De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Callista heeft duidelijk een voorkeur voor de joodse religie, maar als ze apart van de mannen moet zitten in de synagoge net als destijds in de gereformeerde kerk hoor ik haar nog wel eens.

Even ter verduidelijking: de autoriteit die Mart aan het OT toekent, die ken ik toe aan het NT. En zelfs nog veel meer, aangezien Mart niet gelooft en ik wel. Dus een opmerking van Callista dat de Tenach gelijk heeft en het NT niet, leg ik dan ook ter kennisgeving naast me neer en wijs haar er op dat joodse vrouwen horen te zwijgen als mannen praten over religie. Ja, dat staat ook de Tenach hoor. En die heeft toch gelijk?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

peda schreef: 07 sep 2018, 10:36
callista schreef: 07 sep 2018, 10:10
Piebe Paulusma schreef: 07 sep 2018, 09:46
Het maakt niet uit of er staat jonge vrouw of maagd, zolang maar duidelijk is dat de jonge vrouw maagd was toen Jezus geboren werd.
Dat maakt wel uit, aangezien die tekst..Jesaja 7:1 en verder--- niet over Jezus kan gaan of over iemand die nog ver in de toekomst geboren zal worden en dan wel uit een maagd.
Het slaat op het teken aan koning Achaz en ging in vervulling bij de geboorte van Hizkia, die later koning werd...29 jaar lang ...dus in DIE tijd...
Jesaja 7:14 Daarom zal de Here zelf u een teken geven: Zie, de jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuel geven. 15 Boter en honig zal hij eten, zodra hij het kwade weet te verwerpen en het goede te verkiezen.
Als ik er naast zit word ik graag gecorrigeerd door Mart...
Het punt is of je het N T ziet als voortgaande Openbaring of juist niet. Het N T zien als voortgaande Openbaring, plaatst de Tenach verzen in een nieuw en ander daglicht. Dan is het teken aan koning Achaz in zijn tijd tevens de voorafschaduwing van de belangrijke komst van Jezus. Voortgaande Openbaring of juist geen voortgaande Openbaring "'that is the question"'. De christenen hebben de voortgaande Openbaring als Bron voor hun geloof, terwijl voor het mainstream jodendom, de Openbaring gestopt is met het laatste boek van zeg maar het O T . Totaal verschil van inzicht. Een compromis is onmogelijk, alleen veranderen van godsdienst en dat gebeurt nagenoeg nooit.
Om daar even op in te gaan, want wellicht is het wel off topic....zie ik het NT als een geheel andere godsdienst dan het OT.
Wat mij altijd heeft gestoord dat men daar het OT [T'NaCH] voor nodig had en wel dusdanig dat men de oorspronkelijke betekenis verdraaid heeft.....
En dan ook nog durven te zeggen dat de joden blind zijn.... :naughty:

Nou, die zijn verre van blind...dat heeft de geschiedenis wel bewezen.... :geek:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Dat is onzin, Callista, maar als jij het geloven wilt prima hoor!

En nog maar een keer: in jouw Tenach staat ook dat joden blind zijn. Zie eerdere bericht voor teksten.
Laatst gewijzigd door Piebe Paulusma op 07 sep 2018, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 07 sep 2018, 10:44 Callista heeft duidelijk een voorkeur voor de joodse religie, maar als ze apart van de mannen moet zitten in de synagoge net als destijds in de gereformeerde kerk hoor ik haar nog wel eens.

Even ter verduidelijking: de autoriteit die Mart aan het OT toekent, die ken ik toe aan het NT. En zelfs nog veel meer, aangezien Mart niet gelooft en ik wel. Dus een opmerking van Callista dat de Tenach gelijk heeft en het NT niet, leg ik dan ook ter kennisgeving naast me neer en wijs haar er op dat joodse vrouwen horen te zwijgen als mannen praten over religie. Ja, dat staat ook de Tenach hoor. En die heeft toch gelijk?
Wanneer christenen zoveel aanzien egven aan het NT zoals je nu beweert dan zou je ook woordelijk moeten opvolgen hetgeen de Schrift (in NT zegt) t.a.v. vrouwen en dat is OOK dat ze hun mond moeten houden in de Gemeente. Dus in de christelijke gemeente die het Woord van G'd in de Schrift wel rechtsnijdt, zou callista zich ook niet thuis kunenn voelen vanwege de positie van de vrouw.

34 Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt.
35 En als zij iets willen leren, laten zij dat dan thuis aan hun eigen man vragen. Het is immers schandelijk voor vrouwen om in de gemeente te spreken.

1 Korinthe 14 (NT)

Merk op dat Paulus hier fijntjes wijst op de Joodse Wet van G'd, zoals OOK de Wet zegt, gewoon geldig wat er in het OT staat. :)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

callista schreef: 07 sep 2018, 10:48
En dan ook nog durven te zeggen dat de joden blind zijn.... :naughty:
Het verschil tussenblind en verblind is hier van groot belang.
Het is een bescherming die G'd tav Zijn Uitverkoren Joodse Volk Israel heeft opgelegd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 07 sep 2018, 10:44 Callista heeft duidelijk een voorkeur voor de joodse religie, maar als ze apart van de mannen moet zitten in de synagoge net als destijds in de gereformeerde kerk hoor ik haar nog wel eens.

Even ter verduidelijking: de autoriteit die Mart aan het OT toekent, die ken ik toe aan het NT. En zelfs nog veel meer, aangezien Mart niet gelooft en ik wel. Dus een opmerking van Callista dat de Tenach gelijk heeft en het NT niet, leg ik dan ook ter kennisgeving naast me neer en wijs haar er op dat joodse vrouwen horen te zwijgen als mannen praten over religie. Ja, dat staat ook de Tenach hoor. En die heeft toch gelijk?
Klopt niet.....ik ben niet gelovig...dus geen theïst.
Het gaat er mij om uit te zoeken wat er staat en waar het staat en waarom het daar staat en wat de betekenis daarvan is.
En hoe men tot die conclusie is gekomen.
Niet meer en niet minder.
En trouwens zijn de meeste joden seculier, liberaal of atheïst....
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

callista schreef: 07 sep 2018, 10:54 Klopt niet.....ik ben niet gelovig...dus geen theïst.
Het gaat er mij om uit te zoeken wat er staat en waar het staat en waarom het daar staat en wat de betekenis daarvan is.
En hoe men tot die conclusie is gekomen.
Niet meer en niet minder.
En trouwens zijn de meeste joden seculier, liberaal of atheïst....
Het aandeel Joodse gelovigen in ISrael en de wereldwijd is vele malen groter dan het aantal christenen in Nederland.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

ericjan schreef: 07 sep 2018, 10:53
callista schreef: 07 sep 2018, 10:48
En dan ook nog durven te zeggen dat de joden blind zijn.... :naughty:
Het verschil tussenblind en verblind is hier van groot belang.
Het is een bescherming die G'd tav Zijn Uitverkoren Joodse Volk Israel heeft opgelegd.
En dan nog is het een belediging...terwijl ik het eigenlijk ervaar als een krampachtige poging om daardoor zelf het gelijk aan je eigen kant te krijgen.
Komt niet zo slim over en tevens veroordelend...
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

ericjan schreef: 07 sep 2018, 10:57
callista schreef: 07 sep 2018, 10:54 Klopt niet.....ik ben niet gelovig...dus geen theïst.
Het gaat er mij om uit te zoeken wat er staat en waar het staat en waarom het daar staat en wat de betekenis daarvan is.
En hoe men tot die conclusie is gekomen.
Niet meer en niet minder.
En trouwens zijn de meeste joden seculier, liberaal of atheïst....
Het aandeel Joodse gelovigen in ISrael en de wereldwijd is vele malen groter dan het aantal christenen in Nederland.
Geef even een link of bron.....en hoe je dat precies bedoelt...
Lijkt mij ook een vreemde vergelijking omdat Nederland al veel kleiner is natuurlijk.
Dus kom maar met een statistiek...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef: 07 sep 2018, 10:52 Wanneer christenen zoveel aanzien egven aan het NT zoals je nu beweert dan zou je ook woordelijk moeten opvolgen hetgeen de Schrift (in NT zegt) t.a.v. vrouwen en dat is OOK dat ze hun mond moeten houden in de Gemeente. Dus in de christelijke gemeente die het Woord van G'd in de Schrift wel rechtsnijdt, zou callista zich ook niet thuis kunenn voelen vanwege de positie van de vrouw.
Wat ik heb gezegd is dat ik meer gezag toeken aan het NT dan aan het OT, maar ik bezie e.e.a. wel in zijn tijd en context. Dat Paulus leerde dat alle vrouwen moeten zwijgen in alle gemeenten is een kwalijke interpretatie, want Priscilla was een medewerker van de apostel en zou weinig nut hebben bij de verkondiging van het evangelie als ze haar kaken op elkaar moest houden.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 07 sep 2018, 10:54
Piebe Paulusma schreef: 07 sep 2018, 10:44 Callista heeft duidelijk een voorkeur voor de joodse religie, maar als ze apart van de mannen moet zitten in de synagoge net als destijds in de gereformeerde kerk hoor ik haar nog wel eens.

Even ter verduidelijking: de autoriteit die Mart aan het OT toekent, die ken ik toe aan het NT. En zelfs nog veel meer, aangezien Mart niet gelooft en ik wel. Dus een opmerking van Callista dat de Tenach gelijk heeft en het NT niet, leg ik dan ook ter kennisgeving naast me neer en wijs haar er op dat joodse vrouwen horen te zwijgen als mannen praten over religie. Ja, dat staat ook de Tenach hoor. En die heeft toch gelijk?
Klopt niet.....ik ben niet gelovig...dus geen theïst.
Het gaat er mij om uit te zoeken wat er staat en waar het staat en waarom het daar staat en wat de betekenis daarvan is.
En hoe men tot die conclusie is gekomen.
Niet meer en niet minder.
En trouwens zijn de meeste joden seculier, liberaal of atheïst....
Dat jij je kwaad maakt over het feit dat het NT de joden beticht van blindheid neigt naar willekeur, want dat staat ook in het OT en ook beticht Flavius Josephus hen van blindheid. Leg me dan eens uit waarom je je daar niet eveneens kwaad over maakt? Nu zeg je eigenlijk dat het NT antisemitisch is, terwijl dat niet de enige bron is en ook door joden geschreven is. Je zit jezelf lelijk in de weg.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Het gaat volgens mij in dit topic over de visie op de messias in de T'NaCh en hoe deze gezien wordt in het NT, die zich daarbij baseert op het OT qua teksten...en of die overeenkomst er wel is..of dat die uitleg klopt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 07 sep 2018, 11:06 Het gaat volgens mij in dit topic over de visie op de messias in de T'NaCh en hoe deze gezien wordt in het NT, die zich daarbij baseert op het OT qua teksten...en of die overeenkomst er wel is..of dat die uitleg klopt.
Nou, in die Tenach staat dat joden blind zijn, klopt dat of klopt dat niet?

Maak het hart dezes volks vet en maak hun oren zwaar en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze. (Jes 6,10)

Dit gaat over de Christus.

Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze. (Mat 13,15)

Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze. (Hand 8,27)
Laatst gewijzigd door Piebe Paulusma op 07 sep 2018, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 07 sep 2018, 10:44
Even ter verduidelijking: de autoriteit die Mart aan het OT toekent, die ken ik toe aan het NT. En zelfs nog veel meer, aangezien Mart niet gelooft en ik wel.
Zulke opmerkingen..die ik hier al eerder gehoord heb...kunnen beter achterwege blijven en zijn alleen maar een teken van zwakte...en een discussiestopper.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Martha »

Wie hier wérkelijk aan vervangingsleer doen, zijn degenen die in de voorzegging van de komst van de Heer Jezus Christus in Jesaja 52, 13-15 en 53 vervangen door het land Israël en het Joodse volk. Sommigen noemen zich nog christen ook.

Helaas voor diegenen, u kunt geen jood en christen tegelijk zijn. In Christus is er geen onderscheid tussen jood of griek, tussen Jood en Goyim. In Christus is er in die zin dan ook geen uitverkoren volk. En Christus is ook geen vijand van "de" "Palestijnen", wat ik de heer Eric Jan ergens zag impliceren. Ieder mens kan ongeacht zijn genetische afkomst in Christus vrijmoedig tot God de Vader gaan. Het Doel is niet de wegvaging van welk volk dan ook, maar de redding van ieder mens. Ongeacht afkomst.
Laatst gewijzigd door Martha op 07 sep 2018, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 07 sep 2018, 11:12
Piebe Paulusma schreef: 07 sep 2018, 10:44
Even ter verduidelijking: de autoriteit die Mart aan het OT toekent, die ken ik toe aan het NT. En zelfs nog veel meer, aangezien Mart niet gelooft en ik wel.
Zulke opmerkingen..die ik hier al eerder gehoord heb...kunnen beter achterwege blijven en zijn alleen maar een teken van zwakte...en een discussiestopper.
De opmerking was niet bedoeld als waardeoordeel, maar zo laat jij het nu wel klinken. Erg venijnig van je.

En wat betreft zwakte, kracht wordt in zwakheid volbracht.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

On topic maar weer.

De volgende profetie gaat over de Christus en is duidelijk vervuld in de eerste eeuw:

Maak het hart dezes volks vet en maak hun oren zwaar en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze. (Jes 6,10)

De NT schrijvers halen het citaat tweemaal aan om te benadrukken dat het in die dagen vervuld werd (Luk 21,22) en merk op dat ze uit de Septuaginta hebben geciteerd.

Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze. (Mat 13,15)

Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze. (Hand 8,27)

Nogmaals: als het niet gewaardeerd wordt dat ik het NT gebruik ben ik van harte bereid me terug te trekken uit de discussie.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 07 sep 2018, 11:10
callista schreef: 07 sep 2018, 11:06 Het gaat volgens mij in dit topic over de visie op de messias in de T'NaCh en hoe deze gezien wordt in het NT, die zich daarbij baseert op het OT qua teksten...en of die overeenkomst er wel is..of dat die uitleg klopt.
Nou, in die Tenach staat dat joden blind zijn, klopt dat of klopt dat niet?
Dat klopt inderdaad, maar hoe graag sommige christenen erin ook een reden denken te zien om Israel te bespotten daarmee, het is HUN zegen:

Zoals weer in Jesaja 43:
8 Laat het volk dat blind is, al heeft het ogen,
en de doven, al hebben zij oren, uittrekken.


Dat lijkt heftig als je het er zo uitneemt zonder de rest, maar ervoor staan prachtige Liefdes verklaringen van G'd aan Israel.

5 Wees niet bevreesd, want Ik ben met u.
Vanwaar de zon opkomt, zal Ik uw nageslacht halen
en vanwaar zij ondergaat zal Ik u bijeenbrengen.
6 Ik zal zeggen tegen het noorden: Geef!
En tegen het zuiden: Weerhoud niet!
Breng Mijn zonen van ver,
en Mijn dochters van het einde der aarde.
7 Ieder die genoemd is naar Mijn Naam,
die heb Ik tot Mijn eer geschapen, die heb Ik geformeerd, ja, die heb Ik gemaakt.


Joden worden door G'd ZIjn zonen en dochters genoemd. (6)
Joden zijn het volk Israel, genoemd naar de G'd van Israel. (7)
Joden zijn persoonlijk tot EER VAN G'D geschapen, G'd heeft Joden voorbestemd Jood te zijn (7)

Het gaat verder ook:
10 U bent Mijn getuigen, spreekt de HEERE,
en Mijn dienaar die Ik verkozen heb,
opdat u het weet en Mij gelooft,
en begrijpt dat Ik Dezelfde ben:
vóór Mij is er geen God geformeerd
en na Mij zal er geen zijn.
11 Ik, Ik ben de HEERE,
buiten Mij is er geen Heiland.
12 Ík heb verkondigd en Ik heb verlost, en Ik heb het doen horen,
en er was geen vreemde god onder u.
U bent Mijn getuigen, spreekt de HEERE,
dat Ik God ben.


Israel is G'd Zijn getuige, Zijn dienaar, omdat ze in Hem geloven! (10)
G'd zegt dat er voor Israel BUITEN Hem GEEN Heiland is. (11)
G'd Zelf zal israel verlossen (12)

14 Zo zegt de HEERE,
uw Verlosser, de Heilige van Israël:
Ter wille van u heb Ik iemand naar Babel gezonden
en Ik heb hen allen vluchtend doen afdalen,
namelijk de Chaldeeën, in de schepen waarover zij voorheen juichten.
15 Ik ben de HEERE, uw Heilige,
de Schepper van Israël, uw Koning.


G'd zegt dat Hij Zelf de Verlosser van Israel zal zijn. (14)
G'd zegt dat Hij de Heilige van Israel is, hun Schepper en hun Koning !

Dus juist in Zijn Liefde heeft G'd Israel verblind voor het evangelie om Zijn Eeuiwge Verbond welke Hij in een Eed heeft gezworen aan Isaac en Jacob na te gaan komen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Beste Ericjan, wat bij jou maar niet landen wil is dat de eerste christenen allemaal joden waren. Het onderscheid dat jij maakt was er nog niet toen de profeten vervuld werden. De christenen waren allemaal Israëlieten.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 07 sep 2018, 11:25 On topic maar weer.

De volgende profetie gaat over de Christus en is duidelijk vervuld in de eerste eeuw:

Maak het hart dezes volks vet en maak hun oren zwaar en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere, en Hij het geneze. (Jes 6,10)

De NT schrijvers halen het citaat tweemaal aan om te benadrukken dat het in die dagen vervuld werd (Luk 21,22) en merk op dat ze uit de Septuaginta hebben geciteerd.

Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze. (Mat 13,15)

Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze. (Hand 8,27)

Nogmaals: als het niet gewaardeerd wordt dat ik het NT gebruik ben ik van harte bereid me terug te trekken uit de discussie.
Zoals gewend worden zaken weggelaten die je niet uitkomen:
Want notabe het NT zegt daarover?
7 Wat dan? Wat Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard,
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.
9 En David zegt: Laat hun tafel voor hen worden tot een strik, tot een valkuil, tot een struikelblok en tot vergelding.
10 Laat hun ogen verduisterd worden, zodat zij niet zien en maak hun rug voor altijd krom.
11 Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en hun verlies rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!


De tijdelijke val tov het evanglie zoals G'd het wil, zal israel straks tot een Zegen zijn !

Het zal mij dan ook niet verbazen dat wanneer straks Christus als de langverwachte Messias wederkomt naar Israel Jeruzalem, dat vele christenen worden afgewezen ondanks dat ze vroom HEERE HEERE roepen. Vanwege het feit dat hun olie resever voor hun lamp opgeraakt is. De Schrift waarschuwt ervoor. Dat deze afgewezen christenen (Israel vijanden) leidzaam moeten toezien hoe G'd al Zijn Eeuiwge Beloften tan aanzien van Israel nakomt en hen zegent zoals voorzegt in de Schrift.

In het beste geval schenkt G'd deze christenen in Christus toch hun genade, maar Zijn zegen zullen ze nooit ervaren in hun levens.
Want G'd heeft het recht om te houden van wie Hij wil en te haten wie Hij wil.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 07 sep 2018, 11:36 Beste Ericjan, wat bij jou maar niet landen wil is dat de eerste christenen allemaal joden waren. Het onderscheid dat jij maakt was er nog niet toen de profeten vervuld werden. De christenen waren allemaal Israëlieten.
Deze vervangingsleer-excuus was mij al bekend Piebe, het is alleen niet bijbels.
De hele Schrift door wordt gebruik gemaakt van de namen Israelieten als Joden, zowel OT als NT voor G'd Zijn volk Israel.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

callista schreef: 07 sep 2018, 11:06 Het gaat volgens mij in dit topic over de visie op de messias in de T'NaCh en hoe deze gezien wordt in het NT, die zich daarbij baseert op het OT qua teksten...en of die overeenkomst er wel is..of dat die uitleg klopt.
Hoewel het christendom een aparte godsdienst is, is het N T niet los te koppelen van het O T, de geloofsgeschiedenis van het Joodse Volk. Het N T ( de vroege Jezusbeweging ) is niet bij nul begonnen, maar is voor de volle 100% een voortzetting van de oude Joodse geloofsgedachten. Nieuw is o.m. dat in het N T de heidenvolken ( onder voorwaarde van acceptatie van het kruisoffer ) ook deel kunnen hebben aan het Heil, wat in het O T niet uitgewerkt is. Het christendom gaat dus anders om met een flink aantal Tenach teksten en die andere omgang wordt aangestuurd vanuit de voortgaande Openbaring. Verzen die in het O T een lokale en tijdgebonden betekenis hebben, kunnen voor de christen tevens een voorafschaduwing betekenen van datgene dat in de veel latere Jezustijd ""werkelijkheid"" is geworden. Wanneer je dit niet meeneemt in je overweging blijft het volledig langs elkaar heen praten. Of de christelijke godsdienst of de eerdere Joodse godsdienst berusten op een bovennatuurlijke Waarheid is natuurlijk een tweede, maar die belangrijke vraag is hier off topic in mijn optiek.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Ik zie dat de discussie weer alle kanten op is gegaan.

Allereerst betreffende Jesaja 7:14 en de NT claim dat deze passage als bewijstekst zou gelden dat het een vrouw betreft die zonder geslachtsdaad zwanger werd, zoals Lukas stelt.

Het is reeds bekend dat er expliciet wordt gesproken over een עלמה (almah) wat ''jonge vrouw'' betekent en niet zozeer over een maagd. Met die tekst is aantoonbaar niet geknoeid (zoals de schrijver uit de link van Piebe scheen te suggereren) aangezien het woord al in de Dode Zeerollen van ver voor het Christendom staat vermeld (en tevens werd de vertaling ''jonge vrouw'' door de kerkvaders Origenes en Hieronymus bevestigd) en wordt daarnaast eveneens vermeld door de Targoemiem.

Zoals we gezien hadden in de discussie over het grote verschil tussen het woord אָדוֹן (aardse meneer) en יהוה (God) die beide in het Grieks met hetzelfde woord κυριος werden vertaald, waardoor je ineens kunt zeggen dat het in beide gevallen God betreft, wat tegen de Hebreeuwse tekst ingaat waarop deze vertaling is gebaseerd, zo vindt datzelfde telkens weer plaats. Ook betreffende Jesaja 7:14 heeft het NT aantoonbaar het Hebreeuwse bronwoord עלמה, wat ''jonge vrouw'' betekent. Dit woord is in het Grieks met het woord παρθενος, vertaald, wat ''jonge vrouw'' kan betekenen (de LXX laat bijv. in Genesis 34:3 zien dat Dinah, na te zijn verkracht door Sj'chem nog παρθενος wordt genoemd), maar vooral eveneens de betekenis ''maagd'' kan krijgen. Pas door de vertaling in het Grieks werd de deur geopend voor het NT om te suggereren dat Jesaja 7:14 over een maagd gaat. Nergens wordt hier beweerd door de Christenen met de tekst te zijn geknoeid. Desondanks kan met zekerheid worden gesteld dat uit Jesaja 7:14 niet blijkt dat het een vrouw betreft die zonder geslachtsdaad zwanger werd, zoals Lukas stelt.

Eveneens was de profetie reeds vervuld in de T'NaCH tijdens dagen van het koningschap van Rezin en Pekah, wat veel Christenen laat beweren dat het daarom een 'dubbelprofetie' betreft; een concept dat helemaal niet in de T'NaCH voorkomt.
Piebe Paulusma schreef: 07 sep 2018, 11:05 Dat jij je kwaad maakt over het feit dat het NT de joden beticht van blindheid neigt naar willekeur, want dat staat ook in het OT.
En de T'NaCH geeft geen reden aan te nemen dat dit slaat op het gegeven dat Joden niet in Jezus geloven. Zowel, toon dat maar aan dan. Daar gaat dit topic immers over.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door coby »

Mart schreef: 07 sep 2018, 11:52 Ik zie dat de discussie weer alle kanten op is gegaan.
Ik wou het nog even over de pyramides hebben. Dat klopt niet hoor, die eentjes die in de Masoretische tekst missen, zodat hoe heet ie Melchisedek is. https://www.youtube.com/watch?v=VI1yRTC6kGE&t=35s

Okay, on topic dan maar weer.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Martha schreef: 07 sep 2018, 11:16 Wie hier wérkelijk aan vervangingsleer doen, zijn degenen die in de voorzegging van de komst van de Heer Jezus Christus in Jesaja 52, 13-15 en 53 vervangen door het land Israël en het Joodse volk.
Prachtig Martha, je bent ontopic :flower1:. Het NT claimt inderdaad dat 52:13-15 en Jesaja 53 over de messias zouden gaan. Zou je me kunnen zeggen waar uit de T'NaCH blijkt dat het hier inderdaad de messias zou betreffen?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)