Wat is verdraagzaamheid?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is verdraagzaamheid?

Bericht door Petra »

Peter79 schreef: 18 nov 2019, 09:04 .. Daar heb ik wel even een tragisch verhaal bij.
Mensen zijn storytellers. Ik denk dat dat een grote gemeenschappelijke deler van de mens is. :)
De tragische, dramatische, uitzonderlijke etc. verhalen hebben meer nieuwswaarde, roepen meer ohh en aah gevoelens op, en blijven daarom ook beter/langer herinnerd.
Er zijn denk ik net zo veel negatieve als positieve verhalen te vertellen over elk mens/ groep.

Peter79 schreef: 18 nov 2019, 09:04
Petra schreef: 18 nov 2019, 04:19 MLK... één van de grote helden uit onze geschiedenis. Ik denk dat dat zaadje al ver daarvoor gepland was. Gedragen door een enkeling en verspreid en gegroeid tot deze man het oppakte en met verve uitdroeg. Die kentering bij de massa kwam tegen een hoge prijs.
Mensen houden niet van verandering, vandaar dat ze zo graag tradities in ere houden.
Niet eens uit slechtheid of gemenigheid denk ik. Eerder simpelweg uit angst voor het nieuwe en onbekende.
Klopt. Dat iemand christen is, betekent niet dat ie als mens anders in elkaar zit dan andere mensen. Dat mensen iets "moeten van hun geloof", dat is wat mij betreft kinderpraat van kinderen die mee moeten naar de kerk. Sommige mensen ontgroeien dat niet, maar het wordt in Nederland steeds moeilijker om christen te zijn zonder interne motivatie.
Ja idd. welk geloof of ideologie je ook aanhangt je bent in de eerste plaats mens.
MLK was een mooi voorbeeld. Ik vind Rosa Parks ook een mooi voorbeeld in het kader van verdraagzaamheid.
Ze werd verdragen...
Ze mocht in de bus, daar ergens op een (aan haar groep) toegewezen plekje. Daar nam ze geen genoegen mee. Ze eiste gelijkwaardigheid.

P.S.
India Arie - What If
https://www.youtube.com/watch?v=GCKFFitNxy4
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is verdraagzaamheid?

Bericht door Peter79 »

Ik kwam nog een informatief artikel tegen: tolerantie is niet: zomaar alles goed vinden

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... 3d088d56af
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat is verdraagzaamheid?

Bericht door Storm »

Jammer ik heb al 7 artikelen gratis gehad. ;) Tolerantie betekend m.i ook niet ''alles maar goed vinden''.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wat is verdraagzaamheid?

Bericht door Bonjour »

Cookie weggooien.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat is verdraagzaamheid?

Bericht door Zolderworm »

Peter79 schreef: 29 nov 2019, 09:07 Ik kwam nog een informatief artikel tegen: tolerantie is niet: zomaar alles goed vinden

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... 3d088d56af
Nee, je kunt Rechtuit een ban voor de rest van z'n leven geven en toch tolerant zijn. Als je hem dan laat terugkomen onder de naam Snelheid dan ben je te tolerant.
Only dead fish go with the flow
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is verdraagzaamheid?

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 29 nov 2019, 11:42 Nee, je kunt Rechtuit een ban voor de rest van z'n leven geven en toch tolerant zijn. Als je hem dan laat terugkomen onder de naam Snelheid dan ben je te tolerant.
Tenzij hij laat blijken het nu anders te doen..... maar dat zie ik niet.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat is verdraagzaamheid?

Bericht door Zolderworm »

HJW schreef: 29 nov 2019, 11:46
Zolderworm schreef: 29 nov 2019, 11:42 Nee, je kunt Rechtuit een ban voor de rest van z'n leven geven en toch tolerant zijn. Als je hem dan laat terugkomen onder de naam Snelheid dan ben je te tolerant.
Tenzij hij laat blijken het nu anders te doen..... maar dat zie ik niet.
Nee. Maar goed, hij heeft inmiddels alweer twee waarschuwingen. Dus we zijn op de goede weg.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is verdraagzaamheid?

Bericht door Petra »

Peter79 schreef: 29 nov 2019, 09:07 Ik kwam nog een informatief artikel tegen: tolerantie is niet: zomaar alles goed vinden

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... 3d088d56af
Maar tegenwoordig kampen we met de gevolgen van een verkeerd begrepen idee van tolerantie, betogen De Wit en Terpstra, die beiden al een werkzaam leven lang nadenken over de verhouding tussen religie en democratie. Er zijn namelijk altijd zaken die we als samenleving níet accepteren, zoals discriminatie, schrijven de filosofen. Als we zó tolerant willen zijn dat iedereen alles ‘mag zeggen’, wordt het moeilijk duidelijk te maken wat er mis is met racistische spreekkoren. Als er niets gaat boven tolerantie, viert ‘expressivisme’ hoogtij: elke mening is dan evenveel waard. Alles wat voelt als een authentieke mening mag naar voren gebracht worden. Niets is meer heilig.
“Tolerantie begint bij onenigheid. Dat zie je nu met de bouwers en de boeren. Hoeveel offers zijn zij nog bereid te brengen?
Er zijn ook boeren die de maatregelen slikken omdat ze snappen: er ligt echt een serieus probleem dat we samen moeten oplossen. Ze laten zien wat tolerantie eigenlijk betekent: kunnen verdragen. Het betekent niet dat elk standpunt evenveel respect verdient. Tolerant ben je als je beseft dat er geen ideale oplossingen bestaan.”
We laten alleen zien dat de behoefte aan het heilige niet verdwijnt als een staat seculariseert. We bestrijden dus vooral naïeve beelden, zoals de schijnobjectiviteit van ‘leve het verschil’. Dat klopt niet, want geen samenleving accepteert alles; er blijven zaken waarvan we samen zeggen: dit is de rode lijn. Maar we waarschuwen evengoed voor het tegendeel: de waan waar een samenleving in belandt als ze het heilige te serieus neemt. Allebei de opties vinden nog steeds hun aanhangers. Met die aanhangers hebben we dus ook te maken.“
Verstandig epistel!
Daarom weet Vrouwe Justitia gelukkig ook raad met hoever het recht op vrijheid en vrije meningsuiting kan gaan; er zitten wettelijke grenzen aan het toelaatbare.
Naar mijn mening zijn die wettelijke grenzen een prima rode lijn.
Dat betekent dat je niet alles hoeft goed te vinden maar ook niet meer hoeft te verbieden dan de wet aan ruimte geeft.

Regelrechte discriminatie en racisme gaan over de rode lijn.
Onenigheid moet kunnen. Protesteren, activisme, meningen uitdragen, etc. zijn een mensenrecht. Discussie moet kunnen. Sterker nog ik denk dat onvrede uitspreken en gesprek daarover heel belangrijk is, anders blijven mensen in hun eigen kringetje en denkbeelden hangen. Dat besef had onze wetgevende macht ook, daarom hebben cartoonisten, opinieschrijvers, comedians, e.d. maar ook forums ook een wat ruimer gesprekskader.
Wat forums betreft maakt dus vooral de intentie uit en die blijkt uit de context. Of je kreten bezigt of citeert om te kwetsen of haat te zaaien of om erover te discussiëren. Daarin zit het wettelijk verschil.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is verdraagzaamheid?

Bericht door HJW »

Petra schreef: 30 nov 2019, 04:15 Onenigheid moet kunnen. Protesteren, activisme, meningen uitdragen, etc. zijn een mensenrecht. Discussie moet kunnen. Sterker nog ik denk dat onvrede uitspreken en gesprek daarover heel belangrijk is, anders blijven mensen in hun eigen kringetje en denkbeelden hangen.
Maar daar zit wel een probleempje.
Onder het mom van "je hoeft niet alles maar goed te vinden" trekken nogal wat mensen al heel snel de grens.
Je ziet het ook hier en op Credible.
Elke mening die anders is dan die van de schrijver, wordt dan volledig afgebrand onder het mom van "ja, ik hoef niet alles goed te vinden".
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat is verdraagzaamheid?

Bericht door Mart »

Petra schreef: 30 nov 2019, 04:15 Daarom weet Vrouwe Justitia gelukkig ook raad met hoever het recht op vrijheid en vrije meningsuiting kan gaan; er zitten wettelijke grenzen aan het toelaatbare.
Uiteindelijk is het macht dat bepaalt welke ethiek maatschappelijk als rechtmatig wordt behandeld. Ook de wet heeft zaken waartegen politiek kan en soms moet worden gestreden. Het immense en absurde verschil tussen arm en rijk is zo'n zaak waar m.i. stevig tegen op dient te worden getreden. En ik vraag me af wat het recht is van mensen die geen geld voor eten hebben ondanks dat ze er heel graag voor willen werken. Bedelen en stelen? En wat is het recht van al die gezinnen die hier in Spanje door de banken uit hun huis worden gezet en waar niemand naar omkijkt? Etc. Wereldwijd sterven dagelijks tienduizenden mensen aan hongergerelateerde oorzaken -- conform de wet. Moet men honger en dood van onschuldigen gewoon verdagen? Ouderen, minderheden en zwakkeren binnen de samenleving worden te vaak als weinig meer dan oud vuil opzij gezet, terwijl de rijken almaar rijker worden en tegenwoordig zelfs enorme belastingsvoordelen kunnen krijgen -- allemaal geheel conform de wet. Macht zit op de troon en moraal is z'n flexibele slaafje. Braaf verdraagzaam zijn naar de woorden van de romein Paulus in Romeinen 13?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is verdraagzaamheid?

Bericht door Petra »

Mart schreef: 30 nov 2019, 18:38
Petra schreef: 30 nov 2019, 04:15 Daarom weet Vrouwe Justitia gelukkig ook raad met hoever het recht op vrijheid en vrije meningsuiting kan gaan; er zitten wettelijke grenzen aan het toelaatbare.
Uiteindelijk is het macht dat bepaalt welke ethiek maatschappelijk als rechtmatig wordt behandeld. Ook de wet heeft zaken waartegen politiek kan en soms moet worden gestreden. Het immense en absurde verschil tussen arm en rijk is zo'n zaak waar m.i. stevig tegen op dient te worden getreden. En ik vraag me af wat het recht is van mensen die geen geld voor eten hebben ondanks dat ze er heel graag voor willen werken. Bedelen en stelen? En wat is het recht van al die gezinnen die hier in Spanje door de banken uit hun huis worden gezet en waar niemand naar omkijkt? Etc. Wereldwijd sterven dagelijks tienduizenden mensen aan hongergerelateerde oorzaken -- conform de wet. Moet men honger en dood van onschuldigen gewoon verdagen? Ouderen, minderheden en zwakkeren binnen de samenleving worden te vaak als weinig meer dan oud vuil opzij gezet, terwijl de rijken almaar rijker worden en tegenwoordig zelfs enorme belastingsvoordelen kunnen krijgen -- allemaal geheel conform de wet. Macht zit op de troon en moraal is z'n flexibele slaafje. Braaf verdraagzaam zijn naar de woorden van de romein Paulus in Romeinen 13?
Je hebt helemaal gelijk.
Wet en gebod (rechten en plichten) hebben te maken met moraal en ethiek. Het is en blijft dus mensenwerk.
In het ene land worden homoseksuelen berecht en ter dood veroordeeld in een ander land spreken ze daar schande van.
Ik denk als ik het over mijn 'heiligverklaring' van Vrouwe Justitia heb, dan heb ik het over het principe van gelijke rechten, burgerrechten, bewijslast en bezwaar en beroep.
Wat is moraal anders dan hetgeen wij goed of fout vinden/noemen.
Dus het gaat weer om de vraag.. Wie is de 'wij'?
Ik ben het niet altijd eens met die wij. Of beter gezegd.. niet met al die verschillende groepen 'wij' die zich die normering toegeëigend hebben. Sommigen weer juist wel. De UVRM bijvoorbeeld, sta ik van harte achter.
Maar jah.. ik ben dan ook een kind van die paplepels.

Daarmee kom je al een heel eind. Maar idd. dan zijn 'we' er nog lange niet.
Mijn gedachte is dat de beste weg de weg van de globalisering is. De 'wij' groepen laten groeien dus, naast elkaar en in elkaar.
Net zolang tot die iedereen omvat.
Uiteindelijk komt het op moraal en ethiek aan, want.. hoe houd je iedereen overeind?
Dat is denk ik voor mij de hamvraag. Het geeft tevens aan waarom het makkelijker is om die 'wij groep klein(er) te houden.
Armoe, vluchtelingen.. roep maar alle ellende... we zien het wel, maar we wijzen altijd naar een ander om het probleem op te lossen (ook moi).
Maar hé.. er is altijd wel iemand rijker. Dus er komt geen end aan het ge-wijs. En hebben we dan uiteindelijk tot de hoogste top van de apenrots gewezen...dan blijken die zo stevig in het zadel te zitten dat we de moed opgeven. Want ondertussen zijn we uiteraard vooral razend druk met het laten overleven van ons eigen kleine wij clubje.. ons gezin, nageslacht. En die overleeft in deze wereld nou eenmaal het beste met meer geld. Dus willen we meer en daar hebben we een hoop voor over.

Hoe zit dat met verdraagzaamheid?
Ik ben hartstikke verdraagzaam... maar als de veiligheid van mij of de mijnen in het geding is... dan breekt de pleuris uit!
Kijk om je heen.. dat is de wereld.
De jacht op geld en al het andere gejaag... is een jacht op veiligheid.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas