De messias van de T'NaCH

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 08 mei 2021, 12:25 Je vindt toch dat je gelijk heb,nou dan is het einde discussie.
Zou jij - of een andere christen - wellicht eens kunnen laten zien wat de T'NaCH over de masjiach zegt alvorens plompverloren Jezus tot masjiach te bombarderen en te zeggen dat Hosjea 11:1, Psalm 22, Jesaja 53, Jesaja 7:14, etc. dus over de masjiach gaan?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Snelheid »

Mart schreef: 08 mei 2021, 13:11
Snelheid schreef: 08 mei 2021, 12:25 Je vindt toch dat je gelijk heb,nou dan is het einde discussie.
Zou jij - of een andere christen - wellicht eens kunnen laten zien wat de T'NaCH over de masjiach zegt alvorens plompverloren Jezus tot masjiach te bombarderen en te zeggen dat Hosjea 11:1, Psalm 22, Jesaja 53, Jesaja 7:14, etc. dus over de masjiach gaan?
Jij vindt dat je bij voorbaat gelijk hebt,als je dat vindt is helemaal jou zaak maar dat is dan altijd het einde van een discussie,want jij weet het alleen maar tja ,dan is het einde verhaal,jammer maar het is niet anders.

Voorts aan bijbelteksten plukken doen wij niet aan mee daar het daar te Heilig voor is,voorts is het een zwaktebod.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Bastiaan73 »

Nou laat ik dan toch maar stellig beweren dat volgens mij Jesaja 61:1-3 een profetie is over Jezus Christus.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Bastiaan73 schreef: 08 mei 2021, 13:22 Nou laat ik dan toch maar stellig beweren dat volgens mij Jesaja 61:1-3 een profetie is over Jezus Christus.
Als gezegd, is het vrij bekend dat koningen, hogepriesters en profeten werden gezalfd (zie ook 1 Koningen 19:16). Het Targoem Jonathan leest zelfs:
Jesaja 61:1 schreef:אֲמַר נְבִיָא רוּחַ נְבוּאָה מִן קֳדָם יְיָ אֱלֹהִים עֲלַי חֲלַף דְרַבֵּי יָתִי יְיָ לְבַשָׂרָא עִנְוְתָנַיָא שַׁלְחַנִי לְתַקָפָא לִתְבִירֵי לִבָּא לְמִקְרֵי לְדִשְׁבַן חֵירוּ וְלִדְאֲסִירִין אִתְגְלוּ לְנֵיהוֹר:

De profeet zei: de geest van profetie van vóór de tegenwoordigheid van JHWH God rust op mij; omdat JHWH mij heeft gezalfd om de zachtmoedigen goed nieuws te brengen; Hij heeft mij gestuurd om de gebrokenen van hart te versterken, om vrijgevig te verkondigen aan de gevangenen te verschijnen in het licht.
Indien de profeet iets over zichzelf zegt, zelfs in de eerste persoon - ik/mij -, waaruit moet dan blijken dat dit desondanks over de masjiach zou moeten gaan? Omdat het christelijke Testament dat suggereert? Indien jij denkt dat hier de messias bedoeld wordt, zou je dat dan aan kunnen tonen? Als eveneens gezegd, is het enige dat de T'NaCH zegt, dat in 'achariet haJamiem een leider zal leven in de tijd dat de joden weer zijn verenigd, de Tempel van Ezechi'el zal zijn gebouwd en het wapengekletter definitief zal zijn gestopt.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Bastiaan73 »

Mart schreef: 08 mei 2021, 13:30
Bastiaan73 schreef: 08 mei 2021, 13:22 Nou laat ik dan toch maar stellig beweren dat volgens mij Jesaja 61:1-3 een profetie is over Jezus Christus.
Als gezegd, is het vrij bekend dat koningen, hogepriesters en profeten werden gezalfd (zie ook 1 Koningen 19:16). Het Targoem Jonathan leest zelfs:
Jesaja 61:1 schreef:אֲמַר נְבִיָא רוּחַ נְבוּאָה מִן קֳדָם יְיָ אֱלֹהִים עֲלַי חֲלַף דְרַבֵּי יָתִי יְיָ לְבַשָׂרָא עִנְוְתָנַיָא שַׁלְחַנִי לְתַקָפָא לִתְבִירֵי לִבָּא לְמִקְרֵי לְדִשְׁבַן חֵירוּ וְלִדְאֲסִירִין אִתְגְלוּ לְנֵיהוֹר:

De profeet zei: de geest van profetie van vóór de tegenwoordigheid van JHWH God rust op mij; omdat JHWH mij heeft gezalfd om de zachtmoedigen goed nieuws te brengen; Hij heeft mij gestuurd om de gebrokenen van hart te versterken, om vrijgevig te verkondigen aan de gevangenen te verschijnen in het licht.
Indien de profeet iets over zichzelf zegt, zelfs in de eerste persoon - ik/mij -, waaruit moet dan blijken dat dit desondanks over de masjiach zou moeten gaan? Omdat het christelijke Testament dat suggereert? Indien jij denkt dat hier de messias bedoeld wordt, zou je dat dan aan kunnen tonen? Als eveneens gezegd, is het enige dat de T'NaCH zegt, dat in 'achariet haJamiem een leider zal leven in de tijd dat de joden weer zijn verenigd, de Tempel van Ezechi'el zal zijn gebouwd en het wapengekletter definitief zal zijn gestopt.
Ik geloof dat het een profetie over Jezus Christus is.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Heel juist Bastiaan, terugvallen op geloof, maar nog sterker vind ik persoonlijk de positie wanneer de christen het topic van Mart verlaat en het N T open slaat. De Voortgaande Openbaring er bij halen, ga er maar aan staan om te bewijzen dat God in het N T de Persoon Jezus ( als Heilsbrenger ) niet heeft geOpenbaard. Dat lukt niet, naar mijn inschatting.
Laatst gewijzigd door peda op 08 mei 2021, 14:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Bastiaan73 schreef: 08 mei 2021, 13:50
Mart schreef: 08 mei 2021, 13:30
Bastiaan73 schreef: 08 mei 2021, 13:22 Nou laat ik dan toch maar stellig beweren dat volgens mij Jesaja 61:1-3 een profetie is over Jezus Christus.
Als gezegd, is het vrij bekend dat koningen, hogepriesters en profeten werden gezalfd (zie ook 1 Koningen 19:16). Het Targoem Jonathan leest zelfs:
Jesaja 61:1 schreef:אֲמַר נְבִיָא רוּחַ נְבוּאָה מִן קֳדָם יְיָ אֱלֹהִים עֲלַי חֲלַף דְרַבֵּי יָתִי יְיָ לְבַשָׂרָא עִנְוְתָנַיָא שַׁלְחַנִי לְתַקָפָא לִתְבִירֵי לִבָּא לְמִקְרֵי לְדִשְׁבַן חֵירוּ וְלִדְאֲסִירִין אִתְגְלוּ לְנֵיהוֹר:

De profeet zei: de geest van profetie van vóór de tegenwoordigheid van JHWH God rust op mij; omdat JHWH mij heeft gezalfd om de zachtmoedigen goed nieuws te brengen; Hij heeft mij gestuurd om de gebrokenen van hart te versterken, om vrijgevig te verkondigen aan de gevangenen te verschijnen in het licht.
Indien de profeet iets over zichzelf zegt, zelfs in de eerste persoon - ik/mij -, waaruit moet dan blijken dat dit desondanks over de masjiach zou moeten gaan? Omdat het christelijke Testament dat suggereert? Indien jij denkt dat hier de messias bedoeld wordt, zou je dat dan aan kunnen tonen? Als eveneens gezegd, is het enige dat de T'NaCH zegt, dat in 'achariet haJamiem een leider zal leven in de tijd dat de joden weer zijn verenigd, de Tempel van Ezechi'el zal zijn gebouwd en het wapengekletter definitief zal zijn gestopt.
Ik geloof dat het een profetie over Jezus Christus is.
Prima, daar ben je vrij in. Relevant voor dit topic is, of je kunt aantonen dat, indien de profeet iets over zichzelf zegt, zelfs in de eerste persoon - ik/mij -, daaruit desondanks moet blijken dat dit over de masjiach zou gaan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

peda schreef: 08 mei 2021, 13:59Ga er maar aan staan om te bewijzen dat God in het N T de Persoon Jezus ( als Heilsbrenger ) niet heeft geOpenbaard. Dat lukt niet, naar mijn inschatting.
Ga er maar aan staan om te bewijzen dat God zich in de Koran niet heeft geopenbaard. Ga er maar aan staan om te bewijzen dat God zich in het boek van Mormon niet heeft geopenbaard. Etc., etc., etc. Dat lukt niet, naar mijn inschatting. Het is altijd: wij van wc-eend adviseren wc-eend.

Dit topic gaat echter over de messias van de T'NaCH. Indien iemand mocht beweren dat dit Jezus zou zijn, ben ik benieuwd naar de argumenten vanuit de T'NaCH zelf en niet naar hetgeen het christelijke Testament, de Koran, het boek van Mormon, etc. over zichzélf beweren.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Mart,

Ik heb ook talloze malen gezegd dat ik daar onder jouw topic spelregels niet toe in staat ben en ik heb ook anderen nog niet gezien die het gelukt is. Dan had ik bijgeleerd. De christenen moeten wanneer zij de Heilsbrenger voor het spot-licht willen brengen uitwijken naar het N T, dan lukt het. Maar niemand wil luisteren. Het zij zo.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door callista »

Maar het NT heeft wel het OT nodig gehad om tot die conclusie te komen.
Er wordt zelfs gesproken over profetieën in het OT...met verwijzing naar Jezus in meerdere teksten...
Dus dan zou het daar ook te zien en te vinden moeten zijn.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Het mooie is, dat dit topic weer als vanouds volop in de aandacht staat, we al op 124 pagina's, 3084 postings en 126547 weergaves zitten en het eveneens reeds op andere christelijke fora onder de aandacht is gebracht. Dat alles stemt me tevreden :thumb1:
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

Mart schreef: 08 mei 2021, 14:24 Het mooie is, dat dit topic weer als vanouds volop in de aandacht staat, we al op 124 pagina's, 3084 postings en 126547 weergaves zitten en het eveneens reeds op andere christelijke fora onder de aandacht is gebracht. Dat alles stemt me tevreden :thumb1:
Ik ben ook wel een beetje jaloers. Ik heb ook een paar maal een topic op dit forum geopend en dan was het "" Tote Hose "" na nog geen 2 pagina's vol. Daarom ben ik gestopt met het openen van topics, bij voorbaat "' mislukking "". C'est la vie.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Snelheid »

peda schreef: 08 mei 2021, 14:34
Mart schreef: 08 mei 2021, 14:24 Het mooie is, dat dit topic weer als vanouds volop in de aandacht staat, we al op 124 pagina's, 3084 postings en 126547 weergaves zitten en het eveneens reeds op andere christelijke fora onder de aandacht is gebracht. Dat alles stemt me tevreden :thumb1:
Ik ben ook wel een beetje jaloers. Ik heb ook een paar maal een topic op dit forum geopend en dan was het "" Tote Hose "" na nog geen 2 pagina's vol. Daarom ben ik gestopt met het openen van topics, bij voorbaat "' mislukking "". C'est la vie.
Maar waarde @Peda waarom jaloers een draad met heel veel bladzijden wil nog niet zeggen kwaliteit of dat het zo is,eerder een welles nietes gebeuren,om daar nou jaloers op te zijn.Wij zouden zeggen blijf ook gewoon een draad starten en is er belangstelling voor nou des te beter. ;)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Bastiaan73 »

peda schreef: 08 mei 2021, 14:34
Mart schreef: 08 mei 2021, 14:24 Het mooie is, dat dit topic weer als vanouds volop in de aandacht staat, we al op 124 pagina's, 3084 postings en 126547 weergaves zitten en het eveneens reeds op andere christelijke fora onder de aandacht is gebracht. Dat alles stemt me tevreden :thumb1:
Ik ben ook wel een beetje jaloers. Ik heb ook een paar maal een topic op dit forum geopend en dan was het "" Tote Hose "" na nog geen 2 pagina's vol. Daarom ben ik gestopt met het openen van topics, bij voorbaat "' mislukking "". C'est la vie.
Ik wist niet dat het een wedstrijd was en het ook hier om kijkcijfers ging :D
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 08 mei 2021, 14:24 Het mooie is, dat dit topic weer als vanouds volop in de aandacht staat, we al op 124 pagina's, 3084 postings en 126547 weergaves zitten en het eveneens reeds op andere christelijke fora onder de aandacht is gebracht. Dat alles stemt me tevreden :thumb1:
En dan maar niet meer roepen dat joden niet evangeliseren, ouwe draaikont. ;)

Ik hoop dat je veel zieltjes wint want wij zijn ze liever kwijt dan rijk.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

callista schreef: 08 mei 2021, 14:18 Maar het NT heeft wel het OT nodig gehad om tot die conclusie te komen.
Er wordt zelfs gesproken over profetieën in het OT...met verwijzing naar Jezus in meerdere teksten...
Dus dan zou het daar ook te zien en te vinden moeten zijn.
Het NT herschudt een aantal Tenach vers kaarten en voegt er een groot aantal totaal nieuwe geloofskaarten aan toe. Het "' geloofskaartspel "" Blijde Boodschap rond Jezus de Heilsbrenger is een geheel ander geloofskaartspel als het Tenach kaartspel. De christelijke "' voorafschaduwing "' in de Tenach kan alleen begrepen worden met het N T open. De "' voorafschaduwing "" zie ik als het herschudden van een aantal Tenachgeloofskaarten. In die zin bouwt het N T inderdaad voort op een aantal eerdere Tenach teksten. Omdat de joden het NT niet openslaan, herschudden de joden de betreffende kaarten ook niet. Je ziet het in de eindeloze discussie bij dit topic. Voorafschaduwing zo roepen de christen ( gezien vanuit het N T ) geen voorafschaduwing, zo het antwoord van Mart ( zonder N T ). Het gaat maar door en waarom ook niet. Het Mart topic komt een proficiat toe, mij is zo'n overweldigende belangstelling nooit gelukt.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Snelheid »

Bastiaan73 schreef: 08 mei 2021, 14:43
peda schreef: 08 mei 2021, 14:34
Mart schreef: 08 mei 2021, 14:24 Het mooie is, dat dit topic weer als vanouds volop in de aandacht staat, we al op 124 pagina's, 3084 postings en 126547 weergaves zitten en het eveneens reeds op andere christelijke fora onder de aandacht is gebracht. Dat alles stemt me tevreden :thumb1:
Ik ben ook wel een beetje jaloers. Ik heb ook een paar maal een topic op dit forum geopend en dan was het "" Tote Hose "" na nog geen 2 pagina's vol. Daarom ben ik gestopt met het openen van topics, bij voorbaat "' mislukking "". C'est la vie.
Ik wist niet dat het een wedstrijd was en het ook hier om kijkcijfers ging :D
Kijkcijfers @ Bastiaan 73 daar draait alles om dat zou je toch moeten weten :lol: ;)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 08 mei 2021, 14:40 Maar waarde @Peda waarom jaloers?...
Bastiaan73 schreef: 08 mei 2021, 14:43 Ik wist niet dat het een wedstrijd was en het ook hier om kijkcijfers ging :D
Piebe Paulusma schreef: 08 mei 2021, 14:44 En dan maar niet meer roepen dat joden niet evangeliseren, ouwe draaikont. ;)

Ik hoop dat je veel zieltjes wint want wij zijn ze liever kwijt dan rijk.
Dank voor jullie bijdrage ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Snelheid »

Mart schreef: 08 mei 2021, 14:50
Snelheid schreef: 08 mei 2021, 14:40 Maar waarde @Peda waarom jaloers?...
Bastiaan73 schreef: 08 mei 2021, 14:43 Ik wist niet dat het een wedstrijd was en het ook hier om kijkcijfers ging :D
Piebe Paulusma schreef: 08 mei 2021, 14:44 En dan maar niet meer roepen dat joden niet evangeliseren, ouwe draaikont. ;)

Ik hoop dat je veel zieltjes wint want wij zijn ze liever kwijt dan rijk.
Dank voor jullie bijdrage ;)
Geen dank,wie schrijft die blijft :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Bastiaan73 »

Mart schreef: 08 mei 2021, 14:50
Snelheid schreef: 08 mei 2021, 14:40 Maar waarde @Peda waarom jaloers?...
Bastiaan73 schreef: 08 mei 2021, 14:43 Ik wist niet dat het een wedstrijd was en het ook hier om kijkcijfers ging :D
Piebe Paulusma schreef: 08 mei 2021, 14:44 En dan maar niet meer roepen dat joden niet evangeliseren, ouwe draaikont. ;)

Ik hoop dat je veel zieltjes wint want wij zijn ze liever kwijt dan rijk.
Dank voor jullie bijdrage ;)
Ik noem jou voortaan Smart.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart is een bijzonder man, hij gelooft niet maar verwacht wel de joodse Messias. Daarmee bevestigt hij zonder het zelf te weten wat Paulus al schreef, dat je namelijk geen geloof nodig hebt om het jodendom te praktiseren.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door peda »

ik heb wel vaker opgemerkt dat atheisten prima theologen kunnen zijn. Voor een aantal gelovigen onbegrijpelijk. Hoe kun je het op een goede wijze over God hebben terwijl je helemaal niet in God gelooft. Het antwoord is dat theologie Over God en geloof In God prima ontkoppeld kunnen worden. Een theoloog hoeft God helemaal niet persoonlijk te ervaren of de Stem van God horen, of de inwoning van de H Geest te hebben. Theologie is op een theoretische wijze omgaan met God. Intelligentie en interesse zijn gevraagd en enorm veel literatuur kennis. Interesse voor het "' begrip "' God, niet eens interesse voor God Zelve. Wie heeft een andere visie over een goede theoloog. Sorry Mart dat ik gebruik maak van het topic.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Bastiaan73 »

Theo loog maar Thea sprak de waarheid.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 08 mei 2021, 14:46
callista schreef: 08 mei 2021, 14:18 Maar het NT heeft wel het OT nodig gehad om tot die conclusie te komen.
Er wordt zelfs gesproken over profetieën in het OT...met verwijzing naar Jezus in meerdere teksten...
Dus dan zou het daar ook te zien en te vinden moeten zijn.
Het NT herschudt een aantal Tenach vers kaarten en voegt er een groot aantal totaal nieuwe geloofskaarten aan toe. Het "' geloofskaartspel "" Blijde Boodschap rond Jezus de Heilsbrenger is een geheel ander geloofskaartspel als het Tenach kaartspel. De christelijke "' voorafschaduwing "' in de Tenach kan alleen begrepen worden met het N T open. De "' voorafschaduwing "" zie ik als het herschudden van een aantal Tenachgeloofskaarten. In die zin bouwt het N T inderdaad voort op een aantal eerdere Tenach teksten. Omdat de joden het NT niet openslaan, herschudden de joden de betreffende kaarten ook niet. Je ziet het in de eindeloze discussie bij dit topic. Voorafschaduwing zo roepen de christen ( gezien vanuit het N T ) geen voorafschaduwing, zo het antwoord van Mart ( zonder N T ). Het gaat maar door en waarom ook niet. Het Mart topic komt een proficiat toe, mij is zo'n overweldigende belangstelling nooit gelukt.
Zoals ik al zei is er geen geloof nodig om het jodendom te praktiseren en er wordt ook niet met geloof naar het OT gekeken (Deut. 1:32). Verder stelde Jezus dat Mozes over hem geschreven heeft (Joh 5,46) en iets dat geschreven staat is toetsbaar (Deut. 18:18 en Jes. 34:16) ook zonder geloof.

En aangezien onze C zo ontzetten veel weet, kan ze jou vast wel vertellen over wie er in Deut. 18:18 geprofeteerd is. Let wel: als het jodendom geen voortgaande openbaring kent, dan kunnen de profeten ook nooit tot het hier en nu reiken (Luk 16,16) en moet die profeet dus wel Johannes de Doper zijn.

Groetjes uit Jeruzalem dat van boven is.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De messias van de T'NaCH

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 08 mei 2021, 15:41 ik heb wel vaker opgemerkt dat atheisten prima theologen kunnen zijn. Voor een aantal gelovigen onbegrijpelijk. Hoe kun je het op een goede wijze over God hebben terwijl je helemaal niet in God gelooft. Het antwoord is dat theologie Over God en geloof In God prima ontkoppeld kunnen worden. Een theoloog hoeft God helemaal niet persoonlijk te ervaren of de Stem van God horen, of de inwoning van de H Geest te hebben. Theologie is op een theoretische wijze omgaan met God. Intelligentie en interesse zijn gevraagd en enorm veel literatuur kennis. Interesse voor het "' begrip "' God, niet eens interesse voor God Zelve. Wie heeft een andere visie over een goede theoloog. Sorry Mart dat ik gebruik maak van het topic.
Ik schreef je al dat er geen geloof nodig is om het jodendom te praktiseren, maar een aanhanger van het jodendom die zich uitgeeft voor een atheïst schaamt zich voor diens religie. En een atheïst die wacht op een joodse messias is helemaal van het padje af. Dat soort idioterie heeft helemaal niks met theologie te maken, maar alles met schizofrenie. Straks ga je nog beweren dat C een theoloog is.

[modbreak Bonjour] Ik heb nu zoveel berichtten van jou gezien die negatief over Callista waren, dat ik niet eens meer een bericht wil zien die iets van die sfeer in zich heeft.
Ik overleg ook hierover met Trajecto.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende