Reïncarnatie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Reïncarnatie

Bericht door Trajecto »

Reïncarnatie; afsplitsing van Zondaar of Rein?
Nulla aetas ad discendum sera
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Reïncarnatie

Bericht door Gaitema »

Ja, wijs denk ik.

@Mart: wat dachten de joden vroeger daarover precies?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Reïncarnatie

Bericht door Eliyahu »

Bs"d

Zien we in het NT geen reïncarnatie?

Matt 17: "Jezus antwoordde en zei tegen hen: Elia zal wel eerst komen en alles herstellen.
12 Ik zeg u echter dat Elia al gekomen is, en ze hebben hem niet erkend, maar ze hebben met hem gedaan alles wat ze wilden; zo zal ook de Zoon des mensen door hen lijden.
13 Toen begrepen de discipelen dat Hij tot hen over Johannes de Doper gesproken had."

Of Elia leefde heeeeel erg lang, of we hebben hier reïncarnatie.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Messenger »

Sterven is een verandering van vorm. De ziel sterft nooit en creëert als architect een nieuwe vorm, een nieuwe identiteit. De geest/het verstand/het ego komt empirisch (blanco, zonder herinnering) ter wereld met een nieuw lichaam/instrument/voertuig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door peda »

Messenger schreef: 15 apr 2019, 10:16 Sterven is een verandering van vorm. De ziel sterft nooit en creëert als architect een nieuwe vorm, een nieuwe identiteit. De geest/het verstand/het ego komt empirisch (blanco, zonder herinnering) ter wereld met een nieuw lichaam/instrument/voertuig.
MOET in jouw optiek de Godsvonk evolueren, of gebeurt dat uit eigen vrije wil? Wanneer je uitgaat van een oneindig aantal Godsvonken, dan zijn het op de aarde wonenden in aantal volledig ontoereikend om "' gekoppeld "" te worden aan een Godsvonk. Is er een soort van "' wachtkamer "'? Datzelfde verhaal gaat ook op voor het geloof dat een niet Goddelijke ziel, na het sterven opnieuw verhuist naar een nieuw lichaam. Ook dan veel meer zielen als lichamen, met ook als consequentie "" wachten "'. Dan is er ook nog het probleem van de genetische aanleg van het lichaam en de "' inbreng "' van de ziel. Dat moet toch ook op de een of andere wijzen met elkaar sporen.
Laatst gewijzigd door peda op 15 apr 2019, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door coby »

Messenger schreef: 15 apr 2019, 10:16 Sterven is een verandering van vorm. De ziel sterft nooit en creëert als architect een nieuwe vorm, een nieuwe identiteit. De geest/het verstand/het ego komt empirisch (blanco, zonder herinnering) ter wereld met een nieuw lichaam/instrument/voertuig.
Mensen die zeggen gereincarneerd te zijn, weten wie ze vroeger waren. Het is dus gewoon een demoon die eerst de een en dan de ander sart.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Messenger »

peda schreef: 15 apr 2019, 11:10
Messenger schreef: 15 apr 2019, 10:16 Sterven is een verandering van vorm. De ziel sterft nooit en creëert als architect een nieuwe vorm, een nieuwe identiteit. De geest/het verstand/het ego komt empirisch (blanco, zonder herinnering) ter wereld met een nieuw lichaam/instrument/voertuig.
MOET in jouw optiek de Godsvonk evolueren, of gebeurt dat uit eigen vrije wil? Wanneer je uitgaat van een oneindig aantal Godsvonken, dan zijn het op de aarde wonenden in aantal volledig ontoereikend om "' gekoppeld "" te worden aan een Godsvonk. Is er een soort van "' wachtkamer "'? Datzelfde verhaal gaat ook op voor het geloof dat een niet Goddelijke ziel, na het sterven opnieuw verhuist naar een nieuw lichaam. Ook dan veel meer zielen als lichamen, met ook als consequentie "" wachten "'.
Nee de ziel/Godsvonk hoeft zich niet te evolueren, hoeft zich slechts te herinneren middels empirische ervaring. Het gebeurt uit eigen vrije wil.
Als je alleen de aarde ziet als een bewoonbare planeet in dit universum, kan ik me voorstellen dat de aarde niet toereikend is.
Er zijn denk ik vele planeten waar leven mogelijk is.

"Wachten" is in een flits, in een nanoseconde in aardse begrippen voorbij. In dat kleine stukje tijd vindt een onvoorstelbare ontdekkingsreis plaats.
De ziel ontmoet de andere zielen, ervaart alles dat er is in alle tijd die er is. Krijgt een levensschouw van het laatste leven en van alle voorgaande levens. Komt tot volledig bewustzijn, wordt alwetend en alziend.
De ziel/Godsvonk zal zichzelf opnieuw her-creëren in de volgende meest grandioze versie van de geweldigste visie die de ziel ooit had over wie/wat de ziel is.

Na die flits begint een nieuw leven, een nieuwe vorm.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door peda »

Hallo Messenger,

Het is mij duidelijk. In jouw optiek geen moeten, maar vrije wil. Dat is een andere visie als die van de gangbare opvattingen over reincarnatie. Daar dwingt een soort van "' kosmische wet"' de onvolkomen gestorven mens het opgebouwd karma in een vorm van evenwicht te brengen door verplichte zielsverhuizing naar een nieuw lichaam. Ik heb over die reincarnatie-gedachte een reeks van praktische twijfels.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 15 apr 2019, 08:20 Bs"d

Zien we in het NT geen reïncarnatie?

Matt 17: "Jezus antwoordde en zei tegen hen: Elia zal wel eerst komen en alles herstellen.
12 Ik zeg u echter dat Elia al gekomen is, en ze hebben hem niet erkend, maar ze hebben met hem gedaan alles wat ze wilden; zo zal ook de Zoon des mensen door hen lijden.
13 Toen begrepen de discipelen dat Hij tot hen over Johannes de Doper gesproken had."

Of Elia leefde heeeeel erg lang, of we hebben hier reïncarnatie.
Hij had alleen dezelfde Geest en dezelfde soort bediening. De engel zei: hij zal gaan in de geest en de kracht van Elia, niet: hier is Elia zelf, gereincarneerd. Ze vroegen hem of hij Elia was (dan geloofden ze er wel in), maar toen zei ie nee.
Hij stond ook op tegen afgoderij en Izebel wilde Elia vermoorden en die vrouw van Herodus heeft hem laten vermoorden. Elia zag het niet meer zitten door dat kreng en hij ook niet door dat loeder. Dan laat hij vragen of Jezus wel de Messias is of dat ze een ander te verwachten hebben.

Marcus 6
Anderen zeiden: Hij is Elias; en anderen zeiden: Hij is een profeet, of als een der profeten.
16 Maar als het Herodes hoorde, zeide hij: Deze is Johannes, dien ik onthoofd heb; die is van de doden opgewekt.

Hier denken ze ook weer dat Jezus Elia is. Kennelijk geloofden ze wel in reincarnatie.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door peda »

Elia is volgens het bijbelse verhaal niet gewoon gestorven, maar door God met ziel en lichaam van de aarde weggenomen.
De terugkeer van Elia is dus geen eigenlijke reincarnatie, immers hij "' verhuist "" niet naar een nieuw lichaam.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door Vertrokken user 5 »

peda schreef: 15 apr 2019, 11:57 Elia is volgens het bijbelse verhaal niet gewoon gestorven, maar door God met ziel en lichaam van de aarde weggenomen.
De terugkeer van Elia is dus geen eigenlijke reincarnatie, immers hij "' verhuist "" niet naar een nieuw lichaam.
Toch wel, want Johannes de Doper is gewoon uit een vrouw en een man geboren. Kennelijk kon ook iemand die met lichaam en ziel is weggenomen daarna reïncarneren. Waarom zou dat niet kunnen? Jezus zegt het zelf, indien gij het aanvaarden kunt, Elia is Johannes de Doper.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door peda »

Anja schreef: 15 apr 2019, 11:59
peda schreef: 15 apr 2019, 11:57 Elia is volgens het bijbelse verhaal niet gewoon gestorven, maar door God met ziel en lichaam van de aarde weggenomen.
De terugkeer van Elia is dus geen eigenlijke reincarnatie, immers hij "' verhuist "" niet naar een nieuw lichaam.
Toch wel, want Johannes de Doper is gewoon uit een vrouw en een man geboren. Kennelijk kon ook iemand die met lichaam en ziel is weggenomen daarna reïncarneren. Waarom zou dat niet kunnen? Jezus zegt het zelf, indien gij het aanvaarden kunt, Elia is Johannes de Doper.
Klopt, dat was de idee van Jezus. De Joden geloofden dat volgens Maleachi 3 vers 1 Elia zou terugkeren voorafgaand aan de komst van de Messias.
Of er Joodse stromingen waren die deze terugkeer in een nieuw reincarnatie lichaam zagen dat weet ik niet, wel weet ik dat er een Joodse visie was/is die spoorde met mijn opmerking. De interpretatie van de Jezus woorden duidt inderdaad op de idee van de reincarnatie van Elia in Johannes de Doper.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door coby »

Anja schreef: 15 apr 2019, 11:59
peda schreef: 15 apr 2019, 11:57 Elia is volgens het bijbelse verhaal niet gewoon gestorven, maar door God met ziel en lichaam van de aarde weggenomen.
De terugkeer van Elia is dus geen eigenlijke reincarnatie, immers hij "' verhuist "" niet naar een nieuw lichaam.
Toch wel, want Johannes de Doper is gewoon uit een vrouw en een man geboren. Kennelijk kon ook iemand die met lichaam en ziel is weggenomen daarna reïncarneren. Waarom zou dat niet kunnen? Jezus zegt het zelf, indien gij het aanvaarden kunt, Elia is Johannes de Doper.
Joh. 1:19
En zij vraagden hem: Wat dan? Zijt gij Elias? En hij zeide: Ik ben die niet. Zijt gij de profeet? En hij antwoordde: Neen.
22 Zij zeiden dan tot hem: Wie zijt gij? opdat wij antwoord geven mogen dengenen, die ons gezonden hebben; wat zegt gij van uzelven?
23 Hij zeide: Ik ben de stem des roependen in de woestijn: Maakt den weg des Heeren recht, gelijk Jesaja, de profeet, gesproken heeft.

Elia was trouwens op de berg der verheerlijking en niet als veranderd in Johannes de Doper, die toen al dood was.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door callista »

Deze reactie had ik geplaatst in Zonde en Rein, waarvan dit topic afgesplitst is.

Nu hoeven we reïncarnatie natuurlijk
niet alleen vanuit het christendom te benaderen; datzou wat al te beknopt en te kortzichtig gedacht zijn.
en dat lijkt me ook niet de bedoeling om daar te blijven steken.
Maar het wat breder te bezien.....
Waar komt die gedachte vandaan en wat voor invloed heeft dat ook eventueel gehad op de latere religies inclusief de
Abrahamitische etc..


Wel interessant zou het kunnen zijn in hoeverre dat van invloed zou zijn geweest eventueel.
Om dat eens te bekijken
De eerste 600 jaar na Chr. was er ook geloof in reïncarnatie in het Christendom o.a. door veel kerkvaders etc...
Toen werd het verboden..en gestraft met vervolging en de dood
Het Christendom & Reïncarnatie

Er waren verscheidene grote gebeurtenissen gedurende de eerste 600 jaar van het vroege Christendom...


Vroegere verwijzingstekens naar reïncarnatie in het Nieuwe Testament werden geschrapt in de vierde eeuw door keizer Constantijn, toen het Christendomde officiële religie werd van het Romeinse rijk.

In de zesde eeuw, besloot het Tweede Concilie van Constantinopel dat reïncarnatie een vals geloof was die bestraft werd met vervolging en dood.

De Kerk en de Romeinse keizers wisten dat het concept van vorige levens de macht over hun volgelingen zou ondermijnen en verzwakken, aangezien het de mensen tijd zou geven om zaligheid te bekomen.
De bedreiging van een Dag van oordelen door een boze God op het einde van iemands leven werkte veel beter om de massa te controleren.

Reïncarnatie is een geloofssysteem waar elk individu verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen keuzes en daden door de universele wet van 'wat je geeft krijg je ook terug.' We hebben geen georganiseerde religie nodig voor dit geloofssysteem.
Dat was een duidelijke bedreiging voor de Rooms Katholieke Kerk.

De Rooms Katholieke Kerk besefte dat het meer macht en invloed zou hebben door niet alleen een religieuze organisatie te zijn, maar ook een politieke.
Lees verder...met veel uitspraken, citaten en verwijzingen
http://fromthestars0.tripod.com/048.htm
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 14 apr 2019, 21:33 @Mart: wat dachten de joden vroeger daarover precies?
klik

De T'NaCH spreekt niet over de Hemel & de Hel, vandaar dat het Judaisme zich er niet definitief over uitspreekt. Maar reïncarnatie is een veelvoorkomende gedachte waar relatief veel religieuze Joden geloof aan hechten.

In de tijd van Jezus bestonden er twee hoofdsoorten Judaisme die gerelateerd waren: de farizeeërs & de sadduceeërs. De tweede groep geloofde helemaal niet in een leven na de dood, terwijl de eerste groep geloofde dat de onsterfelijke ziel voortleefde in andere lichamen, wat je als reïncarnatie kunt zien. Ze meenden eveneens dat de volledig schuldige ziel zou worden gestraft. Lees Josefus' Joodse Oorlog 2.8.14 en Joodse Oudheden 8.14–15 maar. En net zoals Josef ben Matitjahoe haKohen (Josefus) zelf een farizeeër was, zegt Paulus in Handelingen 23:6 en 26:5 eveneens bij deze groep te hebben behoord.

De gedachte is m.i. zo gek nog niet.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door Vertrokken user 5 »

coby schreef: 15 apr 2019, 13:11
Elia was trouwens op de berg der verheerlijking en niet als veranderd in Johannes de Doper, die toen al dood was.
Dat kan dus kloppen. Elia had zijn lichaam als Johannes de Doper afgelegd. Hij was onthoofd. Er was dus geen sprake van bilocatie. De discipelen konden als ik het mij goed herinner (uit de Bijbel) die verheerlijkte lichamen van Jezus, Mozes en Elia amper aankijken vanwege het felle licht waaruit ze bestonden en dat hen omgaf.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 15 apr 2019, 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door peda »

Hallo Mart,

Is het nog steeds zo dat gelovige Joden bij het ""briel mila"' de deur open houden, een stoel klaar hebben staan om met een beker wijn op de seder -tafel Elia potentieel "' welkom "' te willen heten. Verwachten die Joden nu zoals bij de Dalai Lama een nieuw geboren en volwassen geworden Elia of de kant en klare Elia, terug van weggeweest ?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Reïncarnatie

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 15 apr 2019, 14:12
Gaitema schreef: 14 apr 2019, 21:33 @Mart: wat dachten de joden vroeger daarover precies?
klik

De T'NaCH spreekt niet over de Hemel & de Hel, vandaar dat het Judaisme zich er niet definitief over uitspreekt. Maar reïncarnatie is een veelvoorkomende gedachte waar relatief veel religieuze Joden geloof aan hechten.

In de tijd van Jezus bestonden er twee hoofdsoorten Judaisme die gerelateerd waren: de farizeeërs & de sadduceeërs. De tweede groep geloofde helemaal niet in een leven na de dood, terwijl de eerste groep geloofde dat de onsterfelijke ziel voortleefde in andere lichamen, wat je als reïncarnatie kunt zien. Ze meenden eveneens dat de volledig schuldige ziel zou worden gestraft. Lees Josefus' Joodse Oorlog 2.8.14 en Joodse Oudheden 8.14–15 maar. En net zoals Josef ben Matitjahoe haKohen (Josefus) zelf een farizeeër was, zegt Paulus in Handelingen 23:6 en 26:5 eveneens bij deze groep te hebben behoord.

De gedachte is m.i. zo gek nog niet.
Oké, zo waren hun gedachten dus. Dank je.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door Vertrokken user 5 »

. (antwoord zelf al gevonden)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Mart »

peda schreef: 15 apr 2019, 15:06 Hallo Mart,

Is het nog steeds zo dat gelovige Joden bij het ""briel mila"' de deur open houden, een stoel klaar hebben staan om met een beker wijn op de seder -tafel Elia potentieel "' welkom "' te willen heten. Verwachten die Joden nu zoals bij de Dalai Lama een nieuw geboren en volwassen geworden Elia of de kant en klare Elia, terug van weggeweest ?
In het Judaisme is Elijahoe nooit gestorven en speelt geen rol wat betreft reïncarnatie. De traditie bij de besnijdenis een stoel vrij te houden voor deze bijbelse profeet en vervolgens het kind daarop te plaatsen, vindt z'n oorsprong in de midrasj (Sjier haSjieriem Rabbah), waar Elijahoe tegen JHWH zegt ''Ik heb zeer hard gewerkt voor JHWH, de elohiem van de hemelse legers, want de kinderen van Israel hebben Uw verbond (b'riet) verlaten, Uw altaren afgebroken en Uw profeten met het zwaard gedood en ik alleen ben overgebleven, en zij zoeken mijn ziel, om die weg te nemen'' (zie 1 Koningen 19:10), waarop JHWH zegt צא (wat de imperatief is van ''uitgaan'', ''weggaan''). De midrasj stelt dat dit een terechtwijzing is vanwege Elijahoe's valse beschuldigingen over zijn volk & de onterechte claim dat alleen Elijahoe zelf over zou zijn gebleven. Het volk hield zich in ieder geval nog steeds aan het verbond van de besnijdenis (b'riet mielah) en er waren nog legio andere profeten over. De zohar (Lech lecha I:93) voegt toe dat JHWH Elijahoe beval aanwezig te zijn bij iedere besnijdenis om te laten zien dat men zich nog steeds aan het verbond van de benijdenis houdt.

Midrasj betreft niet de contextuele betekenis en de traditie dient dus niet te worden opgevat als Elijahoe's fysieke aanwezigheid.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door peda »

Mart schreef: 15 apr 2019, 16:32
peda schreef: 15 apr 2019, 15:06 Hallo Mart,

Is het nog steeds zo dat gelovige Joden bij het ""briel mila"' de deur open houden, een stoel klaar hebben staan om met een beker wijn op de seder -tafel Elia potentieel "' welkom "' te willen heten. Verwachten die Joden nu zoals bij de Dalai Lama een nieuw geboren en volwassen geworden Elia of de kant en klare Elia, terug van weggeweest ?
In het Judaisme is Elijahoe nooit gestorven en speelt geen rol wat betreft reïncarnatie. De traditie bij de besnijdenis een stoel vrij te houden voor deze bijbelse profeet en vervolgens het kind daarop te plaatsen, vindt z'n oorsprong in de midrasj (Sjier haSjieriem Rabbah), waar Elijahoe tegen JHWH zegt ''Ik heb zeer hard gewerkt voor JHWH, de elohiem van de legers, want de kinderen van Israel hebben Uw verbond (b'riet) verlaten, Uw altaren afgebroken en Uw profeten met het zwaard gedood en ik alleen ben overgebleven, en zij zoeken mijn ziel, om die weg te nemen'' (zie 1 Koningen 19:10), waarop JHWH zegt צא (wat de imperatief is van ''uitgaan'', ''weggaan''). De midrasj stelt dat dit een terechtwijzing is vanwege Elijahoe's valse beschuldigingen over zijn volk & de onterechte claim dat alleen Elijahoe zelf over zou zijn gebleven. Het volk hield zich in ieder geval nog steeds aan het verbond van de besnijdenis (b'riet mielah) en er waren nog legio andere profeten over. De zohar (Lech lecha I:93) voegt toe dat JHWH Elijahoe beval aanwezig te zijn bij iedere besnijdenis om te laten zien dat men zich nog steeds aan het verbond van de benijdenis houdt, zoals JHWH zijn volk voorschreef.

Midrasj betreft niet de contextuele betekenis en de traditie dient dus niet te worden opgevat als Elijahoe's fysieke aanwezigheid.
Heel interessant Mart. Wanneer het optreden van Elia voor de komst van de ( Joodse ) Messias symbolisch moet worden gezien, waarom concretiseerde Jezus dan toch Elia met de werkelijk op aarde rondgelopen hebbende Johannes de Doper. Elia is net zoals Henoch ( althans volgens de bijbel ) nooit gestorven. Ik vond de vertaling van Jezus naar Johannes de Doper als zijnde Elia reeds vreemd, maar wanneer de komst van Elia voorafgaande aan de Messias komst een symbolische duiding heeft, dan bevreemdt mij de Jezus uitspraak nog meer. Maar het kan ook zijn dat 2000 jaren geleden het geloof in de echte terugkeer van Elia voorafgaande aan de Messias komst wel geldigheid had.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Mart »

peda schreef: 15 apr 2019, 16:48 Heel interessant Mart. Wanneer het optreden van Elia voor de komst van de ( Joodse ) Messias symbolisch moet worden gezien, waarom concretiseerde Jezus dan toch Elia met de werkelijk op aarde rondgelopen hebbende Johannes de Doper. Elia is net zoals Henoch ( althans volgens de bijbel ) nooit gestorven. Ik vond de vertaling van Jezus naar Johannes de Doper als zijnde Elia reeds vreemd, maar wanneer de komst van Elia voorafgaande aan de Messias komst een symbolische duiding heeft, dan bevreemdt mij de Jezus uitspraak nog meer. Maar het kan ook zijn dat 2000 jaren geleden het geloof in de echte terugkeer van Elia voorafgaande aan de Messias komst wel geldigheid had.
Het midrasjische verhaal van Elijahoe betreffende het b'riet milah is niet hetzelfde als het relaas uit de T'NaCH waarbij Elijahoe voorafgaat aan de angstige periode die JHWH had aangekondigd (Malachi 3:23-24, in Christelijke Bijbels Malachi 4:5-6). De Gemara (in Eroevien) stelt vervolgens dat Elijahoe voorafgaat aan de messias. De gedachte dat Eliahoe de messias aankondigt staat niet letterlijk in de T'NaCH, maar komt voort uit de Joodse traditie.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door peda »

Mart schreef: 15 apr 2019, 17:07
peda schreef: 15 apr 2019, 16:48 Heel interessant Mart. Wanneer het optreden van Elia voor de komst van de ( Joodse ) Messias symbolisch moet worden gezien, waarom concretiseerde Jezus dan toch Elia met de werkelijk op aarde rondgelopen hebbende Johannes de Doper. Elia is net zoals Henoch ( althans volgens de bijbel ) nooit gestorven. Ik vond de vertaling van Jezus naar Johannes de Doper als zijnde Elia reeds vreemd, maar wanneer de komst van Elia voorafgaande aan de Messias komst een symbolische duiding heeft, dan bevreemdt mij de Jezus uitspraak nog meer. Maar het kan ook zijn dat 2000 jaren geleden het geloof in de echte terugkeer van Elia voorafgaande aan de Messias komst wel geldigheid had.
Het midrasjische verhaal van Elijahoe betreffende het b'riet milah is niet hetzelfde als het relaas uit de T'NaCH waarbij Elijahoe voorafgaat aan de angstige periode die JHWH had aangekondigd (Malachi 3:23-24, in Christelijke Bijbels Malachi 4:5-6). De Gemara (in Eroevien) stelt vervolgens dat Elijahoe voorafgaat aan de messias. De gedachte dat Eliahoe de messias aankondigt staat niet letterlijk in de T'NaCH, maar komt voort uit de Joodse traditie.
Opnieuw dank voor de toelichting. Kun jij de opvattingen van Jezus aangaande Elia die vooraf gaan aan de komst van de Messias dan wel Joods-theologisch duiden in de periode van zo rond 2000 jaren geleden, of is dat niet meer mogelijk.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Reïncarnatie

Bericht door Mart »

peda schreef: 15 apr 2019, 17:15 Opnieuw dank voor de toelichting. Kun jij de opvattingen van Jezus aangaande Elia die vooraf gaan aan de komst van de Messias dan wel Joods-theologisch duiden in de periode van zo rond 2000 jaren geleden, of is dat niet meer mogelijk.
Die opvattingen bestonden in die tijd. Dat toont de Talmoed aan en eveneens figureren deze twee personages in de Dode Zeerollen tezamen tijdens achariet haJamiem (het laatste van de dagen). Het is overigens onder de religieuze Joden nog steeds de leidende gedachte dat Elijahoe voorafgaat aan de messias.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Reïncarnatie

Bericht door Yours »

Ik zou nog terug komen op het onderwerp Reïncarnatie.
Mart schreef: 15 apr 2019, 14:12 Maar reïncarnatie is een veelvoorkomende gedachte waar relatief veel religieuze Joden geloof aan hechten.
en
callista schreef: 15 apr 2019, 13:35 Deze reactie had ik geplaatst in Zonde en Rein, waarvan dit topic afgesplitst is.

Nu hoeven we reïncarnatie natuurlijk
niet alleen vanuit het christendom te benaderen; datzou wat al te beknopt en te kortzichtig gedacht zijn.
en dat lijkt me ook niet de bedoeling om daar te blijven steken.
Maar het wat breder te bezien.....
Waar komt die gedachte vandaan en wat voor invloed heeft dat ook eventueel gehad op de latere religies inclusief de
Abrahamitische etc..


Wel interessant zou het kunnen zijn in hoeverre dat van invloed zou zijn geweest eventueel.
Om dat eens te bekijken
De eerste 600 jaar na Chr. was er ook geloof in reïncarnatie in het Christendom o.a. door veel kerkvaders etc...
Toen werd het verboden..en gestraft met vervolging en de dood
Het Christendom & Reïncarnatie

Er waren verscheidene grote gebeurtenissen gedurende de eerste 600 jaar van het vroege Christendom...


Vroegere verwijzingstekens naar reïncarnatie in het Nieuwe Testament werden geschrapt in de vierde eeuw door keizer Constantijn, toen het Christendomde officiële religie werd van het Romeinse rijk.

In de zesde eeuw, besloot het Tweede Concilie van Constantinopel dat reïncarnatie een vals geloof was die bestraft werd met vervolging en dood.

De Kerk en de Romeinse keizers wisten dat het concept van vorige levens de macht over hun volgelingen zou ondermijnen en verzwakken, aangezien het de mensen tijd zou geven om zaligheid te bekomen.
De bedreiging van een Dag van oordelen door een boze God op het einde van iemands leven werkte veel beter om de massa te controleren.

Reïncarnatie is een geloofssysteem waar elk individu verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen keuzes en daden door de universele wet van 'wat je geeft krijg je ook terug.' We hebben geen georganiseerde religie nodig voor dit geloofssysteem.
Dat was een duidelijke bedreiging voor de Rooms Katholieke Kerk.

De Rooms Katholieke Kerk besefte dat het meer macht en invloed zou hebben door niet alleen een religieuze organisatie te zijn, maar ook een politieke.
Lees verder...met veel uitspraken, citaten en verwijzingen
http://fromthestars0.tripod.com/048.htm
Dit betekent dat reïncarnatie veelal aanvaard was.
Tot de RKK besloot om wat er over geschreven stond te verwijderen omdat het ze niet goed uitkwam.
Ze zijn blijkbaar alleen vergeten om de passages over Elia die opnieuw incarneerde als Johannes de Doper te verwijderen.

Deze institutie heeft dus voor eigen gewin onwelgevallige zaken geschrapt, omdat ze de massa wilden controleren.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens