God zonder concept en zonder religie?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Wim Nusselder schreef: 17 dec 2018, 21:48
Anja van Aaken schreef: 17 dec 2018, 20:57Mijn persoonlijke geloof is in hoge mate orthodox Wim. Katholiek. Als in Rooms Katholiek. […] En nee, ik heb mij alsnog niet laten dopen met water en ga dat ook niet doen.
Niet als in 'lid van de RKK en voldoend aan de criteria van die kerk', dus (want dan zou je minimaal gedoopt moeten zijn volgens een relatief strikt ritueel).
Daarover verschillen de meningen, ook binnen de RKK, Wim (er is ook het doopsel van begeerte, doch ook daarover is vaak strijd). Maar ik ben in mijn ogen en ik meen ook in Zijn Ogen, in het voor mensenogen ongeziene gedoopt en ge-trouw-d door Hem op wie "de kerk" zich meent te baseren. En ik kan gewoon geen kerk binnengaan en dan vervolgens niet deelnemen aan de eucharistie, omdat hun regels dat verhinderen, want daarmee verloochen ik juist mijn Heer, Die reeds voltrok en volbracht. Op een aantal punten ben ik het bovendien ernstig niet eens met de kerk. Dat is hun houding naar buiten toe inclusief hun regels. Maar kwa geloofsinhoud ben ik haar eveneens in hoge mate erkentelijk.

Overigens valt het met dat strikte ritueel wel mee. Bij volwassenen doet men doopsel, vormsel en communie in één keer. En het hangt er maar net vanaf wie het is (de priester zowel als de gelovige) in hoeverre men wel of niet van sommige protocollen afwijkt. Maar nee, ik doe het niet, ik acht mij door en met Christus getrouwd. En ik weet dat dit voor velen belachelijk klinkt doch voor mij is het sinds 2003 een feit en sinds 2006 een "beklonken" feit. Daarmee bedoel ik dat sinds 2006 de verstandelijke kennis erbij kwam. Eerder was het wel hart en ziel, maar verstand snapte er nog niet zoveel van. Dat is sinds 2006 en daarna veranderd.
Wim Nusselder schreef:Ik onderscheid vaak geloofsinhoud, geloofspraktijk en geloofsbeleving.
Geloofspraktijk kun je verder onderscheiden in externe geloofspraktijk (wat doe je ermee in je leven) en interne geloofspraktijk (hoe blijkt het binnen je geloofsgemeenschap).
Katholiek associeer ik met geloofsinhoud die primair gebaseerd wordt op traditie: wat doorgegeven is via de apostolische successie.
Orthodoxie uit zich bij katholieken bij mijn weten in een relatief groot belang van geloofsinhoud (belang hechten aan kerkelijk vastgestelde dogma's).
De geloofspraktijk bij katholieken is naar mijn indruk eerder intern dan extern gericht: gefocust op deelname aan rituelen (sacramenten).
Omdat de RKK een volkskerk is (of was) is de geloofsbeleving nogal divers en biedt de RKK op dat punt veel ruimte.

Herken je je daarin?
Zie ik dat fout?
Ik begrijp je wel, ik herken mezelf er niet in, maar ik begrijp wel dat het zo kan werken zoals jij beschrijft. Bij mij is er geen onderscheid tussen al die dingen, en is het een volkomen interne aangelegenheid. En met intern bedoel ik dan echt intern, dus innerlijk, intern, in mijzelf. En niet betrekking hebbend op rituelen, want die zijn toch weer uitwendig, maar je bedoelt dan intern in de kerk. Maar.....
Wim Nusselder schreef:Orthodoxie uit zich bij katholieken bij mijn weten in een relatief groot belang van geloofsinhoud (belang hechten aan kerkelijk vastgestelde dogma's).
Dat is bij mij ook zo, maar allemaal gebaseerd op rechtstreekse ervaring, vanuit geen enkel concept van God en zonder religie "aan komen waaien" (de Geest waait waarheen Hij wil, niet waar de RKK zegt waar Hij mag waaien).
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 17 dec 2018, 22:45, 5 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Ik ben het bijvoorbeeld met Jos Brink eens:

https://m.youtube.com/watch?v=IBLK8HMSt9M

Zolang een homosexueel niet ter communie mag, ga ik ook niet. Om een voorbeeld te noemen.

En hier houd ik er maar over op, want ik word echt zwaar geirriteerd en verdrietig door zoiets. Van wie denken zij nou wel dat zij zijn. Ik moet dan denken aan de tekst uit de Schrift "zij zijn zelf niet naar binnen gegaan en hen, die naar binnen wilden gaan, lieten zij niet toe".

Maar binnen de RKK zijn er ook andersdenkenden hoor. Bijvoorbeeld de "flikkerpater" Hubert Gulickx https://dominicanen.nl/2016/08/gemeensc ... g-bestaan/

Als ik de Rozenkrans doe, dan pas ik de geloofsbelijdenis altijd aan en dan maak ik van "de heilige katholieke kerk" gewoon "de heilige kerk van Christus". Dus ik pas het gewoon aan aan wat ik geloof.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 17 dec 2018, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Wim Nusselder »

Ik vind het makkelijker om in jou een Quaker te herkennen dan een Rooms-Katholiek.
Als je met dit verhaal bij een RKK-priester aankomt die de Quakers kent, heb je grote kans dat die dat ook zo ziet.
Ik weet alleen niet hoe je tegenover geloofsgemeenschappen staat en je daarin zou bewegen.
Het is lastig om in je eentje Quaker (of christen of katholiek) te zijn.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Wim Nusselder schreef: 17 dec 2018, 23:13
Het is lastig om in je eentje Quaker (of christen of katholiek) te zijn.
Ik vind het heel erg lief van je en het niet watergedoopt zijn is altijd blijven schuren, maar....het is beslist niet lastig om in mijn eentje een kind van God te zijn. Overigens woon ik naast mijn moeder (voor wie ik dus zorg draag, ook niet-kerkgaand maar wel gelovig). En ik ben geen kerkmens. Ik ben zelf de kerk waarin mijn God huist. Zo zie ik dat. Alle regels en vaste verplichtingen van buitenaf zijn juist dodelijk voor mijn persoonlijk innerlijk leven.

Echt superlief van je, Wim. Maar ik blijf iemand die zich beschouwt als reeds getrouwd met Christus. En mijn enige godsdienst is de naastenliefde. Mijn godsdienst blijft mystiek, dat wil zeggen dat geen mens het aan uiterlijkheden zal kunnen herkennen. En daar ben ik content mee.

Er hangt overigens wel een kruisbeeld in mijn huis aan de muur en drie rozenkransen 8-) (1 antiek erfstuk in de woonkamer om het kruisbeeld, en 1 reizigerskrans en 1 gewone moderne aan de muren van mijn slaapkamer).
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 17 dec 2018, 23:36, 6 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

In de derde eeuw na Christus zei Kerkvader Cyprianus van Carthago dat er buiten de kerk geen heil is: 'Extra ecclesiam nulla salus.' In de 4de eeuw kwam kerkvader Augustinus van Hippo met de uitspraak: “Er zijn er veel binnen de kerk, die erbuiten staan en er zijn er veel buiten, die erbinnen zijn.”

Voor Augustinus was de kerk de liefde tussen mensen vanuit hun geloof in God. Ze was geen doel op zich, maar een middel om het Koninkrijk te vestigen.

Wie in de navolging van Christus zich durft te laten bezielen door de Geest, die tracht te doen wat Hij heeft voorgedaan; lief te hebben, met name wie kwetsbaar zijn; zich te verbinden met anderen en een ereplaats te geven aan respect, recht, en betrokkenheid bij elkaar.

Zo denk ik erover. ;)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Ook omdat ik sinds 2001 een celibatair leven leid en sinds 2003 een 100 % overtuigd celibatair leven leid, bezoek ik liever geen kerk. De ervaring met christelijke collega's van vroeger heeft uitgewezen dat men daar niets van begrijpt en je zo snel mogelijk tracht te koppelen aan wie dan ook. Ik bespaar mezelf de energie om daartegenop te moeten discussiëren.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder schreef: 17 dec 2018, 23:13Het is lastig om in je eentje Quaker (of christen of katholiek) te zijn.
Anja van Aaken schreef: 17 dec 2018, 23:21het is beslist niet lastig om in mijn eentje een kind van God te zijn.
Klopt, want dat is (vanuit mijn perspectief als Quaker) iedereen.
Wat lastig is in je eentje (of met een te kleine groep) is op een consistente manier vorm en inhoud geven aan je geloof (inclusief in je manier van leven) en daar op een inspirerende en bindende manier over communiceren met anderen.
Het helpt om er veel tijd in te steken en er op te (kunnen) studeren, maar het blijft lastig om 'Christus present te stellen' voor alle soorten mensen die je tegenkomt (een mogelijke betekenis van 'christen-zijn') zonder de mogelijkheid van taakverdeling ('lichaam van Christus' te zijn) als geloofsgemeenschap.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Wim Nusselder schreef: 18 dec 2018, 09:16
Wim Nusselder schreef: 17 dec 2018, 23:13Het is lastig om in je eentje Quaker (of christen of katholiek) te zijn.
Anja van Aaken schreef: 17 dec 2018, 23:21het is beslist niet lastig om in mijn eentje een kind van God te zijn.
Klopt, want dat is (vanuit mijn perspectief als Quaker) iedereen.
Wat lastig is in je eentje (of met een te kleine groep) is op een consistente manier vorm en inhoud geven aan je geloof (inclusief in je manier van leven) en daar op een inspirerende en bindende manier over communiceren met anderen.
Het helpt om er veel tijd in te steken en er op te (kunnen) studeren, maar het blijft lastig om 'Christus present te stellen' voor alle soorten mensen die je tegenkomt (een mogelijke betekenis van 'christen-zijn') zonder de mogelijkheid van taakverdeling ('lichaam van Christus' te zijn) als geloofsgemeenschap.
Dat is juist helemaal niet lastig. Ik hoef geen vorm te geven aan 'mijn' geloof. Geloof geeft mij vorm. Christus stelt mij present, waar en wanneer Hij maar wil, en niet andersom. Christus stelt zichzelf present, waar en wanneer Hij Wil. Niet waar het instituut kerk zegt dat Hij het mag willen. Hij laat Zich niet inperken. Door geen enkele kerk.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door peda »

De ene mens wil vanuit zijn/haar basis-geloofsovertuiging praktisch werken aan een betere ( mondiale ) samenleving. Een ander beleeft de geloofsovertuiging als een soort van kluizenaar, de solistische gedachte, quasi conform de oude woestijnvaders. Het persoonlijke karakter speelt hierin natuurlijk ook een grote rol. Wil je mondiaal opereren om een voor iedereen betere samenleving ( proberen ) te realiseren dan is een universalistische opstelling natuurlijk erg praktisch, immers niet de gehele wereld loopt warm voor de met hoge motivatie uitgedragen christelijke geloofsdoctrines. Er bestaat natuurlijk een hele liniaal aan opvattingen en uitvoeringen tussen beide meer uiterste standpunten. Omdat ik een wat meer introverte inslag heb, beweeg ik mij niet zo graag in grotere gemeenschappen met brede doelstelling. Het mondiale parket laat ik dan ook graag over aan daartoe beter uitgerusten, van humanist tot volgers van welke geloofsovertuiging dan ook.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

peda schreef: 18 dec 2018, 09:54 Omdat ik een wat meer introverte inslag heb, beweeg ik mij niet zo graag in grotere gemeenschappen met brede doelstelling. Het mondiale parket laat ik dan ook graag over aan daartoe beter uitgerusten, van humanist tot volgers van welke geloofsovertuiging dan ook.
Bedankt voor de Socratische vertolking en aanvulling :flower1:

Maar ik wil ook geen religie verspreiden. Ik kan niet over Gods liefde spreken en tegelijkertijd homosexualiteit veroordelen. Bijvoorbeeld. Ik heb religie moeten loslaten, en een eigen filosofie gemaakt, en ik kan er gewoon ten diepste niet achter staan, achter religie.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 18 dec 2018, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Dit wil ik toch even delen. Vooral omdat het ook de ware liefde tussen (sommige, net als bij heterostellen) homosexuelen demonstreert.

Schitterend interview, vind ik, met Frank Sanders en Jos Brink, over de periode dat Frank Sanders ziek was. Brink was ook stervensbegeleider .

Voor mij is dit ook God zonder religie, omdat religie imho uiteindelijk de liefde stukmaakt en zij hebben dat overwonnen in de kracht van de liefde, die imho van Christus is.

https://youtu.be/4ZNvfBJBbSg
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Zelf kan ik uiteindelijk ook niet tegen het dubbele gezicht dat religie heeft. Hoe kan men nou toch zelf voorbehoedmiddelen gebruiken (en dat doet (gelukkig) gewoon 99 procent van de kerkgangers,) en tegelijkertijd nog homosexualiteit verbieden.

In feite kan gewoon geen enkele mens ter communie of avondmaal gaan dan. Kwam Jezus dan vooral om te vertellen dat niemand tot Hem mag gaan? Nou, volgens mij niet hoor. Volgens mij kwam Hij juist voor de gebrokenen.

Zelfs een Bodar (die ik zeer waardeeren hoogacht) spreekt dan van ongeordende sexualiteit. Is celibaat of voorbehoedmiddelen dan geen ongeordende sexualiteit? Nou volgens mij wel.

Of als een man veel vaker sexualiteit wil beleven dan een vrouw of vice versa, is dat dan geen ongeordende sexualiteit? Nou volgens mij wel.

Is het dan niet zo dat überhaupt alles in deze wereld in enigerlei mate ongeordend is en dat dit nou juist het kenmerk is van een gevallen cq gebroken wereld? Nou volgens mij wel.

Is het dan niet zo dat Christus stierf voor álle mensen? Nou volgens mij wel.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

In België verdooft men als standaard al langer dan vijfitg jaar de vrouw die moet bevallen. Laatst hoorden wij (als familie) onze (verder toch zeer geëmancipeerde) moeder zeggen dat het juist is voor een vrouw om te bevallen van een kind zonder verdoving. Waarop ik zei "In pijijijijjin zult gij kinnnnderen baaaaren", waarop mijn zus inviel met "ja en bij de tandarts een prikkie". :clown:

Er klopt gewoon uiteindelijk geen jota meer van, van religie. Vind ik.

Dus ik pik er maar uit wat ik wel vind kloppen. Dat is bijvoorbeeld de Rozenkrans en de rol van Maria binnen het evangelie. En verder blijf ik maar gewoon (bij) de steen des aanstoots. Als ik in een dienst zou zitten en een dominee of priester zegt van die dingen waarvan ik vind dat die niet kloppen, dan kan ik mijn mond niet houden zonder mezelf te bezeren. Slikken of stikken wordt het dan voor mij. Geen van beiden vind ik aantrekkelijk, en het is allebei ongezond voor mij. Dus laat deze luis maar in de cluis. 8-)
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Wim Nusselder »

Anja van Aaken schreef: 18 dec 2018, 09:32Ik hoef geen vorm te geven aan 'mijn' geloof. Geloof geeft mij vorm. Christus stelt mij present, waar en wanneer Hij maar wil, en niet andersom. Christus stelt zichzelf present, waar en wanneer Hij Wil. Niet waar het instituut kerk zegt dat Hij het mag willen. Hij laat Zich niet inperken. Door geen enkele kerk.
Je verwoordt het wat absoluut, maar dit zijn erg Quakerse gedachten.
Quakers aarzelen om zich 'kerk' te noemen en leggen elkaar geen geloof op.
We hebben ons zo beperkt mogelijk geïnstitutionaliseerd.
Met je kritiek op religie ben ik het in hoge mate eens als ik het als kritiek op georganiseerde/geïnstitutionaliseerde religie opvat, als instituut dat voorwaarden stelt aan lidmaatschap, aan wie 'er bij mag horen'.
Je bent Quaker als je jezelf als zodanig beschouwt.
Je geeft homosexualiteit meer aparte aandacht dan ik geneigd ben te doen, maar als Nederlandse Quakers behandelen we huwelijken van homosexuele en heterosexuele stellen al gelijk in elk geval zolang als ik lid ben (1983).
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

peda schreef: 18 dec 2018, 09:54 De ene mens wil vanuit zijn/haar basis-geloofsovertuiging praktisch werken aan een betere ( mondiale ) samenleving. Een ander beleeft de geloofsovertuiging als een soort van kluizenaar, de solistische gedachte, quasi conform de oude woestijnvaders. Het persoonlijke karakter speelt hierin natuurlijk ook een grote rol. Wil je mondiaal opereren om een voor iedereen betere samenleving ( proberen ) te realiseren dan is een universalistische opstelling natuurlijk erg praktisch, immers niet de gehele wereld loopt warm voor de met hoge motivatie uitgedragen christelijke geloofsdoctrines. Er bestaat natuurlijk een hele liniaal aan opvattingen en uitvoeringen tussen beide meer uiterste standpunten. Omdat ik een wat meer introverte inslag heb, beweeg ik mij niet zo graag in grotere gemeenschappen met brede doelstelling. Het mondiale parket laat ik dan ook graag over aan daartoe beter uitgerusten, van humanist tot volgers van welke geloofsovertuiging dan ook.
Vroeger noemde ik mij een christenuniversalist*. Daar sta ik nog steeds achter. Maar ik ben gestrand in mijn leven, onder andere door die universalistische inslag. Als ik op tv kindertjes zie in Afrika, zap ik weg. Ik trek dat niet meer. Persoonlijk geloof ik wat dat betreft niet meer in de mensheid. Jan met de pet kan geven wat ie geven kan, het kwaad op hoge plaatsen wint (vooralsnog) altijd en voorkomt dat het goede door kan zetten. Bovendien, als ik in kleine kring zorg voor de medemens, is dat evengoed mondiaal.

* http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... st#p181046
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Wim Nusselder schreef: 18 dec 2018, 22:21
Anja van Aaken schreef: 18 dec 2018, 09:32Ik hoef geen vorm te geven aan 'mijn' geloof. Geloof geeft mij vorm. Christus stelt mij present, waar en wanneer Hij maar wil, en niet andersom. Christus stelt zichzelf present, waar en wanneer Hij Wil. Niet waar het instituut kerk zegt dat Hij het mag willen. Hij laat Zich niet inperken. Door geen enkele kerk.
Je verwoordt het wat absoluut, maar dit zijn erg Quakerse gedachten.
Quakers aarzelen om zich 'kerk' te noemen en leggen elkaar geen geloof op.
We hebben ons zo beperkt mogelijk geïnstitutionaliseerd.
Met je kritiek op religie ben ik het in hoge mate eens als ik het als kritiek op georganiseerde/geïnstitutionaliseerde religie opvat, als instituut dat voorwaarden stelt aan lidmaatschap, aan wie 'er bij mag horen'.
Je bent Quaker als je jezelf als zodanig beschouwt.
Je geeft homosexualiteit meer aparte aandacht dan ik geneigd ben te doen, maar als Nederlandse Quakers behandelen we huwelijken van homosexuele en heterosexuele stellen al gelijk in elk geval zolang als ik lid ben (1983).
Bedankt voor de uitleg en duiding :flower1: . Wat jij Quakers noemt, noem ik des Christus. Dat je Quakers gedachtengoed herkent in mjn reacties, maakt dat ik iets van de Christus herken in jou en maakt ook dat ik op een andere manier naar de Quakers kan kijken. Dat vind ik fijn en een geruststellend gevoel. Niet dat ik iets van Hem niet eerder al in jou herkende, dat deed ik eerder al, maar in veel mindere mate, dat komt omdat jouw focus wat meer horizontaal lag en ik horizontaal gestrand geraakt ben, emotioneel failliet geraakt. De zorg om kleine kring is het maximale dat nog haalbaar is voor mij. Dat ervaar ik in mjn prersoonlijk leven overigens als Zijn ijzeren staf die ervoor zorgt dat het juk licht blijft. Ik hoef de wereld niet meer te redden, dat heeft Hij al gedaan. Kom ik iemand tegen die tegen mij doorgaat over horizontale zaken , dan kan ik niet anders dan die persoon ontwijken, want ik kan de stress die met moeten gepaard gaat, niet meer aan. En dit stressmechanisme hanteren, ligt buiten mijn macht. Hieraan gaan wrikken is funest.

P.S. dit ter uitleg
P.P.S. Vroeger (tot 2007) had ik een website getiteld "heel de wereld". ;) De betekenis van de titel was de droom om heel de wereld te helen. Dus "heel de" had betrekking op het werkwoord helen, maar ook op het bijvoeglijk naamwoord "de hele wereld";.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef: 17 dec 2018, 23:21
Wim Nusselder schreef: 17 dec 2018, 23:13
Het is lastig om in je eentje Quaker (of christen of katholiek) te zijn.
Ik vind het heel erg lief van je en het niet watergedoopt zijn is altijd blijven schuren, maar....het is beslist niet lastig om in mijn eentje een kind van God te zijn. Overigens woon ik naast mijn moeder (voor wie ik dus zorg draag, ook niet-kerkgaand maar wel gelovig). En ik ben geen kerkmens. Ik ben zelf de kerk waarin mijn God huist. Zo zie ik dat. Alle regels en vaste verplichtingen van buitenaf zijn juist dodelijk voor mijn persoonlijk innerlijk leven.

Echt superlief van je, Wim. Maar ik blijf iemand die zich beschouwt als reeds getrouwd met Christus. En mijn enige godsdienst is de naastenliefde. Mijn godsdienst blijft mystiek, dat wil zeggen dat geen mens het aan uiterlijkheden zal kunnen herkennen. En daar ben ik content mee.

Er hangt overigens wel een kruisbeeld in mijn huis aan de muur en drie rozenkransen 8-) (1 antiek erfstuk in de woonkamer om het kruisbeeld, en 1 reizigerskrans en 1 gewone moderne aan de muren van mijn slaapkamer).
Dus je bent een kind van je schoonvader. Dan is je man feitelijk je broer. Kan dat wel?
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Zolderworm schreef: 19 dec 2018, 13:28
Anja schreef: 17 dec 2018, 23:21
Wim Nusselder schreef: 17 dec 2018, 23:13
Het is lastig om in je eentje Quaker (of christen of katholiek) te zijn.
Ik vind het heel erg lief van je en het niet watergedoopt zijn is altijd blijven schuren, maar....het is beslist niet lastig om in mijn eentje een kind van God te zijn. Overigens woon ik naast mijn moeder (voor wie ik dus zorg draag, ook niet-kerkgaand maar wel gelovig). En ik ben geen kerkmens. Ik ben zelf de kerk waarin mijn God huist. Zo zie ik dat. Alle regels en vaste verplichtingen van buitenaf zijn juist dodelijk voor mijn persoonlijk innerlijk leven.

Echt superlief van je, Wim. Maar ik blijf iemand die zich beschouwt als reeds getrouwd met Christus. En mijn enige godsdienst is de naastenliefde. Mijn godsdienst blijft mystiek, dat wil zeggen dat geen mens het aan uiterlijkheden zal kunnen herkennen. En daar ben ik content mee.

Er hangt overigens wel een kruisbeeld in mijn huis aan de muur en drie rozenkransen 8-) (1 antiek erfstuk in de woonkamer om het kruisbeeld, en 1 reizigerskrans en 1 gewone moderne aan de muren van mijn slaapkamer).
Dus je bent een kind van je schoonvader. Dan is je man feitelijk je broer. Kan dat wel?
Je toont je brevet van misverstand?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef: 19 dec 2018, 13:32
Zolderworm schreef: 19 dec 2018, 13:28
Anja schreef: 17 dec 2018, 23:21
Wim Nusselder schreef: 17 dec 2018, 23:13
Het is lastig om in je eentje Quaker (of christen of katholiek) te zijn.
Ik vind het heel erg lief van je en het niet watergedoopt zijn is altijd blijven schuren, maar....het is beslist niet lastig om in mijn eentje een kind van God te zijn. Overigens woon ik naast mijn moeder (voor wie ik dus zorg draag, ook niet-kerkgaand maar wel gelovig). En ik ben geen kerkmens. Ik ben zelf de kerk waarin mijn God huist. Zo zie ik dat. Alle regels en vaste verplichtingen van buitenaf zijn juist dodelijk voor mijn persoonlijk innerlijk leven.

Echt superlief van je, Wim. Maar ik blijf iemand die zich beschouwt als reeds getrouwd met Christus. En mijn enige godsdienst is de naastenliefde. Mijn godsdienst blijft mystiek, dat wil zeggen dat geen mens het aan uiterlijkheden zal kunnen herkennen. En daar ben ik content mee.

Er hangt overigens wel een kruisbeeld in mijn huis aan de muur en drie rozenkransen 8-) (1 antiek erfstuk in de woonkamer om het kruisbeeld, en 1 reizigerskrans en 1 gewone moderne aan de muren van mijn slaapkamer).
Dus je bent een kind van je schoonvader. Dan is je man feitelijk je broer. Kan dat wel?
Je toont je brevet van misverstand?
Het was maar een grapje.
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Zolderworm schreef: 19 dec 2018, 13:58
Anja schreef: 19 dec 2018, 13:32
Zolderworm schreef: 19 dec 2018, 13:28
Anja schreef: 17 dec 2018, 23:21
Wim Nusselder schreef: 17 dec 2018, 23:13
Het is lastig om in je eentje Quaker (of christen of katholiek) te zijn.
Ik vind het heel erg lief van je en het niet watergedoopt zijn is altijd blijven schuren, maar....het is beslist niet lastig om in mijn eentje een kind van God te zijn. Overigens woon ik naast mijn moeder (voor wie ik dus zorg draag, ook niet-kerkgaand maar wel gelovig). En ik ben geen kerkmens. Ik ben zelf de kerk waarin mijn God huist. Zo zie ik dat. Alle regels en vaste verplichtingen van buitenaf zijn juist dodelijk voor mijn persoonlijk innerlijk leven.

Echt superlief van je, Wim. Maar ik blijf iemand die zich beschouwt als reeds getrouwd met Christus. En mijn enige godsdienst is de naastenliefde. Mijn godsdienst blijft mystiek, dat wil zeggen dat geen mens het aan uiterlijkheden zal kunnen herkennen. En daar ben ik content mee.

Er hangt overigens wel een kruisbeeld in mijn huis aan de muur en drie rozenkransen 8-) (1 antiek erfstuk in de woonkamer om het kruisbeeld, en 1 reizigerskrans en 1 gewone moderne aan de muren van mijn slaapkamer).
Dus je bent een kind van je schoonvader. Dan is je man feitelijk je broer. Kan dat wel?
Je toont je brevet van misverstand?
Het was maar een grapje.
Okay :flower1: Sorry voor de felle reactie.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Wim Nusselder »

Anja schreef: 19 dec 2018, 09:48Niet dat ik iets van Hem niet eerder al in jou herkende, dat deed ik eerder al, maar in veel mindere mate, dat komt omdat jouw focus wat meer horizontaal lag en ik horizontaal gestrand geraakt ben, emotioneel failliet geraakt. De zorg om kleine kring is het maximale dat nog haalbaar is voor mij.
Ik vind dat onderscheid tussen horizontaal en verticaal altijd wat lastig, omdat ik het niet ervaar.
Als ik het goed begrijp gaat het bij jou echter meer om een onderscheid tussen horizontaal-kleine-schaal en horizontaal-grote-schaal.
Bovendien wek je de indruk dat je je nog best bij die grote schaal ('de hele wereld') betrokken wilt voelen, maar dat niet meer kunt.

Wat Quakers kenmerkt is het idee en de ervaring dat mensen zich direct kunnen laten Leiden, zonder (noodzakelijke) tussenkomst van mensen of heilige geschriften.
Zoals jij ook schreef: 'rechtstreekse ervaring'.
Daarbij maken we ons niet echt druk over wat we zouden moeten geloven op grond van die ervaring, maar vooral over wat ons (in specifieke situaties) te doen staat.
Bij twijfel toetsen we dat aan elkaar, gebruik makend van de Bijbel en van wat Quakers eerder gezegd en geschreven hebben.

Vanuit dat perspectief is het natuurlijk prima mogelijk dat jij je Geroepen voelt tot zorg in kleine kring.
Er is geen Quaker die tegen je zal zeggen dat je de hele wereld op je schouders moet nemen.
Je krijgt als Quaker steun van anderen bij dat waartoe jij je zelf Geroepen voelt.
Die steun en de mogelijkheid van toetsing aan elkaar bij twijfel is de waarde van het deel zijn van een geloofsgemeenschap.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef: 19 dec 2018, 15:22
Zolderworm schreef: 19 dec 2018, 13:58
Anja schreef: 19 dec 2018, 13:32
Zolderworm schreef: 19 dec 2018, 13:28
Anja schreef: 17 dec 2018, 23:21

Ik vind het heel erg lief van je en het niet watergedoopt zijn is altijd blijven schuren, maar....het is beslist niet lastig om in mijn eentje een kind van God te zijn. Overigens woon ik naast mijn moeder (voor wie ik dus zorg draag, ook niet-kerkgaand maar wel gelovig). En ik ben geen kerkmens. Ik ben zelf de kerk waarin mijn God huist. Zo zie ik dat. Alle regels en vaste verplichtingen van buitenaf zijn juist dodelijk voor mijn persoonlijk innerlijk leven.

Echt superlief van je, Wim. Maar ik blijf iemand die zich beschouwt als reeds getrouwd met Christus. En mijn enige godsdienst is de naastenliefde. Mijn godsdienst blijft mystiek, dat wil zeggen dat geen mens het aan uiterlijkheden zal kunnen herkennen. En daar ben ik content mee.

Er hangt overigens wel een kruisbeeld in mijn huis aan de muur en drie rozenkransen 8-) (1 antiek erfstuk in de woonkamer om het kruisbeeld, en 1 reizigerskrans en 1 gewone moderne aan de muren van mijn slaapkamer).
Dus je bent een kind van je schoonvader. Dan is je man feitelijk je broer. Kan dat wel?
Je toont je brevet van misverstand?
Het was maar een grapje.
Okay :flower1: Sorry voor de felle reactie.
Ik ben blij dat je weer terug bent.
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: God zonder concept en zonder religie?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Zolderworm schreef: 19 dec 2018, 21:05
Anja schreef: 19 dec 2018, 15:22
Zolderworm schreef: 19 dec 2018, 13:58
Anja schreef: 19 dec 2018, 13:32
Zolderworm schreef: 19 dec 2018, 13:28 Dus je bent een kind van je schoonvader. Dan is je man feitelijk je broer. Kan dat wel?
Je toont je brevet van misverstand?
Het was maar een grapje.
Okay :flower1: Sorry voor de felle reactie.
Ik ben blij dat je weer terug bent.
Dankjewel. Ik ben ook blij jou weer te zien. :flower1: