De schandpaal

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

De schandpaal

Bericht door Gaitema »

Ik constateer dat dit forum niet echt bruist van de christelijke gesprekken, en de de deelnemers doorgaans niet christelijk zijn. Daarom maar een topic voor hen.
Ik zelf zie geen strijd tegen mensen, maar duistere machten waar mensen die zondigen een slaaf van zijn. Echter, voor wie daar niet in geloofd, hoe kijk je aan tegen deze mensen? Zijn ze goed voor de schandpaal of zie je psychische problemen er bijvoorbeeld een rol.in spelen? We hebben het over de rotte appels in de maatschappij, die een bedrijging vormen voor de maatschappij, maar ook over Jan de individualist die in zichzelf gekeerd is op Piet kapitaal, die geniet van het leven in zijn privedomein, en symbool staat voor de succesvolle Nederlander.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De schandpaal

Bericht door coby »

Piet moet je te vriend houden. Ik zag eens zo'n rijke Belg bij Steenrijk, straatarm en al die lui commentaar leveren op die vent. Asociaal. Kwaad was ie, want hij had die lui geholpen en weet ik hoeveel geld gegeven en nog een vakantie en dan gingen ze maar zeuren. Hij zei: jullie stomme Nederlanders bekijken het maar. Ik doe nooit meer mee. Ondankbare honden.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De schandpaal

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 20 aug 2019, 12:52 Ik constateer dat dit forum niet echt bruist van de christelijke gesprekken, en de de deelnemers doorgaans niet christelijk zijn. Daarom maar een topic voor hen.
Ik zelf zie geen strijd tegen mensen, maar duistere machten waar mensen die zondigen een slaaf van zijn. Echter, voor wie daar niet in geloofd, hoe kijk je aan tegen deze mensen? Zijn ze goed voor de schandpaal of zie je psychische problemen er bijvoorbeeld een rol.in spelen? We hebben het over de rotte appels in de maatschappij, die een bedrijging vormen voor de maatschappij, maar ook over Jan de individualist die in zichzelf gekeerd is op Piet kapitaal, die geniet van het leven in zijn privedomein, en symbool staat voor de succesvolle Nederlander.
Ik snap het topic niet zo goed. Wie zijn de mensen waartegen je geen strijd ziet? Wie zijn de potentiële ''rotte appels in de maatschappij''? Is ''de schandpaal'' een programma en zijn Jan de individualist & Piet kapitaal metaforen voor individuen binnen onze maatschappij? Sorry voor m'n vragen, maar ik woon niet in Nederland en bekijk doorgaans weinig over NL op internet.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De schandpaal

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 20 aug 2019, 14:57
Gaitema schreef: 20 aug 2019, 12:52 Ik constateer dat dit forum niet echt bruist van de christelijke gesprekken, en de de deelnemers doorgaans niet christelijk zijn. Daarom maar een topic voor hen.
Ik zelf zie geen strijd tegen mensen, maar duistere machten waar mensen die zondigen een slaaf van zijn. Echter, voor wie daar niet in geloofd, hoe kijk je aan tegen deze mensen? Zijn ze goed voor de schandpaal of zie je psychische problemen er bijvoorbeeld een rol.in spelen? We hebben het over de rotte appels in de maatschappij, die een bedrijging vormen voor de maatschappij, maar ook over Jan de individualist die in zichzelf gekeerd is op Piet kapitaal, die geniet van het leven in zijn privedomein, en symbool staat voor de succesvolle Nederlander.
Ik snap het topic niet zo goed. Wie zijn de mensen waartegen je geen strijd ziet? Wie zijn de potentiële ''rotte appels in de maatschappij''? Is ''de schandpaal'' een programma en zijn Jan de individualist & Piet kapitaal metaforen voor individuen binnen onze maatschappij? Sorry voor m'n vragen, maar ik woon niet in Nederland en bekijk doorgaans weinig over NL op internet.
Nee, het is geen programma. Het is mijn interesse hoe je aan moet kijken tegen mensen. Als ik.bijvoorbeeld over iemand oordeel, praat ik dan mijzelf de hemel in?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De schandpaal

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 20 aug 2019, 14:32 Piet moet je te vriend houden. Ik zag eens zo'n rijke Belg bij Steenrijk, straatarm en al die lui commentaar leveren op die vent. Asociaal. Kwaad was ie, want hij had die lui geholpen en weet ik hoeveel geld gegeven en nog een vakantie en dan gingen ze maar zeuren. Hij zei: jullie stomme Nederlanders bekijken het maar. Ik doe nooit meer mee. Ondankbare honden.
Misschien oordelen we als mensen wel te snel.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De schandpaal

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 20 aug 2019, 15:49Nee, het is geen programma. Het is mijn interesse hoe je aan moet kijken tegen mensen.
Okay, duidelijk.
Als ik bijvoorbeeld over iemand oordeel, praat ik dan mijzelf de hemel in?
Als je oordeelt, ga je uit van je eigen maatstaven die je vervolgens projecteert op de ander. Veroordelen & aanbidden zijn twee zijden van dezelfde gemakzuchtige munt. Zowel de afgrijselijke als de heilige roepen in ons iets op waarvan we - deels onbewust - afstand willen nemen. Het is eenvoudiger de kwaadaardigheid van de slechtsten onder ons te veroordelen dan om toe te geven dat ook zij mensen zijn als wijzelf; het is eenvoudiger de goedheid van de grootsten onder ons te aanbidden dan om toe te geven dat wij onnodig tekortschieten en inherent daaraan schuldig zijn: ''deze mens is zo geweldig; hoe kan ik ooit zo zijn?'' Zelfverdediging. Dan kunnen we weer doorgaan met ons normale leventje.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De schandpaal

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 20 aug 2019, 15:49 Als ik.bijvoorbeeld over iemand oordeel, praat ik dan mijzelf de hemel in?
Volgens sommige christelijke maatstaven ga je rechtstreeks naar de hel als je over iemand oordeelt. Je overtreedt het gebod "Gij zult niet oordelen". :twisted:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De schandpaal

Bericht door peda »

Messenger schreef: 20 aug 2019, 16:38
Gaitema schreef: 20 aug 2019, 15:49 Als ik.bijvoorbeeld over iemand oordeel, praat ik dan mijzelf de hemel in?
Volgens sommige christelijke maatstaven ga je rechtstreeks naar de hel als je over iemand oordeelt. Je overtreedt het gebod "Gij zult niet oordelen". :twisted:
Omdat volgens het Genesis-verhaal God zowel Heerser als Rechter ( geen democratie ) is, gaat de bijbel voorzichtig om met het thema "' oordelen "" door mensen. Het is echter geenszins zo dat de mens volgens de bijbel het oordelen onder alle omstandigheden wordt verboden ( Johannes 7:24 ) .
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De schandpaal

Bericht door coby »

Messenger schreef: 20 aug 2019, 16:38
Gaitema schreef: 20 aug 2019, 15:49 Als ik.bijvoorbeeld over iemand oordeel, praat ik dan mijzelf de hemel in?
Volgens sommige christelijke maatstaven ga je rechtstreeks naar de hel als je over iemand oordeelt. Je overtreedt het gebod "Gij zult niet oordelen". :twisted:
Je moet ook rekenschap geven van elk ijdel woord, maar dit alles wordt weer handig opgelost met een welgemeend sorry de porrie.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De schandpaal

Bericht door callista »

peda schreef: 20 aug 2019, 17:15
Messenger schreef: 20 aug 2019, 16:38
Gaitema schreef: 20 aug 2019, 15:49 Als ik.bijvoorbeeld over iemand oordeel, praat ik dan mijzelf de hemel in?
Volgens sommige christelijke maatstaven ga je rechtstreeks naar de hel als je over iemand oordeelt. Je overtreedt het gebod "Gij zult niet oordelen". :twisted:
Omdat volgens het Genesis-verhaal God zowel Heerser als Rechter ( geen democratie ) is, gaat de bijbel voorzichtig om met het thema "' oordelen "" door mensen. Het is echter geenszins zo dat de mens volgens de bijbel het oordelen onder alle omstandigheden wordt verboden ( Johannes 7:24 ) .
Ja..het schijnt dat christenen wel elkaar mogen oordelen...d.w.z. wie zich volgens hun niet houdt aan de regels mag buitengesloten worden en uit de gemeente gegooid...
Wat natuurlijk uiterst subjectief is....
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De schandpaal

Bericht door callista »

Verder vraag ik mij af waarom dit topic "De schandpaal" wordt genoemd...
En wie daaraan genageld worden of dienen te worden.
\En door wie....
En waarom.....met wat voor redenen

Wat is de eigenlijke bedoeling?
En het nut...als er al een nut is?
Uitleg graag.....
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De schandpaal

Bericht door Gaitema »

Nou, ik vind de reactie van Mart wel heel nuttig. Het is ook een topic voor jullie. Aangezien hier amper christenen actief zijn, lijkt het me goed om over jullie moraal en ethiek te hebben. De schandpaal is als een voorbeeld . Ik zie dat in Nederland vaak pedo's, buitenlanders en tokkies graag niet gezien worden, in de eigen wijk. Geen AZC , geen moskee.. De tendensen van nu, maar waar niet iedereen er zo in staat.. Christenen zijn een randverschijnsel in Nederland, dus die doen vaak niet meer zo mee in dat Debat. Het is nu vooral een geluid van links tegen over rechts.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De schandpaal

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 20 aug 2019, 16:13
Gaitema schreef: 20 aug 2019, 15:49Nee, het is geen programma. Het is mijn interesse hoe je aan moet kijken tegen mensen.
Okay, duidelijk.
Als ik bijvoorbeeld over iemand oordeel, praat ik dan mijzelf de hemel in?
Als je oordeelt, ga je uit van je eigen maatstaven die je vervolgens projecteert op de ander. Veroordelen & aanbidden zijn twee zijden van dezelfde gemakzuchtige munt. Zowel de afgrijselijke als de heilige roepen in ons iets op waarvan we - deels onbewust - afstand willen nemen. Het is eenvoudiger de kwaadaardigheid van de slechtsten onder ons te veroordelen dan om toe te geven dat ook zij mensen zijn als wijzelf; het is eenvoudiger de goedheid van de grootsten onder ons te aanbidden dan om toe te geven dat wij onnodig tekortschieten en inherent daaraan schuldig zijn: ''deze mens is zo geweldig; hoe kan ik ooit zo zijn?'' Zelfverdediging. Dan kunnen we weer doorgaan met ons normale leventje.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik denk dat veel gedrag van mensen vanuit hun belevingen ook ergens te verklaren is. De beleving van de drugshandelaar of dat van een psychopaat zegt ook vaak veel over het milieu en de omstandigheden waarin zo iemand verkeert. Verslavingen die uit de hand gelopen zijn. Iets dat in het klein begint loopt uit de hand. Maar mogelijk zijn er ook grenzen, waarin er misschien toch gezegd moet worden dat sommigen het menselijke voorbij gaat. Waarom vermoord iemand nou zijn ex en kinderen? En waarom daarna de zelfmoord? Hoe gaan we als maatschappij daarmee om?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De schandpaal

Bericht door coby »

Schandpalen zijn tegenwoordig op internet. Dat is wel heel erg. Weet ik wie die niemand kent heeft het gore lef gehad om dit en dat te zeggen in een email tegen iemand die ook niemand kent en dan gaat iedereen er z'n mening over geven en komt het op twitter en bored panda. Tomaten smijten, want wij zouden zoiets nooit doen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De schandpaal

Bericht door coby »

callista schreef: 20 aug 2019, 17:33
peda schreef: 20 aug 2019, 17:15
Messenger schreef: 20 aug 2019, 16:38
Gaitema schreef: 20 aug 2019, 15:49 Als ik.bijvoorbeeld over iemand oordeel, praat ik dan mijzelf de hemel in?
Volgens sommige christelijke maatstaven ga je rechtstreeks naar de hel als je over iemand oordeelt. Je overtreedt het gebod "Gij zult niet oordelen". :twisted:
Omdat volgens het Genesis-verhaal God zowel Heerser als Rechter ( geen democratie ) is, gaat de bijbel voorzichtig om met het thema "' oordelen "" door mensen. Het is echter geenszins zo dat de mens volgens de bijbel het oordelen onder alle omstandigheden wordt verboden ( Johannes 7:24 ) .
Ja..het schijnt dat christenen wel elkaar mogen oordelen...d.w.z. wie zich volgens hun niet houdt aan de regels mag buitengesloten worden en uit de gemeente gegooid...
Wat natuurlijk uiterst subjectief is....
Nee dat doen ze nooit. Dat vinden ze oordelen. Vandaar de schandalen en misbruik. Die zware kerken gooien soms de vrouw eruit als haar man haar en haar kinderen misbruikt, zag ik op refoweb.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De schandpaal

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 20 aug 2019, 18:12
callista schreef: 20 aug 2019, 17:33
peda schreef: 20 aug 2019, 17:15
Messenger schreef: 20 aug 2019, 16:38
Gaitema schreef: 20 aug 2019, 15:49 Als ik.bijvoorbeeld over iemand oordeel, praat ik dan mijzelf de hemel in?
Volgens sommige christelijke maatstaven ga je rechtstreeks naar de hel als je over iemand oordeelt. Je overtreedt het gebod "Gij zult niet oordelen". :twisted:
Omdat volgens het Genesis-verhaal God zowel Heerser als Rechter ( geen democratie ) is, gaat de bijbel voorzichtig om met het thema "' oordelen "" door mensen. Het is echter geenszins zo dat de mens volgens de bijbel het oordelen onder alle omstandigheden wordt verboden ( Johannes 7:24 ) .
Ja..het schijnt dat christenen wel elkaar mogen oordelen...d.w.z. wie zich volgens hun niet houdt aan de regels mag buitengesloten worden en uit de gemeente gegooid...
Wat natuurlijk uiterst subjectief is....
Nee dat doen ze nooit. Dat vinden ze oordelen. Vandaar de schandalen en misbruik. Die zware kerken gooien soms de vrouw eruit als haar man haar en haar kinderen misbruikt, zag ik op refoweb.
De wereld op zijn kop 😕
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De schandpaal

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 20 aug 2019, 17:59 Schandpalen zijn tegenwoordig op internet. Dat is wel heel erg. Weet ik wie die niemand kent heeft het gore lef gehad om dit en dat te zeggen in een email tegen iemand die ook niemand kent en dan gaat iedereen er z'n mening over geven en komt het op twitter en bored panda. Tomaten smijten, want wij zouden zoiets nooit doen.
Precies, het is dus eigenlijk achter de ellebogenwerk, soms met zelfdodingen tot gevolg.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: De schandpaal

Bericht door Gaitema »

Dit topic loopt niet :geek:
Te algemeen waarschijnlijk. :clown:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De schandpaal

Bericht door Snelheid »

https://youtu.be/6QCsjztERvc

Deze gestrafte kreeg en lekker pijpje aan geboden ;voorts deze schandpalen bestaan niet meer de schandpalen van nu zijn 1000 maal erger.
VERITAS VOS LIBERABIT.