Reïncarnatie
Geplaatst: 08 apr 2019, 02:39
Reïncarnatie; afsplitsing van Zondaar of Rein?
We praten hier over geloof, levensbeschouwing en wat ons verder bezighoudt!
https://www.geloofsgesprek.nl/forum/
MOET in jouw optiek de Godsvonk evolueren, of gebeurt dat uit eigen vrije wil? Wanneer je uitgaat van een oneindig aantal Godsvonken, dan zijn het op de aarde wonenden in aantal volledig ontoereikend om "' gekoppeld "" te worden aan een Godsvonk. Is er een soort van "' wachtkamer "'? Datzelfde verhaal gaat ook op voor het geloof dat een niet Goddelijke ziel, na het sterven opnieuw verhuist naar een nieuw lichaam. Ook dan veel meer zielen als lichamen, met ook als consequentie "" wachten "'. Dan is er ook nog het probleem van de genetische aanleg van het lichaam en de "' inbreng "' van de ziel. Dat moet toch ook op de een of andere wijzen met elkaar sporen.
Mensen die zeggen gereincarneerd te zijn, weten wie ze vroeger waren. Het is dus gewoon een demoon die eerst de een en dan de ander sart.
Nee de ziel/Godsvonk hoeft zich niet te evolueren, hoeft zich slechts te herinneren middels empirische ervaring. Het gebeurt uit eigen vrije wil.peda schreef: ↑15 apr 2019, 11:10MOET in jouw optiek de Godsvonk evolueren, of gebeurt dat uit eigen vrije wil? Wanneer je uitgaat van een oneindig aantal Godsvonken, dan zijn het op de aarde wonenden in aantal volledig ontoereikend om "' gekoppeld "" te worden aan een Godsvonk. Is er een soort van "' wachtkamer "'? Datzelfde verhaal gaat ook op voor het geloof dat een niet Goddelijke ziel, na het sterven opnieuw verhuist naar een nieuw lichaam. Ook dan veel meer zielen als lichamen, met ook als consequentie "" wachten "'.
Hij had alleen dezelfde Geest en dezelfde soort bediening. De engel zei: hij zal gaan in de geest en de kracht van Elia, niet: hier is Elia zelf, gereincarneerd. Ze vroegen hem of hij Elia was (dan geloofden ze er wel in), maar toen zei ie nee.Eliyahu schreef: ↑15 apr 2019, 08:20 Bs"d
Zien we in het NT geen reïncarnatie?
Matt 17: "Jezus antwoordde en zei tegen hen: Elia zal wel eerst komen en alles herstellen.
12 Ik zeg u echter dat Elia al gekomen is, en ze hebben hem niet erkend, maar ze hebben met hem gedaan alles wat ze wilden; zo zal ook de Zoon des mensen door hen lijden.
13 Toen begrepen de discipelen dat Hij tot hen over Johannes de Doper gesproken had."
Of Elia leefde heeeeel erg lang, of we hebben hier reïncarnatie.
Toch wel, want Johannes de Doper is gewoon uit een vrouw en een man geboren. Kennelijk kon ook iemand die met lichaam en ziel is weggenomen daarna reïncarneren. Waarom zou dat niet kunnen? Jezus zegt het zelf, indien gij het aanvaarden kunt, Elia is Johannes de Doper.
Klopt, dat was de idee van Jezus. De Joden geloofden dat volgens Maleachi 3 vers 1 Elia zou terugkeren voorafgaand aan de komst van de Messias.Anja schreef: ↑15 apr 2019, 11:59Toch wel, want Johannes de Doper is gewoon uit een vrouw en een man geboren. Kennelijk kon ook iemand die met lichaam en ziel is weggenomen daarna reïncarneren. Waarom zou dat niet kunnen? Jezus zegt het zelf, indien gij het aanvaarden kunt, Elia is Johannes de Doper.
Joh. 1:19Anja schreef: ↑15 apr 2019, 11:59Toch wel, want Johannes de Doper is gewoon uit een vrouw en een man geboren. Kennelijk kon ook iemand die met lichaam en ziel is weggenomen daarna reïncarneren. Waarom zou dat niet kunnen? Jezus zegt het zelf, indien gij het aanvaarden kunt, Elia is Johannes de Doper.
Lees verder...met veel uitspraken, citaten en verwijzingenDe eerste 600 jaar na Chr. was er ook geloof in reïncarnatie in het Christendom o.a. door veel kerkvaders etc...
Toen werd het verboden..en gestraft met vervolging en de dood
Het Christendom & Reïncarnatie
Er waren verscheidene grote gebeurtenissen gedurende de eerste 600 jaar van het vroege Christendom...
Vroegere verwijzingstekens naar reïncarnatie in het Nieuwe Testament werden geschrapt in de vierde eeuw door keizer Constantijn, toen het Christendomde officiële religie werd van het Romeinse rijk.
In de zesde eeuw, besloot het Tweede Concilie van Constantinopel dat reïncarnatie een vals geloof was die bestraft werd met vervolging en dood.
De Kerk en de Romeinse keizers wisten dat het concept van vorige levens de macht over hun volgelingen zou ondermijnen en verzwakken, aangezien het de mensen tijd zou geven om zaligheid te bekomen.
De bedreiging van een Dag van oordelen door een boze God op het einde van iemands leven werkte veel beter om de massa te controleren.
Reïncarnatie is een geloofssysteem waar elk individu verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen keuzes en daden door de universele wet van 'wat je geeft krijg je ook terug.' We hebben geen georganiseerde religie nodig voor dit geloofssysteem.
Dat was een duidelijke bedreiging voor de Rooms Katholieke Kerk.
De Rooms Katholieke Kerk besefte dat het meer macht en invloed zou hebben door niet alleen een religieuze organisatie te zijn, maar ook een politieke.
klik
Dat kan dus kloppen. Elia had zijn lichaam als Johannes de Doper afgelegd. Hij was onthoofd. Er was dus geen sprake van bilocatie. De discipelen konden als ik het mij goed herinner (uit de Bijbel) die verheerlijkte lichamen van Jezus, Mozes en Elia amper aankijken vanwege het felle licht waaruit ze bestonden en dat hen omgaf.
Oké, zo waren hun gedachten dus. Dank je.Mart schreef: ↑15 apr 2019, 14:12klik
De T'NaCH spreekt niet over de Hemel & de Hel, vandaar dat het Judaisme zich er niet definitief over uitspreekt. Maar reïncarnatie is een veelvoorkomende gedachte waar relatief veel religieuze Joden geloof aan hechten.
In de tijd van Jezus bestonden er twee hoofdsoorten Judaisme die gerelateerd waren: de farizeeërs & de sadduceeërs. De tweede groep geloofde helemaal niet in een leven na de dood, terwijl de eerste groep geloofde dat de onsterfelijke ziel voortleefde in andere lichamen, wat je als reïncarnatie kunt zien. Ze meenden eveneens dat de volledig schuldige ziel zou worden gestraft. Lees Josefus' Joodse Oorlog 2.8.14 en Joodse Oudheden 8.14–15 maar. En net zoals Josef ben Matitjahoe haKohen (Josefus) zelf een farizeeër was, zegt Paulus in Handelingen 23:6 en 26:5 eveneens bij deze groep te hebben behoord.
De gedachte is m.i. zo gek nog niet.
In het Judaisme is Elijahoe nooit gestorven en speelt geen rol wat betreft reïncarnatie. De traditie bij de besnijdenis een stoel vrij te houden voor deze bijbelse profeet en vervolgens het kind daarop te plaatsen, vindt z'n oorsprong in de midrasj (Sjier haSjieriem Rabbah), waar Elijahoe tegen JHWH zegt ''Ik heb zeer hard gewerkt voor JHWH, de elohiem van de hemelse legers, want de kinderen van Israel hebben Uw verbond (b'riet) verlaten, Uw altaren afgebroken en Uw profeten met het zwaard gedood en ik alleen ben overgebleven, en zij zoeken mijn ziel, om die weg te nemen'' (zie 1 Koningen 19:10), waarop JHWH zegt צא (wat de imperatief is van ''uitgaan'', ''weggaan''). De midrasj stelt dat dit een terechtwijzing is vanwege Elijahoe's valse beschuldigingen over zijn volk & de onterechte claim dat alleen Elijahoe zelf over zou zijn gebleven. Het volk hield zich in ieder geval nog steeds aan het verbond van de besnijdenis (b'riet mielah) en er waren nog legio andere profeten over. De zohar (Lech lecha I:93) voegt toe dat JHWH Elijahoe beval aanwezig te zijn bij iedere besnijdenis om te laten zien dat men zich nog steeds aan het verbond van de benijdenis houdt.peda schreef: ↑15 apr 2019, 15:06 Hallo Mart,
Is het nog steeds zo dat gelovige Joden bij het ""briel mila"' de deur open houden, een stoel klaar hebben staan om met een beker wijn op de seder -tafel Elia potentieel "' welkom "' te willen heten. Verwachten die Joden nu zoals bij de Dalai Lama een nieuw geboren en volwassen geworden Elia of de kant en klare Elia, terug van weggeweest ?
Heel interessant Mart. Wanneer het optreden van Elia voor de komst van de ( Joodse ) Messias symbolisch moet worden gezien, waarom concretiseerde Jezus dan toch Elia met de werkelijk op aarde rondgelopen hebbende Johannes de Doper. Elia is net zoals Henoch ( althans volgens de bijbel ) nooit gestorven. Ik vond de vertaling van Jezus naar Johannes de Doper als zijnde Elia reeds vreemd, maar wanneer de komst van Elia voorafgaande aan de Messias komst een symbolische duiding heeft, dan bevreemdt mij de Jezus uitspraak nog meer. Maar het kan ook zijn dat 2000 jaren geleden het geloof in de echte terugkeer van Elia voorafgaande aan de Messias komst wel geldigheid had.Mart schreef: ↑15 apr 2019, 16:32In het Judaisme is Elijahoe nooit gestorven en speelt geen rol wat betreft reïncarnatie. De traditie bij de besnijdenis een stoel vrij te houden voor deze bijbelse profeet en vervolgens het kind daarop te plaatsen, vindt z'n oorsprong in de midrasj (Sjier haSjieriem Rabbah), waar Elijahoe tegen JHWH zegt ''Ik heb zeer hard gewerkt voor JHWH, de elohiem van de legers, want de kinderen van Israel hebben Uw verbond (b'riet) verlaten, Uw altaren afgebroken en Uw profeten met het zwaard gedood en ik alleen ben overgebleven, en zij zoeken mijn ziel, om die weg te nemen'' (zie 1 Koningen 19:10), waarop JHWH zegt צא (wat de imperatief is van ''uitgaan'', ''weggaan''). De midrasj stelt dat dit een terechtwijzing is vanwege Elijahoe's valse beschuldigingen over zijn volk & de onterechte claim dat alleen Elijahoe zelf over zou zijn gebleven. Het volk hield zich in ieder geval nog steeds aan het verbond van de besnijdenis (b'riet mielah) en er waren nog legio andere profeten over. De zohar (Lech lecha I:93) voegt toe dat JHWH Elijahoe beval aanwezig te zijn bij iedere besnijdenis om te laten zien dat men zich nog steeds aan het verbond van de benijdenis houdt, zoals JHWH zijn volk voorschreef.peda schreef: ↑15 apr 2019, 15:06 Hallo Mart,
Is het nog steeds zo dat gelovige Joden bij het ""briel mila"' de deur open houden, een stoel klaar hebben staan om met een beker wijn op de seder -tafel Elia potentieel "' welkom "' te willen heten. Verwachten die Joden nu zoals bij de Dalai Lama een nieuw geboren en volwassen geworden Elia of de kant en klare Elia, terug van weggeweest ?
Midrasj betreft niet de contextuele betekenis en de traditie dient dus niet te worden opgevat als Elijahoe's fysieke aanwezigheid.
Het midrasjische verhaal van Elijahoe betreffende het b'riet milah is niet hetzelfde als het relaas uit de T'NaCH waarbij Elijahoe voorafgaat aan de angstige periode die JHWH had aangekondigd (Malachi 3:23-24, in Christelijke Bijbels Malachi 4:5-6). De Gemara (in Eroevien) stelt vervolgens dat Elijahoe voorafgaat aan de messias. De gedachte dat Eliahoe de messias aankondigt staat niet letterlijk in de T'NaCH, maar komt voort uit de Joodse traditie.peda schreef: ↑15 apr 2019, 16:48 Heel interessant Mart. Wanneer het optreden van Elia voor de komst van de ( Joodse ) Messias symbolisch moet worden gezien, waarom concretiseerde Jezus dan toch Elia met de werkelijk op aarde rondgelopen hebbende Johannes de Doper. Elia is net zoals Henoch ( althans volgens de bijbel ) nooit gestorven. Ik vond de vertaling van Jezus naar Johannes de Doper als zijnde Elia reeds vreemd, maar wanneer de komst van Elia voorafgaande aan de Messias komst een symbolische duiding heeft, dan bevreemdt mij de Jezus uitspraak nog meer. Maar het kan ook zijn dat 2000 jaren geleden het geloof in de echte terugkeer van Elia voorafgaande aan de Messias komst wel geldigheid had.
Opnieuw dank voor de toelichting. Kun jij de opvattingen van Jezus aangaande Elia die vooraf gaan aan de komst van de Messias dan wel Joods-theologisch duiden in de periode van zo rond 2000 jaren geleden, of is dat niet meer mogelijk.Mart schreef: ↑15 apr 2019, 17:07Het midrasjische verhaal van Elijahoe betreffende het b'riet milah is niet hetzelfde als het relaas uit de T'NaCH waarbij Elijahoe voorafgaat aan de angstige periode die JHWH had aangekondigd (Malachi 3:23-24, in Christelijke Bijbels Malachi 4:5-6). De Gemara (in Eroevien) stelt vervolgens dat Elijahoe voorafgaat aan de messias. De gedachte dat Eliahoe de messias aankondigt staat niet letterlijk in de T'NaCH, maar komt voort uit de Joodse traditie.peda schreef: ↑15 apr 2019, 16:48 Heel interessant Mart. Wanneer het optreden van Elia voor de komst van de ( Joodse ) Messias symbolisch moet worden gezien, waarom concretiseerde Jezus dan toch Elia met de werkelijk op aarde rondgelopen hebbende Johannes de Doper. Elia is net zoals Henoch ( althans volgens de bijbel ) nooit gestorven. Ik vond de vertaling van Jezus naar Johannes de Doper als zijnde Elia reeds vreemd, maar wanneer de komst van Elia voorafgaande aan de Messias komst een symbolische duiding heeft, dan bevreemdt mij de Jezus uitspraak nog meer. Maar het kan ook zijn dat 2000 jaren geleden het geloof in de echte terugkeer van Elia voorafgaande aan de Messias komst wel geldigheid had.
Die opvattingen bestonden in die tijd. Dat toont de Talmoed aan en eveneens figureren deze twee personages in de Dode Zeerollen tezamen tijdens achariet haJamiem (het laatste van de dagen). Het is overigens onder de religieuze Joden nog steeds de leidende gedachte dat Elijahoe voorafgaat aan de messias.
en
Dit betekent dat reïncarnatie veelal aanvaard was.callista schreef: ↑15 apr 2019, 13:35 Deze reactie had ik geplaatst in Zonde en Rein, waarvan dit topic afgesplitst is.
Nu hoeven we reïncarnatie natuurlijk
niet alleen vanuit het christendom te benaderen; datzou wat al te beknopt en te kortzichtig gedacht zijn.
en dat lijkt me ook niet de bedoeling om daar te blijven steken.
Maar het wat breder te bezien.....
Waar komt die gedachte vandaan en wat voor invloed heeft dat ook eventueel gehad op de latere religies inclusief de
Abrahamitische etc..
Wel interessant zou het kunnen zijn in hoeverre dat van invloed zou zijn geweest eventueel.
Om dat eens te bekijkenLees verder...met veel uitspraken, citaten en verwijzingenDe eerste 600 jaar na Chr. was er ook geloof in reïncarnatie in het Christendom o.a. door veel kerkvaders etc...
Toen werd het verboden..en gestraft met vervolging en de dood
Het Christendom & Reïncarnatie
Er waren verscheidene grote gebeurtenissen gedurende de eerste 600 jaar van het vroege Christendom...
Vroegere verwijzingstekens naar reïncarnatie in het Nieuwe Testament werden geschrapt in de vierde eeuw door keizer Constantijn, toen het Christendomde officiële religie werd van het Romeinse rijk.
In de zesde eeuw, besloot het Tweede Concilie van Constantinopel dat reïncarnatie een vals geloof was die bestraft werd met vervolging en dood.
De Kerk en de Romeinse keizers wisten dat het concept van vorige levens de macht over hun volgelingen zou ondermijnen en verzwakken, aangezien het de mensen tijd zou geven om zaligheid te bekomen.
De bedreiging van een Dag van oordelen door een boze God op het einde van iemands leven werkte veel beter om de massa te controleren.
Reïncarnatie is een geloofssysteem waar elk individu verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen keuzes en daden door de universele wet van 'wat je geeft krijg je ook terug.' We hebben geen georganiseerde religie nodig voor dit geloofssysteem.
Dat was een duidelijke bedreiging voor de Rooms Katholieke Kerk.
De Rooms Katholieke Kerk besefte dat het meer macht en invloed zou hebben door niet alleen een religieuze organisatie te zijn, maar ook een politieke.
http://fromthestars0.tripod.com/048.htm