Kunnen we de Gray Aliens aan?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Kunnen we de Gray Aliens aan?

Bericht door callista »

@Wim
Ik heb al eerder gezegd dat in discussies het verstandiger is om de algemeen gangbare betekenis van "religie" te bezigen....om verwarring te voorkomen.
Ik heb het idee---de indruk--- dat je door jouw gebruik van dat woord- in bredere zin-- bepaalde zaken wilt omzeilen.....
Maar daarmee ga je volgens mij toch de mist in...

Want er zijn er maar weinigen die zich houden aan de betekenis die jij eraan geeft...
Dus om kort te gaan....het werkt niet....
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Kunnen we de Gray Aliens aan?

Bericht door Wim Nusselder »

callista schreef: 22 nov 2018, 15:14de algemeen gangbare betekenis van "religie"
Misschien moet je dan een correctie plegen op wat daarover staat op Wikipedia?
Ik ben benieuwd hoe lang dat er blijft staan...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Kunnen we de Gray Aliens aan?

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef: 22 nov 2018, 11:54
Zolderworm schreef: 22 nov 2018, 10:59Ervaringen van verbondenheid met alles en iedereen zou ik niet per se religie noemen. Er zijn zeker mensen die verbondenheid met alles en iedereen propageren, die je niet gelovig kunt noemen. Het woord "religie" echter zou ik reserveren voor dat wat we normaliter onder religie verstaan. En dat is niet alleen maar een gevoel van verbondenheid met alles en iedereen. Van Dale is daar helder over.
de online Van Dale schreef:religie = geloofsleer, godsdienst
Wikipedia is informatiever, biedt meer ruimte voor mijn interpretatie (die teruggrijpt op de Latijnse oorsprong van het woord) en is daarmee niet in tegenspraak:
Wikipedia schreef:Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven.
Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit.
Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon.
Vaak ook wordt de term geloof gebruikt.
In monotheïstische religies wordt ook het specifiekere begrip godsdienst gebruikt (niet alleen geloven in God, maar Hem ook dienen).
In polytheïstische religies spreekt men daarentegen over een godendom (ook deze worden overigens vaak gediend, bijvoorbeeld door een offer).
Je mag me rekenen tot de religieuze kringen waarin de (op Wikipedia genoemde) etymologische interpretatie van Lactantius populair is.
De opvatting van de moderne taalwetenschap (die 'religie' afleidt van een Latijnse werkwoord voor 'verplichten') is echter ook best bruikbaar: mijn religieuze ervaring verplicht (of Roept) me om verbondenheid na te streven (eerder dan te 'propageren').
Je kunt ook een religieuze ervaring hebben die je roept om je terug te trekken in een grot en geen contact meer met je medemensen te hebben, of slechts mondjesmaat. Als je verbondenheid nastreeft met je mede-supporters van Feijenoord, kun je dan ook van religie spreken? En zo niet, waar ligt dan de grens? Ik vind het een verwatering van het begrip religie. Is de verbondenheid die de Hells Angels met elkaar voelen, ook religie? Ik kan er weinig mee.
En hoe kun je met elkaar, als hele mensheid, verbondenheid met elkaar te realiseren, in het geval het noodzakelijk zou zijn om samen te werken? Met de nadruk op realiseren. "Jongens, we worden aangevallen, dus we moeten nu eerst verbondenheid met elkaar realiseren." Want van nature voelen we die alomtegenwoordige verbondenheid niet, zoals het in de wereld nou eenmaal vaak het geval is. Het heeft allemaal iets kunstmatigs. Volgens mij gaat het niet werken.
Je moet gewoon met elkaar besluiten nemen om de Aarde te verdedigen. Dat gaat wel werken.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Kunnen we de Gray Aliens aan?

Bericht door Wim Nusselder »

Zolderworm schreef: 22 nov 2018, 18:16Je kunt ook een religieuze ervaring hebben die je roept om je terug te trekken in een grot en geen contact meer met je medemensen te hebben, of slechts mondjesmaat.
Noem eens een paar voorbeelden van mensen die dat -nu, in Nederland- zo ervaren?
Zolderworm schreef: 22 nov 2018, 18:16Als je verbondenheid nastreeft met je mede-supporters van Feijenoord, kun je dan ook van religie spreken?
Verbondenheid ervaren met sommigen tegen anderen is -historisch gezien- een achterhaalde vorm van religie en gegeven de beschikbaarheid van inclusievere vormen van religie hooguit een surrogaat.
Zolderworm schreef: 22 nov 2018, 18:16En hoe kun je met elkaar, als hele mensheid, verbondenheid met elkaar te realiseren, in het geval het noodzakelijk zou zijn om samen te werken? Met de nadruk op realiseren. "Jongens, we worden aangevallen, dus we moeten nu eerst verbondenheid met elkaar realiseren." Want van nature voelen we die alomtegenwoordige verbondenheid niet, zoals het in de wereld nou eenmaal vaak het geval is. Het heeft allemaal iets kunstmatigs. Volgens mij gaat het niet werken. Je moet gewoon met elkaar besluiten nemen om de Aarde te verdedigen. Dat gaat wel werken.
Zoogdieren voelen zich van nature zelfs over de grenzen van hun eigen soort heen met elkaar verbonden.
Groepsconcurrentie is eerder sociaal aangeleerd.
Met elkaar besluiten nemen om te doen wat gedaan moet worden (bijv. het akkoord van Parijs tegen klimaatverandering), uiteraard.
Dat wordt echter een stuk makkelijker zonder allerlei sociale tegenstellingen en sociale tegenstellingen ruim je uit de weg of maak je hanteerbaar door je je verwantschap en verbondenheid te realiseren (en door contacten te leggen waarin je die ervaart).
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Kunnen we de Gray Aliens aan?

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef: 23 nov 2018, 13:21
Zolderworm schreef: 22 nov 2018, 18:16Je kunt ook een religieuze ervaring hebben die je roept om je terug te trekken in een grot en geen contact meer met je medemensen te hebben, of slechts mondjesmaat.
Noem eens een paar voorbeelden van mensen die dat -nu, in Nederland- zo ervaren?
Rare vraag. Dit soort mensen vind je vooral in het Oosten.
Zolderworm schreef: 22 nov 2018, 18:16Als je verbondenheid nastreeft met je mede-supporters van Feijenoord, kun je dan ook van religie spreken?
Verbondenheid ervaren met sommigen tegen anderen is -historisch gezien- een achterhaalde vorm van religie en gegeven de beschikbaarheid van inclusievere vormen van religie hooguit een surrogaat.
Verbondenheid voelen tegen anderen is nog zeer wijd verbreid. Verbondenheid voelen met iedereen zie je alleen bij Wim Nusselder.
Zolderworm schreef: 22 nov 2018, 18:16En hoe kun je met elkaar, als hele mensheid, verbondenheid met elkaar te realiseren, in het geval het noodzakelijk zou zijn om samen te werken? Met de nadruk op realiseren. "Jongens, we worden aangevallen, dus we moeten nu eerst verbondenheid met elkaar realiseren." Want van nature voelen we die alomtegenwoordige verbondenheid niet, zoals het in de wereld nou eenmaal vaak het geval is. Het heeft allemaal iets kunstmatigs. Volgens mij gaat het niet werken. Je moet gewoon met elkaar besluiten nemen om de Aarde te verdedigen. Dat gaat wel werken.
Zoogdieren voelen zich van nature zelfs over de grenzen van hun eigen soort heen met elkaar verbonden.
Groepsconcurrentie is eerder sociaal aangeleerd.
Met elkaar besluiten nemen om te doen wat gedaan moet worden (bijv. het akkoord van Parijs tegen klimaatverandering), uiteraard.
Dat wordt echter een stuk makkelijker zonder allerlei sociale tegenstellingen en sociale tegenstellingen ruim je uit de weg of maak je hanteerbaar door je je verwantschap en verbondenheid te realiseren (en door contacten te leggen waarin je die ervaart).
Territoriumgedrag is genetisch bepaald. Bij dieren en bij de mens.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Kunnen we de Gray Aliens aan?

Bericht door Wim Nusselder »

Zolderworm schreef: 22 nov 2018, 18:16Je kunt ook een religieuze ervaring hebben die je roept om je terug te trekken in een grot en geen contact meer met je medemensen te hebben, of slechts mondjesmaat.
Wim Nusselder schreef: 23 nov 2018, 13:21Noem eens een paar voorbeelden van mensen die dat -nu, in Nederland- zo ervaren?
Zolderworm schreef: 24 nov 2018, 12:20Rare vraag. Dit soort mensen vind je vooral in het Oosten.
Is het Oosten tegenwoordig echt nog zo fundamenteel verschillend van het Westen?
De ongelijkheid in de wereld (zowel in sociaal-economische zin als in belevingswereld) is in toenemende mate een fenomeen binnen i.p.v. tussen landen en regio's.
Maar voorbeelden noemen uit het Oosten, van mensen die in een voldoende vergelijkbare situatie om relevant te zijn voor mij, is ook goed hoor.
Zolderworm schreef: 22 nov 2018, 18:16Als je verbondenheid nastreeft met je mede-supporters van Feijenoord, kun je dan ook van religie spreken?
Wim Nusselder schreef: 23 nov 2018, 13:21Verbondenheid ervaren met sommigen tegen anderen is -historisch gezien- een achterhaalde vorm van religie en gegeven de beschikbaarheid van inclusievere vormen van religie hooguit een surrogaat.
Zolderworm schreef: 24 nov 2018, 12:20Verbondenheid voelen tegen anderen is nog zeer wijd verbreid.
Eens
Zolderworm schreef: 24 nov 2018, 12:20Verbondenheid voelen met iedereen zie je alleen bij Wim Nusselder.
Ik kom er meer tegen in mijn bubble. (Nee, niet alleen bij Quakers.)
Was gisteren en eergisteren bijvoorbeeld bij de voortdurende kerkdienst in de Bethelkapel in Den Haag.
De vele bezoekers daar delen die ervaring ook.
Wim Nusselder schreef: 23 nov 2018, 13:21
Zolderworm schreef: 22 nov 2018, 18:16En hoe kun je met elkaar, als hele mensheid, verbondenheid met elkaar te realiseren, in het geval het noodzakelijk zou zijn om samen te werken? Met de nadruk op realiseren. "Jongens, we worden aangevallen, dus we moeten nu eerst verbondenheid met elkaar realiseren." Want van nature voelen we die alomtegenwoordige verbondenheid niet, zoals het in de wereld nou eenmaal vaak het geval is. Het heeft allemaal iets kunstmatigs. Volgens mij gaat het niet werken. Je moet gewoon met elkaar besluiten nemen om de Aarde te verdedigen. Dat gaat wel werken.
Zoogdieren voelen zich van nature zelfs over de grenzen van hun eigen soort heen met elkaar verbonden.
Groepsconcurrentie is eerder sociaal aangeleerd.
Met elkaar besluiten nemen om te doen wat gedaan moet worden (bijv. het akkoord van Parijs tegen klimaatverandering), uiteraard.
Dat wordt echter een stuk makkelijker zonder allerlei sociale tegenstellingen en sociale tegenstellingen ruim je uit de weg of maak je hanteerbaar door je je verwantschap en verbondenheid te realiseren (en door contacten te leggen waarin je die ervaart).
Zolderworm schreef: 24 nov 2018, 12:20Territoriumgedrag is genetisch bepaald. Bij dieren en bij de mens.
Ik had het niet over territoriumdrift, maar over de zorgreflex die zoogdieren over soortgrenzen heen verbindt en die denk ik ten grondslag ligt aan empathie.