Ultieme liefde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door fries77 »

Onvoorwaardelijke liefde is iets wat ik gelukkig niet bij iedereen heb. Je zou geen journaal of spoorloos-achtige programma's meer kunnen verdragen.

Degenen die een nier van mij zouden krijgen als ze die nodig hebben zijn mensen van wie ik onvoorwaardelijk houd. En dat zijn er niet heel erg veel.
salvator omnium hominum
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

Petra schreef: 04 dec 2019, 03:37 "Vol empahtie... "
Daar doelde ik op toen ik in mijn TS schreef dat empathisch begrip misschien wel de meest ultieme vorm van liefde is.

Hetgeen het maximale is wat ik op kan brengen in ruime zin m.b.t. mensen in het algemeen.
Om dat onvoorwaardelijke liefde te noemen.. sja..
Voor mij zijn dat nog wel 2 verschillende zaken. Ik kan empathisch naar mensen zijn, zonder onvoorwaardelijk van ze te houden.
Op goede dagen zie ik het goddelijke in iedereen, en hoop ik voor iedereen het beste.
Op minder goede dagen heb ik wel een lijstje met overtredingen waarbij ik over de dader denk: schiet maar af.
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

fries77 schreef: 04 dec 2019, 07:20 Onvoorwaardelijke liefde is iets wat ik gelukkig niet bij iedereen heb. Je zou geen journaal of spoorloos-achtige programma's meer kunnen verdragen.
Dat klopt. Dat soort programma's worden dan bijzonder lastig. Vaak schakel ik mijn gevoel uit, anders wordt het allemaal erg zwaar.
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Snelheid »

Ultieme liefde is in je zomerjurkje bij 3 graden vorst op het hoogste duin van Huisduinen je lief kussen. :kiss1: :kiss1: :kiss1: 8-)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ultieme liefde

Bericht door callista »

@HJW
Ja klopt, je gevoel uitschakelen is ook een overlevingsstrategie.....een vorm van zelfbehoud .
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ultieme liefde

Bericht door callista »

Snelheid schreef: 04 dec 2019, 09:00 Ultieme liefde is in je zomerjurkje bij 3 graden vorst op het hoogste duin van Huisduinen je lief kussen. :kiss1: :kiss1: :kiss1: 8-)
Wat ben je toch romantisch @Snelheid... :w
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 04 dec 2019, 09:05
Snelheid schreef: 04 dec 2019, 09:00 Ultieme liefde is in je zomerjurkje bij 3 graden vorst op het hoogste duin van Huisduinen je lief kussen. :kiss1: :kiss1: :kiss1: 8-)
Wat ben je toch romantisch @Snelheid... :w
Goed he,maar na al de gekus op het hoogste duin gauw een warme strandtent in voor bruinebonnensoep met een glas rood,en tussen door wordt er ook weer gekust. :) ;)
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

callista schreef: 04 dec 2019, 09:02 @HJW
Ja klopt, je gevoel uitschakelen is ook een overlevingsstrategie.....een vorm van zelfbehoud .
Ik zal vaak wel moeten. Anders komt het te hard binnen en die machteloosheid.......
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Snelheid »

fries77 schreef: 04 dec 2019, 07:20 Onvoorwaardelijke liefde is iets wat ik gelukkig niet bij iedereen heb. Je zou geen journaal of spoorloos-achtige programma's meer kunnen verdragen.

Degenen die een nier van mij zouden krijgen als ze die nodig hebben zijn mensen van wie ik onvoorwaardelijk houd. En dat zijn er niet heel erg veel.
Men kan ze op een hand tellen en kan je er twee vingers van af halen. :geek:
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

callista schreef: 04 dec 2019, 09:02 @HJW
Ja klopt, je gevoel uitschakelen is ook een overlevingsstrategie.....een vorm van zelfbehoud .
Zie net een foto van een ezel die veel te hard moet werken en lijdt.......
Kan ik dus echt niet tegen, komt hard binnen.
Pfff.......klotewereld.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ultieme liefde

Bericht door callista »

Dat heb ik ook...
Dieren te zien lijden kan ik niet aanzien....zoals o.a. de filmpjes vanuit het slachthuis.....stiekem opgenomen of die van de veetransporten...en wat daar allemaal gebeurt :? …..en natuurlijk de bio-industrie....etc...hoe het er aan toegaat in China...slangen levend gestroopt..etc...op de markten enz.
Ik kijk dus nooit meer.... :cry:
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

callista schreef: 04 dec 2019, 14:18 Dat heb ik ook...
Dieren te zien lijden kan ik niet aanzien....zoals o.a. de filmpjes vanuit het slachthuis.....stiekem opgenomen of die van de veetransporten...en wat daar allemaal gebeurt :? …..en natuurlijk de bio-industrie....etc...hoe het er aan toegaat in China...slangen levend gestroopt..etc...op de markten enz.
Ik kijk dus nooit meer.... :cry:
En wat zeggen we dan tegen die ezel:
joh, je lijdt niet.......kwestie van perceptie.

En welke "God" staat dat lijden toe ? En kijkt toe en doet niets.
Walgelijk.......
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10092
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 04 dec 2019, 14:23
callista schreef: 04 dec 2019, 14:18 Dat heb ik ook...
Dieren te zien lijden kan ik niet aanzien....zoals o.a. de filmpjes vanuit het slachthuis.....stiekem opgenomen of die van de veetransporten...en wat daar allemaal gebeurt :? …..en natuurlijk de bio-industrie....etc...hoe het er aan toegaat in China...slangen levend gestroopt..etc...op de markten enz.
Ik kijk dus nooit meer.... :cry:
En wat zeggen we dan tegen die ezel:
joh, je lijdt niet.......kwestie van perceptie.

En welke "God" staat dat lijden toe ? En kijkt toe en doet niets.
Walgelijk.......
Mensen staan dat lijden toe. De wanpraktijken en marteling in slachthuizen en bij veetransporten worden stilzwijgend goedgekeurd door de consument die goedkoop vlees wil consumeren. Zeer veel mensen menen dat alleen de mens een ziel heeft, maar als je een dier in de ogen kijkt weet je wel beter.
Je kan God kwalijk nemen dat niet door God wordt ingegrepen, maar dat is eenmaal het gevolg van de vrije wil.

Overigens is ook de ziel van een dier onkwetsbaar en verandert die ook telkens in een eeuwig durend leven van vorm. En ook het leed van een dier zal geheeld en genezen worden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 04 dec 2019, 14:34 Je kan God kwalijk nemen dat niet door God wordt ingegrepen, maar dat is eenmaal het gevolg van de vrije wil.
Ik denk dat het vooral een gevolg is van onwetendheid. Onwetendheid van de essentie van het werkelijke bestaan.
Overigens is ook de ziel van een dier onkwetsbaar en verandert die ook telkens in een eeuwig durend leven van vorm. En ook het leed van een dier zal geheeld en genezen worden.
Daar hebben ze nu helemaal niets aan........
Het lijden is NU.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10092
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Messenger »

Het leed van die dieren is mensenwerk. Het is onnodig, maar mensen staan de praktijken in slachthuizen toe.

Het zou mooi zijn als alle leed kon verdwijnen, maar de mens houdt het vaak in stand.

Wachten op een Messias is wat velen doen, maar ik denk dat die niet komt. Mensen kunnen zelf heel veel leed beëindigen, maar andere belangen prevaleren kennelijk.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 04 dec 2019, 17:44 Het leed van die dieren is mensenwerk. Het is onnodig, maar mensen staan de praktijken in slachthuizen toe.

Het zou mooi zijn als alle leed kon verdwijnen, maar de mens houdt het vaak in stand.

Wachten op een Messias is wat velen doen, maar ik denk dat die niet komt. Mensen kunnen zelf heel veel leed beëindigen, maar andere belangen prevaleren kennelijk.
Klopt, de mens houdt het in stand.
Geen goddelijkheid die dieren zou laten lijden omdat mensen maar hun gang mogen gaan. Dat vind ik toch echt immoreel.

De messias komt niet. De oplossing zal van een andere richting moeten komen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Ultieme liefde

Bericht door Petra »

HJW schreef: 04 dec 2019, 08:01
Petra schreef: 04 dec 2019, 03:37 "Vol empahtie... "
Daar doelde ik op toen ik in mijn TS schreef dat empathisch begrip misschien wel de meest ultieme vorm van liefde is.

Hetgeen het maximale is wat ik op kan brengen in ruime zin m.b.t. mensen in het algemeen.
Om dat onvoorwaardelijke liefde te noemen.. sja..
Voor mij zijn dat nog wel 2 verschillende zaken. Ik kan empathisch naar mensen zijn, zonder onvoorwaardelijk van ze te houden.
Op goede dagen zie ik het goddelijke in iedereen, en hoop ik voor iedereen het beste.
Op minder goede dagen heb ik wel een lijstje met overtredingen waarbij ik over de dader denk: schiet maar af.

Als onvoorwaardelijke liefde bestaat.. dan zou dat liefde zijn waar geen voorwaarden aan gebonden zitten. Zodra er sprake is van voorwaarden is de liefde volgens mij niet onvoorwaardelijk.
Als je het voor de ene wel voelt maar voor de ander niet.. zitten er blijkbaar al voorwaarden aan verbonden. Voorwaarden waar de ene mens wel aan voldoet maar andere mensen niet.

Dus.. aangezien ik het ruim opvat, en onvoorwaardelijke liefde niet als mogelijk beschouw, dan vraag ik me af wat dan de meest ultieme vorm van liefde in ruime zin kan zijn. En kom ik op empathisch begrip.
Vandaar.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Ultieme liefde

Bericht door Petra »

HJW schreef: 04 dec 2019, 09:22
callista schreef: 04 dec 2019, 09:02 @HJW
Ja klopt, je gevoel uitschakelen is ook een overlevingsstrategie.....een vorm van zelfbehoud .
Ik zal vaak wel moeten. Anders komt het te hard binnen en die machteloosheid.......
Machteloosheid is een vreselijk naar gevoel.
In principe zijn we de godganse dag met machtsuitwisselingen bezig. Al haal ik alleen maar een brood bij de bakker... heb ik al tig machtsuitwisselingen achter de rug voor ik met een brood thuis ben.
En toch... staan we allemaal met grote regelmaat machteloos. Op wereldschaal maar ook op kleine schaal bij ziekte en zeer bijvoorbeeld.
Soms helpt het om dan maar die eigenmachtigheid wat zien te verstevigen bijv. door hoge hekken om je huis/groep/land te bouwen of om jezelf.
Of door het machtsgevoel te vergroten door het uit te breiden naar macht over anderen.
Enfin, ik vind macht een intrigerend iets. Iedereen heeft het nodig, het smaakt naar meer, maar hoe meer men er van heeft hoe 'gekker' men wordt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

Petra schreef: 05 dec 2019, 04:40
Als onvoorwaardelijke liefde bestaat.. dan zou dat liefde zijn waar geen voorwaarden aan gebonden zitten. Zodra er sprake is van voorwaarden is de liefde volgens mij niet onvoorwaardelijk.
Als je het voor de ene wel voelt maar voor de ander niet.. zitten er blijkbaar al voorwaarden aan verbonden. Voorwaarden waar de ene mens wel aan voldoet maar andere mensen niet.
Voor de één voel ik een andere liefde dan voor de ander.
Bij de één is het onvoorwaardelijk, bij de ander niet.
Machteloosheid is een vreselijk naar gevoel.
Vertel mij wat......
Soms helpt het om dan maar die eigenmachtigheid wat zien te verstevigen bijv. door hoge hekken om je huis/groep/land te bouwen of om jezelf.
Of door het machtsgevoel te vergroten door het uit te breiden naar macht over anderen.
Ik heb geen enkele behoefte om macht te hebben over anderen. Ik heb wel genoeg aan mijn eigen sores....
Iedereen heeft het nodig, het smaakt naar meer, maar hoe meer men er van heeft hoe 'gekker' men wordt.
Dat zou zomaar eens kunnen.
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Snelheid »

HJW schreef: 04 dec 2019, 14:23
callista schreef: 04 dec 2019, 14:18 Dat heb ik ook...
Dieren te zien lijden kan ik niet aanzien....zoals o.a. de filmpjes vanuit het slachthuis.....stiekem opgenomen of die van de veetransporten...en wat daar allemaal gebeurt :? …..en natuurlijk de bio-industrie....etc...hoe het er aan toegaat in China...slangen levend gestroopt..etc...op de markten enz.
Ik kijk dus nooit meer.... :cry:
En wat zeggen we dan tegen die ezel:
joh, je lijdt niet.......kwestie van perceptie.

En welke "God" staat dat lijden toe ? En kijkt toe en doet niets.
Walgelijk.......
Niet God de schuld geven; de mens veroorzaakt dierenleed en niemand anders dus de mensheid zal daar wat aan moeten doen,maar ja .........het zijn perfekte wegkijkers veel woorden maar weinig daden.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 05 dec 2019, 10:53
Niet God de schuld geven; de mens veroorzaakt dierenleed en niemand anders dus de mensheid zal daar wat aan moeten doen,maar ja .........het zijn perfekte wegkijkers veel woorden maar weinig daden.
God staat het toe en is dus op zijn minst medeplichtig. En dus op zijn minst mede schuldig.
Ik vind het immoreel.
Daarom ook denk ik dat het anders in elkaar moet steken.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Zolderworm »

HJW schreef: 05 dec 2019, 13:19
Snelheid schreef: 05 dec 2019, 10:53
Niet God de schuld geven; de mens veroorzaakt dierenleed en niemand anders dus de mensheid zal daar wat aan moeten doen,maar ja .........het zijn perfekte wegkijkers veel woorden maar weinig daden.
God staat het toe en is dus op zijn minst medeplichtig. En dus op zijn minst mede schuldig.
Ik vind het immoreel.
Daarom ook denk ik dat het anders in elkaar moet steken.
Ik denk dat het voor God niet zoveel verschil maakt: of de dinosauriërs verdwijnen of de mens. Alleen wij vinden onszelf zo belangrijk.
Only dead fish go with the flow
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 05 dec 2019, 13:44 Ik denk dat het voor God niet zoveel verschil maakt: of de dinosauriërs verdwijnen of de mens. Alleen wij vinden onszelf zo belangrijk.
We zouden God moeten kennen om te weten of het geen verschil maakt voor God.
Maar als God er is, en almachtig is en niet ingrijpt bij dit soort leed en het zelf inbouwt, dan is het een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Zolderworm »

HJW schreef: 05 dec 2019, 13:47
Zolderworm schreef: 05 dec 2019, 13:44 Ik denk dat het voor God niet zoveel verschil maakt: of de dinosauriërs verdwijnen of de mens. Alleen wij vinden onszelf zo belangrijk.
We zouden God moeten kennen om te weten of het geen verschil maakt voor God.
Maar als God er is, en almachtig is en niet ingrijpt bij dit soort leed en het zelf inbouwt, dan is het een ander verhaal.
Die is er waarschijnlijk niet. Almacht en absolute liefde zijn hem waarschijnlijk door mensen toegekend, zoals al zijn eigenschappen. Persoonlijk denk ik, dat als er een God bestaat, wij mensen voor hem evenzogoed simpele dieren zijn als destijds de dinosauriërs.
Only dead fish go with the flow
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 05 dec 2019, 14:02 Die is er waarschijnlijk niet. Almacht en absolute liefde zijn hem waarschijnlijk door mensen toegekend, zoals al zijn eigenschappen. Persoonlijk denk ik, dat als er een God bestaat, wij mensen voor hem evenzogoed simpele dieren zijn als destijds de dinosauriërs.
Het christelijke godsbeeld acht ik ook zeer onwaarschijnlijk.
In navolging van Kuitert: alles wat over boven geroepen wordt, komt van beneden. Ook de stelling dat iets van boven komt.

Je tweede zin: neem je nu niet teveel het christelijke godsbeeld als uitgangspunt ?