja en daarom zijn orthodoxe joden natuurlijk allemaal onterecht monotheïst, ze hadden jou moeten raadplegen! Er staat ONS, dus is het polytheïsme! STOM, STOM, STOM! [/sarcasme]

Blijf je hier nou over doorzeuren?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

HJW

Net als ik spreek jij idd vanuit jouw overtuiging prima.
en dat je daarbij van alles aanhaalt ook goed.
Maar kon je nog aantonen waar je zo stellig van beweerde dat Paulus iets nieuws maakte??

Ik beweer namelijk (volgens de Bijbel natuurlijk) dat Paulus, een ex farizeeer, geleerd door een zeer geleerd en gerespecteerde GAmaliel, door en door bekend met de Torah daarom door JHWH werd ingezet, om niet alleen zijn eigen generatie Joden maar ook de toenmalige heidenen te bereiken.
En dat hij alleen maar op Yeshua wees als de beloofde Messias zoals de Torah dit aangaf.
Niet nieuw maar vervulling.

Dus ik ben zeer benieuwd naar jouw invulling
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 25 sep 2018, 12:03 HJW

Net als ik spreek jij idd vanuit jouw overtuiging prima.
en dat je daarbij van alles aanhaalt ook goed.
Maar kon je nog aantonen waar je zo stellig van beweerde dat Paulus iets nieuws maakte??

Ik beweer namelijk (volgens de Bijbel natuurlijk) dat Paulus, een ex farizeeer, geleerd door een zeer geleerd en gerespecteerde GAmaliel, door en door bekend met de Torah daarom door JHWH werd ingezet, om niet alleen zijn eigen generatie Joden maar ook de toenmalige heidenen te bereiken.
En dat hij alleen maar op Yeshua wees als de beloofde Messias zoals de Torah dit aangaf.
Niet nieuw maar vervulling.

Dus ik ben zeer benieuwd naar jouw invulling
Ik heb idd mijn overtuigingen. Dat zijn overigens geen absolute waarheden, maar gewoon mijn overtuigingen. Niet meer en niet minder.

Ik zal binnenkort wat teksten van Paulus opzoeken ter onderbouwing.
Daarop vooruitlopend ben je het toch met me eens dat het jodendom en christendom behoorlijk van elkaar verschillen ?
- kruisdood van Jezus en dat je daarin moet geloven
- gered worden door het juiste geloof aan te hangen
en zo nog wel een aantal punten
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Raymond B »

Daarop vooruitlopend ben je het toch met me eens dat het jodendom en christendom behoorlijk van elkaar verschillen ?
- kruisdood van Jezus en dat je daarin moet geloven
- gered worden door het juiste geloof aan te hangen
en zo nog wel een aantal punten

commentaar op bovenstaand;
Ja de twee religies verschillen compleet.
Maar wat Yeshua liet zien, wat het Nieuwe testament laat zien is exact wat de Torah vande Messias die komen zou vermelde.

En voor een ieders info;
De zienswijze van tegenwoordige Judaisme en talmoed is pas na zo'n 600 jaar met de komst van Rashi overggegaan van wel geloven in oa Jesaja teksten
die spreken van Yeshua, naar compleet negeren.
Waarom? omdat de toenmalige 'kerk' alles deed om de Torah en het Joodse volk weg te cijferen.
Het was een logische gevolg en ik begrijp heel goed de beslissingen van de toenmalige rabijnen, alleen waren ze fout door de schriften aan te passen en de talmoed boven de Torah te stellen.