Godsbeelden

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

peda schreef: 21 jun 2019, 20:00
Storm schreef: 21 jun 2019, 19:41 Is het voor een gelovige zo zwart/wit? Twijfel is voor velen een deel van hun geloof, het betwijfelt christelijk geloof misschien?

Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.
Storm, ik ben die weg ook gegaan en via de vrijzinnigheid, doorgestoken naar het agnosticisme. Eigenlijk ben je dan niet meer gelovig, maar dat was ik als vrijzinnige eigenlijk ook reeds. Om mij heen zie ik in mijn kleine netwerk hetzelfde gebeuren, de idee God wordt vager en vager. Jezus verbinden met God doe ik ook niet meer, dat is mij te concreet.

Het Mysterie heeft bij mij de functie van de "' oude "' God overgenomen en of "' Mysterie "' nog wel een Godsbeeld is ?
Als je het Mysterie invult met God is het wel een godsbeeld....lijkt me..
Maar misschien wil je God diep van binnen toch niet loslaten?
En verbind je het Mysterie onbewust nog aan God?
Want je schrijft Mysterie met een hoofdletter.....

Als het God niet is wat zou het dan kunnen zijn?
Heb je daar ook een beeld bij?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Mart »

Storm schreef: 21 jun 2019, 17:07
Mart schreef: 21 jun 2019, 15:24 Klopt. Doden staan normaal gesproken niet op en claims die daaromtrent worden gedaan zijn uitermate bevreemdend. Neemt niet weg dat Jonah aannemelijkerwijs niet is opgeslokt door een walvis in beide scenarios.
Ook ik hoorde in de gereformeerde (PKN kerk) dat het verhaal van Jona waarschijnlijk een midrasj is, het heeft iets te vertellen zoals ook Peter79 eerder aangaf.
Peter79,
Jona ging niet alleen dood; het zeemonster staat gelijk aan het dodenrijk.
Vergelijk met psalm 139: al ging ik naar het dodenrijk, gij zijt daar. Het dodenrijk is het verste weg wat Jona kon gaan.
Niets is zeker maar die uitleg spreekt mij het meeste aan.
Jouw passage uit Psalm 139:8 zegt juist dat JHWH dichterbij is in sje'ol (het graf) dan in sjammajiem (de lucht): ''Indien ik op zou stijgen naar de hemel, bent U daarginds (שם) en indien ik mijn bed zou opmaken in het graf, bent U hier (הנך)'': JHWH staat volgens de psalm nog dichterbij de mens in zware tijden dan in voorspoedige tijden. Het boek van Jonah wordt ieder jaar tijdens Jom haKippoeriem gelezen omdat het gaat over t'sjoevah (berouw en terugkeer naar JHWH) en het heeft binnen de Joodse midrasj een geheel andere betekenis dan in het Christendom. Jonah ben Amitai (de duif als zoon van de waarheid) verwijderde zich van JHWH, maar werd gedwongen tot t'sjoevah. Jonah, wat ''duif'' betekent, verwijderde zich van JHWH, maar dankzij de dag gadol (grote vis) kwam hij weer terecht bij JHWH. De grote vis geldt in de midrasj als de leerschool van Jonah. De midrasj gaat zelfs zover de vis een synagoge te noemen met een parel in z'n mond en ogen waardoor hij zich in een verlichte omgeving bevond.

Het verhaal zegt iets over hoe men toendertijd dacht: eerst letterlijk (Jonah ben Ammitai), vervolgens werd het op de Torah gebaseerde Joodse midrasj (Rabbi Eli'ezer ben Hyrkanoes), daarna werd er een figuurlijke uitleg aan gegeven (Christendom & Islam) en uiteindelijk is het oude fictie waaraan ieder een eigen draai geeft. Het laat eveneens zien hoezeer zowel een verhaal als een religie kan evolueren tot iets anders, zoals het moderne Judaisme, het Christendom en de Islam (die het verhaal eveneens heeft).
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

Ha..Jom Kippoer
Ik zet Kol Nidrei even in het muziektopic...
Prachtig....vol emotie.

Dank voor de uitleg Mart...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Mart »

callista schreef: 21 jun 2019, 23:06 Ha..Jom Kippoer
Ik zet Kol Nidrei even in het muziektopic...
Prachtig....vol emotie.

Dank voor de uitleg Mart...
Kol Nidrei is een zeer oud gebedslied dat nog steeds wordt gezongen in Synagoges. De cello-uitvoering van Max Bruch's kol nidrei door Jacqueline Du Pré en haar voormalige echtgenoot Dani'el Barenboim (waarvan ik de eer had hem te ontmoeten en te mogen horen spelen op de piano) hoort bij m'n favorieten. Het verhaal van zijn echtgenote - de geniale Jacqueline Du Pré - is eveneens indrukwekkend. Ze was al jong één van de beste cellistes ter wereld, trouwde met Dani'el en werd wereldberoemd vanwege haar spel toen ze plots het gevoel in haar vingers begon te verliezen. Haar laatste publieke concerten gaf ze in New York onder leiding van de grote Leonard Bernstein en Zubin Mehta, maar van de vier uitvoeringen heeft ze er slechts drie kunnen spelen, het vierde moest ze afzeggen: multiple sclerose. Dani'el begon toen vreemd te gaan met een Russische pianiste.

Jacqueline werd nog onderscheiden met de benoeming tot Officier in de Orde van het Britse Rijk en de BRIT Award voor de solist met de beste klassieke opname (het concert van Elgar) van de afgelopen 25 jaar, maar overleed spoedig daarna op 42 jarige leeftijd als één van de beste cellistes ooit. Ze ligt begraven op de Joodse begraafplaats van Golders Green. Dani'el hertrouwde met de pianiste. Ook het onrechtvaardige lijden heeft z'n esthetiek.

Hier is haar uitvoering van Kol Nidrei: klik (Dani'el is de dirigent).
Laatst gewijzigd door Mart op 21 jun 2019, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

Ja..dat is een fantastische uitvoering
Daniel Barenboim ken ik wel en heb veel van hem beluisterd en gezien.....hij is geniaal.......maar dat verhaal wist ik niet..
Wat bijzonder dat je hem hebt ontmoet.
Maar wat een treurig verhaal..... :cry:
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door Storm »

Een intense uitvoering maar een triest verhaal.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Mart »

Storm schreef: 21 jun 2019, 23:58 Een intense uitvoering maar een triest verhaal.
callista schreef: 21 jun 2019, 23:55 Ja..dat is een fantastische uitvoering
Daniel Barenboim ken ik wel en heb veel van hem beluisterd en gezien.....hij is geniaal.......maar dat verhaal wist ik niet..
Wat bijzonder dat je hem hebt ontmoet.
Maar wat een treurig verhaal..... :cry:
Klopt. Erg mooi en bijzonder triest. Maar, als gezegd, ook het onrechtvaardige lijden heeft z'n schoonheid; iets dat eveneens binnen het Christendom een duidelijke rol speelt (om hiermee de discussie weer ontopic te brengen). Het "vervangende offer" is slechts één van de christelijke interpretaties van Jezus' dood. Er zijn er in de christelijke theologie meer, zoals de rechtvaardige die lijdt onder het geweld van een onrechtvaardige wereld en zodoende anderen diep beroerd en berouw (t'sjoevah) bij anderen teweegbrengt, hetgeen voor de vergeving van schuld zorgt. Het lijden is in die zin niet zozeer een offer ''van mensen aan JHWH'' maar ''van JHWH aan mensen'' (deze laatste lezing vindt ik persoonlijk interessanter en sterker dan die van het vervangende offer, aangezien deze door de T'NaCH wordt ondersteund).
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door peda »

callista schreef: 21 jun 2019, 21:24
peda schreef: 21 jun 2019, 20:00
Storm schreef: 21 jun 2019, 19:41 Is het voor een gelovige zo zwart/wit? Twijfel is voor velen een deel van hun geloof, het betwijfelt christelijk geloof misschien?

Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.
Storm, ik ben die weg ook gegaan en via de vrijzinnigheid, doorgestoken naar het agnosticisme. Eigenlijk ben je dan niet meer gelovig, maar dat was ik als vrijzinnige eigenlijk ook reeds. Om mij heen zie ik in mijn kleine netwerk hetzelfde gebeuren, de idee God wordt vager en vager. Jezus verbinden met God doe ik ook niet meer, dat is mij te concreet.

Het Mysterie heeft bij mij de functie van de "' oude "' God overgenomen en of "' Mysterie "' nog wel een Godsbeeld is ?
Als je het Mysterie invult met God is het wel een godsbeeld....lijkt me..
Maar misschien wil je God diep van binnen toch niet loslaten?
En verbind je het Mysterie onbewust nog aan God?
Want je schrijft Mysterie met een hoofdletter.....

Als het God niet is wat zou het dan kunnen zijn?
Heb je daar ook een beeld bij?
Mysterie schrijf ik met een hoofdletter omdat het voor de mens Onkenbaar is. Een beeld geeft een menselijke "' vertaling "' weer. Als agnost ben ik gestopt met het "' vertalen "'. Wanneer het Mysterie met God ingevuld wordt, kan ik het niet in een beeld krijgen. Is het Mysterie niet Godachtig dan kan ik het ook niet invullen en er dus geen beelden bij vormen. Kortom ik weet het niet. Ik heb wel persoonlijke voorkeuren bij de kijk naar het invullen door anderen en geef daar ook commentaar op, maar je zit dan in het geven van persoonlijke oprispingen, zoals in mijn optiek ook de anderen op dit forum doen. Vandaar dat ik ook de grote commotie totaal niet begrijp die zo af en toe op dit forum toeslaat, waarbij dan gedaan wordt alsof iemand met zijn zienswijze de wijsheid in pacht heeft, terwijl het niet verder reikt als om een persoonlijke voorkeur voor een bepaalde kleur op het podium te hijsen.
Laatst gewijzigd door peda op 22 jun 2019, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

@peda
Duidelijk..dankjewel.. ;)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Zolderworm »

Mart schreef: 22 jun 2019, 01:38
Storm schreef: 21 jun 2019, 23:58 Een intense uitvoering maar een triest verhaal.
callista schreef: 21 jun 2019, 23:55 Ja..dat is een fantastische uitvoering
Daniel Barenboim ken ik wel en heb veel van hem beluisterd en gezien.....hij is geniaal.......maar dat verhaal wist ik niet..
Wat bijzonder dat je hem hebt ontmoet.
Maar wat een treurig verhaal..... :cry:
Klopt. Erg mooi en bijzonder triest. Maar, als gezegd, ook het onrechtvaardige lijden heeft z'n schoonheid; iets dat eveneens binnen het Christendom een duidelijke rol speelt (om hiermee de discussie weer ontopic te brengen). Het "vervangende offer" is slechts één van de christelijke interpretaties van Jezus' dood. Er zijn er in de christelijke theologie meer, zoals de rechtvaardige die lijdt onder het geweld van een onrechtvaardige wereld en zodoende anderen diep beroerd en berouw (t'sjoevah) bij anderen teweegbrengt, hetgeen voor de vergeving van schuld zorgt. Het lijden is in die zin niet zozeer een offer ''van mensen aan JHWH'' maar ''van JHWH aan mensen'' (deze laatste lezing vindt ik persoonlijk interessanter en sterker dan die van het vervangende offer, aangezien deze door de T'NaCH wordt ondersteund).
Schoonheid in het onrechtvaardig lijden? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Misschien alleen als je het dramatiseert aan de hand van mooie muziek. Maar dan zit hem de schoonheid alleen maar in de muziek. Het is niet voor niets dat films muziek nodig hebben voor het dramatische effect. De muziek plaatst de gebeurtenissen dan in een soort eeuwigheidskader.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 22 jun 2019, 11:11
Mart schreef: 22 jun 2019, 01:38
Storm schreef: 21 jun 2019, 23:58 Een intense uitvoering maar een triest verhaal.
callista schreef: 21 jun 2019, 23:55 Ja..dat is een fantastische uitvoering
Daniel Barenboim ken ik wel en heb veel van hem beluisterd en gezien.....hij is geniaal.......maar dat verhaal wist ik niet..
Wat bijzonder dat je hem hebt ontmoet.
Maar wat een treurig verhaal..... :cry:
Klopt. Erg mooi en bijzonder triest. Maar, als gezegd, ook het onrechtvaardige lijden heeft z'n schoonheid; iets dat eveneens binnen het Christendom een duidelijke rol speelt (om hiermee de discussie weer ontopic te brengen). Het "vervangende offer" is slechts één van de christelijke interpretaties van Jezus' dood. Er zijn er in de christelijke theologie meer, zoals de rechtvaardige die lijdt onder het geweld van een onrechtvaardige wereld en zodoende anderen diep beroerd en berouw (t'sjoevah) bij anderen teweegbrengt, hetgeen voor de vergeving van schuld zorgt. Het lijden is in die zin niet zozeer een offer ''van mensen aan JHWH'' maar ''van JHWH aan mensen'' (deze laatste lezing vindt ik persoonlijk interessanter en sterker dan die van het vervangende offer, aangezien deze door de T'NaCH wordt ondersteund).
Schoonheid in het onrechtvaardig lijden? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Misschien alleen als je het dramatiseert aan de hand van mooie muziek. Maar dan zit hem de schoonheid alleen maar in de muziek. Het is niet voor niets dat films muziek nodig hebben voor het dramatische effect. De muziek plaatst de gebeurtenissen dan in een soort eeuwigheidskader.
( Ontzettend ) onrechtvaardig lijden, daarover breekt ook de theodicee reeds vele eeuwen het hoofd, met tot dusverre althans in mijn optiek geen bevredigende oplossing. Ook de Goede God die Messenger volgt, blijft ten diepste buiten dit kwaad in deze wereld. Na afloop van dit leven wordt dan alles geheeld, maar voor dit leven schiet het niet werkelijk op. Het blijft een raadsel, alleen diegenen die de totale wereld als volkomen zinloos en derhalve als totaal onrechtvaardig richting de betrokken slachtoffers ervaren, kennen een plausibele oplossing. Gewoon enorme pech in het leven.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door Vertrokken user 5 »

peda schreef: 22 jun 2019, 11:39
Zolderworm schreef: 22 jun 2019, 11:11
Mart schreef: 22 jun 2019, 01:38
Storm schreef: 21 jun 2019, 23:58 Een intense uitvoering maar een triest verhaal.
callista schreef: 21 jun 2019, 23:55 Ja..dat is een fantastische uitvoering
Daniel Barenboim ken ik wel en heb veel van hem beluisterd en gezien.....hij is geniaal.......maar dat verhaal wist ik niet..
Wat bijzonder dat je hem hebt ontmoet.
Maar wat een treurig verhaal..... :cry:
Klopt. Erg mooi en bijzonder triest. Maar, als gezegd, ook het onrechtvaardige lijden heeft z'n schoonheid; iets dat eveneens binnen het Christendom een duidelijke rol speelt (om hiermee de discussie weer ontopic te brengen). Het "vervangende offer" is slechts één van de christelijke interpretaties van Jezus' dood. Er zijn er in de christelijke theologie meer, zoals de rechtvaardige die lijdt onder het geweld van een onrechtvaardige wereld en zodoende anderen diep beroerd en berouw (t'sjoevah) bij anderen teweegbrengt, hetgeen voor de vergeving van schuld zorgt. Het lijden is in die zin niet zozeer een offer ''van mensen aan JHWH'' maar ''van JHWH aan mensen'' (deze laatste lezing vindt ik persoonlijk interessanter en sterker dan die van het vervangende offer, aangezien deze door de T'NaCH wordt ondersteund).
Schoonheid in het onrechtvaardig lijden? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Misschien alleen als je het dramatiseert aan de hand van mooie muziek. Maar dan zit hem de schoonheid alleen maar in de muziek. Het is niet voor niets dat films muziek nodig hebben voor het dramatische effect. De muziek plaatst de gebeurtenissen dan in een soort eeuwigheidskader.
( Ontzettend ) onrechtvaardig lijden, daarover breekt ook de theodicee reeds vele eeuwen het hoofd, met tot dusverre althans in mijn optiek geen bevredigende oplossing. Ook de Goede God die Messenger volgt, blijft ten diepste buiten dit kwaad in deze wereld. Na afloop van dit leven wordt dan alles geheeld, maar voor dit leven schiet het niet werkelijk op. Het blijft een raadsel, alleen diegenen die de totale wereld als volkomen zinloos en derhalve als totaal onrechtvaardig richting de betrokken slachtoffers ervaren, kennen een plausibele oplossing. Gewoon enorme pech in het leven.
Nou, zowel Zolderworm als Messenger geloven , als ik het goed heb, (viewtopic.php?f=9&t=3420&start=200#p204280) dat de mensen hun eigen lijden hebben gekozen, omdat ze dat leuk vinden. Zo ben je dan ook wel in één klap van alle vraagstukken af en hoeven we het in feite nergens meer over te hebben. Transgenders in de VS hebben dan ervoor gekozen om gediscrimineerd te worden, joden hebben in de jaren dertig en veertig gekozen voor de gaskamers, en de mensen die anno 2019 levem hebben gekozen voor milieuproblemen, digitalisering, en het ervaren van islamitische aanslagen. Vinden ze leuk. :ugeek:
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

Anja schreef

Transgenders in de VS hebben dan ervooe gekozen om gediscrimineerd te worden, joden hebben in de jaren dertig en veertig gekozen voor de gaskamers....etc..enz. vinden ze leuk
Hoe durf je....schandalig... :naughty:
Je pakt het weer aan om anderen te schandpalen/
Door er je eigen uitleg aan te geven...met als doel je gal te spuwen

I.pv. van er MET anderen fatsoenlijk over IN gesprek te gaan....wat hun zienswijze is....
Dat werkt positief.....en verhelderend.....
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 22 jun 2019, 12:18
Anja schreef

Transgenders in de VS hebben dan ervooe gekozen om gediscrimineerd te worden, joden hebben in de jaren dertig en veertig gekozen voor de gaskamers....etc..enz. vinden ze leuk
Hoe durf je....schandalig... :naughty:
Je pakt het weer aan om anderen te schandpalen/
Door er je eigen uitleg aan te geven...met als doel je gal te spuwen
Niks eigen uitleg. Het spijt me voor je dat je het zo moeilijk vindt als ik de consequentie benoem van het geloof dat iedereen alles zelf heeft uitgekozen. De consequentie van die filosofie is dat je dan dus alles ook echt zelf hebt uitgekozen. Dat vond je dan leuk. Want er was immers geen oordeel en ook geen consequentie.

Het aardige daarvan is dan weer wel dat je dan dus ook niet boos en verontwaardigd kunt zijn op God. Je hebt het immers zelf gekozen. In mijn optiek zit je dan onbewust vrij dicht in de richting van de erkenning van de oorspronkelijke zonde. Want Adam wees naar Eva en Eva wees naar de slang. En sommige moderne ex-christenen wijzen stampvoetend naar God en zeggen nog liever dat Hij niet bestaat dan dat ze zouden toegeven dat ze zo verdrietig zijn in en om deze wereld en dat ze graag naar Huis willen terugkeren. In de filosofie van Zolderworm en Messenger is er niemand anders om boos op te zijn dan hooguit zichzelf. Zelf gekozen immers.

P.S. Ik ken mijn eigen vorige leven heel goed. En ik kan je vertellen dat ik beslist niet zelf heb gekozen voor de gaskamers. Wel heb ik er heel veel levens daarvóór voor gekozen om mensen te doden. Daar heb ik de consequenties van ondervonden in het recentste vorige leven. Gelukkig krijgen wij tussen het leven waarin we lijden veroorzaken en het leven waarin we de consequentie dragen, andere levens en daarmee de tijd om te leren en betere eigenschappen te ontwikkelen, voordat we in een leven terechtkomen waarin we de consequenties van die moord dragen. Zodat we daarna er niet meer voor kiezen iemand te doden. Ieder mens heeft ooit iemand gedood. Dat doet een mens maar 1 keer en daarna nooit meer, want dat heeft ie dan geleerd.

Dit rad van wedergeboorte van het kwaad houdt nooit op. Wij kunnen onze schulden niet zelf betalen. Er is wel Iemand die dat voor ons heeft gedaan. Wij kunnen Zijn Lichaam krijgen. Gratis en voor niets. Enkel inzien dat we het zelf niet kunnen, dat we het zelf hebben gedaan, en dat we graag willen dat Papa Zijn Limousine stuurt om ons op te halen. Dan bellen we Papa op en zeggen "Papa, het spijt me dat ik verkeerd heb gedaan. Ik wil graag terugkomen. Wilt U mij vergeven en ophalen?" Nou, en Papa heeft Zijn Limousine al gestuurd op het moment dat de telefoon ging. Eindelijk, mijn Kind wil Thuiskomen.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 22 jun 2019, 12:59, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 22 jun 2019, 11:39
Zolderworm schreef: 22 jun 2019, 11:11
Mart schreef: 22 jun 2019, 01:38
Storm schreef: 21 jun 2019, 23:58 Een intense uitvoering maar een triest verhaal.
callista schreef: 21 jun 2019, 23:55 Ja..dat is een fantastische uitvoering
Daniel Barenboim ken ik wel en heb veel van hem beluisterd en gezien.....hij is geniaal.......maar dat verhaal wist ik niet..
Wat bijzonder dat je hem hebt ontmoet.
Maar wat een treurig verhaal..... :cry:
Klopt. Erg mooi en bijzonder triest. Maar, als gezegd, ook het onrechtvaardige lijden heeft z'n schoonheid; iets dat eveneens binnen het Christendom een duidelijke rol speelt (om hiermee de discussie weer ontopic te brengen). Het "vervangende offer" is slechts één van de christelijke interpretaties van Jezus' dood. Er zijn er in de christelijke theologie meer, zoals de rechtvaardige die lijdt onder het geweld van een onrechtvaardige wereld en zodoende anderen diep beroerd en berouw (t'sjoevah) bij anderen teweegbrengt, hetgeen voor de vergeving van schuld zorgt. Het lijden is in die zin niet zozeer een offer ''van mensen aan JHWH'' maar ''van JHWH aan mensen'' (deze laatste lezing vindt ik persoonlijk interessanter en sterker dan die van het vervangende offer, aangezien deze door de T'NaCH wordt ondersteund).
Schoonheid in het onrechtvaardig lijden? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Misschien alleen als je het dramatiseert aan de hand van mooie muziek. Maar dan zit hem de schoonheid alleen maar in de muziek. Het is niet voor niets dat films muziek nodig hebben voor het dramatische effect. De muziek plaatst de gebeurtenissen dan in een soort eeuwigheidskader.
( Ontzettend ) onrechtvaardig lijden, daarover breekt ook de theodicee reeds vele eeuwen het hoofd, met tot dusverre althans in mijn optiek geen bevredigende oplossing. Ook de Goede God die Messenger volgt, blijft ten diepste buiten dit kwaad in deze wereld. Na afloop van dit leven wordt dan alles geheeld, maar voor dit leven schiet het niet werkelijk op. Het blijft een raadsel, alleen diegenen die de totale wereld als volkomen zinloos en derhalve als totaal onrechtvaardig richting de betrokken slachtoffers ervaren, kennen een plausibele oplossing. Gewoon enorme pech in het leven.
Het lijden zie als een gevolg van ons bestaan in de natuur. De natuur kan niet bestaan zonder dat er lijden is bij dieren en de mens. Zo lijdt het dier waarop gejaagd wordt. Hoe we dit moeten zien in relatie met God, daar kan ik niets over zeggen. Wel geloof ik dat wij op een bepaald moment een zodanige transformatie ondergaan dat we boven de natuur uitstijgen. Daarmee zal, naar ik aanneem, het lijden voorbij zijn.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Messenger »

Anja schreef: 22 jun 2019, 12:16 Nou, zowel Zolderworm als Messenger geloven , als ik het goed heb, (viewtopic.php?f=9&t=3420&start=200#p204280)
Deze link komt niet uit op een bewering die ik of Zolderworm hebben gedaan.
Graag zie ik de juiste link daarvan.
Anja schreef: dat de mensen hun eigen lijden hebben gekozen, omdat ze dat leuk vinden.
Het woord leuk heb ik nooit in dit verband gebruikt. Dit gebruik jij Anja om stemming te maken en mijn visie in een kwaad daglicht te stellen.

Mensen hebben niet (met het bewustzijn dat zij in dit leven hebben) bewust gekozen voor hun eigen lijden. En ze vinden het ook absoluut niet leuk. Christenen zoals jij zien op Aarde een gebroken wereld en zien uit naar verlossing van al dat leed, en menen dat dit alleen bereikt kan worden via Jezus Christus. Tot dan toe zijn we als mensen met ons leed arme schepseltjes.

We zijn echter geen schepsels, we zijn expressies van het Goddelijke (of zoals Peda zegt: het Mysterie).
Als expressie (avatar) zijn wij geboren in de verpakking van een menselijk lichaam en een blanco bewustzijn, omdat we moesten 'vergeten' Wat en Wie we werkelijk Zijn: God Zelve, die alwetend/ alziend/ almachtig/ volmaakt/ alomtegenwoordig/ onkwetsbaar/ echte liefde/ en zonder behoefte is.

Op het Goddelijk bewustzijnsniveau (ofwel Zielsniveau), is er het verlangen van elk deel van God Zelve, om een zo breed mogelijke ervaring op te doen. En ja, daar hoort ook leed bij. Niet omdat God dit 'leuk' vindt, niet omdat jouw Ziel dit 'leuk' vindt, maar omdat de meest brede ervaring ook leed in zich heeft.

Leed, dat met menselijk vernuft kan worden tegengegaan onder andere middels medische wetenschap. Voor alle aandoeningen, en dat is mijn geloof, is een remedie. Zo is bijvoorbeeld stamceltherapie ver gevorderd in een islamitisch land als Iran. Terwijl vooral christenen daarop tegen zijn vanwege hun geloof. En in een islamitisch land werken ze baanbrekend door in de medische wetenschap.
Anja schreef: Zo ben je dan ook wel in één klap van alle vraagstukken af en hoeven we het in feite nergens meer over te hebben. Transgenders in de VS hebben dan ervoor gekozen om gediscrimineerd te worden, joden hebben in de jaren dertig en veertig gekozen voor de gaskamers, en de mensen die anno 2019 levem hebben gekozen voor milieuproblemen, digitalisering, en het ervaren van islamitische aanslagen. Vinden ze leuk. :ugeek:
Nee, 'leuk' is een fout gekozen benaming die jij er aan geeft. Maar alles dat je ziet aan leed draagt bij aan de menselijke ervaring, vaak door de mens zelf in stand gehouden of verergerd. En het is een minder positief resultaat van de vrije wil.

De verlossing komt niet van Jezus, voor de verlossing heeft de mens zelf de sleutels. Andere keuzes, andere prioriteiten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 22 jun 2019, 12:39
Het lijden zie als een gevolg van ons bestaan in de natuur. De natuur kan niet bestaan zonder dat er lijden is bij dieren en de mens. Zo lijdt het dier waarop gejaagd wordt. Hoe we dit moeten zien in relatie met God, daar kan ik niets over zeggen. Wel geloof ik dat wij op een bepaald moment een zodanige transformatie ondergaan dat we boven de natuur uitstijgen. Daarmee zal, naar ik aanneem, het lijden voorbij zijn.
Vanuit jouw beleving is dat een heel plausibele verklaring. Jij doet ook geen uitspraken over God in die zin dat God hoewel Hij Algoed en Almachtig is , toch het kwaad in de wereld toelaat en maar blijft toelaten. Theodicee verbindt het vraagstuk van het lijden direct met God. Jij laat God volledig buiten spel, de mens moet zijn "' onvolwassenheid "' uit eigen kracht afleggen door naar een hoger geestelijk niveau te groeien in welk "' domein "' het kwaad vermoedelijk niet meer voorkomt. Ontsnappen aan het lijden is in jouw beleving slechts mogelijk door ""Zelf"" aan die geestelijk primitieve kringloop te ontsnappen. Hoe noem jij eigenlijk Het Ultieme/Hoogste Bewustzijn( niveau) ? Voor het moeilijke verhaal van goed en kwaad in de theosofie, hier een bijdrage van de voor mij moeilijk te begrijpen G de Purucker www.theosofie.net/onlineliteratuur/bron ... kwaad.html
Laatst gewijzigd door peda op 22 jun 2019, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 22 jun 2019, 12:39
peda schreef: 22 jun 2019, 11:39
Zolderworm schreef: 22 jun 2019, 11:11
Mart schreef: 22 jun 2019, 01:38
Storm schreef: 21 jun 2019, 23:58 Een intense uitvoering maar een triest verhaal.
callista schreef: 21 jun 2019, 23:55 Ja..dat is een fantastische uitvoering
Daniel Barenboim ken ik wel en heb veel van hem beluisterd en gezien.....hij is geniaal.......maar dat verhaal wist ik niet..
Wat bijzonder dat je hem hebt ontmoet.
Maar wat een treurig verhaal..... :cry:
Klopt. Erg mooi en bijzonder triest. Maar, als gezegd, ook het onrechtvaardige lijden heeft z'n schoonheid; iets dat eveneens binnen het Christendom een duidelijke rol speelt (om hiermee de discussie weer ontopic te brengen). Het "vervangende offer" is slechts één van de christelijke interpretaties van Jezus' dood. Er zijn er in de christelijke theologie meer, zoals de rechtvaardige die lijdt onder het geweld van een onrechtvaardige wereld en zodoende anderen diep beroerd en berouw (t'sjoevah) bij anderen teweegbrengt, hetgeen voor de vergeving van schuld zorgt. Het lijden is in die zin niet zozeer een offer ''van mensen aan JHWH'' maar ''van JHWH aan mensen'' (deze laatste lezing vindt ik persoonlijk interessanter en sterker dan die van het vervangende offer, aangezien deze door de T'NaCH wordt ondersteund).
Schoonheid in het onrechtvaardig lijden? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Misschien alleen als je het dramatiseert aan de hand van mooie muziek. Maar dan zit hem de schoonheid alleen maar in de muziek. Het is niet voor niets dat films muziek nodig hebben voor het dramatische effect. De muziek plaatst de gebeurtenissen dan in een soort eeuwigheidskader.
( Ontzettend ) onrechtvaardig lijden, daarover breekt ook de theodicee reeds vele eeuwen het hoofd, met tot dusverre althans in mijn optiek geen bevredigende oplossing. Ook de Goede God die Messenger volgt, blijft ten diepste buiten dit kwaad in deze wereld. Na afloop van dit leven wordt dan alles geheeld, maar voor dit leven schiet het niet werkelijk op. Het blijft een raadsel, alleen diegenen die de totale wereld als volkomen zinloos en derhalve als totaal onrechtvaardig richting de betrokken slachtoffers ervaren, kennen een plausibele oplossing. Gewoon enorme pech in het leven.
Het lijden zie als een gevolg van ons bestaan in de natuur. De natuur kan niet bestaan zonder dat er lijden is bij dieren en de mens. Zo lijdt het dier waarop gejaagd wordt. Hoe we dit moeten zien in relatie met God, daar kan ik niets over zeggen. Wel geloof ik dat wij op een bepaald moment een zodanige transformatie ondergaan dat we boven de natuur uitstijgen. Daarmee zal, naar ik aanneem, het lijden voorbij zijn.
Klopt...het is eten en gegeten worden....zonder dat zou er niets kunnen bestaan in de natuur.
Geen enkel dier of mens...of plant
Kwestie van overleven...
Zo blijft alles in balans....
Met God heeft dat niets te maken.....

Wij mensen vinden dat zielig ...maar is dat ook wel zo?

Ja...het leven is soms of vaak lijden en zelfs liefde is lijden.....ook volgens het Boeddhisme..is leven lijden.....
Dat is ook merkbaar bijv. bij Tristan en Isolde en Julia en Romeo..

Het grootste lijden op dat gebied is daar vaak inherent aan
Uit dat lijden komt ook volgens mij de meeste inspiratie.
Misschien zit daar wel de schoonheid in.....die zeker ook haar weerslag heeft in de muziek o.a....als woorden niet meer gegeven kunnen worden...

Maar je kiest er zelf niet voor.
Ook niet voor de ziektes en allerlei narigheid waar je maar mee moet zien te dealen....
Het overkomt je...

Maar goed ik zit volgens mij wel erg offtopic te neuzelen...sorry daarvoor.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 22 jun 2019, 13:01
Zolderworm schreef: 22 jun 2019, 12:39
peda schreef: 22 jun 2019, 11:39
Zolderworm schreef: 22 jun 2019, 11:11
Mart schreef: 22 jun 2019, 01:38 Klopt. Erg mooi en bijzonder triest. Maar, als gezegd, ook het onrechtvaardige lijden heeft z'n schoonheid; iets dat eveneens binnen het Christendom een duidelijke rol speelt (om hiermee de discussie weer ontopic te brengen). Het "vervangende offer" is slechts één van de christelijke interpretaties van Jezus' dood. Er zijn er in de christelijke theologie meer, zoals de rechtvaardige die lijdt onder het geweld van een onrechtvaardige wereld en zodoende anderen diep beroerd en berouw (t'sjoevah) bij anderen teweegbrengt, hetgeen voor de vergeving van schuld zorgt. Het lijden is in die zin niet zozeer een offer ''van mensen aan JHWH'' maar ''van JHWH aan mensen'' (deze laatste lezing vindt ik persoonlijk interessanter en sterker dan die van het vervangende offer, aangezien deze door de T'NaCH wordt ondersteund).
Schoonheid in het onrechtvaardig lijden? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Misschien alleen als je het dramatiseert aan de hand van mooie muziek. Maar dan zit hem de schoonheid alleen maar in de muziek. Het is niet voor niets dat films muziek nodig hebben voor het dramatische effect. De muziek plaatst de gebeurtenissen dan in een soort eeuwigheidskader.
( Ontzettend ) onrechtvaardig lijden, daarover breekt ook de theodicee reeds vele eeuwen het hoofd, met tot dusverre althans in mijn optiek geen bevredigende oplossing. Ook de Goede God die Messenger volgt, blijft ten diepste buiten dit kwaad in deze wereld. Na afloop van dit leven wordt dan alles geheeld, maar voor dit leven schiet het niet werkelijk op. Het blijft een raadsel, alleen diegenen die de totale wereld als volkomen zinloos en derhalve als totaal onrechtvaardig richting de betrokken slachtoffers ervaren, kennen een plausibele oplossing. Gewoon enorme pech in het leven.
Het lijden zie als een gevolg van ons bestaan in de natuur. De natuur kan niet bestaan zonder dat er lijden is bij dieren en de mens. Zo lijdt het dier waarop gejaagd wordt. Hoe we dit moeten zien in relatie met God, daar kan ik niets over zeggen. Wel geloof ik dat wij op een bepaald moment een zodanige transformatie ondergaan dat we boven de natuur uitstijgen. Daarmee zal, naar ik aanneem, het lijden voorbij zijn.
Klopt...het is eten en gegeten worden....zonder dat zou er niets kunnen bestaan in de natuur.
Geen enkel dier of mens...of plant
Kwestie van overleven...
Zo blijft alles in balans....
Met God heeft dat niets te maken.....

Wij mensen vinden dat zielig ...maar is dat ook wel zo?

Ja...het leven is soms of vaak lijden en zelfs liefde is lijden.....ook volgens het Boeddhisme..is leven lijden.....
Dat is ook merkbaar bijv. bij Tristan en Isolde en Julia en Romeo..

Het grootste lijden op dat gebied is daar vaak inherent aan
Uit dat lijden komt ook volgens mij de meeste inspiratie.
Misschien zit daar wel de schoonheid in.....die zeker ook haar weerslag heeft in de muziek o.a....als woorden niet meer gegeven kunnen worden...

Maar je kiest er zelf niet voor.
Ook niet voor de ziektes en allerlei narigheid waar je maar mee moet zien te dealen....
Het overkomt je...

Maar goed ik zit volgens mij wel erg offtopic te neuzelen...sorry daarvoor.
Nee, de gedachte dat je er zelf voor kiest vind ik redelijk absurd. Misschien kiest God ervoor om een deel van zichzelf in deze wereld te laten existeren. De bekende involutie-evolutie-gedachte van de theosofie.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

Ja...ik geloof dat de vermeende God geen enkele rol speelt of enige bemoeienis heeft of zich enige moeite getroost met wat er zich allemaal afspeelt op deze aardkloot en daarbuiten...en zeker niet met ons nietige mensen.
Kijk eens zoals ik vanuit mijn bed in de verte als daar iemand loopt of fietst....je ziet deze persoon bijna niet tegen de achtergrond.... en dan gaat het nog niet eens over een kilometer....
De mens moet zich niet zoveel verbeelden en liever...als daar behoefte aan is----zich bezig houden met beelden over die God...
Iets anders kan zich niet afspelen binnen zijn beperkt gezichtsveld...

Wat dan wel of hoe dan wel of niet?
Ik zou het niet weten.....
Mensen fabriceren beelden over Goden om meerdere redenen en behoeftes.......maar het blijven menselijke beelden....die geen God tot leven kunnen brengen.
Alleen voor hun persoonlijk....en dat is ook prima...
Die verschillende godsbeelden kunnen een interessante discussie opleveren...met die voorwaarde dat niemand claimt dat zijn/haar godsbeeld de absolute en Enige Waarheid is...
Dat is namelijk onmogelijk....
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Mart »

Zolderworm schreef: 22 jun 2019, 11:11Schoonheid in het onrechtvaardig lijden? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Misschien alleen als je het dramatiseert aan de hand van mooie muziek. Maar dan zit hem de schoonheid alleen maar in de muziek. Het is niet voor niets dat films muziek nodig hebben voor het dramatische effect. De muziek plaatst de gebeurtenissen dan in een soort eeuwigheidskader.
Weinig is opdringeriger tot kennis van iets dat we niet willen weten, dan leed. De totale hoeveelheid leed in de natuurlijke wereld gaat alle fatsoenlijke voorstelling te boven: miljoenen dieren die elkaar dagelijks levend verorberen, rampen, ziekten, honger, oorlogen, het verlies van geliefden, etc. In een universum van atomen en egoïstische genen, blinde fysieke krachten en genetische replicatie, zullen sommige mensen pech hebben, gewond raken, ziek worden en sterven, terwijl anderen geluk zullen hebben en je zult er geen enkele reden of gerechtigheid in kunnen aantonen. Het heelal dat we waarnemen heeft precies de eigenschappen die we verwachten als er geen ontwerp, geen doel en niets dan meedogenloze onverschilligheid is. Op een gegeven moment kijken we allemaal omhoog en beseffen we dat we existeren in een doolhof. Zie je niet hoe noodzakelijk een wereld van pijn en problemen het maakt om empathie te ontwikkelen en er samen iets van te maken? En als we er niet voor zorgen dat pijn en lijden tot iets zinvols leidt, is het lijden simpelweg verspild.

Het mooiste christelijke godsbeeld vind ik ὁ θεὸς ἀγάπη ἐστίν: God is liefde. Er staat niet ὁ θεὸς έχει ἐστίν (''God heeft liefde''). Het mooiste Joodse godsbeeld vind ik: אין עוד מלבדו (''Er is niets behalve Hij'').
Laatst gewijzigd door Mart op 22 jun 2019, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Zolderworm »

Mart schreef: 22 jun 2019, 17:43
Zolderworm schreef: 22 jun 2019, 11:11Schoonheid in het onrechtvaardig lijden? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Misschien alleen als je het dramatiseert aan de hand van mooie muziek. Maar dan zit hem de schoonheid alleen maar in de muziek. Het is niet voor niets dat films muziek nodig hebben voor het dramatische effect. De muziek plaatst de gebeurtenissen dan in een soort eeuwigheidskader.
Weinig is opdringeriger tot kennis van iets dat we niet willen weten, dan leed. De totale hoeveelheid leed in de natuurlijke wereld gaat alle fatsoenlijke voorstelling te boven: miljoenen dieren die elkaar dagelijks levend verorberen, rampen, ziekten, honger, oorlogen, het verlies van geliefden, etc. In een universum van atomen en egoïstische genen, blinde fysieke krachten en genetische replicatie, zullen sommige mensen pech hebben, gewond raken, ziek worden en sterven, terwijl anderen geluk zullen hebben en je zult er geen enkele reden of gerechtigheid in kunnen aantonen. Het heelal dat we waarnemen heeft precies de eigenschappen die we verwachten als er geen ontwerp, geen doel en niets dan meedogenloze onverschilligheid is. Op een gegeven moment kijken we allemaal omhoog en beseffen we dat we existeren in een doolhof. Zie je niet hoe noodzakelijk een wereld van pijn en problemen het maakt om empathie te ontwikkelen en er samen iets van te maken? En als we er niet voor zorgen dat pijn en lijden tot iets zinvols leidt, is het lijden simpelweg verspild.
Nou ja, het kolderwormisme beschouwt het als een tijdelijke staat van zijn, namelijk onze staat van natuurgebondenheid. Een transformatie zal ons daarboven uit tillen. Nou ja, dat is mijn persoonlijke visie gebaseerd op het werk van Sri Aurobindo. Wat dat betreft verkeer ik niet in verwarring, zoals Anja beweert. Integendeel. Ik weet dat J. Krishnamurti het afkeurt om iemand te volgen. Maar dat heeft meer met het zelf ervaren van de waarheid te maken. En daarin geloof ik hem ook wel. Maar ik ben nu eenmaal helemaal een groot fan van Sri Aurobindo. Voor mij geeft hij een antwoord op alle vragen.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door peda »

Inderdaad is de gedachte van te leven in een volledig zinloze onvolkomen kosmos, waar pijn en leed geen enkele betekenis hebben, evenmin als geluk en voorspoed, een simpele denk oplossing voor het probleem van het kwaad. Kwaad is dan niet meer als pech hebben in het leven en goed is geen pech hebben in het tijdelijke leven. Je wordt opgegeten of je ervaart pijn en leed wanneer je puur toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plaats staat. Geen theodicee vraagstuk, geen transfiguratie, gewoon het volledig ontbreken van Zin en Bedoeling. Onpersoonlijke natuurwetten, zonder enige emotionele beleving leveren de structuur . Heb je pech dan word je langzaam levend opgegeten, niets windt zich daarover op, geen compensatie van reparatie van heelheid nadat de dood na veel pech ingetreden is. Gruwelijk, niet eens boontje komt ooit eens om zijn loontje, maar wellicht de werkelijke realiteit. Geen Godsbeeld, maar een natuurbeeld.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbeelden

Bericht door callista »

Waarom zou dan de zin van het leven ontbreken?
en de emotionele beleving?
Die zin zul je er zelf aan moeten geven...

ik vind dat een zeer bekrompen en kortzichtige benadering....
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbeelden

Bericht door Zolderworm »

Mart schreef: 20 jun 2019, 23:55
Anja schreef: 20 jun 2019, 23:38Een mooi en keurig antwoord op de ad hominems van de bekende figuren, waarvoor zeer hartelijke dank. :kiss1: :flower1: (...) Laat ze maar gaan. Het enige wat een aantal hier komt doen is hun frustratie uitleven op christenen en stennis schoppen en het forum doen sluiten. Laat gaan! Gewoon in de sop laten gaarkoken. Is het niet waard. Let them be!
In plaats van het gesprek over de topic-vraag te laten gaan, plak je telkens etiketten op mensen en val je deze vervolgens aan; vooral Joden en atheïsten. Waarom wordt het bij jou vrijwel altijd persoonlijk in plaats van het gesprek over de topic-vraag te laten gaan? Je wekt sterk de indruk dat het je aan argumenten ontbreekt. Godsbeelden, laten we daarover doorgaan: welk beeld je ook van God moge hebben, het is God niet, aangezien de kwaliteit van een onvoorstelbare God niet gevangen kan worden binnen de perken van het menselijk voorstellingsvermogen.
Anja is hier vooral om andersdenkenden in een kwaad daglicht te stellen. Dat is haar lust en haar leven. Ik heb het tegen Trajecto gezegd dat de moeilijkheden hier vooral zijn gekomen met de terugkeer van Anja. Zij gaat voortdurend te keer tegen mensen die er anders over denken dan zij, en probeert ze neer te zetten als kwaadaardige individuen, die er alleen maar op uit zijn om christenen een hak te zetten en het forum om zeep te helpen. Het slaat natuurlijk nergens op. Er spreekt ook een soort verbittering uit. Ik weet ook niet waarom dit is.
Only dead fish go with the flow