Godsbeelden

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Messenger »

Anja schreef: 13 jun 2019, 13:57
Messenger schreef: 13 jun 2019, 13:21
Ik vertrouw op de BDE van vele mensen, waarvan het overgrote merendeel vertelt over een hiernamaals met onvoorwaardelijke, innige liefde. Ervaring van een levensschouw door de ogen van de anderen die je geraakt hebt. Ervaringen die meestal leiden tot het nemen van afstand van de gevestigde religies.

Zelf heb ik ervaren te bestaan, niet alleen in mijn eigen lichaam maar ook om mij heen.
Ik vraag me af of jij wel echt een BDE hebt gehad, want behalve van liefde kennen die mensen ook gevolgen en verantwoordelijkheid. Je vertrouwt slechts op heel selectieve stukjes van sommige ervaringen die jouw persoonlijke geloof bevestigen en niet op het wetenschappelijk onderzoek, waarin alle aspecten uit het spectrum worden beschreven. Het gaat in alle gevallen om transformatie en dat kan niet plaatsvinden zonder oordeel.
Ik heb niet beweerd zelf een BDE gehad te hebben. Ik heb een ervaring gehad dat ik in iedereen aanwezig was. Daardoor transformeerde ik ook in positieve zin, omdat ik o.a. de Gulden Regel ten volle begreep.
Zoals ik de ander behandel, zo behandel ik in feite mijzelf.
Ik ben bekend o.a. met Eindeloos Bewustzijn van Pim van Lommel en het boek Leven na dit leven van Eben Alexander. Daar hebben jij en ik het al eerder over gehad.

Oordeel vindt volgens mij niet plaats, God zou over God moeten oordelen, God zou God moeten straffen. Dat slaat in mijn ogen nergens op.
Wat je in de BDE van mensen wel kunt lezen, is dat zij een Levensschouw ervaren door de ogen/het gevoel van de anderen die zij geraakt hebben. Dat zien mensen soms als een oordeel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Messenger »

peda schreef: 13 jun 2019, 13:59
Messenger schreef: 13 jun 2019, 13:51 Als iemand na een jaar begraven te zijn geweest en daarna opstaat, is er wel sprake van een doodervaring?
In zo'n bewezen geval dat er een halfvergane overledene uit het graf klimt, is er in mijn optiek sprake van een doodervaring.
callista schreef: 13 jun 2019, 14:00 Ja..The Walking Dead 8-)
Tja zo'n zombie vind ik zelf niet ideaal. Fysiek gezien kan dat ook niet.
Misschien dat een overledene, met getuigen, is gecremeerd en een jaar later gewoon bij je aanbelt en alles vertelt over zijn/haar hiernamaals.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

Messenger schreef: 13 jun 2019, 14:25
peda schreef: 13 jun 2019, 13:59
Messenger schreef: 13 jun 2019, 13:51 Als iemand na een jaar begraven te zijn geweest en daarna opstaat, is er wel sprake van een doodervaring?
In zo'n bewezen geval dat er een halfvergane overledene uit het graf klimt, is er in mijn optiek sprake van een doodervaring.
callista schreef: 13 jun 2019, 14:00 Ja..The Walking Dead 8-)
Tja zo'n zombie vind ik zelf niet ideaal. Fysiek gezien kan dat ook niet.
Misschien dat een overledene, met getuigen, is gecremeerd en een jaar later gewoon bij je aanbelt en alles vertelt over zijn/haar hiernamaals.
Ja..dat zou wat zijn..... :roll:
Geloof jij in een letterlijke opstanding?
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door coby »

Dat was alleen toen met Jezus.
51En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

coby schreef: 13 jun 2019, 14:32 Dat was alleen toen met Jezus.
51En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.
Er staat in de geschiedenis niets over geschreven..
Het zou wereldnieuws geweest zijn...
peda
Berichten: 20458
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door peda »

De zevende dag adventisten ( overigens meer gelovigen op de wereld als de Jg ) geloven weer in de God van de zielenslaap. Na de dood slaapt de ziel, is zich nergens van bewust en dat blijft zo tot er ooit een opstanding plaats vindt. De goede zielen nemen dan deel aan de opstanding, de slechte zielen worden in het NIETS gerangeerd. De slechterik staat ook niet voor een Goddelijk Tribunaal, hij/zij doet gewoon niet meer mee. Ausradiert.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Messenger »

callista schreef: 13 jun 2019, 14:30
Messenger schreef: 13 jun 2019, 14:25
peda schreef: 13 jun 2019, 13:59
Messenger schreef: 13 jun 2019, 13:51 Als iemand na een jaar begraven te zijn geweest en daarna opstaat, is er wel sprake van een doodervaring?
In zo'n bewezen geval dat er een halfvergane overledene uit het graf klimt, is er in mijn optiek sprake van een doodervaring.
callista schreef: 13 jun 2019, 14:00 Ja..The Walking Dead 8-)
Tja zo'n zombie vind ik zelf niet ideaal. Fysiek gezien kan dat ook niet.
Misschien dat een overledene, met getuigen, is gecremeerd en een jaar later gewoon bij je aanbelt en alles vertelt over zijn/haar hiernamaals.
Ja..dat zou wat zijn..... :roll:
Geloof jij in een letterlijke opstanding?
Ik denk dat een letterlijke opstanding mogelijk is. Vraag is echter: Wat is het nut daarvan?
De meeste mensen schrikken zich dood als ze een doodgewaande persoon tegen komen.
Veel mensen zouden denken dat de duivel voor ze staat en de opgestane persoon opnieuw doden.

En waarom zou een dode persoon in een identiek lichaam terug willen komen?
Lijkt me beter dat je weer met een blanco geest en een nieuw lichaam geboren wordt.
Want als dode in het hiernamaals heb je alles gezien van het begin tot en met het einde. Het leven is dan geen ontdekkingsreis maar meer een computerprogramma dat je afdraait met een "oh ja"-ervaring.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Messenger »

peda schreef: 13 jun 2019, 14:42 De zevende dag adventisten ( overigens meer gelovigen op de wereld als de Jg ) geloven weer in de God van de zielenslaap. Na de dood slaapt de ziel, is zich nergens van bewust en dat blijft zo tot er ooit een opstanding plaats vindt. De goede zielen nemen dan deel aan de opstanding, de slechte zielen worden in het NIETS gerangeerd. De slechterik staat ook niet voor een Goddelijk Tribunaal, hij/zij doet gewoon niet meer mee. Ausradiert.
Ik zelf geloof in een hereniging met al je dierbaren in het hiernamaals. Met hen die reeds eerder overleden en met hen die na jou zouden overlijden. Allen verwelkomen je.
Er is namelijk geen tijd daar. Elke ziel is daar altijd aanwezig. Zoals de ziel overal en in alle tijd bestaat en alles-dat-is omvat.

Goede en slechte zielen zijn er niet en ze doen allemaal mee.

Conclusie : ik ben dus geen zevende dag adventist.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20458
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door peda »

Messenger schreef: 13 jun 2019, 14:50
peda schreef: 13 jun 2019, 14:42 De zevende dag adventisten ( overigens meer gelovigen op de wereld als de Jg ) geloven weer in de God van de zielenslaap. Na de dood slaapt de ziel, is zich nergens van bewust en dat blijft zo tot er ooit een opstanding plaats vindt. De goede zielen nemen dan deel aan de opstanding, de slechte zielen worden in het NIETS gerangeerd. De slechterik staat ook niet voor een Goddelijk Tribunaal, hij/zij doet gewoon niet meer mee. Ausradiert.
Ik zelf geloof in een hereniging met al je dierbaren in het hiernamaals. Met hen die reeds eerder overleden en met hen die na jou zouden overlijden. Allen verwelkomen je.
Er is namelijk geen tijd daar. Elke ziel is daar altijd aanwezig. Zoals de ziel overal en in alle tijd bestaat en alles-dat-is omvat.

Goede en slechte zielen zijn er niet en ze doen allemaal mee.

Conclusie : ik ben dus geen zevende dag adventist.
Dat begrijp ik, immers jij kent alleen maar Godsvonken. De zevende dag adventist gelooft in door God geschapen zielen. Een christen gelooft weer dat de ziel na de schepping door God onsterfelijk is, dus dat slechte zielen ook eeuwig blijven voortbestaan. Dat is bij de zevende dag adventist niet het geval. Voordeel is dat je geen zorg hoeft te hebben over een eventuele slechte afloop na de dood. Overigens is het mondiaal geen klein groepje dat zo gelooft.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Messenger »

peda schreef: 13 jun 2019, 14:59 Dat begrijp ik, immers jij kent alleen maar Godsvonken. De zevende dag adventist gelooft in door God geschapen zielen. Een christen gelooft weer dat de ziel na de schepping door God onsterfelijk is, dus dat slechte zielen ook eeuwig blijven voortbestaan. Dat is bij de zevende dag adventist niet het geval. Voordeel is dat je geen zorg hoeft te hebben over een eventuele slechte afloop na de dood. Overigens is het mondiaal geen klein groepje dat zo gelooft.
Wie bedoel je met 'geen klein groepje'?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

@peda
Niemand weet wat er na de dood gebeurt; als er al iets gebeurt.....misschien gebeurt er wel niets.
Of iets en ook dat is niet bekend...men kan alleen maar speculeren..
peda
Berichten: 20458
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door peda »

Messenger schreef: 13 jun 2019, 15:04
peda schreef: 13 jun 2019, 14:59 Dat begrijp ik, immers jij kent alleen maar Godsvonken. De zevende dag adventist gelooft in door God geschapen zielen. Een christen gelooft weer dat de ziel na de schepping door God onsterfelijk is, dus dat slechte zielen ook eeuwig blijven voortbestaan. Dat is bij de zevende dag adventist niet het geval. Voordeel is dat je geen zorg hoeft te hebben over een eventuele slechte afloop na de dood. Overigens is het mondiaal geen klein groepje dat zo gelooft.
Wie bedoel je met 'geen klein groepje'?
Wereldwijd zo'n 20 miljoen gelovige zevende dag adventisten.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 13 jun 2019, 15:05 @peda
Niemand weet wat er na de dood gebeurt; als er al iets gebeurt.....misschien gebeurt er wel niets.
Of iets en ook dat is niet bekend...men kan alleen maar speculeren..
Ik denk dat er heel wat mensen zijn die weten wat er na de dood gebeurt.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 13 jun 2019, 20:22
callista schreef: 13 jun 2019, 15:05 @peda
Niemand weet wat er na de dood gebeurt; als er al iets gebeurt.....misschien gebeurt er wel niets.
Of iets en ook dat is niet bekend...men kan alleen maar speculeren..
Ik denk dat er heel wat mensen zijn die weten wat er na de dood gebeurt.
Jij ook?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Godsbeelden

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 13 jun 2019, 20:35
Zolderworm schreef: 13 jun 2019, 20:22
callista schreef: 13 jun 2019, 15:05 @peda
Niemand weet wat er na de dood gebeurt; als er al iets gebeurt.....misschien gebeurt er wel niets.
Of iets en ook dat is niet bekend...men kan alleen maar speculeren..
Ik denk dat er heel wat mensen zijn die weten wat er na de dood gebeurt.
Jij ook?
Volgens mij bedoelt Zolderworm de doden, maar de doden weten niets.... :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: 12 jun 2019, 19:59
Martine schreef: 12 jun 2019, 16:11
Messenger schreef: God is liefde (echte, zuivere en dus onvoorwaardelijke liefde;
* God is almachtig (niets geschiedt tegen de wil van God);
* God is onkwetsbaar (kan niet beledigd of beschadigd worden);
* God is volmaakt (en God's schepping eveneens al zien wij als mensen dit niet altijd);
* God is alwetend;
* God is alziend;
* God is alomtegenwoordig;
* God is zonder enige behoefte, heeft slechts het verlangen zich te ervaren.
Hoe weet je dat? Waaruit concludeer je deze dingen?
Begrippen waar ik niets of tenminste weinig kan: alwetend" "alziend". "alomtegenwoordig".
Almachtig? (niets geschiedt tegen de wil van God) schrijf je.
Ik kan het niet meer geloven. Er gebeurt zoveel in deze wereld, en God zou dat "dus" willen?

"Wie is God voor jou" vraag je
Ik weet het niet (meer).
Het schrikbeeld van de almachtige, alwetende...ik raak het niet kwijt.
Het zijn de 8 fundamentele kenmerken van God die door de meeste religies ook worden erkend.
Dat God almachtig is, alwetend, alziend, alomtegenwoordig...
Geen religie die dat niet erkent, ze zijn het er allemaal over eens. Of het om Allah, God, Jahweh, Jehova etc. gaat, iedere religie erkent die kenmerken.
Hoezo erkennen? Erkennen houdt in dat je ziet dat iets zo is. Maar in dit geval is dat nog maar helemaal de vraag.
Vervolgens gaat de gelovige de fout in door die kenmerken te ondermijnen.
Met beweringen zoals dat de mens tegen God's wil in kan gaan. Daarmee haalt de gelovige het fundamentele kenmerk van almacht onderuit.
Ik denk veeleer dat dergelijke gelovigen zien dat de door jou geponeerde kenmerken, niet juist zijn, maar vermoedelijk alleen maar bedacht.
Ik geloof dat God échte, en dus onvoorwaardelijke liefde is. Dat die liefde de mens een écht vrije wil geeft.
Als je gelooft dat God liefde is, dan kom je altijd in de knoop met zijn veronderstelde almacht. Deze twee eigenschappen zijn niet te verenigen.
Er gebeurt veel in de wereld door die vrije wil. Meestal willen mensen allemaal wat anders en zijn ze het nooit eens. Velen geloven in geweld, vergelding en kiezen vanuit haat of hun diepe pijn.
Als mensen collectief hetzelfde zouden willen, vrede bijvoorbeeld, zouden ze dat als ze dat écht willen ook écht kunnen bereiken.
Ik denk dat er een verschil is tussen wat mensen willen en dat waar hun instincten hen toe drijven.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20458
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door peda »

Heeft God afstand gedaan van Zijn Almacht door de keuze van schepping. Deze vraag tolt van oudsher door het theologen landschap. Moest God wel scheppen, het min of meer unanieme antwoord is altijd geweest neen. Waarom heeft God het niet-Goddelijke geschapen, een grote lijst aan overdenkingen heeft in de loop der tijd het licht gezien. Grote overeenstemming is er wel dat door de keuze van het scheppen, God Zijn Almacht heeft beperkt. God beperkt met en na de schepping bewust Zijn keuzemogelijkheden. God bindt Zich aan een bepaald plan en binden betekent opgeven van Soevereiniteit en Almacht. Zo wordt ook het mens worden in Christus door theologen gezien als een uiting van de zelfbeperking. De Morele Eigenschappen behoudt God wel, geen beperking derhalve van het Goede, het Edele. Zou God Zijn Soevereiniteit niet beperkt hebben richting schepping en schepsel , dan zou God om Hem moverende redenen te allen tijde bijvoorbeeld Heil beloftes volkomen eenzijdig kunnen verbreken. De gelovige had geen enkele zekerheid meer. Kortom beperking van Almacht en Soevereiniteit, maakt God voor de gelovigen tot een betrouwbare ""Partner'"'. Voor de God van Messenger geldt het voorstaande niet. De visie van Messenger kent geen geschapen zielen, in zijn visie is Alles en Iedereen 100% Goddelijk.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door Martine »

Storm schreef: 13 jun 2019, 14:08
Martine schreef: 12 jun 2019, 16:11 "Wie is God voor jou" vraag je
Ik weet het niet (meer).
Het schrikbeeld van de almachtige, alwetende...ik raak het niet kwijt.
@Martine,
Ja ik herken dat.
Alwetend en almachtig ook ik weet dat niet meer zo zeker. Is het een schrikbeeld voor je?
Ik schreef ooit:

God, Gij zijt almachtig,
Gij zijt mijn Vader
en ik mag uw kind zijn.

Dat maakt mij bang,
doodsbang
want als kind ben
ik in Uw macht.

Macht vernedert,
maakt de ander klein,
maakt de ander tot niets,,
nul komma nul...

God, de almachtige Vader,
wat een combinatie...
pure macht:
Hij doet met ons...

(....)

Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat mijn onderschrift in tegenspraak is.
Ik laat het wel staan, want dat is toch ook een deel van mijn vragend, twijfelend geloof
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 14 jun 2019, 12:52 Heeft God afstand gedaan van Zijn Almacht door de keuze van schepping. Deze vraag tolt van oudsher door het theologen landschap. Moest God wel scheppen, het min of meer unanieme antwoord is altijd geweest neen. Waarom heeft God het niet-Goddelijke geschapen, een grote lijst aan overdenkingen heeft in de loop der tijd het licht gezien. Grote overeenstemming is er wel dat door de keuze van het scheppen, God Zijn Almacht heeft beperkt. God beperkt met en na de schepping bewust Zijn keuzemogelijkheden. God bindt Zich aan een bepaald plan en binden betekent opgeven van Soevereiniteit en Almacht. Zo wordt ook het mens worden in Christus door theologen gezien als een uiting van de zelfbeperking. De Morele Eigenschappen behoudt God wel, geen beperking derhalve van het Goede, het Edele. Zou God Zijn Soevereiniteit niet beperkt hebben richting schepping en schepsel , dan zou God om Hem moverende redenen te allen tijde bijvoorbeeld Heil beloftes volkomen eenzijdig kunnen verbreken. De gelovige had geen enkele zekerheid meer. Kortom beperking van Almacht en Soevereiniteit, maakt God voor de gelovigen tot een betrouwbare ""Partner'"'. Voor de God van Messenger geldt het voorstaande niet. De visie van Messenger kent geen geschapen zielen, in zijn visie is Alles en Iedereen 100% Goddelijk.
Ja, zo bedenkt men een ""oplossing". Het spreekt voor zich als God schept dat Hij dan geen almacht meer heeft over het geschapene. Als Hij de almacht wel had, dan was er geen reden geweest om te scheppen. Het gaat juist om dat er iets los van hem bestaat, met de mogelijkheid tot een eigen richting. Dat is het wezen van een schepping.
M'n moeder zei altijd: het leuke van een huisdier is dat het soms zo eigenzinnig is.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door Storm »

Martine schreef: 14 jun 2019, 13:48
Storm schreef: 13 jun 2019, 14:08
Martine schreef: 12 jun 2019, 16:11 "Wie is God voor jou" vraag je
Ik weet het niet (meer).
Het schrikbeeld van de almachtige, alwetende...ik raak het niet kwijt.
@Martine,
Ja ik herken dat.
Alwetend en almachtig ook ik weet dat niet meer zo zeker. Is het een schrikbeeld voor je?
Ik schreef ooit:

God, Gij zijt almachtig,
Gij zijt mijn Vader
en ik mag uw kind zijn.

Dat maakt mij bang,
doodsbang
want als kind ben
ik in Uw macht.

Macht vernedert,
maakt de ander klein,
maakt de ander tot niets,,
nul komma nul...

God, de almachtige Vader,
wat een combinatie...
pure macht:
Hij doet met ons...

(....)

Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat mijn onderschrift in tegenspraak is.
Ik laat het wel staan, want dat is toch ook een deel van mijn vragend, twijfelend geloof
Die beide kanten, bang zijn dat God alles ziet en ....de geruststellende gedachte dat Hij je opvangt. Dat laatste herken ik wel.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Zolderworm »

Storm schreef: 14 jun 2019, 15:10
Martine schreef: 14 jun 2019, 13:48
Storm schreef: 13 jun 2019, 14:08
Martine schreef: 12 jun 2019, 16:11 "Wie is God voor jou" vraag je
Ik weet het niet (meer).
Het schrikbeeld van de almachtige, alwetende...ik raak het niet kwijt.
@Martine,
Ja ik herken dat.
Alwetend en almachtig ook ik weet dat niet meer zo zeker. Is het een schrikbeeld voor je?
Ik schreef ooit:

God, Gij zijt almachtig,
Gij zijt mijn Vader
en ik mag uw kind zijn.

Dat maakt mij bang,
doodsbang
want als kind ben
ik in Uw macht.

Macht vernedert,
maakt de ander klein,
maakt de ander tot niets,,
nul komma nul...

God, de almachtige Vader,
wat een combinatie...
pure macht:
Hij doet met ons...

(....)

Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat mijn onderschrift in tegenspraak is.
Ik laat het wel staan, want dat is toch ook een deel van mijn vragend, twijfelend geloof
Die beide kanten, bang zijn dat God alles ziet en ....de geruststellende gedachte dat Hij je opvangt. Dat laatste herken ik wel.
Als je ziet wat er in deze wereld allemaal met mensen gebeurt, dan is het juist zo opvallend dat een God die mensen opvangt niet bestaat.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20458
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door peda »

God die alles ziet, die alles weet, de God waar je angst voor moet hebben. Dit Godsbeeld is voor mij een karikatuur van de werkelijkheid, een afspiegeling van het in oude tijden alom aanwezige absolute despotisme. Caesar had met een paar intimi de volledige macht over zijn onderdanen. Geen fatsoenlijke rechtspraak toen der tijd en In die periode en daarvoor, overigens onder gelijke omstandigheden, zijn de bijbel verhalen tot stand gekomen. De cultuur van massale onderdrukking. De bijbel schrijvers kenden geen andere wereldorde. In de orthodoxie kom je ook nu nog de idee tegen dat de in de ogen van God verloren mens Genade nodig heeft om aan latere narigheid te ontkomen. De onverdiende gunst ( genade ) die Caesar ook toepaste met de duim omhoog of omlaag en op die wijze de toekomst van een mens bestemmend. Voor mij persoonlijk is dit alles een karikatuur van God. Hoe God ( mits Hij bestaat ) werkelijk is, dat weet ik ook niet, maar angst verhalen laat ik maar achter mij. Messenger heeft wat dat betreft een prettig Godsbeeld en waarom zou Messenger ongelijk hebben en de God van de Schrik en Vrees gelijk? Dat over Almacht en Soevereiniteit aan de geloofsbasis anders wordt gedacht als in de oeroude theologie, is ook bekend.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door coby »

Een alles goed vindende God helpt mij niet van mijn ik af. Hoe gaat zo'n God de problemen met zonde oplossen?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

coby schreef: 14 jun 2019, 16:05 Een alles goed vindende God helpt mij niet van mijn ik af. Hoe gaat zo'n God de problemen met zonde oplossen?
Waarom zou je van je "ik" af moeten?
Ieder mens is uniek....en bovendien heb je toch een geweten?
En zonde...ook al zo'n woord...wat versta je daaronder?
Of wat wordt daar in het algemeen zoal onder verstaan?
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door Storm »

Zolderworm schreef: 14 jun 2019, 15:27
Storm schreef: 14 jun 2019, 15:10
Martine schreef: 14 jun 2019, 13:48
Storm schreef: 13 jun 2019, 14:08
Martine schreef: 12 jun 2019, 16:11 "Wie is God voor jou" vraag je
Ik weet het niet (meer).
Het schrikbeeld van de almachtige, alwetende...ik raak het niet kwijt.
@Martine,
Ja ik herken dat.
Alwetend en almachtig ook ik weet dat niet meer zo zeker. Is het een schrikbeeld voor je?
Ik schreef ooit:

God, Gij zijt almachtig,
Gij zijt mijn Vader
en ik mag uw kind zijn.

Dat maakt mij bang,
doodsbang
want als kind ben
ik in Uw macht.

Macht vernedert,
maakt de ander klein,
maakt de ander tot niets,,
nul komma nul...

God, de almachtige Vader,
wat een combinatie...
pure macht:
Hij doet met ons...

(....)

Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat mijn onderschrift in tegenspraak is.
Ik laat het wel staan, want dat is toch ook een deel van mijn vragend, twijfelend geloof
Die beide kanten, bang zijn dat God alles ziet en ....de geruststellende gedachte dat Hij je opvangt. Dat laatste herken ik wel.
Als je ziet wat er in deze wereld allemaal met mensen gebeurt, dan is het juist zo opvallend dat een God die mensen opvangt niet bestaat.
@Zolderworm,
Vaak zie ik dat mensen die het enorm nodig hebben, en intens geloven zich gedragen voelen door God. Ik denk dat het nogal eens self fulfilling prophecy is, maar ik ben blij voor hen, omdat ik het ook herkende in periodes van mijn leven. Net zoals jij eerder begrip zult hebben voor uittredingen, waar ik weer niks van snap.
Als het mensen goed doet, wie ben ik "niet zeker weter'' om er iets van te zeggen. Een God die almachtig is daar kan ik ook niet meer in geloven; ook niet in één die al mijn haren heeft geteld. Dat roept de vragen op die jij ook stelt......waarom dan zoveel mensen die aan hun lot overgelaten worden.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.