Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2858
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

Mart schreef: 10 mei 2019, 23:12 Het is niet zo dat het waarnemen de golffunctie doet instorten. Botsingen met andere deeltjes laten de golffunctie instorten en je kan onmogelijk waarnemen zonder een botsing te veroorzaken. Dat is een belangrijk maar subtiel verschil.
Bs"d

Experimenten hebben uitgewezen dat wat jij zegt niet klopt. Wat men gedaan heeft bij het twee sleuven experiment, is een detector opstellen om te zien door welke sleuf het elektron precies heen gaat. En de detector werd niet gelijk uitgelezen, maar de info werd daar in opgeslagen zodat het later uitgelezen kon worden. En dat was voldoende om de golf in een deeltje te veranderen.

Maar nu komt het: Wanneer men de info in de detector over door welke spleet het elektron heengegaan was uitwiste voordat het elektron de plaat bereikte waarop het zichtbaar gemaakt werd, dan gedraagde het zich weer als een golf. Dus detectie had plaatsgevonden, alleen de info was niet beschikbaar om uitgelezen te worden, en dan was het weer een golf. Daarmee is dus bewezen dat dit verhaal: "Botsingen met andere deeltjes laten de golffunctie instorten en je kan onmogelijk waarnemen zonder een botsing te veroorzaken." niet klopt.

Het enige wat een golf verandert in een deeltje is waarneming of het potentieel tot latere waarneming. Detectie laat het niet instorten als er maar geen mogelijkheid is tot latere uitlezing.

“I regard consciousness as fundamental. I regard matter as derivative from consciousness. We cannot get behind consciousness. Everything that we talk about, everything that we regard as existing, postulates consciousness.”
– Max Planck, theoretical physicist who originated quantum theory, which won him the Nobel Prize in Physics in 1918

Dat is in het nederlands:

"Ik beschouw bewustzin als fundamenteel. Ik beschouw materie als een afgeleide (gevolg) van bewustzijn. Alles waar we over praten, alles wat we beschouwen als iets wat bestaat, lijkt bewustzijn te hebben."

Max Planck, theoretische natuurkundige die de quantum mechanica uitvond, waarvoor hij in 1939 de Nobelprijs voor natuurkunde kreeg.



“A fundamental conclusion of the new physics also acknowledges that the observer creates the reality. As observers, we are personally involved with the creation of our own reality."

"The only reality is mind and observations."

"De enige realiteit is bewustzijn en observaties."

Richard Conn Henry, Professor in the Henry A. Rowland Department of Physics and Astronomy, The Johns Hopkins University, Baltimore, Maryland 21218, USA.

DUS: Eerst was er bewustzijn, en daarna pas materie. DUS: Eerst was er bewustzijn, en daarna pas hersenen. Bewustzijn veroorzaakt hersenen, en niet andersom.


http://tiny.cc/Conn-Henry
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

Ooooooooh. Ik snapte 'm niet, want ik dacht: hoe kun je nou niet observeren en dan weten hoe het zich gedraagt.

https://www.sciencedaily.com/releases/1 ... 055013.htm
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2858
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: 11 mei 2019, 20:35 Ooooooooh. Ik snapte 'm niet, want ik dacht: hoe kun je nou niet observeren en dan weten hoe het zich gedraagt.

https://www.sciencedaily.com/releases/1 ... 055013.htm
Bs"d

Hier is een youtube wat in Jip en Janneke taal de basics uitlegt: http://www.youtube.com/watch?v=x_tNzeouHC4
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

Eliyahu schreef: 11 mei 2019, 21:03
coby schreef: 11 mei 2019, 20:35 Ooooooooh. Ik snapte 'm niet, want ik dacht: hoe kun je nou niet observeren en dan weten hoe het zich gedraagt.

https://www.sciencedaily.com/releases/1 ... 055013.htm
Bs"d

Hier is een youtube wat in Jip en Janneke taal de basics uitlegt: http://www.youtube.com/watch?v=x_tNzeouHC4
Dank je! Die had ik gezien, maar ik dacht dat die lui daarachter stonden te observeren naar het geheel, maar het gaat erom dat er werd ingezoomd op dat electron.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

De kwantum wereld is een bron van grote fascinatie. Speelt daar bewustzijn een rol, een soort van telekinese waar de bewuste waarneming, de uitslag van het experiment bepaalt of is de uitslag van het experiment zoals Mart stelt het gevolg van onbewust contact van het experimentele deeltje met de stof/materie van het waarnemingsapparaat. In de esoterische omgeving van de New Age werd groots gezet op het bewustzijn. Eindelijk was vastgesteld dat bewustzijn onafhankelijk van de hersenen bestond en dat met bewustzijn de stof kon worden beinvloed. Helaas is er bij een bepaalde grens geen sprake meer van deze '' spook"' verschijnselen. Een voorwerp ter grootte van bijvoorbeeld een groot molecuul heeft de wetten van de kwantum wereld definitief verlaten en volgt de wetten zoals deze gelden voor de macro wereld. Dit geldt zeker bij menselijke grootte, daar doen alsof de kwantum wereld nog steeds het voortouw heeft, is het gebied van de esoterie Maar het thema bewustzijn of toch de stof ( Mart ) blijft in de kwantum wereld nog steeds de gemoederen bezig houden. Veel wetenschappers volgen de Mart oplossing, ook de vreemde verschijnselen in de kwantumwereld zijn te verklaren vanuit de natuur. Overigens werd in de kwantum wereld ook een mogelijkheid gezien voor Goddelijke Beinvloeding binnen de schepping. God kon dan met Zijn Bewustzijn via telekinetische werking het dna zodanig "' bewerken "' dat het molecuul die volgorde van amino zuren ging innemen die nodig was om de specifieke soort tot stand te brengen. Zoals gezegd een fascinerende wereld.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Bonjour »

Eliyahu schreef: 11 mei 2019, 19:48 Maar nu komt het: Wanneer men de info in de detector over door welke spleet het elektron heengegaan was uitwiste voordat het elektron de plaat bereikte waarop het zichtbaar gemaakt werd, dan gedraagde het zich weer als een golf. Dus detectie had plaatsgevonden, alleen de info was niet beschikbaar om uitgelezen te worden, en dan was het weer een golf. Daarmee is dus bewezen dat dit verhaal: "Botsingen met andere deeltjes laten de golffunctie instorten en je kan onmogelijk waarnemen zonder een botsing te veroorzaken." niet klopt.
Daar is nog wel discussie over.
Kijk bv hier:
https://physics.stackexchange.com/quest ... easurement
Deze man beweert het wel, maar daaronder een reactie
Well, I also watched the video and was quite amazed by the statement you mentioned at 2:50. Actually, the statement is wrong. Everything he explained in the video is true except that statement. Once the data is recorded, then whatever you do with that data, you will see two dots, not an interference (diffraction) patter. I actually researched about this claim of Tom, below is one of the discussion:

https://www.physicsforums.com/threads/d ... ng.414617/
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2858
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

Bonjour schreef: 12 mei 2019, 11:51 Daar is nog wel discussie over.
Bs"d

Is er iets waar geen discussie over is?

Er is HEEEL VEEEL discussie over de ET.
Kijk bv hier:
https://physics.stackexchange.com/quest ... easurement
Deze man beweert het wel, maar daaronder een reactie
Well, I also watched the video and was quite amazed by the statement you mentioned at 2:50. Actually, the statement is wrong. Everything he explained in the video is true except that statement. Once the data is recorded, then whatever you do with that data, you will see two dots, not an interference (diffraction) patter. I actually researched about this claim of Tom, below is one of the discussion:

https://www.physicsforums.com/threads/d ... ng.414617/
En nu moeten we expirementen gedaan door wetenschappers in twijfel gaan trekken omdat een zekere anonimus commentaar geeft en beweert dat het niet klopt??
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Wie als basis overtuiging heeft dat bewustzijn een emergentie is vanuit het hersen proces, blijft natuurlijk zoeken naar een stoffelijke verklaring. Het kan ook niet anders, want wetenschap kan niets met bewustzijn dat "' rondspookt "' zonder een duidelijke locatie. Stof levert locatie mogelijkheden ( hersenen ) vandaar dat in de wetenschap niet gegaan wordt voor omarming van non-lokaliteit gedachten. Esoterie en Godsdienst hebben een totaal andere invalshoek, daar kan bewustzijn bestaan, volledig losgekoppeld van de stof/ materie. Bewustzijn kan in die omgeving zelfs gezien worden als de Veroorzaker van de stof. Geen stof/materie zonder daaraan voorafgaand Bewustzijn . Ex-nihilo schepping is een duidelijk voorbeeld.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Bonjour »

Eliyahu schreef: 12 mei 2019, 12:02 En nu moeten we expirementen gedaan door wetenschappers in twijfel gaan trekken omdat een zekere anonimus commentaar geeft en beweert dat het niet klopt??
Wel als ie naar een artikel verwijst https://arxiv.org/PS_cache/quant-ph/pdf ... 3047v1.pdf.
Leg maar even uit wat daar staat.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2858
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

Bonjour schreef: 12 mei 2019, 12:31
Eliyahu schreef: 12 mei 2019, 12:02 En nu moeten we expirementen gedaan door wetenschappers in twijfel gaan trekken omdat een zekere anonimus commentaar geeft en beweert dat het niet klopt??
Wel als ie naar een artikel verwijst https://arxiv.org/PS_cache/quant-ph/pdf ... 3047v1.pdf.
Leg maar even uit wat daar staat.
Bs"d

Daar staat precies wat ik al zei: "In 1982, Scully and Dr ̈uhl found a way around this position-momentum uncertainty obstacle and proposed a quantum eraser to obtain which-path or particle-like information without scattering or otherwise introducing large uncontrolled phase factors to disturb the interference. To be sure the interference pattern disappears when which-path information is obtained. But it reappears when we erase (quantum erasure) the which-path information"

Het is dus niet zo wat Mart zei, dat wanneer er geobserveerd wordt er botsingen plaatsvinden en dat daardoor de golffunctie instort.

Het is puur het feit dat het geobserveerd wordt of kan worden in de toekomst.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Is onze kosmos een groot hologram of kwam het voort uit een "'voorafgaand"' HOLOGRAM ( als BRON ) ? De grote Hawking speelde met die gedachte, kort nog voor zijn dood. Hij probeerde de "' spookachtige "" kwantum wereld in te passen in een nieuw begrijpen over de "' structuur "" van de werkelijkheid. Het ei is dus zeker niet gelegd en de zekerheid waarmede de kwantum wereld onder een aantal esoterie volgers reeds in een "'vast Bron hokje'' wordt geplaatst, zie ik persoonlijk als zeer, zeer voorbarig.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2858
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

peda schreef: 12 mei 2019, 14:05 Is onze kosmos een groot hologram of kwam het voort uit een "'voorafgaand"' HOLOGRAM ( als BRON ) ? De grote Hawking speelde met die gedachte, kort nog voor zijn dood. Hij probeerde de "' spookachtige "" kwantum wereld in te passen in een nieuw begrijpen over de "' structuur "" van de werkelijkheid. Het ei is dus zeker niet gelegd en de zekerheid waarmede de kwantum wereld onder een aantal esoterie volgers reeds in een "'vast Bron hokje'' wordt geplaatst, zie ik persoonlijk als zeer, zeer voorbarig.
Bs"d

Het enige wat zeker is is dat degenen die nu nog atheïst of materialist zijn dat dat de platte aarde aanhangers van nu zijn.

http://tiny.cc/only-idot-ath
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Eliyahu schreef: 12 mei 2019, 14:21
peda schreef: 12 mei 2019, 14:05 Is onze kosmos een groot hologram of kwam het voort uit een "'voorafgaand"' HOLOGRAM ( als BRON ) ? De grote Hawking speelde met die gedachte, kort nog voor zijn dood. Hij probeerde de "' spookachtige "" kwantum wereld in te passen in een nieuw begrijpen over de "' structuur "" van de werkelijkheid. Het ei is dus zeker niet gelegd en de zekerheid waarmede de kwantum wereld onder een aantal esoterie volgers reeds in een "'vast Bron hokje'' wordt geplaatst, zie ik persoonlijk als zeer, zeer voorbarig.
Bs"d

Het enige wat zeker is is dat degenen die nu nog atheïst of materialist zijn dat dat de platte aarde aanhangers van nu zijn.

http://tiny.cc/only-idot-ath
Jij vult dat wat eventueel nog ontdekt gaat worden reeds met 100% zekerheid en halleluja in, terwijl ik afwacht tot de nevelvelden gaan optrekken. Een zeer groot verschil in denken. Overigens geloof ik niet dat ik de komst van grotere helderheid nog meemaak in mijn leven en daaronder valt ook het volledig in kaart brengen en kunnen verklaren van de "' spookachtige "' kwantum wereld, noch het "' plotsklaps"' bij de natuurkundige grens overgaan naar de macro wereld, waar de kwantum wereld totaal geen rol meer speelt.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2858
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

peda schreef: 12 mei 2019, 14:34 Jij vult dat wat eventueel nog ontdekt gaat worden reeds met 100% zekerheid en halleluja in, terwijl ik afwacht tot de nevelvelden gaan optrekken. Een zeer groot verschil in denken. Overigens geloof ik niet dat ik de komst van grotere helderheid nog meemaak in mijn leven en daaronder valt ook het volledig in kaart brengen en kunnen verklaren van de "' spookachtige "' kwantum wereld, noch het "' plotsklaps"' bij de natuurkundige grens overgaan naar de macro wereld, waar de kwantum wereld totaal geen rol meer speelt.
Bs"d

Wie zegt dat in de macrowereld de quantummechanica geen rol meer speelt?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

..
Laatst gewijzigd door peda op 12 mei 2019, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Eliyahu schreef: 12 mei 2019, 18:20
peda schreef: 12 mei 2019, 14:34 Jij vult dat wat eventueel nog ontdekt gaat worden reeds met 100% zekerheid en halleluja in, terwijl ik afwacht tot de nevelvelden gaan optrekken. Een zeer groot verschil in denken. Overigens geloof ik niet dat ik de komst van grotere helderheid nog meemaak in mijn leven en daaronder valt ook het volledig in kaart brengen en kunnen verklaren van de "' spookachtige "' kwantum wereld, noch het "' plotsklaps"' bij de natuurkundige grens overgaan naar de macro wereld, waar de kwantum wereld totaal geen rol meer speelt.
Bs"d

Wie zegt dat in de macrowereld de quantummechanica geen rol meer speelt?
Zie voor de poging tot de natuurkundige grensbepaling https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... ntumwereld.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2858
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

peda schreef: 12 mei 2019, 18:32 Zie voor de poging tot de natuurkundige grensbepaling https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... ntumwereld.
Bs"d

Pagina niet gevonden

En "poging" klinkt al niet zo bemoedigend.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Eliyahu schreef: 12 mei 2019, 18:33
peda schreef: 12 mei 2019, 18:32 Zie voor de poging tot de natuurkundige grensbepaling https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... ntumwereld.
Bs"d

Pagina niet gevonden

En "poging" klinkt al niet zo bemoedigend.
Ik heb de link aangepast.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

Eliyahu schreef: 12 mei 2019, 12:02En nu moeten we expirementen gedaan door wetenschappers in twijfel gaan trekken omdat een zekere anonimus commentaar geeft en beweert dat het niet klopt??
De overgrote meerderheid van de wetenschappers gaat er absoluut niet vanuit dat bewustzijn nodig is om de golffuntie in te laten storten. Integendeel, wetenschappers die ''what the bleep do we know?'' hebben bekeken, beschrijven het als pseudo-wetenschap: klik. En het gaat zelfs zover, dat David Albert, de wetenschaps-filosoof die eraan meewerkte, de makers heeft beschuldigd van het verdraaien van zijn woorden waardoor het lijkt alsof QM een link heeft met bewustzijn:
David Albert, a philosopher of physics who appears in the film, has accused the filmmakers of selectively editing his interview to make it appear that he endorses the film's thesis that quantum mechanics is linked with consciousness. He says he is "profoundly unsympathetic to attempts at linking quantum mechanics with consciousness".
Op basis van verkrachting van de wetenschap kan men eenvoudig tot voorbarige conclusies komen. Het is Heisenberg's onzekerheids principe dat aantoont dat de snelheid & plaats van een deeltje niet beiden kunnen worden gedetecteerd. Dat geldt waarschijnlijk eveneens retro-causaal. Hoewel het menselijk bewustzijn er met de haren bij wordt gesleept, kan eenvoudig worden aangetoond dat info eveneens ongedetecteerd kan worden opgeslagen op een atoom zonder dat er iemand naar kijkt, waarna het bewijsmateriaal wordt vernietigd, terwijl de functie reeds is instort. Dit weerlegt onmiddelijk je zoveelste voorbarige claim. Er is geen bewustzijn nodig om de golffuntie te laten instorten: klik. Daarnaast hebben de meerderheid aan interpretaties binnen de QM evenmin iets met bewustzijn te maken.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2858
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

Mart schreef: 12 mei 2019, 18:47 Het is Heisenberg's onzekerheids principe dat aantoont dat de snelheid & plaats van een deeltje niet beiden kunnen worden gedetecteerd. Dat geldt waarschijnlijk eveneens retro-causaal. Hoewel het menselijk bewustzijn er met de haren bij wordt gesleept, kan eenvoudig worden aangetoond dat info eveneens ongedetecteerd kan worden opgeslagen op een atoom zonder dat er iemand naar kijkt, waarna het bewijsmateriaal wordt vernietigd, terwijl de functie reeds is instort. Dit weerlegt onmiddelijk je zoveelste voorbarige claim.
Bs"d

Voorlopig is het enige wat weerlegd is jouw verhaal over dat het veranderen van een golf in een deeltje is vanwege botsingen.
Wat er nodig is voor ineenstorting van de golffunctie, oftewel het veranderen van de golf in een deeltje, is niet alleen observatie, maar ook de mogelijkheid tot (latere) observatie is voldoende. Dus in principe kan de golffunctie ineenstorten, zolang er maar het potentieel is tot latere uitlezing.
Er is geen bewustzijn nodig om de golffuntie te laten instorten: klik. Daarnaast hebben de meerderheid aan interpretaties binnen de QM evenmin iets met bewustzijn te maken.
Interpretaties en theorieën zijn er volop, het gaat nu even om de feiten zoals die met experimenten kunnen worden aangetoond. En die laten zien dat observatie of het potentieel voor observatie de bepalende factor is.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2858
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Eliyahu »

peda schreef: 12 mei 2019, 18:38
Eliyahu schreef: 12 mei 2019, 18:33
peda schreef: 12 mei 2019, 18:32 Zie voor de poging tot de natuurkundige grensbepaling https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... ntumwereld.
Bs"d

Pagina niet gevonden

En "poging" klinkt al niet zo bemoedigend.
Ik heb de link aangepast.
Bs"d

Dus het artikel heet "Bovengrens gevonden voor kwantumwereld" terwijl het aangeeft dat ze nog hard aan het zoeken zijn naar die bovengrens, en ze die misschien wel nooit vinden.

Dat artikel helpt dus niet veel.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door coby »

-
Laatst gewijzigd door coby op 13 mei 2019, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door peda »

Eliyahu schreef: 13 mei 2019, 07:38
peda schreef: 12 mei 2019, 18:38
Eliyahu schreef: 12 mei 2019, 18:33
peda schreef: 12 mei 2019, 18:32 Zie voor de poging tot de natuurkundige grensbepaling https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... ntumwereld.
Bs"d

Pagina niet gevonden

En "poging" klinkt al niet zo bemoedigend.
Ik heb de link aangepast.
Bs"d

Dus het artikel heet "Bovengrens gevonden voor kwantumwereld" terwijl het aangeeft dat ze nog hard aan het zoeken zijn naar die bovengrens, en ze die misschien wel nooit vinden.

Dat artikel helpt dus niet veel.
Als je goed leest, kun je zien dat het "'gebied"' van de "' fasen-overgang "' in het vizier ligt en dat de fijn afstemming van de exacte ligging van de grens steeds meer wordt vernauwd. Het volume van een mens ligt bijvoorbeeld ver en ver boven de grens waar de kwantum wereld de "' regie "' voert. Kwantum wereld projecteren op de mens is uit huidig zicht esoterie bedrijven. Overigens ligt deze exacte meting van de bovengrens op het terrein van de "' unificatietheorie "'. Naar deze theorie wordt, overigens nog zonder resultaat, gezocht. Daarin moet de zwaartekracht beschreven kunnen worden met de wetten van de kwantummechanica, zoals hoe werkt de zwaartekracht op kleinste lengteschaal. De theorie van Einstein ( macro wereld ) inbrengen in de kwantumwereld ( micro wereld ). De beschrijving van de vermoedelijke situatie die heerste rond het allereerste moment waarop van Big Bang kan worden gesproken. De snaartheorie doet weliswaar een poging, maar het testen van deze hypothese ligt ( vooreerst ) buiten bereik van de mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Mart »

Eliyahu schreef: 13 mei 2019, 07:07 Wat er nodig is voor ineenstorting van de golffunctie, oftewel het veranderen van de golf in een deeltje, is niet alleen observatie, maar ook de mogelijkheid tot (latere) observatie is voldoende. Dus in principe kan de golffunctie ineenstorten, zolang er maar het potentieel is tot latere uitlezing.
Je maakt er een zooitje van. Heisenberg's onzekerheids principe toont reeds dat snelheid & plaats van een deeltje niet beiden kunnen worden gedetecteerd, hetgeen waarschijnlijk eveneens retro-causaal geldt. Heeft niets met een bewuste waarnemer te maken. Als gezegd, kan eenvoudig worden aangetoond dat info ook ongedetecteerd kan worden opgeslagen en vernietigd zonder dat er iemand naar heeft gekeken, terwijl de functie instort; hetgeen je zoveelste voorbarige claim direct onthult als Quantum Flapdoodle. Nogmaals, er is geen bewustzijn nodig om de golffuntie te laten instorten: klik.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Wetenschappelijk bewijs dat ID juist is

Bericht door Christiaan »

Peter79 schreef: 09 mei 2019, 14:53
Christiaan schreef: 08 mei 2019, 09:52....
Het nieuwste boek van Michael J. Behe is in 2019 gepubliceerd met als titel Darwin devolves; the new science about DNA that challenges evolution. Het telt 300 pagina’s tekst. Ik vind uit het Engels vertalen erg tijdrovend. Bovendien verlies je dan belangrijke nuances. Ik zal daarom niet alle citaten gaan vertalen.
Behe is geïnspireerd door met name het werk van Michael Denton en Philip Johnson, aan wie hij het boek opdraagt: To my friends and colleagues at the Discovery Institute - especially Michael Denton and Phillip E. Johnson, whose work profoundly influenced me.

Mijn algemene indruk is dat het boek teveel blijft hangen in de strijdtaal; teveel ID nog afhankelijk maakt van het onmogelijk zijn van macro-evolutie volgens alleen mutatie en selectie; te weinig een veelbelovend perspectief brengt en misschien toch ook een stap vraagt om eerst je overtuiging te veranderen (begin laatste hoofdstuk, hoofdstuk 10: “the mind is real”, niet te reduceren, zijn theorie kan wel acceptabel zijn voor atheïsten, maar niet voor materialisten).

Daardoor is het boek mijns inziens vooral nuttig om de beperkingen van de ET beter te leren kennen. Dat is ook wat Behe zegt (p. 284): In retrospect, I don’t think people were upset by criticism of Darwin’s theory or the concept of irreducible complexity nearly as much as they were by the explicit proposal of intelligent design.

Het is eigenlijk ook een soort catalogus voor allerlei ruis in het debat ET/ID/Creationisme. Veel van de gebruikelijke drogredenen vind je er terug, bijvoorbeeld (p. 49): “designed” is not a synonym for “unflawed” or “perfect”. To see that’s true, just ask yourself two questions: Is your car designed? Is it perfect? The two simply don’t have much to do with each other.
Dat kan een drogreden zijn als men niet weet wat voor een ontwerper zich moet voorstellen. Maar als een almachtige, wetenede god al ontwerper wordt voorgesteld, dan mag men wat kwaliteit verwachten aan een ontwerp. Tegelijkertijd is het teleologisch argument (wat in feite wordt gebruikt voor ID) dan óók een drogreden.