De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
MaartenV
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2019, 09:56
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door MaartenV »

Sommige gebruikers van psychedelische drugs die ervaringen hebben gehad met bijvoorbeeld DMT (ayahuasca) of psylocibine vertellen gelijksoortige ervaringen te hebben dan mensen die BDE's ervoeren. Het blijkt dat de hersenen bij een toenemende verrijkende ervaring tgv psylocibine bv. juist minder activiteit vertonen, een verminderde bloedflow enz. (Carhart-Harris et al). Toch is het bewustzijn meer verruimd. Er bleek zelfs een correlatie te zijn tussen de grootte van de afname van hersenactiviteit met de toename van rijke subjectieve bewustzijnsbeleving.

Filosoof Bernardo Kastrup schrijft hierover hier: Self-transcendence correlates with brain function impairment

Kastrup vergelijkt in zijn boek 'Why Materialism is Baloney?' het bewustzijn in onze hersenen met een whirlpool in een rivier. De draaikolk kan kleiner worden (vermindering bewustzijn), maar op een gegeven moment lost zij op in het grotere geheel en gaan we op in een collectief, veel ruimer bewustzijn.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Petra »

MaartenV schreef: 12 dec 2019, 00:49 Sommige gebruikers van psychedelische drugs die ervaringen hebben gehad met bijvoorbeeld DMT (ayahuasca) of psylocibine vertellen gelijksoortige ervaringen te hebben dan mensen die BDE's ervoeren. Het blijkt dat de hersenen bij een toenemende verrijkende ervaring tgv psylocibine bv. juist minder activiteit vertonen, een verminderde bloedflow enz. (Carhart-Harris et al). Toch is het bewustzijn meer verruimd. Er bleek zelfs een correlatie te zijn tussen de grootte van de afname van hersenactiviteit met de toename van rijke subjectieve bewustzijnsbeleving.

Filosoof Bernardo Kastrup schrijft hierover hier: Self-transcendence correlates with brain function impairment

Kastrup vergelijkt in zijn boek 'Why Materialism is Baloney?' het bewustzijn in onze hersenen met een whirlpool in een rivier. De draaikolk kan kleiner worden (vermindering bewustzijn), maar op een gegeven moment lost zij op in het grotere geheel en gaan we op in een collectief, veel ruimer bewustzijn.
Ik ben bijzonder ongeschikt voor geestverruimende middelen, helaaaaaaaas. :(
Maar ik vind die vergelijking van Kastrup allemachtig prachtig! "Een whirlpool in een rivier" :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
MaartenV
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2019, 09:56
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door MaartenV »

Petra schreef: 12 dec 2019, 02:28
MaartenV schreef: 12 dec 2019, 00:49 Sommige gebruikers van psychedelische drugs die ervaringen hebben gehad met bijvoorbeeld DMT (ayahuasca) of psylocibine vertellen gelijksoortige ervaringen te hebben dan mensen die BDE's ervoeren. Het blijkt dat de hersenen bij een toenemende verrijkende ervaring tgv psylocibine bv. juist minder activiteit vertonen, een verminderde bloedflow enz. (Carhart-Harris et al). Toch is het bewustzijn meer verruimd. Er bleek zelfs een correlatie te zijn tussen de grootte van de afname van hersenactiviteit met de toename van rijke subjectieve bewustzijnsbeleving.

Filosoof Bernardo Kastrup schrijft hierover hier: Self-transcendence correlates with brain function impairment

Kastrup vergelijkt in zijn boek 'Why Materialism is Baloney?' het bewustzijn in onze hersenen met een whirlpool in een rivier. De draaikolk kan kleiner worden (vermindering bewustzijn), maar op een gegeven moment lost zij op in het grotere geheel en gaan we op in een collectief, veel ruimer bewustzijn.
Ik ben bijzonder ongeschikt voor geestverruimende middelen, helaaaaaaaas. :(
Maar ik vind die vergelijking van Kastrup allemachtig prachtig! "Een whirlpool in een rivier" :flower1:
Ja Petra. Ik vond de analogie ook heel erg passend. De whirlpool kan kleiner worden (verminderd bewustzijn bij schade hersenen), maar als een zekere grens is bereikt gaat ie op in een veel groter geheel. (collectief bewustzijn). Als je zijn boek leest, zal je nog andere leuke metaforen tegenkomen.
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door peda »

Zo heb ik naar mijn herinnering gelezen dat wanneer het ruimtelijk bewustzijn sterk in werking afneemt, de eigen ruimtelijke orientatie en begrenzing
wegvallen waardoor de grens tussen zelf en buiten het zelf wegvallen. Het gevoel van eenheid. Kennelijk is het verminderen van het detail in een aantal hersencentra bevorderlijk voor het ervaren van een overtreffende eenheid. Of een buiten-bewustzijn de regie daarbij overneemt, het zou kunnen, maar het is m.i. nog te vroeg om dit als de oplossing te zien. De menselijke hersenen en het eigen bewustzijn in hun onderlinge samenhang zijn nog verre van verklaard.
MaartenV
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2019, 09:56
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door MaartenV »

peda schreef: 12 dec 2019, 08:19 De menselijke hersenen en het eigen bewustzijn in hun onderlinge samenhang zijn nog verre van verklaard.
Ja, volledig mee eens. En het is de vraag of die samenhang ooit wel verklaard kan worden door de wetenschap. Filosoof David Chalmers noemt het 'the hard problem of consciousness'. Om subjectieve ervaring uit het materiaal van de hersenen te verklaren. Het is, onder materialisme als verklaringsmodel, onverklaarbaar. En wetenschap zoekt naar materialistische verklaringen (fysicalisme). En daarbij is het voorspelbaar dat het bewustzijn of het vinden van de subjectieve beleving in de werkelijkheid door de detector steeds zal worden gemist.
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door peda »

MaartenV schreef: 12 dec 2019, 14:40
peda schreef: 12 dec 2019, 08:19 De menselijke hersenen en het eigen bewustzijn in hun onderlinge samenhang zijn nog verre van verklaard.
Ja, volledig mee eens. En het is de vraag of die samenhang ooit wel verklaard kan worden door de wetenschap. Filosoof David Chalmers noemt het 'the hard problem of consciousness'. Om subjectieve ervaring uit het materiaal van de hersenen te verklaren. Het is, onder materialisme als verklaringsmodel, onverklaarbaar. En wetenschap zoekt naar materialistische verklaringen (fysicalisme). En daarbij is het voorspelbaar dat het bewustzijn of het vinden van de subjectieve beleving in de werkelijkheid door de detector steeds zal worden gemist.
Ik sluit blijvende onverklaarbaarheid niet uit. Anderzijds is het wel zo dat de ervaring leert dat veel van wat in het verleden onverklaarbaar was, toch door wezenlijke verbetering van de waarnemingsmogelijkheden wel degelijk verklaard werd. Maar zeker is dat ik tijdens mijn leven geen baanbrekende doorbraak in het hersenonderzoek verwacht.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Petra »

peda schreef: 12 dec 2019, 14:50
Ik sluit blijvende onverklaarbaarheid niet uit. Anderzijds is het wel zo dat de ervaring leert dat veel van wat in het verleden onverklaarbaar was, toch door wezenlijke verbetering van de waarnemingsmogelijkheden wel degelijk verklaard werd. Maar zeker is dat ik tijdens mijn leven geen baanbrekende doorbraak in het hersenonderzoek verwacht.
Ik houd (vanmijnparttegenbeterwetenin) hoop!
Een kleine doorbraak in de wetenschap kan een sneeuwbaleffect geven van heb ik jouw daar. En 'we' zijn al zoveeel verder.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Namaste »

Dit worden ook wel spiritueel transformerende ervaringen genoemd. Hier een interview met Pim van Lommel, die als cardioloog dit soort fenomenen van nabij heeft meegemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=0lCruxJ5Seo
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Zolderworm »

Namaste schreef: 18 dec 2019, 15:50 Dit worden ook wel spiritueel transformerende ervaringen genoemd. Hier een interview met Pim van Lommel, die als cardioloog dit soort fenomenen van nabij heeft meegemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=0lCruxJ5Seo
Zijn visie is langzamerhand wel bekend bij iedereen, mag ik veronderstellen. Heel interessant is ook deze lezing van Susan Blackmore (met dank aan Petra):

https://www.youtube.com/watch?v=Ls3aSTY7Wlc

Maar als je uittreedt en je ziet de mensen in de kamer onder je, en vervolgens het huis waarin je je bevindt, en vervolgens de hele stad enzovoort, zelfs als er kleine verschillen met de werkelijkheid zijn... ik kan me niet voorstellen dat dat alleen maar door je hersenen wordt voortgebracht. Toen ik mezelf zag, zag ik mezelf echt zoals een ander mij ziet. En dat had ik nog nooit meegemaakt.
Het is ook heel anders dan een droom. Veel echter. Bovendien is het echt niet uitgesloten dat het activeren van bepaalde delen van de hersenen tot een daadwerkelijke uittreding leidt, die zich niet in de hersenen afspeelt. Blackmore doet een beetje te schamper over mensen die er anders over denken dan zij.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Namaste »

Ik zie het bewustzijn zelf ook als niet gelokaliseerd in het lichaam. Waar zit onze essentie die maakt wie wij zijn? Wat maakt dat onze rode rivier stroomt? Hoe diep is de bron van waaruit een schrijver kan putten en waar ligt die bron? Wat gebeurt er met een sjamaan die reist in werelden die wij niet kennen? Er zijn blijkbaar nogal wat vragen en mysteries, wat niet wegneemt dat het luisteren naar BDE-ervaringen interessant blijft. Hieronder een interview met neuroloog & klinisch professor Steven Laureys en daaronder een paar BDE-ervaringsdeskundigen:

Steven Laureys:
https://www.youtube.com/watch?v=0fs3GIQhtiU


BDE-ers:
https://www.youtube.com/watch?v=NSfUL6k0x9o
https://www.youtube.com/watch?v=0fs3GIQhtiU
https://www.youtube.com/watch?v=dCHbdVIBk7I&t=704s
Laatst gewijzigd door Namaste op 19 dec 2019, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9981
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Messenger »

Namaste schreef: 18 dec 2019, 15:50 Dit worden ook wel spiritueel transformerende ervaringen genoemd. Hier een interview met Pim van Lommel, die als cardioloog dit soort fenomenen van nabij heeft meegemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=0lCruxJ5Seo
Mooie video. Het boek Eindeloos Bewustzijn van Pim van Lommel, best een dikke pil, heb ik eens uitgelezen tijdens een 6 uur lange treinreis naar Berlijn. Die duurde daardoor voor mijn gevoel korter.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Zolderworm »

Namaste schreef: 19 dec 2019, 09:13 Ik zie het bewustzijn zelf ook als niet gelokaliseerd in het lichaam. Waar zit onze essentie die maakt wie wij zijn? Wat maakt dat onze rode rivier stroomt? Hoe diep is de bron van waaruit een schrijver kan putten en waar ligt die bron? Wat gebeurt er met een sjamaan die reist in werelden die wij niet kennen? Er zijn blijkbaar nogal wat vragen en mysteries, wat niet wegneemt dat het luisteren naar BDE-ervaringen interessant blijft.
Ik denk dat je bewustzijn (wat ik liever bewustwording noem) moet onderscheiden van (bijvoorbeeld) de reizen van een sjamaan. Dat laatste is bewustzijnsinhoud.
Bewustwording is tot op heden niet te lokaliseren in het lichaam. En volgens mij gaat dat ook nooit lukken. De reizen van een sjamaan, maar in ieder geval van iemand met een uittreding, vinden volgens mij plaats in de astrale wereld. Volgens de theosofie is er daarnaast ook een mentale wereld en een aantal hogere werelden.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Namaste »

Zolderworm schreef: 19 dec 2019, 10:25
Namaste schreef: 19 dec 2019, 09:13 Ik zie het bewustzijn zelf ook als niet gelokaliseerd in het lichaam. Waar zit onze essentie die maakt wie wij zijn? Wat maakt dat onze rode rivier stroomt? Hoe diep is de bron van waaruit een schrijver kan putten en waar ligt die bron? Wat gebeurt er met een sjamaan die reist in werelden die wij niet kennen? Er zijn blijkbaar nogal wat vragen en mysteries, wat niet wegneemt dat het luisteren naar BDE-ervaringen interessant blijft.
Ik denk dat je bewustzijn (wat ik liever bewustwording noem) moet onderscheiden van (bijvoorbeeld) de reizen van een sjamaan. Dat laatste is bewustzijnsinhoud.
Bewustwording is tot op heden niet te lokaliseren in het lichaam. En volgens mij gaat dat ook nooit lukken. De reizen van een sjamaan, maar in ieder geval van iemand met een uittreding, vinden volgens mij plaats in de astrale wereld. Volgens de theosofie is er daarnaast ook een mentale wereld en een aantal hogere werelden.


Ik weet van een sjamaan dat hij in extase niet alleen kan uittreden maar ook kan reizen, niet alleen in de astrale wereld maar ook naar locaties om het vervolg te bekijken. Hij dénkt niet, hij wéét, heeft een zeer breed gezichtsveld, weet direct wie hij voor zich heeft en kijkt rechtstreeks in de ziel. Is dat allemaal waar? De enige manier om het te ervaren is dat hij niet alleen de toekomst maar ook zaken uit het verleden benoemd. Zeer bijzonder, de vraag blijft ook waar die astrale werelden zich dan bevinden.
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door callista »

Heel interessant....betreffende die Sjamanen...vond ik altijd al...overal naar toe vliegen ..afstanden bestaan dan niet.
En je kunt je van alles afvragen.....
Ik denk dat er vele dimensies zijn, waaronder ook de astrale wereld.
En ook dat je deze in je dromen kunt bereiken
Maar Zolderworm weet er veel meer van.....

Ik zeg alleen hoe ik het ervaar en zie....
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Zolderworm »

Namaste schreef: 19 dec 2019, 10:56
Zolderworm schreef: 19 dec 2019, 10:25
Namaste schreef: 19 dec 2019, 09:13 Ik zie het bewustzijn zelf ook als niet gelokaliseerd in het lichaam. Waar zit onze essentie die maakt wie wij zijn? Wat maakt dat onze rode rivier stroomt? Hoe diep is de bron van waaruit een schrijver kan putten en waar ligt die bron? Wat gebeurt er met een sjamaan die reist in werelden die wij niet kennen? Er zijn blijkbaar nogal wat vragen en mysteries, wat niet wegneemt dat het luisteren naar BDE-ervaringen interessant blijft.
Ik denk dat je bewustzijn (wat ik liever bewustwording noem) moet onderscheiden van (bijvoorbeeld) de reizen van een sjamaan. Dat laatste is bewustzijnsinhoud.
Bewustwording is tot op heden niet te lokaliseren in het lichaam. En volgens mij gaat dat ook nooit lukken. De reizen van een sjamaan, maar in ieder geval van iemand met een uittreding, vinden volgens mij plaats in de astrale wereld. Volgens de theosofie is er daarnaast ook een mentale wereld en een aantal hogere werelden.


Ik weet van een sjamaan dat hij in extase niet alleen kan uittreden maar ook kan reizen, niet alleen in de astrale wereld maar ook naar locaties om het vervolg te bekijken. Hij dénkt niet, hij wéét, heeft een zeer breed gezichtsveld, weet direct wie hij voor zich heeft en kijkt rechtstreeks in de ziel. Is dat allemaal waar? De enige manier om het te ervaren is dat hij niet alleen de toekomst maar ook zaken uit het verleden benoemd. Zeer bijzonder, de vraag blijft ook waar die astrale werelden zich dan bevinden.
Bij mijn uittredingen (die ik vroeger had, maar nu niet meer) dwaalde ik rond in mijn eigen huis en daarbuiten. Maar ik ging nooit ver weg. Maar er waren ook portals, zoals een raam, met aan de andere kant voor mij onbekende werelden. Ik ging dan als het ware door het glas naar zo'n wereld. Maar dat gebeurde niet echt vaak. Meestal was het een soort ronddwalen in de eigen omgeving. Ik kan dan ook niet de sensationele verhalen vertellen die de meest andere uittreders wel beschrijven. Ik nam ook bepaalde beslissingen niet, die je bij het gewoon wakker zijn wel zou nemen, bijvoorbeeld om eens lekker in de wereld te gaan rondkijken. Maar dat zie je ook bij aardgebonden geesten. Die blijven vaak alleen maar in het huis waarin ze gestorven zijn. Ik denk dat dat net zoiets is.
Ik heb ook een cursus sjamanisme gedaan. Maar daar had ik, vreemd genoeg, totaal geen talent voor.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9981
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Messenger »

Namaste schreef: 19 dec 2019, 09:13 Ik zie het bewustzijn zelf ook als niet gelokaliseerd in het lichaam. Waar zit onze essentie die maakt wie wij zijn? Wat maakt dat onze rode rivier stroomt? Hoe diep is de bron van waaruit een schrijver kan putten en waar ligt die bron? Wat gebeurt er met een sjamaan die reist in werelden die wij niet kennen? Er zijn blijkbaar nogal wat vragen en mysteries, wat niet wegneemt dat het luisteren naar BDE-ervaringen interessant blijft. Hieronder een interview met neuroloog & klinisch professor Steven Laureys en daaronder een paar BDE-ervaringsdeskundigen:

Steven Laureys:
https://www.youtube.com/watch?v=0fs3GIQhtiU
Uiterst boeiende video. Heb hem in delen gekeken.
Deze video's ga ik nog bekijken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Namaste »

Messenger schreef: 20 dec 2019, 13:47
Namaste schreef: 19 dec 2019, 09:13 Ik zie het bewustzijn zelf ook als niet gelokaliseerd in het lichaam. Waar zit onze essentie die maakt wie wij zijn? Wat maakt dat onze rode rivier stroomt? Hoe diep is de bron van waaruit een schrijver kan putten en waar ligt die bron? Wat gebeurt er met een sjamaan die reist in werelden die wij niet kennen? Er zijn blijkbaar nogal wat vragen en mysteries, wat niet wegneemt dat het luisteren naar BDE-ervaringen interessant blijft. Hieronder een interview met neuroloog & klinisch professor Steven Laureys en daaronder een paar BDE-ervaringsdeskundigen:

Steven Laureys:
https://www.youtube.com/watch?v=0fs3GIQhtiU
Uiterst boeiende video. Heb hem in delen gekeken.
Deze video's ga ik nog bekijken.
Prima Messenger. Er is van hogerhand bepaald dat HisRoyalHighness voortaan Namaste gaat heten. Ik had een aantal nicknames voorgesteld omdat HisRoyalHighness blijkbaar niet kon. Bij het opnieuw onloggen was HisRoyalHighness ongeldig en moest ik de 4 voorgestelde nicknames intikken om te zien welke het geworden was. HisRoyalHighness zag het in het begin nog wel een beetje zitten om hier wat bij te dragen, maar ik weet niet of Namaste nog net zo gemotiveerd is. Het is nogal een gedoe allemaal.
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door callista »

Yeahhhh…het is me soms wat...…...maar ik vind het een goede keus...prachtig..
Er hoort alleen wel een accent aigu op de laatste e volgens mij
Namasté dus...

Maar ik hoop desondanks toch ook meer van Namasté te lezen, alhoewel ik je wel begrijp.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Zolderworm »

Namaste schreef: 20 dec 2019, 15:38
Messenger schreef: 20 dec 2019, 13:47
Namaste schreef: 19 dec 2019, 09:13 Ik zie het bewustzijn zelf ook als niet gelokaliseerd in het lichaam. Waar zit onze essentie die maakt wie wij zijn? Wat maakt dat onze rode rivier stroomt? Hoe diep is de bron van waaruit een schrijver kan putten en waar ligt die bron? Wat gebeurt er met een sjamaan die reist in werelden die wij niet kennen? Er zijn blijkbaar nogal wat vragen en mysteries, wat niet wegneemt dat het luisteren naar BDE-ervaringen interessant blijft. Hieronder een interview met neuroloog & klinisch professor Steven Laureys en daaronder een paar BDE-ervaringsdeskundigen:

Steven Laureys:
https://www.youtube.com/watch?v=0fs3GIQhtiU
Uiterst boeiende video. Heb hem in delen gekeken.
Deze video's ga ik nog bekijken.
Prima Messenger. Er is van hogerhand bepaald dat HisRoyalHighness voortaan Namaste gaat heten. Ik had een aantal nicknames voorgesteld omdat HisRoyalHighness blijkbaar niet kon. Bij het opnieuw onloggen was HisRoyalHighness ongeldig en moest ik de 4 voorgestelde nicknames intikken om te zien welke het geworden was. HisRoyalHighness zag het in het begin nog wel een beetje zitten om hier wat bij te dragen, maar ik weet niet of Namaste nog net zo gemotiveerd is. Het is nogal een gedoe allemaal.
Van mij had je HisRoyalHighness mogen blijven heten. Maar het was wel handig geweest als je even gemeld was welke nickname het is geworden. Maar als je niet zo vaak meer post, dan straf je je medeforummers, die jouw berichten heel graag lezen (zoals ik), terwijl die er echt niets aan kunnen doen hoe het is gegaan.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Trajecto »

moderatie:
Via e-mail is aan Namaste gemeld welke van zijn door hem zelf opgegeven alternatieven was gekozen nadat het technisch zo ingesteld was.
Het is natuurlijk mogelijk dat hij vóórdat hij deze e-mail had gezien probeerde in te loggen.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Tin »

Ah. Namasté :)
Mooie naam.
De naam is niet de persoon zoals het woord niet het ding (an sich) is. Maar toch maken we bij alles een beeld.
Bij deze naam kan dat denk ik moeilijk een raar of negatief beeld zijn.
De mate waarin de persoon achter deze nickname hier gaat posten is natuurlijk geheel aan hemzelf.
Zelf heb ik van die tijden dat ik denk: wat móet ik hier :?
En andere keren voel ik me hier heel senang :P
Ondertussen schrijf ik hier meer of minder en met vlagen sinds den beginne. Nu dus al bijna 7 jaar.
Aan ieder de keus.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Mart »

Tin schreef: 20 dec 2019, 21:39 Ah. Namasté :)
Mooie naam.
De naam is niet de persoon zoals het woord niet het ding (an sich) is. Maar toch maken we bij alles een beeld.
Bij deze naam kan dat denk ik moeilijk een raar of negatief beeld zijn.
We zijn allemaal anders. Het woord roept bij bij zweverige new age connotaties op die ik als kind had, maar waar ik later allergisch voor ben geworden. Liever een fanatieke evangeliserende orthodoxe gelovige of een eerlijke agressieveling, dan aandringerige knuffelige vrolijkheid. Heb er ooit de vriendschap door verbroken met een Argentijnse vriendin van me, die speciaal voor me naar Spanje was gekomen. Ze bleef maar blij verhandelen over de ene waarheid achter alle religies en eenheid van de mens met de natuur en de kosmos, al was reeds meerdere malen helder gemaakt dat new age niet mijn ding was. Ben uiteindelijk gewoon weggelopen, heb niets meer van me laten horen, noch haar sentimentele berichten beantwoord. Voor vrienden zou ik m'n leven geven, maar ik verloor iedere genegenheid voor haar en voelde geen enkele vriendschap meer.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Namaste »

Zolderworm schreef: 20 dec 2019, 17:53 Van mij had je HisRoyalHighness mogen blijven heten. Maar het was wel handig geweest als je even gemeld was welke nickname het is geworden. Maar als je niet zo vaak meer post, dan straf je je medeforummers, die jouw berichten heel graag lezen (zoals ik), terwijl die er echt niets aan kunnen doen hoe het is gegaan.
Dat is fijn om te lezen Zolderworm, dat geeft mij weer wat inspiratie, de brandstof die we nodig hebben om het vuur van de motivatie op te stoken. Met schrijven en bijdragen aan een forum als dit moet de innerlijke bron zodanig vol zijn dat hij overloopt en we in een flow raken. Als het lekker loopt en we gemotiveerd zijn, dan is het een stuk makkelijker om bij te dragen in dit forum. Zodra er ruis op de lijn komt of irritaties, dan is die vlam snel gedoofd en wordt het als het beklimmen van een berg. Als ik gemotiveerd ben om een bijdrage te leveren zal ik dat zeker niet na laten te doen.
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Namaste »

Trajecto schreef: 20 dec 2019, 18:33 moderatie:
Via e-mail is aan Namaste gemeld welke van zijn door hem zelf opgegeven alternatieven was gekozen nadat het technisch zo ingesteld was.
Het is natuurlijk mogelijk dat hij vóórdat hij deze e-mail had gezien probeerde in te loggen.
Het liep al niet lekker vanaf het begin, na mijn aanmelding kreeg ik een autoresponder dat mijn aanmelding nog moest worden beoordeeld. Toen ik later een bekende van mij hier op het forum vroeg waarom er geen bevestiging kwam, kreeg hij te horen dat het de nickname was. Het was een kleine moeite om mij dit te laten weten, of even af te wachten en mij alvast ‘binnen te laten’. Nu hoorde ik niets en vroeg ik mij af wat de criteria voor nieuwe leden zijn. Als een nickname al reden is om iemand buiten de deur te houden dan vind ik met alle respect dat er nogal hoge muren worden opgetrokken, het is ook aan deze kant de eerste indruk die telt. Spammers of muiters kunnen achteraf simpel geblokt worden, desnoods op ip-adres. Vervolgens wordt ik via de mij bekende "bekende" toch binnengelaten met het verzoek mijn nickname te veranderen. Als ik dan vervolgens meega in dat verzoek doe ik 4 voorstellen en hoor vervolgens weer niets. Dan blijkt dat mijn oorspronkelijk naam niet meer werkt en ontvang ik een paar uur later een mail met de gekozen naam. Alles bij elkaar een nogal hobbelige weg.

[modbreak Trajecto] Zie HIER mijn reactie.
het licht in mij groet het licht in jou
Gebruikersavatar
Namaste
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 dec 2019, 20:53
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Namaste »

Tin schreef: 20 dec 2019, 21:39 Ah. Namasté :)
Mooie naam.
De naam is niet de persoon zoals het woord niet het ding (an sich) is. Maar toch maken we bij alles een beeld.
Bij deze naam kan dat denk ik moeilijk een raar of negatief beeld zijn.
De mate waarin de persoon achter deze nickname hier gaat posten is natuurlijk geheel aan hemzelf.
Zelf heb ik van die tijden dat ik denk: wat móet ik hier :?
En andere keren voel ik me hier heel senang :P
Ondertussen schrijf ik hier meer of minder en met vlagen sinds den beginne. Nu dus al bijna 7 jaar.
Aan ieder de keus.
Dank voor de waardering van mijn naam Tin, het is zoals ik aan zolderworm zei een kwestie van motivatie. Als het vuur is opgestookt dan gaat het vanzelf. Als de innerlijke drive er niet is, dan is het even tijd voor iets anders. De inspiratie mag niet ontbreken.
het licht in mij groet het licht in jou